
Αγίου Νικοδήμου του
Αγιορείτου
Ο Χριστός με την περιτομή Του κατασκεύασε α) ένα φάρμακο θεραπευτικό της ασθένειας των ανθρώπων β) ένα φάρμακο ανακουφιστικό των πόνων τους και γ) ένα φάρμακο διαφυλακτικό της υγείας τους.
«Μη σκιάζεστε στα σκότη! Η λευθεριά σαν της αυγής το φεγγοβόλο αστέρι της νύχτας το ξημέρωμα θα φέρει». Ι. Πολέμης
Αγίου Νικοδήμου του
Αγιορείτου
Ο Χριστός με την περιτομή Του κατασκεύασε α) ένα φάρμακο θεραπευτικό της ασθένειας των ανθρώπων β) ένα φάρμακο ανακουφιστικό των πόνων τους και γ) ένα φάρμακο διαφυλακτικό της υγείας τους.
Ερμηνευτικές
προσεγγίσεις του Μεγάλου Φωτίου για τον Ηρώδη, τους Μάγους και τη σφαγή των
νηπίων
Βασίλειος Γ.
Βοξάκης, Θεολόγος
καθηγητής
Ο Άγιος Φώτιος, γνωστός και ως Μέγας Φώτιος, αποτελεί έναν από τους διαπρεπέστερους Πατέρες της Εκκλησίας. Υπήρξε μια έξοχη Εκκλησιαστική προσωπικότητα, στον οποίο η Εκκλησία δικαίως απέδωσε τον σπάνιο τίτλο του Μεγάλου. Ποικίλο και αξιοθαύμαστο υπήρξε το έργο του Μεγάλου Φωτίου, εκτεινόμενο σε πολλούς τομείς: Θεολογικό, φιλολογικό, ποιμαντικό, ιεραποστολικό κ.α.1 Στο κείμενο αυτό όμως θα εστιάσουμε στο κατ’ εξοχήν ερμηνευτικό του έργο, γνωστό ως «Αμφιλόχια», και πιο συγκεκριμένα στις Ερμηνευτικές προσεγγίσεις του στις σχετικές αναφορές τού κατά Ματθαίον Ευαγγελίου για τον Ηρώδη, τους Μάγους και τη σφαγή των νηπίων.
Ο διωγμός κατά της κανονικής Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας (UOC) φτάνει στο αποκορύφωμα. Στις 28 Δεκεμβρίου, με χρονική στιγμή σαν να ήθελε η κυβέρνηση να «γυρίσει σελίδα» πριν από την Πρωτοχρονιά, το Συνταγματικό Δικαστήριο της Ουκρανίας έκρινε ότι το νομοσχέδιο που ζητούσε την αναγκαστική μετονομασία θρησκευτικών οργανώσεων που συνδέονται με οργανώσεις στη Ρωσία είναι συνταγματικό. Αυτό φυσικά στοχεύει αποκλειστικά στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας, την οποία το ουκρανικό κοινοβούλιο, με την υποστήριξη του Προέδρου Ζελένσκι, πρόκειται να απαγορεύσει εντελώς.
Απομαγνητοφωνημένη
ομιλία μακαριστού γέροντος Αθανασίου Μυτιληναίου
με
θέμα:« Η ΘΑΥΜΑΣΤΗ
ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΝ ΑΓΙΟΙΣ ΜΕΓΑΛΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ»
[εκφωνήθηκε στην Ιερά Μονή Κομνηνείου Λαρίσης στις 1-1-2002]
Σήμερα
η Εκκλησία μας, αγαπητοί μου, άγει τρεις γιορτές. Την οκταήμερο περιτομή του
Χριστού, τη μνήμη του αγίου Βασιλείου και την πρωτοχρονιά. Αφού η έννοια του
χρόνου απασχολεί τον Χριστιανό και είναι πολύτιμη για τη σωτηρία του. Θα
μείνουμε όμως να δούμε τη θαυμαστή προσωπικότητα του ἐν ἁγίοις Μεγάλου
Βασιλείου.
Ο Μέγας Βασίλειος γεννήθηκε στη Νεοκαισάρεια
το 330. Ανήκε σε μια αγιασμένη οικογένεια, και κοσμικά εξέχουσα. Ο πατέρας του,
ονόματι και αυτός Βασίλειος- ήταν συνήθεια, πολλές φορές, ο πατέρας να δίνει το
δικό του όνομα στο παιδί του-, ήταν διδάσκαλος εγκυκλίων μαθημάτων, αλλά και
της ρητορικής. Η γιαγιά του, από τον πατέρα του, ονόματι Μακρίνα, ήταν ενάρετη
γυναίκα, και χρημάτισε μαθήτρια του
μεγάλου ιεραποστόλου, Γρηγορίου του Θαυματουργού. Είναι αξιοσημείωτο ότι
όταν ξέσπασε διωγμός από τον Μαξιμίνο, αυτή, η Μακρίνα δηλαδή με το σύζυγό της,
έμειναν αρκετά χρόνια στα δάση του Πόντου και τρέφονταν με το κυνήγι ελαφών,
όπως μας πληροφορεί ο άγιος Γρηγόριος ο
Θεολόγος στον Επιτάφιο του Μεγάλου Βασιλείου.
Η μητέρα του Μεγάλου Βασιλείου, η Εμμέλεια, καταγόταν και αυτή από επιφανή οικογένεια της Καισαρείας. Αρκεί να σημειωθεί ότι ο πατέρας της ανεδείχθη σε μάρτυρα κατά τους τελευταίους διωγμούς κατά των Χριστιανών. Ο δε αδελφός της, Γρηγόριος, ανεδείχθη επίσκοπος σε κάποια πόλη της Καππαδοκίας. Από τα αγόρια της οικογένειας, ο Βασίλειος, ο Γρηγόριος και ο Πέτρος διηκόνησαν την εκκλησία ως Επίσκοποι. Ο δε Ναυκράτιος έγινε μοναχός.Από τα πέντε κορίτσια, η πρώτη,η Μακρίνα, τιμάται ως αγία. Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν ότι το στενό και το ευρύτερο οικογενειακό περιβάλλον του Μεγάλου Βασιλείου υπήρξε σημαντικό και αγιασμένο.
Ἐπί τῷ νέῳ ἔτει
Απομαγνητοφωνημένη
ομιλία μακαριστού γέροντος Αθανασίου Μυτιληναίου με θέμα:
εκφωνήθηκε στην Ιερά Μονή Κομνηνείου
Λαρίσης στις 1-1-2001]
Και
πάλι πρώτη του έτους, αγαπητοί μου. Ήδη ευρισκόμεθα στο πρώτο σκαλοπάτι του
ετησίου ημερολογιακού οικοδομήματος. Την ίδια ημέρα γιορτάζομε και την
οκταήμερο Περιτομή του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Γιορτάζουμε ακόμη και τη σεπτή
μνήμη του μεγάλου πατρός της Εκκλησίας μας, Βασιλείου του Ουρανοφάντορος· που
σημαίνει «οὗ (:του οποίου) ἡ λαμπρότης εἰς
ὕψος φαίνεται», όπως λέγει ο Σουήδας· ή: «αυτός που λάμπει μέχρι τον ουρανό· αυτός που αποκαλύπτει τα ουράνια
μυστήρια».
Σήμερα όμως θα μας απασχολήσει η έννοια του χρόνου που πρέπει πάντοτε να αποτελεί στίγμα πλεύσεως για τον κάθε πιστό. Ο χρόνος είναι βασικό στοιχείο, όχι μόνο γιατί συνδέεται με τον χώρο και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του –δεν νοείται το ένα χωρίς το άλλο, ούτε ο χώρος χωρίς τον χρόνο, ούτε ο χρόνος χωρίς τον χώρο- αλλά και γιατί αποτελεί στοιχείο της ανθρωπίνης παρουσίας του Θεού στη γη και συνεπώς και της δικής μας σωτηρίας.
Συνέντευξη στο τηλεοπτικό δίκτυο Pershyi
Kosatskyj παραχώρησε ο νέος Επίσκοπος Ιβάνο- Φραγκόφσκ και
Κολομίγιας κ. Νικήτας, ο οποίος αναφέρθηκε στα νέα δεδομένα που επικρατούν στην
Εκκλησιαστική του Επαρχία.
«Δυστυχώς πραγματοποιείται η διάλυση της εκκλησιαστικής επαρχίας Ιβάνο - Φραγκόφσκ και Κολομίγιας, η οποία από ότι φαίνεται γίνεται με άνωθεν διαταγές από το κέντρο». – δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Νικήτας.
Ο ΑΓΙΟΣ ΚΥΡΙΛΛΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΤΟΜΗ ΤΟΥ
ΚΥΡΙΟΥ
«Καὶ ὅτε ἐπλήσθησαν ἡμέραι ὀκτὼ τοῦ περιτεμεῖν τὸ παιδίον, καὶ ἐκλήθη τὸ ὄνομα αὐτοῦ Ἰησοῦς, τὸ κληθὲν ὑπὸ τοῦ ἀγγέλου πρὸ τοῦ συλληφθῆναι αὐτὸν ἐν τῇ κοιλία (:και όταν συμπληρώθηκαν οι οκτώ ημέρες για να γίνει στο παιδί η περιτομή, του έκαναν περιτομή, για να επιβεβαιωθεί και με την πράξη αυτή ότι ήταν γνήσιος απόγονος του Αβραάμ. Και του δόθηκε το όνομα Ιησούς, όπως δηλαδή το είχε ονομάσει ο άγγελος προτού ακόμα συλληφθεί το παιδί στην κοιλιά της μητέρας του)»[Λουκ.2,21].
Η
ΚΑΤΑ ΣΑΡΚΑ ΠΕΡΙΤΟΜΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΜΑΣ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ [: Κολ.2,8-12]
EΡΜΗΝΕΙΑ ΤΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗΣ
ΠΕΡΙΚΟΠΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΕΡΟ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟ
[Υπομνηματισμός των εδαφίων Κολ.2,6-15]
«῾Ως οὖν παρελάβετε τὸν Χριστὸν ᾿Ιησοῦν τὸν Κύριον, ἐν αὐτῷ περιπατεῖτε, ἐρριζωμένοι καὶ ἐποικοδομούμενοι ἐν αὐτῷ καὶ βεβαιούμενοι ἐν τῇ πίστει καθὼς ἐδιδάχθητε, περισσεύοντες ἐν αὐτῇ ἐν εὐχαριστίᾳ(: όπως λοιπόν σας το δίδαξε ο Επαφράς και εσείς το αποδεχθήκατε ότι ο αληθινός Χριστός είναι ο Ιησούς ο Κύριος, έτσι ακριβώς να εξακολουθείτε να ζείτε και να πορεύεστε. Να εξακολουθείτε να μένετε στερεά ριζωμένοι και να οικοδομείστε πάνω στον Χριστό, αποκτώντας μεγαλύτερη βεβαιότητα για την πίστη, όπως ακριβώς τη διδαχθήκατε. Και έτσι να προοδεύετε περισσότερο στην πίστη και να ευχαριστείτε τον Θεό που σας χάρισε τον φωτισμό της)»[Κολ.2,6-7].
"Οὐ
φέρει τὸ μυστήριον ἔρευναν"
Σοφία Μπεκρή, φιλόλογος-θεολόγος
Χριστὸς
ἐτέχθη! Ἀληθῶς!
Η Ενανθρώπηση του Κυρίου θεωρείται από την Εκκλησία μας ως "παράδοξο μυστήριο", σύμφωνα με το οποίο "φύσεις καινοτομοῦνται καὶ Θεὸς ἄνθρωπος γίνεται" (Στιχηρὸ Ἰδιόμελο ΚΣΤʹ Δεκεμβρίου). Όμως "οὐ φέρει τὸ μυστήριον ἔρευναν· πίστει γὰρ μόνῃ τοῦτο πάντες δοξάζομεν" (Στιχ. Ἰδιόμελο τῶν Αἴνων τῆς ἰδίας ἡμέρας).
Μιά ἔρευνα
τήν ὁποία δέν σκέφθηκε νά κάνει καμμία ἀπό τίς ἑταιρεῖες δημοσκοπήσεων, εἶναι
«πόσα παιδιά πλέον λένε τά κάλαντα».
Δημήτρης
Καπράνος
Θά ἦταν ἐνδιαφέρον νά μάθουμε (δηλαδή ὄχι πώς δέν τό ξέρουμε, ἀλλά …λέμε) ὅτι ἐκεῖνα πού ὀμόρφαιναν τήν ζωή μας καί πού κρατοῦσαν ζωντανές τίς παραδόσεις καί τά ἤθη, ἔχουν κονιορτοποιηθεῖ ἀπό τήν κορδέλλα τοῦ καταναλωτισμοῦ.
Μια
αληθινή ιστορία
Σ’ ένα ταξί πριν λίγα χρόνια, σε μια όχι και τόσο
κοντινή διαδρομή (Λευκωσία - Λάρνακα) έγινε τούτη η απλή συνομιλία. Στην
αρχή η διαδρομή ήταν σιωπηλή ώσπου μια απλή ερώτηση έσπασε τούτη τη
σιωπή. «Από που είσαι;» «Από το Ριζοκάρπασο» κι αυθόρμητα η
ερώτηση μου, «Πήγες καθόλου στο χωριό σου;» «Μια φορά είχα πάει, αλλά όχι με το
δικό μου ταξί. Πήγα με άλλον ταξί, με Τούρκο ταξιτζή. Και να σου πω
τι μου έτυχε». Εγώ σιωπηλός άκουγα αυτόν τον απλό άνθρωπο, από το κατεχόμενο
Ριζοκάρπασο. «Εκεί στο αγίασμα τ’ Άη Θέρισσου (Αγίου Θύρσου ή Θέρισσου) ο
ταξιτζής έκαμε τον σταυρό του. Αμέσως ρωτώ τον. Είσαι Χριστιανός;
Τον ρώτησα. «Όχι», απαντά μου. Ξαναρωτώ «Είσαι
Τουρκοκύπριος;»
Και τούτο γιατί πολλοί ήταν οι Τούρκοι, που πριν την βάρβαρη εισβολή ήταν κρυπτοχριστιανοί. Γι’ αυτό και οι Έλληνες της Κύπρου τους αποκαλούσαν «λινοπάμπακους». Από το λινάρι και το βαμβάκι, γιατί εξωτερικά ζούσαν ως μωαμεθανοί και μυστικά ήταν Χριστιανοί.
Ο Αλέξιος Μπόνταρεβ [Oleksiy Bondarev]
διορίστηκε εφημέριος στον κατασχεμένο Ναό της κανονικής Ουκρανικής Ορθόδοξης
Εκκλησίας.
«Στο χωριό Ρούσανιβ [Rusaniv], οι αρχές και οι εκπρόσωποι της [σχισματικής] «Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας» οργάνωσαν την «μεταφορά» της ενορίας του Αγίου Νικολάου της [κανονικής] Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας.
Έκκληση προς τον Πρόεδρο της Ουκρανίας Βολοντιμίρ
Ζελένσκι έκανε ο Καθηγούμενος της Λαύρας των Σπηλαίων του Κιέβου, Σεβ.
Μητροπολίτης Βίσγκοροντ και Τσερνόμπιλ κ. Παύλος.
Ο κ. Παύλος αρχικά ενημέρωσε τον πρόεδρο Ζελένσκι λέγοντας ότι απαγορεύθηκε η τέλεση Ιερών Ακολουθιών στους δύο μεγαλύτερος Ιερούς Ναούς της Λαύρας των Σπηλαιών.
ΝΕΑ
ΤΑΞΗ: Στη Βρετανία διώκεται ακόμα και η προσευχή κοντά σε Κέντρα αμβλώσεων!
του Pierre-Alain
Depauw
Τρεις αστυνομικοί εφόρμησαν εναντίον μιας φιλειρηνικής γυναίκας που προσευχόταν κοντά σε Κέντρο αμβλώσεων: Ως κακοποιός ερευνήθηκε, κρατήθηκε, ανακρίθηκε και παραπέμφθηκε στη Δικαιοσύνη...
Ο ΙΕΡΟΣ
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΦΑΓΗ ΤΩΝ ΝΗΠΙΩΝ [:Ματθ.2,13-23]
«Τότε Ἡρῴδης ἰδὼν ὅτι ἐνεπαίχθη ὑπὸ τῶν μάγων, ἐθυμώθη λίαν, καὶ ἀποστείλας ἀνεῖλε πάντας τοὺς παῖδας τοὺς ἐν Βηθλεὲμ καὶ ἐν πᾶσι τοῖς ὁρίοις αὐτῆς ἀπὸ διετοῦς καὶ κατωτέρω, κατὰ τὸν χρόνον ὃν ἠκρίβωσε παρὰ τῶν μάγων(:Τότε ο Ηρώδης, όταν είδε ότι οι μάγοι τον εξαπάτησαν και τον ξεγέλασαν, θύμωσε πολύ. Έστειλε λοιπόν στρατιώτες, οι οποίοι σκότωσαν όλα τα παιδιά που ήσαν στη Βηθλεέμ και σε όλα τα περίχωρα και τα σύνορά της, από ηλικία δύο ετών και κάτω, σύμφωνα με το χρονικό διάστημα που εξακρίβωσε από τους μάγους)»[Ματθ.2,13].
……….Ἡ ἀνηθικότης
καί ἡ διαφθορά, ἡ σαρκολατρία καί ὁ ἐκφυλισμός, ἡ ἐγκληματικότης καί ἡ βαρβαρότης
ἔγιναν ἀληθεῖς μάστιγες τῶν κοινωνιῶν. Ἡ ἀνθρωπότης διαρκῶς ὀλισθαίνει και βυθίζεται.
Ἰδού τά ἀποτελέσματα
τῶν διδασκαλιῶν τοῦ ἀθεϊσμοῦ, τοῦ ὑλισμοῦ, τοῦ μηδενισμοῦ, τῆς μηχανοκρατίας,
τοῦ φροϋδισμοῦ, ἰδού τά ἀποτελέσματα τῆς ἀποστασίας,τῆς ἀρνήσεως, τῆς ἀπιστίας.
Καί βλέπων αὐτά δικαίως διερωτᾶται κανείς: Θά μετανοήσῃ ἡ ἀποστάτις ἀνθρωπότης καί θά στραφῇ
ἄράγε πρός τόν Μέγαν Ἀναμορφωτήν της, ἤ θα
έξακολουθήσῃ νά βαδίζῃ τήν ὁδόν τῆς καταστροφῆς καί τῆς ἀπωλείας;………….
Ἐν Κυθήροις
τῇ 1ῃ Ἰανουαρίου 2023
Ἀριθ. Πρωτ.: 1
ΠΟΙΜΑΝΤΟΡΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΕΠΙ
ΤΩ ΝΕΩ ΕΤΕΙ
(ὑπ’ ἀριθ. 219/2023)
Οἱ
τρεῖς Μάγοι ἦσαν Σκοπιανοί;
Γράφει ὁ κ. Δημήτριος
Λαμπρόπουλος, θεολόγος
Τὴν παραμονὴν τῶν Χριστουγέννων τοῦ 1988 ἀργὰ τὸ ἑσπέρας ἡ τότε ΕΡΤ1 προέβαλεν ἕνα ὑπέροχον ντοκιμαντὲρ ὑπὸ τὸν τίτλον «Τὸ ταξίδι τῶν Μάγων». Τὸ ἐξαιρετικὸν αὐτὸ ντοκυμαντὲρ εὑρίσκεται σήμερα εἰς τὸ ἀρχεῖον τοῦ Μητροπολιτικοῦ Μουσείου τῆς Νέας Ὑόρκης ὑπὸ τὸν ἀγγλικὸν τίτλον «The journey of the Magi» μὲ παρουσιαστὴν τὸν ἀρχαιολόγον καὶ ἱστορικὸν Karl Katz, ὁ ὁποῖος διετέλεσε στέλεχος τοῦ Μουσείου, ὅπως ἐπίσης τοῦ Ἑβραϊκοῦ Μουσείου τῆς Νέας Ὑόρκης ἀλλὰ καὶ τοῦ Μουσείου τοῦ Ἰσραὴλ εἰς Ἱερουσαλήμ. Εἰς τὸ ντοκυμαντὲρ ὁ Karl Katz μεταξὺ ἄλλων μεταβαίνει εἰς τὴν Ἁγίαν Πόλιν, ὅπου συναντᾶ τὸν κορυφαῖον Καθηγητὴν τῆς νομισματικῆς καὶ τότε προϊστάμενον Ἐπιμελητὴν τῆς ἀρχαιολογίας εἰς τὸ Μουσεῖον τοῦ Ἰσραὴλ Yaakov Meshorer. Ἐκεῖνος ἀναφέρει μὲ τὴν ἐπιστημονικὴν βαρύτητα, ἡ ὁποία τὸν διακρίνει, ὅτι οἱ τρεῖς Μάγοι πορευόμενοι πρὸς Βηθλεέμ, ὅταν ἔφθασαν εἰς Ἱερουσαλὴμ ἀντήλλαξαν τὰ νομίσματα τῆς πατρίδος των μὲ τὰ κυκλοφοροῦντα νομίσματα, τὰ ὁποῖα ἦσαν τὰ ἐπίσημα νομίσματα ποὺ ἐκυκλοφοροῦντο ἀπὸ τὸ 126 π.Χ. ἕως τὸ 66 μ.Χ. εἰς τὴν Ἰουδαίαν. Τὰ ἑλληνικὰ αὐτὰ νομίσματα τῆς ἑλληνιστικῆς περιόδου εἶχαν τὴν κεφαλὴν τοῦ Ἡρακλῆ (Γενάρχου τῶν Μακεδόνων βασιλέων) ἀπὸ τὴν μίαν ὄψιν καὶ ἀπὸ τὴν ἄλλην ἕνα ἀετὸν τῆς ἐποχῆς τῶν Μακεδόνων Σελευκιδῶν τῆς Συρίας. Εἰς τὸ ντοκυμαντὲρ δὲν ὑπάρχει ἡ παραμικρὰ ἀμφιβολία ὅτι οἱ Μακεδόνες ἦσαν Ἕλληνες καὶ ὅτι τὰ νομίσματα ἦσαν ἑλληνικά.
Σύγχρονη
Παιδεία* καὶ Πρότυπα
Στὴν Τράπεζα
Θεμάτων τοῦ μαθήματος τῆς Νεοελληνικῆς Γλώσσας καὶ Λογοτεχνίας περιλαμβάνεται τὸ
υπ’ αριθμόν 14420 / 2021-11-09 θέμα (περὶ προτύπων) μὲ τίτλο «Συνέντευξη μὲ ἕναν
ράπερ» στὴν ὁποία ἐκθειάζεται ἡ σκευή τοῦ ἐν λόγῳ προσώπου (κάμποσα ἀκριβά καὶ
φανταχτερὰ ἀξεσουάρ καὶ μπόλικο χρῆμα).
Στὸ βιβλίο «Ἔκφραση- Ἔκθεση γιὰ τὸ Γενικό Λύκειο,
Θεματικοί Κύκλοι» μετά ἀπό απόσπασμα -σὲ νεοελληνική ἀπόδοση- τῆς ὁμιλίας τοῦ
Μ. Βασιλείου πρὸς τοὺς νέους, ἀκολουθοῦν οἱ ἑξῆς ἐρωτήσεις πρὸς τούς μαθητές (σελίδα
77).
1. Γιατί θεωρεί ὁ Μέγας Βασίλειος τὸν ἑαυτό
του ἄξιο δάσκαλο τῶν νέων; (!) Θεωρεῖτε τοὺς λόγους ποὺ ἐπικαλεῖται οὐσιαστικοὺς
γιὰ νὰ ἐμπιστευτεῖ ὁ νέος τοὺς μεγαλύτερους καὶ νὰ δεχθεῖ τὶς συμβουλές τους;
2. Ὁ Μέγας Βασίλειος παραπέμπει στὸν Ἡσίοδο
καὶ τὸν Ὅμηρο γιὰ νὰ ἀποδείξει τὴν δύναμη τῆς ἀρετῆς. Ποιὸν τρόπο πειθοῦς ἐπιλέγει;
Λαμβάνοντας ὑπ’ ὄψιν τὴν φύση τῶν νέων, θεωρεῖτε τὸν τρόπο αὐτὸν ἀποτελεσματικό;
Τό κείμενο τοῦ ἱεροῦ πατρός εἶναι πυκνό καὶ, δυστυχῶς, ἀνοίκειο γιὰ τοὺς καιρούς μας. Ἀλλά γιὰ αὐτὸ δὲν εὐθύνεται τὸ κείμενο ἀλλὰ ἡ ἀθλιότητα τῶν καιρῶν. Οἱ ἐρωτήσεις, προσεκτικά διατυπωμένες, προτρέπουν τὸν μαθητὴ ὄχι νὰ ἐμβαθύνει σὲ αὐτὸ ἀλλὰ ἀντιθέτως, νὰ ἀπαξιώσει ὡς ἀποτυχημένη ἐπικοινωνιακά τὴν ἐπιχειρηματολογία τοῦ μεγάλου ἱεράρχου. Μὲ ἄλλα λόγια τὸν ἀμφισβητεῖ τεχνηέντως ἀντί νὰ οἰκοδομήσει μία γέφυρα μὲ τὰ πατερικά κείμενα.
Ορθοδοξο-Λουθηρανική «λειτουργία» στο
Αμβούργο. Φωτογραφία: Facebook Florina Chudnovska
Μέλη πρώην κοινότητας της UOC-KP [Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας – Πατριαρχείο Κιέβου Φιλαρέτου] πιστεύουν ότι η «λειτουργία» με τους Λουθηρανούς είναι «τα νέα Ευρωπαϊκά μας Χριστούγεννα, η ενότητα και ο αμοιβαίος εμπλουτισμός των δύο χριστιανικών κόσμων».
Η φρικιαστική υπόθεση του ομαδικού βιασμού του 15χρονου στο Ιλιον από συνομηλίκους του αποτελεί έναν δείκτη που φανερώνει το επίπεδο της νοσηρότητας της ελληνικής κοινωνίας και την επαπειλούμενη καταστροφή της νεολαίας μας. Οι δράστες αφενός θεωρούσαν ότι «όλοι τα κάνουν αυτά» και αφετέρου ένιωθαν τόσο άνετα με τη νοσηρή νοοτροπία και τις πρακτικές τους ώστε αναρτούσαν στο ίντερνετ φωτογραφίες κρατώντας περίστροφα και τσιγαριλίκια με χασίς.
Το απόλυτο και το σχετικό στη ζωή
μας
Του Γιώργου
Ν. Παπαθανασόπουλου
Κάθε
νέο έτος, πέραν των πανηγυρισμών και των ευχών, είναι ευκαιρία να σκεφθούμε το
απόλυτο και το σχετικό στη ζωή μας. Ο υπαρξιστής ποιητής και στοχαστής Γιώργος
Σαραντάρης (1908-1941) στο φιλοσοφικό του δοκίμιο «Συμβολή σε μια φιλοσοφία της
ύπαρξης» τονίζει πως το μόνο απόλυτο στον άνθρωπο είναι η αιωνιότητα και
προσθέτει:
«Για να υφίσταται η αιωνιότητα, τούτη η “ουσιώδης συνέχεια”, όπως την ονομάζει ο Κίρκεγκωρντ, είναι αναγκαία η πίστη σα στοιχείο ψυχολογικό και εννοιολογικό συνάμα...Η ζωή του ανθρώπου υπονοεί την πίστη σαν αναγκαία προϋπόθεση δυνατής συνολικής πραγματικότητας ή και απλής αυτάρκειας». Ο Σαραντάρης σημειώνει στο ίδιο δοκίμιό του πως ο άνθρωπος ύστερα από την κατανόηση της αιωνιότητάς του μπορεί με σοβαρότητα να αποτολμήσει το έργο της δημιουργίας του. Αντίθετα αν ο άνθρωπος δεν πιστεύει στην αιωνιότητα, τότε όλα στη ζωή του είναι τύχη, όλα καθίστανται αμφίβολα και στην απόγνωση του υπαρξιακού του αδιεξόδου, μετατρέπει την αμφιβολία σε βεβαιότητα και την επενδύει με την επίκληση της γνώσης.
Ζητούν ανοχή και δεν την επιδεικνύουν. Απαιτούν την
προσαρμογή των άλλων στον τρόπο της ζωής τους, την ώρα που μιλούν για
«συμπερίληψη». Οι ισλαμιστές, που δεν παύουν ούτε στιγμή να κατηγορούν τον
χριστιανικό κόσμο για «διακρίσεις» και «ισλαμοφοβία», δεν αντέχουν καν στην
ιδέα πως ένα μέλος της κοινότητάς τους μπορεί να διατυπώσει την ευχή «Καλά
Χριστούγεννα».
Τα παραπάνω ισχύουν διαχρονικά και επαναλήφθηκαν πρόσφατα με
αφορμή την επίθεση που δέχεται ο Αιγύπτιος επιθετικός της Λίβερπουλ Μοχάμεντ
Σαλάχ, ο οποίος τόλμησε να αναρτήσει στο Instagram φωτογραφία με τον ίδιο και
την οικογένειά του να ποζάρουν μπροστά σε στολισμένο χριστουγεννιάτικο δέντρο.
Η φωτογραφία συνοδευόταν από την ευχή «Καλά Χριστούγεννα».
Το Ισλάμ είναι μια θρησκεία που δεν έχει αλλάξει -τουλάχιστον στη μέθοδο της διά του ξίφους επιβολής του και της αυστηρότητας του δόγματός του- από την ημέρα που εμφανίστηκε στην ανθρωπότητα. Από τον 7ο αιώνα μέχρι τις ημέρες μας, οι πιστοί αυτής της θρησκείας στέλνουν διαρκώς ένα αυστηρό μήνυμα προς όλους: Δεν υπάρχουν χώρος και ανοχή για τους «απίστους».
Πέντε
ἰαμβικά ἐπί τῇ Θείᾳ Σαρκώσει
Ὕμνον ἐκ ψυχῆς ἄσωμεν τῷ Δεσπότῃ
Φάους ἀψευδοῦς τανῦν πεπληρωμένοι.
Φλογός ἀγάπης γάρ τέκνοις ἀφισταμένοις,
Ἦλθεν πρός ἡμᾶς ἐμφορούμενος ὅλος,
Ὡς ἀμνός τυθείς ἑκουσίᾳ βουλήσει.
Το
έργο των διακόνων
Σοφία Μπεκρή, φιλόλογος-θεολόγος
Η Εκκλησία του Χριστού, είναι, ως γνωστόν, θεμελιωμένη πάνω στα αίματα των μαρτύρων. Πρωτόαθλος και πρωτοχορευτής στον ατελείωτο αυτόν χορό υπήρξε ο Πρωτομάρτυρας και Αρχιδιάκονος Στέφανος.
«Τεχνοδιάσπαση».
Ο νέος τρόπος να χαλάει η επικοινωνία στο ζευγάρι και την οικογένεια.
Από “Μαμά Μπαμπάς και Παιδιά”
και “Institute for Family
Studies”
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι ηλεκτρονικές συσκευές έχουν μπει για τα καλά στις οικογενειακές μας στιγμές! Χρόνο με το χρόνο αυξάνεται ο αριθμός των ενηλίκων που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο, διαθέτουν smartphone και καλύπτουν με αυτά σημαντικό μέρος της κοινωνικής και επαγγελματικής τους δραστηριότητας. Όμως, πώς επιδρά η χρήση αυτών των συσκευών στις σχέσεις μέσα στην οικογένεια και το ζευγάρι;
Νεοπαγανισμός του Κιέβου. Επιστροφή του παγανισμού στην Ουκρανία μέσω Αζόφ; Το Τάγμα του Αζόφ γιορτάζει τη Karachun (Ημέρα των Νεκρών) στο Χειμερινό Ηλιοστάσιο. Αυτή δεν είναι πλέον Ουκρανία. Αυτά τα εδάφη κατακλύζονται από νεκρούς. Χιλιάδες μέλη του Τάγματος ένστολοι στην ύπαιθρο άναψαν ένα τεράστιο πύρινο βωμό και μαζικά επιδόθηκαν στο μαύρο τελετουργικό..
Πόσο
ειλικρινής είναι ο Έντι Ράμα;
Κωνσταντίνος Χολέβας – Πολιτικός
Επιστήμων.
Τι να πιστέψουμε από όσα κατά καιρούς δηλώνει ο Αλβανός Πρωθυπουργός Έντι Ράμα; Είναι αντιφατική προσωπικότητα ή σκοπίμως διατηρεί μία διγλωσσία στα θέματα που αφορούν την Ελλάδα και την Ελληνική Εθνική Μειονότητα;
Τη διαβεβαίωση ότι θα στηρίζει, θα τιμά και θα σέβεται το Οικουμενικό Πατριαρχείο, δίνει ο νέος Αρχιεπίσκοπος Κύπρου κ. Γεώργιος στην απαντητική επιστολή προς την αντίστοιχη συγχαρητήρια που του απέστειλε ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος αμέσως μετά την εκλογή του στο θρόνο της Εκκλησίας του Αποστόλου Βαρνάβα.
Ποιο είναι αυτό το παράδοξο και μεγάλο μυστήριο που ακατάπαυστα εξαγγέλλει η υμνολογία της Εκκλησίας τα Χριστούγεννα και όχι μόνο; Μα τι άλλο από αυτό που ομολογεί έκθαμβος ο μέγας απόστολος Παύλος: «ὁμολογουμένως μέγα ἐστί τό τῆς εὐσεβείας μυστήριον∙ Θεός ἐφανερώθη ἐν σαρκί!», πραγματικά είναι μεγάλο το μυστήριο της πίστεώς μας: ο Θεός έγινε άνθρωπος.
Μπορεί οι αστυνομικές Αρχές των χωρών της Ευρωπαϊκής
Ένωσης να δίνουν τεράστια μάχη για την καταπολέμηση των ναρκωτικών,
ωστόσο, σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύτηκε, η κοκαΐνη έχει σαρώσει και φέτος
την Ευρώπη, με τους αριθμούς να προκαλούν…πονοκέφαλο!
Συγκεκριμένα, υπολογίζεται ότι φέτος 2,2 εκατ. άνθρωποι ηλικίας από 15 έως 34 ετών έκαναν χρήση κοκαΐνης.
Χριστούγεννα
μὲ κλονισμένην τὴν Ἐκκλησιατικὴν ἑνότητα
Tοῦ Β.
Χαραλάμπους, θεολόγου
Ἡ παρατεινόμενη μορφὴ διάσπασης τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἑνότητας, ἐξ ἀφορμῆς τοῦ λεγόμενου Οὐκρανικοῦ ἐκκλησιαστικοῦ ζητήματος, μᾶς βρίσκει νὰ ἑορτάζουμε καὶ φέτος Χριστούγεννα, μὲ αὐτὴ τὴ λυπηρὴ κατάσταση.
Εις την τρίτην ημέραν
των Χριστουγέννων
Απομαγνητοφωνημένη ομιλία μακαριστού γέροντος
Αθανασίου Μυτιληναίου με θέμα:
[εκφωνήθηκε
στην Ιερά Μονή Κομνηνείου Λαρίσης στις 27-12-2000]
Σε ένα τροπάριον του εσπερινού
της δευτέρας ημέρας των Χριστουγέννων, αγαπητοί μου, σημειώνει ο ιερός
Υμνογράφος: «Σήμερον δέχεται ἡ Βηθλεέμ, τὸν καθήμενον διὰ παντός, σὺν Πατρί. Σήμερον
Ἄγγελοι τὸ βρέφος τὸ τεχθέν, θεοπρεπῶς δοξολογοῦσι· Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ,καὶ ἐπὶ
γῆς εἰρήνη, ἐν ἀνθρώποις εὐδοκία». Μάλιστα τονίζεται αυτό: «Σήμερον, δέχεται» λέει «η Βηθλεέμ, Εκείνον που κάθεται μαζί με τον
Πατέρα». Εις το τροπάριον αυτό παρατηρούμε ότι το Βρέφος που εγεννήθη εις την Βηθλεέμ και οι άγγελοι τώρα δοξολογούν
είναι Εκείνος που παντοτινά και αδιαίρετα και αχώριστα κάθεται στον θρόνο με
τον Πατέρα. Διότι ποιος είναι Εκείνος που εγεννήθη εις την Βηθλεέμ; Ποιος
είναι; Το τροπάριον εμφανίζει τον Υιόν
του Θεού, καθήμενον επί δύο θρόνων. Τον θρόνον του Πατρός, ως Θεός, και τον
θρόνον της φάτνης, ως άνθρωπος.
Και τίθεται εύλογο το ερώτημα στον ακροατή. Θα επαναλάβω:-γιατί επαναλαμβάνεται διαρκώς μέσα στην ιστορία-«Ποιος είναι αυτός που εγεννήθη στη Βηθλεέμ και οι άγγελοι Τον υμνούν;». Για να δοθεί ορθή απάντησις, πρέπει το θέμα να ερευνηθεί. Ποιο είναι το πρόσωπον του Ιησού Χριστού; Εξάλλου αυτός ο ίδιος ο Ιησούς, αργότερα, έθεσε το ερώτημα αυτό εις τους μαθητάς Του:
Εις την δεύτερην ημέραν
των Χριστουγέννων
Απομαγνητοφωνημένη
ομιλία μακαριστού γέροντος Αθανασίου Μυτιληναίου με θέμα:
«ΟΙ ΠΡΩΤΟΙ ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΘΕΑΤΑΙ ΤΗΣ ΕΝΑΝΘΡΩΠΗΣΕΩΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΛΟΓΟΥ»
[εκφωνήθηκε
στην Ιερά Μονή Κομνηνείου Λαρίσης στις 26-12-2000] (Β΄ έκδοσις)
Η αγάπη του Θεού μάς έφερε τον εαυτό Του ανάμεσά μας, αγαπητοί μου. Μας το είχε υποσχεθεί εις τον Παράδεισον εκείνο το μοιραίο δειλινό, όταν οι Πρωτόπλαστοι αναχωρούσαν από αυτόν. Και εκείνη η υπόσχεσις ήταν η κρυφή ελπίδα ότι μια μέρα τα πράγματα θα άλλαζαν. Είχε πει τότε ο Θεός εις τους Πρωτοπλάστους: «Καὶ ἔχθραν θήσω ἀνὰ μέσον σοῦ καὶ ἀνὰ μέσον τῆς γυναικὸς καὶ ἀνὰ μέσον τοῦ σπέρματός σου καὶ ἀνὰ μέσον τοῦ σπέρματος αὐτῆς· αὐτός σου τηρήσει κεφαλήν, καὶ σὺ τηρήσεις αὐτοῦ πτέρναν». Δηλαδή, με απλά λόγια, αποτεινόμενος προς την Εύα λέγει ότι «θα βάλω έχθρα ανάμεσα εις το σπέρμα το δικό σου και εις το σπέρμα του διαβόλου». Βέβαια, ο διάβολος δεν έχει σπέρμα, αλλά, εννοείται, το πράγμα τίθεται, το πώς θα ενεργήσει ο διάβολος- ο διάβολος είναι ένας, ε; Και οι δαίμονες. Και δεύτερον, όταν αναφέρεται εις το σπέρμα της γυναικός κάνει εντύπωση ότι δεν αναφέρεται εις τον άντρα ο Θεός, αλλά αναφέρεται εις τη γυναίκα. Η γυναίκα δεν έχει σπέρμα, αλλά εδώ υπάρχει ένας σαφής υπαινιγμός ότι εκείνος ο οποίος θα ήρχετο από τη γυναίκα, θα ήτο εκ Παρθένου. Όπως εκ παρθένου ήταν ο Αδάμ, από πού; Ποιαν παρθένον; Από την παρθένον γη.
100
ἔτη «οἰκουμενικοῦ διαλόγου» καὶ δὲν ἔχει κἂν ἐπισημανθῆ ἡ οὐσιαστικὴ δογματικὴ διαφορά!
Η
ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΡΟΠΑΤΟΡΩΝ ΕΙΣ ΤΗΝ ΣΑΡΚΩΣΙΝ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Ἡ Κυριακὴ τῶν
Ἁγ. Προπατόρων δὲν εἶναι ἁπλῶς τιμὴ εἰς Δικαίους,
ἀλλὰ ἐνδεικτικὴ τοῦ θεολογικοῦ χάσματος Ὀρθοδόξων – παπικῶν.
Μέθοδος τοῦ διαλόγου ἔπρεπε νὰ ἦτο ἡ ἀμοιβαία
ἀποτίμησις τῶν λατρευτικῶν σχημάτων.
Γράφει ὁ π. Μάξιμος Λαυρεώτης, Πιτερχάους, Πανεπιστήμιον Κέμπριτζ
ΤΙ ΗΤΑΝ Ο
ΑΙΝΙΓΜΑΤΙΚΟΣ ΑΣΤΕΡΑΣ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ;
ΛΑΜΠΡΟΥ ΣΚΟΝΤΖΟΥ Θεολόγου - Καθηγητού
Ένα
από τα μυστηριώδη γεγονότα στην ιστορία του κόσμου, στο οποίο δεν έχει δοθεί
ακόμα ικανοποιητική και γενικά αποδεκτή
ερμηνεία, είναι και η εμφάνιση του αινιγματικού άστρου κατά τη γέννηση του
Χριστού. Ο Ευαγγελιστής Ματθαίος,
μόνος αυτός αναφέρεται στο φαινόμενο αυτό, το οποίο το συσχετίζει με την
προσκύνηση του Θείου Βρέφους από τους Μάγους της Ανατολής (Ματθ.2,1-9).
Πριν εκθέσουμε τις επικρατέστερες θεωρίες για το παράδοξο αστέρα της Βηθλεέμ, ας δούμε ποιοι ήταν οι παράξενοι Μάγοι, οι οποίοι οδηγήθηκαν στη Βηθλεέμ της Ιουδαίας από αυτόν τον αστέρα. Η λέξη μάγος πιθανότατα σανσκριτικής προέλευσης σήμαινε το σοφό δάσκαλο, το γιατρό, τον αστρονόμο, τον μάντη των ονείρων, στους Βαβυλωνίους, τους Πέρσες, τους Μήδους και άλλους ανατολικούς λαούς. Ο Ηρόδοτος (Βιβλ. Α΄101) αναφέρει πως οι μάγοι ήταν αρχικά Μηδική φυλή, η οποία απέβη αργότερα ιερατική τάξη στους Πέρσες, όπως οι Χαλδαίοι στη Βαβυλώνα. Οι Μάγοι της ευαγγελικής διήγησης ήταν πιθανότατα και σύμφωνα με νεότερες θεωρίες οπαδοί ή ιερείς του Ζωροαστρισμού, μιας πολύ προηγμένης θρησκείας, σε σχέση με τις άλλες ειδωλολατρικές θρησκείες της αρχαιότητας, που είναι γνωστή και ως Παρσισμός. Οι ιερείς της θρησκείας αυτής γνώριζαν και μελετούσαν τα μυστικά των άστρων και είχαν συγκροτήσει μια αξιοθαύμαστη αστρολογική θεωρία. Ήταν επίσης σοφοί διδάσκαλοι και επιστήμονες αστρονόμοι της εποχής τους, οι οποίοι μελετώντας τον ουράνιο θόλο, διαπίστωσαν την πρόσφατη γέννηση κάποιου ξεχωριστού μεγάλου βασιλιά και γι’ αυτό αποφάσισαν να κάνουν το μεγάλο ταξίδι ως την Ιουδαία προκειμένου να προσκυνήσουν το Υψηλό Βρέφος.