Η στάση της Ιεραρχίας, οι άνεργοι θεολόγοι και ο «χαρακτήρας» του μαθήματος
Tου Νίκου Παπαχρήστου (5/4/2009)
Ο χαρακτήρας του μαθήματος των Θρησκευτικών και η πάγια θέση της Ιεράς Συνόδου «περί υποχρεωτικής διδασκαλίας του» ίσως «δοκιμάσουν» στο άμεσο μέλλον τις σχέσεις της Εκκλησίας με την κυβέρνηση. Μόνο που αυτή τη φορά η αμετακίνητη στάση της Ιεραρχίας για το ζήτημα ενισχύεται και από την «προσέγγιση» περισσότερων από 4.000 άνεργων πτυχιούχων των Θεολογικών Σχολών -«να προσλαμβάνονται και στο Δημοτικό» ζήτησε ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος, προσδίδοντας μια καινοφανή διάσταση στην έννοια «τα δικά μας παιδιά».
Δεν αποκλείεται μάλιστα το προσεχές διάστημα να ενταθούν οι πιέσεις προς κάθε κατεύθυνση με διττό στόχο. Αφενός τη διατήρηση του «υποχρεωτικού» του μαθήματος και αφετέρου τη διασφάλιση πολιτικών δεσμεύσεων για την επαγγελματική αποκατάσταση των άνεργων θεολόγων. Πάντως οι εξελίξεις φέρνουν πάλι στο προσκήνιο τον ευρύτερο προβληματισμό για τον «χαρακτήρα» του μαθήματος, αφού και τοποθετήσεις θεολόγων κάνουν λόγο για μια νέα παιδευτική ματιά, απαλλαγμένη από τον αμιγώς «κατηχητικό» χαρακτήρα.
«Η Εκκλησία ενδιαφέρεται για τη διαφύλαξη των παραδόσεων του Γένους μας αλλά και για την αντιμετώπιση ενός σημαντικού κοινωνικού προβλήματος. Αντί ορισμένοι υπερευαίσθητοι πολιτικοί, όλων των παρατάξεων, να ζητούν την κατάργηση των Θρησκευτικών, ας πάρουν θέση, προεκλογικώς, για το μέλλον αυτών των ανέργων. Για να ξέρουν όλοι τι θα πράξουν», δηλώνει με… εκλογικό νόημα στην «Κ» μητροπολίτης της Πελοποννήσου.
Επιστολή Ιερώνυμου
Το μέλλον των πτυχιούχων των Θεολογικών Σχολών απασχολεί πολλούς μητροπολίτες, οι οποίοι αντιλαμβάνονται πως σε περίπτωση κατάργησης του μαθήματος, ο αριθμός των ανέργων θα πολλαπλασιαστεί. Αυτός ήταν και ο λόγος που ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος έθεσε με επιστολή του το ζήτημα στον υπουργό Άρη Σπηλιωτόπουλο, υπενθυμίζοντάς του τον υποχρεωτικό χαρακτήρα -«ως και το Σύνταγμα ορίζει»- της διδασκαλίας των Θρησκευτικών. Ταυτόχρονα «παρακαλεί» τον αρμόδιο υπουργό να τακτοποιήσει και μια εκκρεμότητα που άφησε ο προκάτοχός του, κ. Ευρ. Στυλιανίδης. Να αποστείλει δηλαδή μια διευκρινιστική εγκύκλιο σε όλα τα σχολεία της χώρας με την οποία να καθίσταται σαφές πως η διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών εξακολουθεί να είναι υποχρεωτική παρά τις προ μηνών υποδείξεις του Συνηγόρου του Πολίτη. «Αυτοί που συστηματικά αντιτίθενται στο μάθημα των Θρησκευτικών έχουν μια βαμμένη ιδεολογία. Δεν μπορούμε μέσα στην ελληνική κοινωνία να αποσχιστούμε και να απομακρυνθούμε από το περιεχόμενο και τη διδασκαλία της χριστιανικής ζωής», δηλώνει στην «Κ» o μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Άνθιμος, απαντώντας σε όσους ζητούν την κατάργηση των Θρησκευτικών.
Εναλλακτική πρόταση
Διαφορετική προσέγγιση στο ζήτημα αυτό έχει ο κ. Μιλτιάδης Κωνσταντίνου, καθηγητής του τμήματος Θεολογίας του ΑΘΠ, ο οποίος υπενθυμίζει πως «στην εκπαιδευτική πολιτική της Ενωμένης Ευρώπης είναι κυρίαρχη η θέση ότι η θρησκευτική παιδεία οφείλει να βρίσκεται στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα όλων των βαθμίδων, λαμβάνοντας γνωσιολογικό και ως εκ τούτου εκπαιδευτικό χαρακτήρα. Και προσθέτει: «Το τμήμα Θεολογίας του ΑΘΠ έχει ήδη προτείνει, εκτός από την αναπροσαρμογή του υπάρχοντος μαθήματος των Θρησκευτικών με βάση τα σύγχρονα δεδομένα, και την ανάγκη προσθήκης στο αναλυτικό πρόγραμμα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ενός εναλλακτικού μαθήματος με καθαρά πολιτιστικό χαρακτήρα.
Σκοπός της παραπάνω πρότασης είναι η απαλλαγή του μαθήματος από τον κατηχητικό του χαρακτήρα και η δυνατότητα των μαθητών που επιθυμούν την εξαίρεσή τους από αυτό να παρακολουθήσουν ένα μάθημα θρησκευτικής εκπαίδευσης, προσαρμοσμένο ώστε να τους βοηθήσει να διαμορφώσουν μια πιο υγιή σχέση με το πολιτιστικό περιβάλλον στο οποίο ζουν».
Μπανάνες
-
*Οι δημοπρασίες έργων ‘τέχνης’ και άλλων παραδόξων αντικειμένων μας έχουν
δώσει κατά καιρούς τροφή για σχολιασμό και περίσκεψη σχετικά με το
αισθητικό γο...
Πριν από 1 ημέρα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου