27 Δεκ 2008

Τα μαργαριτάρια των σχολικών βιβλίων.

146 σελίδες με διορθώσεις ετοίμασε το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο της Ελλάδας
Αν οι μαθητές έγραφαν σε ένα διαγώνισμα ορθογραφίας τη λέξη “καινούργιο” χωρίς το “γ”, θα έχαναν βαθμούς. Κι αν στο μάθημα της Γεωγραφίας απαντούσαν πως τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. είναι 25, τότε ο καθηγητής, θα τους συμβούλευε να διαβάζουν περισσότερο.
Στην προκειμένη περίπτωση, όμως, οι εκπαιδευτικοί καλούνται να διορθώσουν τα βιβλία και όχι τους μαθητές τους. Αμέτρητα λάθη, παραλείψεις, ασάφειες και ανακρίβειες εντοπίστηκαν από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο της Ελλάδας σε πολλά νέα διδακτικά συγγράμματα του Δημοτικού και του Γυμνασίου.
Αρκεί να επισκεφθεί κανείς την σχετική ιστοσελίδα www.pi-schools.gr και να επιλέξει “Παροράματα στα νέα διδακτικά πακέτα” για να εξακριβώσει το μέγεθος της αβλεψίας των συγγραφέων ή έστω του τυπογραφείου.
Συνολικά 146 σελίδες χρειάστηκαν για να καταγραφούν όλα τα λάθη και να γίνουν οι απαιτούμενες διορθώσεις. Μόνο για τα βιβλία του Δημοτικού απαιτήθηκαν 63 σελίδες, ενώ για τα λάθη σε 16 βιβλία του Γυμνασίου χρειάστηκαν άλλες 83. Αρκετά από αυτά τα συγγράμματα, έχουν φτάσει και στις Κυπριακές αίθουσες διδασκαλίας.
Οι “κατηγορίες” των λαθών ποικίλουν. Κάποια προκαλούν γέλιο, άλλα προβληματισμό. Τα ορθογραφικά και συντακτικά λάθη είναι εκατοντάδες ακόμα και στα βιβλία της Γλώσσας, ενώ στα βιβλία των Μαθηματικών υπάρχουν λάθος προβλήματα. Αναφορές σε βιβλία της Γεωγραφίας δεν συμβαδίζουν με τα σημερινά δεδομένα ή προκαλούν ερωτηματικά για τις προθέσεις των συγγραφέων.
Λάθη έγιναν και σε τίτλους βιβλίων, σε ονόματα εκδοτικών οίκων ή ακόμα και στα εξώφυλλα π.χ. δεν αναγράφεται η πλήρης ονομασία του Ελλαδικού Υπουργείου Παιδείας. Πιο κάτω μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα >
- Στο βιβλίο Μεσαιωνικής και Νεότερης Ιστορίας Β’ Γυμνασίου οι μαθητές διδάσκονταν ότι οι πάροικοι καλοπερνούσαν αφού “η ενοικίαση της γης από τον πάροικο ήταν χρονικά απεριόριστη και κληρονομική.
Συγχρόνως ο πάροικος ήταν προσδεμένος στο χωράφι που καλλιεργούσε”. Με τη διόρθωση, τα παιδιά θα μάθουν ότι η κατάσταση τελικά, ήταν μάλλον καταπιεστική για τους παροίκους, μια και “οι πάροικοι ήταν εξαρτημένοι αγρότες που καλλιεργούσαν τη γη και πλήρωναν φόρο στους ιδιοκτήτες των μεγάλων κτημάτων, τα οποία δεν είχαν δικαίωμα να εγκαταλείψουν”.
-Στο βιβλίο Γεωγραφίας της Στ’ Δημοτικού, αναφέρεται ότι τα κράτη μέλη της Ε.Ε. είναι 25, ενώ ακόμα και ο αριθμός που δίδεται για τον πληθυσμό της Ελλάδας είναι λάθος.- Στη Γεωγραφία της Ε’ Δημοτικού η φράση “η Μακεδονία είναι η περιοχή όπου έζησε ο Μέγας Αλέξανδρος” αντικαθίσταται με την φράση “η Μακεδονία είναι η περιοχή όπου γεννήθηκε και μεγάλωσε ο Μέγας Αλέξανδρος”. Στο ίδιο βιβλίο, στη σελ.145 όπου γίνεται αναφορά για την Κύπρο, δίνονται οδηγίες να αντικατασταθεί η λέξη “τουρκοκρατούμενη” με τη λέξη “κατεχόμενη” και η “γραμμή Αττίλα” να είναι διακεκομμένη.
- Στο βιβλίο Θρησκευτικών της Ε’ Δημοτικού, αναφέρεται στη σελ.26 πως “Οι ώρες μετά τη Σταύρωση του Χριστού είναι μελαγχολικές”. Η φράση αυτή, θα πρέπει να αντικατασταθεί “Οι ώρες μετά τη Σταύρωση του Χριστού είναι γεμάτες αγωνία και φόβο”.
- Μερικά από τα ορθογραφικά λάθη στα βιβλία Γλώσσας του Δημοτικού: “ρέγγα” και όχι “ρέγκα”, “στιλό” και όχι “στυλό”, “τρένο” όχι “τραίνο”.
- Στο βιβλίο Νεοελληνικής Γλώσσας της Α’ Γυμνασίου, σελ.104, τυπώθηκε εκ παραδρομής η διεύθυνση, το τηλέφωνο και το φαξ ενός καταστήματος.
- Στο βιβλίο Οδηγός Νηπιαγωγού αντικαθίσταται η φράση “παίζοντας με τα όργανά τους” με “παίζοντας με τα ονόματά τους”.
-Στο Εικονογραφημένο Λεξικό Α’, Β’ και Γ’ Δημοτικού υπάρχουν οι εξής διορθώσεις: Σελ.227, “[κώλος] Να προστεθεί: Συνήθως χρησιμοποιούμε τη λέξη αυτή όταν μιλάμε με τους φίλους μας και όχι όταν γράφουμε” Σελ.171, “[κακά] Να προστεθεί: Συνήθως χρησιμοποιούμε τη λέξη αυτή όταν μιλάμε με τους φίλους μας και όχι όταν γράφουμε”.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Oι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου

Η φωτογραφία μου
Για επικοινωνία : Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: aktinesblogspot@gmail.com