29 Νοε 2019

Αρχιεπίσκοπος Κρήτης - Η θρησκευτική αγωγή των παιδιών μας

Μια εκπομπή για τον ορθόδοξο χαρακτήρα του Μαθήματος των Θρησκευτικών, μετά τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (1749και1750/2019), που έκριναν αντισυνταγματικό το πολυθρησκειακό Μάθημα για ορθοδόξους μαθητές.

Αρχιεπίσκοπος Κρήτης για Θρησκευτικά:
«Δεν πρέπει να πάψουμε να είμαστε Έλληνες και να είμαστε Ορθόδοξοι»
Κείμενο:
Μετά από την επιτυχημένη Ημερίδα, που πραγματοποίησαν ο Παγκρήτιος Σύνδεσμος Θεολόγων και η Περιφέρεια Κρήτης, υπό την Αιγίδα της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κρήτης με θέμα «Οι πρόσφατες αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας και του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου για το μάθημα των Θρησκευτικών», στον τηλεοπτικό σταθμό Κρήτη TV, μεταδόθηκε τηλεοπτική εκπομπή για την θρησκευτική αγωγή των παιδιών, με αφορμή τις αποφάσεις 1749/2019 και 1750/2019 του Συμβουλίου της Επικρατείας για τα Θρησκευτικά. Οι αποφάσεις αυτές ακύρωσαν, ως αντισυνταγματικά, τα νέα Προγράμματα Σπουδών των Θρησκευτικών, που είχαν εισαχθεί στα σχολεία επί υπουργίας Φίλη - Γαβρόγλου, λόγω του πολυθρησκευτικού τους χαρακτήρα.
Ωστόσο, όπως επισημάνθηκε κατά την διάρκεια της εκπομπής, τα παιδιά στην χώρα μας συνεχίζουν ακόμη να διδάσκονται τα ακυρωθέντα θρησκευτικά, εξαιτίας του ότι οι εν λόγω ακυρωτικές αποφάσεις της 20ης/09/2019 δεν έχουν μέχρι στιγμής εφαρμοστεί, ως ώφειλε κατά Νόμον, από το Υπουργείο Παιδείας.
Στην εκπομπή συμμετείχε ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Κρήτης, κ.κ. Ειρηναίος, καθώς και Θεολόγοι, Νομικοί και γονείς, οι οποίοι ανέπτυξαν τις θέσεις τους για το θέμα τόσο από την πλευρά της ορθόδοξης πίστης και θεολογίας, όσο και από την πλευρά της παιδαγωγικής και την νομικής του θεώρησης.
Ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Κρήτης για το θέμα μεταξύ άλλων επεσήμανε: «Δεν είμαστε εναντίον κανενός, δεν είμαστε φανατικοί οι Ορθόδοξοι. Είμαστε ελεύθεροι. Αλλά, δεν μπορούμε να συγχέουμε τα πράγματα, να τα ανακατεύουμε.  Να μην πάψουμε να είμαστε αυτοί που είμαστε. Αν πάψουμε να είμαστε αυτοί που είμαστε, χάσαμε την ταυτότητά μας, χαθήκαμε».
Σε άλλο σημείο υπογράμμισε: «Πρώτα τα παιδιά μας να έχουν βάση. Να ξέρουν πού βρίσκονται και ποιές είναι οι βάσεις τους», ενώ, παράλληλα τόνισε: «Δεν πρέπει να πάψουμε να είμαστε Έλληνες και να είμαστε Ορθόδοξοι και να είμαστε Ελλάδα. Αν πάψουμε να είμαστε, χάσαμε την ταυτότητά μας».
Αναλυτικότερα:
Στην εκπομπή, η οποία μεταδόθηκε την Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2019, την επιμέλεια της παρουσίασης είχε ο κ. Ιωάννης Λίλης, Επίκουρος Καθηγητής Δογματικής και Συμβολικής Θεολογίας στην Πατριαρχική Ανωτάτη Εκκλησιαστική Ακαδημία Κρήτης (Π.Α.Ε.Α.Κ), ενώ αναπτύχθηκε διάλογος για το θέμα με τους καλεσμένους και τους τηλεθεατές.
Στην συζήτηση, ο π. Κωνσταντίνος Δοξαστάκης, Εφημέριος Ι. Ν. Βουτών Ηρακλείου και Θεολόγος, εστιάζοντας στο ότι τα παιδιά, ήδη από την Γ’ Δημοτικού διδάσκονται και άλλες θρησκείες επεσήμανε: «Στα Δημοτικά, οι δάσκαλοι δεν είναι θεολόγοι, δεν έχουν την κατάλληλη κατάρτιση θεολογική. Καλούνται να διδάξουν τα θρησκευτικά, γι’ αυτό είναι πολύ σημαντικό το βιβλίο που θα έχουν στα χέρια τους να είναι ορθόδοξο και να μην είναι αυτό που έχουμε σήμερα».
Στην συνέχεια, ο κ. Ηρακλής Ρεράκης, Καθηγητής Θεολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και Πρόεδρος της Πανελληνίου Ενώσεως Θεολόγων, επεσήμανε ότι το δόγμα - σύνθημα των Νέων Προγραμμάτων που χρησιμοποιήθηκε: «Θρησκευτικά για όλους τους μαθητές ανεξάρτητα από τη θρησκευτική τους προέλευση», οδηγεί στην ουσία στην αλλαγή της ταυτότητας των παιδιών, μέσα από τον πολυθρησκευτικό χαρακτήρα του μαθήματος.  Επιπλέον, ανέφερε ότι χρειάζεται να γνωρίσουν οι μαθητές της πίστη τους λέγοντας «η χριστιανική μας ταυτότητα εμπεριέχει μέσα την αγάπη» και κατέληξε «Επομένως, όλα είναι εκεί: Να μάθουμε την δική μας την πίστη και μέσα εκεί είναι η συμπεριφορά η αγαθή, η αγαπητική συμπεριφορά που θα γεμίσει και εμάς, και τους άλλους, και τις σχέσεις μεταξύ μας». Ωστόσο, διευκρίνισε ότι μετά από την γνώση των μαθητών της δικής τους πίστης, το να ενημερώνονται και για τις άλλες θρησκείες δεν είναι απορριπτέο,  αλλά  «όπως γινόταν μέχρι τώρα, με ένα διακριτό τρόπο, στην Β’ Λυκείου. Και αυτό το λέει και το ΣτΕ»
 Ως προς την νομική άποψη του θέματος, ο κ. Χαράλαμπος Άνδραλης, Νομικός, ανέφερε ότι «Εκτός από το Άρθρο 16§2 του Συντάγματος, που παραβιάζουν τα συγκεκριμένα Προγράμματα Σπουδών, το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) διέγνωσε ότι παραβιάζουν και την Αρχή της Ισότητας (Άρθρο 4)». Και αυτό διότι, όπως εξήγησε για το πολυθρησκειακό Μάθημα: «το Πρόγραμμα Σπουδών διδάσκεται μόνο στα παιδιά Ορθοδόξων Χριστιανών, ενώ στα παιδιά των Μουσουλμάνων, των Ρωμαιοκαθολικών και των Εβραίων διδάσκεται η δική τους θρησκεία». Διευκρίνισε δε, ότι, όπως διαγιγνώσκει το ΣτΕ, τα παραπάνω δεν μπορούν να συμβιβαστούν με το Σύνταγμα της Χώρας και με την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) και τόνισε ότι:  «Το Υπουργείο, εφόσον έχουμε Δημοκρατία και διάκριση εξουσιών, οφείλει να εφαρμόσει άμεσα τις Αποφάσεις του ΣτΕ».
Στην ροή της εκπομπής, διεξήχθη διάλογος για το θέμα με τους καλεσμένους και με τηλεθεατές γονείς, ενώ παράλληλα προβλήθηκαν αρκετά στοιχεία από την υπάρχουσα ύλη του μαθήματος. Όπως παρουσιάστηκε, τα παιδιά στην Γ’ Δημοτικού διδάσκονται θέματα όπως: «Οι Γιορτές των Εβραίων και των Μουσουλμάνων», «Τα ονόματα του Αλλάχ», «Οι πιστοί μέσα στο τζαμί την ώρα της προσευχής», «Το Πάσχα των  Εβραίων (Πεσάχ)».  Στην Δ’ Δημοτικού διδάσκονται: Προσευχές του Ιουδαϊσμού και του Ισλάμ (Σούρα Κορανίου), «Η μητέρα του Χριστού στο Κοράνι», «Μέκκα: Ιερή αποδημία των μουσουλμάνων», «Ιερά πρόσωπα στις θρησκείες του κόσμου», «ο Αρχάγγελος Γαβριήλ παραδίδει το Κοράνι στον Μωάμεθ», στην Ε’ Δημοτικού, ο Θεάνθρωπος Χριστός παρουσιάζεται όχι ως ο Σωτήρας του Κόσμου, αλλά ως ένας απλός διδάσκαλος, ισάξιος και ισότιμος με τον Μωάμεθ, τον Βούδα, τον Λάο Τσέ και τον Κουμφούκιο, στην Στ’ Δημοτικού διδάσκονται τη Σβάστικα, το Γιν-Γιανκ, τη Μενορά, την Ημισέλινο με το αστέρι (χιλάλ). Επίσης, στην Α’ Γυμνασίου διδάσκονται την ομολογία πίστεως  στον Αλλάχ, την προσευχή στον Αλλάχ, στην Β’ Γυμνασίου διδάσκονται στίχους τραγουδιού όπως «δώσε ρεύμα, δώσε γκάζι, ο τρελός Θεός γιορτάζει», και άλλα.
Στην εκπομπή συμμετείχε και η Αναστασία Μαρκατάτου, φοιτήτρια Φιλολογίας, η οποία  αναφέρθηκε στην σύγχυση που προκαλείται, τονίζοντας παράλληλα ότι «Οι δάσκαλοι στο Δημοτικό δεν είναι θεολόγοι, και έτσι δεν μπορούν να τα εξηγήσουν με διακριτό τρόπο στα παιδιά». Κατέληξε, δίνοντας ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, όπου τα παιδιά έλεγαν: «Το κοράνι, κυρία, είναι και δικό μας βιβλίο, δεν το ξέρετε; … Μας το κάνανε στο σχολείο!».
Στην συνέχεια, δια τηλεφώνου, ο κ. Απόστολος Βλάχος, Επίτιμος Πρόεδρος Εφετών, τόνισε ότι «οι αποφάσεις του ΣτΕ ήδη έπρεπε να είχαν εφαρμοστεί και αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό θέμα για την Συνταγματική Τάξη και την εφαρμογή της Συνταγματικής Τάξεως και υπάρχουν σοβαρότατες ευθύνες για παράβαση της Συνταγματικής Νομοθεσίας», και συμπλήρωσε ότι «δημιουργεί ανατάραξη και προηγούμενα, ώστε και άλλοι να καταπατούν τον Νόμο».
Η εκπομπή έκλεισε με τον Σεβασμιώτατο Αρχιεπισκοπο Κρήτης να συμφωνεί με τους καλεσμένους και τους ομιλήσαντες στην εκπομπή, λέγοντας: «Νομίζω ότι όσα ελέχθηκαν ήταν καταπληκτικά».
Βίντεο:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Oι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου

Η φωτογραφία μου
Για επικοινωνία : Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: aktinesblogspot@gmail.com