Νέα προσπάθεια για να μας πείσει κάνει ο Σεβ. Περγάμου Ιωάννης Ζηζιούλας για το διάλογο Ορθοδόξων και Παπικών που αρχίζει στην Πάφο και διεξάγεται όπως λέει με ομόφωνη απόφαση «όλων των Ορθοδόξων Εκκλησιών» αν και συγχρόνως είναι « ο πιο έντονα βαλλόμενος από ορισμένους κύκλους».
Σε συνέντευξη του στον Α. Βικέτο και στην εφημερίδα «Ο ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ» Σάββατο, 17 Οκτωβρίου 2009 αναφέρει:
ΕΡ: Κατ΄αρχάς μπορείτε να μας διευκρινίσετε πώς διεξάγεται ο Διάλογος;
ΑΠ:Πρώτον, ο Διάλογος αυτός διεξάγεται με ομόφωνη απόφαση όλων των Ορθοδόξων Εκκλησιών. Είναι άδικο και παραπλανητικό να στρέφονται τα πυρά κατά του Οικουμενικού Πατριαρχείου ή του προσώπου μου τη στιγμή που, όπως αποδεικνύουν τα σχετικά Μνημόνια που υπέγραψαν οι προκαθήμενοι των Ορθοδόξων Εκκλησιών, όλες οι Ορθόδοξες Εκκλησίες πιστεύουν ότι ο Διάλογος αυτός πρέπει να συνεχιστεί. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο έχει και στην περίπτωση αυτή, όπως και σε όλες τις περιπτώσεις των διορθοδόξων ζητημάτων, απλώς συντονιστικό ρόλο, η δε ταπεινότητά μου, όπως και τα λοιπά μέλη της Επιτροπής του Διαλόγου, απλώς εκτελούμε, κατά τη συνείδησή μας, την εντολή των Εκκλησιών μας. Είμαστε βέβαια έτοιμοι να δεχθούμε κάθε κριτική για το εάν εκτελούμε σωστά την εντολή αυτή γιατί δεν είμαστε αλάθητοι (όπως βέβαια δεν είναι αλάθητοι και αυτοί που μας κρίνουν).
Αλλά το να μας επικρίνουν μόνο και μόνο γιατί μετέχομε στο Διάλογο είναι τουλάχιστον άδικο. Όσοι δεν θέλουν το Διάλογο αντιτίθενται ουσιαστικά στην κοινή βούληση των Ορθοδόξων Εκκλησιών, και συνεπώς κακώς επιτίθενται στο Οικουμενικό Πατριαρχείο ή σε μας που εκτελούμε με κόπο πολύ το δυσχερέστατο και συχνά άχαρο έργο που μας ανέθεσαν οι Εκκλησίες μας.
ΕΡ: Μια από τις επικρίσεις που δέχεσθε είναι σχετική με το θέμα, με το οποίο ασχολείται ο Διάλογος. Πρόσφατα και η Ιερά Κοινότητα του Αγίου Όρους σας επικρίνει γιατί ασχολείται ο Διάλογος στη φάση αυτή με το θέμα του πρωτείου.
ΑΠ:Και στο σημείο αυτό υπάρχει ελλιπής πληροφόρηση. Το θέμα του Διαλόγου δεν το επιλέξαμε εμείς. Είναι και αυτό αποφασισμένο πανορθοδόξως. Πριν αναλάβω την συμπροεδρία του Διαλόγου εξασφάλισα τη γραπτή συμφωνία όλων των Ορθοδόξων Εκκλησιών ότι το θέμα του Διαλόγου θα είναι στη φάση αυτή το πρόβλημα του πρωτείου στην Εκκλησία.
Σέβομαι και τιμώ την ευαισθησία των αγιορειτών πατέρων στα θέματα της πίστεως. Αλλά γιατί τη μονοπωλούν; Δεν διαθέτουν παρόμοια ευαισθησία οι προκαθήμενοι των Ορθοδόξων Εκκλησιών; Έχουν βέβαια κάθε δικαίωμα και χρέος οι μοναχοί, όπως και κάθε πιστός, να εκφράζουν τη γνώμη των.
Αλλά οι γνώμες όλων μας τελικά υπόκεινται στην κρίση των Ιερών Συνόδων. Εάν ένας Μ. Βασίλειος έθετε τη γνώμη του στην κρίση των Επισκοπικών Συνόδων, πόσο μάλλον εμείς; Στη συγκεκριμένη περίπτωση ταπεινώς (και όχι αλαθήτως) φρονώ ότι οι αγιορείτες πατέρες (που δεν θεωρούν, είμαι βέβαιος, εαυτούς αλαθήτους) δεν έχουν δίκιο. Το θέμα του πρωτείου είναι εκκλησιολογικό πρόβλημα (όπως κάθε θέμα κανονικής δομής και διοικήσεως της Εκκλησίας). Και η Εκκλησιολογία είναι μέρος της Δογματικής, δηλαδή θέμα πίστεως. Όταν, συνεπώς, εξετάζομε στο Διάλογο το θέμα αυτό, εξετάζουμε μία δογματική διαφορά μας.
Καμιά πρόθεση δεν υπάρχει να μη συζητηθούν τα άλλα δογματικά θέματα, όπως το filioque κ.λπ. Αλλά η πείρα από τους άλλους θεολογικούς διαλόγους (με τους προχαλκηδονίους, τούς παλαιοκαθολικούς κ.ά.) μας έδειξε ότι σε τίποτε δεν ωφελεί μία συμφωνία σε άλλα δογματικά ζητήματα αν δεν υπάρξει σύμπτωση σε βασικά θέματα Εκκλησιολογίας. Ειδικά στις σχέσεις Ορθοδόξων και Ρωμαιοκαθολικών το θέμα του πρωτείου έπαιξε τον πιο τραγικό ρόλο. Αυτό δημιούργησε τα μεγαλύτερα προβλήματα (Σταυροφορίες, Ουνία κ.λπ.).Πώς μπορούμε να προσποιηθούμε ότι δεν υπάρχει το φλέγον πρόβλημα αυτό και να το θεωρήσουμε δευτερεύον; Με εκπλήσσει η άποψη αυτή των αγιορειτών πατέρων. Αναφέρονται στην συνοδικότητα ως προϋπόθεση, αλλά ακριβώς τη συνοδικότητα θεωρούμε και εμείς ως προϋπόθεση του πρωτείου. Αυτή τη θέση υποστηρίξαμε οι ορθόδοξοι στη Ραβέννα και έγινε αποδεκτή.
ΕΡ: Το κείμενο της Ραβέννας επικρίθηκε πολύ από τους κύκλους αυτούς. Γιατί;
ΑΠ:Πστεύω ότι το κείμενο αυτό δεν μελετήθηκε με προσοχή ή με καλή πίστη από όσους το επικρίνουν. Δύο βασικά σημεία του κειμένου αρκούν για να δείξουν πόσο ικανοποιητικό πρέπει να θεωρείται το κείμενο αυτό από ορθοδόξου πλευράς. Το ένα είναι ότι συμφωνήθηκε ότι το πρωτείο σε οποιοδήποτε επίπεδο και αν ασκείται δεν μπορεί να νοηθεί χωρίς τη συνοδικότητα.
Αυτό υποστηρίζει και εφαρμόζει η Ορθόδοξη Εκκλησία με βάση τον 34ο Κανόνα των Αποστόλων. Έχουμε και οι ορθόδοξοι «πρώτους», αλλά δεν μπορούν να αποφασίζουν χωρίς τη Σύνοδο, ούτε η Σύνοδος χωρίς αυτούς. Αυτό είναι το πνεύμα του Κανόνος που ανέφερα. Και αυτό έγινε αποδεκτό στη Ραβέννα παρά το ότι δεν συνάδει με την έννοια του μοναρχικού πρωτείου.
Το δεύτερο σημείο είναι ότι το πρωτείο του Ρώμης συνδέεται με τη θέση του στην Πενταρχία των Πατριαρχών. Αυτό ίσχυε στην πρώτη χιλιετία και αυτό θα πρέπει να ισχύσει σε περίπτωση που θα ισχύσουν και οι λοιπές προϋποθέσεις της πρώτης χιλιετίας (κοινή πίστη κ.λπ.). Πού βρίσκεται η «προδοσία»; Δεν θα έλεγε το ίδιο κάθε ακραιφνής ορθόδοξος; Όλοι, νομίζω, πρέπει να δεχτούμε ότι αν ο πάπας δεχόταν την πίστη και την κανονική δομή της πρώτης χιλιετίας, θα πρέπει να είμεθα ευτυχείς. Το κείμενο της Ραβέννας κάνει ένα βήμα προς την κατεύθυνση αυτή. Δεν παραχωρεί τίποτε από όσα ισχύουν την πρώτη χιλιετία, αντίθετα υιοθετεί βασικές αρχές της Εκκλησιολογίας της περιόδου εκείνης.
ΕΡ: Υπάρχουν ορθόδοξοι χριστιανοί που θεωρούν ότι με το Διάλογο παραδίδονται όλα στον πάπα.
ΑΠ:Αλίμονο αν με το να διαλέγεται κανείς με κάποιον σημαίνει ότι παραδίδεται σ’ αυτόν. Ποια είναι τα δείγματα ότι ο Διάλογος μας οδηγεί σε «παράδοση»; Πρέπει να προσέχουν όσοι χρησιμοποιούν τέτοιες εκφράσεις. Όσοι μετέχουμε στους Διαλόγους δίνουμε μαρτυρία Ορθοδοξίας με παρρησία και αγώνα δύσκολο. Γι’ αυτό και απορρίπτομε με βδελυγμία ως ιταμή συκοφαντία κάθε αναπόδεικτη αμφισβήτηση του ορθοδόξου φρονήματός μας.
ΕΡ:Πώς αντιμετωπίζεται στο πλαίσιο του Διαλόγου το πρόβλημα της Ουνίας;
ΑΠ:Το πρόβλημα της Ουνίας δεν παύει να αποτελεί για τους ορθοδόξους σοβαρό ζήτημα. Έγιναν μακρές συζητήσεις γι’ αυτό στα πλαίσια του Διαλόγου. Συμφωνήθηκε και από τη ρωμαιοκαθολική πλευρά ότι η Ουνία δεν πρέπει να θεωρηθεί «μοντέλο» ενώσεως ούτε να χρησιμοποιείται ως μέσο προσηλυτισμού. Οι ορθόδοξοι επιμένουν σ’ αυτά τα δύο σημεία, αλλά θέτουν και το ζήτημα της εκκλησιολογικής θέσεως της Ουνίας. Το θέμα θα εξεταστεί από την άποψη αυτή, όταν ο Διάλογος ασχοληθεί με το πρωτείο κατά τη β΄ χιλιετία, διότι τότε εμφανίστηκε το πρόβλημα για πρώτη φορά.
ΕΡ: Αληθεύει ότι ο οικουμενισμός είναι αίρεση και πώς απαντάτε στις έντονες επικρίσεις που δέχεται το Οικουμενικό Πατριαρχείο;
ΑΠ:Για να χαρακτηριστεί κάτι ως αίρεση πρέπει να είναι σαφής εκτροπή από τα δόγματα που θέσπισαν οι πατέρες και διατύπωσαν οι Οικουμενικές Σύνοδοι. Δεν γνωρίζω κανένα ορθόδοξο που να αρνήθηκε ή διέστρεψε τα δόγματα αυτά στα πλαίσια της Οικουμενικής Κινήσεως. Το να διαλέγεται κανείς με όσους αρνούνται τα δόγματα αυτά δεν τον καθιστά αυτομάτως «αιρετικό», και μάλιστα όταν με το διάλογο τα υπερασπίζεται.
ΕΡ: Τι πρέπει να γίνει για να έχουν οι ορθόδοξοι χριστιανοί ορθή εικόνα και ενημέρωση για την πορεία του Διαλόγου;
ΑΠ:Αυτό που χρειάζεται, και δυστυχώς δεν γίνεται ως τώρα, είναι τα κείμενα το Διαλόγου να δίνονται από τις αντιπροσωπείες κάθε Εκκλησίας στις Συνόδους των και εκεί να αξιολογούνται και να γίνονται γνωστά ευρύτερα. Ο Διάλογος δεν έχει τίποτε να κρύψει, όπως κακόβουλα ισχυρίζονται ορισμένοι. Αυτά που διαδίδονται περί «υπογραφής» της ενώσεως είναι γελοία. Πρώτον γιατί η Επιτροπή του Διαλόγου δεν έχει καμία αρμοδιότητα για κάτι τέτοιο -είναι απλώς ένα συμβουλευτικό όργανο- και, δεύτερον, διότι υπάρχουν πάρα πολλά ακόμα θέματα προς συζήτηση και ο δρόμος είναι μακρότατος. Ας μην ανησυχούν, λοιπόν, οι κακόβουλοι. Η ένωση δεν θα υπογραφεί ούτε στην Κύπρο!
ΕΡ: Υπάρχει κίνδυνος σχίσματος στην Ελλάδα ή σε άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες, λόγω των διαφωνιών που υπάρχουν για το Διάλογο;
ΑΠ:Ελπίζω όχι. Αλλά αν συνεχιστεί η παραπληροφόρηση και τα ψεύδη περί δήθεν επικειμένης «ένωσης» και παραδόσεως μας στον πάπα (!), το σπέρμα του διχασμού θα ριζώνει όλο και περισσότερο. Και η ευθύνη αυτών που διαδίδουν αυτά τα ψεύδη θα είναι τεράστια. Η τελική έκβαση στα χέρια του Θεού
ΕΡ: Τι περιμένετε από το Διάλογο αυτό;
ΑΠ:Την ιστορία την κατευθύνει ο Θεός. Όσοι διακηρύττουν ότι η ένωση της Εκκλησίας είναι αδύνατη, οικειοποιούνται το μέλλον από τα χέρια του Θεού. Ποίοι είμαστε εμείς για να προδικάσουμε το μέλλον; Εμείς καλούμεθα να εργαστούμε, χωρίς καμία αβαρία στην πίστη που παραλάβαμε, για να εκπληρωθεί η καθημερινή ευχή μας «υπέρ της των πάντων ενώσεως». Αν δεν κάνουμε αυτό, ή αν το κάνουμε σε βάρος της πίστεως των πατέρων μας, είμαστε υπόλογοι έναντι του Θεού. Η τελική όμως έκβαση των προσπαθειών μας βρίσκεται στα χέρια του Θεού. Εκείνος θα βρει τον τρόπο να επικρατήσει το θέλημά του «ίνα πάντες εν ώσι». Εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να εργαζόμαστε γι’ αυτό.
Τον Ιανουάριο 2025 νέες αιτήσεις για συμμετοχή σε Προγράμματα Επιμόρφωσης
Β2 επιπέδου Τ.Π.Ε.
-
Μετά την ολοκλήρωση των διαδικασιών ένταξης – μεταφοράς της πράξης
«Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών για την αξιοποίηση και εφαρμογή των ψηφιακών
τεχνολογιών στη...
Πριν από 20 δευτερόλεπτα
3 σχόλια:
Ποιον προσπαθεί να κοροϊδέψει ο π. Ζηζιούλας; Μας νομίζει βλάκες και ανίκανους να καταλάβουμε τί γίνεται;
Επικαλείται τις αποφάσεις Συνόδων των Ορθοδόξων Εκκλησιών για τη συμμετοχή των επισκόπων στους διαλόγους και ανάγει σε δογματικό το θέμα του θεσμού των Συνόδων (συνοδικότητα). Μας λέει ότι αυτό είναι θέμα δογματικό, επειδή, από την καταστρατήγηση της συνοδικότητας με την διεκδίκηση του παπικού πρωτείου, ενέσκηψε η λοιμική του filioque. Δηλαδή, το πρωτείο γέννησε το filioque. Αν μέναμε στην συνοδικότητα, δεν θα είχαμε το filioque.
Ούτε η κακώς νοουμένη συνοδικότητα γεννά την αίρεση, ούτε και η καλώς εννοούμενη. Πηγή των κακών είναι η αλαζονεία, η υπερηφάνεια και η πλεονεξία. Να νομίζουμε ότι εμείς, ένας άνθρωπος και οι αυλοκόλακες, μπορούμε να κατευθύνουμε τις τύχες του σύμπαντος κόσμου. Ποιός μας διόρισε για το ρόλο αυτό και πως εμείς, με τον αυτοκρατορικό μας περίγυρο, νομίζουμε ότι θα κάνουμε πράξη το "ίνα ώσιν έν";
Αν, κατ΄ ελάχιστο, είχε απομείνει σήμερα ίχνος συνοδικότητας, οι επί μέρους και κατά τόπους Ορθόδοξες Εκκλησίες θα είχαν από κοινού αποφασίσει να συσκεφθούν για τους αγαπολογικούς διαλόγους, με τους αιρετικούς προτεστάντες και παπικούς, για τα ζητήματα που θα συζητούντο. Αλλά οι επί μέρους και κατά τόπους Ορθόδοξες Εκκλησίες μετά των οικείων Συνόδων, καλούνται να υπηρετήσουν άλλες σκοπιμότητες.
Ποιός ο λόγος να είναι διασπασμένες, και εσωτερικά κατακερματισμένες, οι Ορθόδοξες Εκκλησίες; Ποιός άλλος από το να δίνετε η ευκαιρία, σε αυτούς που γνωρίζουν να φτιάχνουν κρίσεις, να τις διαχειρίζονται. Κρίση δημιούργησαν στη Ρωσική Εκκλησία, κρίση δημιούργησαν στη δική μας, κρίση δημιούργησαν στους Βαλκάνιους γείτονες, κρίσεις δημιουργούν συνεχώς.
Έρχεται τώρα ο π. Ζηζιούλας να μας μιλήσει για συνοδικότητα, της πρώτης χιλιετίας, και δεν βλέπει αυτό που γίνεται σήμερα. Όπου όλοι σπεύδουν να υποταχθούν στην απολυταρχία της Νέας - οικονομικής και οπλικά πανίσχυρης - ευρωαμερικανικής Τάξης. Ποιός μπορεί να κάνει διαφορετικά χωρίς τον κίνδυνο της οικονομικής του ερήμωσης ή την απώλεια της εδαφικής του ακεραιότητας; Αυτή είναι η δυναμική που καθορίζει τις Συνόδους και κατ΄ επέκταση των αποφάσεων που λαμβάνονται.
Συνοδικότητα δεν υπάρχει. Και δεν πρόκειται ποτέ να υπάρξει, όσο η παπική εξουσία ανθεί, διαρκώς ανατροφοδοτούμενη από την εγγενή και εξόχως διχαστική προτεσταντική ροπή. Οι προτεστάντες φτιάχνουν "εκκλησίες", όπως ακριβώς οι πολιτικοί τους φτιάχνουν τα διάφορα κράτη και τα αναγνωρίζουν. Εν συνεχεία, οι πολιτικοί τα υποτάσσουν. Αυτό θα γίνει και με τον πάπα, αν τελικά συμφωνήσουν οι κεφαλές του προτεσταντισμού. Δεν είναι διόλου απίθανο. Οι θεολογικές τους απόψεις συγκλίνουν στην περί Θεού ελευθεροτεκτονική (φυσικά) άποψη.
Λοιπόν, τα περί συνοδικότητας ας τα αφήσει καλύτερα ο π. Ζηζιούλας και αν θέλει να προσφέρει έργο Ορθόδοξο, ας φροντίσει αυτός και ο μέντορας που έχει δίπλα του, να κάνει την αρχή μεταξύ των απανταχού Ορθοδόξων Εκκλησιών. Να μαζευτούν όλοι και οπωσδήποτε κάτι καλό θα προκύψει.
Η διαφωνία όλων με την επιτροπή Διαλόγου, δεν προσδιορίζεται στον διάλογο καθ`εαυτό, αλλά στην Συμφωνία, χωρίς την έγκριση κανενός. Πώς προέκυψε το ψευδές θέμα του πρωτείου του Πάπα κατά την πρώτη χιλιετία; Πώς εγκρίθηκε τέτοιο ψεύδος; Αγνοεί ο κ.Ζηζιούλας πως όλα τα μέσα ενημέρωσης της Ρωμαϊκής Εκκλησίας θριαμβολογούσαν διότι οι Ορθόδοξοι ανεγνώρισαν το πρωτείο του Πάπα; Ποτέ δεν διαψεύσθησαν. Πώς προκύπτει πρωτείο απο την Πενταρχία;
ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΤΟΥΣ;;
Μήπως είναι καιρός να συμπεριλάβουμε στο δόγμα την "θεολογική φαντασία";
Μερικές παρατηρήσεις στην συνέντευξη του κ. Ζηζιούλα θα ήταν απαραίτητες! Ερωτά ρητορικά: «Σέβομαι και τιμώ την ευαισθησία των αγιορειτών πατέρων στα θέματα της πίστεως. Αλλά γιατί τη μονοπωλούν; Δεν διαθέτουν παρόμοια ευαισθησία οι προκαθήμενοι των Ορθοδόξων Εκκλησιών;»
Φυσικά και δεν διαθέτουν κ. Ζηζιούλα. Μπορείτε να το καταλάβετε από τον εαυτό σας! Οι επίσκοποι κ. Ζηζιούλα δεν επιλέγονται πλέον για την πίστη τους. Όπως και εσείς εξάλλου. Οι Αγιορείτες δεν επιλέγονται ολωσδιόλου: Ανήκουν σε μία πανίσχυρη πνευματική παράδοση η οποία τους καλεί, την οποία παράδοση εσείς προσωπικώς προσπαθείτε να εκμηδενίσετε! Με την νεοφανή θεολογία σας!
Οι πρώτοι της Ορθοδοξίας δεν δίνουν λόγο σε Συνόδους όπως ισχυρίζεσθε, αν δεν έχουν δώσει λόγο πρώτα στον λαό τους όπως ακριβώς διατάζει ο 34ος Κανόνας των Αποστόλων!
Βεβαιώνει κατόπιν ο κ. Ζηζιούλας πως δεν παραχωρούμε «τίποτε από όσα ισχύουν την πρώτη χιλιετία»! Θα θέλαμε να ξέρουμε τα στοιχεία που διαθέτει, διότι οι Εκκλησίες απέδιδαν στον πάπα πρεσβεία τιμής. Όχι πρωτείο! Η απόδειξη του ελιγμού δίνεται από τον ίδιο τον κ. Ζηζιούλα. «Το θέμα του πρωτείου είναι εκκλησιολογικό θέμα και η Εκκλησιολογία μέρος της Δογματικής. Εξετάζουμε μία δογματική διαφορά μας»!
Απίστευτο! Το πρωτείο ανήκει στο δόγμα, είναι μια απλή διαφορά. Δεν είναι ο απόλυτος παραλογισμός!
Πώς είναι δυνατόν να δίνουμε τον λόγο ακόμη σ’ αυτόν τον άνθρωπο;!
Δημοσίευση σχολίου