Με αφορμή την ανακοίνωση του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ν. Λάρισας που δημοσιεύθηκε στην «Ελευθερία» (5.5.2009) και δι’ αυτής εκφραζόταν η αντίθεση στο διορισμό θεολόγων στη Α/θμια εκπαίδευση, ο Σύνδεσμος Θεολόγων Μακεδονίας – Θράκης, απαντώντας σχετικώς με επιστολή του, αναφέρει τα εξής:
“Απαντώντας στο άρθρο του Συλλόγου Εκπ/κών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λάρισας, που δημοσιεύτηκε στο φύλλο της Τρίτης 05 Μαΐου 2009 της Εφημερίδας «Ελευθερία» με το θέμα του διορισμού Θεολόγων στα Δημοτικά Σχολεία, θα θέλαμε να πληροφορήσουμε το λαό της Λάρισας για τα παρακάτω:
Το μάθημα των Θρησκευτικών είναι ένα σχολικό παιδαγωγικό μάθημα με γνωσιολογικό – θεολογικό προσανατολισμό, την ευθύνη του οποίου έχει αποκλειστικά η πολιτεία.
Τα Προγράμματα, τα βιβλία και οι διδάσκοντες το μάθημα των θρησκευτικών, ούτε ελέγχονται ούτε εγκρίνονται από την Εκκλησία, όπως συμβαίνει σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες και επομένως είναι λάθος να χαρακτηρίζεται το μάθημα ως κατηχητικό ή ομολογιακό.
Όλοι οι δάσκαλοι στις ευρωπαϊκές χώρες, για να αποκτήσουν την ειδίκευση και επομένως τη δυνατότητα να διδάσκουν το θρησκευτικό μάθημα στην Α/Θμια Εκπαίδευση, είναι υποχρεωμένοι να φοιτήσουν για κάποια εξάμηνα, είτε σε θεολογικές σχολές είτε σε ειδικά κολέγια για τη θεολογική τους κατάρτιση.
Στην Ελλάδα, η συντριπτική πλειοψηφία των Παιδαγωγικών Τμημάτων δεν προσφέρει Θεολογική κατάρτιση (Διδακτική των Θρησκευτικών), ενώ προσφέρουν Διδακτική Ιστορίας, Γλώσσας, Φυσικής, Μαθηματικών, Θεατρική Αγωγή κ.α. ούτε υποχρεώνονται οι φοιτητές τους να επιμορφωθούν κατάλληλα στις υπάρχουσες Θεολογικές Σχολές. Δεν γνωρίζουμε κατά πόσον η έλλειψη θεολογικής κατάρτισης των Δασκάλων συμβάλλει στο γεγονός ότι η συντριπτική πλειοψηφία τους σε ολόκληρη τη χώρα, έχει καταργήσει σιωπηλά το θρησκευτικό μάθημα ή το διδάσκει πλημμελώς, ενώ αυτό είναι υποχρεωτικό σύμφωνα με το Αναλυτικό Πρόγραμμα.
Οι Θεολόγοι έχουν οξύτατο πρόβλημα αδιοριστίας και θα μπορούσατε να το συμμεριστείτε συναδελφικά, ειδικά στη συγκεκριμένη περίοδο, που ο κλάδος σας δεν έχει τέτοιο πρόβλημα. Δεν είναι όμως μόνον το θέμα της αδιοριστίας που μας απασχολεί, όσο το θέμα της θρησκευτικής μόρφωσης των παιδιών του Δημοτικού Σχολείου, διότι η στέρηση ή η πλημμελής διδασκαλία του μαθήματος των θρησκευτικών δημιουργεί δυσμενείς επιδράσεις με απρόσμενες συνέπειες και επιπτώσεις στην ολόπλευρη ψυχοσωματική, παιδαγωγική τους ανάπτυξη (προσωπική, κοινωνική, πολιτισμική και ιστορική).
Οι θεολογικές σχολές είναι εκπαιδευτικές σχολές, στις οποίες προσφέρεται μια ολοκληρωμένη κατάρτιση με γνωστικά αντικείμενα σε όλους τους τομείς του θεολογικού, παιδαγωγικού, διδακτικού, κοινωνιολογικού και πολιτισμικού επιστητού. Αφού, λοιπόν, υπάρχουν δυσκολίες και προβλήματα στη διδασκαλία του μαθήματος από τους δασκάλους, θεωρούμε ότι οι θεολόγοι, με την πλήρη θεολογική και παιδαγωγική κατάρτιση που έχουν, μπορούν να αναλάβουν τη διδασκαλία του μαθήματος. Το θέμα είναι άκρως παιδαγωγικό και θα ήταν κρίμα η αντιμετώπισή του να συρρικνώνεται μόνο στο συνδικαλιστικό επίπεδο.
Η θέση ότι ο πολυδύναμος δάσκαλος είναι ο μόνος κατάλληλος να διδάξει στο Δημοτικό Σχολείο, είναι ένα θέμα με πολλές δυνατές ερμηνείες, σχεδόν ξεπερασμένο στην Ευρώπη, αφού και ο εκπαιδευτικός της Α/θμιας απαιτείται να έχει εξειδικευτεί, προκειμένου να διδάξει συγκεκριμένα μαθήματα. Άλλωστε, και άλλες ειδικότητες της Β/θμιας διδάσκουν στη Α/θμια εκπαίδευση, χωρίς να έχει απειληθεί η ψυχοπαιδαγωγική καλλιέργεια των παιδιών.
Η άποψη επίσης, ότι το μάθημα των θρησκευτικών πρέπει να μετατραπεί σε θρησκειολογία, λόγω της πολυπολιτισμικής δομής της ελληνικής κοινωνίας, που έχει γίνει ιδεολογικός ύμνος ορισμένων συνδικαλιστικών φορέων, στερείται επιστημονικής και παιδαγωγικής σοβαρότητας, με δεδομένο το γεγονός ότι σε καμία χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι κοινωνίες της οποίας είναι επίσης πολυπολιτισμικές, δεν υπάρχει μάθημα θρησκειολογίας. Το βάρος της θρησκευτικής αγωγής δίνεται στη χριστιανική πίστη, που αποτελεί κομμάτι της πολιτιστικής δομής της Ευρώπης, ενώ προσφέρονται ταυτόχρονα και στοιχεία για τις υπόλοιπες μεγάλες θρησκείες της ανθρωπότητας. Η Ευρώπη επιδεικνύει ιδιαίτερη ευαισθησία για τους οικονομικούς μετανάστες. Σε καμία περίπτωση όμως, οι πολιτικές που ακολουθούνται σχετικά με τα μεταναστευτικά θέματα δεν θίγουν την πολιτισμική και θρησκευτική ταυτότητα των Ευρωπαίων πολιτών. Για όλα τα παραπάνω θέματα, είμαστε έτοιμοι για γόνιμο, καλόπιστο και επιστημονικό διάλογο, για μια καλύτερη παιδεία.
*Η επιστολή δημοσιεύεται στην εφημ. "Ελευθερία" της Λάρισας (15.5.2009, σελ. 9). Εκ μέρους της Διοικούσας Επιτροπής του Συνδέσμου ΘεολόγωνΜακεδονίας-Θράκης(http://www.theologoi.wordpress.com/) , την υπογράφει ο πρόεδρος της Δ.Ε., κ. Ηρακλής Ρεράκης, καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ.
Πηγή: Ένωση Θεολόγων Λάρισας
Τη Δευτέρα 25 Νοεμβρίου 2024 η ανακοίνωση των μορίων μετάθεσης των
εκπαιδευτικών
-
Σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην Εγκύκλιο μεταθέσεων εκπαιδευτικών
Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σχολικού έτους 2024-2025 αύριο 25-11-2024 θα
γίνει ανακοίν...
Πριν από 1 ημέρα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου