ΣΥΝΤΟΜΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΗΣ «ΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ»
ΣΤΟ ΚΟΛΥΜΠΑΡΙ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ (19-26/7/2016)
Μακαριώτατε
Πρόεδρε,
Σεβασμιώτατοι
Ἀρχιερεῖς,
Σᾶς
ἀποστέλλω,εὐλαβῶς, μιά περιεκτική ἀποτίμηση γιά τήν «Ἁγία καί Μεγάλη
Σύνοδο» καί Σᾶς παρακαλῶ, νά κάνετε τόν κόπο νά τήν μελετήσετε, ἐπειδή
πιστεύω, ὅτι θά μποροῦσε νά βοηθήσει,κάπως, στήν ὑπεύθυνη συζήτηση
πού θά γίνει στή Σύνοδο τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας μας, ὅταν αὐτή
συνέλθει.
Τσελεγκίδης -Αποτίμηση -ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΑΚΤΙΝΕΣ by aktines on Scribd
Θεσσαλονίκη20/7/2016
Πρός
τήν Ἱερά Σύνοδο
τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος
Ἰ. Γενναδίου 14
115 21 Ἀθήνα
Κοινοποίηση:
σέ ὅλους τούς Ἱεράρχες
τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος
ΣΥΝΤΟΜΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΗΣ «ΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗΣ
ΣΥΝΟΔΟΥ»
ΣΤΟ ΚΟΛΥΜΠΑΡΙ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ (19-26/7/2016)
Μακαριώτατε
Πρόεδρε,
Σεβασμιώτατοι
Ἀρχιερεῖς,
Σᾶς
ἀποστέλλω,εὐλαβῶς, μιά περιεκτική ἀποτίμηση γιά τήν «Ἁγία καί Μεγάλη
Σύνοδο» καί Σᾶς παρακαλῶ, νά κάνετε τόν κόπο νά τήν μελετήσετε, ἐπειδή
πιστεύω, ὅτι θά μποροῦσε νά βοηθήσει,κάπως, στήν ὑπεύθυνη συζήτηση
πού θά γίνει στή Σύνοδο τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας μας, ὅταν αὐτή
συνέλθει.
Ἡ
ἀποτίμησή μας θά κινηθεῖ σέ δύο ἐπίπεδα. Τό πρῶτο ἐπίπεδο θά ἀφορᾶ
τήν ἀποτίμηση ὡς πρός τό τυπικό καί Κανονικό μέρος τῆς Συνόδου, ἐνῶ
τό δεύτερο ἐπίπεδο θά ἀφορᾶ τήν ἀποτίμηση ὡς πρός τό οὐσιαστικό
μέρος της.
Ὡς
πρός τήν ἐκκλησιαστική τυπικότητα καί Κανονικότητά της, ἡ λεγομένη
«Ἁγία καί Μεγάλη Σύνοδος» -θεολογικά κρινόμενη- δέν εἶναι «Ἁγία»,κατά
κυριολεξία. Καί τοῦτο, ἐπειδή δέν εἶναι «ἑπομένη τοῖς ἁγίοις Πατράσι»,
οὔτε τυπικῶς οὔτε οὐσιαστικῶς, ὅπως θά γίνει φανερό μέ ὅσα θά ποῦμε
στή συνέχεια. Δέν εἶναι ὅμως καί «Μεγάλη», ὄχι μόνον ἐπειδή δέν ἦταν
παροῦσες ὅλες οἱ Αὐτοκέφαλες Ἐκκλησίες, ἀλλά κυρίως, γιατί ἦταν σέ
αὐτήν πολύ μικρή καί ἐπιλεγμένη ἡ ἀντιπροσώπευσή τους ἀπό τούς κατά
τόπους Ἀρχιερεῖς. Τό σημαντικότερο,ὅμως, ἐν προκειμένῳ εἶναι, ὅτι
ἡ «Σύναξη»αὐτή τῶν Ἀρχιερέων δέν μπορεῖ νά χαρακτηριστεῖ -μέ αὐστηρά
θεολογικά κριτήρια- οὔτε κἄν ὡς μία Τοπική Σύνοδος. Πρόκειται,μᾶλλον,
γιά μιά ἰδιότυπη,διηυρυμένη,«Προσυνοδική Διάσκεψη Ἀρχιερέων»
μέ δέκα Προκαθημένους, ἤ γιά ἕνα «Συνέδριο»δέκα συγκεκριμένων Αὐτοκεφάλων
Ἐκκλησιῶν, οἱ ὁποῖες ἀντιπροσωπεύτηκαν ἀπό τούς Προκαθημένους τους
καί τό πολύ ἀπό 24 κατ’ ἐπιλογήν Ἀρχιερεῖς.
Εἴπαμε,
ὅτι ἡ ἐν λόγῳ «Διάσκεψη» ἤ τό «Συνέδριο»αὐτό δέν εἶναι κἄν μία Τοπική
Σύνοδος, γιατί στήν Τοπική Σύνοδο συνέρχονται καί ψηφίζουν ὅλοι οἱ
μετέχοντες σ’ αὐτήν Ἀρχιερεῖς. Στήν παροῦσα ὅμως «Διάσκεψη-Συνέδριο»,
σύμφωνα μέ τόν Κανονισμό Λειτουργίας της, ψῆφο εἶχαν μόνο οἱ παρόντες
δέκα Προκαθήμενοι. Ἡ πράξη αὐτή εἶναι πρωτοφανής στήν Ἐκκλησιαστική
μας Ἱστορία καί αὐθαίρετη καί δέν συνάδει καθόλου μέ τήν ἐκκλησιολογικοῦ
χαρακτῆρα πρακτική τῶν ἕως σήμερα Ὀρθοδόξων Συνόδων, οἱ ὁποῖες
προϋποθέτουν τήν ἁγιοπνευματική ἰσότητα ὅλων τῶν Ἀρχιερέων, πρᾶγμα
πού ἐμφαίνεται στήν ἰσότιμη ψῆφο τους. Κανείς ἀπολύτως Ἐπίσκοπος –μηδέ
τοῦ Προέδρου τῆς Συνόδου ἐξαιρουμένου– δέν εἶναι «ἄνευ ἴσων»συνεπισκόπων
του. Αὐτό πού ἴσχυσε στήν παροῦσα «Διάσκεψη» παραπέμπει ἐμμέσως σέ
μία σαφῆ μορφή Παπισμοῦ, ἔστω κι ἄν ἡ ψῆφος τῶν Προκαθημένων ἔχει
συλλογικό χαρακτῆρα.
Κατά
συνέπεια, οἱ ἀποφάσεις τῆς παραπάνω «Προσυνοδικῆς Διάσκεψης», ἤ
τοῦ παραπάνω «Ἀρχιερατικοῦ Συνεδρίου», δέν ἔχουν δεσμευτικό χαρακτῆρα.
Ἄρα καί καμμία ἰσχύ,ὄχι μόνο γιά ὅλη τήν Ἐκκλησία, ἀλλά καί γιά τίς Τοπικές
Αὐτοκέφαλες Ἐκκλησίες, πού ἀντιπροσωπεύτηκαν στό «Ἀρχιερατικό»αὐτό
«Συνέδριο» -ὅλως ἀθέσμως-,ἀφοῦ οἱ μετέχοντες Ἀρχιερεῖς δέν εἶχαν
δικαίωμα ψήφου. Ἀλλά οἱ ἀποφάσεις εἶναι ἄκυρες καί γιά τόν πρόσθετο
λόγο τῆς ἀρχῆς τῆς Ὁμοφωνίας, ἡ ὁποία παραβιάστηκε μέ τήν μή παρουσία
τῶν τεσσάρων Πατριαρχείων (Ἀντιοχείας, Ρωσίας, Βουλγαρίας, Γεωργίας).
Ἐπιπροσθέτως
οἱ ἀποφάσεις τῆς ἰδιόρρυθμης «Συνόδου» τοῦ Κολυμπαρίου δέν εἶναι
δεσμευτικές γιά τήν Ἑλλαδική Ἐκκλησία καί γιά ἕναν πρόσθετο λόγο. Ὁ
Προκαθήμενος τῆς Ἐκκλησίας μας, ἀντί νά ὑποστηρίξει τήν ὁμόφωνη
θέση τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας μας στό Στ΄Κείμενο, εἰσηγήθηκε ἄλλη
θέση, ἡ ὁποία ἔγινε ἀποδεκτή ἀπό τίς ἐννέα ἄλλες Αὐτοκέφαλες Ἐκκλησίες.
Πρακτικῶς, αὐτό σημαίνει,ὅτι ἡ θέση τοῦ Σώματος τῆς Ἑλλαδικῆς Ἱεραρχίας
δέν ἐκπροσωπήθηκε, ὁπότε μέ βάση τόν Κανονισμό Λειτουργίας τῆς «Διάσκεψης»,
στό Στ΄Κείμενο δέν ὑπῆρξε ὁμοφωνία. Ἄρα, τό Κείμενο εἶναι ἄκυρο.
Καί
τώρα, ἡ ἀποτίμηση τοῦ οὐσιαστικοῦ μέρους τῆς ἰδιότυπης «Συνόδου».
Κατ’ ἀρχήν, ὀφείλουμε νά ποῦμε γενικῶς, ὅτι στή λεγόμενη «Σύνοδο»
τοῦ Κολυμπαρίου τῆς Κρήτης ἐπιχειρήθηκε μιά θεσμικοῦ χαρακτῆρα
πνευματική ἔκπτωση ἀπό τή δογματική διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας. [Λέμε,
ὅτι ἐπιχειρήθηκε, ἐπειδή –μέ βάση ὅσα εἴπαμε νωρίτερα– δέν προσδίδουμε
θεσμικό ρόλο στίς ἀποφάσεις τῆς παραπάνω «Ἀρχιερατικῆς Διασκέψεως»].
Στήν Κρήτη ὄχι μόνο δέν καταδικάσθηκε καμμία ἑτεροδοξία (αἵρεση),ἀλλά
καί ἐπιχειρήθηκε μιά φοβερή, θεσμικῶς, ἔκπτωση ἀπό τήν συνοδικῶς
ὁριοθετημένη πίστη τῆς Ἐκκλησίας, μιά ἔκπτωση οὐσιαστικά ἀπό τόν
«Ὅρο Πίστεως» τῆς Β΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου. Συγκεκριμένα,πρόκειται
γιά τήν ἔκπτωση ἀπό τήν δογματική διδασκαλία τοῦ Συμβόλου τῆς Πίστεως,
πού ἀναφέρεται στήν ταυτότητα τῆς Ἐκκλησίας,καθ’ ἑαυτήν.
Στό
Σύμβολο τῆς Πίστεως ὁμολογοῦμε,ὅτι πιστεύουμε «εἰς Μίαν, Ἁγίαν, Καθολικήν
καί Ἀποστολικήν Ἐκκλησίαν». Ὅμως, στή «Διάσκεψη» τῆς Κρήτης,δέκα Αὐτοκέφαλες
Ἐκκλησίες, μεταξύ τῶν ὁποίων καί ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος,ἀποδέχθηκαν
ἀθεολόγητα τήν «Βαπτισματική Θεολογία» καί ἔμμεσα τήν «Θεωρία
τῶν Κλάδων», ἀναγνωρίζοντας ὡς Ἐκκλησίες τούς Ρωμαιοκαθολικούς, τούςΜαρωνῖτες,
τούς Νεστοριανούς, τούς Μονοφυσῖτες Ἀντιχαλκηδονίους, τούς Μονοθελῆτες,
οἱ ὁποῖοι καταδικάστηκαν γιά τήν χριστολογική τους αἵρεση ἀπό σειρά
Οἰκουμενικῶν Συνόδων (ἀπό τήν Τρίτη ἕως καί τήν Ἕκτη), ἀλλά καί τήν πανσπερμία
τῶν Προτεσταντῶν, πού ἀντιπροσωπεύονται στό Παγκόσμιο Συμβούλιο τῶν
λεγομένων Ἐκκλησιῶν. Ἀποτελεῖ πνευματική παραφροσύνη καί πνευματικό
πραξικόπημα ἡ πράξη τῆς ἀπόπειρας γιά Συνοδική ἀπόφαση στό Κολυμπάρι
πρός ἀναγνώριση ὡς Ἐκκλησιῶν τῶν καταδικασθέντων αἱρετικῶν ἀπό
Οἰκουμενικές Συνόδους. Αὐτό, στήν πράξη, εἶναι συγκρητισμός καί Οἰκουμενισμός.
Δέν κινήθηκε ὁ θυμός –τό ἔλλογο νεῦρο τῆς ψυχῆς- τῶν «Συνοδικῶν» Ἀρχιερέων
πρός τούς νοητούς λύκους τῆς Ἐκκλησίας. Ἀπεναντίας, οἱ «λύκοι» ὀνομάστηκαν
«πρόβατα» τῆς μίας καί μόνης λογικῆς ποίμνης, τῆς Ἐκκλησίας. Ἐκ τοῦ ἀποτελέσματος
συμπεραίνουμε,ὅτι στήν Κρήτη δέν ἔγινε ἡ ἀναμενόμενη ἀπό τό εὐλαβές
πλήρωμα τῆς Ἐκκλησίας «σύσκεψη» τῶν «Συνοδικῶν» Ἀρχιερέων μέ τό Ἅγιο
Πνεῦμα, οὔτε καί λειτούργησε ἡ «σφενδόνη» τοῦ Ἁγίου Πνεύματος γιά
τήν ἐκ νέου καταδίκη τῶν αἱρετικῶν. Εἰδικότερα, γιά τούς Ρωμαιοκαθολικούς,λεκτικῶς,ὁμολογήσαμε
τήν πίστη μας στόν Ὅρο τῆς Β΄Οἰκουμενικῆς Συνόδου, πρακτικῶς ὅμως ἀκυρώσαμε
αὐτήν τήν πίστη,ἀναγνωρίζοντας ὡς Ἐκκλησίες, ὄχι μόνον αὐτούς, ἀλλά
καί ἄλλες Χριστιανικές Κοινότητες, πού ἀντίκεινται στόν Ὅρο αὐτό,διά
τοῦ filioque.Ὡς γνωστόν, ἡ ὁποιαδήποτε προσθήκη στό Σύμβολο τῆς
Πίστεως -ἀκόμη καί ἡ ἑρμηνευτικῶς σωστή- καταδικάζεται ἀπό ὅλες
τίς Οἰκουμενικές Συνόδους μετά τήν Γ΄ (συμπεριλαμβανομένης) καί ὅσοι
τό κάνουν,ὁρίζεται νά καθαιροῦνται καί νά ἀφορίζονται ἀπό τήν Ἐκκλησία.Σαφῶς,
λοιπόν, τόfilioque, ὡς προσθήκη,καταδικάζεται -ἔμμεσα, αὐτομάτως καί
ἑτεροχρονισμένα-ἀπό Οἰκουμενικές Συνόδους,ὡς αἵρεση, ἀφοῦ ἐκπίπτουν
ἀπό τήν Ἐκκλησία,ὅσοι τό υἱοθετοῦν,ὡς προσθήκη, κατά τήν ἀπόφαση τῶν
ἀνωτέρω Συνόδων. Γι’ αὐτό καί ἡ ἑτεροδοξία τοῦ filioqueτῶν Ρωμαιοκαθολικῶν καί ὅλων τῶν Προτεσταντῶν εἶναι
κατεγνωσμένη αἵρεση.
Ἄλλωστε,
ἡ προσθήκη τοῦfilioqueκαταδικάστηκε ἐπί Μεγάλου Φωτίου στήν Σύνοδο τοῦ
879/80 (Η΄ Οἰκουμενική),ὅπου μετεῖχε καί ἀντιπροσωπεία τῆς Ἐκκλησίας
τῆς Ρώμης, ἐνῶ καταδικάστηκαν καί ἄλλες κακοδοξίες τοῦ Ρωμαιοκαθολικισμοῦ
γιά τήν ταύτιση οὐσίας καί ἐνεργείας στόν Τριαδικό Θεό καί γιά τόν κτιστό
χαρακτῆρα τῆς θείας Χάριτος, στίς Συνόδους τοῦ 1331 καί 1351. Ἀλλά καί
ὁ Προτεσταντισμός καταδικάστηκε ἀπό σειρά Συνόδων στήν Ὀρθόδοξη
Ἀνατολή (1638, 1642, 1691).
Κατά
συνέπεια, δέν εἶναι δυνατόν σέ ἕνα Συνοδικό δογματικοῦ χαρακτῆρα
Κείμενο νά μήν ὑπάρχει θεολογική ἀκρίβεια καί οἱ ἑτερόδοξοι νά ἀναγνωρίζονται
ὡς Ἐκκλησίες. Αὐτό θά σήμαινε,ἤ ὅτι γίνεται συνειδητή ἔκπτωση στό
ἐκκλησιολογικό δόγμα,ἤ ὅτι ὑπάρχει διγλωσσία, μέ ὅ,τι αὐτό συνεπάγεται.
Μέ
τήν ψήφιση τοῦ Στ΄ Κειμένου,πού χαρακτηρίζεται γιά τίς σκόπιμες ἀσάφειες
καί ἰδιαίτερα γιά τίς θεολογικές ἀντιφάσεις του, ἡ «Ἀρχιερατική
Διάσκεψη» στήν Κρήτη κατοχύρωσε θεσμικά τόν Οἰκουμενισμό, εἰσάγοντας
ἔτσι καί προωθώντας τήν ἐκκλησιολογική σύγχυση στίς συνειδήσεις τῶν
πιστῶν.Ὑπενθυμίζω συγκεκριμένα τήν παράγραφο 16, ὅπου σημειώνονται
τά ἑξῆς: «Ἕν ἐκ τῶν κυρίων ὀργάνων ἐν τῇἹστορίᾳ τῆς Οἰκουμενικῆς κινήσεως
εἶναι τό Παγκόσμιον Συμβούλιον Ἐκκλησιῶν (ΠΣΕ)... Παραλλήλως,ὑφίστανται
καί ἄλλοι διαχριστιανικοί ὀργανισμοί καί περιφερειακά ὄργανα, ὡς
ἡ «Διάσκεψις τῶν Εὐρωπαϊκῶν Ἐκκλησιῶν» (ΚΕΚ), τό «Συμβούλιον Ἐκκλησιῶν
Μέσης Ἀνατολῆς (ΣΕΜΑ) καί τό «Παναφρικανικόν Συμβούλιον Ἐκκλησιῶν».
Ταῦτα μετά τοῦ Παγκοσμίου Συμβουλίου Ἐκκλησιῶν τηροῦν σημαντικήν
ἀποστολήν διά τήν προώθησιν τῆς ἑνότητος τοῦ χριστιανικοῦ κόσμου».
Τήν
ἀποδοχή τοῦ ὅρου «Ἐκκλησία», γιά τούς ἑτεροδόξους καί ἰδιαίτερα γιά
τούς Προτεστάντες, συναντοῦμε κατά κόρον καί στίς παραγράφους 19 καί
21, στό ἴδιο Κείμενο. Ἡ παραπάνω διατύπωση σημαίνει, ὅτι ἐμεῖς, ὡς
Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, συμφωνοῦμε πώς οἱ ἑτερόδοξοι-αἱρετικοί συμβάλλουν
σημαντικά στήν προώθηση τῆς ἑνότητας τοῦ χριστιανικοῦ κόσμου! Ἀπό
ἐδῶ πιστοποιεῖται,ὅτι,ὅσοι ψήφισαν καί ὅσοι ὑπέγραψαν αὐτό τό Κείμενο,δέν
συνειδητοποίησαν σίγουρα, ὅτι «ὁ Οἰκουμενισμός ἔχει πνεῦμα πονηρίας
καί κυριαρχεῖται ἀπό ἀκάθαρτα πνεύματα», κατά τήν χαρισματική ἐμπειρία
τοῦ μακαριστοῦ Γέροντος Ἐφραίμ τοῦ Κατουνακιώτη. Ἡ θεμελιακή θέση
τοῦ Οἰκουμενισμοῦ εἶναι ὁ δογματικός πλουραλισμός. Αὐτό σημαίνει,πρακτικά,τήν
δογματικά νομιμοποιημένη συνύπαρξη διαφορετικῶν δογματικῶς
πίστεων. Ὅποιος ἀμφισβητεῖ τόν δογματικό αὐτό πλουραλισμό, χαρακτηρίζεται
φανατικός καί φονταμενταλιστής.Παράλληλα, οἱΟἰκουμενιστές δέν ἐπιτρέπουν
ἀξιολογικές κρίσεις γιά τήν ὀρθότητα, τήν ἀνωτερότητα ἤ τήν κατωτερότητα
τῶν διαφόρων θρησκειῶν. Στόν Οἰκουμενισμό ὅλοι χωροῦν.Γιατί ἡ ἑνότητα
σ’ αὐτόν δέν ἐμποδίζεται ἀπό τήν ποικιλία τῶν διαφορετικῶν πίστεων,
πρᾶγμα πού εἶναι ἐκκλησιολογικά ἀπαράδεκτο ἀπό Ὀρθόδοξη ἄποψη.
Ὡς
δογματολόγος τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας, ἔχω τήν βαθύτατη πεποίθηση,
ὅτι ὁ Οἰκουμενισμός εἶναι ἡ μεγαλύτερη ἐκκλησιολογική αἵρεση,
ἀλλά καί ἡ ἐπικινδυνότερη πολυαίρεση, πού ἐμφανίστηκε ποτέ στήν
Ἱστορία τῆς Ἐκκλησίας. Καί τοῦτο, γιατί ὁ Οἰκουμενισμός, ἐξαιτίας
τοῦ συγκρητιστικοῦ χαρακτῆρα του, συνιστᾶ τήν πιό δόλια ἀμφισβήτηση
τῆς πίστεως τῆς Ἐκκλησίας, ἀλλά καί τήν πιό σοβαρή νόθευσή της.Ἀμβλύνει
σέ ἀπαράδεκτο βαθμό τήν δογματική συνείδηση τοῦ πληρώματος τῆς Ἐκκλησίας
καί δημιουργεῖ σύγχυση γύρω ἀπό τήν ταυτότητα τῆς Πίστεώς μας.Κενώνει
πονηρά τήν ἀκεραιότητα τῆς σώζουσας Πίστεως τῆς Ἐκκλησίας –πρᾶγμα
πού ἔχει ὀλέθριες σωτηριολογικές συνέπειες- μέ τό νά θεωρεῖ ὅλες
τίς θρησκευτικές πίστεις νόμιμες σωτηριολογικῶς, ὅταν ὑποστηρίζει,ὅτι
ὅλες οἱ ἑτερόδοξες καί ἑτερόθρησκες πίστεις εἶναι ὁδοί, πού ὁδηγοῦν
στήν ἴδια σωτηρία.
Ἀλλά,μέ
ὅσα ἀντιφατικά, ὡς πρός τήν Ἐκκλησιολογία, γράφονται στό Στ΄ Κείμενο,
δίνεται ἡἐντύπωση, ὅτι οἱ ἑτερόδοξοι χριστιανοί ἐμπαίζονται,ἀφοῦ
στήν ἀρχή κατονομάζονται ὡς «ἑτερόδοξες ἐκκλησίες», δηλαδή αἱρετικοί,
καί στή συνέχεια ὀνομάζονται Ἐκκλησίες. Δέν ἐπιτρέπεται νά ὑποτιμοῦμε
τή νοημοσύνη τους.Καταλαβαίνουν καλῶς, ὅτι δέν τούς ἀγαποῦμε ἀληθινά,
γιατί δέν τούς λέμε τήν ἀλήθεια καθαρά. Τούς λέμε ψέματα,πώς εἶναι Ἐκκλησίες.
Καί μέ τόν τρόπο αὐτό δέν τούς βοηθοῦμε, γιατί δέν τούς καλοῦμε σέ μετάνοια
καί ἄρνηση τῶν δογματικῶν πλανῶν τους, ὥστε νά ἐνταχθοῦν στήν μόνη ἀληθινή
Ἐκκλησία, τήνὈρθόδοξη.Εὐτυχῶς, ἀρκετοί Ἀρχιερεῖς δέν ὑπέγραψαν
αὐτό τό Κείμενο γιά δογματικούς λόγους.
Στό
Κείμενο γιά «Τό Μυστήριον τοῦ Γάμου καί τά Κωλύματα αὐτοῦ», δέν θά ἐπαναλάβω,ὅσα
σχετικά ἔγραψα στήν πρώτη μου Ἐπιστολή πρός τήν Ἱερά Σύνοδο, στίς
3-2-2016, γιά νά μή Σᾶς κουράζω. Θά προσθέσω μόνο, ὅτι,ἐνῶ ὁ 72οςΚανόνας
τῆς Πενθέκτης Οἰκουμενικῆς Συνόδου, θέτει τίς ἐκκλησιολογικές –δογματικές
προϋποθέσεις γιά τήν ὕπαρξη τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ μυστηρίου τοῦ γάμου,
ἡ ἀπόφαση τῆς «Διασκέψεως» τῶν Ἀρχιερέων στό Κολυμπάρι τῆς Κρήτης
-ὅλως ἀντι-Κανονικῶς καί ἀναρμοδίως- δίνει τήνδυνατότητα στίς Τοπικές
Αὐτοκέφαλες Ἐκκλησίες νά ἀποκλίνουν ἀπό τήν περί τῶν μυστηρίων
δογματική διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας. Συγκεκριμένα, ἡ προταθεῖσα
εἰσήγηση τῶν μικτῶν γάμων ὡς οἰκονομία –πέρα ἀπό τήν ἀντικανονικότητα
καί τήν παρανομία της, ἀλλά καί τό ὀξύμωρο τῆς σχετικοποιήσεως ἑνός
Κανόνα (72) Οἰκουμενικῆς Συνόδου (Πενθέκτης) ἀπό ἥσσονα «Σύνοδο»,
στήν ὁποία παραπέμπει τό θέμα -εἶναι ἄκρως ἀθεολόγητη,ἐκκλησιολογικῶς.
Γι’ αὐτό,ἄλλωστε,συνιστᾶται αὐστηρῶς ἀπό τόν 72οΚανόνα ἡ ἀκύρωση
καί ἡ διάλυση αὐτοῦ τοῦ γάμου,ὡς παράνομη ἐκκλησιολογικῶς συμβίωση.
Ἡ περαιτέρω μάλιστα θεολογική τεκμηρίωση τοῦ Κανόνα, δέν ἀφήνει
καθόλου περιθώρια γιά ὁποιαδήποτε οἰκονομία. «Οὐ γάρ χρή τά ἄμικτα
μιγνῦναι», σημειώνει ὁ Κανόνας,«οὐδέ τῷ προβάτῳ τόν λύκον συμπλέκεσθαι,
καί τῇ τοῦ Χριστοῦ μερίδι τόν τῶν ἁμαρτωλῶν κλῆρον· εἰ δέπαραβῇ τις τά
παρ’ ἡμῶν ὁρισθέντα, ἀφοριζέσθω». Δέν εἰσηγεῖται,δηλαδή,ὁ 72οςΚανόνας
οἰκονομία, ἀλλά ἐφιστᾶ τήν προσοχή γιά τήν σοβαρότατη παρανομία.
Ἡ παρέκκλιση ἀπό τόν συγκεκριμένο Κανόνα συνιστᾶ σοβαρότατη Κανονική
παρανομία καί «παραοικονομία», πού ἔχει,ἐπίσης,σοβαρότατες ἐκκλησιολογικές
συνέπειες, ἀφοῦ ἀναμειγνύει τά ἄμικτα σέ «ἄμικτη μίξη», «συμπλέκει»ἐκκλησιολογικῶς
τό «πρόβατο» μέ τόν «λύκο» καί τήν «μερίδα» τοῦ Χριστοῦ μέ τόν «κλῆρο» τῶν
ἁμαρτωλῶν. Τέτοια, ὅμως, μίξη εἶναι ἐκκλησιολογικῶς ἀδιανόητη
καί θεολογικῶς καί πνευματικῶς ἀπαράδεκτη.
Στό
Κείμενο: «Ἡ Ἀποστολή τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας εἰς τόνσύγχρονον κόσμον»,
δίνεται ἡ ἐντύπωση, ὅτι ἐπιχειρεῖται ὁ ἐγκιβωτισμός Ὀρθοδόξων καί
ἑτεροδόξων, ἐνίοτε καί ἑτεροθρήσκων. Τοῦτο εἶναι ἐμφανές, ὅταν τά
σχετιζόμενα μέ τήν εἰρήνη, ἡ ὁποία βιώνεται στήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία
ὡς καρπός τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, λέγονται ἀπροϋπόθετα καί γιά τούς ἐκτός
αὐτῆς. Αὐτό,ὅμως,κενώνει στήν πράξη τήν ἐνανθρώπηση τοῦ Θεοῦ Λόγου καί
τήν ἴδια τήν Ἐκκλησία, ἐνόσῳ ἀφήνει νά ἐννοηθεῖ, ὅτι ἡ εἰρήνη τοῦ
Χριστοῦ, ὡς ἄκτιστη ἐνέργειά Του,μπορεῖ νά κατορθώνεται καί νά οἰκειώνεται
καί ἐκτός αὐτῆς ἀπό ἑτεροδόξους, ἑτεροθρήσκους καί ἀνθρώπους ἁπλῶς
«καλῆς θελήσεως», ἐνδεχομένως τότε καί ἀπό ἀθέους. Αὐτό ὄχι μόνο
μαρτυρία δέν συνιστᾶ, ἀλλά προκαλεῖ καί σύγχυση ἀνάμεσα στούς πιστούς
γιά τήν ταυτότητα τῆς Ἐκκλησίας καί τῆς δεδωρημένης σ΄ αὐτήν «ἄνωθεν
εἰρήνης».
Ὡς
πρός τό ζήτημα τῆς Ὀρθοδόξου Διασπορᾶς, ἔχουμε τήν γνώμη, ὅτι μέ τήν
ἐν λόγῳ «Ἀρχιερατική Διάσκεψη» ἐπιχειρήθηκε ἡ ἀντικανονική -ἔστω
καί πρόσκαιρη- λύση τῶν Ἐπισκοπικῶν Συνελεύσεων, οἱ ὁποῖες ὄχι μόνο
δέν θεραπεύουν, ἀλλά διαιωνίζουν τόν ἤδη συνοδικῶς καταδικασμένο
ἐθνοφυλετισμό (1872).
Μετά
τή «Σύνοδο» τῆς Κρήτης ἐκδόθηκε ἡ «Ἐγκύκλιος τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης
Συνόδου τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» (Κρήτη, 2016), ἡ ὁποία παρουσιάζει
θεολογικές ἀντιφάσεις. Γι’ αὐτό καί θά ἀναφερθοῦμε ἐπιγραμματικά
σ’ αὐτές. Συγκεκριμένα, στήν δεύτερη παράγραφο σημειώνεται τό ἑξῆς:
«Ἡ Ἁγία καί Μεγάλη Σύνοδος τῆς Μίας, Ἁγίας, Καθολικῆς καί Ἀποστολικῆς
Ἐκκλησίας ἀποτελεῖ αὐθεντικήν μαρτυρίαν τῆς πίστεως εἰς τόν θεάνθρωπον
Χριστόν...». Ἐδῶ,γεννᾶται εὔλογα τό λογικό καί θεολογικό ἐρώτημα:
Πῶς «ἡἉγία καί Μεγάλη Σύνοδος τῆς Μίας, Ἁγίας, Καθολικῆς καί Ἀποστολικῆς
Ἐκκλησίας ἀποτελεῖ αὐθεντικήν μαρτυρίαν τῆς πίστεως εἰς τόν θεάνθρωπον
Χριστόν», ὅταν αὐτή ἀναγνωρίζει τούς Νεστοριανούς, τούς Μονοφυσῖτες,
τούς Ἀντιχαλκηδονίους καί τούς Μονοθελῆτες ὡς Ἐκκλησίες, ἐνόσῳ αὐτοί
ἔχουν καταδικασμένη ἀπό Οἰκουμενικές Συνόδους Χριστολογία;
Στήν
τρίτη παράγραφο μνημονεύονται Σύνοδοι καθολικοῦ «κύρους», ὅπως εἶναι
ἡ ἐπί Μεγάλου Φωτίου καί ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ καί ἡ Σύνοδος
τοῦ 1484, μέ τήν ὁποία ἀποκηρύσσεται ἡ ψευδοσύνοδος τῆς Φλωρεντίας.
Ἀκόμη καί οἱΣύνοδοι, πού ἀποκηρύσσουν τίς Προτεσταντικές δοξασίες.
Πῶς συμβιβάζονται, ὅμως, ὅλα αὐτά μέ τήν ἀναγνώριση τῶν Ρωμαιοκαθολικῶν
καί τῶν Προτεσταντῶν ὡς Ἐκκλησιῶν;
Στήν
παράγραφο 20 σημειώνονται τά ἑξῆς χαρακτηριστικά: «Οἱ διαχριστιανικοί
διάλογοι ἐλειτούργησαν ὡς εὐκαιρία διά τήν Ὀρθοδοξίαν, διά νά ἀναδείξῃ
τό σέβας πρός τήν διδασκαλίαν τῶν Πατέρων καί διά νά δώσῃ ἀξιόπιστον
μαρτυρίαν τῆς γνησίας παραδόσεως τῆς Μιᾶς, Ἁγίας, Καθολικῆς καί Ἀποστολικῆς
Ἐκκλησίας. Οἱ ὑπό τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας διεξαγώμενοι διάλογοι
οὐδέποτε ἐσήμαναν, οὔτε σημαίνουν καί δέν πρόκειται νά σημάνουν ποτέ
οἱονδήποτε συμβιβασμόν εἰς ζητήματα πίστεως. Οἱ διάλογοι αὐτοί
εἶναι μαρτυρία περί τῆς Ὀρθοδοξίας...». Ἡ δήλωση αὐτή,ὅμως,διαψεύδεται
ἀπό τά κοινά Κείμενα, τά ὁποῖα ὑπεγράφησαν καί ἀπό τούς Ὀρθοδόξους,
ὅπως εἶναι τοῦ Balamand, τοῦ PortoAlegre, τῆς Ραβέννας καί τοῦ Pussan. Καί ἡ Συνοδική
Ἐγκύκλιος κατακλείεται ὡς ἐξῆς: «Ταῦτα ἀπευθύνονται ἐνσυνόδῳ πρός
τά ἐν τῷκόσμῳ τέκνα τῆς ἁγιωτάτης Ὀρθοδόξου ἡμῶν Ἐκκλησίας καί
πρός τήν οἰκουμένην πᾶσαν, ἑπόμενοι τοῖς ἁγίοις Πατράσι καί τοῖς συνοδικοῖς
θεσπίσμασι πρός διαφύλαξιν τῆς πατροπαραδότου πίστεως». Ὅμως, ἡ Ὀρθόδοξη
Ἐκκλησία «ἑπομένη τοῖς ἁγίοις Πατράσι καί τοῖς συνοδικοῖς θεσπίσμασι»
δέν ἀναγνώρισε ποτέ στό παρελθόν, ὡς Ἐκκλησία, τούς αἱρετικούς,ὅπως
ἐπιχείρησε νά κάνει ἡ ἐν λόγῳ «Συνέλευση τῶν Ἀρχιερέων» στήν Κρήτη.
Ὡς
πρός τό «Μήνυμα» τῆς «Ἀρχιερατικῆς Διασκέψεως», αὐτό συνοψίζει τίς
ληφθεῖσες ἀποφάσεις καί παράλληλα προκαλεῖ τή νοημοσύνη τῶν ἐνημερωμένων
πιστῶν.Συγκεκριμένα, στήν πρώτη παράγραφο τοῦ «Μηνύματος»σημειώνονται
τά ἑξῆς: «Βασική προτεραιότητα τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Συνόδου ὑπῆρξε
ἡ διακήρυξη τῆς ἑνότητας τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας στηριγμένη στή θεία
Εὐχαριστία καί τήν Ἀποστολική διαδοχή τῶν Ἐπισκόπων. Ἡ ὑφισταμένη
ἑνότητα εἶναι ἀνάγκη νά ἐνισχύεται καί νά φέρει νέους καρπούς». Τό
εὔλογο ἐρώτημα τῶν ἀναγνωστῶν τοῦ «Μηνύματος»αὐτοῦ εἶναι:Πῶς διακηρύσσεται
ἔτσι πανηγυρικά ἡ ἑνότητα τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, ὅταν εἶναι γνωστό,
ὅτι σ’ αὐτήν τήν «Σύναξη» δέν παραβρέθηκαν τέσσερα Πατριαρχεῖα,
πού ἀντιπροσωπεύουν συντριπτικά περισσότερους πιστούς, ἀπ’ ὅσους
ἀντιπροσωπεύτηκαν ἀπό τούς δέκα Προκαθημένους, πού συμμετεῖχαν σ’
αὐτήν; Καί πῶς γίνεται μέ τόση ἄνεση ἡ ἀναφορά στή Θεία Εὐχαριστία,
ὡς θεμέλιο τῆς ἑνότητας, τή στιγμή πού ὑφίσταται ἡ διακοπή τῆς διαμυστηριακῆς
κοινωνίας ἀνάμεσα στά δύο πρεσβυγενῆ Πατριαρχεῖα τῶν Ἱεροσολύμων
καί τῆς Ἀντιοχείας; Καί στήν ἴδια παράγραφο σημειώνεται: «ἩΣυνοδικότητα
διαπνέει τήν ὀργάνωση, τόν τρόπο πού λαμβάνονται οἱ ἀποφάσεις καί καθορίζεται
ἡ πορεία της». Ὑπάρχει, ὅμως, κάποια μαρτυρία στήν Ἱστορία τῶν Συνόδων
τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, ὅπου οἱ ἀποφάσεις νά λαμβάνονται μόνον ἀπό
τούς Προκαθημένους καί χωρίς τήν ψῆφο τῶν συμμετεχόντων Ἀρχιερέων;
Στήν
τρίτη παράγραφο γίνεται λόγος γιά τούς Θεολογικούς Διαλόγους μέ
τούς ἑτεροδόξους καί σημειώνεται χαρακτηριστικά: «Οἱ διάλογοι,
πού διεξάγει ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία δέν σημαίνει ποτέ συμβιβασμό σέ
ζητήματα Πίστεως». Ἐδῶ,ὑπενθυμίζουμε ἐνδεικτικά καί πάλι τά Κείμενα
τοῦ Balamand, τοῦ PortoAlegre, τῆς Ραβέννας, τοῦ Pussan, τά ὁποῖα
ἔχουν σοβαρές ἐκκλησιολογικές αἱρέσεις.
Ὅλα
τά παραπάνω λέγονται μέ ἔμπονη ἀγάπη καί σεβασμό στήν Ἀρχιερωσύνη Σας,
χωρίς καμμία ἄλλη ἐπιδίωξη, παρά μόνο, ἐπειδή θέλουμε νά μένουμε
πάντοτε, ὡς ζῶντα μέλη, στό μυστηριακό σῶμα τοῦ Χριστοῦ, τήν Ἐκκλησία Του.
Μέ βαθύτατο σεβασμό
Δημήτριος Τσελεγγίδης
Καθηγητής τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς
τοῦ Α.Π.Θ.
17 σχόλια:
Το ΠΡΩΤΟ πράγμα που θα έπρεπε να κάνει η επόμενη Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας, θα ήταν να ζητήσει ΕΥΘΥΝΕΣ από τους Ιεράρχες που συμμετείχαν στη σύνοδο της Κρήτης, οι οποίοι με πονηρά "δικηγορίστικα" τεχνάσματα του λόγου ΚΑΤΑΠΑΤΗΣΑΝ την απόφαση της Ιεράς Συνόδου ΠΡΙΝ τη σύνοδο της Κρήτης.
Φυσικά, η Ιερά Σύνοδος ΔΕΝ θα κάνει το παραπάνω.
Η Ιερά Σύνοδος προφανώς γνωρίζει ήδη όσα λέγει ο Καθηγητής Τσελεγγίδης, αλλά για τους γνωστούς λόγους (υπακοή προς τα μεγάλα διεθνή πολιτικά και οικονομικά συμφέροντα), δεν θα κάνει τίποτα το ουσιαστικό.
Χαρτοπόλεμος τα γνωστά των δήθεν αντιοικουμενιστων. Όχι ο λεγων κύριε κύριε αλλά ο ποιων το θέλημα του κυρίου εξελθετε εκ μέσω αυτών και αφορισθητε .
Τέρμα τα λόγια. Και στην οδήγηση μαθαίνουμε τον Κ.Ο.Κ. αλλά το κάνουμε πράξη και παιρνουμε το αυτοκίνητο. Αισχος καθηγητα.
Εκ των πραγμάτων καθίσταται επιτακτική η σύγκληση της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας με τις αποφάσεις της οποίας δεν συντόνισαν το βηματισμό τους στην ψευδοσύνοδο της Κρήτης οι πλείστοι των ιεραρχλων για τους οποίους εξ αντικειμένου έχει δημιουργηθεί μείζον ηθικό ζήτημα.
Λ.Ν.
Κύριε Καθηγητά οι Αντικανονικότητες της Συνόδου της Κρήτης που επισημαίνετε ήταν προϊόν όλων των Εκκλησιών που την προετοίμασαν και ιδιαίτερα εκείνων που τελικά έκαναν χρήση και έλαβαν μέρος στη Σύνοδο, άρα η Αντικανονικότητα δεν ευρίσκεται στη Σύνοδο μόνο, αλλά και στις 10 τουλάχιστον Εκκλησίες, που την έκαναν και την αναγνώρισαν. Επίσης από τους 151 Αρχιερείς που μετείχαν ως Αντιπρόσωποι των Συνόδων των 10 Εκκλησιών προσυπέγραψαν τα κείμενα σε πολύ μεγάλη πλειοψηφία αναγνωρίζοντάς αυτά εντός της Συνόδου και υπογράφοντας παράλληλα με τις υπογραφές των Προκαθημένων τους, αποδοχή δηλαδή de jure. Επίσης όσοι δεν προσυπέγραψαν, δεν αποχώρησαν από την Σύνοδο, δεν διεμαρτυρήθηκαν δημόσια και κατόπιν συμμετείχαν, αν δεν κάνω λάθος, κανονικά στο Συλλείτουργο λήξης της Συνόδου, αναγνωρίζοντας και αυτοί την Σύνοδο de facto. Οπότε τα περί Αντικανονικής Συνόδου και Ακύρων, δηλαδή ανύπαρκτων και ανυπόστατων, αποφάσεων θέλουν πολύ συζήτηση. Η αλήθεια είναι ότι ελήφθησαν και Αποφάσεις Αντορθόδοξες, με κατ αρχάς Αντικανονικό τρόπο, που πριν εφαρμοσθεί έγινε αποδεκτός από εκείνους που προετοίμασαν την Σύνοδο και κατόπιν έγινε αποδεκτός από εκείνους που συμμετείχαν στη Σύνοδο. Αποφάσεις Ακυρώσιμες, κυρίως λόγο του Αντορθόδοξου χαρακτήρα τους και λιγότερο για την κανονικότητα του τρόπου λήψης τους. Αυτό απλά σημαίνει, ότι για να εξαλειφθούν οι Αποφάσεις αυτές χρειάζεται αληθινά Μεγάλη Σύνοδος, όχι φιλοοικουμενιστικού χαρακτήρα, Σύνοδος αληθινά Ορθόδοξη για να καταργήσει τις αποφάσεις αυτές και καταδικάσει την Σύνοδο της Κρήτης
Τον ευχαριστούμε. Θα ξαναμιλήσει. Αυτό είναι βέβαιο. Όλα σωστά και επιστημονικά τεκμηριωμένα. Το δέον γενέσθαι στο εξής; Άντε να περιμένουμε ένα εξάμηνο για να διαφανεί ποιοί είναι με ποιούς. Από 1/1/17; Θα λέμε και θα γράφουμε τα ίδια όλοι με όλους;
Αποτειχισμένος είσαι ανώνυμε 10:26 μ.μ. ;;
Ωραία η ..."ομολογιακή" κριτική σου...! Ντροπή σου!
Ανωνυμε 10:26 μ.μ.
Η υβρις σου κατεναντιον του κου Τσελεγγιδη, αποβαινει υβρις και εναντιον του αγιου Κυριλλου Αλεξανδρειας, του αποστειλαντος τρεις επιστολες στον αιρετικο Νεστωριο προ της συνοδικης καταδικης του.
Ορθοδοξοτατη λοπον η κινησις του κου Καθηγητου.
Το μαρτύριο των χριστιανών είναι να γράφουν επιστολές ενημέρωσης για το τι είναι αίρεση. Ορθοδοξία ορθοπραξια.
Μπράβο στον κ. Τσελεγγίδη!
Αλλά και δυναμικότερες ενέργειες (π.χ. διακοπή μνημοσύνου) είναι πολύ καλές.
Καλλίμαχος
Σας ευχαριστούμε θερμότατα σεβαστέ μας κ. Καθηγητά! Δεν είναι υπερβολή να ισχυριστούμε ότι, μαζί με ορισμένους άλλους σύγχρονους ομολογητές, κρατήσατε στους ώμους σας την Ορθοδοξία μας αυτόν τον καιρό! Μιλήσατε και μιλάτε ως σύγχρονος Πατέρας και γνήσιος διδάσκαλος της Εκκλησίας. Είστε το στόμα των Πατέρων! Όσο ακούγονται ομολογιακές φωνές σαν τη δική σας μπορούμε να ελπίζουμε!!!
Λάμπρος Σκόντζος
Θεολόγος
Εχουμε πονεσει παρα πολυ με αυτη την ιστορια της καινουργιας εκκλησιολογιας που εκβιαζει το πληρωμα της Ορθοδοξου Εκκλησιας να το αποδεχθη.
Τα ζητουμενα ειναι τοσα πολλα ,κυριως το κεντρικο για μενα ,το να α π ο τ ι ν α ξ ε ι ,.........>
Τον θεμελιωμενο δεσμο της Χαριτος ,κανοντας νοοτροπια παγκοσμιες θεσεις και δρωμενα.
Η χωρα μας εχει σοβαρα προβληματα επιβιωσης,και εαν η Ε.Ε εχει την αξιωση οτι για να ειμεθα ενωση,πρεπει να ενωθουμε και με μια Παγκοσμια εκκλησια [=ενωση ''εκκλησιων']',η Ορθοδοξος εκκλησια μας,θα οδηγηθει στους βραχους,εμεις τη Χαρη δεν εγκαταλειπουμε!
Τι εχουμε συλλεξει ως τα τωρα?Τιποτε εποικοδομητικο,στα παγκοσμια δρωμενα ,την τεχνη του διαβολου,παρα μονον να αποδεχθει ο Λαος Του Θεου με τη βια μια παναιρεση!
Σε καποιο σημειο στο κειμενο του Μπαλαμαντ,φριξαμε στην κυριολοξια ,..
''Η Ορθοδοξη Εκκλησια και η Φραγκικη παρασυναγωγη ειναι αδελφαι εκκλησιαι[εδω αναβαθμιζει την παρασυναγωγη σε εκκλησια????]''
''Απαγορευεται εκατερωθεν ο προσηλυτισμος,καθοτι υπαρχει ψυχικη σωτηρια εις αμφοτερας τας εκκλησιας''[.....]
''Απαγορευεται ο αναβαπτισμος των Φραγκων...''...''αυτο που ο Χριστος ενεπιστευθη στην Εκκλησια Του δηλαδη, Ο μ ο λ ο γ ι α Α π ο σ τ ο λ ι κ η ς Π ι σ τ ε ως -συμμετοχη στα ιδια μυστηρια-στην μοναδικη ιερωσυνη που τελει τη μοναδικη θυσιαΤου Χριστου,Αποστολικη Διαδοχη των Επισκοπων-
Δεν δυναται να θεωρειται ιδιοκτησια της μιας μονον απο τις εκκλησιες μας[σημ: την ομολογια Πιστεως την δεχονται και ολη την αληθεια της,αλλα να μην την ομολογουν τα μελη της ομως ,γιατι δεν ειναι ιδιοκτησια της μιας απο τις εκκλησιες μας[ο μυθος περι διηρημενης εκκλησιας]...και συνεχιζει το κειμενο,...
Στα πλαισια αυτα ,καθε ειδους αναβαπτισμος αποκλειεται[ αυτο σημαινει πως δεχονται και το βαπτισμα των ,ετσι με την πλειαδα των βαπτισματων θα αναιρεσουμε το Ενα Βαπτισμα και Μοναδικο]
Ετσι κατανοουμε οι χριστιανοι,ο πτωχος Λαος την πλανην μας[μη γενοιτο] περι της Μιας Αγιας Καθολικης και Αποστολικης Εκκλησιας,εις Κυριος ,μια Πιστις ,Εν Βαπτισμα και θεωρουμε δυο εκκλησιες ενωμενες αθεσμως,υποχωρωντας στην Ρωμαικη Εδρα,οτι δεν εχει η Ορθοδοξη την πληρη Αληθεια και η παραχωρηση που της κανει η παπικη αξιωση ειναι να επιδειξει μια θυσια που να την ο δ η γ η σ ε ι .....> στην αναμειξη και εξισωση Με τους παπικους και λοιπους ,εφοσον υπαρχει παναχοθεν ψυχικη σωτηρια και κατοπιν με τις λοιπες θρησκειες κατω απο την παντουφλα ενος Καισαρα που θεωρει επιμερους εκκλησια τη μια και μοναδικη Ορθοδοξη που σωζει και που η κακοδοξια του εχει μολυνει τον ουρανο πρωτιστως και κινδυνευει να μολυνει και τους Ορθοδοξους,που σημαινει πως δεν θελει ο ανθρωπος να μετανοησει.
Το Πσε πιστευει στη θεωρια των κλαδων,προβαλλουν ομοιοτητες για να επιτευχθη ο συγκρητισμος.
[Αυτο ειναι ομοιο με αυτο....εκεινο ,ομοιο με το αλλο,...]
Ενισχυσις του συγκρητισμου δηλαδη..
Και καποιος μου ειχε πει πολυ σοφα και το κρατησα.
''''Θεολογια χωριζομενη Του Θεου,,,,,,,,εστι πανουργια!'''''
Ερχομαι στα λογια του Ατλαντα της Ορθοδοξιας Αγ.Μαρκου Ευγενικου:
Τουτο εστι το καυχημα ημων η Πιστις -η μ ω ν }
Η καλη κληρονομια!!
Των Πατερων......-ημων}
Μετα ταυτης[....][μηπως εννοουσε την μετα Πατερικη θεολογια???]
Ουκ οιδα ποια δικαιοσυνη της αιωνιου κολασεως λυτρωσει ημας......
Ας επιστρεψουμε πισω,κει που οι Πατερες μας νουθετησαν,εκει που αναπαυεται η Χαρις!
Δεν ειναι κακο να λαθευει κανεις,κακο ειναι να εμμενει!
Ευχαριστουμε τον αξιολογο θεολογο που μας κατατοπιζει και ιεροΚανονικως,πραγματα που δεν γνωριζαμε!
Τρεις Πατριαρχιες ειναι πονος ψυχης για το Σωμα Της Του Χριστου Εκκλησιας να εμμενουν σε μια ξενη εκκλησιολογια .Η Γραφη λεγει πως κανεις ,μα κανεις δεν μπορει τα προβατα Του Χριστου να τα παρει απο Αυτον!
Ειμαστε Ορθοδοξοι!Και θα παραμεινουμε
Ζητω συγνωμη!
Πιστευω ο καθενας καλειται να αποδειξει οχι μονον την πιστη του αλλα και την αγαπη του πλησιον
Να εχετε μια αγια ημερα!!
Ἐξαιρετικό τό Κείμενο τοῦ σεβαστοῦ Καθηγητοῦ, κ. Δημητρίου Τσελεγγίδη. Μέ ὅλο τό σεβασμό θά ἤθελα νά ἐπισημάνω ὅτι τά περί ἀκύρων καί μή δεσμευτικῶν τά ὁποῖα ἀναφέρει ὁ Καθηγητής ὅσον ἀφορᾶ σέ διαδικασίες καί ἀποφάσεις καί κατ' ἐπέκτασιν δεσμεύσεις καλῶς λέγονται, πλήν ὅμως δέν εἶναι ἀρκετά καί δέν ἐξαντλοῦν τό ζήτημα πού ἔχει δημιουργηθεῖ. Προφανῶς ὁ ἔμπειρος καί σοφός αὐτός Καθηγητής θά ἐπανέλθει καί θά κλιμακώσει ἀναλόγως τῶν ἀντιδράσεων καί ἐξελίξεων τίς πρωτοβουλίες του. Ὡστόσο, δέν πρέπει νά παραθεωρεῖται τό γεγονός ὅτι ὅπως ἀνεδείχθη στή σύναξη αὐτή τῆς Κρήτης, ὅπως κι ἄν ὀνομαστεῖ προκύπτουν ἀναντιρρήτως δύο τινά, τά ὁποῖα πρέπει νά ληφθοῦν σοβαρῶς ὑπ' ὄψιν: α) Τό πατριαρχεῖο Κωνσταντινουπόλεως ἔχει πλήρως ἁλωθεῖ ἀπό τήν παναίρεση τοῦ Οἰκουμενισμοῦ καί ὁ προκαθήμενός του λειτουργεῖ ὡς ἀρχιγέτης του καί ἔναντι τοῦ Παπισμοῦ ὡς οὐνίτης, β) Ἐκ τῶν πραγμάτων πρέπει νά προβληματίσει σοβαρῶς τό γεγονός ὅτι 10 ἐκ τῶν 14 τοπικῶν ὀρθ. ἐκκλησιῶν προκύπτει ἐπίσης ἀναντιρρήτως ὅτι διοικοῦνται ἀπό προκαθημένους ἀλλοτριωμένους ἀπό τήν Ὀρθόδοξο Παράδοση καί Πίστη, ἀλλά καί οἱ Ἱεραρχίες των δέν διαθέτουν ἐπισκόπους τόσους καί τέτοιους πού νά εἶναι ἀποφασισμένοι νά βαδίσουν τή στενή ὁδό τῆς εὐσεβείας μή φοβούμενοι συνέπειες, πιστοί στούς ὅρκους πού ἔδωσαν. Ὅλα τ'ἀνωτέρω συνιστοῦν δεδομένα πού δέν ἐπιτρέπουν τή συνέχιση τοῦ ἀντι-οἰκουμενιστικοῦ ἀγῶνος μέ τήν ἴδια μέχρι σήμερον τακτική. Ἀπαιτεῖται ἀνασυγκρότηση, κανονική συνέπεια καί ἀνάληψη πρωτοβουλιῶν σέ πρακτικό ἐπίπεδο μέ καλύτερη ἀποτελεσματικότητα πρίν διαβρωθοῦν πλήρως καί τά κριτήρια τοῦ πιστοῦ λαοῦ! Εὔγε στόν κ. Καθηγητή γιά τήν σαφήνεια καί παρρησία του. Ὁ Θεός νά τόν ἐνισχύει καί νά τόν σκεπάζει!
Eυγε στον σχολιαστη 12:10. Συμφωνω και επαυξανω.
Σχολιάζω το παρακάτω λεγόμενο από τον πρώτο σχολιστή:
"Το ΠΡΩΤΟ πράγμα που θα έπρεπε να κάνει η επόμενη Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας, θα ήταν να ζητήσει ΕΥΘΥΝΕΣ από τους Ιεράρχες που συμμετείχαν στη σύνοδο της Κρήτης..."
Άντε να περιμένουμε την Ιερά Σύνοδο της Ιεραρχίας.
Μα, ο πρόεδρός της και Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος δεν ήταν κι αυτός ένας από τους παρισταμένους στη Σύνοδο Κρήτης και υπογράψαντες τα συνοδικά κείμενα;
Τι θα κάνει στην Ιερά Σύνοδο; Θα βγει να αναιρέσει τον εαυτό του και να ζητήσει ΕΥΘΥΝΕΣ από τον εαυτό του;
Θα γίνει θαύμα και θα πει` "υπέγραψα λάθος, μετανοώ, συγχωρέστε με και καταδικάζω τη σύνοδο ως ληστρική";
Ας προσγειωθούμε στην πραγματικότητα. Μας διοικούν άσχετοι δογματικά, κακόφρονες και πιθανόν και κάποιοι Μασόνοι με ράσα.
Άντε να περιμένουμε και την Ιερά Σύνοδο για να λέμε ότι περιμέναμε και αυτό.
Μετά τι;...
ΤΙΠΟΤΑ ΔΕΝ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΕΤΣΙ ΘΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΚΑΙ ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΑΙΡΕΣΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΛΑΝΗ !!!
Αφού άρχισε και ο οικουμενισμός να μπαίνει για τα καλά στην Ορθόδοξη εκκλησία, νομίζω πως ο Θεός δεν θα αφήσει. Σύντομα θα έχουμε μεγάλες και φοβερές γαιοπολιτικές εξελίξεις.
ΚΑΙ ΖΗΣΑΝΕ ΑΥΤΟΙ ΚΑΛΑ ΚΑΙ ΕΜΕΙΣ ΚΑΛΥΤΕΡΑ. ΚΑΙ ΛΟΙΠΟΝ ΦΤΑΣΑΜΕ ΣΤΟΝ ΜΗΝΑ ΟΚΤΩΜΒΡΙΟ ΚΑΙ Ο κ.ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΑΚΥΡΩΝΕΙ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΟΜΙΛΙΕΣ ΤΟΥ ΠΕΡΝΟΝΤΑΣ ΤΗΣ ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΟΜΟΛΟΓΙΑΣ ΤΟΥ ΥΠΕΡ ΠΑΥΣΗ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟΥ ΠΙΣΩ.
Δημοσίευση σχολίου