Οι άστοχες απειλές του Πατριάρχη Βαρθολομαίου, οι αθεολόγητες απόψεις περί του Παπικού Πρωτείου και η συνάντηση Ρωμαιοκαθολικών και Ορθοδόξων στην Πάφο της Κύπρου
Του Διονύση Μακρή
Έμμεσες απειλές εκτόξευσε ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος κατά όλων αυτών που υπέγραψαν την ομολογία πίστεως σε ομιλία του μετά τη Θεία Λειτουργία στο Ναό του Ιωάννου Προδρόμου στην Ξηροκρήνη του Βοσπόρου.
Παρά όμως, τις απειλές απέφυγε να απαντήσει σε καίρια ζητήματα που τίθενται μέσω της ομολογίας ενώ ταυτόχρονα επιχείρησε κατά τη γνωστή τακτική των κοσμικών αρχόντων να ομαδοποιήσει τους υπογράφοντες προσάπτοντάς τους ετικέτες που αποβλέπουν σε εντυπωσιασμό της κοινής γνώμης, όπως λ. χ. «υπερ-ορθόδοξοι».
Εν τούτοις υπεραμύνεται του ευτελούς θεολογικού διαλόγου με την αιρετική Δύση, ενώ την ίδια στιγμή αρνείται να διαλεχθεί με τους αδελφούς του ορθοδόξους που εκφράζουν μία διαφορετική θέση, η οποία κατοχυρώνεται με πατερικά κείμενα.
Οι πατριαρχικές απειλές εξανάγκασαν τον Μητροπολίτη Γόρτυνος Ιερεμία να αποσύρει την υπογραφή του από το κείμενο της ομολογίας!!!
Την ίδια ώρα η Εκκλησία της Κύπρου σε μία προσπάθεια να αποφύγει τυχόν αντιδράσεις πιστών ξεκίνησε μέσω των ΜΜΕ μία εκστρατεία προσεκτικής ενημέρωσης που αποβλέπει στον εφησυχασμό των ορθοδόξων Χριστιανών ενόψει της επικείμενης -κεκλεισμένων των θυρών- συνάντησης της Μεικτής Θεολογικής Επιτροπής Ορθοδόξων και Ρωμαιοκαθολικών που θα πραγματοποιηθεί στην Πάφο από τις 16 έως και τις 23 Οκτωβρίου.
Η παρέμβαση του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου αλλά και η επικοινωνιακή προσπάθεια της Εκκλησίας της Κύπρου στην ουσία αποδεικνύουν τον διάχυτο φόβο που κυριαρχεί έναντι του ολοένα αυξανόμενου ρεύματος ορθοδόξων προσωπικοτήτων κατά του άκρατου, ισοπεδωτικού και δίχως προσχήματα οικουμενισμού.
Το επικίνδυνο δεν είναι ο διάλογος αλλά η διπροσωπία που επιδεικνύουν οι εκφραστές αυτού και οι ιδιοτελείς μύχιες παρασκηνιακές επιδιώξεις τους. Οι συμπροσευχές και οι φθηνές υπόγειες συναλλαγές που αποτελούν τα βασικά παρακλάδια του θεολογικού διαλόγου ουσιαστικά καθιστούν τις προσπάθειες αυτές ανούσιες και μη αρεστές στον τριαδικό Θεό.
Η έλλειψη δε αγιότητας που χαρακτήριζε τους διαλόγους ανέκαθεν σηματοδοτεί την εκ προοιμίου παταγώδη αποτυχία τους και δεν αποκλείει την άμεση παρέμβαση του Θεού στους πρωταγωνιστές αυτού...Αναλυτικότερα λοιπόν οι πατριαρχικές αναφορές στην ομολογία πίστεως πέραν των απειλών αποδεικνύουν de facto αυτή την διπροσωπία που ακολουθούν οι εκφραστές του οικουμενισμού. «Ευγνωμονούμε τον Θεό των πατέρων μας διότι μας αξίωσε να γεννηθούμε μέσα σ’ αυτήν την Εκκλησία και να βαπτισθούμε μέσα στην κολυμβήθρα της Ορθοδόξου Εκκλησίας και διατηρούμε αυτή την σώζουσαν πίστιν της Ορθοδόξου Εκκλησίας ακαινοτόμητον και ακατάτμητον.
Πολλές φορές, όπως γνωρίζετε, υπάρχουν οι εντός εισαγωγικών «υπέρ-Ορθόδοξοι», οι οποίοι κατηγορούν το Πατριαρχείο μας και τας άλλας Ορθοδόξους Εκκλησίας διότι διεξάγουν διαλόγους με τους μη Ορθοδόξους Αδελφούς μας, διότι έχουμε διαφόρους επικοινωνίας και ανταλλαγές επισκέψεων.
Και πως θα γινόταν διαφορετικά στον 21ο αιώνα, να μέναμε απομονωμένοι μέσα στο κέλυφός μας ο καθένας με αυτάρκειαν και αυταρέσκειαν, χωρίς να επικοινωνούμε, χωρίς να διαλεγόμεθα, χωρίς να δίδουμε μαρτυρία της Ορθοδόξου Πίστεώς μας;
Τελευταίως αυτοί οι αδελφοί μας, οι οποίοι διαπνέονται από υπερβάλλοντα ζήλον, εκυκλοφόρησαν μίαν «Ομολογίαν Πίστεως» στην Ελλάδα, εις την οποίαν, ούτε λίγο ούτε πολύ, λένε ότι αυτοί που δεν υπογράφουν αυτήν την Ομολογίαν, αυτοί που έχουν διαλόγους και επικοινωνίαν με τους ετεροδόξους, αυτομάτως θέτουν εαυτούς εκτός Εκκλησίας! Τους ευχαριστούμε πολύ διότι μας εξωεκκλησιάζουν. Προσεχώς θα πάρουν την δέουσαν απάντησιν από το Οικουμενικό Πατριαρχείον, διότι αυτά τα πράγματα είναι απαράδεκτα. Όταν όλη η Ορθόδοξος Εκκλησία και όχι μόνον το Οικουμενικόν Πατριαρχείον, αλλά εν Πανορθοδόξω Συνόδω, αποφασίζει να διεξάγει θεολογικούς διαλόγους και να έχει επικοινωνία με τους ετεροδόξους για να βρούμε που συναντώμεθα και πως μπορούμε να επανέλθουμε εις την ενότητα της πίστεως της πρώτης χιλιετίας, όταν-λέγω-όλοι οι Ορθόδοξοι, οι επίσημες Εκκλησίες, εν Συνόδω αποφασίζουν υπέρ αυτών των διαλόγων, πως μπορεί ένα άτομο η πλείονα άτομα να διαφοροποιούνται από τας αποφάσεις των Συνόδων των Εκκλησιών των και να επικρίνουν τας Συνόδους και τους Προκαθημένους ότι έχουν αποκλίνει από την Ορθόδοξον πίστιν;».
Αυτά τόνισε ο κ. Βαρθολομαίος φανερά ενοχλημένος από το μη αμφισβητούμενο και προσεκτικά διατυπωμένο περιεχόμενο της «ομολογίας πίστεως»! Ωστόσο, λησμόνησε το πως λειτουργούσε ο Μέγας Αθανάσιος και το ότι και ο Πάπας πριν εισχωρήσει στην αίρεση Ορθόδοξος είχε γεννηθεί...
Ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Χρυσόστομος
Στο ίδιο πλαίσιο πλεύσης και οι δηλώσεις του Αρχιεπισκόπου Κύπρου Χρυσοστόμου στο εκκλησιαστικό πρακτορείο Amen.gr. «Διαλεγόμενοι δεν προδίδουμε την Ορθοδοξία», τόνισε σχολιάζοντας αντιδράσεις στην Ελλάδα κατά της προσέγγισης Ορθοδόξων και Ρωμαιοκαθολικών.
«Ο διάλογος δεν κάνει κακό», είπε και υπενθύμισε ότι ο θεολογικός διάλογος με τους Ρωμαιοκαθολικούς άρχισε και διεξάγεται με απόφαση των Συνόδων όλων των Ορθοδόξων Εκκλησιών και ότι πριν ένα χρόνο οι Προκαθήμενοι τους εξέφρασαν την επιθυμία να συνεχιστούν, παρά τις όποιες δυσκολίες, οι θεολογικοί και διαθρησκειακοί διάλογοι.
Υπενθυμίζουμε ότι η επικείμενη συνάντηση στην Κύπρο θα ασχοληθεί με το θέμα της θέσης του Πάπα στην Εκκλησία.
Το Πρωτείο του Πάπα
Μάλιστα βάσιμες πληροφορίες εκ των συμμετεχόντων μελών στο διάλογο αναφέρουν ότι στη συνάντηση της Κύπρου σχεδιάζεται να ληφθεί ως απόφαση η επαναφορά του συστήματος της Πενταρχίας των Πατριαρχείων και η σύσταση συμβουλίου ανάλογου με τον ΟΗΕ (Βλ. Σ.Ο. Μάϊος 2009).
Μέσα στο πλαίσιο αυτό καθίστανται επίκαιρες και οι απόψεις του αρχιγραμματέα του Οικουμενικού Πατριαρχείου αρχιμανδρίτη Ελπιδοφόρου σε ομιλία του στη Θεολογική Σχολή της Βοστώνης. «Η άρνηση αναγνωρίσεως πρωτείου τινός στην Ορθόδοξη Εκκλησία, ενός πρωτείου το οποίο δεν µπορεί να ενσαρκώσει παρά κάποιος Πρώτος ―τουτέστι κάποιος Επίσκοπος, ο οποίος έχει το προνόµιο να είναι ο πρώτος µεταξύ των αδελφών του Επισκόπων― συνιστά αίρεση.
Είναι απαράδεκτο αυτό που συνήθως λέγεται, ότι η ενότητα µεταξύ των Ορθοδόξων διασφαλίζεται είτε υπό µιάς κοινής πίστεως και λατρείας είτε υπό του θεσµού της Οικουµενικής Συνόδου.
Και οι δυό αυτοί παράγοντες είναι απρόσωποι, ενώ στην ορθόδοξη θεολογία µας η αρχή της ενότητάς µας είναι πάντοτε ένα πρόσωπο. Πράγµατι, όπως στο επίπεδο της Αγίας Τριάδος η αρχή της ενότητας δεν είναι η θεία ουσία, αλλά το πρόσωπο του Πατρός (η «µοναρχία» του Πατρός), έτσι και στο εκκλησιολογικό επίπεδο, στην τοπική εκκλησία, το σηµείο της ενότητας δεν είναι το πρεσβυτέριο η η κοινή λατρεία των χριστιανών, αλλά το πρόσωπο του Επισκόπου. Εποµένως, επί πανορθοδόξου επιπέδου η αρχή της ενότητας δεν µπορεί να στηρίζεται επί µιάς ιδέας η ενός θεσµού, αλλά πρέπει να είναι κάποιο πρόσωπο, αν βέβαια θέλουµε να παραµείνουµε συνεπείς στη θεολογία µας». [ Απόσπασμα από οµιλία του στη Θεολογική Σχολή του Τιµίου Σταυρού της Αµερικης, περιοδικό Επίσκεψις του Οικ. Πατριαρχείου, αριθ. 698/31.3.2009 ]
Το Βατικανό λοιπόν λόγω των αποφάσεων που προσδοκά από τη συνάντηση επιθυμεί διακαώς να συναινέσει και η Εκκλησία της Ρωσίας, η οποία αντιδρά για το πρόβλημα της Ουνίας. Μέσα στο πλαίσιο αυτό το δεύτερο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου ο Πρόεδρος του Τμήματος των Εξωτερικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας, Αρχιεπίσκοπος Βολοκολάμσκ Ιλαρίωνας, επισκέφθηκε την Ρώμη ανταποκρινόμενος σε πρόσκληση του Καρδινάλιου Βάλτερ Κάσπερ!
Δεν είναι μάλιστα τυχαίο ότι την Εκκλησία της Ελλάδος θα αντιπροσωπεύσουν ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος ο οποίος ουδέποτε έκρυψε τις φιλοπαπικές του θέσεις καθώς και ο Επίσκοπος Αχαΐας Αθανάσιος.
Γέροντας ασκητής του Παγγαίου Όρους εξ αφορμής της συνάντησης τόνισε πως ο Κύριος είναι θυμωμένος με τους αντιπροσώπους του και έχει δώσει σαφείς εντολές σε αγγέλους και αγίους να μην αφήσουν τον Σατάν να κάνει την τριαδική δύναμη υπόδουλη στον Πάπα. «Μην φοβάστε δεν θα υπερισχύσει ο Πάπας. Ο τριαδικός Θεός και Δημιουργός όλου αυτού του πλανήτη νικά γιατί είναι η Αλήθεια και το Φως. Το σκοτάδι δεν νίκησε ποτέ. Ο Παράκλητος μαζί μας.
Μην φοβάσαι καλέ μου άνθρωπε ο Κύριος δεν θα το επιτρέψει αυτό», μας είπε χαρακτηριστικά ο γέροντας ασκητής.
Συντάκτης: Δ. ΜΑΚΡΗΣ
ΣΤΥΛΟΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ ΤΕΥΧ. 104 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2009
Μπανάνες
-
*Οι δημοπρασίες έργων ‘τέχνης’ και άλλων παραδόξων αντικειμένων μας έχουν
δώσει κατά καιρούς τροφή για σχολιασμό και περίσκεψη σχετικά με το
αισθητικό γο...
Πριν από 1 ημέρα
1 σχόλιο:
Ωραίο το δημοσιευμά σας απο τον κ.Διονύσιον Μακρήν, καλό θεολόγο και δημοσιογράφο που δίνει μάχες για την Υπεράσπιση του Θείου Ονόματος. Κάτι που οφείλουμε να κάνουμε όλοι οι χριστιανοί.
Δημοσίευση σχολίου