Μέγα Σχίσμα ἢ μέγα λάθος;
Μὲ αὐτὸ τὸν ἐντυπωσιακὸ τίτλο διαβάσαμε στὸ Ἱστολόγιο «Φῶς Φαναρίου» (13.1.2025) τὴν εἴδηση ὅτι ἐπρόκειτο, μετὰ ἀπὸ πρόταση τοῦ Καθηγητῆ τῆς Καθολικῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ Πανεπιστημίου τοῦ Γκρὰτς Αὐστρίας, Γρηγόριου Λαρεντζάκη, νὰ διεξαχθεῖ στὶς 16 καὶ 17 Ἰανουαρίου 2025 διεθνὲς συνέδριο στὴν Αὐστρία, γιὰ νὰ ἐπανεξετάσει ἂν ἔγινε τὸ 1054 «Σχίσμα» μεταξὺ τῆς Ἀνατολικῆς καὶ Δυτικῆς Ἐκκλησίας.
Ὁ Καθηγητὴς θεωρεῖ ὅτι τὸ 1054 στὴν Κωνσταντινούπολη δὲν
ἔγινε τὸ λεγόμενο «Μέγα Σχίσμα» τῶν Ἐκκλησιῶν Ἀνατολῆς καὶ Δύσεως, δὲν
καταδίκασε ἡ μία Ἐκκλησία τὴν ἄλλη, ἀλλὰ ἐπιδεινώθηκαν οἱ σχέσεις τους. Ἀλληλοαναθεματίσθηκαν
κάποια πρόσωπα, ὁ Καρδινάλιος Οὐμβέρτος καὶ ὁ Πατριάρχης Μιχαὴλ Κηρουλάριος, ὄχι
οἱ Ἐκκλησίες. Οἱ ἰδέες του αὐτές, ὑποστηρίζεται, ἀξιολογήθηκαν ὡς πολὺ
σημαντικές, γι᾿ αὐτὸ καὶ κρίθηκε ἀναγκαῖο νὰ ἐρευνηθοῦν ἀπὸ εἰδικὸ συνέδριο.
Τὸ θέμα ἔχει ὁρισθεῖ ὡς ἑξῆς: «1054 – ἔγινε πράγματι τὸ
‘‘Σχίσμα’’ μεταξὺ τῆς Ἀνατολικῆς καὶ Δυτικῆς Ἐκκλησίας;»
Ὁ Καρδινάλιος Kurt Koch, Πρόεδρος τοῦ Ποντιφικοῦ
Συμβουλίου γιὰ τὴν ἑνότητα τῶν Χριστιανῶν καὶ Συμπρόεδρος τοῦ ἐπίσημου
Θεολογικοῦ Διαλόγου μεταξὺ τῆς Καθολικῆς καὶ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, καὶ εἰσηγητὴς
στὸ συνέδριο, ἔχει βεβαιώσει ἤδη ὅτι ἀποδέχεται τὸ συμπέρασμα τῶν ἐρευνῶν τοῦ
κ. Λαρεντζάκη.
Καὶ λένε ὅτι, ἐὰν γίνει ἀποδεκτὴ ἡ ἰδέα ὅτι δὲν ὑπῆρξε Σχίσμα τὸ 1054, ὁ Οἰκουμενικὸς
Διάλογος γιὰ τὴν ἑνότητα τῶν Ἐκκλησιῶν θὰ λάβει ἐντελῶς νέα προοπτικὴ ἐπιτυχίας.
Μέχρι τὴ στιγμὴ ποὺ γράφονται αὐτὲς οἱ γραμμές, δὲν ἔχουν
γίνει γνωστὰ τὰ συμπεράσματα τοῦ συνεδρίου. Ὅμως ὁ σκοπός του ἔχει ἤδη γίνει
φανερός: Ἀφοῦ οἱ ἐπίσημοι θεολογικοὶ διάλογοι ἔχουν ἀποτύχει παταγωδῶς, ἔχει ἐπιλεγεῖ
ἡ ὁδὸς τῆς ἀμφισβητήσεως τῶν ἱστορικῶν στοιχείων, ὥστε ὁ δρόμος γιὰ τὴν
πολυδιαφημιζόμενη ἑνότητα νὰ παρακάμψει τὰ θεολογικὰ ἀδιέξοδα.
Ἐπὶ τῆς οὐσίας ὅμως. Τὸ ἀνάθεμα, ἀπὸ πλευρᾶς παπικῶν, ἀναφερόταν
μὲν ἀρχικὰ στὸν Πατριάρχη Μιχαὴλ Κηρουλάριο, στὸν Ἀρχιεπίσκοπο Ἀχρίδος Λέοντα
καὶ τὸν πατριαρχικὸ σακελλάριο Νικηφόρο, στὴ συνέχεια ὅμως ἁπλωνόταν σὲ ὅλους
τοὺς κληρικοὺς τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κωνσταντινουπόλεως καὶ τῶν ἄλλων Ὀρθόδοξων
Πατριαρχείων.
Ἀπὸ πλευρᾶς Ὀρθοδόξων, τὸ κατὰ τοῦ Καρδιναλίου Οὐμβέρτου
ἀνάθεμα περιλάμβανε καὶ ὅλους ὅσοι σχετίζονταν μὲ τὴ σύνταξη, ἔκδοση καὶ
κατάθεση αὐτοῦ, ἀκόμα καὶ τοὺς ἔστω καὶ ἐλάχιστα συναινοῦντες στὴν πράξη του. Αὐτὰ
τὰ ἐπικύρωσε ἡ ἐνδημοῦσα Σύνοδος τῆς 24ης Ἰουλίου τοῦ 1054 στὴν
Κωνσταντινούπολη, τὶς ἀποφάσεις τῆς ὁποίας ἀποδέχθηκαν μὲ ἐπιστολές τους οἱ
Πατριάρχες τῆς Ἀνατολῆς.
Τὰ ἐρωτήματα τώρα πρὸς τὸ κατευθυνόμενο, ὅπως δείχνουν
τὰ πράγματα, συνέδριο εἶναι καίρια. Ἂς θέσουμε μόνο ἕνα: Ἂν δὲν ὑπῆρξαν
γενικότερα ἀναθέματα τὸ 1054, πρὸς τί ἡ κατὰ τὸ ἔτος 1965 (7 Δεκεμβρίου) ἐντυπωσιακὴ
λειτουργικὴ ἄρση τους ἀπὸ τὸν Πατριάρχη Ἀθηναγόρα καὶ τὸν Πάπα Παῦλο Στ΄
ταυτόχρονα σὲ Ρώμη καὶ Κωνσταντινούπολη; Μάλιστα καθ᾿ ὃν χρόνον ἡ ἄρση στὴ Ρώμη
συνέπιπτε μὲ τὸ τέλος τῆς Β΄ Βατικανῆς Συνόδου, προσλαμβάνοντας ἔτσι γενικότερο
κύρος, σύμφωνα μὲ τὶς Ὀρθόδοξες ἀπαιτήσεις;
Τὸ σημαντικὸ εἶναι ὅτι αὐτὸ τὸ Συνέδριο δὲν φαίνεται νὰ
εἶναι ἄσχετο μὲ τὸ ἀνακινηθὲν τὸ τελευταῖο διάστημα ζήτημα καθιερώσεως στὸ ἑξῆς
ἡμερομηνίας κοινοῦ ἑορτασμοῦ τοῦ Πάσχα μὲ τοὺς παπικούς.
Τὸ ζήτημα ἀφορμήθηκε μὲν ἀπὸ τὴ σύμπτωση τῆς ἡμέρας ἑορτασμοῦ
τοῦ Πάσχα κατὰ τὸ ἔτος τοῦτο (2025) ἀπὸ Ὀρθοδόξους καὶ Ρωμαιοκαθολικούς,
χρησιμοποιεῖται ὅμως ὡς γέφυρα ἐπεκτάσεως τοῦ κοινοῦ ἑορτασμοῦ σὲ ὅλα τὰ ἑπόμενα
ἔτη.
Ταυτόχρονα προστίθεται ὡς ἐπιχείρημα τὸ γεγονὸς ὅτι
συμπληρώνονται ἐφέτος 1700 χρόνια ἀπὸ τὴ σύγκληση τῆς Α΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, ἡ
ὁποία καθόρισε τότε τὸν τρόπο ὑπολογισμοῦ τῆς ἡμέρας ἑορτασμοῦ τῆς μεγάλης ἑορτῆς,
καὶ ἄρα τονίζεται ὅτι ἡ καθιέρωση κοινοῦ ἑορτασμοῦ συνάδει μὲ τὸ πνεῦμα τῆς
Συνόδου.
Καίριο
λάθος! Διότι ἡ μεγάλη Σύνοδος καθόρισε κοινὸ ἑορτασμὸ τοῦ Πάσχα μόνο μεταξὺ τῶν
Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν, ὄχι τῶν Ὀρθοδόξων μὲ τοὺς αἱρετικούς. Ὁ τωρινὸς σχεδιασμὸς
ἀποτελεῖ βεβήλωση, ὄχι τιμὴ τῆς Συνόδου.
Δυστυχῶς αὐτά,
καθὼς καὶ οἱ ἑβδομάδες προσευχῆς γιὰ τὴν ἑνότητα τῶν Χριστιανῶν κάθε εἴδους αἱρετικῶν
παραφυάδων μὲ θεατρινίστικες τελετές, δείχνουν ὅτι πλέον ἐπιτείνεται ἡ τάση ἑνώσεως
στὴν πράξη. Ὅσοι τὰ ὑποκινοῦν βαδίζουν σὲ ναρκοπέδιο.
Ὅμως ἀρκετὰ
μὲ τὰ ἐπικίνδυνα παιχνίδια εἰς βάρος τῆς πίστεως. Μὴν προκαλοῦμε κάποια ἐπώδυνη
ἐπέμβαση τοῦ Θεοῦ!
Ορθόδοξο
Περιοδικό “Ο ΣΩΤΗΡ”
…………………………………………………….
Δείτε σχετικά και:
-Ο Μητροπολίτης
Κυθήρων Σεραφείμ για συνεορτασμό του Πάσχα με τους αιρετικούς
-ΒΙΝΤΕΟ ΗΜΕΡΙΔΑΣ
ΕΣΤΙΑΣ ΠΑΤΕΡΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ ΠΕΡΙ ΠΑΣΧΑΛΙΟΥ ΚΑΝΟΝΑ
-Η Ιερά Μητρόπολη Βεροίας
για τα 1700 χρόνια από την Α΄ Οικουμενική Σύνοδο
-Πατριαρχείο
Ρουμανίας: Μόνο Πανορθόδοξη Σύνοδος μπορεί να αποφασίσει για την ημερομηνία του
Πάσχα
-π. Θεοδ. Ζήσης:
Για συνεορτασμό του Πάσχα με τους αιρετικούς
-Κοινό Πάσχα ζητά
ξανά ο Πάπας Φραγκίσκος
-Δημήτριος
Τσελεγγίδης: Κοινός εορτασμός του Πάσχα;
-ΗΜΕΡΙΔΑ 01 ΦΕΒ 25 -
ΠΑΣΧΑΛΙΟΣ ΚΑΝΟΝΑΣ: ΟΡΟΣ ΑΜΕΤΑΚΙΝΗΤΟΣ ΕΝΟΤΗΤΟΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
-Κοινόν Πασχάλιον, Σύμπτωση ἤ
Πρόκληση; 2η ΕΚΠΟΜΠΗ
-Η ΑΝΔΡΕΙΑ ΤΟΥ
ΕΝΟΣ ΕΛΕΓΧΕΙ ΤΗΝ ΑΠΟΣΤΑΣΙΑΝ!
-Ἡ παράδοξη ἐμμονὴ
τοῦ Πατριάρχου
-«Ὁ κίνδυνος εἶναι
ἀφάνταστος!» – Μητρ. Αὐγουστῖνος Καντιώτης
-Από τον εορτολογικό
διχασμό των Ορθοδόξων, στο «κοινό Πάσχα» μετά των αιρετικών.
-Κοινόν Πασχάλιον,
Σύμπτωση ἤ Πρόκληση;
-Ἐπέτειος τῆς Α' Οἰκουμενικῆς
Συνόδου
-Ὅσα πικρὰ ἔρχονται
– μόνον ἀπὸ αὐθεντικὰ ντοκουμέντα
-«Μή φοβοῦ τό
μικρόν ποίμνιον»
-Ὁ κοινὸς ἑορτασμὸς
τοῦ Πάσχα δι’ ὅλους τούς Χριστιανοὺς
-Ἕνα ἀκόμη κροῦσμα
στυγνοῦ βιασμοῦ τῆς ἀλήθειας…
-Ο Οικουμενικός Πατριάρχης
από το Άμπου Ντάμπι για το Πάσχα 2025
-Τὴν Ἄνοιξιν ὁ
Πάπας εἰς τὸ Φανάρι
-Τορπιλίζει την
Πανορθόδοξη Ενότητα ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος
-Φανάρι και
Βατικανό συνεχίζουν το διάλογο για την καθιέρωση «κοινού ποτηρίου»
-Αποκάλυψη τώρα:
Αυτά είναι τα σχέδια τους για το λεγόμενο κοινό Πάσχα
-Καὶ ἡ κυβέρνησίς
«μας» προωθεῖ τὸν κοινὸν ἑορτασμὸν τοῦ Πάσχα μετὰ τῶν αἱρετικῶν
-Ὁ «κοινός» ἑορτασμός
τοῦ Πάσχα (Ιερά Μονή Οσίου Γρηγορίου)
-Να απολογηθή ο
Πατριάρχης Κων/λεως Βαρθολομαίος.
-Προπαγανδιστικὴ ἐκστρατεία
διὰ τὸν κοινὸν ἑορτασμὸν τοῦ Πάσχα
-Συνεφώνησεν ὁ Ἀρχιεπίσκοπος
συνεορτασμὸν μὲ φιλομοφυλοφίλους;
-ΟΧΙ ΚΟΙΝΟΣ
ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΠΑΣΧΑ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΚΑΙ ΠΑΠΙΚΩΝ!
-Ἡ προβληματικὴ ἀνακοίνωσις
τῆς Ἱ. Μ. Θεσσαλονίκης – Νέαι Χῶραι καὶ Νέον Σχίσμα
-Οἱ «φατριασταὶ»
τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος
-Ἐορτασμός τῆς
‘’Νικαίας” μετά τῶν ὁμολογούντων τό αὐτὸ Σύμβολον Πίστεως
-Το κοινό Πάσχα
και η πορεία προς το νέο σχίσμα
-Τό «κοινό Πάσχα»
καί ἡ ὥρα τῆς ἀντίστασης...
-ΤΟ
«ΠΑΣΧΑ ΤΟΥ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ» ΚΑΙ Ο ΣΥΝΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ
-Μὲ τοὺς ἀντιχρίστους
ἀμετανοήτους φραγκοπαπικοὺς κοιναὶ ἑορταί ; Ποτέ! Ποτέ!
-Διευκρινίσεις διὰ τὸ «ἀλάθητον»
ἐν ὄψει συνεορτασμοῦ τὸ 2025
-O Πάπας Φραγκίσκος
εξέφρασε την επιθυμία του να επισκεφθεί την περιοχή της Νίκαιας το 2025
-Συνεχίζει τις
σχισματικές ενέργειες η Εκκλησία Κωνσταντινουπόλεως
-Τὸ προωθούμενον
κοινὸν Πασχάλιον
-ΤΟ ΔΥΝΑΜΕΙ ΣΧΙΣΜΑ
ΘΑ ΟΡΙΣΤΙΚΟΠΟΙΗΘΗ, ΕΑΝ Ο ΠΑΠΑΣ ΝΑΤΟ ΠΡΟΧΩΡΗΣΗ
-Συνέρχεται ἐπιτροπὴ
διὰ τὸν συνεορτασμὸν τοῦ Πάσχα!
-Περί κοινοῦ ἑορτασμοῦ
τοῦ Πάσχα μετά τῶν ἑτεροδόξων
-Ὄχι στόν κοινό ἑορτασμό
τοῦ Πάσχα μέ τούς ἀμετανοήτους αἱρετικούς ..
-Το «κοινό
Πασχάλιο» κατά τον π. Επιφάνιο Θεοδωρόπουλο.
-Πατριάρχης
Βαρθολομαίος: Θα γιορτάσουμε την Σύνοδο της Νίκαιας μαζί με τον πάπα Φραγκίσκο.
-Βαρθολομαῖος:
Σκάνδαλον ὁ μὴ κοινὸς ἑορτασμὸς τοῦ Πάσχα μὲ τοὺς αἱρετικοὺς
-Ο Ελπιδοφθόρος
κάνει πρόβες για του χρόνου.
-ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ
ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ, Ο ΝΕΟΣ ΒΕΚΚΟΣ!
-Πρώτα η ενότητα
στην Ορθοδοξία
-Οι προθέσεις
Φαναρίου και Βατικανού σε δύο σοβαρά ζητήματα
-Νέα (τελευταία)
απάντησή μου εις σχόλια
-Το ιδιότυπο
εορτολογικό σχίσμα της Ορθοδόξου Φινλανδικής Εκκλησίας
-Ο Πατριάρχης
Βαρθολομαίος επαναφέρει την ανάγκη για κοινό Πάσχα Ορθόδοξων και Παπικών
-Προκλητικὴ καὶ ἐπιπολαία
δήλωσις τοῦ Κων/λεως περὶ κοινοῦ ἑορτασμοῦ τοῦ Πάσχα
-Ο μακαριστός π.
Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος περί κοινού εορτασμού του Πάσχα μετά των ετεροδόξων
-Το σκάνδαλον του
εορτασμού του Πάσχα με κλονισμένην την Εκκλησιαστικήν ενότηταν
-Ο σωτηριολογικός
χαρακτήρας του εορτασμού του Πάσχα (Ιερά Μητρόπολη Πειραιώς)
-Πατριάρχης
Βαρθολομαίος: «Ευχή και προσπάθεια» για κοινό Πάσχα Ορθόδοξων – Καθολικών
-Ο καθορισμός
της ημερομηνίας του Πάσχα
-ΠΡΟΑΝΑΓΓΕΛΙΑ ΚΟΙΝΟΥ
ΕΟΡΤΑΣΜΟΥ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΙΡΕΤΙΚΟΥΣ ΤΟ 2025
-Δρομολογείται κοινός
εορτασμός του Πάσχα και ένωση με τους αιρετικούς το 2025!
-Οι σκοτεινές
μεθοδεύσεις του Οικουμενισμού αποκαλύπτονται!
-Σύντομη ανασκευή
της περί αζύμων πλάνης και λοιπών κακοδοξιών
-Ερωτήματα εις
την επιτροπή της «Πανορθοδόξου Διασκέψεως»
-Η παπική πρόταση
περί κοινού εορτασμού του Πάσχα
-Αποκαλυπτικές οι
προθέσεις του Βατικανού κατά την Παπική «θρονική εορτή»
-Προς κοινό
Πάσχα Ορθοδόξων και Παπικών;
-Η κοινή πίστη θα
καθορίσει τον πραγματικό εορτασμό του Πάσχα
-Ο Παπισμός είναι
συνοδικά καταδικασμένος επί αιρέσει; (Ιερά Μητρόπολη Πειραιώς)
-Πρίν τήν
σχεδιαζομένη ἀλλαγή τοῦ Πάσχα ἐπιχειροῦν τώρα τήν ἀλλοίωση τοῦ ἑορτασμοῦ του!
1 σχόλιο:
Η παγίδα των οικουμενιστών... Θέλουν να αναδείξουν την μεγάλη, την πολύ μεγάλη, την απείρως μεγάλη αξία του προσώπου που θελει δύο κοκόρια να μαλώνουν σε ξένο αχυρώνα.. Ό τάδε αναθεμάτισε τον τάδε και εκείνοι οι δύο τους άλλους δύο κ. ο. κ., θαρρείς και τα Συνοδικά θεία Όργανα ξεκουρδίστηκαν και αχρηστεύθηκαν! Ζητώ ο παπάς της Ανατολής, ζήτω και ο Περιστερίου, αντάμα κι ο Φλωρίνης.... Μια βόλτα στο Βατικανό, λίγες ακόμη αγκαλιές, φιλίες και φιλιά, το Μυστικό τους Δείπνο ετοιμάζουν!
Ευχαριστώ πολύ!
Υ. Γ.
Όσοι την Συνοδικότητα πολεμούν, την Εκκλησία αρνούνται, το Άγιο Πνεύμα βλασφημούν, τον Άρειο αναζητούν, αυτόν να στεφανώσουν, τον Μέγα Αθανάσιο να ταπεινώσουν, Μάρκο Ευγενικό μαζί με κλήρο και λαό! Δόξα τω Θεώ!
Δημοσίευση σχολίου