Ἀπάντηση στὸν π.Δημήτριο Ἀθανασίου
γιὰ τὶς τοποθετήσεις του [1] περὶ τῶν ἀντιδρώντων πιστῶν γιὰ τὸ θέμα τοῦ Ἐσταυρωμένου/Σταυροῦ
Παναγιώτης Σαρρὴς, Θεολόγος - Οἰκονομολόγος
π.Δημήτριε,
Μὲ μεγάλη λύπη βλέπουμε ἕναν ἱερέα/ποιμένα, ἕναν χριστιανό, ἕναν ἀγωνιστὴ στὰ θέματα πίστεως νὰ γράφει κείμενα μὲ τέτοιο ὕφος ἀπέναντι σὲ ἄλλους χριστιανούς, ἀδελφούς, πιστοὺς ποὺ ὁμολογοῦν, ἀγωνίζονται γιὰ τὴν ὀρθόδοξη πίστη καὶ γι’αυτό λοιδοροῦνται, χλευάζονται, δέχονται ποικιλόμορφο πόλεμο καθημερινὰ καὶ διὰ ζώσης (μὴ ξεχνᾶτε ὀτι διαμένουν, κινοῦνται καὶ ἐργάζονται στὴν περιοχὴ τοῦ προβλήματος σὲ μιὰ πόλη ποὺ διατηρεῖ ἀκόμα τὸ "περιβάλλον τῆς γειτονιᾶς").
Κάνετε,
δυστυχῶς, πολλὲς ὑποθετικὲς ἐρωτήσεις καὶ εἰκασίες, ὅσον ἀφορᾶ τοὺς πιστοὺς ποὺ
διαμαρτύρονται στὸ Περιστέρι, γιὰ νὰ ἐξυπηρετήσουν τὸ σκεπτικό σας. Ὅμως δὲν ἰσχύουν.
Οἱ
πιστοὶ (αὐτοὶ ποὺ γνωρίζουμε... δὲν ἀκούσαμε, δὲ διαβάσαμε, οὔτε μᾶς εἶπαν,
οὔτε ὑποθέτουμε,... ἀλλὰ γνωρίζουμε) δὲν «ἀγνοοῦν», δὲν «ἀδιαφοροῦν» γιὰ ὅλες τὶς
κακοδοξίες τοῦ Ἐπισκόπου τους (καὶ γιὰ ὅλα τὰ θέματα πίστεως ἐν γένει), ἀντιθέτως
ἔχουν καὶ γιὰ αὐτὰ διαμαρτυρηθεῖ γραπτῶς καὶ προφορικῶς καὶ μάλιστα ἔχουν ἐλέγξει
κατὰ πρόσωπο(!).
Ἂς
μὴν κρίνουμε μόνο ἀπὸ τὸ τί ἔχει πάρει ἔκταση σὲ ἐπίπεδο
δημοσιεύσεων-διαδικτύου ἢ τὸ τί ἔχει πέσει στὴν ἀντίληψή μας.
Ἐνδεικτικὰ
σᾶς ἀναφέρουμε ὅτι ἀπὸ τοὺς πιστοὺς αὐτοὺς ὁ Μητροπολίτης Περιστερίου:
- ἔχει
ἐλεγχθεῖ στὴν ὁμιλία του στὸ ἐπισκοπεῖο γιὰ τὸ ὅτι ἔβαλε αἱρετικοὺς στὴν ἐπισκοπὴ
(γιὰ ἕνα ἀπὸ τὰ συνέδρια ποὺ ἀναφέρεστε).
- ἔχει
ἐλεγχθεῖ μὲ δημοσίευμα γιὰ συλλείτουργο/συμπροσευχὴ μὲ Λουθηρανοὺς στὸ Κάϊρο[2] .
- ἔχει
ἐλεγχθεῖ διὰ ζώσης , πρόσωπο πρὸς πρόσωπο, καὶ δημοσίως σὲ ἱερὸ ναὸ γιὰ τὸ θέμα
τῶν ὁμοφυλοφίλων.
- ἔχει
ἐλεγχθεῖ γιὰ τὸ Οὐκρανικό, γιὰ τὰ συλλείτουργα καὶ τὶς συμπροσευχὲς ἀπὸ ἀδελφοὺς
καὶ σὲ δημόσιο διάλογο ἐνώπιον τοῦ Δημάρχου Περιστερίου.
Ἐπίσης ἐνδεικτικὰ σᾶς ἀναφέρουμε ἄλλες
ἐνέργειες τῶν πιστῶν αὐτῶν:
- ἔχουν
ἐλέγξει σὲ ναοὺς πολιτικοὺς ποὺ ψήφισαν τὸν νόμο τῆς αἰσχύνης.
- ἔχουν
κάνει δράση ἐνημέρωσης-εὐαισθητοποίησης γιὰ τὸ παραπάνω θέμα, μὲ μοίρασμα
σχετικῶν φυλλαδίων σὲ γονεῖς/κηδεμόνες.
- ἔχουν
μοιράσει φυλλάδια μὲ κατηχητικὸ περιεχόμενο.
-
ἔχουν ἐλέγξει τὴν ἀπεικόνιση τοῦ ἱεροῦ προσώπου τῆς Παναγίας μὲ βιολί
(!) σὲ ἑορταστικὴ ἐκδήλωση ποὺ ἔλαβε χώρα στὸ ἐπισκοπεῖο [3]
- ἔχουν
διοργανώσει διαμαρτυρία πρὸς τὸν Οἰκουμενικὸ Πατριάρχη.
-
ἔχουν ἐλέγξει, τὴν δυτικόφερτη διεξαγωγὴ συναυλιῶν μὲ ὕμνους στοὺς ναούς
- ἔχουν
μοιράσει φυλλάδιο, τὸ ὁποῖο ἔχει δημοσιευθεῖ καὶ ἔχει γίνει καὶ ὁμιλία[4], μὲ
θέματα : Οὐκρανικό, περίοδος πανδημίας, Ἑορτασμὸς Πάσχα 2025 κ.α., ἀπὸ τὸ
καλοκαίρι τοῦ 2022.
Θὰ
ἀρκεστοῦμε σὲ αὐτά, δειγματοληπτικά, χωρὶς νὰ πᾶμε περισσότερο, χρονικά,
πίσω.
Οἱ
πιστοί, οὔτε ἀκατήχητοι εἶναι οὔτε ἀγνοοῦν πράγματα (αὐτοὶ ποὺ ξέρουμε
(!) ἐμεῖς).
Ἴσα
ἴσα ἡ δογματικὴ συνείδηση τοῦ πιστοῦ λαοῦ, μὲ τὴ Χάρη τοῦ Θεοῦ, λειτούργησε.
Μποροῦμε νὰ μποῦμε στὴν ἐπιχειρηματολογία περὶ δυτικῆς παράδοσης ἀλλὰ ἔχει γίνει ἀπὸ ἀδελφοὺς ἀναλυτικὰ[5] καὶ δὲ θὰ ἀφιερώσουμε ἐπὶ τοῦ παρόντος χρόνο καὶ χῶρο, ἄλλωστε δὲν εἶναι σκοπός μας μιὰ ἐκτενὴς ἀπάντηση.
Δὲν μποροῦμε ὅμως νὰ μὴν ἀναφερθοῦμε σὲ αὐτὸ
ποὺ εἶναι καὶ τὸ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΟ καὶ δὲν ἀναφέρετε στὰ δύο ἄρθρα σας ποὺ ἔχω
ὑπόψιν μου (9/9/2024 καὶ 14/11/2024) ἀλλὰ καὶ γενικὰ ἔχει περάσει ἀπὸ πολλοὺς
(οἱ ὁποῖοι ἔχουν πάρει καὶ δημόσια θέση) ἀπαρατήρητο.
Πουθενὰ
δὲ γίνεται μνεία στὸ ὅτι αὐτὴ ἡ «διόρθωση» τοῦ «λάθους», μὲ τὸν Ἐσταυρωμένο
πίσω ἀπὸ τὴν Ἁγ.Τράπεζα, ἀπὸ τὸν Περιστερίου, ἔχει συνοδευτεῖ ἀπὸ μὴ ὀρθόδοξη
διδασκαλία περὶ Ἐσχάτων. Μιὰ «ἐσχατολογία» ποὺ διαφαίνεται νὰ πηγάζει ἀπὸ τὶς
διδασκαλίες τοῦ Περγάμου Ζηζιούλα (ἀπὸ τοῦ ὁποίου τὶς διδασκαλίες προέρχεται καὶ
ἡ τάση τῶν τελευταίων δεκαετιῶν γιὰ πρωτεῖο καὶ στὴν Ὀρθοδοξία ὡς ἀπότοκο τοῦ ἐπισκοποκεντρισμοῦ
καὶ τοῦ κληρικαλισμοῦ, ποὺ ἔχει παρεισφρήσει ἀπὸ τὴ Δύση ἐδῶ καὶ 60+ χρόνια). Αὐτή
ἡ θεολογικὴ θέση τοῦ Ἐπισκόπου δὲν εἶχε καμία Πατερικὴ κατοχύρωση ἐνῷ ἔχει ἐλεγχθεῖ
μὲ ἐργασία ἀπὸ πιστὸ θεολόγο, τὸν ἀδελφὸ κ.Τουλουμτσή[6].
Δηλαδή,
γιὰ νὰ τὸ κάνουμε πιὸ ξεκάθαρο, ὁ Περιστερίου ἔχει θεολογήσει ἐπὶ τῆς μὴ
ὑπάρξεως τοῦ Ἐσταυρωμένου πίσω ἀπὸ τὴν Ἁγ.Τράπεζα καὶ κατὰ συνέπεια τὸ ἔχει δογματίσει,
καθιστῶντας ὅσους ἔχουν Ἐσταυρωμένο/Σταυρὸ ἐκεῖ νὰ θεωροῦνται (κατὰ τὸν
Περιστερίου) θεολογικά-δογματικὰ λάθος(!).
Ἄρα
δὲν ἰσχύει αὐτὸ ποὺ λέτε ὅτι δὲν εἶναι δογματικὸ θέμα, πλέον.
Μπορεῖ
ἡ θέση τοῦ Ἐσταυρωμένου νὰ μὴν ἦταν δογματικὸ θέμα ἀλλὰ δυστυχῶς ὁ
Περιστερίου μὲ τὴ «θεολογία» ποὺ διατύπωσε, γιὰ νὰ ὑποστηρίξει (στὴν ὁμιλία του
στὸ ἐπισκοπεῖο, 14.05.2023, καὶ ἔπειτα) τὴν κίνηση του, τὸ ἔχει ἀναγάγει σὲ
δογματικὸ καὶ ἀντίστοιχα πρέπει νὰ ἀπαντηθεῖ καὶ ἀντιμετωπιστεῖ ἀπὸ τὴ
θεολογία.
Τονίζουμε,
ὅτι κανεὶς δὲν ἔχει δογματίσει ἐπὶ τῆς ὑποχρεωτικῆς τοποθέτησης τοῦ Ἐσταυρωμένου
πίσω ἀπὸ τὴν Ἁγ.Τράπεζα ἀλλὰ ἀντιθέτως τώρα ὁ Περιστερίου ἔχει δογματίσει γιὰ τὴν
μὴ ὕπαρξή Του.
Ὅσα
σᾶς ἀναφέρουμε ἔχουν φιλτραριστεῖ ἀπὸ θεολόγους μὲ εἰδικότητα στὴν δογματική, ἀπὸ
πνευματικοὺς πατέρες μὲ ἐμπειρία σὲ θεολογικὰ ζητήματα, ἀκόμα καὶ ἐπισκόπους καὶ
πολλοὺς ἄλλους.
Ἐξίσου σημαντικό, τὸ ὁποῖο δὲν σχολιάζετε, εἶναι
τὸ γεγονὸς ὅτι ἔχει ἀφαιρεθεῖ γενικὰ ὁ Σταυρὸς/ Ἐσταυρωμένος πίσω ἀπὸ
τὴν Ἁγ.Τράπεζα ὄχι μόνο αὐτὸς μὲ τὸ ἀποσπώμενο Σῶμα τοῦ Χριστοῦ.
Οὐδέποτε
τὸ θέμα μας ἦταν τὸ ἀποσπώμενο Σῶμα τοῦ Χριστοῦ, αὐτὸ κάθε αὐτό , ἀλλὰ ὁ
Σταυρός/Ἐσταυρωμένος.
Καὶ
μιὰ ἐπισήμανση ἐδῶ. Θεολογικὰ ὁ Σταυρὸς δὲν χωρίζεται ἀπὸ τὸν Ἐσταυρωμένο.
Συνεπῶς,
ἐφόσον ἡ συζήτηση ἔχει περάσει σὲ θεολογικὸ ἐπίπεδο καὶ δὲν ἀποτελεῖ ἁπλῶς ἕνα
«χωροταξικὸ» θέμα, δὲ μποροῦμε νὰ κάνουμε λόγο γιὰ ἕνα «ἀντικείμενο» καὶ ἔτσι
νὰ λέγεται ὅτι εἶναι ἄλλο ὁ «Σταυρὸς» σκέτος καὶ ἄλλο ὁ «Ἐσταυρωμένος» (ὅπως γράφετε).
Ἡ
Πατερικὴ θεολογικὴ θέση εἶναι ὅτι μὲ τὸν Σταυρὸ συνεπινοεῖται καὶ ὁ Ἐσταυρωμένος.
Ἔτσι,
ὅσα λέτε περὶ λατινικῆς θεολογίας ποὺ ἀναπαράγονται, καταρρίπτονται στιγμιαίως,
ἀπὸ τὸ γεγονὸς ὅτι ἡ ὅλη ἐπιχειρηματολογία τῶν πιστῶν, σὲ ἐπίπεδο θεολογίας
δὲν ἔχει τὸ παραμικρὸ στοιχεῖο ἀπὸ τὴν λατινικὴ θεολογία περὶ Σταυρώσεως
κ.λ.π., ἀλλὰ εἶναι ὀρθόδοξη-πατερική.
Σημειώνουμε,
ὅτι στὴ Μητρόπολη πλέον δὲν ὑπάρχει οὔτε Ἐσταυρωμένος μὲ ἁγιογράφηση, οὔτε
Σταυρὸς μόνος του, οὔτε Σταυρὸς λιτανείας.
Ἀκόμη δὲν σχολιάζετε καθόλου, ὅσα βλάσφημα
γράφονται στὴν ἐγκύκλιο τοῦ Περιστερίου, πάλι γιὰ νὰ τεκμηριώσει τὴν ὅλη
«φιλοσοφία» καὶ τὸ ἐγχείρημά του. Ἀντίστοιχα ἀπὸ τοὺς πιστοὺς ἔχουν γίνει εἰδικὲς
μελέτες ἀντιρρητικὲς ἐπὶ τῆς ἐγκυκλίου ἐνῷ ἔχουν κατατεθεῖ αἰτήματα (τηρῶντας τὶς προβλεπόμενες ἐκκλησιαστικὲς διαδικασίες) στὴν
Συνοδικὴ Ἐπιτροπὴ ἐπὶ τῶν Νομοκανονικῶν καὶ δογματικῶν ζητημάτων.
Αὐτὸ
ποὺ ἐπιχειρεῖ ὁ Περιστερίου εἶναι νὰ μᾶς «δείξει» ὅτι δὲν εἶναι οἰκουμενιστὴς
καθότι «διορθώνει μιὰ παράδοση δυτικῶν». Και δεν υποστηρίζουν οι εὐσεβεῖς
πιστοί , όπως τοὺς καταλογίζετε στὸ ἕνα κείμενο σας, λατινικὴ θεολογία γιὰ νὰ
κάνουν ἀντι-οἰκουμενιστικὸ ἀγῶνα.
Ἐπίσης, στὰ δύο κείμενά σας δὲ γίνεται λόγος
καθόλου γιὰ τὸν τρόπο ποὺ ἐφαρμόσθηκε ἡ ἀποβολὴ τοῦ Ἐσταυρωμένου. Τρόπος
ποὺ ἐπιβεβαιώνει καὶ ὑπερθεματίζει τὸν ἐπικρατούμενο ἐπισκοποκεντρισμό,
γιὰ τὸν ὁποῖον ἐγκαλεῖτε τοὺς πιστοὺς ὅτι δὲν τὸν ἔχουν ἐλέγξει!
Γεγονὸς
ποὺ δὲν ἰσχύει, καθὼς τόσο ἄμεσα ὅσο καὶ ἔμμεσα ἔχει ἐλεγχθεῖ ὁ τρόπος ἐνεργείας
τοῦ ἐπισκόπου καὶ τῶν ἱερέων, ἀφοῦ ἀποτελεῖ μιὰ βιούμενη πραγματικότητα γιὰ αὐτοὺς
καὶ ὄχι ἁπλῶς μιὰ θεωρητικὴ θέση.
Ἐπειδὴ θεωροῦμε ὅτι δὲν ἔχει νόημα νὰ ἀσχοληθοῦμε περισσότερο μὲ τὰ φιλικὰ πυρὰ ποὺ δεχθήκαμε, θὰ κλείσουμε αὐτὴ τὴ σύντομη τοποθέτηση ὅπως τὴν ξεκινήσαμε.
Ὑικὰ καὶ ἀδελφικὰ, σᾶς ἐκφράζουμε ὅτι μᾶς
λυπεῖ ἕνας πατέρας/ποιμένας, ἕνας ἀδελφός, νὰ γράφει κείμενο/α μὲ τέτοιο ὕφος ἀπέναντι
σὲ ἀδελφοὺς χριστιανούς/λογικὸ ποίμνιο, κάνοντας πολλὲς παρακινδυνευμένες ὑποθέσεις
ἐργασίας ποὺ μποροῦν νὰ τὸν ὁδηγήσουν ὄχι μόνο σὲ ἐπισφαλῆ συμπεράσματα ἀλλὰ ἀκόμα
καὶ στὸ νὰ ἀδικήσει ἀνθρώπους.
Σὲ
ἄλλο θέμα, ἔχουμε δεῖ ὅτι ἔχετε κάνει ἐμπεριστατωμένη ἔρευνα καὶ ὀρθῶς δὲν
βιαστήκατε νὰ πάρετε θέση, ἐδῶ βλέπουμε μιὰ ἐντελῶς ἄλλη ἀντιμετώπιση. Μᾶς
προβληματίζει τόσο τὸ ὕφος ὅσο καὶ ἡ εὐκολία μὲ τὴν ὁποία χαρακτηρίζετε πιστοὺς
χωρὶς νὰ βάζετε οὔτε ἕναν λογισμὸ ὅτι μπορεῖ νὰ μὴν ἔχετε σωστὴ εἰκόνα γιὰ νὰ
κρίνετε.
Καὶ
ἐν πάσῃ περιπτώσει , ἀναρωτιόμαστε ποιός εἶναι ὁ σκοπός τοῦ νὰ προβεῖτε σὲ αὐτὴ
τὴν «ἐπίθεση» καὶ νὰ μὴ μείνετε μόνο στὰ ἐπιχειρήματα γιὰ τὸ θέμα; Προστίθεται ἄλλο
ἕνα χτύπημα, καὶ μάλιστα ἀπὸ ρασοφόρο, σὲ αὐτὸ τὸ εὐσεβὲς συνειδητὸ ἐκκλησίασμα
ποὺ χρόνια τώρα δίνει ἀγῶνες ὁλομόναχο.
Σεβαστὲ
π.Δημήτριε, ἐμεῖς δὲν ἔχουμε νὰ ἀποδείξουμε κάτι στοὺς ἀνθρώπους, ὁ Κύριος οἶδε.
Ἤδη μᾶς φέρατε στὴ δύσκολή θέση νὰ περιαυτολογήσουμε καὶ νὰ ἀποκαλύψουμε
πράγματα, ἀλλὰ γιὰ χάρη τῶν ἀδελφῶν, ποὺ τοὺς γνωρίζουμε (!), εἴπαμε τὰ
παραπάνω.
Ὅπως
εἶναι κατανοητό δὲ γίνεται νὰ ἀπαντᾶμε σὲ κάθε τι ποὺ γράφεται στὸ διαδίκτυο, ἀλλὰ
ἐπειδὴ τυγχάνει νὰ ξέρουμε χρόνια τὸ μπλὸκ θεωρήσαμε ὅτι ἔπρεπε νὰ δοθεῖ μιὰ ἀπάντηση
μετὰ ἀπὸ τὰ δύο, ὅμοιου ὕφους, ἄρθρα σας μὲ σχόλια πρὸς τοὺς ἀντιδρῶντες
πιστούς.
Καλό καὶ εὐλογημένο ὑπόλοιπο Σαρακοστής
Μὲ ἐν Χριστῷ καὶ ἀδελφικὴ ἀγάπη
Παναγιώτης Σαρρὴς, Θεολόγος - Οἰκονομολόγος
[1] https://fdathanasiou.wordpress.com/2024/11/07/σχολιάζοντας-νέες-απόψεις-που-αφορού/.
https://fdathanasiou.wordpress.com/2024/09/09/ο-εσταυρωμενοσ-και-η-θεση-του-στο-ιερ/
[2] https://aktines.blogspot.com/search?q=ακριβός+στα+πίτουρα
[3] https://tasthyras.wordpress.com/2024/01/31/βλάσφημη-απεικόνιση-της-παναγίας-από/
[4] https://www.youtube.com/watch?v=EvXdDuILhB0&t=1222s
[5] Λίτινας Ι.(2023). Ο Εσταυρωμένος στο Ιερό Βήμα: Μελέτημα περί της
επιχειρούμενης αποβολής Του. https://aktines.blogspot.com/2023/05/blog-post_379.html.
Λίτινας Ι.(2024). Νέα μορφή εικονομαχίας η αποβολή του Εσταυρωμένου και του
Σταυρού λιτανειών ·
https://tasthyras.wordpress.com/2024/03/24/λόγος-ἀπολογητικός-πρός-τούς-διαβάλλ/
·
[6] Τουλουμτσής Β. (2023). Η ενότητα Σταυρού και Ανάστασης στο
«ενιαίον» της θείας Οικονομίας και στο «διαιρετικόν» της προτεσταντικής
εσχατολογίας. https://orthodoxostypos.gr/η-ενότητα-σταυρού-και-ανάστασης-στο/.
………………………………………………………………………..
Δείτε σχετικά και:
-Ανακοίνωση
διαμαρτυρίας για την επίσκεψη του πατριάρχη Βαρθολομαίου στην Μητρόπολη
Περιστερίου.
-Ὁ Πατριάρχης θά ἀποτολμήση
ἐπίσκεψιν εἰς Ἱ. Μ. Περιστερίου;
-«Οι καυχώμενοι εν
τω σταυρώ του Χριστού» (Μ. Βασίλειος – Εις τον ΜΔ Ψαλμόν)
-Ἡ ἐξήγησις τοῦ
Περιστερίου διὰ τά… παπικὰ ἑκατομμύρια!
-«Ἐγὼ εἰμὶ ὁ πρῶτος καὶ ὁ ἔσχατος
καὶ ὁ ζῶν καὶ ἐγενόμην νεκρὸς καὶ ἰδοὺ ζῶν εἰμι»(Ἀποκ.1,18).
-Περί τῆς ἐπιμόνου ἀφαιρέσεως
τοῦ ἐσταυρωμένου ὄπισθεν τῆς Ἁγίας Τραπέζης
-Υποδειγματική
Λειτουργία Παπικού Τύπου στο Μεσολόγγι από τον Μητροπολίτη Δαμασκηνό
-Ἡ ἀν-ὀρθόδοξη
κατήχηση τῆς προκλήσεως ἀπό τόν π. Εὐάγγελο Παπανικολάου
-«Ἡ ἀλήθεια τῆς Ἐκκλησίας
καί οἱ ὑπερασπιστές της»
-Σταύρωση,
Ανάσταση ή Ανάληψη; (Σχόλιο στην αφαίρεση του Εσταυρωμένου πίσω από την Αγία
Τράπεζα)
-Πολεμᾶς τὸν Τίμιο
Σταυρὸ, τοῦ Χριστοῦ Σημαία καὶ Τρόπαιο;
-Κατατέθηκε
πρωτοκολλημένο έγγραφο στην Ι. Σύνοδο με τα αιτήματα των πιστών της Μητρ.
Περιστερίου.
-Κραυγή ιερής
αγωνίας από άνθρωπο με ειδικές ανάγκες για τον εσταυρωμένο στην Αγία Βαρβάρα
Αγρινίου
-Ἱερεῖς τῆς
Μητροπόλεως Περιστερίου συνέλθετε καί ἀνανήψατε...
-Ο ΤΙΜΙΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ
ΕΜΠΟΔΙΟΝ ΕΙΣ ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΤΩΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΩΝ
-Σημείο των καιρών
μας οι Δεσποτάδες να ξηλώνουν.
-Ψήφισμα -
Ηλεκτρονικές Υπογραφές για την Επαναφορά του Εσταυρωμένου....
-Όσα είδα στην
σύναξη του Περιστερίου
-...''έτρεχεν''
εις τον όπισθεν της Αγίας Τραπέζης επί ξύλου κρεμάμενον Σωτήρα...
-Λόγια σταράτα για
τη θέση του Εσταυρωμένου Χριστού πίσω από την Αγία Τράπεζα.
-Ευχαριστίες για
την συμπαράσταση στη διαμαρτυρία για την αποβολή του Εσταυρωμένου.
-Ο Γέροντας
Δοσίθεος για την διαμαρτυρία υπέρ του Εσταυρωμένου στο Περιστέρι.(Ηχητικό)
-Αίτημα πιστών της
Ι.Μ. Περιστερίου στη ΔΙΣ για αποκατάσταση του Εσταυρωμένου
-Επιστολή προς τον
Μητροπολίτη Περιστερίου για την απομάκρυνση του Εσταυρωμένου.
-Πρόβλεψη για
μεγάλο «σεισμό» (πνευματικό) πολλών ρίχτερ στην Ι. Μ. Περιστερίου.
-Ως άλλος
Εωσφόρος σκέφτηκε και έπραξε ο Περιστερίου
-ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ
ΕΚΚΛΗΣΙΑ (Βλέπε: Ξέφραγο Ἀμπέλι)
-Ἡ μεταρρύθμισις
τοῦ Περιστερίου ὑπό τήν κρίσιν τῆς Ἱερᾶς Συνόδου
-Παρατηρήσεις επί
της έντυπης έκδοσης της Ιεράς Μητρόπολης Περιστερίου για τον Εσταυρωμένο
-Για ποιόν στήνει
θρόνους ο Περιστερίου
-Aνοικτή επιστολή προς τον
Δήμαρχο Περιστερίου
-Περὶ
«μαθητευομένων μάγων»: Περιστερίου – Ζιμπάμπουε
-Ἀνοικτή Ἐπιστολή
εἰς τὸν «ΔΕΣΠΟΤΗΝ τοῦ ἐν Περιστερίῳ Δεσποτάτου»
-«Ακριβός στα
πίτουρα και φτηνός στ’ αλεύρι» ο Περιστερίου;
-Σεβ. Περιστερίου,
ἐντὸς οἱ φιλοσοδομῖται ἐκτὸς ὁ Ἐσταυρωμένος;
-Ἀφαίρεση Ἐσταυρωμένου
καί ἀπό τόν Ἱερό Καθεδρικό Ναό Ἀθηνῶν;
-«Πήρε φωτιά» η
Ι.Μ. Περιστερίου
-Ο ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ
ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ ΠΥΡΟΔΟΤΕΙ ΤΟΝ ΛΑΟΝ
-Σιωπᾶ ἡ Ἱερά
Σύνοδος διά τά ἐν Περιστερίῳ!
-Σεβ. Περιστερίου,
Ἀποδομητής τῆς Ὀρθοδόξου Παραδόσεως
-Ἄφαντος ὁ μητρ.
Περιστερίου στὴν προκαθορισμένη συνάντηση ποὺ ὑποσχέθηκε γιὰ διάλογο μὲ τοὺς
πιστοὺς
-Ὁ Πατριάρχης
Βαρθολομαῖος θὰ «εὐλογήση» τὴν ἔξωσιν τοῦ Ἐσταυρωμένου;
-Βλάσφημη
απεικόνιση της Παναγίας από Σχολείο στο Επισκοπείο της Ι.Μ.Περιστερίου
-Διαρκής
διαμαρτυρία για την αφαίρεση του Εσταυρωμένου και του Σταυρού στην Ι.Μ.
Περιστερίου.
-Ὁ Περιστερίου σιωπᾶ
διὰ τὸν Ἐσταυρωμένον
-Με «δημοκρατικό»
τρόπο θα βγάλει ο Περιστερίου τον Εσταυρωμένο από το Ιερό.
-Ἡ ἄκρα ταπείνωσις
τοῦ Ἐσταυρωμένου εἰς Ἱεράν Μητρόπολιν Περιστερίου – Γ΄ Μέρος( ΔΕΙΤΕ
ΕΔΩ ΤΟ – Α΄ Μέρος και ΕΔΩ ΤΟ - Β΄ Μέρος)
-Διατί ὁ
Περιστερίου ἀφαιρεῖ τόν Τίμιον Σταυρόν;
-Η σύγχρονη
ποιμαντική μέθοδος του Περιστερίου Γρηγορίου!
-Ὁ Περιστερίου
συνεχιστὴς τῆς κακοδοξίας τοῦ Περγάμου
-«Ἕνα συμπόσιο ὁρόσημο
γιὰ τὸν οἰκουμενισμὸ στὴν Ἑλλάδα»
-Ὁ Περιστερίου καί
τό Οὐκρανικόν οἰκουμενιστικόν ἐργαστήριον
-Σεβ. Περιστερίου
Γρηγόριος: «Στην Αθήνα έχουμε τρεις Αρχιεπισκόπους»
« Ὥρα ἡμᾶς ἤδη ἐξ ὕπνου
ἐγερθῆναι ».
-Όπου Θυσιαστήριον,
εκεί και ο Εσταυρωμένος
-Και πάλι ο
ΨευδοΟλβίας… παρουσία του Πατριάρχη ….. αλλά ουδείς γνωρίζει….
-Λόγος ἀπολογητικός
πρός τούς διαβάλλοντας τόν Ἐσταυρωμένο στό Ἱερό Βῆμα
-Ο Εσταυρωμένος
στο Ιερό Βήμα (α)
-Ο Εσταυρωμένος
στο Ιερό Βήμα (β)
Ο Εσταυρωμένος
στο Ιερό Βήμα (γ).
- Ο Εσταυρωμένος στο
Ιερό Βήμα (δ).
7 σχόλια:
Οφειλόμενη απάντηση στον κ. Παναγιώτη Σαρρὴ (Θεολόγο – Οικονομολόγο)
https://fdathanasiou.wordpress.com/2024/11/21/%ce%bf%cf%86%ce%b5%ce%b9%ce%bb%cf%8c%ce%bc%ce%b5%ce%bd%ce%b7-%ce%b1%cf%80%ce%ac%ce%bd%cf%84%ce%b7%cf%83%ce%b7-%cf%83%cf%84%ce%bf%ce%bd-%ce%ba-%cf%80%ce%b1%ce%bd%ce%b1%ce%b3%ce%b9%cf%8e%cf%84%ce%b7/
Διαβάζοντας προσεκτικά την απάντηση στον π.Δ.Αθανασίου του κ. Παναγιώτη Σαρρὴ, καθώς και τα άρθρα του π.Δ. Αθανασίου, διαπιστώνει ότι αυτή δεν είναι επί της ουσίας. Και εξηγώ: ενώ θα περίμενε κανείς να δει τον αρθρογράφο κ. Σαρρή να αντικρούει τα επιχειρήματα που παρατίθενται στα άρθρα που μνημονεύει στο τέλος (δηλ. τον άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο, τον άγιο Νικόδημο τον αγιορείτη, τον άγιο Συμεών τον Νέο και αξιόλογους λειτουργιολόγους) αυτός αρκείται αόριστα να αναφερθεί στο: «Ὅσα σᾶς ἀναφέρουμε ἔχουν φιλτραριστεῖ ἀπὸ θεολόγους μὲ εἰδικότητα στὴν δογματική, ἀπὸ πνευματικοὺς πατέρες μὲ ἐμπειρία σὲ θεολογικὰ ζητήματα, ἀκόμα καὶ ἐπισκόπους καὶ πολλοὺς ἄλλους.»
Επίσης αναφέρει ενδεικτικὰ ενέργειες των πιστών για μια σειρά σοβαρά ατοπήματα του μητροπολίτη. (συλλείτουργα, ομοφυλόφιλους, Ουκρανικό κ.λ.π)
Αλήθεια, μετά από όλα αυτά, είναι απορίας άξιον, πώς μπορούν και εξακολουθούν να μνημονεύουν έναν αιρετικό επίσκοπο; Γιατί δεν αδειάζουν τους ναούς; Γιατί δεν προβαίνουν σε παύση μνημοσύνου του επισκόπου, αφού η εκκλησιαστική ιστορία αυτό προτείνει ως επόμενο βήμα;
Είναι λυπηρό, να διαπιστώνει κανείς, ότι ενώ απαντά στον π.Δημήτριο, δεν ξεκινά ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΚΑ από το ιστολόγιο στο οποίο αναρτήθηκαν τα άρθρα, (*https://fdathanasiou.wordpress.com/2024/11/07/σχολιάζοντας-νέες-απόψεις-που-αφορού/
*https://fdathanasiou.wordpress.com/2024/09/09/ο-εσταυρωμενοσ-και-η-θεση-του-στο-ιερ/), αλλά περιδιαβαίνει, όσα ιστολόγια γνωρίζει και δεν γνωρίζει, ζητώντας να αναρτήσουν την απάντησή του. Αυτή η τακτική θυμίζει την τακτική «της Κατίνας της γειτονιάς» που περιδιαβαίνει τις πόρτες της γειτονιάς για να μεταφέρει ό,τι ξέρει και δεν ξέρει….
Δεν γνωρίζω κανέναν από τους αρθρογράφους. Καταλαβαίνω όμως, ότι ο τρόπος, με τον οποίο χειρίστηκε ο αρθρογράφος της απάντησης το θέμα, είναι επιεικώς απαράδεκτος, αφού δείχνει έλλειψη ευγένειας και πολιτισμού,επειδή αγνοεί βασικούς κανόνες υγιούς διαλόγου «εντός πεδιάς». («εντός πεδιάς» = ΘΗΣΑΥΡΟΣ ΓΝΩΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΥΣΕΒΕΙΑΣ)
Συγχαίρουμε τον κ.Σαρρή για την κόσμια, νηφάλια και διαφωτιστική του απάντηση με την οποία υποστήριξε τον αγώνα των πιστών στο Περιστέρι σε αδικαιολόγητη μομφή από ιερέα, που δεν ανήκει στην μητρόπολη Περιστερίου και δεν ξέρουμε που ανήκει.
Δυστυχώς εκφέρονται στο εν λόγω άρθρο του π. Δημητρίου αρκετά εσφαλμένα σημεία, κάποια δε αθεολόγητα, και θα εκφράσουμε κι εμείς την λύπη μας για το άρθρο του αυτό και την απάντηση που δίνει στον κ.Σαρρή, καθώς επαναλαμβάνει τα ίδια (εσκεμμένα;) λάθη.
Δεν θα αναλύσουμε όλα τα θεολογικώς εσφαλμένα. Θα αρκεστούμε μόνο να επισημάνουμε ότι (τουλάχιστον) η αναφορά για τον Σταυρό " ΠΑΡΑΠΛΕΥΡΩΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ" του Αγίου Συμεών στο PG 155,341 είναι ψευδής και δεν απαντάται στον Άγιο Συμεών.
Όσο για το συμπέρασμα ότι "ο Άγιος Συμεών μιλάει για ΣΤΑΥΡΟ και ΟΧΙ ΓΙΑ ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟ", θέλοντας να κάνει διάκριση μεταξύ των δύο, σαν εκεί που δεν έχει Σταυρό ο Εσταυρωμένος, ή που ο Σταυρός είναι διάφορος του Εσταυρωμένου, απαντάει αντί ημών ο Άγιος Ιωάννης Δαμασκηνός: "Διότι κατὰ τί διαφέρει ὁ σταυρὸς ποὺ δὲν ἔχει τὴν ἀπεικόνισιν τοῦ Κυρίου ἀπὸ ἐκεῖνον ποὺ τὴν ἔχει;" (Ιωαν.Δαμασκ. ΕΠΕ 1,499) και "Πρέπει λοιπὸν νὰ προσκυνοῦμεν τὸ σύμβολον τοῦ Χριστοῦ. Διότι ὅπου τυχὸν ὑπάρχει τὸ σύμβολον, ἐκεῖ θὰ εὑρίσκεται καὶ ὁ ἴδιος" (Ιωαν. Δαμασκ. ΕΠΕ 1,455).
Αυτά, χάριν της αλήθειας και της ορθόδοξης θεώρησης των πραγμάτων.
Π. Δημήτριε, ανατρέξαμε στο link που μας συστήνετε και διαβάσαμε την απάντησή σας. Θα έπρεπε θαρρώ να συγκεντρωθείτε λίγο περισσότερο στα σημεία που σάς υποδεικνύει ο αδελφός και περιμέναμε σε αυτά μία θέση σας, αν είχατε κάτι να πείτε, και όχι αναφορές σε γενικότητες που ναι μεν μπορεί να είναι και σωστές κάποιες, αλλά όμως ξεφεύγουν κατά πολύ από την ουσία... Επίσης, θα έπρεπε πρωτίστως να σας ενδιέφερε να μελετήσετε τις εργασίες που σας προτείνει με τόσο ωραίο και κόσμιο τρόπο. Και να μην ''καίγεστε'' τόσο πολύ για το τυπικό του πράγματος, το οποίο δεν έχει και τόση σημασία (εξάλλου αναφέρει το σχετικό link του αρχικού σας άρθρου που τόσο σας κόφτει, αλλά μάλλον δεν το προσέξατε). Σημασία επαναλαμβάνω έπρεπε να δώσετε στην ουσία του θέματος, που εμπεριέχεται με τόσο γλαφυρό και κατανοητό τρόπο στο κείμενο του κ. Σαρρή, την οποία προφανώς και αγνοείτε παντελώς εφόσον δεν έχετε μελετήσει τίποτα από όσα έχουν γραφτεί και έχουν λεχθεί για το θέμα από επαΐοντες θεολόγους, κληρικούς και λαϊκούς, όπως αποδεικνύεται άλλωστε και από το αρχικό σας κείμενο το οποίο έχει και αρκετούς προσωπικούς χαρακτηρισμούς σε πιστούς αδελφούς.... Αλλά και δεν φαίνεται να συνειδητοποιείτε την πραγματικότητα έστω και εκ των υστέρων... Όσο για τη λάσπη που αναφέρετε κάπου, θα έλεγα ότι είναι στο λογισμό σας και μόνο...
Αν θεωρείτε γενικότητες τις θέσεις των Αγ.Νικοδήμου Αγιορείτη, Συμεώνος Θεσσαλονίκης, Ιωαν.Χρυσοστόμου, καθώς και τις οδηγίες του τυπικού του Αγίου Σάββα τότε ........
Μια απλή ερώτηση ενός πιστού που δεν έχει θεολογικές γνώσεις. Είναι δογματικό θέμα να μην υπάρχει ο Εσταυρωμένος μέσα στο Ιερό; Εάν όχι, τότε τι εξυπηρετεί αυτή η επιμονή και ο βαρύς σκανδαλισμός τόσων πιστών που ο ίδιος ο Κύριος έχει καταδικάσει πολλές φορές;
Αδελφέ μου, όχι, το θέμα το συγκεκριμένο του Εσταυρωμένου δεν είναι δογματικό, όμως ο "Περιστερίου Γρηγόριος" το έκανε να είναι... Και θα σου πω ένα παράδειγμα για να το καταλάβεις....
Η Μετάδοση της Θ. Κοινωνίας με την Αγία Λαβίδα είναι δογματικό θέμα;;; Όχι φυσικά, εφόσον έχουν υπάρξει και άλλοι τρόποι μετάδοσης στην παράδοση της Εκκλησίας... Όμως θα μπορούσε κάποιος να το δογματίσει, εάν έλεγε π.χ. ότι πρέπει υποχρεωτικά να επανέλθουμε στην παλαιά και σαφώς καλύτερη παράδοση διότι η τωρινή προσβάλλει το ίδιο το γεγονός του Μυστικού Δείπνου, επειδή ο Χριστός δεν είχε λαβίδα τότε με τους μαθητές Του... και αφού εμείς το έχουμε αλλάξει είναι αναγκαία η επιστροφή στο "σωστό", όπως μας το παρέδωσε ο Κύριος... τότε δεν θα "το δογμάτιζε" αυτός που θα ισχυριζόταν κάτι τέτοιο ή ακόμα χειρότερα εάν το επέβαλε, έστω και αν ήταν επίσκοπος;;...
Αυτό ακριβώς έχει συμβεί στο Περιστέρι!!!!!!! Κάτι που έχει αποδεχθεί η Εκκλησία και έχει καθιερωθεί για πολλούς αιώνες, είπε ο μητροπολίτης Περιστερίου ότι είναι ΜΈΓΑ ΛΆΘΟΣ, το οποίο προσβάλλει την εσχατολογική προοπτική, δημιουργεί αλλοίωση, σύγχυση και αποπροσανατολισμό (δικά του λόγια) ... και πρέπει να το διορθώσουμε... όπως και το έκανε... με το ζόρι μάλιστα... Χωρίς καν συζήτηση στη Σύνοδο, πόσο μάλλον απόφαση...
Αλλά δυστυχώς αυτό το αυταρχικό ανοσιούργημα του δεσπότη Περιστερίου που έχει να κάνει με το ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΠΙΣΤΗΣ μας ΤΟΝ ΤΙΜΙΟ ΚΑΙ ΖΩΟΠΟΙΟ ΣΤΑΥΡΟ ΤΟΥ ΚΥΡΊΟΥ ΜΑΣ οι πολλοί δεν το έχουν συνειδητοποιήσει ακόμα... και γι αυτό οι όποιες επιφυλάξεις τους...
Δημοσίευση σχολίου