
Πρωτ.
Βασιλείου Ἀ. Γεωργόπουλου
Ἀναπλ. Καθηγητοῦ Θεολογικῆς Σχολῆς Α.Π.Θ.
Ὁ Προτεσταντισμός καί ἡ Α΄ Οἰκουμενική Σύνοδος τῆς Νίκαιας: Β΄. Οἱ Μεταρρυθμισμένοι
Οἱ Μεταρρυθμισμένοι ἤ Καλβινιστές συνέταξαν ἐπίσης θεολογικά συμβολικά κείμενα, μέ ἐμφανῆ καί ἀναμφισβήτητη τήν ἐπίδραση τῆς θεολογικῆς σκέψης τοῦ Ἰωάννη Καλβίνου.1 Στά κείμενα αὐτά δέν διαφοροποιήθηκαν ἀπό τούς Λουθηρανούς ὡς πρός τήν ἀποδοχή τῆς Α΄ Οἰκουμενικῆς Συνόδου τῆς Νίκαιας καί τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Τριαδολογίας, δυστυχῶς καί αὐτός ὁ κλάδος μέ παράλληλη ἀποδοχή τῆς κακοδοξίας τοῦ Filioque.2 Φυσικά ἀκολούθησαν τήν ἴδια ἀπαράβατη ἀξιωματική ἀρχή τοῦ προτεσταντικοῦ χώρου, ὅτι γίνονται ἀποδεκτοί οἱ δογματικοί ὅροι τῶν τεσσάρων πρώτων Οἰκουμενικῶν Συνόδων, γιατί εἶναι σύμφωνοι μέ τό περιεχόμενο τῆς Ἁγίας Γραφῆς.
Ὑποστηρίζουν ὅτι οἱ Οἰκουμενικές σύνοδοι ἀπό μόνες
τους, ὡς ἀνθρώπινες συνελεύσεις, ὑπόκεινται στήν πλάνη. Ἐξαιρεῖται μόνον ὁ
λόγος τοῦ Θεοῦ ὡς ὁ ἀπόλυτος καί μοναδικός κανόνας τῆς πίστης.3
Ι. Ἡ Γαλλική Ὁμολογία Πίστεως τοῦ 1559 εἶναι ἕνα
δογματικό κείμενο πού ἐκφράζει τίς βασικές ἀρχές τῆς πίστης τῶν Γάλλων Προτεσταντῶν
(Οὑγενότων). Συντάχθηκε μέ σκοπό νά παρουσιάσει μέ σαφήνεια τή δογματική βάση τῶν
Μεταρρυθμισμένων τῆς Γαλλίας, πού βρίσκονταν ἀντιμέτωποι μέ τήν Ρωμαιοκαθολική Ἐκκλησία,
ἐνῶ ἔθεσε τίς βάσεις γιά τήν περαιτέρω ἐξάπλωση τοῦ Καλβινισμοῦ στή Γαλλία. Ἡ
Γαλλική Ὁμολογία Πίστεως στό ἄρθρο V ἀναφέρει σαφῶς ὅτι ἀποδέχεται τό
Σύμβολο πίστεως τῆς Νίκαιας, μαζί μέ τά ἄλλα δύο ἀρχαῖα Σύμβολα Πίστεως. Ἐπίσης
στό ἄρθρο VI, πού ἀφορᾶ τό μυστήριο τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ, μέ ἀποδοχή τῆς
κακοδοξίας τοῦ Filioque, δηλώνεται: «ὁμολογοῦμε ὅ,τι καθιερώθηκε ἀπό τίς ἀρχαῖες
συνόδους, καί ἀπεχθανόμαστε ὅλες τίς αἱρέσεις καί τίς κακοδοξίες πού ἀπέρριψαν
οἱ ἅγιοι διδάσκαλοι, ὅπως ὁ Ἱλάριος, ὁ Ἀθανάσιος, ὁ Ἀμβρόσιος καί ὁ Κύριλλος».4
ΙΙ. Ἡ Βελγική Ὁμολογία Πίστεως τοῦ 1561 εἶναι ἄλλη
μία σημαντική Ὁμολογία πίστεως τῶν Μεταρρυθμισμένων, πού ἐπίσης ἐκφράζει
βασικές θεολογικές καλβινικές θέσεις. Γράφηκε σέ μία ἐποχή ἔντονων θρησκευτικῶν
ἀντιπαραθέσεων στίς Κάτω Χῶρες, ὅπου οἱ Προτεστάντες βρίσκονταν ἀντιμέτωποι, ἐκτός
ἀπό τήν Ρωμαιοκαθολική Ἐκκλησία, καί μέ διωγμούς ἀπό τίς ἱσπανικές πολιτικές ἀρχές.
Ἔγινε ἡ ἐπίσημη Ὁμολογία πίστεως τῶν Μεταρρυθμισμένων Ἐκκλησιῶν στίς Κάτω Χῶρες
καί ἐπικυρώθηκε ἀπό τή Σύνοδο τῆς Δορτρέχτης τό 1618-1619.
Ἀπό τή Βελγική Ὁμολογία Πίστεως ἀξίζει νά παραθέσουμε
τό ἀκόλουθο ἀντιπροσωπευτικό ἀπόσπασμα ἀπό τό ἄρθρο ΙΧ: «Αὐτή ἡ διδασκαλία
γιά τήν Ἁγία Τριάδα πάντα ὑπερασπίστηκε καί διατηρήθηκε ἀπό τήν ἀληθινή Ἐκκλησία
ἀπό τήν ἐποχή τῶν ἀποστόλων μέχρι σήμερα, ἐνάντια στούς Ἰουδαίους, τούς
Μωαμεθανούς καί ὁρισμένους ψευδοχριστιανούς καί αἱρετικούς, ὅπως ὁ Μαρκίων, ὁ
Μάνης, ὁ Πραξέας, ὁ Σαβέλλιος, ὁ Σαμοσατέας, ὁ Ἄρειος καί παρόμοιοι, πού δίκαια
καταδικάστηκαν ἀπό τούς ὀρθόδοξους πατέρες».
Καί συμπληρώνεται ὅτι ἀποδέχονται πρόθυμα τά τρία
σύμβολα: «τῶν Ἀποστόλων, τῆς Νίκαιας καί τοῦ Ἀθανασίου, ὁμοίως αὐτό πού ἀποφασίστηκε
ἀπό τούς ἀρχαίους πατέρες τῆς Ἐκκλησίας γι᾽ αὐτό τό δόγμα μέ τήν ἔννοια αὐτῶν τῶν
συμβόλων».5
ΙΙΙ. Ἡ Δεύτερη Ἑλβετική Ὁμολογία Πίστεως τοῦ 1566 εἶναι
μία ἀπό τίς σημαντικότερες Ὁμολογίες πίστεως τῆς Μεταρρύθμισης. Μαζί μέ τήν
Κατήχηση τῆς Χαϊδελβέργης ἐκφράζουν τή θεολογία τῶν Μεταρρυθμισμένων μέ αὐξημένο
κῦρος. Ἀποτέλεσε ἐπίσημο κείμενο πίστης γιά πολλές Μεταρρυθμισμένες Ἐκκλησίες
στόν εὐρύτερο εὐρωπαϊκό χῶρο. Ἡ Δεύτερη Ἑλβετική Ὁμολογία εἶναι ἐκτενέστερη ἀπό
τίς ἄλλες. Λόγῳ τῆς σαφήνειας, τῆς θεολογικῆς της ἀκρίβειας, τῆς καθαρότητας
καί τῆς συνοχῆς της παραμένει διαχρονικά ἕνα ἀπό τά βασικά δογματικά κείμενα τῶν
Μεταρρυθμισμένων. Στό ἄρθρο ΙΙΙ τῆς ἐν λόγῳ Ὁμολογίας πού ἀναφέρεται
στήν Ἁγία Τριάδα, ἀπορρίπτονται ὀνομαστικά ἀρχαῖοι ἀντιτριαδικοί αἱρετικοί, τοῦ
Ἀρείου συμπεριλαμβανομένου. Στήν ἴδια συνάφεια στό ἄρθρο ΧΙ, πού ἀφορᾶ τή
Χριστολογία, δηλώνεται μία ἀκόμη φόρα ὅτι καταδικάζονται «ἡ ἄθεος διδασκαλία τοῦ
Ἀρείου καί ὅλων τῶν Ἀρειανῶν».
Ἀξίζει νά ἐπισημάνουμε ἐν προκειμένῳ ὅτι στό ἴδιο ἄρθρο
γίνεται ρητή καταδίκη τοῦ μεγαλύτερου ἀντιτριαδικοῦ αἱρετικοῦ τοῦ 16ου αἰ., τοῦ
Ἱσπανοῦ Μιχαήλ Σερβέτου, μέ τήν ἐπισήμανση ὅτι, μέσῳ τοῦ Μ. Σερβέτου, «οἱ δοξασίες
τοῦ Ἀρείου κατά τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ ἀνασύρθηκαν ἀπό τόν Σατανᾶ ἀπό τήν κόλαση καί
διαδίδονται μέ ἀναίδεια καί ἀσέβεια». Στό ἴδιο ἄρθρο, τέλος, δηλώνεται ἡ ἀποδοχή
τῶν τεσσάρων πρώτων Οἰκουμενικῶν Συνόδων, γιατί ἡ θεολογική τους διδασκαλία εἶναι
σύμφωνη μέ τήν Ἁγία Γραφή. Παραλλήλως, γίνεται ὀνομαστική ἀναφορά στήν ἀποδοχή
τοῦ λεγομένου Ἀθανασιανοῦ Συμβόλου πίστεως καί τῶν ἄλλων πού συμφωνοῦν μαζί
του, στήν ὑπεράσπιση τῆς χριστιανικῆς διδασκαλίας σχετικά μέ τό πρόσωπο τοῦ
Χριστοῦ.6
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ. 1. R. Seeberg, Grundriβ der Dog
mengeschichte, σ. 155. 2. J. Rohls, Theologie reform iertrer
Bekenntnisschriften, σ. 57-64. 3. Αὐτ., σ. 51-53. 4. P. Jacobs, Reformierte
Bekenntnisschriften, σ. 112. 5. Αὐτ., σ. 158. 6. Αὐτ., σ. 181, 195, 198.
ΕΦΗΜΕΡΙΟΣ
Μάρτιος – Ἀπρίλιος 2025 - entaksis.gr
......................................................................................
Δείτε σχετικά και:
-ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΑΡΝΗΣΗΣ ΤΟΥ
ΣΧΙΣΜΑΤΟΣ ΤΟΥ 1054: ΜΙΑ ΑΚΟΜΑ ΠΑΓΙΔΑ! (Αναφορά σε πρόσφατο συνέδριο)
-Πατριάρχης
Βαρθολομαῖος: «Οἱ κανόνες, τά τείχη τοῦ αἴσχους, τά ὁποῖα πρέπει νά
γκρεμίσουμε»
-«Τὸ Πάσχα τῶν ἑτεροδόξων
ἀλλότριον τῶν Ὀρθοδὀξων»
-Ὁ
Προτεσταντισμός καί ἡ Α΄ Οἰκουμενική Σύνοδος τῆς Νίκαιας: Α΄. Οἱ Λουθηρανοί
-Ο Μητροπολίτης
Κυθήρων Σεραφείμ για συνεορτασμό του Πάσχα με τους αιρετικούς
-Βίντεο Ημερίδας
Εστίας Πατερικών Μελετών Περί Πασχαλίου Κανόνα
-Η Ιερά Μητρόπολη Βεροίας
για τα 1700 χρόνια από την Α΄ Οικουμενική Σύνοδο
-Πατριαρχείο
Ρουμανίας: Μόνο Πανορθόδοξη Σύνοδος μπορεί να αποφασίσει για την ημερομηνία του
Πάσχα
-π. Θεοδ. Ζήσης:
Για συνεορτασμό του Πάσχα με τους αιρετικούς
-Κοινό Πάσχα ζητά
ξανά ο Πάπας Φραγκίσκος
-Δημήτριος
Τσελεγγίδης: Κοινός εορτασμός του Πάσχα;
-ΗΜΕΡΙΔΑ 01 ΦΕΒ 25 -
ΠΑΣΧΑΛΙΟΣ ΚΑΝΟΝΑΣ: ΟΡΟΣ ΑΜΕΤΑΚΙΝΗΤΟΣ ΕΝΟΤΗΤΟΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
-Κοινόν Πασχάλιον, Σύμπτωση ἤ
Πρόκληση; 2η ΕΚΠΟΜΠΗ
-Η ΑΝΔΡΕΙΑ ΤΟΥ
ΕΝΟΣ ΕΛΕΓΧΕΙ ΤΗΝ ΑΠΟΣΤΑΣΙΑΝ!
-Ἡ παράδοξη ἐμμονὴ
τοῦ Πατριάρχου
-«Ὁ κίνδυνος εἶναι
ἀφάνταστος!» – Μητρ. Αὐγουστῖνος Καντιώτης
-Από τον
εορτολογικό διχασμό των Ορθοδόξων, στο «κοινό Πάσχα» μετά των αιρετικών.
-Κοινόν Πασχάλιον,
Σύμπτωση ἤ Πρόκληση;
-Ἐπέτειος τῆς Α' Οἰκουμενικῆς
Συνόδου
-Ὅσα πικρὰ ἔρχονται
– μόνον ἀπὸ αὐθεντικὰ ντοκουμέντα
-«Μή φοβοῦ τό
μικρόν ποίμνιον»
-Ὁ κοινὸς ἑορτασμὸς
τοῦ Πάσχα δι’ ὅλους τούς Χριστιανοὺς
-Ἕνα ἀκόμη κροῦσμα
στυγνοῦ βιασμοῦ τῆς ἀλήθειας…
-Ο Οικουμενικός Πατριάρχης
από το Άμπου Ντάμπι για το Πάσχα 2025
-Τὴν Ἄνοιξιν ὁ
Πάπας εἰς τὸ Φανάρι
-Τορπιλίζει την
Πανορθόδοξη Ενότητα ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος
-Φανάρι και
Βατικανό συνεχίζουν το διάλογο για την καθιέρωση «κοινού ποτηρίου»
-Αποκάλυψη τώρα:
Αυτά είναι τα σχέδια τους για το λεγόμενο κοινό Πάσχα
-Καὶ ἡ κυβέρνησίς
«μας» προωθεῖ τὸν κοινὸν ἑορτασμὸν τοῦ Πάσχα μετὰ τῶν αἱρετικῶν
-Ὁ «κοινός» ἑορτασμός
τοῦ Πάσχα (Ιερά Μονή Οσίου Γρηγορίου)
-Να απολογηθή ο
Πατριάρχης Κων/λεως Βαρθολομαίος.
-Προπαγανδιστικὴ ἐκστρατεία
διὰ τὸν κοινὸν ἑορτασμὸν τοῦ Πάσχα
-Συνεφώνησεν ὁ Ἀρχιεπίσκοπος
συνεορτασμὸν μὲ φιλομοφυλοφίλους;
-ΟΧΙ ΚΟΙΝΟΣ
ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΠΑΣΧΑ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΚΑΙ ΠΑΠΙΚΩΝ!
-Ἡ προβληματικὴ ἀνακοίνωσις
τῆς Ἱ. Μ. Θεσσαλονίκης – Νέαι Χῶραι καὶ Νέον Σχίσμα
-Οἱ «φατριασταὶ»
τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος
-Ἐορτασμός τῆς
‘’Νικαίας” μετά τῶν ὁμολογούντων τό αὐτὸ Σύμβολον Πίστεως
-Το κοινό Πάσχα
και η πορεία προς το νέο σχίσμα
-Τό «κοινό Πάσχα»
καί ἡ ὥρα τῆς ἀντίστασης...
-ΤΟ
«ΠΑΣΧΑ ΤΟΥ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ» ΚΑΙ Ο ΣΥΝΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ
-Μὲ τοὺς ἀντιχρίστους
ἀμετανοήτους φραγκοπαπικοὺς κοιναὶ ἑορταί ; Ποτέ! Ποτέ!
-Διευκρινίσεις διὰ τὸ «ἀλάθητον»
ἐν ὄψει συνεορτασμοῦ τὸ 2025
-O Πάπας Φραγκίσκος
εξέφρασε την επιθυμία του να επισκεφθεί την περιοχή της Νίκαιας το 2025
-Συνεχίζει τις
σχισματικές ενέργειες η Εκκλησία Κωνσταντινουπόλεως
-Τὸ προωθούμενον
κοινὸν Πασχάλιον
-ΤΟ ΔΥΝΑΜΕΙ ΣΧΙΣΜΑ
ΘΑ ΟΡΙΣΤΙΚΟΠΟΙΗΘΗ, ΕΑΝ Ο ΠΑΠΑΣ ΝΑΤΟ ΠΡΟΧΩΡΗΣΗ
-Συνέρχεται ἐπιτροπὴ
διὰ τὸν συνεορτασμὸν τοῦ Πάσχα!
-Περί κοινοῦ ἑορτασμοῦ
τοῦ Πάσχα μετά τῶν ἑτεροδόξων
-Ὄχι στόν κοινό ἑορτασμό
τοῦ Πάσχα μέ τούς ἀμετανοήτους αἱρετικούς ..
-Το «κοινό
Πασχάλιο» κατά τον π. Επιφάνιο Θεοδωρόπουλο.
-Πατριάρχης
Βαρθολομαίος: Θα γιορτάσουμε την Σύνοδο της Νίκαιας μαζί με τον πάπα Φραγκίσκο.
-Βαρθολομαῖος:
Σκάνδαλον ὁ μὴ κοινὸς ἑορτασμὸς τοῦ Πάσχα μὲ τοὺς αἱρετικοὺς
-Ο Ελπιδοφθόρος
κάνει πρόβες για του χρόνου.
-ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ
ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ, Ο ΝΕΟΣ ΒΕΚΚΟΣ!
-Πρώτα η ενότητα
στην Ορθοδοξία
-Οι προθέσεις
Φαναρίου και Βατικανού σε δύο σοβαρά ζητήματα
-Νέα (τελευταία)
απάντησή μου εις σχόλια
-Το ιδιότυπο
εορτολογικό σχίσμα της Ορθοδόξου Φινλανδικής Εκκλησίας
-Ο Πατριάρχης
Βαρθολομαίος επαναφέρει την ανάγκη για κοινό Πάσχα Ορθόδοξων και Παπικών
-Προκλητικὴ καὶ ἐπιπολαία
δήλωσις τοῦ Κων/λεως περὶ κοινοῦ ἑορτασμοῦ τοῦ Πάσχα
-Ο μακαριστός π.
Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος περί κοινού εορτασμού του Πάσχα μετά των ετεροδόξων
-Το σκάνδαλον του
εορτασμού του Πάσχα με κλονισμένην την Εκκλησιαστικήν ενότηταν
-Ο σωτηριολογικός
χαρακτήρας του εορτασμού του Πάσχα (Ιερά Μητρόπολη Πειραιώς)
-Πατριάρχης
Βαρθολομαίος: «Ευχή και προσπάθεια» για κοινό Πάσχα Ορθόδοξων – Καθολικών
-Ο καθορισμός
της ημερομηνίας του Πάσχα
-ΠΡΟΑΝΑΓΓΕΛΙΑ ΚΟΙΝΟΥ
ΕΟΡΤΑΣΜΟΥ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΙΡΕΤΙΚΟΥΣ ΤΟ 2025
-Δρομολογείται κοινός
εορτασμός του Πάσχα και ένωση με τους αιρετικούς το 2025!
-Οι σκοτεινές
μεθοδεύσεις του Οικουμενισμού αποκαλύπτονται!
-Σύντομη ανασκευή
της περί αζύμων πλάνης και λοιπών κακοδοξιών
-Ερωτήματα εις
την επιτροπή της «Πανορθοδόξου Διασκέψεως»
-Η παπική πρόταση
περί κοινού εορτασμού του Πάσχα
-Αποκαλυπτικές οι
προθέσεις του Βατικανού κατά την Παπική «θρονική εορτή»
-Προς κοινό
Πάσχα Ορθοδόξων και Παπικών;
-Η κοινή πίστη θα
καθορίσει τον πραγματικό εορτασμό του Πάσχα
-Ο Παπισμός είναι
συνοδικά καταδικασμένος επί αιρέσει; (Ιερά Μητρόπολη Πειραιώς)
-Πρίν τήν
σχεδιαζομένη ἀλλαγή τοῦ Πάσχα ἐπιχειροῦν τώρα τήν ἀλλοίωση τοῦ ἑορτασμοῦ του!
1 σχόλιο:
Οι τέσσερις πρώτες οικουμενικές σύνοδοι συμφωνούν, λένε, με την Αγία Γραφή. Οι επόμενες οικ.συνοδοι σε ποια σημεία φεύγουν εκτός Αγίας Γραφής;
Δημοσίευση σχολίου