Φοβού τους Δαναούς και δώρα φέροντας
Του Γιώργου Ν.
Παπαθανασόπουλου
Την προώθηση από την κυβέρνηση Μητσοτάκη αύξησης κατά 90% του μισθού των Αρχιερέων, δια άρθρου εις πολυνομοσχέδιο που ετέθη σε δημόσια διαβούλευση, προκάλεσε σκανδαλισμό στους πιστούς, αρνητικά σχόλια στην κοινή γνώμη και διαφοροποιήσεις στην Ιεραρχία ως προς την αντιμετώπιση του ζητήματος. Ορισμένοι Αρχιερείς μάλιστα εξέφρασαν επιφυλάξεις έως και άρνηση στην αύξηση του μισθού τους, με τη λογική του «Φοβού τους Δαναούς και δώρα φέροντας»*.
Ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος
υποστήριξε την ενέργεια της Κυβέρνησης και την αύξηση των μισθών, του δικού του
και των άλλων Αρχιερέων. Στην δήλωσή του εξέφρασε τη λύπη του «για τη διαστροφή
του όλου πράγματος» και πρόσθεσε πως «αυτά που έχει πάρει το Κράτος από την
Εκκλησία είναι απείρως απέραντα (sic)
από αυτά που λένε. Όλα αυτά δεν ανταποκρίνονται στην αλήθεια». Ο Μακαριώτατος
προφανώς δεν έχει αντιληφθεί ότι ο σκανδαλισμός των πιστών και οι κατηγορίες
των αντιθέων δεν έχουν σχέση με την ανταπόδοση
των όσων έχει πάρει το Κράτος από την Εκκλησία, αλλά με τη χρονική
συγκυρία και το ύψος της αύξησης. Δηλαδή ο διπλασιασμός του μισθού του και των
άλλων Αρχιερέων έρχεται σε περίοδο μακράς λιτότητας του λαού και των απλών
ιερέων, οι οποίοι είναι έγγαμοι, συνήθως πολύτεκνοι και χωρίς τις παροχές, που
έχουν οι Μητροπολίτες.
Στη
δύσκολη αυτή περίοδο για τους Έλληνες κακώς λοιπόν ο Αρχιεπίσκοπος ζήτησε από
τον Πρωθυπουργό αύξηση του μισθού του και των άλλων Αρχιερέων. Των ιερέων θα
έπρεπε να ζητήσει αύξηση και ιδιαίτερα εκείνων που επιμένουν να διαμένουν σε
χωριά ολίγων κατοίκων και σε χωριά της παραμεθόριας ζώνης. Αν επαινέθηκε η
κυρά της Ρω για το ότι στο νησάκι επέμενε να μένει σχεδόν μόνη, η Εκκλησία έχει
χιλιάδες ιερείς που αθόρυβα επιτελούν την υπηρεσία της Δέσποινας Αχλαδιώτου και
αυτοί ουδόλως παραπονούνται, ούτε ζήτησαν αύξηση, ούτε βεβαίως έχουν πρόσβαση
στον πρωθυπουργό για να του υποβάλουν αίτημα αύξησης του μισθού τους… Ήδη ο
Μητροπολίτης Κερκύρας κ. Νεκτάριος σε δήλωσή του πρότεινε «η αποζημίωση που
σήμερα δίνεται στους Αρχιερείς να κατευθυνθεί ως ενίσχυση στους ιερείς μας,
ιδίως σε εκείνους που σηκώνουν καθημερινά το βάρος μικρών, φτωχών και
απομακρυσμένων ενοριών».
Και αυτό που ανέφερε ο
Αρχιεπίσκοπος, έστω μεταξύ σοβαρού και αστείου, στην ΔΙΣ, ότι για να πείσει
τον Πρωθυπουργό υπέρ της αύξησης του μισθού του δικού του και των
άλλων Αρχιερέων, τον «απείλησε» ότι θα μεταπηδήσει στο Ισλάμ και θα γίνει
«μουφτής» για να πάρει τον μισθό του (που είναι διπλάσιος των Μητροπολιτών)
ήταν ατυχές και δεν λέγεται ούτε για αστείο, ιδιαιτέρως από τον Προκαθήμενο της
Εκκλησίας, αλλά και γενικώς από κάθε χριστιανό. Αλίμονο αν η πίστη κληρικών και
λαϊκών εξαρτάται από τα χρήματα που παίρνουν. Χιλιάδες είναι οι νεομάρτυρες που
επί τετρακόσια και πλέον χρόνια σφαγιάσθηκαν από τους Τούρκους επειδή δεν αλλαξοπίστησαν, παρά τα
πολλά οφέλη που τους προσέφεραν οι κατακτητές. Ένας γνωστότατος από αυτούς ήταν
ο Αθανάσιος Διάκος. Το περί «παγίου αιτήματος των Μητροπολιτών», για αύξηση του
μισθού τους, που ελέχθη από τον Πρωθυπουργό, διαψεύσθηκε από τους Μητροπολίτες
Κερκύρας Νεκτάριο και Νέας Σμύρνης Συμεών.
Ατυχής για τον διπλασιασμό του
μισθού των Αρχιερέων ήταν η δήλωση, την οποία ανέγνωσε ο εκπρόσωπος Τύπου της
Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, Μητροπολίτης Κιλκισίου κ. Βαρθολομαίος. Περίπου
επαναλαμβάνει το επιχείρημα του Αρχιεπισκόπου δηλαδή την ιστορική και διαχρονική
ανταπόδοση της Πολιτείας προς την Εκκλησία, για την τεράστια μοναστηριακή
περιουσία, που αφαιρέθηκε από τις Ιερές Μονές κατά την περίοδο 1833-1952, χωρίς
δηλαδή πλήρη και ισότιμη αποζημίωση. Το επιχείρημα είναι άσχετο προς το
γεγονός. Το θέμα της εκκλησιαστικής περιουσίας είναι πολύ γενικότερο, αφορά ΟΛΗ
την Εκκλησία και αυτό του μισθού των Αρχιερέων είναι παρωνυχίδα, που εξελήφθη
πως όποιος έχει σχέση με την πολιτική εξουσία και τηρεί τα όσα αυτή επιτάσσει
αμείβεται…
Ατυχής ήταν και η δήλωση του Μητροπολίτου Λαρίσης κ. Ιερωνύμου, που
θέλησε να υπερασπισθεί τον διπλασιασμό του μισθού των Αρχιερέων. Κατ’ αρχήν,
γράφει σε πρώτο πληθυντικό πρόσωπο, ως να έχει σχετική εξουσιοδότηση από το
σύνολο των Αρχιερέων να ομιλήσει εκ μέρους τους. Γράφει επίσης ότι ο μισθός που
εισέπραττε ήταν «γλίσχρος» (πενιχρός, ανεπαρκής), αν και είναι χωρίς
οικογενειακές υποχρεώσεις και συνοδεύεται με αρκετές παροχές εκ μέρους της
Μητροπόλεως. Γράφων εκ μέρους των Μητροπολιτών σημειώνει πως «θυσιάσανε
καριέρες ενσυνείδητα, προκειμένου να διακονήσουν τον Χριστό και την Εκκλησία
Του». Ως προς τον ίδιο τον Σεβ. Λαρίσης είναι ακριβές. Υπάρχουν όμως αμφιβολίες
για πολλούς άλλους… Είναι λυπηρό πάντως που επιχειρεί με νομικά επιχειρήματα να
απαντήσει στον σκανδαλισμό των πιστών και γενικότερα της κοινής γνώμης. Το
πρόβλημα δεν είναι κοσμικό, είναι καθαρά πνευματικό, εκκλησιολογικό,
ιεραποστολικό. Αν ο Σεβ. μελετήσει πρόσφατες μετρήσεις για το πού βρίσκεται η
εμπιστοσύνη του λαού προς την Εκκλησία θα αντιληφθεί το πρόβλημα που προέκυψε,
με την πρωτοβουλία του Μακαριωτάτου, χωρίς μάλιστα εξουσιοδότηση της Ιεράς
Συνόδου. Κυρίαρχο στοιχείο όλων μας πρέπει να είναι «ει βρώμα σκανδαλίζει
τον αδελφό μου, ου μη φάγω κρέα εις τον αιώνα, ίνα μη τον αδελφόν μου
σκανδαλίσω» (Κορ. Α΄ η΄ 13).
Για θεραπεία του σκανδαλισμού των
πιστών και της αιτίας πολεμικής σε βάρος της Εκκλησίας θα πρέπει η ΔΙΣ να συγκληθεί άμεσα και να
αποδεχθεί την πρόταση του Μητροπολίτου Νέας Σμύρνης ή του Μητροπολίτου Κερκύρας
κ. Νεκταρίου και να ζητήσει από την Κυβέρνηση να αποσυρθεί η διάταξη περί του
διπλασιασμού του μισθού των Αρχιερέων. Έτσι θα αποκατασταθεί, κατά το δυνατόν,
το κύρος της Εκκλησίας στην κοινή γνώμη, θα επέλθει ηρεμία στο ποίμνιό και θα
αποφευχθεί η τυχόν εκμετάλλευση του γεγονότος από τους «Αχαιούς».-
*Προειδοποίηση
του Λαοκόωντος προς τους Τρώες, να μην δεχθούν το «δώρο» των Αχαιών και βάλουν
στο εσωτερικό της Τροίας τον Δούρειο Ίππο. Αναγράφεται στην Αινειάδα του
Βιργιλίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου