19 Δεκ 2025

Από τον Διαλογισμό στην Υποδούλωση της Ψυχής

Η Μαρτυρία μιας Πρώην Οπαδού των Brahma Kumaris

Από τον Διαλογισμό στην Υποδούλωση της Ψυχής

Στην αναζήτηση πνευματικής πληρότητας και προσωπικής ανάπτυξης, οργανώσεις όπως οι Brahma Kumaris προσελκύουν χιλιάδες ανθρώπους με υποσχέσεις για εσωτερική ειρήνη, αυτοεκτίμηση και σύνδεση με το θείο. Ωστόσο, πίσω από την ελκυστική πρόσοψη κρύβεται μια σκοτεινή πραγματικότητα χειραγώγησης και ελέγχου. Μια συγκλονιστική μαρτυρία, δημοσιευμένη αρχικά από την UNADFI το 2009 και αναδημοσιευμένη στο περιοδικό Bulles τον Σεπτέμβριο 2025, αποκαλύπτει πώς η αρχική έλξη για τον διαλογισμό οδήγησε μια νεαρή γυναίκα στην απώλεια της αυτονομίας της.

Η γυναίκα αυτή, στα 25 της, επέστρεψε από ένα ταξίδι στην Ινδία γεμάτη ενθουσιασμό για πνευματικότητα. Επηρεασμένη από μια στενή φίλη, άρχισε να επισκέπτεται κέντρα Brahma Kumaris σε Παρίσι, Ρουέν, Μόντρεαλ και ΗΠΑ. «Δεν ακολούθησα ποτέ όλα τα τελετουργικά κατά γράμμα», λέει, «αλλά έφτασα στο σημείο να νιώθω ότι δεν ανήκα πια στον εαυτό μου». Η μαρτυρία της, ένας συνδυασμός προσωπικής εμπειρίας και ανάλυσης, αποκαλύπτει πώς η ομάδα μετατρέπει την πνευματική αναζήτηση σε εργαλείο υποδούλωσης.

Οι Brahma Kumaris, γνωστοί και ως Brahma Kumaris World Spiritual University (BKWSU), ιδρύθηκαν το 1936 στο Πακιστάν από τον Lekhraj Kripalani, γνωστό ως Brahma Baba, ο οποίος ηγήθηκε ως γκουρού και προφήτης μέχρι τον θάνατό του το 1969. Μετά τη διαίρεση Ινδίας-Πακιστάν το 1947, η οργάνωση μεταφέρθηκε στο Mount Abu της Ινδίας. Το 1971, το πρώτο κέντρο Raja Yoga άνοιξε στο Λονδίνο, σηματοδοτώντας την εξάπλωση στη Δύση. Σήμερα, η ομάδα ισχυρίζεται ότι έχει περίπου ένα εκατομμύριο μέλη σε 7.000 κέντρα σε 90 χώρες, με περίπου 10.000 μη Ινδούς οπαδούς. Στη Γαλλία, λειτουργούν 19 κέντρα, από το Παρίσι μέχρι τη Μασσαλία. Παρουσιάζονται ως «πνευματικό πανεπιστήμιο», προωθώντας τον διαλογισμό Raja Yoga ως εργαλείο για ειρήνη και αυτοβελτίωση. Ωστόσο, η μαρτυριούσα τονίζει ότι πρόκειται για μια «δεύτερης γενιάς» σέκτα, που εκμεταλλεύεται την τάση για ανατολικές και μυστικιστικές πρακτικές σε έναν κόσμο όπου οι παραδοσιακές θρησκείες χάνουν έδαφος.

Η μαρτυρία αποδομεί τον μηχανισμό της ομάδας, ξεκινώντας από την «κατάκτηση του νεοφώτιστου». Οι Brahma Kumaris προσελκύουν μέσω μιας «μάσκας» προσωπικής ανάπτυξης, προσφέροντας δωρεάν σεμινάρια με τίτλους όπως «Θετική Σκέψη», «Αυτοεκτίμηση», «Ζωή Χωρίς Στρες» και «Αυτοδιαχείριση και Στρατηγική Ζωής». Αυτά τα μαθήματα, που συχνά διεξάγονται και σε εταιρείες ως επαγγελματική κατάρτιση, υπόσχονται βελτίωση σχέσεων και ευτυχία. Ωστόσο, η πραγματική τους αποστολή είναι να οδηγήσουν τους συμμετέχοντες στον διαλογισμό Raja Yoga και, τελικά, στην πλήρη ένταξη στην ομάδα. Η μαρτυριούσα περιγράφει πώς οι εκπαιδευτές εισάγουν διχοτομίες: οι σκέψεις που προέρχονται από τη «συνείδηση του σώματος» (αρνητικές, επηρεασμένες από εξωτερικούς παράγοντες όπως φόβο ή εγωισμό) αντιπαραβάλλονται με αυτές από τη «συνείδηση της ψυχής» (θετικές, συνδεδεμένες με το Απόλυτο, δηλαδή τον Θεό). Οι εκπαιδευτές δραματοποιούν το στρες και την κοινωνική αστάθεια, παρουσιάζοντας το Raja Yoga ως τη μόνη λύση για εσωτερική ειρήνη. «Ο νεοφώτιστος πείθεται ότι χωρίς αυτόν τον διαλογισμό, δεν μπορεί να παράγει θετικές σκέψεις», λέει η μαρτυριούσα.

Αυτή η διαδικασία ενισχύεται με την ενοχοποίηση. Οι συμμετέχοντες που δεν υιοθετούν τις πρακτικές χαρακτηρίζονται «παθητικοί» ή «υποδουλωμένοι στον εξωτερικό κόσμο», κάτι που τους ωθεί να αισθάνονται ανεπαρκείς χωρίς την καθοδήγηση της ομάδας. Η μαρτυριούσα περιγράφει πώς, μετά από τρία χρόνια περιφερειακής επαφής με την ομάδα, βρέθηκε «παρασυρμένη» στο κέντρο της, κατά τη διάρκεια μιας τρίβδομης επίσκεψης σε μια φίλη-οπαδό. Εκεί, η ζεστασιά και η αίσθηση κοινότητας την απορρόφησαν, αλλά σύντομα ένιωσε να χάνει τον εαυτό της. «Μιλούσα τη γλώσσα της ομάδας, πίστευα ότι δεν θα έκανα ποτέ παιδιά, παρόλο που πάντα ήθελα οικογένεια», αναφέρει, αναδεικνύοντας τη διδασκαλία των Brahma Kumaris ότι η τεκνοποίηση είναι αρνητική λόγω της επικείμενης «καταστροφής του κόσμου».

Οι Brahma Kumaris χρησιμοποιούν ψευδείς αναφορές για να ενισχύσουν την αξιοπιστία τους. Ισχυρίζονται ότι υποστηρίζονται από τον ΟΗΕ, έχοντας καθεστώς ΜΚΟ από το 1982 και συμβουλευτικό ρόλο στο Οικονομικό και Κοινωνικό Συμβούλιο του ΟΗΕ και την UNICEF από το 1989. Διοργανώνουν συνέδρια «για την παγκόσμια ειρήνη», αλλά η σύνδεσή τους με τον ΟΗΕ περιορίζεται σε έργα ειρήνης και δεν σχετίζεται με το θρησκευτικό τους μήνυμα. Αυτή η σχέση εκμεταλλεύεται για να προβάλλουν μια εικόνα παγκόσμιας αναγνώρισης. Επιπλέον, παρουσιάζονται ως «παγκόσμιο πανεπιστήμιο», με ισχυρισμούς ότι οι «έρευνές» τους έχουν αλλάξει τις έννοιες του χρόνου και του χώρου, λύνοντας προβλήματα που «αποπροσανατολίζουν τους φυσικούς». Ωστόσο, αυτές οι «επιστημονικές» αναφορές είναι ψευδείς, καθώς η διδασκαλία τους βασίζεται αποκλειστικά στις αποκαλύψεις του ιδρυτή, όχι σε εμπειρικά δεδομένα.

Η πιο σημαντική παραποίηση αφορά το Raja Yoga. Οι Brahma Kumaris ισχυρίζονται ότι διδάσκουν μια αρχαία ινδική τεχνική διαλογισμού, το «βασιλικό γιόγκα», που συνδυάζει στοιχεία από διάφορα είδη γιόγκα (hatha, bhakti, karma κ.λπ.). Στην πραγματικότητα, η εκδοχή τους διαφέρει ριζικά από την παραδοσιακή. Σύμφωνα με τον Πατάντζαλι, πατέρα του Raja Yoga, ο διαλογισμός στοχεύει στην απελευθέρωση του ατόμου μέσω της αυτογνωσίας, χωρίς να απαιτεί πίστη σε δόγματα. Αντίθετα, οι Brahma Kumaris χρησιμοποιούν τον διαλογισμό για να υποτάξουν τον οπαδό, συνδέοντάς τον με τον «Υπέρτατο Θεό» Shiva, που, αντίθετα με τον ινδουιστικό Shiva, παρουσιάζεται ως δύναμη που θα φέρει καταστροφή για να αποκαταστήσει την αρμονία. Η «γνώση» (gyan) που διδάσκουν δεν βασίζεται στα ινδικά ιερά κείμενα, αλλά στις αποκαλύψεις του Lekhraj, οδηγώντας σε εξάρτηση από την ομάδα αντί για απελευθέρωση.

Η μάρτυρας περιγράφει πώς η εξωτική γοητεία –ινδική μουσική, θυμίαμα, φαγητό– την παρέσυρε, εμποδίζοντάς την να ερευνήσει τις πηγές της ομάδας. «Η έλλειψη γνώσης του πολιτιστικού πλαισίου με έκανε πιο ευάλωτη», λέει. Η ομάδα εκμεταλλεύεται το συναισθηματικό κενό, προσφέροντας ζεστασιά και αίσθηση οικογένειας, ενώ σταδιακά απομονώνει τον οπαδό από την κοινωνία. Η μετάβαση από την περιφέρεια –όπου τα οφέλη φαίνονται εμφανή– στο κέντρο της ομάδας είναι ύπουλη. Στο κέντρο, ο οπαδός χάνει την κριτική του σκέψη, υιοθετώντας τις πεποιθήσεις της ομάδας, όπως η απόρριψη της τεκνοποίησης ή η πίστη σε μια επικείμενη αποκάλυψη.

Η μάρτυρας κατάφερε να απομακρυνθεί όταν συνειδητοποίησε ότι είχε αρχίσει να μιλά τη «γλώσσα της ομάδας» και να αποδέχεται ιδέες αντίθετες με τις επιθυμίες της, όπως η άρνηση να κάνει παιδιά. Επικοινώνησε με την ADFI, απογοητευμένη που η πνευματική της αναζήτηση είχε παραποιηθεί. Η συγγραφή της μαρτυρίας της ήταν μια προσπάθεια να κατανοήσει την εμπειρία της και να προειδοποιήσει άλλους, καθώς τα στοιχεία για τους Brahma Kumaris ήταν περιορισμένα.

Η ιστορία της αποκαλύπτει πώς οι σέκτες εκμεταλλεύονται την ανθρώπινη ανάγκη για νόημα και κοινότητα. Οι Brahma Kumaris, με την ψευδή αξιοπιστία του ΟΗΕ, τις επιστημονικές αναφορές και την παραποίηση του Raja Yoga, παγιδεύουν τους οπαδούς, μετατρέποντας την πνευματική αναζήτηση σε εξάρτηση. Η μαρτυρία υπογραμμίζει την ανάγκη για επαγρύπνηση και κριτική σκέψη, ιδιαίτερα σε μια εποχή που η δίψα για πνευματικότητα μπορεί να οδηγήσει σε επικίνδυνες παγίδες.

ΠΗΓΗDe-la-meditation-a-la-capture-de-lame-les-Brahma-Kumaris-Temoignage.pdf

https://www.entaksis.gr/brahma-kumaris/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Oι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου

Η φωτογραφία μου
Για επικοινωνία : Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: aktinesblogspot@gmail.com