Anne Kennedy
Χριστιανική Ειδωλολατρία;
Η “Εκκλησία” Bethel του Bill Johnson
Εισαγωγικό από entaksis: Η Bethel Church και το ευρύτερο κίνημα της Νέας Αποστολικής Μεταρρύθμισης (NAR), με την έντονη έμφαση στα σημεία, τα θαύματα, την «προφητεία» και το «ευαγγέλιο της ευημερίας», παρουσιάζουν αρκετές ομοιότητες με διδασκαλίες που έχουν εμφανιστεί και στην Ελλάδα, ιδιαίτερα αυτές που ανήκουν στον Πεντηκοστιανισμό και το «Χαρισματικό κίνημα».
Μια κεντρική ιδέα στην Bethel είναι η λεγόμενη «θετική ομολογία», ότι ο πιστός έχει τη δύναμη να «διακηρύξει» και να «ελευθερώσει» τη βούληση του Θεού στη γη. Αυτή η πεποίθηση, ότι οι άνθρωποι μπορούν να καθορίσουν το αποτέλεσμα της προσευχής τους μέσω της πίστης και της ομολογίας τους, είναι ένα κοινό χαρακτηριστικό πολλών αιρέσεων ευημερίας που έχουν εμφανιστεί κατά καιρούς στην Ελλάδα. Η NAR αποδίδει μεγάλη σημασία σε σύγχρονους «αποστόλους» και «προφήτες» των οποίων οι διδασκαλίες θεωρούνται το ίδιο έγκυρες, ή ακόμα και πιο επίκαιρες, από την Αγία Γραφή. Παρόμοιες τάσεις, όπου κάποιος «πνευματικός οδηγός» ισχυρίζεται ότι λαμβάνει άμεσες αποκαλύψεις από τον Θεό, έχουν καταγραφεί και σε εγχώριες περιπτώσεις, δημιουργώντας σύγχυση και απομάκρυνση από την παραδοσιακή δογματική. Η Θεολογία της Ευημερίας: Η διδασκαλία ότι η αληθινή πίστη φέρνει απαραίτητα υλικές ευλογίες, πλούτο και σωματική υγεία είναι μια ιδέα που έχει βρει απήχηση σε ορισμένες ομάδες στην Ελλάδα. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με την Ορθόδοξη θεώρηση του πόνου και της ασθένειας ως μέρη της ανθρώπινης εμπειρίας, και όχι ως απόδειξη έλλειψης πίστης. Η Υπερβολική έμφαση στα θαύματα: Ενώ η Ορθοδοξία πιστεύει στα θαύματα, δεν τα θεωρεί ως το κυρίαρχο ή μοναδικό κριτήριο της αλήθειας. Αντίθετα, η Bethel και παρόμοιες ομάδες αναζητούν συνεχώς φαντασμαγορικές εκδηλώσεις (όπως το «ιερό γέλιο» ή την «πνευματική κατάρρευση»). Συνολικά, ενώ η Bethel Church αποτελεί ένα αμερικανικό φαινόμενο, οι θεολογικές της βάσεις είναι ένα κράμα διδασκαλιών που βρίσκουν απήχηση παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, και για αυτό είναι σημαντικό οι πιστοί να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί.
Στις 14 Ιουνίου 2025, ο Vance Boelter (κατά τους ισχυρισμούς) καταδίωξε και δολοφόνησε τη Melissa Hortman και τον σύζυγό της Mark, και τραυμάτισε τον γερουσιαστή John Hoffman και τη σύζυγό του Yvette.1 Τις αμέσως επόμενες ημέρες μετά τους πυροβολισμούς, ο David French έγραψε ένα άρθρο στους New York Times με τίτλο “Το πρόβλημα του Χριστιανού δολοφόνου.” Σε αυτό το κομμάτι, ο French υπαινίσσεται ευρέως ότι ο Boelter, ο οποίος φοίτησε στο Christ for All Nations Institute τη δεκαετία του ’90, είναι ένας “Ευαγγελικός Χριστιανός” που ανήκε στη Νέα Αποστολική Μεταρρύθμιση (NAR). “Ο Boelter,” έγραψε ο French, “δεν ήταν απλώς ένας πολιτικός δολοφόνος· ήταν ένας Χριστιανός δολοφόνος – και ένα άτομο βαθιά συνδεδεμένο με ένα από τα πιο ικά θρησκευτικά κινήματα της Αμερικής.”2 Αλλά είναι πραγματικά η NAR ένα “Ευαγγελικό Χριστιανικό” κίνημα;
Η NAR μπορεί να θεωρηθεί ως μια “χαλαρή” συμμαχία εκκλησιών και οργανισμών που μοιράζονται κοινές διδασκαλίες και στυλ λατρείας. Η εμπροσθοφυλακή της NAR είναι η Εκκλησία Bethel στο Redding της Καλιφόρνια, με επικεφαλής τον χαρισματικό (και με τις δύο έννοιες της λέξης) πάστορα, Bill Johnson, ο οποίος έχει επεκτείνει την επιρροή της Bethel σε ολόκληρο τον κόσμο μέσω της Bethel School of Supernatural Ministry (BSSM).3
Όπως όλα τα αιρετικά κινήματα, είναι η εγγύτητα της Bethel στην αλήθεια που προκαλεί σύγχυση στον Αμερικανικό Χριστιανισμό. Ο Θεός έχει τη δύναμη να αναστήσει τους νεκρούς. Έφερε τον κόσμο στην ύπαρξη με τον Λόγο Του. Είναι ο παντογνώστης παρατηρητής. Στις πιο οικείες διευθετήσεις της ζωής, ο Χριστιανός δηλώνει πιστά ότι ο Κύριος είναι κυρίαρχος στις υποθέσεις των προέδρων και των δασκάλων, στα κοπάδια σε χίλιους λόφους, στην ψυχή σου και στη δική μου. Συχνά, ακούγεται σαν οι διδάσκαλοι της Bethel να πιστεύουν ότι ο Θεός έχει τον έλεγχο και ότι η Αγία Γραφή είναι ο αξιόπιστος Λόγος Του. Μέχρι που ακούς λίγο πιο προσεκτικά και ανακαλύπτεις ότι δεν συμβαίνει αυτό. Εσύ, ως πιστός στον οποίο κατοικεί το Άγιο Πνεύμα, έχεις να παίξεις έναν τόσο σημαντικό ρόλο, που αν δεν τον κάνεις, ο Θεός δεν θα δράσει.
“Δεν Ξέρω Αν ΑυτΟ Βγάζει ΝΟημα.”
Πριν από σχεδόν δέκα χρόνια, ένας νεαρός άνδρας ονόματι Seth Dahl προσκλήθηκε να κηρύξει στη σκηνή της Bethel. Χωρίς εκπαίδευση, γνώση και θάρρος, αυτός ο νεαρός ιεροκήρυκας έσκυψε πάνω από το βάθρο και ισχυρίστηκε ότι ο Ιησούς είχε έρθει σε αυτόν σε ένα όραμα για να ζητήσει προσωπικά συγγνώμη για τον πόνο που είχε προκληθεί:
“Είμαι ξαπλωμένος στο πάτωμα και σε ένα όραμα – σε μια συνάντηση με τον Θεό σε ένα όραμα – ο Ιησούς με σηκώνει και με κρατά τόσο κοντά που δεν μπορώ να δω τίποτα, και με κρατά τόσο κοντά, και ο Ιησούς αρχίζει να κλαίει, και λέει, ‘Σε παρακαλώ συγχώρεσέ με. Σε παρακαλώ συγχώρεσέ με.’ Είπα, ‘Τι λες, σε παρακαλώ συγχώρεσε με;’ Είπε, Όταν σε πλήγωσε εκείνος ο πάστορας, είναι σαν να σε πλήγωσα εγώ, επειδή είναι μέλος του σώματός μου. Σε παρακαλώ συγχώρεσέ με.‘“4
Το μέτωπο του νεαρού άνδρα συνοφρυώνεται καθώς μιλάει. Είναι σχεδόν σαν να ξέρει ότι δεν πάει καλά, και έτσι προσπαθεί να διευκρινίσει το σημείο του: “Και έκλαψα και έκλαψα, και έκλαψα, καθώς συγχωρούσα τον Ιησού για κάτι που δεν έκανε, αλλά κάποιος άλλος έκανε. Και δεν συνειδητοποίησα μέχρι εκείνη τη στιγμή, κρατώντας το εναντίον τους, στην πραγματικότητα απομακρυνόμουν από τον Θεό. Για να απομακρυνθώ από αυτούς, απομακρυνόμουν από τον Θεό.”5
Στη μέση του κλιπ που είναι διαθέσιμο online, ο ιεροκήρυκας λέει, “Δεν ξέρω αν αυτό βγάζει νόημα.” Όχι, με Χριστιανικούς όρους, δεν βγάζει νόημα, γιατί δεν είναι αλήθεια. Αλλά με το μέτρο της θεολογίας της Bethel, επειδή οποιοσδήποτε προφήτης ή απόστολος μπορεί να πει οτιδήποτε οποιαδήποτε στιγμή, και επειδή η Γραφή υπονομεύεται συνεχώς ως ο αξιόπιστος και οριστικός Λόγος του Θεού, ο ιεροκήρυκας είναι ελεύθερος να περιπλανιέται στη δική του φαντασία, προσπαθώντας να βγάλει νόημα από κάτι που δεν καταλαβαίνει προσωπικά.
Ποιον ΛατρεΥω;
Η τραγουδίστρια, με τα μάτια κλειστά, τα χέρια ενωμένα γύρω από ένα μικρόφωνο, καθοδηγεί την εκκλησία ως μέρος μιας τρίωρης Νύχτας Λατρείας της Bethel. Με πάθος, τραγουδά για την ιερή αγάπη, για το να βλέπεις τον Θεό πρόσωπο με πρόσωπο, για μια φλόγα φωτιάς.6 Αυτό, για έναν τεράστιο αριθμό Αμερικανών Χριστιανών σήμερα, είναι η ουσία της λατρείας. Η μουσική ανεβαίνει και πέφτει καθώς ένας τραγουδιστής δίνει τη θέση του σε έναν άλλο. Κάπου πριν το δίωρο, ο Bill Johnson ανεβαίνει στη σκηνή για να τιμήσει τον γιο του και την νύφη του, οι οποίοι είναι ηγέτες λατρείας στην Bethel για είκοσι πέντε χρόνια. Προς το τέλος, υπάρχουν κάποιες διακηρυγμένες θεραπείες και η ομολογιακή διακήρυξη πλούτου από το εκκλησίασμα. Κατά τα άλλα, όμως, το πλήθος τραγουδά, με τα χέρια υψωμένα, συνοδευόμενο από το συγκρότημα στη σκηνή.
Τι θα μπορούσε να είναι άραγε απαράδεκτο με τραγούδια επαίνου όπως το “God, I Look to You” (Θεέ, Σε Κοιτώ), το οποίο αντλεί αόριστα από διάφορα συναισθήματα των Ψαλμών;7 Η Bethel είναι μια από τις πιο δημοφιλείς πηγές μουσικής στις ευαγγελικές εκκλησίες. Αν είσαι Ευαγγελικός, οποιαδήποτε εκκλησία κι αν παρακολουθείς, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να έχεις τραγουδήσει κάποια κομμάτια που παράγονται από την Bethel.8 Είναι η μουσική, αρχικά, που εισχωρεί σε μια εκκλησία, και στη συνέχεια, καθώς οι μελωδίες γίνονται οικείες και αγαπημένες, η θεολογία αρχίζει να διχάζει τους απρόσεκτους Χριστιανούς μεταξύ τους.9
Άνοιξε την Αγία ΓραφΗ Σου.
Με μια πρώτη ματιά, θα φαινόταν ότι ο Πάστορας Bill Johnson έχει βαθιά αγάπη για τον Λόγο του Θεού. Αναφέρεται σε αυτόν σαν σε σύντροφο και φίλο. Αν ήμουν αναστατωμένος στη Χριστιανική μου ζωή, ανήσυχος ή σε πρόβλημα, και περιπλανιόμουν στην Bethel χωρίς να ξέρω τίποτα, θα έβρισκα τη συμπεριφορά του Πάστορα Johnson ποιμαντική, ευγενική και γεμάτη από αυτό που όλοι χρειαζόμαστε στη ζωή μας, ανεξάρτητα από την πνευματική μας κατάσταση – ελπίδα.10
Καταναλώστε πολύ περιεχόμενο του Bill Johnson, ωστόσο, και ένα ανησυχητικό θέμα αναδύεται. Η Αγία Γραφή είναι ανεπαρκής για έλεγχο, διόρθωση, διδασκαλία και κατάρτιση στη δικαιοσύνη (σε αντίθεση με το Β΄ Τιμόθεο 3:16).11 Ο Χριστιανός πρέπει επίσης να ακούει τη φωνή του Θεού εκτός των Γραφών.12 Ο Πάστορας Johnson καταφέρνει κατά κάποιον τρόπο να θέσει το δεύτερο Πρόσωπο της Τριάδας, τον Υιό του Θεού, που ενσαρκώθηκε στον Ιησού, σε αντίθεση με τον δικό Του Λόγο. Ο Ιησούς, για τους Χριστιανούς το κλειδί για την ερμηνεία των υπόλοιπων Γραφών, στο κήρυγμα του Bill Johnson, γίνεται κάτι σαν φυλαχτό. Προσαρτάται στο τέλος κάθε κηρύγματος ως ένα πρόσωπο που πέθανε για τις αμαρτίες σου· δεν σου επιτρέπει να κρατάς πικρία ή ασυγχωρησία, αλλά αυτό που πραγματικά θέλει για σένα είναι να βιώσεις την “πνευματική ανανέωση”.13 Για να το κάνεις αυτό, πρέπει να βάλεις το μυαλό και την καρδιά σου στη σωστή κατάσταση, το οποίο είναι μια περίπλοκη και επίπονη υπόθεση.
Η χρήση του Ιησού από τον Johnson ως μιας ουσίας που είναι ξεχωριστή από τις Γραφές παράγει ένα παρόμοιο, αν και αναμφισβήτητα πιο ανατρεπτικό, αποτέλεσμα με την προοδευτική προσπάθεια να δημιουργηθεί ένας κανόνας εντός του κανόνα που βασίζεται στην “αγάπη”. Ο Johnson είναι πιο ανατρεπτικός με την έννοια ότι επιβεβαιώνει μια συντηρητική σεξουαλική ηθική. Κηρύττει την πιστότητα στον γάμο και την αποχή πριν από τον γάμο. Είναι υπέρ της ζωής και ενάντια στο ακρωνύμιο του ουράνιου τόξου.14 Παρ’ όλα αυτά, απομακρύνεται από τον δρόμο της βιβλικής πιστότητας όταν επιμένει ότι ο Ιησούς δεν σκοπεύει να υποφέρει ο Χριστιανός υλική ή σωματική στέρηση, και ότι οι πιστοί, που έχουν την εντολή να κάνουν “μεγαλύτερα έργα από αυτά”, θα πρέπει να είναι σε θέση να αναστήσουν τους νεκρούς, να εξαλείψουν τις ασθένειες και να εκτελέσουν ορατά σημεία και θαύματα, συμπεριλαμβανομένης της δημιουργίας μιας γης που είναι ίδια με τον ουρανό.15
Είναι ΔικΟ Σου το ΦταΙξιμο.
Η πιο συνηθισμένη αντίρρηση στον ισχυρισμό ότι κάθε Χριστιανός θα πρέπει να είναι σε θέση να αναστήσει τους νεκρούς, να θεραπεύσει τους αρρώστους, να μην υποφέρει υλική έλλειψη και να είναι συναισθηματικά ευτυχισμένος στον Κύριο είναι ότι ο Θεός, στην πρόνοιά Του, δεν χορηγεί πάντα αυτές τις προσωρινές ευλογίες. “Σε αυτόν τον κόσμο,” επεσήμανε ο Ιησούς, “θα έχετε θλίψη” (Ιωάννης 16:33). Πρέπει να προσεύχεσαι για τους εχθρούς σου επειδή θα τους έχεις (Ματθαίος 5:43–44). Όταν υποφέρεις προσβολή και απόρριψη, πρέπει να θεωρείς τον εαυτό σου ευλογημένο, γιατί περπατάς στα βήματα του Ιησού. Πρέπει να ομολογήσω ότι αυτή η αντίρρηση βγάζει πολύ νόημα για μένα, καθώς είμαι ένα άτομο που έχει βαθιά γνώση όχι μόνο των Γραφών, αλλά και της ζωής γενικά. Δεν μπορώ να έχω ό,τι θέλω τη στιγμή που το θέλω, και αυτό είναι χάρη, γιατί γενικά σε περιόδους ταλαιπωρίας και στέρησης αποκαλύπτεται η αγάπη μου για τον Ιησού, τόσο σε μένα όσο και στους άλλους.
Η Εκκλησία Bethel δεν υιοθετεί αυτή την άποψη. Αν δεν έχεις ευλογηθεί υλικά και δεν έχεις θεραπευτεί προσωρινά, είναι επειδή δεν είχες αρκετή πίστη. Ωστόσο, αυτό δεν πρέπει να το λες με ωμό, χοντροκομμένο τρόπο. Αντίθετα, σύμφωνα με την κβαντική φυσική, τίποτα δεν συμβαίνει στον κόσμο χωρίς έναν συνειδητό παρατηρητή, χωρίς πνευματικό ήχο και χωρίς θέληση και πρόθεση. Ο Θεός τα έφερε όλα στην ύπαρξη επειδή Αυτός, ο υπέρτατος παρατηρητής, βλέπει και γνωρίζει τα πάντα. Και δημιούργησε τον κόσμο με έναν μυστικιστικό κβαντικό ήχο, και είχε την πρόθεση να το κάνει.16 Αλλά δεν έκανε όλα όσα σκόπευε να κάνει. Μας περιμένει, εμάς τα πλάσματά Του, να ζητήσουμε περισσότερα θαύματα. Στην πραγματικότητα, όπως η Άννα, μπορεί κανείς να πει ότι ο κόσμος είναι έγκυος με ανεκπλήρωτα και ανεκδήλωτα αποτελέσματα.17 Έχεις αρκετή πίστη για να διακηρύξεις τη θεραπεία σου; Για να αναστήσεις τους νεκρούς;
Καθώς οι προφήτες της Bethel στη σκηνή καλούν για τραυματισμένους αγκώνες, προβλήματα στο έντερο, εξαρθρώσεις και έλλειψη χρημάτων, φαίνεται ότι κάποιοι από αυτούς πρέπει να έχουν κάτι που ονομάζεται “πίστη”. Σίγουρα, είναι μηχανιστικό, φαίνεται να μην σχετίζεται με ένα Προσωπικό Ον, όπως ο Θεός ο Πατέρας, που αποκάλυψε τον Εαυτό Του στον Υιό Του, τον Ιησού Χριστό, για να μπορέσουμε να λυτρωθούμε από την αμαρτία και να αναστηθούμε σε νέα ζωή, αλλά είναι λάθος;
Η αίρεση γενικά προκύπτει όταν δύο αλήθειες που προορίζονται να κρατηθούν σφιχτά και παραδοξολογικά μαζί εξηγούνται υπερβολικά, ή η μία εγκαταλείπεται προς χάριν της άλλης. Οι Χριστιανοί πρέπει να επιβεβαιώνουν ότι ο Θεός είναι κυρίαρχος στη δημιουργία Του, και όμως ότι κάθε άτομο είναι υπεύθυνο για τις δικές του επιλογές. Ομοίως, ο Θεός ενσαρκώνει την τέλεια δικαιοσύνη και το τέλειο έλεος ταυτόχρονα. Είναι Τρία και επίσης Ένα. Ο Ιησούς είναι ταυτόχρονα αληθινός Θεός και αληθινός άνθρωπος.
Σε μια λανθασμένη προσπάθεια να φέρει τα οφέλη του ουρανού στη γη τώρα, η Bethel εξομαλύνει πολλές δυσκολίες σχετικά με τη Χριστιανική ζωή. Προσκολλημένοι στην πλούσια και ελπιδοφόρα υπόσχεση ότι ο Θεός θα ευλογήσει αυτούς που τον αγαπούν, όταν έρχονται αντιμέτωποι με τη θλίψη, οι αυτοαποκαλούμενοι προφήτες και απόστολοι δεν κάνουν τη δύσκολη δουλειά του να σκάψουν στις Γραφές για την αλήθεια ότι ο Θεός μετατρέπει ακόμη και τον πόνο μας σε καλό για εμάς και σε δόξα για Αυτόν. Αντίθετα, μετατοπίζουν το βάρος πίσω στον άτυχο πιστό. Υποφέρεις επειδή δεν έχεις φέρει το θέλημα του Θεού στη γη μέσω της δύναμης της πίστης σου.
Αυτό διαστρεβλώνει την αληθινή φύση του Ιησού και το έργο του Αγίου Πνεύματος. Δεν είναι πλέον το Πρόσωπο που κατανοεί τις θλίψεις και τις λύπες σου, ο πιστός υψηλός ιερέας σου που μεσιτεύει για σένα συνεχώς από τον ουρανό (Εβραίους 4:14-16). Το Πνεύμα δεν είναι ο παρηγορητής σου, ο οδηγός σου (Ιωάννης 14:15-21). Αντίθετα, μέσω κακόφωνων και αντι-βιβλικών λόγων γνώσης, ο εκκλησιαζόμενος πνευματικά επιπλέει στην επιφάνεια της Βίβλου, αρπάζοντας τα λαμπερά μπιχλιμπίδια του πλούτου, της σωματικής υγείας και των μάταιων φαντασιώσεων της ευτυχίας.
Το μανιακό γέλιο στο παρασκήνιο σε τόσα πολλά από αυτά που συμβαίνουν στην Bethel είναι ανησυχητικό. Κάθε φορά που ο Bill Johnson λέει ένα αστείο, ακόμη και όταν δεν είναι ιδιαίτερα αστείο, τον υποδέχεται ένα υπερ-ενθουσιασμένο, εκστασιασμένο πλήθος. Πιστεύει ότι το γέλιο είναι σημάδι της παρουσίας του Αγίου Πνεύματος.18 Σε συνδυασμό με τους προφήτες που στέκονται και λένε “λόγους γνώσης”, αυτό δίνει στην Bethel μια υπερβολική, θεαματική αίσθηση. Υπάρχει η εικόνα της πνευματικότητας και της λατρείας, αλλά το πρόβλημα είναι το αντικείμενο αυτής της λατρείας – δεν είναι ο Ιησούς που βλέπουμε στην Αγία Γραφή.
Ώρες και ώρες κηρύγματος του Bill Johnson δεν αύξησαν την αίσθηση χαράς μου, την ανακούφιση που ο Ιησούς – ο πραγματικός – προσφέρει στο Ευαγγέλιό Του. Εάν εγώ, ως λάτρης, πρέπει να κάνω το έργο του Θεού για Αυτόν, αν μπορώ να φέρω υλικές ευλογίες σε μένα με τη δύναμη των προθέσεών μου και των λόγων μου, αν ο Ιησούς έρχεται και ζητάει συγγνώμη σε μένα, τότε το πρόσωπο που λατρεύω είμαι ο εαυτός μου, όχι ο Θεός. Ο παραδοσιακός όρος για αυτή τη μορφή λατρείας είναι ειδωλολατρία. Είναι αυτό που συμβαίνει όταν ο Χριστιανός ρίχνει μια εικόνα του εαυτού του στους ουρανούς και την ονομάζει θεό, αντί να προσπαθεί να αποδεχθεί τον Θεό με τον τρόπο που Αυτός αποκαλύπτει τον Εαυτό Του.
Η Εκκλησία Bethel, υπό την ηγεσία του Bill Johnson, δεν οδηγεί τους ανθρώπους να γνωρίσουν και να αγαπήσουν τον Κύριο, να ακούσουν το Ευαγγέλιο, να γίνουν πρόβατα που ακολουθούν τον Καλό Ποιμένα μέσα από τη σκιά του θανάτου στην αιώνια ζωή. Αντίθετα, διδάσκει πνευματικά πεινασμένους αναζητητές να ψάχνουν τον εαυτό τους, να στηρίζονται στη δική τους κατανόηση, να αναγνωρίζουν τους δικούς τους δρόμους, και να περιμένουν να γίνουν πλούσιοι ως συνέπεια.
Anne Kennedy, MDiv, είναι συγγραφέας του Nailed It: 365 Readings for Angry or Worn-Out People, rev. ed. (Square Halo Books, 2020). Γράφει για τρέχοντα γεγονότα και θεολογικές τάσεις στο Substack της, Demotivations with Anne.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:
- Julia Bonavita, “Accused Killer of Minnesota Lawmakers Teases ‘Important Details’ in Letter During Jailhouse Interview: Vance Boulter Denies President Donald Trump or Pro-life Motivations in Jailhouse Interview About Minnesota Political Assassinations,” Fox News, July 14, 2025, https://www.foxnews.com/us/accused-killer-minnesota-lawmakers-teases-important-details-letter-during-jailhouse-interview. Boulter, from prison, claims his violent act was motivated by something other than his pro-life views: “I will just say there is a lot of information that will come out in future that people will look at and judge for themselves that goes back 24 months before the 14th. If the gov ever let’s (sic) it get out,” he said.
- David French, “The Problem of the Christian Assassin,” The New York Times, June 19, 2025, https://www.nytimes.com/2025/06/19/opinion/minnesota-killings-boelter.html.
- Marsha West, “Update — Research: New Apostolic Reformation,” Christian Research Network, January 2, 2025, https://christianresearchnetwork.org/2025/01/02/update-research-new-apostolic-reformation/.
- Seth Dahl, “Forgiveness That Leads to Joy,” Bethel Church, YouTube.com, September 2, 2015, 3:05, https://www.youtube.com/watch?v=wPOl3B4wgtc.
- Dahl, “Forgiveness That Leads to Joy.”
- “Bethel Church Service | Worship Night with Brooke Ligertwood, Kari Jobe-Carnes, and Cody Carnes,” Bethel, YouTube, July 13, 2025, 3:22:20, https://youtu.be/IjN5UaKhiuA?t=8347.
- Jenn Johnson, “God I Look to You,” Bethel Music Lyrics, AZLyrics, https://www.azlyrics.com/lyrics/bethelmusic/godilooktoyou.html.
- Bob Smietana, “How Bethel and Hillsong Took over Our Worship Sets,” Christianity Today, April 12, 2023, https://www.christianitytoday.com/2023/04/bethel-hillsong-worship-sound-christian-research/.
- Alisa Childers, “Bethel Redding & Modern Apostles: A Biblical Analysis,” Alisa Childers Podcast, November 13, 2022, https://blubrry.com/the_alisa_childers/91291908/177-bethel-redding-modern-apostles-a-biblical-analysis/.
- A good example of Bill Johnson’s preaching is the sermon “Why You Need to Let Go of Regret, Bitterness, and Jealousy,” Bethel Church, YouTube.com, December 4, 2023, 39:22, https://youtu.be/fMsnZXwtZZo?si=IOvggyVOL-dG35us.
- Holly Pivec, “Why Bill Johnson Says the Bible Is Not Enough,” HollyPivec.com, January 25, 1018, https://www.hollypivec.com/blog/2018/01/why-bill-johnson-says-the-bible-is-not-enough/7702. See also Bob Hunter, “Bill Johnson and the Extrabiblical Teaching of Bethel Church,” Christian Research Journal 37, no. 05 (2014), https://www.equip.org/articles/off-map-bill-johnson-pursuit-extrabiblical-authentication/.
- Bill Johnson, “It’s in Your Nature to Hear God’s Voice,” Bethel Church, YouTube.com, February 13, 2023, 9:17, https://www.youtube.com/watch?v=taRKeaMwR4E.
- Bill Johnson, “Knowing the God of the Breakthrough,” Bethel Church, YouTube.com, November 6, 2023, 52:40, https://www.youtube.com/watch?v=NgzkzwCKwP0&t=2s.
- Alisa Childers, “Bethel Redding & Modern Apostles: A Biblical Analysis,” Alisa Childers Podcast, November 13, 2022, https://blubrry.com/the_alisa_childers/91291908/177-bethel-redding-modern-apostles-a-biblical-analysis/.
- Bill Johnson, “The Biggest Lie Sold to Christians,” Destiny Image, December 15 (year missing), https://www.destinyimage.com/blog/bill-johnson-the-biggest-lie-sold-to-christians.
- In The Physics of Heaven (Destiny Image, 2012), the authors Ellyn Davis and Judy Franklin, and contributors, including Bill Johnson, make a confused effort to appeal to science to justify a “Second Pentecost” that resembles the spiritualist practice of manifesting.
- Bill Johnson, “How to Pray Like Hannah and Birth the Promises of God,” Bethel Church, YouTube.com, May 16, 2025, 40:16, https://youtu.be/xWB3ZKSMSrA?si=hrON_AsKSPUq4oEt.
- “Holy Laughter: Being Drunk in the Spirit,” Rediscover Bethel, YouTube.com, June 28, 2021, 14:32, https://youtu.be/QKpievvFhMI. For a critique of so-called holy laughter, see Hank Hanegraaff’s two-part series of articles, “The Counterfeit Revival: Rodney Howard-Browne and the ‘Toronto Blessing’” (Part One), Christian Research Journal 19, no. 04 (July–August 1997), https://www.equip.org/articles/the-counterfeit-revival/ and “The Counterfeit Revival: Visionary Hoaxes and Revisionary History” (Part Two), Christian Research Journal 20, no. 01 (September–October 1997), https://www.equip.org/articles/the-counterfeit-revival-part-two/.
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΤΟΥ
ΑΡΘΡΟΥ: Christian
Idolatry? Evaluating Bethel
Church and Bill Johnson | Christian Research Institute – Αυτό το άρθρο δημοσιεύτηκε αποκλειστικά online στο Christian Research Journal, Τόμος 48, τεύχος 03 (2025).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου