Η ψήφιση της Συμφωνίας των Πρεσπών
θέτει σε σοβαρό κίνδυνο τις εμπορικές ονομασίες, τα σήματα προέλευσης αλλά και
τις επωνυμίες επιχειρήσεων και προϊόντων. Τι προβλέπει η συνθήκη και τι πρέπει
να κάνουν οι επαγγελματίες
Ρεπορτάζ
Φανή Χαρίση
Μπορεί
να πέρασε η Συμφωνία των Πρεσπών και να στενοχώρησε όλους τους Ελληνες, όμως
τώρα αρχίζει μία άλλη μάχη. Η μάχη των επιγραφών και των επωνυμιών των
επιχειρήσεων, των προϊόντων, ακόμα και επωνυμιών σταθμών μέσων μαζικής
μεταφοράς και αεροδρομίων. Μια μάχη που σαφέστατα έχει εθνική σημασία, αλλά κι
ένα κόστος που πρέπει οι επιχειρήσεις να επωμιστούν.
Το
θέμα είναι ιδιαίτερα σοβαρό, ωστόσο, στη Συμφωνία των Πρεσπών περιγράφεται ως
κάτι ελαφρύ που κάποια στιγμή και σε βάθος τριετίας θα το λύσει μια διεθνής
ομάδα ειδικών! Συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι «σε σχέση με τα προαναφερόμενα
ονόματα και ορολογίες στις εμπορικές ονομασίες (commercial names), τα εμπορικά
σήματα και τις επωνυμίες (trademarks, brand names), τα Μέρη (σ.σ.: Ελλάδα και
Σκόπια) συμφωνούν να ενθαρρύνουν τις επιχειρηματικές κοινότητές τους να
θεσμοθετήσουν έναν ειλικρινή, δομημένο και με καλή πίστη διάλογο, στο πλαίσιο
του οποίου θα επιδιώξουν και θα βρουν αμοιβαίως αποδεκτές λύσεις στα θέματα που
πηγάζουν από τις εμπορικές ονομασίες, τα εμπορικά σήματα και τις επωνυμίες, και
όλα τα σχετικά ζητήματα σε διμερές και διεθνές επίπεδο».
Διεθνής
ομάδα
Παράλληλα,
στη συμφωνία επισημαίνεται ότι «για την υλοποίηση των προαναφερόμενων προνοιών
θα δημιουργηθεί μια διεθνής ομάδα ειδικών, η οποία θα αποτελείται από εκπροσώπους
των δύο Κρατών στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης, με την κατάλληλη συνεισφορά
των Ηνωμένων Εθνών και του Διεθνούς Οργανισμού Τυποποίησης. Αυτή η ομάδα θα
συγκροτηθεί εντός του 2019 και θα ολοκληρώσει την εργασία της εντός τριών
ετών».
Οπως
γίνεται όμως εύκολα αντιληπτό, οι εμπορικές ονομασίες, τα εμπορικά σήματα, οι
επωνυμίες είναι υποθέσεις που οι εταιρίες χτίζουν χρόνο με τον χρόνο και με
κόστος αξιοσημείωτο. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι Ελληνες επιχειρηματίες θα
κληθούν να καταβάλουν ποσά από 800 ευρώ για ευρωπαϊκή κάλυψη έως και 10.000
ευρώ για παγκόσμια κάλυψη, ενώ το ποσό εξαρτάται και από τον αριθμό των
προϊόντων που διαθέτουν προς κατοχύρωση. «Το ζήτημα είναι τεράστιο και θα
δημιουργηθούν πολλά προβλήματα, τα οποία αναγνωρίζει και περιγράφει και η
συμφωνία, και ακριβώς επειδή δημιουργούνται σοβαρά ζητήματα προτείνει τη
σύσταση μιας διεθνούς ομάδας ειδικών, η οποία θα βγάλει μια έκθεση το 2022,
χωρίς όμως να είναι δεσμευτική για τα δύο μέρη.
Το
κόστος των επιχειρήσεων για να προχωρήσουν σε κατοχυρώσεις σημάτων, ονομασιών
και επωνυμιών είναι τεράστιο. Θα το βρούμε μπροστά μας το θέμα και μάλιστα θα
είμαστε σε θέση άμυνας ύστερα από αυτή τη συμφωνία, γιατί από τη μία μεριά θα
υπάρχει ένα κράτος με το όνομα Βόρεια Μακεδονία κι από την άλλη η περιφέρεια
Μακεδονίας μιας χώρας που λέγεται Ελλάδα» είπε στην «κυριακάτικη δημοκρατία» ο
πρόεδρος του ΣΕΒΕ Γιώργος Κωνσταντόπουλος.
Εκκληση
Την
ίδια άποψη εκφράζει και ο πρόεδρος του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας,
Περιφερειακό Παράρτημα Κεντρικής Μακεδονίας, Αθανάσιος Σαρόπουλος, ο οποίος
κάνει έκκληση στις αγροδιατροφικές επιχειρήσεις να κατοχυρώσουν τα εμπορικά
σήματά τους στους αρμόδιους φορείς του εξωτερικού. Τονίζει, μάλιστα, ότι «εάν
δεν το πράξουν, θα βρεθούν σε δυσμενέστατη θέση».
«Δυστυχώς,
καταγράφεται ακόμη μικρός αριθμός αυτών που ξεκίνησαν ήδη διαδικασίες για την
κατοχύρωση των εμπορικών τους σημάτων. Είναι θέμα συνειδητοποίησης από μέρους
τους, ότι εάν δεν δώσουν τώρα τα ποσά που απαιτούνται ώστε να κάνουν τις
κατοχυρώσεις, τότε θα βρουν μπροστά τους τις οδυνηρές συνέπειες αυτής της
αμέλειάς τους και θα πρέπει μετά να αντιμετωπίσουν τεράστιες δυσκολίες για να
δικαιωθούν» λέει ο κ. Σαρόπουλος.
Επισημαίνει
ότι οι μόνοι τρόποι αντίδρασης των ελληνικών επιχειρήσεων για την αποφυγή
μέρους των δυσμενών επιπτώσεων είναι να καταθέσουν αιτήματα για καταχώρηση
εμπορικών σημάτων στο Ευρωπαϊκό Γραφείο του Alicante ή σε οποιονδήποτε φορέα
απαιτείται και οπωσδήποτε η οργάνωση της κατάλληλης νομικής υποστήριξης, που
είναι ιδιαίτερα απαραίτητη στην περίπτωση διαμφισβητήσεων των σημάτων.
Επιπλέον,
ο κ. Σαρόπουλος προτείνει τη δημιουργία Παρατηρητηρίου για την παρακολούθηση
των υποβληθείσων αιτήσεων καταχώρισης σημάτων που περιλαμβάνουν τους όρους
«Μακεδονία» ή «Μακεδονικός/ή/ό» από όμορες χώρες.
Προβλήματα και για το αεροδρόμιο της
Θεσσαλονίκης
Πέραν
τούτων, όμως, θα προκληθούν προβλήματα και σε άλλα πεδία, όπως οι επωνυμίες στο
αεροδρόμιο «Μακεδονία» ή στο ΚΤΕΛ «Μακεδονία», που βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη.
Στο
άρθρο 8 της συμφωνίας αναφέρεται ρητά ότι «εάν οιοδήποτε από τα Μέρη (σ.σ. τα
δύο κράτη) πιστεύει ότι ένα ή περισσότερα σύμβολα τα οποία συνιστούν μέρος της
ιστορικής ή πολιτιστικής κληρονομιάς του χρησιμοποιείται από το άλλο Μέρος, θα
θέσει υπόψη του άλλου Μέρους τη χρήση την οποία επικαλείται, και το άλλο Μέρος
θα προβεί στις κατάλληλες διορθωτικές ενέργειες για να αντιμετωπίσει
αποτελεσματικά το ζήτημα και να διασφαλίσει τον σεβασμό στην προαναφερόμενη
κληρονομιά».
Τέλος,
αξιοσημείωτο είναι ότι η συμφωνία προσδιορίζει πως οι κωδικοί χώρας για τις
πινακίδες αυτοκινήτων της γειτονικής χώρας «θα είναι ΝΜ και NMK». «Για όλους
τους άλλους σκοπούς, κωδικοί χώρας παραμένουν οι ΜΚ και MKD, όπως επισήμως
αποδόθηκαν από τον Διεθνή Οργανισμό Τυποποίησης (ΔΟΤ)», δηλαδή ξεκάθαρα
περιγράφεται ως Μακεδονία (ΜΚ) και Δημοκρατία της Μακεδονίας (MKD).
dimokratianews,27.01.2019
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου