Οἱ ἀρετὲς τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου
Καὶ πάλι, ἀγαπητοί μου, ὁ Θεὸς μᾶς ἀξίωσε νὰ
κάνουμε ἀρχὴ τῶν παρακλήσεων τοῦ Δεκαπενταυγούστου γιὰ τὴν ἑορτὴ τῆς Κοιμήσεως
τῆς Θεοτόκου.Νὰ μιλήσουμε γιὰ τὴν ὑπεραγία Θεοτόκο;Δὲν θεωρῶ τὸν ἑαυτό μου ἄξιο.
Θὰ ἔπρεπε ἕνα Χερουβὶμ ἢ ἕνα Σεραφὶμ νὰ πετάξῃ ἀπὸτὶς ἁψῖδες τοῦ οὐρανοῦ, γιὰ νὰ
ψάλῃ ὕμνο ἀντάξιό της. Ἡ ὑπεραγία Θεοτόκος, ἡ Παναγία, εἶνε μοναδικὴ καὶ ἀνεπανάληπτη.
Εἶνε ἡ ἔκφρασις τῶν εὐγενεστέρων αἰσθημάτων τοῦ γυναικείου κόσμου. Εἶνε ἡ
πλήρης χαρίτων. Εἶνε ὁκρυστάλλινος καθρέπτης. Δὲν ὑπάρχει γυναίκα χωρὶς
καθρέπτη· καὶ ὁ καλύτερος καθρέπτης γιὰ κάθε κόρη, γιὰ κάθε ἔγγαμο,
γιὰκάθε γυναῖκα ποὺ πιστεύει στὸ Χριστό, εἶνεἡ ὑπεραγία Θεοτόκος.
Ἂς δοῦμε συντόμως τὶς ἀρετές της.
⃝ Πρώτη ἀρετὴ τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου εἶνε ἡ ἁγνότης . Ἦταν ἁγνὴ
ἡ Παναγία μας. Ἦταν καθαρὴ ἀπὸ τὰ ἁμαρτήματα ἐκεῖνα ποὺ μολύνουν τὸ σῶμα καὶ ποὺ
ἡ γλῶσσα ἀποφεύγει νὰ ὀνομάσῃ, τὰ ἁμαρτήματα ποὺ καταδίκασε ὁ νόμος τοῦ Θεοῦ μὲ
ἐντολὴ τοῦ Δεκαλόγου· τὰ ἁμαρτήματα ἐκεῖνα, ἐξ αἰτίαςτῶν ὁποίων ἄνοιξε ὁ οὐρανὸς
καὶ ἔγινε ὁ κατακλυσμὸς καὶ φλόγες πυρὸς κατέκαυσαντὴν Πεντάπολι, τὰ
Σόδομα καὶ τὰ Γόμορρα. Καθαρὴ λοιπὸν ἡ Παναγία μας. Ἁγνὴ στὴ σκέψι, ἁγνὴ στὴν
καρδιά, σὰν τὸ ὁλόλευκο χιόνι. Δὲν μολύνθηκε τὸ ἐσωτερικὸ τῆς ψυχῆς της ἀπὸ τοὺς
αἰσχροὺς λογισμούς. Ἦταν «ῥόδον τὸ ἀμάραντον» , ὅπως ψάλλει ἡ ἁγίαμας Ἐκκλησία.
⃝ Δὲν ἦταν δὲ μόνο ἁγνὴ καὶ ἀμόλυντη, ἀλλὰ ἦταν ἀκόμη καὶ εὐλαβής, πιστὴ
στὸ Θεό. Εἶχε πίστι. Πίστευε ἡ Παναγία μας· ὄχι ἐνενηντα-εννιὰ
τοῖς ἑκατὸ ἀλλὰ ἑκατὸ τοῖς ἑκατό. Καὶ ἀπόδειξι τῆς πίστεώς της ἡ ἀφιέρωσί της.Δὲν
ἀναφέρω ἄλλες ἀποδείξεις. Τέκνον αὐτὴ εὐσεβῶν γονέων, τῆς Ἄννης καὶ τοῦ Ἰωακείμ,
εὐκλεὴς καρπὸς τοῦ εὐλογημένου ἐκείνου ἀνδρογύνου, σὲ ἡλικία τριῶν ἐτῶν ἀφιερώθηκε
ἐξ ὁλοκλήρου στὸ Θεό. Ἐτάχθη στὴν ὑπηρεσία τοῦ περιφήμου ναοῦ τοῦ Σολομῶντος,
καὶ ἐκεῖ μέρα καὶ νύχτα λάτρευε τὸ Θεό. Προσευχόταν, μελετοῦσε τὰς Γραφάς, ἦταν
τελείως ἀφωσιωμένη στὸ Θεό.
⃝ Μία ἀρετή της ἡ ἁγνότης, ἄλλη ἀρετή της ἡ
πίστις. Τρίτη ἀρετή της ἦταν ἡ ὑπακοή . Ὑ-πήκουε ἡ Παναγία. Ὑπήκουε
στὴ μητέρα τηςτὴν Ἄννα. Ὑπήκουε στὸν πατέρα της τὸν Ἰωακείμ. Ὑπήκουε στὸν οὐράνιο
Πατέρα. Ἔκλινε τὴν κεφαλὴ ἐμπρὸς στὶς μεγαλειώδειςβουλὲς τοῦ Θεοῦ καὶ εἶπε· «Ἰδοὺ ἡ δούλη Κυ ρίου· γένοιτό
μοι κατὰ τὸ ῥῆμά σου» (Λουκ. 1,38) . Ἦταν στὰ χέρια τοῦ Θεοῦ. Ὅπως ἡ
ὑπηρέτριαἐκτελεῖ πιστὰ τὸ θέλημα τοῦ κυρίου της, ἔτσικαὶ ἡ Παναγία.
⃝ Ἄλλη ἀρετὴ ποὺ κοσμοῦσε τὴν ὑπεραγία Θεοτόκο ἦταν ἡ ἐργατικότης . Ἐργαζόταν
ἡΠαναγία. Πτωχὴ κόρη, χωρὶς πλούτη καὶ θησαυρούς, ἐργαζόταν. Ἡ παράδοσι τῆς Ἐκκλησίας
παρουσιάζει τὴν ὑπεραγία Θεοτόκονὰ ἐργάζεται. Πήγαινε στὴ βρύση, γέμιζε τὴστάμνα,
καὶ τὴ μετέφερε στὸν ὦμο. Πήγαινεστὸ ποτάμι καὶ ἔπλενε τὰ ροῦχα. Ὕφαινεστὸν ἀργαλειὸ
μὲ τὰ δάκτυλά της. Τὰ ροῦχα,ποὺ φοροῦσε ὁ Χριστός, ὅπως ὁ ἄρραφος ἐκεῖνος
χιτώνας, ἤτανε φτειαγμένα στὸν ἀργαλειὸ τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου. Ἐργαστήρι εἶχε ἡ
Παναγία.
⃝ Ἀκόμη ἄλλη ἀρετή, ποὺ κοσμοῦσε τὴν ὑπεραγία Θεοτόκο, ἦταν ἡ ὑπομονή
της. Διότι δὲνἦταν
κόρη πλουσίας οἰκογενείας, ὅπως εἴπαμε· ἦταν κόρη πτωχοτάτων λαϊκῶν στρωμά
των. Γεννήθηκε σὲ φτωχὸ σπίτι. Κι ὅταν ἡ ἴδια ἐπρόκειτο νὰ γεννήσῃ τὸ παιδί
της, δὲντὸ γέννησε ὡς πορφυρογέννητο ἀλλὰ μέσασ᾿ ἕνα σταῦλο· σύντροφοι τοῦ
παιδιοῦ της ἦ-ταν τὰ ἄλογα ζῷα. Ποιός μπορεῖ νὰ φανταστῇ τὶς κακουχίες της; Ἔπειτα,
ὅταν ὁ Ἡρῴδης ἔσφαξε τὰ νήπια, ἡ Παναγία πῆρε τὸ μικρότης βρέφος καὶ ἔφυγε, γιὰ
νὰ ἀσφαλίσῃ τὸν Υἱόν της πέρα μακριὰ στὴν Αἴγυπτο. Καὶ τέλος στὸ σταυρό;
Ποιός μπορεῖ νὰ περιγράψῃτὸν πόνο, τὴ θλῖψι καὶ τὰ δάκρυα τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου;
Ἔτσι ἐκπληρώθηκε ἡ προφητεία, ὅτι μάχαιρα δίστομος θὰ διαπεράσῃ τὴν καρδία της (βλ.
Λουκ. 2,35).
⃝ Τελείωσα; Δὲν τελείωσα· τὰ διαμάντια ποὺ κοσμοῦν
τὴν ὑπεραγία Θεοτόκο δὲν τελειώνουν. Καὶ διαμάντια εἶνε οἱ ἀρετές
της. Ποιές ἀρετές; Εἴπαμε· ἡ ἁγνότης, ἡ πίστις, ἡ ὑπακοή, ἡ ἐργατικότης, ἡ ὑπομονή,
ὅλα αὐτά.Ποιά ὅμως ἀπὸ τὶς ἀρετές της εἶνε ἡ μεγαλύτερη; Ἔχει καὶ μία ἄλλη ἀρετή, ποὺ εἶνε
θεμελιώδης καὶ γι᾿ αὐτὴν ἀξιώθηκε νὰ γίνῃ Μητέρα τοῦ Θεοῦ. Εἶνε
τὸ σπανιώτερο εἶδος ἀρετῆς. Μπορεῖς νὰ βρῇς γυναῖκες ἁγνές, ἐργατικές, κ.λπ., ἀλλὰ
εἶνε σπάνιο σήμερα νὰβρῇς γυναῖκα σὰν τὴν ὑπεραγία Θεοτόκο στὸσημεῖο αὐτό. Ἡ ἀρετή,
ποὺ κατ᾿ ἐξοχὴν κοσμοῦσε τὴν ὑπεραγία Θεοτόκο, ἦταν ἡ ταπείνωσις! Καὶ ἀκριβῶς
λόγῳ τῆς ταπεινώσεώς της ἀξιώθηκε νὰ δεχθῇ καὶ νὰ γεννήσῃ ἀ-πὸ τὰ ἁγιώτατα
αἵματά της τὸν Κύριον ἡμῶν Ἰησοῦν Χριστόν.Αὐτὰ τὰ λίγα, ἀγαπητοί μου, γιὰ τὶς
ἀρετὲς τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου, οἱ ὁποῖες δικαιολογοῦν πλήρως τὸν χαραστηρισμὸ
«κεχαριτωμένη» ποὺ εἶπε ὁ ἄγγελος (Λουκ. 1,28).
Ποιά βασίλισσα καὶ ποιά πριγκίπισσα ἔχειτὴ
δόξα ποὺ ἔχει ἡ ὑπεραγία Θεοτόκος; Καὶ ὄχι μόνο ἐδῶ στὴ γῆ, ἀλλὰ καὶ πάνω στὸν
οὐρανό, ἐν μέσῳ τῶν ἀύλων πνευμάτων, λάμπειἡ Παναγία . Ἕνας ἀπὸ τοὺς ἱεροκήρυκες
τοῦ σκλαβωμένου γένους μας, ὁ Ἠλίας Μηνιάτης, ὁ καλύτερος ἀπὸ τοὺς ἱεροκήρυκες
παλαιοτέρων χρόνων, ἀναφέρει πρὸς τιμὴν τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου ἕνα μικρὸ ἀνέκδοτο,
τὸ ὁποῖο θὰ ἀναφέρω ἐδῶ καὶ τελειώνω τὸ λόγο.Ἕνας ἁπλοϊκὸς ἄνθρωπος, ποὺ ζοῦσε
στὶς ῥεματιές, παρακαλοῦσε τὴν Παναγία καὶ τὸ Χριστὸ καὶ ἔλεγε· «Θέλω νὰ δῶ τὴν
Παναγία πῶς εἶνε στὸν παράδεισο. Ἂς δῶ τὴν Παναγία μιὰ φορά, καὶ ἂς χάσω τὸ ἕνα
μου μάτι».Παρακαλοῦσε μιά, παρακαλοῦσε δυό, παρα-καλοῦσε τρίς… Ἐπὶ τέλους ἄκουσε
ὁ οὐρανὸς τὴν προσευχὴ τοῦ ἁπλοϊκοῦ αὐτοῦ ἀνθρώπου, καὶ μιὰ νύχτα, τὰ
μεσάνυχτα, λάμπειἡ καλύβα του ἀπὸ φῶς. Θεέ μου Θεέ μου! Καὶἐν μέσῳ ἀγγέλων καὶ ἀρχαγγέλων
βλέπει νὰ κατέρχεται ἡ Βασίλισσα τῶν οὐρανῶν. Τί ἥλιος, τί ἀστέρες, τί σελήνη!…
Λάμπει. Ἕνα λεπτὸ διήρκεσε ἡ θέα αὐτή. Ἕνα λεπτὸ τὰμάτια τοῦ χωρικοῦ εἶδαν τὴν
Παναγία ὡς βασίλισσα τῶν οὐρανῶν νὰ τὴν περιστοιχίζῃ πλῆθος ἀγγέλων.
Κατάπληκτος εἶπε «Δόξασοι, ὁ Θεός», κι ἂς ἔχασε τὸ ἕνα του μάτι. Τὸ πρωὶ
ξυπνάει, τὸ ἕνα μάτι ἔβλεπε, τὸ ἄλλοδὲν ἔβλεπε. Ἐν τούτοις τόση ἦταν ἡ χαράτου,
τόση ἡ ἀγαλλίασις, τόση ἡ εὐφροσύνη ποὺ ἐδοκίμασε, ὥστε παρακαλοῦσε καὶ γιὰδευτέρα
φορὰ νὰ δῇ τὴν ὑπεραγία Θεοτόκοκαὶ ἂς ἔχανε καὶ τὸ δεύτερο μάτι του. Καὶ ἄκουσε
ὁ Θεὸς τὴν προσευχή του, καὶ νά πάλι,ἐν μέσῳ ἀγγέλων καὶ ἀρχαγγέλων,
νά κατέρχεται ἀπὸ τὶς οὐράνιες ἁψῖδες ἡ ὑπεραγία Θεοτόκος. Ἂς μὴν
πιστεύουν οἱ ἄπιστοι, δικαίωμά τους· δικαίωμά μας ὅμως κ᾿ ἐμᾶς νὰπιστεύουμε. Ὑπάρχουν
ψυχὲς ποὺ εἶδαν τὴνΠαναγία.
Ὑπάρχουν καλόγεροι στὰ Κατουνάκια, μέσα στὰ ὑψηλὰ
ὄρη, ποὺ εἶδαν ὁράματα καὶ ὀπτασίες ἀγγέλων. Δὲν εἶνε μόνο αὐτὸς ὁ ὑλικὸς
κόσμος, τὸν ὁποῖο βλέπουμε· δὲν εἶ νε μόνο τὰ φεγγάρια, στὰ ὁποῖα ἀνέβηκαν
οἱἀστροναῦται. Πέρα ἀπὸ τὸν ὑλικὸ κόσμο ὑπάρχει ὁ ἀόρατος κόσμος, καὶ πέρα ἀπὸ
τὸν κόσμο τῶν ἀνθρώπων καὶ τῶν βασιλέων καὶ τῶν μεγιστάνων ὑπάρχει ὁ κόσμος τῶν
πνευμάτων, τῶν ἀύλων πνευμάτων. Λοιπὸν εἶδε τὴν Παναγία γιὰ δευτέρα φορά, καὶ ἔχασε
καὶτὰ δύο του μάτια. Τυφλώθηκε, ἦταν ὅμως εὐ-χαριστημένος. Ἀλλὰ ἦταν ποτὲ
δυνατὸν ἡ Παναγία, ἡ γλυκειὰ μάνα τοῦ κόσμου, ν᾿ ἀφή-σῃ αὐτὸ τὸν ἄνθρωπο τυφλό,
ἐπειδὴ παρεκάλεσε νὰ τὴ δῇ στὴ δόξα της; Ἔτσι μιὰ νύχτα, ἀέρινα δάκτυλα, αἰθέρια
δάκτυλα, ἄγγιξαν τὰ μάτια του καὶ εἶδε πάλι τὸ φῶς του, καὶδόξασε τὸ Θεό.Ναί, ἀδελφοί
μου, αὐτή εἶνε ἡ Παναγία· τὴνὁποία ἐμεῖς οἱ Ἕλληνες ἔχουμε ἰδιαίτερο λόγο νὰ τὴν
ἀγαποῦμε καὶ νὰ τὴν τιμοῦμε, διότι ἀνέκαθεν στὴν μακρὰ ἱστορία τοῦ γένους μας
στάθηκε ἡ ὑπέρμαχος στρατηγὸς τῆς πατρίδος μας. «Τῇ Ὑπερμάχῳ Στρατηγῷ τὰ νικητήρια…»
.Αὐτή, ἀγαπητοί μου, εἶνε ἡ Παναγία μας.Μεγάλη ἡ χάρις καὶ μεγάλη ἡ δόξα της
Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὴν
ἱ. μονὴ Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου Κλαδορράχης - Φλωρίνης τὴν 15-8-1971.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου