Ἡ εἰς ἐπήκοον ἀνάγνωση
τῶν μυστικῶν Ἱερατικῶν Εὐχῶν τῆς Λειτουργίας ἀπό ἐμπειρικῆς ἀπόψεως
Παν. Δ. Παπαδημητρίου, PhD
αʹ ἔκδοσις, 28/5/2026
(γιά
καλύτερη ἐμπειρία ἀνάγνωσης, γιά τίς παραπομπές, τίς ἀναφορές, κτλ., δεῖτε
παρακάτω τό PDF)
Χαρακτηριστικὸ τῶν Ὀρθοδόξων εἶναι ἡ τήρηση τῆς Παραδόσεως. Ἡ τήρηση τῆς Ἱερᾶς Παραδόσεως εἶναι Ἀποστολικὴ ἐντολή. Στήκετε, καὶ κρατεῖτε τὰς Παραδόσεις (Βʹ Θεσ. βʹ 15). Πάντα εὐσχημόνως καὶ κατὰ Τάξιν γινέσθω (Αʹ Κορ. ἰδʹ 40). Στὴν διακονία στὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία δὲν κάνει ὁ καθένας του κεφαλιοῦ του, ἀλλιῶς κοινῶς προτεσταντίζει. Ἡ Ἐκκλησία εἶναι «ἑπομένη τοῖς Ἁγίοις Πατράσι», ὄχι ἑπομένη ταῖς προσωπικαῖς γνώμαις ἑκάστου. Γιατί πρέπει νὰ τηρεῖται ἡ Παράδοση τῆς Ἐκκλησίας; Ἡ Ἱερὰ Παράδοση εἶναι ἡ ἀσφαλὴς ὁδὸς τῆς Ἐκκλησίας, ἡ ὁδὸς τῶν Ἁγίων Πατέρων, ἡ ἀσφαλὴς ὁδὸς τῆς θείας λατρείας, τῆς προσευχῆς, τῆς μετανοίας, τῆς καθάρσεως, τοῦ φωτισμοῦ καὶ τῆς θεώσεως.
Ὅπως εἴδαμε σὲ προηγούμενο ἄρθρο μας, ἡ Παράδοση στὴν Λειτουργία ἔχει ὡς ἑξῆς: ὁ Διάκονος ἐκφωνεῖ (εἰς ἐπήκοον) τὶς διὰ Προσφωνήσεως κοινὲς Εὐχές πρὸς τὸν Ἱερέα καὶ τοὺς πιστούς, καὶ αὐτοὶ ἀνταποκρινόμενοι προσεύχονται μυστικῶς, κατ’ ἰδίαν, ὁ μὲν Ἱερεὺς μὲ τὶς δικές του Εὐχές, οἱ δέ πιστοὶ μὲ τὸ μυστικὸ Κύριε ἐλέησον ἢ τὶς δικές τους προσευχές (ὁ Ψάλτης ἐκφώνως ὡς «ὁδηγὸς» τῶν Πιστῶν στὶς προσευχητικὲς ἀποκρίσεις στὴν κοινὴ Εὐχὴ τοῦ Διακόνου). Οἱ Προσευχὲς αὐτὲς χάριτι Θεοῦ, ὅλες μαζὶ ὅμως ὄχι ὡς ξεχωριστὲς ἀλλὰ ὡς μία κοινὴ δυνατὴ Προσευχή, ὡς μία κοινὴ Δύναμις πηγαίνουν στὸν Θεό. Αὐτὸ σημαίνει ὅτι καὶ ἡ ἐλάχιστη Προσευχὴ ἑνὸς ραθύμου πιστοῦ στὴν Ἐκκλησία, ἀποκτᾶ μεγαλύτερη παρρησία στὸν Θεὸ (ἀπὸ ὅτι ὅταν προσεύχεται σπίτι μόνος του, ποὺ κι αὐτὸ δὲν πρέπει νὰ ἀμελεῖ) λόγῳ τῆς κοινῆς Προσευχῆς τῆς Ἐκκλησίας.
Μὴν
ἀμελοῦμε τὴν κατ’ οἶκον προσευχή. Ἡ κατ’ οἶκον Προσευχὴ βοηθάει τὴν Προσευχὴ
στὴν Ἐκκλησία, καὶ ἡ Προσευχὴ στὴν Ἐκκλησία βοηθάει τὴν κατ’ οἶκον Προσευχή.
Ὅταν ὑπάρχει μαζὶ καὶ ἡ μετάνοια, ἡ συγχώρεση, ἡ ἀκακία, ἡ ἀγάπη, καὶ ἡ
ταπείνωση τότε ἀποκτάει μεγαλυτέρα δύναμη ἡ Προσευχή μας, χάριτι Θεοῦ πάντοτε.
Σύμφωνα
μὲ τὸν Φουντούλη, ὅταν ἦταν ἐν ζωῇ, μακρὰν ἡ ἰσχυροτέρα Παράδοση ἦταν ἡ ἀρχαία
Παράδοση τῶν Μυστικῶν (ὄχι τῶν νεωτεριστικῶν φωναχτῶν) Εὐχῶν:1
α)
«Ἔχει ὅμως δημιουργηθεῖ ἀπὸ αἰώνων παράδοση ὡς πρὸς τὴ μυστικῶς ἀνάγνωση τῶν
Εὐχῶν καὶ αὐτὴ σήμερα εἶναι ἡ γενικῶς κρατοῦσα σ’ ὅλη τὴν Ὀρθόδοξο Ἐκκλησία
τάξη».
β)
«Ἐνωρὶς ἐπεκράτησε νὰ λέγωνται “μυστικῶς” οἱ εὐχὲς τῆς θείας Λειτουργίας.
Συνήθως ὁ ἱερεὺς τὶς ἔλεγε κατὰ τὴν ὥρα ποὺ ὁ διάκονος ἔλεγε τὴν συναπτή,
πάντως πρὸ τῆς ἐκφωνήσεως».
γ)
«“Μυστικῶς”, ὡς γνωστόν, λέγονται σήμερα ὅλες οἱ Εὐχὲς τῆς θείας Λειτουργίας
ἐκτὸς ἀπὸ τὴν Ὀπισθάμβωνον [στὸ τέλος]».
δ)
«Μυστικῶς λέγονται οἱ Εὐχὲς ποὺ ἀπευθύνονται στόν Θεό». [Ὅλες οἱ Εὐχὲς ὅμως
στὸν Θεὸν ἀπευθύνονται (!), ὄχι στοὺς ἀνθρώπους, ἀλλὰ ὑπὲρ τῶν ἀνθρώπων, τοῦ
κόσμου, κλπ.].
Οἱ
φωναχτὲς Εὐχὲς προωθήθηκαν τὰ τελευταῖα 75+ περίπου χρόνια, καὶ ἰδιαίτερα μετὰ
τὴν κοίμηση τοῦ μακαριστοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν Σεραφείμ, ἀπὸ Θεολόγους,
Λειτουργιολόγους καὶ Κληρικοὺς ποὺ παρασύρθηκαν ἀπὸ τὴν Βʹ Βατικάνεια Σύνοδο,
καὶ αὐτοὶ παρέσυραν πόσους Κληρικοὺς καὶ Λαϊκούς.
Δυστυχῶς
στὶς ἡμέρες μας, πολλοί εὐκαίρως-ἀκαίρως ὑποστηρίζουν τὴν νεωτεριστικὴ ἔκφωνη
Προσευχὴ τῶν Ἱερέων στὴν Θεία Λειτουργία.
Λένε: Ὁ Ἱερεὺς πρέπει νὰ προσεύχεται φωναχτά, καὶ νὰ τὸν ἀκοῦνε οἱ πιστοί.
Σὲ
προηγούμενα ἄρθρα μας ἔχουμε ἀπαντήσει στὸ θέμα μὲ πολλὲς ἀναφορὲς στὴν Ἱερὰ
Παράδοση, στὰ Χειρόγραφα, στοὺς Ἁγίους καὶ στὶς Ἱερὲς Συνόδους. Ἐδὼ θὰ
προσπαθήσουμε νὰ ἀπαντήσουμε περιληπτικά, κυρίως ἐμπειρικά.
Α. Ἀπάντησις ὡς πρὸς τὸ σκέλος τῆς Ἱερᾶς Παραδόσεως:
Δὲν
τεκμηριώνεται στὴν Ἱερὰ Παράδοση τῆς Ἐκκλησίας γιὰ τὴν Θεία Λειτουργία ὅτι ὁ
Ἱερεὺς ἀναγινώσκει τὶς Εὐχὲς εἰς ἐπήκοον τοῦ λαοῦ, ἀπεναντίας μάλιστα τονίζεται
ἡ μυστικὴ ἀνάγνωση ῥητῶς ἢ ἐμμέσως,2 μέχρι καὶ τὰ Ἱερατικὰ τῆς Ἀποστολικῆς
Διακονίας πρό τοῦ 2002/2004 εἶχαν ρητῶς μυστικῶς τὶς Ἱερατικὲς Εὐχές τῆς
Λειτουργίας. Ἡ δέ Ἱερὰ Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος εἶχε ἀποστείλει ὄχι
μία ἀλλὰ τρεῖς (3) Συνοδικὲς Ἐγκυκλίους πρὸς τοὺς νεωτεριστὲς παρηκόους: ἀρ.
πρωτ. 499 / 16-2-1951, ἀρ. πρωτ. 1353 / 9-6-1956, ἀρ. πρωτ. 1137 / 13-3-1974
(εἰς ὦτα μὴ ἀκουόντων μηδὲ συνιέντων).3
Οἱ
πιστοὶ ἄκουγαν τὶς διὰ Προσφωνήσεως κοινὲς Εὐχὲς ὑπὸ τοῦ Διακόνου, ὅπως τὶς
ἄκουγαν καὶ οἱ Ἱερεῖς, καὶ ἀνταποκρινόμενοι καὶ οἱ Ἱερεῖς καὶ ὁ Λαός,4
προσεύχονταν κατὰ διάνοιαν, μυστικῶς, (ὁ Ψάλτης μόνον ἐκφώνως, ὡς «ὁδηγός» τῶν
Πιστῶν τρόπον τινα στὶς προσευχητικὲς ἀποκρίσεις στὴν Εὐχὴ τοῦ Διακόνου).
Ἀπὸ
τὶς Ἱερατικὲς Εὐχές, οἱ πιστοὶ ἄκουγαν μόνον τὴν «νεωτέραν» ὀπισθάμβωνον
Ἱερατικὴ Εὐχὴ στὸ τέλος,5 γιὰ αὐτὸ ἄλλωστε λεγόταν καὶ ἐκφώνως στὸ κέντρον τῆς
Ἐκκλησίας (γιὰ νὰ τὴν ἀκοῦνε οἱ πιστοί, τότε δὲν ὑπῆρχαν μικρόφωνα, μεγάφωνα)
πάντοτε πρὸς ἀνατολάς στραμμένος ὁ Ἱερεύς, μπροστὰ ἀπὸ τὸν ἄμβωνα ποὺ τότε ἦταν
στὸ κέντρον τῆς Ἐκκλησίας (ἢ ὄπισθεν τοῦ ἄμβωνος, ὀπισθάμβωνος, ἂν «βλέπεις»
τὸν ἄμβωνα ἀπὸ τὴν μεριὰ τοῦ Ἱεροῦ).
Ἐπίσης
καὶ οἱ Ἱερεῖς δὲν ἀκοῦνε τὶς μυστικὲς Εὐχὲς τῶν Πιστῶν, οὔτε καὶ τῶν Μοναχῶν
στὰ μοναστήρια, οὔτε καὶ κανεὶς Ὀρθόδοξος πιστὸς εὔχεται στὴν Ἐκκλησία εἰς
ἐπήκοον τοῦ διπλανοῦ του πιστοῦ. Γιὰ αὐτὸ καὶ ὅταν ὁ Διάκονος προσφωνεῖ, δὲν
λέει Ἐν εἰρήνῃ τοῦ Κυρίου δεήθητι πάτερ! Καὶ ἐσεῖς πιστὲ Λαέ ἀκούετε τὸν πάτερ
νὰ προσεύχεται ἐκφώνως! Οὔτε λέει, Ἐν εἰρήνῃ τοῦ Κυρίου δεήθητε πιστοί! Ἀλλά,
τί προσφωνεῖ; Προσφωνεῖ: Ἐν εἰρήνῃ τοῦ Κυρίου δεηθῶμεν! Ὁ Διάκονος σὲ ποιοὺς
λέει τὸ δεηθῶμεν; Φυσικά, στὸν Ἱερέα, καὶ στὸν πιστὸ Λαό. 6, 7, 8
Β. Ἀπάντησις ὡς πρὸς τὸ σκέλος τῶν Πιστῶν (καὶ τῶν Μοναχῶν στὰ μοναστήρια)
Λένε
οἱ νεωτεριστές, ὅτι πρέπει νὰ ἀκοῦνε οἱ πιστοὶ - κατ’ ἐπέκτασιν καὶ οἱ μοναχοὶ
στὰ μοναστήρια - τὶς μυστικὲς Εὐχὲς τοῦ Ἱερέως.
Ἂν
παραθεωρήσουμε τὸν νεωτερισμὸ τῆς θέσης αὐτῆς, δὲν διευκρινίζουν τί ἀκριβῶς
καλοῦνται νὰ κάνουν οἱ πιστοὶ (καὶ οἱ μοναχοί) ὅταν ὁ Ἱερεὺς ἀναγινώσκει δυνατὰ
τὴν μυστική Ἱερατικὴ Εὐχή. Τὸν ἀκοῦνε ἐνεργῶς (στοχάζονται διανοητικῶς ἢ πῶς
ὁρίζεται τὸ ἐνεργῶς; ), παθητικῶς, ἢ παρακολουθοῦν ἀναγνωστικῶς τὶς Ἱερατικὲς
Εὐχές ἀπὸ τὰ ἔσχατα μοντερνιστικὰ Ἱερατικὰ τῶν Πιστῶν; Ἂν φύγει ὁ νοῦς τους (ἂν
χαζέψουν) γιὰ λίγο, καὶ δὲν ἀκούσουν ἢ δὲν διαβάσουν μιὰ-δυὸ-δέκα προτάσεις ἀπὸ
τὴν Εὐχὴ τοῦ Ἱερέως (ἢ καὶ ὁλόκληρη τὴν Εὐχή) τί γίνεται ἡ «συμμετοχή» τους;
Μπορεῖ
νὰ προσευχηθεῖ ὁ πιστὸς ἀκούγοντας τὶς μυστικὲς Εὐχὲς τοῦ Ἱερέως ἢ μεταβάλλεται
σὲ στοχαστὴ ἢ ἀκροατή, καὶ ἴσως κατόπιν σὲ ἀδιάφορο θεατή;9
Ἡ
Προσευχὴ δὲν εἶναι ἀκρόαση ἢ κατανόηση ἢ ἐρμηνεία Εὐχῶν, οὔτε θεατρικὴ
παρακολούθηση. Ἡ Λειτουργικὴ Ἱερὰ Παράδοση τῆς Ἐκκλησίας δὲν ζητεῖ ἀπὸ τὸν
πιστὸ νὰ παρίσταται ὡς ἀκροατὴς ἢ κατανοητὴς τῶν Ἱερατικῶν Εὐχῶν οὔτε ὡς θεατὴς
τῶν Ἱερέων, ἀλλὰ νὰ συμμετέχει προσευχητικῶς στὴν κοινὴ Προσευχὴ τῆς Ἐκκλησίας.
Τὸ ζητούμενο εἶναι νὰ προσευχηθεῖ ὅλη ἡ Ἐκκλησία ἀπὸ κοινοῦ ὑπακούοντας καὶ
ἀνταποκρινόμενοι, μυστικὰ προσευχόμενοι ἕκαστος, στὶς κοινὲς διὰ Προσφωνήσεως
Εὐχὲς ὑπὸ τοῦ Διακόνου («αἱ τοῦ πλήθους Εὐχαί» καὶ «αἱ τῶν ἱερέων Εὐχαί» λέγει
ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, βλ. καὶ τὸν Ἅγιο Πορφύριο).10 Τί δύναμη ἔχει
αὐτὴ ἡ κοινὴ Προσευχή! Οἱ μυστικὲς Εὐχὲς τοῦ Ἱερέως καὶ τῶν Πιστῶν δὲν εἶναι
ἀνταγωνιστικὲς οὔτε ἀσύνδετες μεταξύ τους προσευχές, ἀλλὰ μία κοινὴ ἐκκλησιαστικὴ
Προσευχή, χάριτι Θεοῦ, ποὺ ἀνεβαίνει στὸν Θεό.
Ὅταν
ὅμως ἡ ἀκρόαση, ἡ ἀπαγγελία, γίνεται συνεχής, θεολογικὴ καὶ νοηματικὰ πυκνή,
καὶ δεσμευτική, ἐμποδίζει τὴν νοερὰ Προσευχή τοῦ πιστοῦ, καὶ μεταβάλλει τὸν
πιστὸ σὲ παρακολουθοῦντα ἀκροατή. Ὅμως ὁ Διάκονος εἶπε τοῦ Κυρίου δεηθῶμεν, ὄχι
δεήθητι Πάτερ! Καὶ ὁ πιστὸς πρέπει νὰ (συμ)προσευχηθεῖ μυστικῶς καὶ ὁ ἐκφώνως
προσευχόμενος Ἱερεὺς δυσχεραίνει τὴν νοερὰ προσευχή του (ἐν γνώσει, ἢ ἐν
ἀγνοίᾳ, ἰδιαίτερα μὲ τὰ μικρόφωνα). Γιὰ αὐτὸ ἄλλωστε καὶ ὁ μεγάλος ἐργάτης τῆς
προσευχῆς, ἀπαθὴς καὶ νηπτικὸς Ἅγιος τῶν ἡμερῶν μας Ὅσιος Ἰωσὴφ ὁ Ἡσυχαστής
φώναξε στὸν ἱερομόναχο: «Μὴ φωνάζῃς, παπᾶ, πές τις σιγανά, ὅπως ἀναφέρεται μέσα
στὸ Ἱερατικό, ὅτι μυστικῶς λέγονται».11, 12
Τὸ
ἴδιο παθαίνουν ἀπὸ τὸν ἐκφώνως προσευχόμενον Ἱερέα ὄχι μόνον οἱ πιστοί, ἀλλὰ
καὶ ὅσοι συλλειτουργοῦντες Πρεσβύτεροι θέλουν νὰ συμπροσευχηθοῦν. Παλαιότερα ἡ
Παράδοση τοῦ Ἱερατικοῦ Συλλείτουργου εἶχε ὁ κάθε Ἱερεὺς (καὶ ὁ κάθε Ἐπίσκοπος)
νὰ προσεύχεται κατ’ ἰδίαν τὶς μυστικὲς Ἰερατικὲς Εὐχές,13 ὅπως καὶ ὁ κάθε
πιστός (καὶ μοναχὸς) κατ’ ἰδίαν προσεύχεται, κατὰ τὴν ἐντολὴν τοῦ Κυρίου:
«κλείσας τὴν θύραν σου πρόσευξαι τῷ Πατρί σου».
Ὅμως
ἂν καὶ κατ’ ἰδίαν προσευχόμενοι ὅλοι στὴν Ἐκκλησία (Ἱερεῖς καὶ πιστοί)
ἀνταποκρινόμενοι στὶς διὰ Προσφωνήσεως Κοινὲς Εὐχὲς ὑπὸ τοῦ Διακόνου, ἐν
τούτοις Μία Προσευχή, μία Δύναμις πηγαίνει στὸν Θεό (ὑποσ. 10)!
«Ὁλόκληρον
τὸ σῶμα τῆς Ἐκκλησίας ὁμοθυμαδὸν ἀναπέμπῃ τὴν δέησιν μιᾷ φωνῇ, Ἱερέων παρόντων,
καὶ τὰς Εὐχὰς τοῦ κοινοῦ πλήθους ἀναφερόντων», Χρυσόστομος [PG 56, 182], πρβλ.
[PG 48, 725], δηλ. «ἀναπέμπεται [ἡ Δέηση] ἀπὸ τὸ πλῆθος τῶν πιστῶν, ἀπὸ τὸ σῶμα
τῆς Ἐκκλησίας, μὲ μίαν ψυχήν, ἐπὶ παρουσίᾳ τῶν Ἱερέων, οἱ ὁποῖοι προσφέρουν εἰς
τὸν Θεὸν τὰς προσευχὰς τοῦ Ἐκκλησιάσματος»,14 γιὰ αὐτὸ καὶ ὁ πληθυντικὸς τῶν
Ἱερατικῶν Εὐχῶν ποὺ παρερμηνεύουν οἱ νεωτεριστές. Ὁ πληθυντικὸς σημαίνει ὅτι ὁ
Ἱερεὺς ἀναφέρει καὶ τὶς Εὐχὲς τῶν Πιστῶν, ὄχι ὄτι πρέπει νὰ ἀκούγονται οἱ
μυστικὲς Ἱερατικὲς Εὐχές στοὺς πιστούς.15
Ἀκόμη
καὶ ἂν ὁ πιστὸς θέλει ἢ προσπαθήσει νὰ προσευχηθεῖ ἀκούγοντας τὴν μυστικὴ
Προσευχὴ τοῦ Ἱερέα (ὅπου λέγεται ἐκφώνως), ἀποσπᾶται ὁ νοῦς του ἀπὸ τὴν
προσευχή του, γιὰ νὰ παρακολουθήσει, νὰ κατανοήσει, ἂν καὶ ὅσο μπορέσει, καὶ
ὅσο κυρίως ἡ θεολογική καὶ πνευματική του στάθμη τὸ ἐπιτρέπει, τὸ ἀκροώμενο.
Ἀκόμη καὶ ἂν ὁ πιστὸς κρατάει μπροστά του τὸ κείμενο τῆς μυστικῆς Ἱερατικῆς
Εὐχῆς ἢ τὴν διαβάζει σὲ νεοελληνική ἀπόδοση,16 καὶ πάλι ἐνδέχεται νὰ πέσει
στοὺς αὐτοὺς καὶ περισσότερους περισπασμούς: προσπαθεῖ νὰ διαβάζει, νὰ ἀκούει,
νὰ μὴ χάνει τὰ λόγια, νὰ μελετᾶ, νὰ στοχάζεται, νὰ προσπαθεῖ ἐγκεφαλικὰ νὰ
ἐννοήσει τὰ θεολογικὰ νοήματα, νὰ προσέχει τυχὸν λάθη τοῦ Ἱερέως ἢ καὶ τοῦ
κειμένου, ἢ ἂν διαβάζει σωστὰ ὁ Ἱερεύς ἀποδίδοντας τὸ νόημα, καὶ συγχρόνως
προσπαθεῖ νὰ ...προσεύχεται (ἂν διαβάζει καὶ ἀπὸ τὸ κινητό, τότε ἀκόμη
χειρότερα). Αὐτὸ ὅμως δὲν εἶναι Προσευχή, ἀλλὰ κἂν ἀκουστικὴ ἢ καὶ διανοητικὴ
παρακολούθηση.
Στὴν
οὐσία οἱ νεωτεριστές «δεσμεύουσιν γὰρ φορτία βαρέα καὶ ἐπιτιθέασιν ἐπὶ τοὺς
ὤμους τῶν ἀνθρώπων».
Τί
εἶναι Προσευχή; «Προσευχή ἐστιν ἀνάβασις νοῦ πρὸς Θεὸν ἢ αἴτησις τῶν
προσηκόντων παρὰ Θεοῦ», Ἅγ. Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός [PG 94, 1089C-D, κεφ. ΞΔʹ].17
Ἡ αἴτησις στὴν Λειτουργία εἶναι προσωπικὴ προσευχητικὴ ἀνταπόκριση (πρὸς τὸν
Θεόν) στὴν Κοινὴ Εὐχὴ ὑπὸ τοῦ Διακόνου (ἢ τὰ κατ’ ἰδίαν αἰτήματα ἑκάστου), δὲν
εἶναι ἀκρόαση τῆς Εὐχῆς τοῦ Ἱερέως. Καὶ «ἀνάβασις νοῦ18 πρὸς Θεὸν» εἶναι ἡ
ὁμιλία τοῦ νοῦ μας πρὸς τὸν Θεόν, διότι «ἡ Προσευχή, ὁμιλία ἐστὶ νοῦ πρὸς Θεόν»
(Εὐαγρίου/Νείλου), [PG 79, 1168C, κεφ. Γʹ]. Βέβαια ὑπάρχει καὶ ἀνάβασις νοῦ
πρὸς Θεὸν ἄνευ ὁμιλίας.19 Ἂν σὲ τυχὸν ὁμιλία μας πρὸς τὸν Πρωθυπουργὸ ἢ κάποιον
Ἄρχοντα ἢ κάποιον ποὺ ἔχουμε «ψηλά», λαμβάνουμε τὸ ἀνάλογο «σχῆμα», πολὺ
περισσότερο στὴν ὁμιλία μας (προσευχή μας) πρὸς τὸν Θεόν.
Λέει
ὁ Μητρ. Λεμεσοῦ Ἀθανάσιος: «οὐσιαστικὰ οἱ Ἅγιοι δὲν σκέφτονται, προσεύχονται,20
δηλ. καταργεῖται ἡ σκέψις καὶ παραμένει ἡ προσευχὴ ἡ ὁποῖα εἶναι ἐρώτησις εἰς
τὸν Θεὸν καὶ ἀπάντησις ἐκ τοῦ Θεοῦ. Ἔτσι εἶναι οἱ τέλειοι ἄνθρωποι, οἱ ἐν
Χριστῷ ἄνθρωποι».21
Ἀδικεῖ
τὸν ἑαυτό του ὁ πιστὸς καὶ ὁ νέος (συνήθως) ποὺ χρησιμοποιεῖ νεωτεριστικὸ
«Ἱερατικὸν τῶν πιστῶν» στὴν Λειτουργία. Παρίσταται τόσο χρόνο στὴν Ἀκολουθία,
καὶ στὴν οὐσία λόγῳ τῶν περισπασμῶν εἶναι δύσκολο νὰ προσευχηθεῖ ἀληθινά.
Πιὸ
πολὺ καὶ πιὸ ὀρθὰ θὰ κατανοήσεις Χάριτι Θεοῦ τὴν Λειτουργία, συμμετέχοντας μὲ
τὴν μυστικὴ προσευχή σου στὴν Λειτουργία, παρὰ μὲ τὸ διάβασμα (ποὺ κι αὐτὸ
εἶναι καλὸ, ὅταν τὸ βιβλίο δὲν ἔχει πλάνες, ἐκτὸς ὅμως τῆς Ἀκολουθίας, ἐκτὸς
τῆς Ἐκκλησίας). «Ἡ Προσευχὴ φωτίζει τὸν ἄνθρωπο. Ἂν ὁ ἄνθρωπος προσευχηθεῖ τότε
θὰ λάβει πληροφορία ἀπὸ τὸν Θεόν».22 Χρειάζεται ὅμως νὰ ἐργαζόμαστε καὶ τὴν
ἀρετή γιὰ νὰ ἔχει δύναμη ἡ προσευχή.
Βέβαια,
οἱ ἐκφωνήσεις τῶν Ἱερέων, οἱ εὐλογίες, οἱ ἀνήκουσες στὴν Παράδοση προτροπές
(ὄχι τὰ μοντερνιστικὰ «ὅλοι μαζί»), τὰ ἀναγνώσματα, τὰ τροπάρια, κτλ. ποὺ σοφὰ
τὰ ἔχει βάλει ἡ Παράδοση τῆς Ἐκκλησίας στὴν τάξιν τῆς Λειτουργίας, καὶ ποὺ
εἶναι δοξολογία, κατήχηση, ἀλλὰ ταυτόχρονα καὶ πνευματικὴ ἐνδυνάμωση χάριτι
Θεοῦ γιὰ προσεκτικωτέρα προσευχή, αὐτὰ παραδοσιακῶς ἐκφώνως ὄχι μυστικῶς.
Γ. Ἀπάντησις ὡς πρὸς τὸ σκέλος τῶν Ἱερέων
Ἡ
ἔκφωνη προσευχή τοῦ Ἱερέως στὴν Λειτουργία δὲν εἶναι μόνον ἀντιπαραδοσιακή,23
ἀντικανονική,24 δὲν περισπᾶ μόνο τοὺς προσευχόμενους πιστούς ἀπὸ τὴν νοερὰ
προσευχή τους, ἀλλὰ περισπᾶ καὶ τὸν ἴδιον τὸν Ἱερέα. Ἡ «[ἔκφωνη] ἀνάγνωσις τῶν
εὐχῶν εἰς ἐπήκοον τοῦ ἐκκλησιάσματος ἀπαιτεῖ στόμφον, χρωματισμὸν τῆς φωνῆς καὶ
πολλάκις πομπῶδες ὕφος καὶ ἄλλας «ὑποκριτικὰς» ἱκανότητας, στοιχεῖα ἐρχόμενα
εἰς ἄκραν ἀντίθεσιν πρὸς τὴν σεμνοπρεπῆ καὶ κατανυκτικὴν ἀτμόσφαιραν, ἣν
ἀπαιτεῖ ἡ τέλεσις τῶν μυστηρίων τῆς Ἐκκλησίας».25 Ἡ ἐπὶ τούτου ἔκφωνη ἀνάγνωση
τῶν μυστικῶν Ἱερατικῶν Εὐχῶν δύναται νὰ μεταβάλει τὴν Προσευχὴ σὲ ἔγνοια
ἀκρόασης, ρητορικὴ ἐπίδειξη ἢ λειτουργικὴ παρουσίαση. Ὁ Ἱερεὺς κινδυνεύει ἀπὸ
προσευχόμενος Λειτουργὸς νὰ γίνει ἀναγνώστης.
Ὡς
προσευχόμενος Λειτουργὸς ὅμως, προχωρεῖ «μετὰ παῤῥησίας τῷ θρόνῳ τῆς χάριτος
τοῦ Θεοῦ, μετὰ ἀληθινῆς καρδίας, ἐν πληροφορίᾳ πίστεως, ἀπαγγέλων τῷ Θεῷ, καὶ
συλλαλὼν μόνος Αὐτῷ», [PG 98, 429A].26 Γιὰ τὸ Ἱερατικὸ Συλλείτουργο
ἀναφερθήκαμε στὴν ἐνότητα §Β.
Ἔτσι
ὁ ἐκφωνὼν τὶς μυστικὲς Ἱερατικὲς Εὐχὲς τῆς Λειτουργίας Ἱερεύς, ἐπὶ τούτου, γιὰ
νὰ τὶς ἀκούει ὁ Λαός, ἀδικεῖ πρῶτα τὸν ἑαυτό του, ἀδικεῖ τοὺς πιστοὺς στερῶντας
τους τὴν ἀληθινὴ Προσευχὴ καθιστῶντας τους ἑκόντας ἄκοντας ἀκροατές τῶν
μυστικῶν Εὐχῶν του (πράγμα τὸ ὁποῖο θὰ θεωροῦσαν ἄτακτο - καὶ σωστά - ἂν τὸ
ἔπρατταν οἱ πιστοὶ ἢ οἱ μοναχοὶ φωνάζοντας τὶς μυστικὲς εὐχές τους), ἀλλὰ τὸ
κυριώτερο ἀδικεῖ ὁλόκληρη τὴν Ἐκκλησία μειώνοντας τὴν δύναμη τῆς Προσευχῆς της.
Συνάμα,
ἡ ἐκφώνηση τῶν Ἱερατικῶν Εὐχῶν τῆς Λειτουργίας κρύβει Κληρικαλισμό.
Κληρικαλισμὸς δὲν εἶναι ἡ μυστικὴ Προσευχὴ τῶν Ἱερέων (καὶ ὁ Λαὸς μυστικῶς
προσεύχεται), ἀλλὰ ἀπεναντίας εἶναι ἡ ἀντιπαραδοσιακῶς ἐπὶ τούτου ἔκφωνη
πολλάκις ἐπιτετηδευμένη Προσευχή τους, ὅταν γίνεται γιὰ νὰ προκαλέσουν τὴν
προσοχὴ τοῦ ἐκκλησιάσματος, μὲ συνέπεια νὰ μὴν ἀφήνουν τοὺς πιστοὺς νὰ
προσευχηθοῦν ἀληθινά.
Τέλος, καὶ τῷ Θεῷ, δόξα πάντων ἕνεκεν.
Υποσημειώσεις
1
Ἰω. Μ. Φουντούλη, Ἀπαντήσεις εἰς Λειτουργικὰς ἀπορίας, Τόμος Εʹ (2003), ὅ.π.,
#551-553, σ. 201, Τόμος Βʹ (1994), #235, σ. 229, Τόμος Εʹ (2003), ὅ.π.,
#551-553, σ. 192, Τόμος Εʹ (2003), ὅ.π., #558, σ. 222.
2
Παν. Παπαδημητρίου, Ποιοῦντος τοῦ Διακόνου τὴν Εὐχήν, ὁ Ἱερεὺς ἐπεύχεται τὴν
Εὐχήν, 30/10/2022.
3
Τὸ γεγονὸς ὅτι ἔγιναν ἐπανειλημμένες Συνοδικὲς αὐστηρὲς παρεμβάσεις φανερώνει
ὅτι ἡ νεωτεριστικὴ πρακτικὴ δὲν ἦταν ἕνα τυχαῖο μεμονωμένο φαινόμενο, ἀλλὰ ἦταν
ὀργανωμένη ἐπίμονη λειτουργικὴ παρέκκλιση.
4
Καὶ πάντες οἱ πιστοὶ κατὰ διάνοιαν ὑπὲρ αὐτῶν προσευχέσθωσαν, λέγοντες· Κύριε
ἐλέησον, [PG 1, 1076-1077]. Ἅγιοι Ἀποστόλοι: «ἑστῶτος παντὸς τοῦ λαοῦ, καὶ
προσευχομένου ἡσύχως». [PG 1, 737]. Τοῦ Ἁγίου Κλήμεντος: «καὶ ἡμεῖς οὖν ἐν
ὁμονοίᾳ ἐπὶ τὸ αὐτὸ συναχθέντες, τῇ συνειδήσει ὡς ἐξ ἑνὸς στόματος βοήσωμεν
πρὸς Αὐτὸν ἐκτενῶς, εἰς τὸ μετόχους ἡμᾶς γενέσθαι τῶν μεγάλων καὶ ἐνδόξων
ἐπαγγελιῶν Αὐτοῦ», [PG 1, 277]. —Περαιτέρω, βλέπε στὸ ἄρθρο μας τοῦ ΙΘʹ Κανόνος
τῆς Συνόδου τῆς Λαοδικείας, τὶς ὑποσημειώσεις 11 καί 15, διὰ τὸ κατὰ διάνοιαν.
5
Αὐτὴ ἡ Εὐχὴ προστέθηκε στὴν Λειτουργία λόγῳ τῶν περίεργων γνωσιμαχούντων [Ἅγ.
Γερμανὸς Ἀρχιεπ. Κων/πόλεως (640-740 μ.Χ.) [PG 98, 452C], ποὺ ποτὲ δὲν ἔπαψαν
νὰ ὑπάρχουν στὴν Ἐκκλησία ἀνὰ τοὺς αἰώνες. Βλ. ἐπίσης, Πρεσβ. Γ.
Διαμαντοπούλου, Ἡ θεολογική τεκμηρίωση τῆς ἀπόκρυψης τῶν τελουμένων στό ἱερό
κατά τόν ὅσιο Νικήτα τόν Στηθᾶτο, Εἰσήγηση στὴν ἡμερίδα τῆς Ἑστίας Πατερικῶν
Μελετῶν: Στὸν ἀπόηχο τῆς Λειτουργικῆς Ἀνανέωσης - Ἀναταράξεις στὴ Θεία Λατρεία,
11/6/2023.
6
Παν. Παπαδημητρίου, Τοῦ Κυρίου δεηθῶμεν, οὔτε δεήθητι οὔτε δεήθητε, γʹ ἔκδοσις,
15/5/2026.
7
«Τό γάρ, Δεηθῶμεν, οὐ τοῖς Ἱερεῦσι λέγεται μόνον, ἀλλά καί τοῖς εἰς τόν Λαόν
συντελοῦσιν» [PG 61, 399].
8
«Αὐτὸ τὸ “δεηθῶμεν” ὡς καὶ τὸ “στῶμεν καλῶς” ποὺ ἀκούομεν εἰς τὴν Ἐκκλησίαν,
δὲν ἀπευθύνονται μόνον εἰς τοὺς Ἱερεῖς, ἀλλὰ καὶ εἰς τὸ Ἐκκλησίασμα, τὸν λαόν»,
Παναγιώτου Γ. Στάμου, Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου - Ἡ Προσευχή – τὸ πανίσχυρον τῶν
πιστῶν ὄπλον, Ἀθῆναι 1988, σ. 34.
9
Εἶπε ἕνας ἀνώνυμος Ἱερεύς σὲ σχόλιό του σὲ μιὰ ἀνάρτηση στὸ Ἰστολόγιο
Ἀναστάσιος: «Τὸ ἂν οἱ Εὐχὲς βοηθοῦν στὴν κατανόηση τῆς λατρείας καὶ τὴ
συμμετοχὴ τοῦ λαοῦ, φαίνεται ξεκάθαρα ἀπ΄τον τρόπο συμμετοχῆς τῶν χριστιανῶν
στὰ Μυστήρια τῆς Βάπτισης, τοῦ Γάμου καὶ στὶς Κηδεῖες ποὺ τὰ ἀκοῦν ὅλα ἐκφώνως.
Καμία συγκίνηση, καμία αἴσθηση, τοῦ χώρου, γιὰ νὰ μὴν πῶ μηδενικὴ συμμετοχὴ καὶ
ἀσέβεια χειρίστης μορφῆς! Καὶ δὲν τολμᾶς νὰ πεῖς μισὴ κουβέντα γιατί θὰ σοῦ
κάνουν μήνυση! Μόνο καὶ μόνο ἀπὸ τὸ ντύσιμο καὶ τὴ στάση τους, κατανοεῖς ὅτι
δὲν τοὺς ἀγγίζει τίποτα! Κανεὶς σχεδὸν δὲν παρακολουθεῖ! Τί φταίει στὴν
περίπτωση αὐτή;» (πρόσβαση 27/5/2026).
10
Ἐνότητες §Β, §Γ τοῦ ἄρθρου: Τοῦ Κυρίου δεηθῶμεν, οὔτε δεήθητι οὔτε δεήθητε, γʹ
ἔκδοσις, 15/5/2026.
11
Ὁ Γέροντάς μου Ἰωσὴφ ὁ Ἠσυχαστῆς καὶ Σπηλαιώτης (1897-1959), Γέροντος Ἐφραῖμ
Φιλοθεΐτου, ἔκδ. Ἱ.Μ. Ἁγίου Ἀντωνίου Ἀριζόνας, USA, ἔκδοσις θʹ 2019, σ. 160.
12
Παν. Παπαδημητρίου, Σύγχρονοι (Ἅγιοι) Γέροντες καὶ οἱ Μυστικὲς Εὐχές, 8/2/2022·
Ὀρθόδοξος Τύπος, 13/1/2023-27/1/2023, ἀρ. φύλλων 2431-2433.
13
Παν. Παπαδημητρίου, Ἱερατικόν Συλλείτουργον - σύγκρισις διατάξεων, Ἱερατικῶν,
καὶ σχόλια, 21/12/ 2022.
14
Παναγιώτου Γ. Στάμου, Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου - Ἡ Προσευχή – τὸ πανίσχυρον τῶν
πιστῶν ὄπλον, Ἀθῆναι 1988, σ. 31.
15
Δηλαδὴ μὲ τὴν παρερμηνεία τῶν νεωτεριστῶν, ἂν οἱ πιστοὶ προσεύχονται Κύριε
Ἰησοῦ Χριστὲ ἐλέησον τὸν Ἱερέα, ἢ Κύριε Ἰησοῦ Χριστὲ ἐλέησον ἡμᾶς, πρέπει νὰ
ἀκούγονται στὸν Ἱερέα καὶ στοὺς διπλανοὺς πιστοὺς ἐπειδὴ προσεύχονται στὸν
πληθυντικό; Ἢ ἀπουσίᾳ μικροφώνου γιὰ τοὺς πιστούς, πρέπει νὰ πᾶνε στὸν Ἱερέα νὰ
τοῦ ποῦν στὸ αὐτὶ ὅτι τώρα προσεύχομαι γιὰ σένα;
16
Ἄλλο θέμα εἶναι ἡ νεοελληνικὴ ἀπόδοση, ποὺ τὴν Καινὴ Διαθήκη καὶ δὲν μποροῦν νὰ
τὴν ἀποδώσουν καὶ ὑπάρχουν τόσες μεταφρασμένες ἐκδόσεις τῆς Καινῆς Διαθήκης
(ἄλλη μετάφραση ἡ ΖΩΗ, ἄλλη ὁ ΣΩΤΗΡ, ἄλλη ὁ ΣΤΑΥΡΟΣ, ἄλλη ἡ Ἀποστολικὴ
Διακονία, κλπ.). Ἂν πάει κάποιος στὶς Ἀγγλικὲς ἐκδεδομένες μεταφράσεις καὶ
παραφράσεις (αἰσίως κοντὰ στὸν ἀριθμό 900), ἐκεῖ στὰ Ἀγγλικὰ οὔτε ἐπίσημη
Ὀρθόδοξη μετάφραση δὲν ὑπάρχει ἀκόμη.
17
Ἐπίσης, «Προσευχή ἐστιν ἀνάβασις νοῦ πρὸς Θεόν» (Εὐαγρίου/Νείλου), [PG 79,
1173, κεφ. ΛΕʹ].
18
«ὀφθαλμὸς γὰρ καὶ τὸ καθαρώτατον τῆς ψυχῆς ἐστιν ὁ νοῦς», [PG 95, 144B]. «Ψυχὴ
τοίνυν ἐστὶν οὐσία ζῶσα ἁπλῆ, ἀσώματος, σωματικοῖς ὀφθαλμοῖς κατ' οἰκείαν φύσιν
ἀόρατος, λογική τε καὶ νοερά, ἀσχημάτιστος, ὀργανικῷ κεχρημένη σώματι καὶ τούτῳ
ζωῆς αὐξήσεώς τε καὶ αἰσθήσεως καὶ γεννήσεως παρεκτική, οὐχ ἕτερον ἔχουσα παρ'
ἑαυτὴν τὸν νοῦν, ἀλλὰ μέρος αὐτῆς τὸ καθαρώτατον (ὥσπερ γὰρ ὀφθαλμὸς ἐν σώματι,
οὕτως ἐν ψυχῇ νοῦς), αὐτεξούσιος, θελητική τε καὶ ἐνεργητική, τρεπτὴ ἤτοι
ἐθελότρεπτος, ὅτι καὶ κτιστή, πάντα ταῦτα κατὰ φύσιν ἐκ τῆς τοῦ δημιουργήσαντος
αὐτὴν χάριτος εἰληφυῖα, ἐξ ἧς καὶ τὸ εἶναι καὶ τὸ φύσει οὕτως εἶναι εἴληφεν»,
[PG 94, 924B].
19
Μητρ. Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου Ἱεροθέου, Ἐμπειρική Δογματική τῆς Ὀρθοδόξου
Καθολικῆς Ἐκκλησίας, κατὰ τὶς προφορικὲς παραδόσεις τοῦ π. Ἰωάννου Ρωμανίδη, τ.
Αʹ, Βʹ ἔκδ. 2011, Ἱ. Μ. Γενεθλίου τῆς Θεοτόκου, σ. 109.
20
«ἀδιαλείπτως προσεύχεσθε, ἐν παντὶ εὐχαριστεῖτε· τοῦτο γὰρ θέλημα Θεοῦ ἐν
Χριστῷ Ἰησοῦ εἰς ὑμᾶς» (Αʹ Θεσ. εʹ 17). Ἀδιαλείπτως προσεύχεσθε, ἰδιαίτερα στὶς
Ἀκολουθίες.
21
Ὁμιλία Περὶ Προσευχῆς, 52’38’’ (1η σειρά - ὁμιλίες στὸ Πανεπιστήμιο Κύπρου,
Λευκωσία).
22
Ὁμιλία Περὶ Προσευχῆς, 52’29’’ (1η σειρά - ὁμιλίες στὸ Πανεπιστήμιο Κύπρου,
Λευκωσία).
23
Ἰωάννης Φουντούλης: «Ἔχει ὅμως δημιουργηθεῖ ἀπὸ αἰώνων παράδοση ὡς πρὸς τὴ
μυστικῶς ἀνάγνωση τῶν Εὐχῶν καὶ αὐτὴ σήμερα εἶναι ἡ γενικῶς κρατοῦσα σ’ ὅλη τὴν
Ὀρθόδοξο Ἐκκλησία τάξη».
24
Παν. Παπαδημητρίου, Ὁ ΙΘʹ Κανὼν τῆς Συνόδου τῆς Λαοδικείας (364), καὶ ἡ
ἀνάγνωσις τῶν Λειτουργικῶν Εὐχῶν, 3/4/2022.
25
Πρωτοπρ. Ἀλεξάνδρου Κ. Καραπαναγοπούλου, Ἡ Θεία Λειτουργία (Εἰσαγωγή – Κείμενον
– Ἑρμηνεία), Ἀθῆναι 1975, σ. 12.
26
Παν. Παπαδημητρίου, Τὸ ἀθέατον τῆς Ἁγίας Τράπεζας ..., Κεφ. 53, 65.
27
analogion.gr/typikon/liturgy-articles.
28
independent.academia.edu/ΠΔΠ/Liturgical.
8 independent.academia.edu/ΠΔΠ/Liturgical.
14 σχόλια:
απο την στιγμη που ο καθε πιστος τις διαβαζει απο το βιβλιαρακι της λειτουργιας εχουν παψει να ειναι μυστικες
Έχω την ισχυρή εντύπωση ότι ο π. Αθανάσιος Μυτιληναίος όταν λειτουργούσε έλεγε τις ευχές εκφώνως. Και αν δεν κάνω μεγάλο λάθος, απ' αυτόν είναι η ιστορία ότι κάποτε βρέθηκε να λειτουργεί με έναν ιερέα, που κρυπτόμενος πίσω απ' το "μυστικώς", δεν έλεγε τις ευχές καθόλου. Και όταν τον ρώτησε, πάτερ τις ευχές; Η απάντηση που έλαβε ήταν, τις είπα στο λεωφορείο... Αλλά επειδή δύο, τρεις το πολύ θα ήταν οι φορές που παρακολούθησα λειτουργία που να τελεί ο μακαριστός π. Αθανάσιος, και ήταν και πριν κάμποσες δεκαετίες, μήπως δε θυμάμαι καλά. Αν το δει αυτό κανένα απ' τα παλιά πνευματικοπαίδια του, ας με επιβεβαιώσει ή ας με διορθώσει. Άλλοι πάλι, της ίδια γενιάς, δεν το έκαναν αυτό. Όταν λειτουργούσε ο π. Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος, σύντομη η λειτουργία, αυστηρά μία ώρα. Δεν έχω υπόψη μου όμως να μάλωσαν ποτέ γι' αυτό. Δεν καταλαβαίνω γιατί να μαλώνουμε εμείς, εδώ στις μέρες μας που κυριολεκτικά καίγονται τα μπατζάκια μας, δεν καταλαβαίνω γιατί θεωρούμε ότι έχουμε αυτή την πολυτέλεια. Παρεμπιπτόντως, "μυστικώς" κατ' αρχήν δε σημαίνει κρυφά. Μυστικό είναι το της μυήσεως. Ο Μυστικός Δείπνος δεν ήταν ο κρυφός δείπνος. Ήταν ο δείπνος της μυήσεως. Βέβαια, επειδή καμία μύηση δε γίνεται φόρα παρτίδα μεσ' την αγορά, γρήγορα η λέξη απέκτησε διπλή σημασία (π.χ. 10ος αιώνας στην Κωνσταντινούπολη, ο γραμματέας ο εξ' απορρήτων του βασιλέα ήταν ο "μυστικός").
Α. Απάντηση στόν "πάνος 2/6/2026 7:14μμ":
Σύμφωνοι, ως προς την αναγνωσιμότητα από τα βιβλία.
Μυστικές όμως συνεχίζουν να είναι ως προς την Προσευχή.
Και οι Πιστοί (και οι Μοναχοί στα μοναστήρια) μυστικώς (από μέσα τους) προσεύχονται στην Εκκλησία, μη εις επήκοον ούτε του Ιερέως ούτε των διπλανών τους πιστών. Μυστικώς προσεύχονται και οι Ιερείς στην Λειτουργία.
Β. Απάντηση στόν "Ινδικοπλεύστης 2/6/2026 8:45μμ":
Από ότι θυμάμαι ναι, έτσι είναι για τον π. Αθανάσιο. Ἀλλὰ τὸ χαμηλόφωνο τῶν παλαιῶν δὲν ἔχει καμία σχέση μὲ τὴν σημερινή κατάσταση καὶ "Τάξη".
Σημειωθήτω ὅμως ὅτι πολλοὶ Ἱεράρχες καὶ Κληρικοὶ καὶ Γέροντες ἀκόμη, ἔχουν (εἶχαν) παρασυρθεῖ ἀπὸ τοὺς Λειτουργικούς τάχα Ἀναγεννητές, στὰ παραπάνω θέματα, ἐδῶ καί 75+ χρόνια, εἴτε ἐν τῷ πρωΐμῳ ἐνθουσιασμῷ τους, εἴτε μεθοδικά, εἴτε ἐν ἀγνοίᾳ τους καλῇ τῇ πίστει.
Οἱ περισσότεροι παλαιοὶ εἶχαν ἀφήσει τὰ Λειτουργιολογικά στοὺς Θεολόγους - Λειτουργιολόγους καλῇ τῇ πίστει, καὶ ἀσχολοῦνταν μόνο μὲ τὰ θέματα τῆς Πίστεως καὶ τὶς ἁμαρτίες.
Ὅμως, τὰ Λειτουργιολογικὰ ἐπηρρεάζουν κυρίως τὴν Προσευχή, ἡ ὁποῖα ὅταν ἀποδυναμωθεῖ, τότε "ἀναφύονται" θέματα Πίστεως.
Δηλαδὴ ἡ βάση εἶναι ἡ Προσευχή, και δη η κοινή Προσευχή της Εκκλησίας. Ὅταν χωλαίνει ἢ ἀδυνατίζει ἡ Προσευχή (μὲ τὴν Ὑπερηφάνεια κυρίως, ἢ καὶ τὴν τεμπελιά-ραθυμία), τότε ἀναφύονται θέματα Πίστεως καὶ θεριεύουν τὰ πάθη.
Δὲν μαλώνουμε.
Δὲν εἶναι ὅμως πολυτέλεια, ἀλλὰ εἶναι ἡ βάσις ἡ κοινὴ Προσευχὴ τῆς Ἐκκλησίας.
Μυστικῶς στὴν προσευχή σημαίνει στὴν κυριολεξία: «κλείσας τὴν θύραν σου πρόσευξαι τῷ Πατρί σου», Ματθ. ϛʹ 5-6
Στὶς Ἀκολουθίες σημαίνει, κλείνουμε τὸ στόμα καὶ προσευχόμαστε.
Παλαιότερα ὅμως ὑπῆρχαν ἄνθρωποι ποὺ γιὰ νὰ διαβάσουν, δὲν μποροῦσαν νὰ διαβάσουν ἀπολύτως μυστικῶς. Ἤθελαν νὰ ἀκοῦνε λίγο τὸν ἑαυτό τους. Μπορεῖτε νὰ ἔχετε ἀκούσει παλιὲς γιαγιάδες ποὺ διάβαζαν. Αὐτὸ εἶναι τὸ χαμηλοφώνως, ἴσα νὰ τὸ ἀκούει τὸ αὐτί μας, ὄχι ὅμως νὰ κοροϊδεύουμε Θεὸ καὶ ἀνθρώπους καὶ νὰ λέμε χαμηλόφωνο μὲ ἀνοιχτὸ μικρόφωνο. Αὐτὸ δὲν εἶναι χαμηλόφωνο.
Καὶ μερικοὶ Ἱερεῖς ποὺ δὲν μποροῦσαν μυστικῶς καὶ ἀποσπῶνταν, λέγανε τὶς Εὐχὲς ψιθυριστά (ἴσα νὰ τὶς ἀκούει τὸ αὐτί τους), αλλά όχι επί τούτου να τις ἀκούει ὁ Λαός.
Γιὰ αὐτὸ καὶ ὅλοι στὴν Ἐκκλησία, στὶς Ἀκολουθίες, κοιτάζουμε στὴν ἴδια κατεύθυνση, πού ἔχει θεσπισθεῖ ἀπὸ τοὺς Ἁγίους Πατέρες ἡ Ἀνατολή. Γιὰ νὰ προσευχηθοῦμε. «Πάντες μὲν ὁρῶμεν κατ’ ἀνατολὰς ἐπὶ τῶν προσευχῶν», Ἅγιος Μέγας Βασίλειος, [PG 32, 189C]. «ἐν τῷ καιρῷ τῆς προσευχῆς [ἰδιαίτερα στὴν Θεία Λειτουργία, καὶ στὶς Ἀκολουθίες] νεύομεν πρὸς ἀνατολὴν πάντες», Ἅγιος Ἰουστῖνος ὁ Φιλόσοφος (100–165 μ.Χ.). [ και άλλες αναφορές εδώ https://analogion.gr/priest-east ]
Μια φορά πήγε κάποιος στον Άγιο Παϊσιο και του είπε ο παπα-Φιλόθεος ο Ζερβάκος έκανε αυτό και αυτό το λάθος με το τάδε θέμα, και απάντησε ο Άγιος (Γέροντας) Παϊσιος: "πόσο ωραίοι είναι οι άγιοι με τα λάθη τους". (ἀπὸ ὀμιλία τοῦ π. Ευ. Παπανικολάου).
Σε πολλές Ενορίες του Λεκανοπεδίου όπου έχω παρευρεθεί , τα επιβεβαιωτικά ΑΜΗΝ της συγκλονιστικής ευχής του μεταβολής των Τιμίων Δώρων '' και ποίησον τον μεν άρτον τούτον τίμιον Σώμα του Χριστού Σου ΑΜΗΝ , το δε εν τω ποτηρίω τούτο τίμιον Αίμα του Χριστού Σου ΑΜΗΝ μεταβαλών τω Πνεύματί Σου τω Αγίω ΑΜΗΝ ΑΜΗΝ ΑΜΗΝ'' , είτε συνεκφέρονται από τους πιστούς με τον Λειτουργό Αρχιερέα , Ιερέα , είτε οι πιστοί υποκαθιστούν αυτόν! Η εξήγηση που δίδεται για την λειτουργική αυτή σοβαρή εκτροπή είναι για να τονώνεται η πεποίθηση των πιστών - που είχε κλονισθεί κατά την διάρκεια της ''πανδημίας'' - ότι μεταλαμβάνουν όντως Σώμα και Αίμα Χριστού και συνεπώς δεν κινδυνεύουν από ιούς !!! Ας αντιληφθούμε επί τέλους πού έχουμε φθάσει με τις συνεχείς απλουστεύσεις, ''διευκολύνσεις'', σχετικοποιήσεις και το ''ξήλωμα του πουλόβερ'' . Τόσο δύσκολο είναι να τηρούμε ΑΠΟΛΥΤΩΣ όσα οι Άγιοι συγγραφείς (εν προκειμένω ο Ιερός Χρυσόστομος και Μέγας Βασίλειος έχουν ορίσει και προσδιορίσει ;
Ευχαριστώ για το χρόνο σας. Θα επιμείνω ότι μαλώνουμε. Ίσως όχι εδώ, όχι εγώ μ' εσάς, αλλά έχουν γραφτεί φοβερά πράγματα και έχουν προσαφθεί κατηγορίες περί φοβερών αιρέσεων σχετικά με αυτό το θέμα. Πριν το '19, '20, είναι αλήθεια. Γιατί από τότε έχουμε σοβαρότερα πράματα να ασχολούμαστε απ' το πόσα εκατοστά απέχει το μικρόφωνο απ' το στόμα του ιερέα όταν διαβάζει χαμηλόφωνα τις ευχές.
Λοιπόν, ακούστε να δείτε τι γίνεται εκεί έξω. Δυο εφημέριοι στην ίδια ενορία, να κυκλοφορούν στα καφενεία και να διαβάλει ο ένας τον άλλο στους ενορίτες. Ιερείς να τα φτιάχνουν με παντρεμένες, μητέρες, συζύγους ενοριτών τους. Εμείς οι λαϊκοί; Τρομάρα μας. Εμείς να ξημεροβραδυαζόμαστε χαζολογώντας στο ίντερνετ ακούγοντας, υποτίθεται, πνευματικές ομιλίες και διαβάζοντας βίους αγίων και άντε μετά να ξυπνήσεις να πας να εκκλησιαστείς. Εν τω μεταξύ, στο διπλανό δημαρχείο ο Αλέκος παντρεύεται τον Βαγγέλη. Εμείς περιμένουμε ακόμα εδώ και χρόνια την επέμβαση του Θεού, αυτή την επέμβαση που έχει προφητευτεί ότι θα γίνει "σύντομα" αφού κάνουμε "λίγη" υπομονή, ώστε να μπορούμε να ζήσουμε ακόμα σαν άνθρωποι μετά τις 3 Αυγούστου τρέχοντος. Λίγο πιο πάνω στα βόρεια στην Ουκρανία βρέχει φωτιά και θειάφι, και το ίδιο κάνει και λίγο πιο νότια στον Περσικό Κόλπο.
Λοιπόν, μέσα σ' όλα αυτά και άλλα πολλά, εμείς θεωρούμε ότι έχουμε την πολυτέλεια να συντηρούμε ανύπαρκτες λειτουργικές έριδες. Είπα και ξαναλέω, "την πολυτέλεια", γιατί δε θέλω να οξύνω την ατμόσφαιρα χρησιμοποιώντας τη γνωστή ρήση περί καμήλου και κώνωπος.
Ο π. Αθανάσιος δεν διάβαζε με το χαμηλόφωνο των παλαιών. Διάβαζε τις ευχές εκφώνως και το έκανε συνειδητά. Δεν ήταν απλοϊκός παρασυρμένος από κάποιο πνεύμα της εποχής του. Το τελευταίο που θα μπορούσε κανείς να προσάψει στον π. Αθανάσιο ήταν απλοϊκότητα. Αλλά και κανένας εκ των συγχρόνων του δεν τον έψεγε περί της πρακτικής αυτής. Κανένας δεν έχω υπόψη μου να είπε ότι καλός ο π. Αθανάσιος, καλές οι ερμηνείες του, αλλά μόνο που λέει τις ευχές εκφώνως. Για άλλα θέματα που είχε πάρει θέση ευθέως του έλεγαν, γι' αυτό ποτέ, δεν γνωρίζω εγώ τουλάχιστον.
Εν πάση περιπτώσει, εάν θεωρείτε πράγματι ότι αυτό το θέμα είναι η ρίζα όλων των δεινών μας, τι να σας πω, καλόν αγώνα σας εύχομαι ολοψύχως. Και γραπτώς όπως βλέπετε, επομένως ουχί μυστικώς!
Ο συντάκτης του κειμένου αυτού ανάγει σε μείζον θεολογικό ζήτημα ένα καθαρά πρακτικό λειτουργικό θέμα, αυτό της αναγνώσεως των ευχών. Φθάνει στο σημείο να κατηγορεί για ‘προτεσταντισμό’ και για επιρροή από την Β’ Βατικάνεια Σύνοδο κληρικούς ακριβείς ως προς τα λειτουργικά (και όχι μόνο)… γιατί; Διότι κάνουν το εκκλησίασμα κοινωνό των δεήσεων που αναπέμπουν εξ ονόματός του στη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας. Προτιμά, όπως φαίνεται, να ακούγονται εκφωνήσεις-αποκόμματα («Ότι σον το κράτος…», «Ότι πρέπει σοι πάσα δόξα…», "Δια των οικτιρμών..." κλπ.) χωρίς καμία γνώση των προηγουμένων. Η πρακτική αυτή ομοιάζει με εκείνη που κατακρίνει ο Απόστολος Παύλος για την γλωσσολαλία: «Σὺ μὲν γὰρ [εν προκειμένω ο λειτουργός] καλῶς εὐχαριστεῖς, ἀλλ᾿ ὁ ἕτερος οὐκ οἰκοδομεῖται» (Α΄Κορ. 14:17). Όσο για τον στόμφο και το πομπώδες ύφος που αναφέρει, αυτά παρατηρούνται πολύ συχνότερα στις ‘οπερατικές’ εκφωνήσεις των συναπτών και των λειτουργικών από κάποιους διακόνους και ιερείς παρά στην ανάγνωση των ευχών. Η μακρά εμπειρία μας από ιεροπρεπείς αναγνώστες των ευχών όπως οι μακαριστοί π. Συμεών Κραγιόπουλος και π. Κωνσταντίνος Παπαγιάννης μας βοήθησε να γνωρίσουμε και να εκτιμήσουμε τα κείμενα της Λειτουργίας καλύτερα απ’ ό,τι τα βιβλία. «Εἰ δέ τις δοκεῖ φιλόνεικος εἶναι, ἡμεῖς τοιαύτην συνήθειαν οὐκ ἔχομεν» [Α΄ Κορ. 11:16].
Πολύ ωραία το θέτετε. Είναι όντως μείζον θεολογικό ζήτημα.
Μην αλλοιώνετε όμως τα λόγια μου. Γράφω στην εισαγωγική παράγραφο του άρθρου (χωρίς να κατηγορώ) ότι:
"Χαρακτηριστικὸ τῶν Ὀρθοδόξων εἶναι ἡ τήρηση τῆς Παραδόσεως. Ἡ τήρηση τῆς Ἱερᾶς Παραδόσεως εἶναι Ἀποστολικὴ ἐντολή. [...]. Στὴν διακονία στὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία δὲν κάνει ὁ καθένας του κεφαλιοῦ του, ἀλλιῶς κοινῶς προτεσταντίζει. Ἡ Ἐκκλησία εἶναι «ἑπομένη τοῖς Ἁγίοις Πατράσι», ὄχι ἑπομένη ταῖς προσωπικαῖς γνώμαις ἑκάστου."
Τίποτε περισσότερο, τίποτε λιγότερο.
Η διάκριση είναι ότι όσοι παρασύρονται εκτός της Ιεράς Παραδόσεως, "εἴτε ἐν τῷ πρωΐμῳ ἐνθουσιασμῷ τους, εἴτε μεθοδικά, εἴτε ἐν ἀγνοίᾳ τους καλῇ τῇ πίστει", δεν είναι τόσο (έως και ελάχιστα) υπεύθυνοι, όσο αυτοί που τους παρασύρουν επί τούτου.
Για την επιρροή από την Β' Βατικάνειο Σύνοδο και τις προεργασίες της, αυτό είναι καταγεγραμμένο και αδιαμφισβήτητο: Π. Ν. Τρεμπέλα, «Ἡ Ρωμαϊκή Λειτουργική Κίνησις καί ἡ πρᾶξις τῆς Ἀνατολῆς», Ἀθῆναι 1949.
Ως προς το ότι οι Κληρικοί "κάνουν το εκκλησίασμα κοινωνό των δεήσεων που αναπέμπουν εξ ονόματός του στη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας":
Aυτό είναι πατερικά αστήρικτος νεολογισμός, για να υποστηριχθεί η θεωρία των φωναχτών μυστικών Ευχών.
Οι Ιερείς στις μυστικές Ιερατικές Ευχές δεν προσεύχονται εξ ονόματος του κάθε πιστού (ως αντιπρόσωποί του).
Προσεύχονται υπέρ των πιστών. Όπως και οι πιστοί προσεύχονται υπέρ πάντων, και υπέρ των Ιερέων, μυστικώς, μέσα τους.
Προσεύχονται επειδή είναι Ιερείς και αυτό απαιτεί η Ιερωσύνη τους και η Ιερά Παράδοση της Λειτουργίας, και συνάμα με την μυστική τους Προσευχή (που προσεύχονται και υπέρ των πιστών), "προσφέρουν εἰς τὸν Θεὸν τὰς προσευχὰς τοῦ Ἐκκλησιάσματος".
Ωραία θα ήταν, να προσεύχονται οι άλλοι για εμάς, και εμείς να καθόμαστε και να ακροώμαστε (που οδηγεί και στο χάζεμα). (Ίσως αυτή η νοοτροπία είναι και η πνευματική καταστροφή μας). Τότε που η Προσευχή του λαού; Που οι μυστικές Ευχές του Λαού; Ο Λαός δεν είναι ακροατής ή ερμηνευτής των μυστικών Ευχών του Ιερέως, αλλά είναι συμπροσευχόμενος μαζί με τον Ιερέα, ανταποκρινόμενοι και ο Ιερεύς και ο Λαός στις δια Προσφωνήσεως κοινές Ευχές του Διακόνου.
(Αν δεν προσεύχεται ο Λαός στην Λειτουργία, αυτό δεν αντισταθμίζεται με το να μεταβάλλουμε τον λαό σε ακροατή ή ερμηνευτή των μυστικών Ιερατικών Ευχών. Αντίθετα αποτελεί ποιμαντικό έλεγχο για τον Προϊστάμενο της ενορίας, ο οποίος οφείλει να καλλιεργεί στο ποίμνιό του την Προσευχή).
Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος δεν λέει ότι ο λαός κάθεται και ακούει τον Ιερέα να προσεύχεται αντ' αυτού. Αλλά λέει ότι:
"οἱ ἱερεῖς ἔχουν τεθεῖ ἐπί κεφαλῆς, ὥστε οἱ προσευχὲς τοῦ πλήθους, ποὺ εἶναι ἀσθενέστερες, πιασμένες ἀπὸ αὐτές τὶς ἰσχυρότερες, νὰ ἀνέβουν μαζὶ μὲ αὐτὲς στὸν οὐρανό," [PG 48, 725] ( https://analogion.gr/deh0wmen ).
Ως προς το: Αʹ Κορ. ιδʹ 16-19: «16 ἐπεὶ ἐὰν εὐλογήσῃς τῷ πνεύματι, ὁ ἀναπληρῶν τὸν τόπον τοῦ ἰδιώτου πῶς ἐρεῖ τὸ ἀμὴν ἐπὶ τῇ σῇ εὐχαριστίᾳ; ἐπειδὴ τί λέγεις οὐκ οἶδε· 17 σὺ μὲν γὰρ καλῶς εὐχαριστεῖς, ἀλλ᾿ ὁ ἕτερος οὐκ οἰκοδομεῖται. 18 εὐχαριστῶ τῷ Θεῷ μου πάντων ὑμῶν μᾶλλον γλώσσαις λαλῶν· 19 ἀλλ᾿ ἐν ἐκκλησίᾳ θέλω πέντε λόγους διὰ τοῦ νοός μου λαλῆσαι, ἵνα καὶ ἄλλους κατηχήσω, ἢ μυρίους λόγους ἐν γλώσσῃ».
Ἐδὼ δὲν μιλάει γιὰ τὴν Θεία Λειτουργία, ἀλλὰ ὀμιλεῖ γιὰ ἀτομικὴ εὐχαριστία πρὸς τὸν Θεόν, καὶ μάλιστα μὲ τὴν (τότε) γλωσσολαλιά, ἀφοῦ πιὸ πρὶν διευκρινίζει (ιδʹ 4): «4 ὁ λαλῶν γλώσσῃ ἑαυτὸν οἰκοδομεῖ, ὁ δὲ προφητεύων ἐκκλησίαν οἰκοδομεῖ». Καὶ στό 19 διευκρινίζει ὅτι ὀμιλεῖ περὶ κατήχησης στὴν σύναξιν τῶν πιστῶν: «19 ἀλλ᾿ ἐν ἐκκλησίᾳ θέλω πέντε λόγους διὰ τοῦ νοός μου λαλῆσαι, ἵνα καὶ ἄλλους κατηχήσω, ἢ μυρίους λόγους ἐν γλώσσῃ». ( https://analogion.gr/typikon/liturgy-articles/263-xristos-theia-euxaristia )
Με συγχωρείτε που επανέρχομαι και ούτω συντηρώ κι εγώ ένα θέμα που θεωρώ ότι κακώς συντηρούμε. Αλλά. Λέτε για την επιρροή της Β' Βατικανείου, και πώς αυτή είναι αδιαμφισβητήτως καταγεγραμμένη σε δημοσίευση του αειμνήστου Τρεμπέλα, του 1949. Δυστυχώς όμως η Β' Βατικάνειος έλαβε χώρα κατά τα έτη 1962 - 1965, επομένως αυτή η παραπομπή τυγχάνει λανθασμένη. Ως εκ τούτου, κατ' ανάγκην αβάσιμο προκύπτει και το εξ' αυτής συναχθέν επιχείρημα.
Χαίρετε, καλώς συντηρείται το θέμα. Πρέπει να ξεκαθαρίσουν τα πράγματα.
Σας ευχαριστώ πολύ για το σχόλιο.
Σωστά η Βατικάνειος Σύνοδος έγινε τα έτη 1962-1965. Όμως η Βατικάνειος Σύνοδος είχε προεργασίες για πολλά χρόνια, με αντίστοιχες δημοσιεύσεις Λειτουργιολόγων. Σε αυτές τις δημοσιεύσεις των δυτικών Λειτουργιολόγων βασίστηκε (και παρασύρθηκε) ο Τρεμπέλας και λέει, σ. 61 του εν λόγω βιβλίου:
"Πρὸς ἄμεσον καὶ ἐνεργόν συμμετοχήν τοῦ λαοῦ ἐν τῇ τελεσιουργίᾳ τῶν μυστηρίων, καὶ ἰδίᾳ τῆς θείας Εὐχαριστίας, καὶ πρὸς ἀποκατάστασιν τῆς ἑνότητος μεταξύ θυσιαστηρίου λαοῦ ἐξήρθη, ὡς εἴπομεν, ὑπὸ τῆς ρωμαιοκαθολικῆς λειτουργικῆς κινήσεως τὸ νὰ στρέφεται μὲν ὁ λειτουργός κατὰ τὴν ἀναφορὰν πρὸς τὸ ἐκκλησίασμα, νὰ ἀναγινώσκῃ δὲ τὰς εὐχὰς τῆς θείας λειτουργίας μετὰ φωνῆς ἐξακουομένης ὑπὸ τοῦ λαοῦ."
Η Β' Βατικάνειος ήταν προσεκτική και πολύ διπλωματική στο θέμα των Ευχών, και απλώς συνέπτυξε όλους τους νεωτερισμούς που είχαν εκδηλωθεί στην Δύση, στο διπλωματικό "ενεργό συμμετοχή" του λαού. Την "ενεργό συμμετοχή" οι μετέπειτα την "εξήγησαν", όπως την εξήγησαν και αυτοί πρό της Β' Βατικάνειας Συνόδου (βλ. Τρεμπέλα), δηλ. φωναχτές οι Ευχές.
Τον ίδιο όρο και την ίδια εξήγηση δίνουν και οι δικοί μας σύγχρονοι λειτουργικοί τάχα αναγεννητές.
Για την ακρίβεια, λέει επί λέξει η Β' Βατικάνειος στό "SACROSANCTUM CONCILIUM" 4/12/1963, στο κεφ. "II. The Promotion of Liturgical Instruction and Active Participation": "all the faithful should be led to that fully conscious, and active participation in liturgical celebrations", δηλ. "όλοι οι πιστοί θα πρέπει να οδηγηθούν σε αυτή την πλήρως συνειδητή και ενεργό συμμετοχή στις λειτουργικές τελετές".
Σας ευχαριστώ θα το διορθώσω στην β' έκδοση του άρθρου.
Δηλ. την "ενεργό συμμετοχή" του λαού την θεωρούν (όπως και οι δικοί μας που τους έχουν αντιγράψει) ως "ακροαματική συμμετοχή", ενώ το Ορθόδοξο είναι "προσευχητική συμμετοχή".
Επικαλείσθε Φουντούλη, αλλά "διδάσκετε" τα εντελώς αντίθετα από εκείνον. Ο Φουντούλης μας εξήγησε και μας απέδειξε ότι ποτέ οι ευχές δεν διαβάζονταν "σιωπηλά" και ότι το "μυστικώς" δεν υπάρχει κάν ως ένδειξη στα παλαιά χειρόγραφα ιερατικά, προέκυψε δε από παρερμηνεία του "εκφώνως". "Εκφώνως" δεν σήμαινε/σημαίνει φωναχτά, αλλά με εκφωνητική μελωδία, εμμελώς. (Εξ ού και η "εκφωνητική γραφή".) Εκφώνως/εμμελώς λοιπόν λεγόταν και λέγεται η κατάληξη της Ευχής. Η υπόλοιπη ευχή λεγόταν και πρέπει να λέγεται με κανονική ανάγνωση, ούτε μυστικά, ούτε σιωπηλά, αλλά ούτε και "θεατρικά" ή θεατρινίστικα. Αλλά, αν υιοθετήσουμε το "μυστικώς", τότε μπορούμε και οι λαϊκοί να μην λέμε τίποτε δυνατά, αλλά να "απαντούμε" από μέσα μας, μυστικώς! Άδικα αποκαλείτε προτεσταντίζοντες και βατικανίζοντες όσους μεριμνούν για την ευπρεπή τέλεση των ακολουθιών. Την ορθή τέλεση των ακολουθιών μας την δείχνουν οι λειτουργιολόγοι, όχι οι "μυστικοί θεολόγοι". Τίποτε από όσα γράφετε δεν ευσταθεί. Αλλά δεν μπορούμε να κάνουμε μακρά συζήτηση ενός προς ένα εδώ. Οι δε παραπομπές σας είναι απαράδεκτες. Σε όλα τα μυστήρια οι Ευχές διαβάζονται εις επήκοον πάντων. Μόνο στην θ. Λειτουργία επικράτησε αυτή η κακή συνήθεια και εκ των υστέρων "επενδύθηκε" και με θεολογικό μανδύα! Άδικα έγραψαν ο Μ. Βασίλειος, ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος και άλλοι, ο καθένας τις "δικές" του Ευχές, την δική του Θ. Λειτουργία! Άδικα, κορδώνονται διάφοροι ιερείς και αρχιερείς ότι τελούν την αρχαία Λειτουργία του Αγ. Ιακώβου ή κάποια άλλη! Και βγάζουν και ανακοίνωση και καλούν τους πιστούς να συμμετάσχουν. Και πάνε οι πιστοί και βλέπουν μόνο κάποιες εξωτερικές διαφορές στις κινήσεις, αλλά ΛΟΓΙΚΗ συμμετοχή δεν έχουν! Εσείς, εν ονόματι της "πραγματικής συμμετοχής" εξορίσατε από τη Λατρεία τον Λόγο. Ο άνθρωπος είναι ΚΑΙ λογικό όν. Συμμετέχει λοιπόν σε όλα και με το πνεύμα, και με τον λόγο, και με τις αισθήσεις.
Αποσιωπάτε τις παραδοχές του Φουντούλη για την απ'αιώνων κρατούσα Παράδοση των Μυστικών Ευχών στην Ορθόδοξη Εκκλησία.
Ο Φουντούλης δεν μπορεί να χρησιμοποιείται ως απόδειξη ότι δεν υπήρξε μυστική ανάγνωση, αφού ο ίδιος παραδέχεται ευθέως και χωρίς περιστροφές ότι:
α) «Ἔχει ὅμως δημιουργηθεῖ ἀπὸ αἰώνων παράδοση ὡς πρὸς τὴ μυστικῶς ἀνάγνωση τῶν Εὐχῶν καὶ αὐτὴ σήμερα εἶναι ἡ γενικῶς κρατοῦσα σ’ ὅλη τὴν Ὀρθόδοξο Ἐκκλησία τάξη».
β) «Ἐνωρὶς ἐπεκράτησε νὰ λέγωνται “μυστικῶς” οἱ εὐχὲς τῆς θείας Λειτουργίας. Συνήθως ὁ ἱερεὺς τὶς ἔλεγε κατὰ τὴν ὥρα ποὺ ὁ διάκονος ἔλεγε τὴν συναπτή, πάντως πρὸ τῆς ἐκφωνήσεως».
γ) «“Μυστικῶς”, ὡς γνωστόν, λέγονται σήμερα ὅλες οἱ Εὐχὲς τῆς θείας Λειτουργίας ἐκτὸς ἀπὸ τὴν Ὀπισθάμβωνον [στὸ τέλος]».
δ) «Μυστικῶς λέγονται οἱ Εὐχὲς ποὺ ἀπευθύνονται στόν Θεό».
Το Βαρβερινό Ευχολόγιο (Barb. gr. 336) μιλάει σαφώς για μυστική ανάγνωση των Ευχών. Και το γενικό "Ποιοῦντος τοῦ Διακόνου τὴν Εὐχήν, ὁ Ἱερεὺς ἐπεύχεται τὴν Εὐχήν" των αρχαίων Ευχολογίων, υποδηλώνει την μυστική ανάγνωση των Ευχών ( https://analogion.gr/typikon/liturgy-articles/303-diakonos-euxh-leitourgia )
Το "εκφώνως" δεν σημαίνει εμμελώς, αλλά ακουστικώς εν αντιθέσει προς το "μυστικώς".
Άλλο η Ευχή, άλλο η Εκφώνησις. «Μετὰ δὲ τοὺς θεηγόρους ἀποστόλους τινές τῶν ἁγίων Πατέρων ἰδιαζόντως ἕκαστος καὶ εὐχὰς ἐποιοῦντο, καὶ ἐκφωνήσεις, καὶ ἀπηρτισμένης ἱερουργίας ἀκολουθίαν· ὡς ὁ ἐν ἁγίοις ἐπιφανής Ἐπιφάνιος, καὶ ὁ μέγας Βασίλειος, καὶ ὁ θεῖος Χρυσόστομος», [Νικόλαος καὶ] Θεόδωρος ἐπ. Ἀνδίδων (1055-1063), [PG 140, 460]. ( https://analogion.gr/deh0wmen )
Για την λειτουργία του Ιακώβου δείτε εδώ: Σύγχρονες Λειτουργίες τοῦ Ἁγίου Ἰακώβου ( https://analogion.gr/leiturgia-ag-iakwbou )
Στὴν Θεία Λειτουργία ἔχουμε τριῶν εἰδῶν Εὐχές:
α) Κοινὲς Εὐχές διά Προσφωνήσεως (ἔκφωνες, φωναχτές) ὑπὸ τοῦ Διακόνου,
β) Εὐχές Ἱερατικές (μυστικές, ἄνευ μικροφώνων, μὲ μία ἐξαίρεση),
γ) Εὐχές Λαϊκές-Μοναχικές (ἐπίσης μυστικές, ὅπως καὶ οἱ Ἱερατικές).
Η συμμετοχή του λαού δεν ταυτίζεται με την ακρόαση ή την κατανόηση των μυστικών Ιερατικών Ευχών. Η ορθόδοξη συμμετοχή είναι κατ'εξοχήν Προσευχητική.
«Γέγραπται, ὁ οἶκός μου οἶκος προσευχῆς κληθήσεται» (Ματθ. καʹ 13).
Ο λόγος στην Λειτουργία δεν ταυτίζεται με την ακρόαση των μυστικών Ιερατικών Ευχών της Λειτουργίας. Υπάρχει λόγος στο Ευαγγέλιον, στον Απόστολο, στα Τροπάρια, στις Ευλογίες, στὶς δια Προσφωνήσεως Ευχές, στις Εκφωνήσεις, κτλ.
Η μυστική ανάγνωση των Ευχών εδώ και αιώνες είναι η γενικώς κρατούσα τάξη στην Ορθόδοξη Εκκλησία. .... (συνεχίζεται)
(συνέχεια)
Και στηρίζεται κανονικώς από :
1. ΙΘʹ (19ος) Κανὼν τῆς Συνόδου τῆς Λαοδικείας (364 μ.Χ.), «μίαν μὲν τὴν πρώτην [Εὐχὴν] διὰ σιωπῆς» ( https://analogion.gr/typikon/liturgy-articles/295-laodikeia-19-euxes )
2. Αʹ Κανὼν τῆς Δʹ Οἰκουμενικῆς Συνόδου (451 μ.Χ.) - ἐπεκύρωσε τοὺς Κανόνες τῆς Συνόδου τῆς Λαοδικείας
3. Βʹ Κανών τῆς ΣΤʹ Οἰκουμενικῆς Συνόδου (680 μ.Χ.) - ἐπεκύρωσε τοὺς Κανόνες τῆς Συνόδου τῆς Λαοδικείας
4. Αʹ Κανὼν τῆς Ζʹ Οἰκουμενικῆς Συνόδου (787 μ.Χ.) - ἐπεκύρωσε τοὺς Κανόνες τῆς Συνόδου τῆς Λαοδικείας
καί διά τῆς ἐπικυρώσεως ταύτης Οἰκουμενικήν τρόπον τινά ἀναλαμβάνουσι δύναμιν οἱ Κανόνες τῆς Λαοδικείας (Ἅγ. Νικόδημος Ἁγιορείτης).
5. Στίς 16/2/1951, ἡ Διαρκὴς Ἱερὰ Σύνοδος (ὑπὸ 11 Ἐπισκόπων, προεδρεύοντος τοῦ Δρυϊνουπόλεως Δημητρίου) τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ἐπόμενοι τοῖς Ἁγίοις Πατράσι καὶ τῆς Ἱερᾶς Παραδόσεως τῆς Ἐκκλησίας, ἀναγκάστηκε νὰ βγάλει μιὰ αὐστηρὴ Ἐγκύκλιο πρὸς τοὺς Μητροπολίτες καὶ τοὺς Κληρικοὺς τῆς Ἐκκλησίας: «Περὶ τοῦ ὅτι ἀπαγορεύεται αὐστηρῶς ἡ ἀνάγνωσις ἐκφώνως τῶν εὐχῶν τῆς θείας Λειτουργίας».
Φυσικά οἱ παρήκοοι ὄχι μόνο δὲν ἐδιορθώθησαν, ἀλλὰ ἀπεναντίας μὲ μεγαλυτέραν δύναμιν καὶ σχετικὰ βιβλία / ἐκδόσεις πολέμησαν τὴν Παράδοση.
6. Στίς 9/6/1956, ἡ Διαρκὴς Ἱερὰ Σύνοδος (ὑπὸ 13 Ἐπισκόπων αὐτὴν τὴν φορά, προεδρεύοντος τοῦ Ἀθηνῶν Δωροθέου) τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος ἀναγκάστηκε νὰ βγάλει ΔΕΥΤΕΡΗ αὐστηρὴ Ἐγκύκλιο πρὸς τοὺς Μητροπολίτες καὶ τοὺς Κληρικοὺς τῆς Ἐκκλησίας: «Περὶ ἀναγνώσεως «μυστικῶς» τῶν εὐχῶν τῆς Θείας Λειτουργίας καὶ τῶν λοιπῶν ἱερῶν Μυστηρίων καὶ ἐμμελοῦς ἀναγνώσεως τοῦ Ἀποστόλου καὶ τοῦ ἱεροῦ Εὐαγγελίου.»
Φυσικά οἱ παρήκοοι καὶ πάλιν δὲν ἐδιορθώθησαν.
7. Στίς 13/3/1974, εἴκοσι τρία ἔτη μετὰ τὴν πρώτην Ἐγκύκλιον γιὰ τὶς Μυστικὲς Εὐχές, καὶ ἀντὶ νὰ διορθωθοῦν (Ἐπίσκοποι, Κληρικοί, Θεολόγοι, Λειτουργιολόγοι), ὄχι μόνον δὲν διορθώθηκαν ἀλλὰ παρέσυραν περισσοτέρους, μέσῳ τῶν βιβλίων καὶ τῶν ἄρθρων αὐτῶν. Ἀναγκάστηκε ἔτσι ἡ Ἱερὰ Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος τούτη τὴν φορά (ὑπὸ 29 Ἐπισκόπων, προεδρεύοντος τοῦ Ἀθηνῶν Σεραφείμ), νὰ βγάλει ΤΡΙΤΗ αὐστηρὴ Ἐγκύκλιο πρὸς τοὺς Μητροπολίτες καὶ τοὺς Κληρικοὺς τῆς Ἐκκλησίας: «Περὶ τρόπου ἀναγνώσεως τῶν εὐχῶν.»
Φυσικά οἱ παρήκοοι ὄχι μόνο δὲν ἐδιορθώθησαν καὶ πάλι, ἀλλὰ ἀπεναντίας μὲ μεγαλυτέραν δύναμιν καὶ σχετικὰ βιβλία / ἐκδόσεις πολέμησαν τὴν Παράδοση.
Ἡ Ἱερὰ Παράδοση δὲν εἶναι ἁπλῶς ἕνας τύπος. Εἶναι ἡ ἐμπειρία τῆς Ἐκκλησίας. Εἶναι ἡ ἀσφαλὴς ὁδὸς τῆς Ἐκκλησίας, ἡ ὁδὸς τῶν Ἁγίων Πατέρων, ἡ ἀσφαλὴς ὁδὸς τῆς θείας λατρείας, τῆς προσευχῆς, τῆς μετανοίας, τῆς καθάρσεως, τοῦ φωτισμοῦ καὶ τῆς θεώσεως.
Ὅταν ἀποδυναμώνεται ἡ δύναμη τῆς κοινῆς Προσευχῆς τῆς Ἐκκλησίας, ὅλοι βλέπουμε τὶς συνέπειες, καὶ προσωπικά, καὶ κοινωνικά, καὶ εκκλησιαστικά καὶ στὸ ἴδιο μας τὸ κράτος.
1) Τις απόψεις του Φουντούλη στις οποίες αναφέρθηκα τις άκουσα ο ίδιος από το στόμα του: ο ίδιος ήταν ρητά υπέρ της αναγνώσεως των ευχών εις επήκοον. Και την ερμηνεία του "μυστικώς" και του "εκφώνως" από τον ίδιο την άκουσα, και οι διάδοχοί του στον Τομέα Λατρείας και Τέχνης στο ΑΠΘ τα ίδια διδάσκουν. Τις αντίθετες "παραδοχές" του στις οποίες αναφέρεστε, αν θέλετε μας λέτε πού τις έχει γράψει/δημοσιεύσει. 2) "Παράδοση" δημιουργούν και εσφαλμένες πρακτικές. Κι αν θελήσουμε να "επιστρέψουμε στην Παράδοση", αναγκαστικά θα απομακρυνθούμε από αυτές και θα επανέλθουμε στις προ αυτών. 3) Ακόμη και αν δεχθούμε ότι η μυστική ανάγνωση ήταν η αρχική παράδοση, ενώ η εις επήκοον ανάγνωση είναι νεωτερισμός: και πάλι δεν μπορούμε να αρνηθούμε στην Εκκλησία την δυνατότητα να καινοτομεί, όταν δεν πρόκειται για δόγματα, αλλά για τελεστικές συνήθειες. 4) Και για τον Βαρβερινό κώδικα έχω ακούσει τις αντίθετες διαβεβαιώσεις από τους αναφερθέντες καθηγητές, ότι δηλ. δεν προβλέπει πουθενά μυστική ανάγνωση.
Τις έχω στο άρθρο τις παραπομπές, υποσ. 1: Ἰω. Μ. Φουντούλη, Ἀπαντήσεις εἰς Λειτουργικὰς ἀπορίας, Τόμος Εʹ (2003), ὅ.π., #551-553, σ. 201, Τόμος Βʹ (1994), #235, σ. 229, Τόμος Εʹ (2003), ὅ.π., #551-553, σ. 192, Τόμος Εʹ (2003), ὅ.π., #558, σ. 222.
Γνωρίζω ότι το μεγαλύτερο μέρος της ακαδημαϊκής (και μη) λειτουργιολογίας έχει παρασυρθεί από τον Τρεμπέλα. Έχω γράψει εκτενώς στα άρθρα μου για την παράδοση των Ευχών στην Εκκλησία, και θα γράψω πρώτα ο Θεός λεπτομερέστερα.
Για τον Βαρβερινό κώδικα δεν ισχύουν όσα λέτε. Δείτε το: "Τὰ τρία Ἀμήν (Ἀμήν, ἀμήν, ἀμήν) εἰς τὴν μυστικὴν στιγμὴν τῆς εὐλογήσεως τοῦ Ἁγίου Ἄρτου καὶ τοῦ Ἁγίου Ποτηρίου", σσ. 27-29 ( https://analogion.gr/typikon/liturgy-articles/249-amen-amen-amen , https://analogion.gr/articles/ecclesia/amhn3/Ta_tria_Amhn.pdf )
Δημοσίευση σχολίου