11 Δεκ 2025

Panchakarma: Η «ριζική θεραπεία αποτοξίνωσης» και οι παγίδες της

Ayurveda

Panchakarma: Η «ριζική θεραπεία αποτοξίνωσης» και οι παγίδες της

Το Panchakarma (Παντσακάρμα), κυριολεκτικά σημαίνοντας «Πέντε Δράσεις», αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της Αγιουρβέδα (Ayurveda), του παραδοσιακή ριζική θεραπεία αποτοξίνωσης τού ιατρικού συστήματος της Ινδίας, η ιστορία του οποίου χάνεται στους αιώνες. Περιγράφεται ως μια βαθιά,  («détox radicale») που υπόσχεται την επαναφορά της ισορροπίας στον οργανισμό μέσω της κάθαρσης και της αποβολής των τοξινών (ama).

Στον σύγχρονο κόσμο, το Panchakarma έχει προωθηθεί έντονα από διασημότητες, μετατρεπόμενο από αρχαία πρακτική σε μια trendy wellness επιλογή, έναν τρόπο για ένα βαθύ «φυσικό και συναισθηματικό reset» που διαρκεί από λίγες ημέρες έως αρκετές εβδομάδες.

Η φιλοσοφία του Panchakarma βασίζεται στην πεποίθηση ότι η ασθένεια είναι το αποτέλεσμα της συσσώρευσης «τοξινών» που διαταράσσουν την ισορροπία των τριών doshas (βιολογικών ενέργειων): Vata (αέρας/αιθέρας), Pitta (φωτιά/νερό) και Kapha (γη/νερό). Στόχος της θεραπείας είναι η εκρίζωση αυτών των τοξινών μέσω των πέντε κύριων «δράσεων», οι οποίες συνδυάζονται με τη χρήση αγιουρβεδικών βοτάνων. Η όλη διαδικασία δεν είναι απλώς μια σειρά από θεραπείες, αλλά ένα ολιστικό πρωτόκολλο που περιλαμβάνει τρία στάδια: την προετοιμασία (Purvakarma), την κύρια θεραπεία (Panchakarma) και την αποκατάσταση (Paschatkarma). Η προετοιμασία περιλαμβάνει συνήθως την εσωτερική και εξωτερική ελαίωση (snehana) με μεγάλες ποσότητες ghī (καθαρισμένο βούτυρο) ή βοτανέλαια, και την εφίδρωση (svedana), προκειμένου οι τοξίνες να μεταφερθούν από τους ιστούς στο γαστρεντερικό σύστημα, απ’ όπου και θα αποβληθούν. Η υπόσχεση είναι η ενεργοποίηση της αυτοΐασης του σώματος, η ενίσχυση του ανοσοποιητικού και μια αίσθηση αναζωογόνησης.

Η Θεραπευτική Υπόσχεση 

Οι πέντε κύριες δράσεις που ορίζουν το Panchakarma είναι παραδοσιακά η εμετική θεραπεία (Vamana), η καθαρτική θεραπεία (Virechana), οι δύο τύποι ενέσεων (enema, Basti), η ρινική κάθαρση (Nasya) και η αφαίμαξη (Raktamokshana). Αυτές οι διαδικασίες, από τη φύση τους, είναι επεμβατικές και συχνά βίαιες για το σώμα και το πνεύμα («parfois violente pour le corps et l’esprit»). Για παράδειγμα, η εκούσια πρόκληση εμέτου ή η χορήγηση ισχυρών καθαρτικών δεν είναι διαδικασίες που πρέπει να λαμβάνουν χώρα χωρίς τη δέουσα προσοχή και γνώση της φυσιολογίας του ατόμου.

Σύμφωνα με τους ειδικούς και φορείς όπως η UNADFI (Εθνική Ένωση για την Προστασία των Οικογενειών και Ατόμων θυμάτων σεκτών), παρόλο που η πρακτική έχει αρχαίες ρίζες, η εφαρμογή της στον Δυτικό κόσμο εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για την υγεία και την ευημερία. Η ριζική αποτοξίνωση δεν συνιστάται σε όλους. Είναι θεμελιώδες τα άτομα που επιθυμούν να ακολουθήσουν την αγωγή να διαθέτουν ήδη μια καλή φυσική και ψυχική ισορροπία και, το κυριότερο, να ελέγχουν τη σοβαρότητα του οργανισμού και των πρακτικών που την προσφέρουν. Η έλλειψη επιστημονικής επικύρωσης των πρακτικών, η οποία συχνά εντάσσει το Panchakarma στις μη συμβατικές πρακτικές υγείας, σημαίνει ότι τα αποτελέσματά του δεν είναι εγγυημένα και η εφαρμογή του δεν βασίζεται στα αυστηρά πρωτόκολλα της δυτικής ιατρικής. Οι κίνδυνοι αυτοί εντείνονται όταν η θεραπεία προσφέρεται από μη εξειδικευμένους ή ανεύθυνους «θεραπευτές» που μπορεί να μην έχουν την απαραίτητη ιατρική γνώση για να αντιμετωπίσουν σοβαρές παρενέργειες ή επιπλοκές, όπως η σοβαρή αφυδάτωση ή οι διαταραχές του ηλεκτρολυτικού ισοζυγίου από τα ισχυρά καθαρτικά.

Η Εμπορευματοποίηση της Αποτοξίνωσης

Ο σύγχρονος χώρος του Panchakarma έχει επίσης διαποτιστεί από μια έντονη εμπορευματοποίηση που εγείρει ηθικά και οικονομικά ζητήματα. Η υπόσχεση μιας ολοκληρωτικής «κάθαρσης» και νέας αρχής ελκύει ένα κοινό που αναζητά γρήγορες λύσεις για χρόνια προβλήματα υγείας ή ευεξίας, οδηγώντας σε υψηλό οικονομικό κόστος για πολυήμερες διαμονές σε πολυτελή κέντρα. Αυτή η προσέγγιση συνδέεται στενά με την ινδουιστική κίνηση και τις τάσεις της Νέας Εποχής (New Age), όπου οι μη συμβατικές θεραπείες γίνονται μέρος ενός ευρύτερου πλαισίου πνευματικής και προσωπικής ανάπτυξης, συχνά με αμφίβολους ισχυρισμούς.

Οι ανησυχίες που εκφράζονται αφορούν την πιθανότητα σεκταριστικών παρεκκλίσεων (dérives sectaires), όπου η ανάγκη για ίαση και η ευαλωτότητα των ατόμων που αναζητούν θεραπεία για χρόνιες παθήσεις μπορεί να οδηγήσει σε υπερβολική εξάρτηση από τον θεραπευτή ή τον οργανισμό. Η απουσία νομικής ρύθμισης σε πολλές χώρες για τους «πρακτικούς» της Αγιουρβέδα (σε αντίθεση με τους κατόχους ιατρικού πτυχίου) επιτρέπει σε μη σοβαρούς ή ανεπαρκώς εκπαιδευμένους ανθρώπους να εφαρμόζουν μια αγωγή που, όταν γίνεται λανθασμένα, μπορεί να είναι πραγματικά επικίνδυνη.

Συνοψίζοντας, ενώ το Panchakarma αντιπροσωπεύει μια συναρπαστική πτυχή της μακραίωνης ινδικής ιατρικής σοφίας—μια προσπάθεια για ολική αναγέννηση του σώματος—η σύγχρονη εκδοχή του απαιτεί ύψιστη προσοχή. Η έλξη που ασκεί η υπόσχεση για «φυσική» και «βαθιά» αποτοξίνωση δεν πρέπει να επισκιάζει την ανάγκη για κριτική σκέψη, την εξακρίβωση της σοβαρότητας των παρόχων και, κυρίως, την ιατρική παρακολούθηση από επαγγελματίες υγείας που έχουν την απαραίτητη γνώση τόσο της Αγιουρβέδα όσο και των κινδύνων της δυτικής παθολογίας. Η κάθαρση του σώματος, όπως και η κάθαρση του πνεύματος, δεν πρέπει να έρχεται εις βάρος της ασφάλειας και της υγείας.

ΒΟΗΘΗΜΑLe Panchakarma, une cure parfois dangereuse | UNADFI

-https://www.entaksis.gr/panchakarma/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Oι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου

Η φωτογραφία μου
Για επικοινωνία : Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: aktinesblogspot@gmail.com