22 Απρ 2020

Αν η ζωή είναι το ύψιστο αγαθό, τότε γιατί οι μυριάκις μύριοι μάρτυρες «πυρ και ξίφος και θάνατον ουκ έπτηξαν (δεν φοβήθηκαν)»;

Αν η ζωή είναι το ύψιστο αγαθό, τότε γιατί οι μυριάκις μύριοι μάρτυρες «πυρ και ξίφος και θάνατον ουκ έπτηξαν (δεν φοβήθηκαν)»;
     Γράφει ο υμνογράφος για το μαρτύριο του αγίου Γεωργίου, την μνήμη του οποίου γιορτάζουμε αύριο: «Έχοντας βαθιά την πίστη στην καρδιά σου και με ρωμαλέο φρόνημα, προτίμησες με τη θέλησή σου το άθλημα του μαρτυρίου, ένδοξε, περιφρονώντας το σώμα σου, το οποίο ούτως ή άλλως επρόκειτο να φθαρεί από τον χρόνο, επιμελούμενος δε με την άνωθεν σοφία την ψυχή σου. Έτσι, αφού υπέστης πολλά βάσανα και με ποικίλους τρόπους, πυρώθηκες και έλαμψες επταπλάσια, σαν το χρυσάφι, Γεώργιε».  (Τροπάριο του Εσπερινού - Απόδοση στην Νεοελληνική).

     Ως ύψιστο αγαθό χαρακτήρισαν την ζωή και την υγεία οι υπεύθυνοι επιστήμονες, πολιτικοί και λοιποί, ασχολούμενοι με την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορονοϊού και καλώς έπραξαν από μέρους τους. Στο ίδιο όμως μήκος κύματος κινήθηκε και η ανακοίνωση της Ιεραρχίας της Εκκλησίας: «Αὐτό ἔπραξε καί ἡ Ἐκκλησία μας. Ἐνώπιον τῆς ἀγωνίας τοῦ ἀνθρώπου νά διατηρήσει τό ὕψιστο ἐπί γῆς ἀγαθό τῆς ζωῆς καί τῆς ὑγείας, ταπεινώθηκε καί συμπορεύθηκε μέ τόν πόνο καί τήν ἀγωνία τοῦ ἀνθρώπου», γράφει.
      Η ανακοίνωση βέβαια, διακρίνεται για την ευαισθησία της, και τον σεβασμό στον συνάνθρωπο. Θυμίζει όμως το γνωστό και συχνά εκφερόμενο απόφθεγμα  της καθημερινότητας, μεταξύ ανθρώπων άσχετων με την πίστη: «Πάνω απ` όλα η υγεία»! Αλλά η Εκκλησία δεν είναι κόσμος και το Ευαγγέλιο του Χριστού μάς διδάσκει με το παράδειγμα των αγίων, να βλέπουμε την ζωή κυρίως από άλλη άποψη. Να υπακούσουμε και να πορευτούμε «δι` άλλης οδού» και να αναζητούμε τα πράγματα αδιαλείπτως και επιμόνως ακόμη πιο πέρα από τα σύνορα της παρούσης ζωής, του παρόντος αιώνος, του απατεώνος.
    Είναι αλήθεια πως επιφέρουν πόνο και αγωνία στον άνθρωπο οι ασθένειες. Είναι πολύ φυσικό και ο πεπτωκός άνθρωπος να φοβάται μην χάσει την υγεία του και έχει χρέος να την φροντίζει. Αλλά είτε το θέλουμε είτε όχι, ο ανώτερος πόνος και η αγωνία του κάθε Χριστιανού έχει απώτερο σκοπό` την αιωνιότητα. «Ου το αποθανείν κακόν, αλλά το κακώς αποθανείν», μας λέει ο άγιος Χρυσόστομος.  
     Και ο Μέγας Βασίλειος λέει: «Να κλαις για την αμαρτία. Αυτή είναι η αρρώστια της ψυχής, αυτή είναι ο θάνατος της αθάνατης ψυχής, αυτής της αξίζει να πενθούμε, να κλαίμε και να οδυρόμαστε ασταμάτητα. Γι` αυτήν αξίζει να τρέχει κάθε δάκρυ και να μην σταματούν οι στεναγμοί, που θα εξέρχονται από τα βάθη της καρδιάς».
Ο Μέγας Βασίλειος στο βιβλίο της Γενέσεως και στον στίχο: «καὶ εἶπεν ὁ Θεός· ποιήσωμεν ἄνθρωπον κατ᾿ εἰκόνα ἡμετέραν καὶ καθ᾿ ὁμοίωσιν…». (Γεν. 1,26), ερμηνεύει: «Το μεν κατ` εικόνα μας δόθηκε να υπάρχει μέσα στη φύση μας, το δε καθ` ομοίωση στην προαίρεσή μας, το οποίο κατορθώνουμε κατόπιν με τη θέλησή μας». Ο δε άγιος Ισίδωρος λέει: «… η μεν δημιουργία διασώζει το κατ` εικόνα, η δε προαίρεση το καθ` ομοίωση». Αλλά, σχολιάζει ο Ιωήλ Γιαννακόπουλος, το καθ` ομοίωση αρχίζει από εδώ, απ` αυτήν την ζωή και κορυφώνεται στην άλλη ζωή, όπου «ὅμοιοι αὐτῷ ἐσόμεθα, ὅτι ὀψόμεθα αὐτὸν καθώς ἐστι». (Α΄Ιω. 3,2). Ο δε Παναγιώτης Τρεμπέλας, στον στίχο αυτό του Ιωάννη συμπληρώνει πως, ό,τι είμαστε προς το παρόν, (δηλαδή «τέκνα Θεού», διά του Βαπτίσματος, κατά τον άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη) δικαιολογεί την πεποίθησή μας για το μέλλον, κατά το οποίο θα σημειωθεί η και «ενεργεία» πλήρης ανάπτυξη εκείνου, το οποίο υπάρχει ήδη μέσα μας «δυνάμει». Και συνεχίζει: «Το να γίνουμε όμοιοι προς τον δεδοξασμένο Κύριό μας αποτελεί τον ύψιστο σκοπό της ζωής μας και τον ύψιστο προορισμό μας. Όλοι οι πόθοι μας και τα ιδανικά μας ως Χριστιανών προς αυτό κατευθύνονται` να εξομοιωθούμε προς τον ενανθρωπήσαντα και δεδοξασμένο Υιό του Θεού και να μετάσχουμε στην δόξα του και στην μακαριότητά του». Να γίνουμε όμοιοι, εν πλήρη ελευθερία, «ως θεοί κατά χάριν με τον κατά φύσιν Θεό», πάλι κατά τον άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη.
     Και αφού ο σκοπός της εν Χριστώ ζωής, από εδώ ακόμη, είναι η πορεία προς το καθ` ομοίωση, παύει η ζωή καθ` εαυτήν να είναι το ύψιστο αγαθό. Άρα, η ζωή θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως μέγιστο αγαθό, αλλά όχι ως ύψιστό. Ύψιστος πόνος δε και αγωνία του Χριστιανού είναι αυτός ο οποίος αποφέρει εν ταπεινώσει καρπούς της θείας Χάριτος. Αν η επίγεια ζωή είναι το ύψιστο αγαθό, τότε δεν θα είχαμε στην πατρίδα ήρωες και στην Εκκλησία μας μάρτυρες και ομολογητές αγίους, διότι θα έγερνε η καρδιά τους προς το «νυν φευ ζην», αφού θα είχαν εγκαταλείψει το «αεί ευ ζην». Αλλά επιπλέον, όλοι όσοι γεννήθηκαν σε αυτήν την ζωή και έμειναν βαριά άρρωστοι δίχως θεραπεία μέχρι το θάνατό τους, ανάπηροι, δια βίου κλινήρεις, διανοητικά υστερούντες, θα ήταν οι πιο αδικημένοι άνθρωποι από έναν άδικο Θεό. Όμως έχουμε αγίους, που προέρχονται από αυτές τις κατηγορίες.
      Όσα και αν γράφονται, όσα και αν λέγονται για την σημερινή ταπείνωση της Εκκλησίας, δεν αλλάζει τίποτε, αν δεν θελήσουμε να μοιάσουμε τους αγίους μας. Χωρίς την ελπίδα και την προσδοκία της αιωνιότητος, χωρίς έμπρακτη μετάνοια, χωρίς την κυριολεκτική σημασία της λέξεως «επιστροφή»! Επιστροφή στα πάτρια, στα κληρονομηθέντα από τους αγίους πατροπαράδοτα «απόκοσμα» έθη. Επιστροφή, τουλάχιστον στην προ Κολυμπαρίου εποχή! Τουλάχιστον! Αλλά, δυστυχώς, δεν φαίνεται να υπάρχει τέτοια δυνατότητα από την Ιεραρχία μας, καθώς είναι φυλακισμένη στις δαγκάνες του Οικουμενισμού.
      Άρχισαν ήδη κάποιοι «ευαίσθητοι», πρωταγωνιστές των προδοτικών ενεργειών (Κολυμπάρι, αναγνώριση εκκλησιαστικότητας σε αιρέσεις, συμπροσευχές με αιρετικούς, μουσουλμάνους και αλλοθρήσκους, κλπ), άρχισαν τις διαμαρτυρίες, τα κλαψουρίσματα, τα κροκοδείλια δάκρυα.  Άρχισαν να γράφουν ιστοριούλες δακρύβρεχτες, κατάλληλες για να συγκινήσουν «γυναικάρια».  Επίσης γελοίες δικαιολογίες και παιδαριώδεις καταγγελίες κατά των τάχα εχθρών και αντιπάλων τους πολιτικών. Μόνο και μόνο για να καταστείλουν τις συνειδήσεις τους, έναντι των κακών που διέπραξαν εις βάρος του απλού λαού της Εκκλησίας ή να δημιουργήσουν περί αυτούς το κατάλληλο κλίμα υστεροφημίας. Τελείωσαν όμως καθώς φαίνεται, τα ψέματα! Από δω και πέρα ναι ή όχι στην Αλήθεια! Τίποτε λιγότερο, τίποτε περισσότερο!
     Η Εκκλησία ως σώμα Χριστού, έχει χρέος και καθήκον να διαλαλεί την παρουσία της αντίθετα στο ρεύμα του κόσμου. Σε κάθε ευκαιρία να υπενθυμίζει με απόλυτη ιερότητα την προσωρινότητα αυτής της ζωής. Η σημερινή βιοθεωρία και κοσμοθεωρία καθιέρωσαν ως αυτοσκοπό και στη δική μας ζωή  την μακροζωία και το κυνήγι της ευδαιμονίας. Οφείλει λοιπόν να διδάσκει επίμονα και με ιερό ζήλο, σε πείσμα των καιρών, πως η ύψιστη ενυπόστατη ελπίδα του ανθρώπου βρίσκεται αποταμιευμένη στο Ευαγγέλιο και στην Παράδοσή της και δεν τελειώνει  στα ελπιζόμενα της παρούσας ζωής,  πίσω από τα οποία παραμονεύει το φοβερό και δαιμονικό αδιέξοδο! Να φωνάζει, να κράζει στα πέρατα της γης:  Έλθετε και ίδετε!!!
Σάββας Ηλιάδης
Δάσκαλος
Κιλκίς, 22-4-2020

10 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Αχ Σάββα μη ξύνεις πληγές! Εσύ πας φυρί-φυρί να ρίξεις και αλάτι, πονάνε οι πληγές. βάλε βάλσαμο, βάλε πούδρα, τοποθέτησε έμπλαστρο.

Ανώνυμος είπε...

Αχ Σάββα μου μεσ΄τη καρδιά
σφυριά μου δίνεις τόση!
Σαν να χρωστώ στη τράπεζα
ακόμη μία δόση!

Ανώνυμος είπε...

«ἐν τούτῳ ἐγνώκαμεν τὴν ἀγάπην ὅτι ἐκεῖνος ὑπὲρ ἡμῶν τὴν ψυχὴν αὐτοῦ ἔθηκε· καὶ ἡμεῖς ὀφείλομεν ὑπὲρ τῶν ἀδελφῶν τὰς ψυχὰς τιθέναι.» (Α΄ Ἰωάν. γ΄16)

Ἀγαπητέ ἐν Χριστῶ ἀδελφέ,
Χριστός Ἀνέστη!
Διαβάζοντας τό ἄρθρο σας καί κατανοώντας τόν ἔμπονο προβληματισμό σας, ἐπιτρέψτε μου καλοπροαίρετα νά σημειώσω κάποιες σκέψεις μου.
Στήν δύσκολη αὐτή συγκυρία (πανδημία κορωνοϊοῦ) ἡ ἐπίπονη αὐτή ἀπόφαση πού πῆρε ἡ Ἐκκλησία μας, φρονῶ πώς πρέπει νά προσλαμβάνεται αὐτούσια καί χωρίς τήν διασύνδεσή της μέ ἄλλες προγενέστερες ἀποφάσεις της (Οὐκρανικό, Κολυμπάρι κλπ) οἱ ὁποῖες σημειωτέον δίχασαν τήν Ὀρθοδοξία μας.
Στήν προκειμένη περίπτωση σύσσωμη ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, ὑπέδειξε στούς πιστούς τήν ὁδό τῆς ἔμπρακτης ἀγάπης πρός τόν πλησίον, ἐφαρμόζοντας στήν πράξη τήν δεύτερη μεγάλη ἐντολή πού εἶναι ἰσάξια μέ τήν πρώτη τό «ἀγαπήσεις τὸν πλησίον σου ὡς σεαυτόν» (Ματθ κβ΄39).
Καί αὐτοπροσφέρθηκε καί αὐτοταπεινώθηκε γιά χάριν τοῦ πλησίον, γιά χάριν προστασίας τῆς ὑγείας του, γιά χάριν προστασίας τῆς ἴδιας του τῆς ζωῆς.
Ὁποιαδήποτε ἄλλη λύση κατά τήν ταπεινή μου ἄποψη θά ἦταν πρόχειρη, ἀόριστη καί ἀσαφής, ἐνῶ ταυτόχρονα θά ἐλλάτωνε τό ὕψος τῆς ἀγάπης της, τῆς αὐτοπροσφορᾶς της καί τῆς αὐτοθυσίας της πρός τόν πλησίον, ἀφοῦ θά πλησίαζε τά ὅρια τῆς ὀρθολογικῆς πλέον ἀντιμετώπισης τοῦ προβλήματος.
Ὁπότε, ἄς εἴμαστε κάτι παραπάνω ἀπό βέβαιοι πώς ἄν προσλάβουμε καί κατανοήσουμε τήν ἀπόφαση τῆς Ἐκκλησίας μας κάτω ἀπό αὐτό τό πρῖσμα, θά προσδώσουμε στό ἀβάσταχτο φορτίο τῆς θλίψεώς μας, χαρακτηριστικά αὐτοθυσίας καί αὐτοπροσφορᾶς πρός τόν πλησίον μας, μεταβάλλοντάς την ἔτσι σέ χαρά κατά τό «ἱλαρὸν γὰρ δότην ἀγαπᾷ ὁ Θεός. (Β΄Κορ. θ΄7).
Μέ ἀγάπη Χριστοῦ.
Θεόδωρος Σ.

Ανώνυμος είπε...

Κοσμική η σκέψη του Θεοδωρου Σ. όπως και άλλες φορές. Κρίμα!

Ανώνυμος είπε...

Έχει δίκιο ο 9:03. Είναι αλήθεια πως τα πνευματικά θέματα δεν είναι ανεξάρτητα το ένα από το άλλο. Δεν μπορεί να γίνεται αυτό, διότι ένα είναι το Πνεύμα του Θεού, μία και η γραμμή πορείας που διαγράφει στην ιστορία της Εκκλησίας. Δεν μπορεί να σφάλλει ο ποιμένας στο μείζον, χωρίς αίσθηση ενοχής και να "κλαίγεται" στα ελάσσονα. Νομίζω πως δεν πείθει και ο λαός το καταλαβαίνει. Είναι σαν τη σειρά των κρίκων της αλυσίδας που, αν κοπεί ο ένας, όλα πηγαίνουν στραβά, αχαΐρευτα, όπως έλεγαν οι παλιοί. Υπάρχει η μία Αλήθεια και όταν αλλοιώνεται σε ένα "ιώτα", δεν έχει ευλογία η συνέχεια. Γι` αυτό η μόνη λύση είναι η άρδην επιστροφή. Απαρχής το ξεκίνημα. Και αυτό μπορεί να γίνεται στην Εκκλησία μας με το μυστήριο της ειλικρινούς και έμπρακτης Μετανοίας και Εξομολογήσεως. Χριστός ανέστη!

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΟΥΚΑΚΗΣ είπε...

Ώστε κ Θεόδωρε Σ είναι έμπρακτη αγάπη και εφαρμογή της εντολής του Κυρίου ''αγαπήσεις τον πλησίον σου ως σεαυτόν ''το σφράγισμα του Οίκου Του και η διακοπή της μεταλήψεως του Αχράντου Σώματος και του Τιμίου Αίματός Του στους πιστούς προς αγιασμό τους!!Επίσης κάποια ''ορθολογική λύση'' ,όπως -προσθέτω εγώ- να ισχύουν για τις εκκλησίες τα ίδια περιοριστικά μέτρα που ισχύουν πχ για τα σούπερ μάρκετ,''θα ελάττωνε το ύψος της αγάπης της (ενν.της εκκλησίας),της αυτοπροσφοράς της,και της αυτοθυσίας της προς τον πλησίον...''.Όντως ανεπανάληπτη διαστροφή εννοιών και νοημάτων.

Διονύσιος είπε...

Την αγάπη προς στον πλησίον,μας την δίδαξε ο θεάνθρωπος Ιησούς Χριστός μας.
Ο Ιησούς Χριστός μας είπε: να μαζευόμαστε,να προσευχόμαστε,και νά ευχαριστήσουμε τον Τριαδικό Θεό μας, και όσοι πιστοί εξομολογήθηκαν να μεταλάβουν τήν Θεία κοινωνία στον οίκο του Τριαδικού Θεού καί Όχι κατά μόνας στα σπίτια μας, αυτό είναι αίρεση, όπως κάνουν οι προτεστάντες.

Άλλο η προσευχή στο σπίτι καί άλλο η προσευχή στον οίκο του Τριαδικού Θεού μας,το οποίο είναι σαφώς πολύ μα πολύ ανώτερο.

Γιώργος είπε...

Εύγε στον διδάκαλο που τιμά με την συγκεκριμένη τοποθέτηση το λειτούργημά του, αρκεί βέβαια να το εφαρμόζει στη τάξη του, στους μαθητές του, έτσι ώστε το μάθημα των θρησκευτικών να μην καταντά ως "η ώρα του παιδιού"!

Ανώνυμος είπε...

Ἐν Χριστῶ ἀδελφοί,
θά μποροῦσα ἄνετα νά συμφωνήσω μαζί σας σέ ὅλα αὐτά πού καταθέτετε, κάτω ὅμως ἀπό μιά βασική προϋπόθεση.
Νά ἀπομειώσουμε καί νά ἀπορρίψουμε τό αἴτιο, δηλαδή τόν λόγο γιά τόν ὁποῖο λήφθηκε αὐτή ἡ συγκεκριμένη ἀπόφαση.
Ὅμως, ἔχουμε τό δικαίωμα τῆς ἀπομείωσης πολλῶ δέ μᾶλλον τῆς ἀπόρριψης αὐτοῦ τοῦ αἰτίου πού εἶναι ἡ ἀγάπη πρός τόν πλησίον, ἡ ὁποία καί προκάλεσε τό αἰτιατό τήν ἀπόφαση δηλαδή τῆς Ἐκκλησίας μας;
Καί τότε, θά εἶναι ἄραγε ἡ κρίση μας δίκαιη, θετική ἤ ἀρνητική;
Στό σημεῖο αὐτό ἄς θυμηθοῦμε τήν συμπεριφορά τῶν Φαρισαίων πού ἀπορρίπτοντας τό αἴτιο (ἀσθένεια) ὡς ἀνάξιο λόγου, ἔκριναν τό αἰτιατό (θεραπεία) ὡς καταπάτηση τῆς ἀργίας τοῦ Σαββάτου.
Καί ἐρωτῶ:
Ἄραγε ὁ Κύριος δέν μποροῦσε νά θεραπεύσει τούς ἀσθενεῖς ἀδελφούς μας κάποια ἄλλη ἡμέρα χωρίς νά καταπατήσει τήν ἀργία καί χωρίς νά δώσει ἀφορμή γιά δυσμενῆ σχόλια εἰς βάρος Του;
Ἤ μήπως ἤθελε νά δείξει κάτι ἄλλο ὑπέρτερο τῆς ἀργίας τοῦ Σαββάτου;
Προφανέστατα τό δεύτερο.
Ἤθελε νά τονίσει τήν ἀγάπη καί τήν αὐτοπροσφορά στόν πλησίον πού δέν ἐξαντλεῖται, οὔτε περιορίζεται, οὔτε μειώνεται καί βεβαίως οὔτε ὁριοθετεῖται ἀπό συγκεκριμένες ἡμέρες καί ὥρες.
Ἐν Χριστῶ ἀδελφοί, συγχωρέστε με πού ἐπιμένω, ἀλλά προσφορά καί ἀγάπη πρός τόν πλησίον χωρίς νά στερηθοῦμε κάτι εἶναι ἀνώφελη.
Ἐπομένως, ἄν γιά χάρι τοῦ πλησίον μας ὑπακούσαμε στήν ἐπίπονη ἀπόφαση τῆς Ἐκκλησίας μας καί στερήσαμε ἀπό τόν ἑαυτό μας τήν συμμετοχή μας στόν ἐκκλησιασμό καί στά Ἅγια Μυστήρια αὐτές τίς ἅγιες ἡμέρες καί ὄχι μόνο, τότε ἄς εἴμαστε σίγουροι πώς ἀπό τόν Ἀναστάντα Κύριο θά τύχουμε τῆς διαβεβαιώσεώς Του: «ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ἐφ᾿ ὅσον ἐποιήσατε ἑνὶ τούτων τῶν ἀδελφῶν μου τῶν ἐλαχίστων, ἐμοὶ ἐποιήσατε» ( Ματθ. κε΄40).
Σᾶς εὐχαριστῶ γιά τίς καλοπροαίρετες ἐπισημάνσεις σας.
Μετά τῆς ἐν Χριστῶ ἀγάπης.
Θεόδωρος Σ.

Ανώνυμος είπε...

Ἀγαπητοί ἐν Χριστῶ ἀδελφοί,
ἐτεροχρονισμένως μέν ἀπαραιτήτως δέ, προβαίνω στήν διόρθωση τῆς παραγράφου τοῦ πρώτου σχολίου μου:
«Ὁποιαδήποτε ἄλλη λύση κατά τήν ταπεινή μου ἄποψη θά ἦταν πρόχειρη, ἀόριστη καί ἀσαφής, ἐνῶ ταυτόχρονα θά ἐλλάτωνε τό ὕψος τῆς ἀγάπης μας (ἀντί της), τῆς αὐτοπροσφορᾶς μας (ἀντί της) καί τῆς αὐτοθυσίας μας (ἀντί της) πρός τόν πλησίον, ἀφοῦ θά πλησίαζε τά ὅρια τῆς ὀρθολογικῆς πλέον ἀντιμετώπισης τοῦ προβλήματος.»
Σᾶς εὐχαριστῶ.
Θεόδωρος Σ.

Oι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου

Η φωτογραφία μου
Για επικοινωνία : Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: aktinesblogspot@gmail.com