ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ τῶν ἁγίων Προπατόρων:
Λουκ. ιδ΄ 16-24
Γιὰ
μιὰ ξεχωριστὴ καὶ ἰδιαίτερα τιμητικὴ πρόσκληση μᾶς ὁμιλεῖ ὁ Κύριος στὸ σημερινὸ
ἱερὸ Εὐαγγέλιο. Πρόσκληση σὲ ἕνα μεγάλο καὶ ἐπίσημο δεῖπνο. Ποιὸ εἶναι αὐτὸ
τὸ δεῖπνο; Εἶναι πρωτίστως ἡ Βασιλεία τῶν οὐρανῶν, ὅπου οἱ δίκαιοι θὰ ἀπολαμβάνουν
αἰωνίως τὰ ἀγαθὰ ποὺ ἔχει ἑτοιμάσει γι’ αὐτοὺς ὁ φιλάνθρωπος Δεσπότης.
Τοῦ οὐρανίου
αὐτοῦ δεῖπνου ὅμως προτύπωση καὶ πρόγευση ἐδῶ στὴ γῆ εἶναι τὸ Μυστήριο τῆς
θείας Εὐχαριστίας. Κάθε φορὰ ποὺ τελεῖται θεία Λειτουργία, ὁ πανάγαθος Θεὸς μᾶς
προσκαλεῖ νὰ λάβουμε μέρος σὲ μέγα δεῖπνο. Κι ἂν εἴχαμε στ’ ἀλήθεια
συνειδητοποιήσει τί σημαίνει αὐτὸ τὸ θεϊκὸ τραπέζι, κανεὶς δὲν θὰ ἔλειπε ἀπὸ τὴν
εὐχαριστιακὴ σύναξη!
Στὴν εἰκόνα τῆς θείας Εὐχαριστίας
ὡς μεγάλου Δείπνου θὰ ἐπιμείνουμε στὴ συνέχεια γιὰ νὰ ἐπισημάνουμε ποῦ ἔγκειται
τὸ μεγαλεῖο αὐτοῦ τοῦ δείπνου.
Εἶναι μεγάλο καὶ ὑπερφυὲς
αὐτὸ τὸ δεῖπνο τῆς θείας Εὐχαριστίας, διότι αὐτὸς ποὺ μᾶς καλεῖ δὲν εἶναι
κάποιος ἐπίγειος βασιλιὰς ἢ ἄλλος ἐπίσημος ἄρχοντας ἀλλὰ ὁ μέγας καὶ ἄπειρος καὶ
παντοδύναμος Θεός. Μᾶς καλεῖ ὁ ἐπουράνιος Βασιλεὺς καὶ Κύριος τῶν Ἀγγέλων. Αὐτὸς
ποὺ δημιούργησε τὸν ὑλικὸ καὶ πνευματικὸ κόσμο καὶ κατευθύνει τὰ πάντα σύμφωνα
μὲ τὴν ἀγαθὴ Πρόνοιά του. Μᾶς καλεῖ ὁ Θεὸς ποὺ ἀπὸ ἄπειρη ἀγάπη ἔγινε καὶ ἄνθρωπος
καὶ θυσιάστηκε γιὰ τὴ δική μας σωτηρία. Καὶ ἀκοῦμε μὲν στὴ θεία Λειτουργία τὸν ἱερέα
νὰ λέγει «Λάβετε, φάγετε...» καὶ «Πίετε ἐξ αὐτοῦ πάντες...», στὴν πραγματικότητα
ὅμως οἱ λόγοι αὐτοὶ εἶναι τοῦ Κυρίου καὶ ἀπευθύνονται στὸν καθένα ἀπὸ ἐμᾶς, γιὰ
νὰ συμμετάσχουμε μὲ τὴν ἀνάλογη πάντα προετοιμασία στὴ θεία Κοινωνία. Ὁ ἅγιος Ἰωάννης
ὁ Χρυσόστομος διδάσκει: «Πάρεστιν ὁ Χριστὸς καὶ νῦν, ἐκεῖνος ὁ τὴν τράπεζαν
διακοσμήσας ἐκείνην, οὗτος καὶ ταύτην διακοσμεῖ νῦν» (P.G. 49, 380). Δηλαδὴ ὅπως
καὶ τότε στὸ Μυστικὸ Δεῖπνο, ἔτσι καὶ τώρα τὸ δεῖπνο τῆς θείας Εὐχαριστίας τὸ ἑτοιμάζει
ὁ Ἰησοῦς Χριστός.
Ποιὸς λοιπὸν μπορεῖ νὰ
μείνει ἀσυγκίνητος ὅταν γνωρίζει ὅτι ὁ ἴδιος ὁ Κύριος Ἰησοῦς τὸν καλεῖ
στὸ μέγα Δεῖπνο τῆς Εὐχαριστίας;
Εἶναι ὅμως ἐπίσης μέγα τὸ
δεῖπνο τῆς θείας Εὐχαριστίας διότι εἶναι μεγάλα καὶ ἀνεκτίμητα τὰ Τίμια Δῶρα ποὺ
προσφέρονται σ’ αὐτό. Τὸ δεῖπνο αὐτὸ εἶναι πλουσιότατο, ὄχι διότι παραθέτει
ποικιλία ἐδεσμάτων, ποὺ ἱκανοποιοῦν τὴ γεύση καὶ τὴ σωματικὴ πείνα, ἀλλὰ διότι ἐκεῖ
ὑπάρχει ἡ μυστικὴ καὶ θειότατη πνευματικὴ τροφή, τὸ Σῶμα καὶ τὸ Αἷμα τοῦ Χριστοῦ.
Ἐκεῖ προσφέρεται «ὁ ἄρτος ὁ ζῶν ὁ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ καταβάς» (Ἰω. ς΄ 51).
Ἡ τροφὴ αὐτὴ τοῦ μεγάλου
δείπνου δὲν ἀποβλέπει στὴν ἐνδυνάμωση τοῦ σώματος ἀλλὰ στὴν πνευματικὴ πρόοδο
καὶ τελειοποίηση τοῦ ἀνθρώπου. Τὸ δεῖπνο αὐτὸ μᾶς μεταδίδει πλούσια τὴ χάρη τοῦ
Ἁγίου Πνεύματος καὶ μᾶς ἐξαγιάζει. Μεταλαμβάνουμε Σῶμα καὶ Αἷμα Χριστοῦ «εἰς ἄφεσιν
ἁμαρτιῶν καὶ εἰς ζωὴν τὴν αἰώνιον». Ὁ Κύριος ποὺ κοινωνοῦμε μᾶς ἐνισχύει στὸν ἀγώνα
κατὰ τῆς ἁμαρτίας καὶ μᾶς φωτίζει γιὰ νὰ βαδίζουμε στὸ δρόμο τῆς ζωῆς μέχρι νὰ
φθάσουμε στὸ οὐράνιο θεῖο δεῖπνο, ἐκεῖ ὅπου θὰ ἀπολαμβάνουμε αἰωνίως τὴ χαρὰ καὶ
τὴ μακαριότητα τῆς δόξας του.
Τίποτε τὸ γήινο καὶ φθαρτὸ
δὲν μπορεῖ νὰ συγκριθεῖ μὲ τὸ «μέγα δεῖπνο» τὸ ὁποῖο μᾶς παρουσίασε ὁ Κύριος
στὴ σημερινὴ Παραβολή. Ἂν συναισθανθοῦμε ὅτι μᾶς καλεῖ ὁ πανάγαθος καὶ
πλουσιόδωρος Κύριος‧ ἂν
ἀναλογισθοῦμε τὰ δῶρα ποὺ μᾶς προσφέρει σ’ αὐτὸ τὸ πνευματικὸ τραπέζι‧ τότε εἶναι ἀδύνατον νὰ
μείνουμε ἀδιάφοροι στὴν πρόσκλησή του. Κανένα ἐμπόδιο δὲν θὰ στέκεται πλέον ἱκανὸ
νὰ μᾶς ἀπομακρύνει ἀπὸ τὴ συμμετοχή μας στὴ θεία Λειτουργία καὶ ἰδιαίτερα στὴ
θεία Κοινωνία.
Καθὼς πλησιάζει ἡ μεγάλη ἑορτὴ
τῶν Χριστουγέννων, ἡ πρόσκληση τοῦ Κυρίου γιὰ νὰ συμμετάσχουμε στὸ «μέγα δεῖπνο»
λαμβάνει ἰδιαίτερη σημασία καὶ ἐπικαιρότητα. Ἂς προετοιμαστοῦμε καταλλήλως κι ἂς
προσέλθουμε ἀξίως στὸ «μέγα δεῖπνο» γιὰ νὰ λάβουμε τὰ πολύτιμα ἀγαθὰ καὶ θεῖα δῶρα
ποὺ Ἐκεῖνος ἔχει ἑτοιμάσει γιὰ κάθε ἄνθρωπο ὁ ὁποῖος θὰ ἀνταποκριθεῖ στὸ
κάλεσμά του.
Ορθόδοξο Περιοδικό “Ο ΣΩΤΗΡ”
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου