Κριτήρια ἐκλογῆς τῶν ἀποστόλων
Ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός, ἀγαπητοί μου, ἐπρόκειτο νὰ διαλέξῃ τοὺς ἀποστόλους του, ἐκείνους ποὺ μετὰ τὴ σταύρωσι καὶ τὴν ἀνάληψί του θὰ συνέχιζαν τὸ ἔργο του.
Τὸ ἔργο τοῦ Χριστοῦ
δὲν ἦταν κάτι εὔκολο. Ἦταν τὸ δυσκολώτερο
στὸν κόσμο. Γιατὶ τί ἐκαλοῦντο νὰ κάνουν οἱ ἀπόστολοι· νὰ πάρουν ἕνα βράχο, νὰ
τὸν σπάσουν, νὰ τὸν λειώσουν, νὰ τὸν κάνουν καστανόχωμα, κ᾽ ἐκεῖ νὰ σπείρουν
σπόρο γιὰ νὰ φυτρώσῃ ἕνα ὡραῖο λουλούδι. Τὸ ἔργο τους ἦταν· νὰ πάρουν τὸ
λύκο καὶ νὰ τὸν κάνουν ἀρνί, νὰ πάρουν τὸ γεράκι ἢ τὸν κόρακα καὶ νὰ τὸν
κάνουν περιστέρι· νὰ πάρουν δηλαδὴ ἕνα φιλάργυρο καὶ νὰ τὸν κάνουν ἐλεήμονα, νὰ
πάρουν ἕναν ἀκρατῆ καὶ νὰ τὸν κάνουν ἐγκρατῆ, νὰ πάρουν μία πόρνη καὶ νὰ τὴν
κάνουν ἄγγελο, νὰ πάρουν ἕναν ἐριστικὸ καὶ φιλέκδικο καὶ νὰ τὸν κάνουν πρᾶο καὶ
συγχωρητικό.
Ὑπάρχει
ἔργο πιὸ δύσκολο ἀπ᾽ αὐτό; Σ᾽ αὐτὸ λοιπὸν καλοῦσε συνεργάτες ὁ Χριστός, καὶ ἔπρεπε νὰ βρῇ τοὺς καλύτερους. Καὶ ποιούς
βρῆκε; Πῆρε σοφούς, μεγάλους καὶ ἰσχυροὺς τῆς γῆς; Ὄχι. Διάλεξε ταπεινοὺς ἀνθρώπους
ποὺ δὲν τοὺς ἔδινε κανεὶς σημασία. Βλέπουμε σήμερα στὸ εὐαγγέλιο, ὅτι διάλεξε τέσσερις ψαρᾶδες· τὸν Ἀνδρέα καὶ
τὸν Πέτρο, τὸν Ἰωάννη καὶ τὸν Ἰάκωβο. Αὐτοί, ὅπως καὶ οἱ ὑπόλοιποι ἀπόστολοι,
δὲν εἶχαν κανένα κοινωνικὸ μεγαλεῖο, πλούτη, μέγαρα, κτήματα, σπουδές.
Γιατί
ἆραγε δὲν διάλεξε σοφούς, στρατηγούς, μεγάλους καὶ τρανούς, ἀλλὰ διάλεξε τὰ
πλέον περιφρονημένα στοιχεῖα;
Διότι
σ᾽ αὐτοὺς βρῆκε κάτι ποὺ ἄξιζε περισσότερο. Κάτω ἀπὸ τὴ φτωχική τους ἐμφάνισι
ἔκρυβαν ἕνα μεγαλεῖο ψυχικό, ποὺ δὲν
ὑπῆρχε πουθενὰ ἀλλοῦ. Αὐτὸ ζητάει ὁ Χριστός.
Δηλαδή,
τί μεγαλεῖο εἶχαν αὐτοὶ οἱ ψαρᾶδες;
*
* *
Ἂς
σκεφθοῦμε πρῶτα – πρῶτα, ποῦ τοὺς βρῆκε
ὁ Χριστός; Ὅταν τοὺς κάλεσε καὶ εἶπε «Ἐλᾶτε κοντά μου, γιὰ νὰ σᾶς κάνω ἁλιεῖς
ἀνθρώπων» (Ματθ. 4,20), ποῦ ἦταν; ἔχει σημασία αὐτό. Μήπως τοὺς βρῆκε νὰ
κάθωνται τεμπέληδες στὸ σπίτι ἢ κάπου ἀλλοῦ καὶ νὰ κουτσομπολεύουν τὸν ἕνα
καὶ τὸν ἄλλο; μήπως τοὺς βρῆκε σὲ καμμιὰ ταβέρνα νὰ κουτσοπίνουνε; μήπως τοὺς
βρῆκε σὲ κανένα χαρτοπαίγνιο ἢ νὰ παίζουν τὰ ζάρια; μήπως τοὺς βρῆκε σὲ κανένα
στάδιο νὰ παρακολουθοῦν βάρβαρα ἀγωνίσματα; μήπως τοὺς βρῆκε στὸ
χρηματιστήριο ἢ ἐκεῖ ποὺ μαζεύονται οἱ ἔμποροι καὶ κυνηγοῦν τὸ κέρδος; Ὄχι. Τοὺς
βρῆκε πάνω στὴ δουλειά. Καὶ τί
δουλειά· σκληρή. Ὅσοι εἶνε ἀπὸ νησιὰ ἢ παραθαλάσσια μέρη ξέρουν τί κόπο ἔχει
ὁ ψαρᾶς. Τοὺς βρῆκε τὴν ὥρα ποὺ ἔρριχναν τὰ δίχτυα, ποὺ τὰ μάζευαν καὶ τὰ τακτοποιοῦσαν,
γιὰ νὰ βγῇ τὸ μεροκάματο.
Τί
μᾶς λέει αὐτό; ὅτι ὁ Χριστὸς ἐκτιμᾷ τὴν ἐργασία
καὶ τοὺς ἐργατικοὺς ἀνθρώπους. Εἶνε ὁ ἴδιος ποὺ ὥρισε στὸν πρῶτο ἄνθρωπο
μέσα καὶ ἔξω ἀπὸ τὸν παράδεισο νὰ ἐργάζεται (βλ. Γέν. 3,15,23)· εἶνε ὁ ἴδιος
ποὺ τοῦ εἶπε, νὰ ἐργάζεται ἕξι ἡμέρες τὴν ἑβδομάδα (βλ. Ἔξ. 20,9-11. Δευτ.
5,12-14)· εἶνε ὁ ἴδιος ποὺ ὥρισε τὴν ἐργασία ὡς θεσμὸ στὴ ζωή. Διότι, ἀγαπητοί
μου, ἡ ἐργασία εἶνε προσευχή. Ὅταν
κάποιος ἐργάζεται τίμια καὶ εἰλικρινά, γιὰ νὰ βγάλῃ τὸ ψωμὶ τῆς οἰκογενείας
του, τὴν ὥρα ἐκείνη εἶνε σὰν τὸν καλόγερο· ὅπως ὁ καλόγερος κάνει μετάνοιες καὶ
κομποσχοίνι, ἔτσι καὶ ὁ ἐργαζόμενος κοπιάζει καὶ ἁγιάζει τὸν ἑαυτό του ἐπάνω
στὴν ἐκτέλεσι τῆς ἐντολῆς τοῦ Κυρίου. Τὸ ἐργάζεσθαι εἶνε προσεύχεσθαι· γι᾽ αὐτὸ
ἡ ἐργασία εἶνε εὐλογημένη ἀπὸ τὸ Θεό. Ἄλλωστε νερὸ ποὺ δὲν τρέχει σαπίζει, καὶ ἀλέτρι
ποὺ δὲν σκάβει τὴ γῆ σκουριάζει· καὶ ἄνθρωπος ποὺ δὲν ἀγαπᾷ τὴν ἐργασία
σαπίζει πνευματικὰ καὶ σκουριάζει σωματικά.
⃝ Οἱ ἀπόστολοι δὲν ἦταν
μόνο ἐργατικοί· τὸ εὐαγγέλιο λέει ὅτι εἶχαν καὶ κάτι ἄλλο· εἶχαν φιλαδελφία, ἀδελφοσύνη. Δὲν ἦταν
ὁ Πέτρος μόνος του, εἶχε κοντά του καὶ τὸν ἀδελφό του τὸν Ἀνδρέα· καὶ δὲν ἦταν
ὁ Ἰωάννης μόνος του, εἶχε μαζί του καὶ τὸν ἀδελφό του τὸν Ἰάκωβο. Ἦταν ἀδέρφια ἀγαπημένα,
ταιριασμένα. Καὶ ἔτσι τοὺς βρῆκε καὶ τοὺς διάλεξε ὁ Χριστός.
Μεγάλο πρᾶμα στὴ ζωὴ νὰ ὑπάρχουν ἀδέρφια ἀγαπημένα. Διότι, ὅπως λέει ἕνα ῥητό, «ἀδελφὸς ὑπὸ ἀδελφοῦ βοηθούμενος ὡς πόλις ὀχυρά» (Παρ. 18,19)· εἶνε σὰν κάστρο ἄπαρτο.
Μεγάλο πρᾶμα στὴ ζωὴ νὰ ὑπάρχουν ἀδέρφια ἀγαπημένα. Διότι, ὅπως λέει ἕνα ῥητό, «ἀδελφὸς ὑπὸ ἀδελφοῦ βοηθούμενος ὡς πόλις ὀχυρά» (Παρ. 18,19)· εἶνε σὰν κάστρο ἄπαρτο.
Πρέπει
νὰ ἀγαπιοῦνται τὰ ἀδέρφια. Γιατὶ ἀπὸ μιὰ μάνα κι ἀπὸ ἕνα πατέρα γεννήθηκαν,
μέσ᾽ στὸ ἴδιο σπίτι ἀνατράφηκαν, τὴν ἴδια γλῶσσα μιλᾶνε, τὶς ἴδιες συνήθειες ἔχουν.
Κι
ὅμως σήμερα ἡ ἀδελφικὴ ἀγάπη σπανίζει· σπάνιο πρᾶγμα νὰ δῇς ἀδέρφια νὰ ἀγαπιῶνται.
Τί τοὺς χωρίζει; Στὰ παλιὰ τὰ χρόνια τ᾽ ἀδέρφια ἦταν ἀγαπημένα ὣς τὸ θάνατο.
Τώρα εἶνε ἐποχὴ σατανική, τῶν τριάκοντα ἀργυρίων, καὶ τοὺς χωρίζει τὸ
συμφέρον. Γιὰ ἕνα οἰκόπεδο, λίγες πῆχες χῶμα, μπορεῖ νὰ φτάσουν μέχρι Ἄρειο
Πάγο. Καὶ ὅπως λέει ὁ κόσμος, –Ποιός σοῦ ᾽βγαλε τὸ μάτι κ᾽ εἶνε βγαλμένο τόσο
βαθειά; –Ὁ ἀδερφός μου. Εἶνε μιὰ ἐποχὴ Κάιν· ὅπως ὁ Κάιν μισοῦσε τὸν Ἄβελ τὸν
ἀδελφό του, ἔτσι σήμερα παιδιὰ ποὺ βγῆκαν ἀπὸ τὴν ἴδια κοιλιὰ μισοῦνται σὰν
νά ᾽νε ἐχθροί. Φτάνει κανεὶς σὲ τέτοιο σημεῖο, ποὺ λέει, Προτιμότερο νὰ μὴν εἶχα
ἀδέρφια, νά ᾽μουν ὁλομόναχος στὸν κόσμο.
⃝ Νά λοιπὸν γιατί ὁ Χριστὸς
διάλεξε αὐτοὺς τοὺς ψαρᾶδες γιὰ μαθητάς του· ἦταν φτωχαδάκια ἐργατικά, εἶχαν ἀγάπη
μεταξύ τους· ἀλλὰ καὶ γιὰ ἕναν ἀκόμη λόγο. Τὸ λέει τὸ εὐαγγέλιο· ὁ Ἰωάννης καὶ ὁ
Ἰάκωβος εἶχαν μαζί τους στὸ ψαροκάικο – ποιόν; τὸν πατέρα τους τὸν Ζεβεδαῖο.
Ὁ Ζεβεδαῖος βέβαια ἦταν πιὰ γέρος, δὲν μποροῦσε νὰ δουλεύῃ ὅπως πρῶτα, ἀλλὰ τὰ
παιδιὰ χαίρονταν νὰ εἶνε μαζί τους, νὰ ἔχουν τὴ συντροφιά, τὴ συμβουλή, τὴν εὐχή
του.
Μιὰ
παροιμία λέει· Πάρε, παιδί μου, τὴν εὐχὴ τῶν γονιῶν σου, καὶ τότε χῶμα θὰ
πιάνῃς – μάλαμα θὰ γίνεται. Κ᾽ εἶνε ψέμα; Ἄντε νὰ ρωτήσῃς στὸ Μοριά, στὴ Μακεδονία,
στὴν Ἤπειρο· θὰ δῇς φτωχαδάκια, ποὺ ἔφυγαν ξυπόλητα ἀπ᾽ τὸ χωριό τους,
ταξίδεψαν μακριά, Αὐστραλία Ἀμερική, μὲ μόνο ἐφόδιο μαζί τους τὴν εὐλογία τοῦ
Χριστοῦ καὶ τὴν εὐχὴ τῆς μάνας, ποὺ γονάτιζε στὰ εἰκονίσματα· καὶ μὲ τὴν εὐλογία
αὐτὴ χῶμα ἔπιαναν στὸν ξένο τόπο καὶ μάλαμα γινόταν. Ἔτσι καὶ οἱ ἀπόστολοι.
Καὶ μᾶς διδάσκουν, νὰ εἴμαστε φιλόστοργοι στοὺς γονεῖς.
Μὰ
τώρα τί συμβαίνει; Ἄ, ὁ πατέρας, ὅσο ἦταν γερὸς καὶ δούλευε κ᾽ ἔφερνε τὰ ψώνια
στὸ σπίτι, ἦταν καλός· ὅταν ὅμως γεράσῃ ὁ πατέρας, γεράσῃ ἡ μάνα, ὅταν πέσουν
στὸ κρεβάτι, τότε ἀρχίζει γογγυσμός. Κανείς δὲν τοὺς θέλει. Τὰ σπίτια, τὰ
χωράφια, τὰ χρήματά τους τὰ θέλουν, μὰ τοὺς ἴδιους ὄχι. Ἡ γενεά μας δὲν ἔχει
σπλάχνα· ἔχει σκληρὴ καρδιά, ψυχρότητα, ἀποτομία. Δὲν πᾶτε σ᾽ ἕνα γηροκομεῖο
νὰ ρωτήσετε τοὺς γέρους καὶ τὶς γριές; Νομίζετε, πὼς δὲν ἔχουν παιδιά; Οἱ
περισσότεροι ἔχουν, μὰ τὰ παιδιὰ δὲν τοὺς θέλουν καὶ τοὺς πετᾶνε στὰ ἄσυλα, νὰ
πεθάνουν ἐκεῖ χωρὶς τὸ χάδι τοῦ παιδιοῦ τους. Γίναμε χειρότεροι κι ἀπὸ τὰ ζῷα,
χειρότεροι ἀπὸ τὰ ἄγρια πουλιά.
Ὑπάρχει ἕνα πουλί, ποὺ τὸ λένε πελαργό. Ὁ πελαργὸς ἀγαπάει τὰ πουλιά του, πετάει καὶ τοὺς φέρνει τροφή, τὰ προστατεύει, καὶ μέσ᾽ στὴ φωτιὰ ἀκόμη πέφτει γιὰ νὰ τὰ σώσῃ. Μὰ καὶ τὰ παιδιὰ ἀγαποῦν τὸν πατέρα τους. Ὅταν ὁ πελαργὸς γεράσῃ καὶ μαδήσουν τὰ φτερά του, τὰ παιδιά του δὲν τὸν ἀφήνουν, ἀλλὰ μαζεύονται κοντά του καὶ μὲ τὰ φτερά του τὸν σκεπάζουν καὶ τὸν θερμαίνουν.
Ὑπάρχει ἕνα πουλί, ποὺ τὸ λένε πελαργό. Ὁ πελαργὸς ἀγαπάει τὰ πουλιά του, πετάει καὶ τοὺς φέρνει τροφή, τὰ προστατεύει, καὶ μέσ᾽ στὴ φωτιὰ ἀκόμη πέφτει γιὰ νὰ τὰ σώσῃ. Μὰ καὶ τὰ παιδιὰ ἀγαποῦν τὸν πατέρα τους. Ὅταν ὁ πελαργὸς γεράσῃ καὶ μαδήσουν τὰ φτερά του, τὰ παιδιά του δὲν τὸν ἀφήνουν, ἀλλὰ μαζεύονται κοντά του καὶ μὲ τὰ φτερά του τὸν σκεπάζουν καὶ τὸν θερμαίνουν.
Νά
γιατί ὁ Χριστὸς διάλεξε αὐτούς.
Τὸ
συμπέρασμα εἶνε· μὴ ζυγίζετε τὸν
ἄνθρωπο μὲ τὴ ζυγαριὰ τοῦ κόσμου. Σήμερα ἐκτιμοῦν τὸν ἄνθρωπο ἀπὸ τὰ ὑπάρχοντά
του, τὴν κοινωνική του θέσι, τὴ δύναμι ποὺ διαθέτει, ὄχι ἀπὸ τὸν χαρακτῆρα καὶ
τὴν ἀρετή του. Μπροστὰ στὸ Θεὸ ὅμως ἕνας ὑπάλληλος, ἑκουσίως φτωχὸς γιὰ τὸ Εὐαγγέλιο,
ἔχει περισσότερη ἀξία ἀπὸ ἕναν Ὠνάση· ἕνας χωριάτης ποὺ σκάβει τὴ γῆ ξυπόλητος ἀξίζει
παραπάνω ἀπὸ ἕναν ἑκατομμυριοῦχο· ἕνας ἐργάτης ποὺ στραγγίζει στὸν ἱδρῶτα ἔχει ἀξία
μεγαλύτερη ἀπὸ ἕναν ἐφοπλιστή· μιὰ ταπεινὴ ὑπηρέτρια ἔχει πιὸ μεγάλη ἀξία ἀπὸ
μιὰ κυρία τῆς ἀριστοκρατίας.
Ὁ Χριστὸς ἀντέτρεψε τὴν κοσμικὴ κλίμακα· γι᾽ αὐτὸν οἱ ψαρᾶδες ἦταν ἀνώτεροι ἀπὸ τοὺς γραμματεῖς καὶ φαρισαίους· ἦταν διαμάντια παραπεταμένα ἀπὸ τὸν κόσμο. Καὶ οἱ ψαρᾶδες αὐτοὶ εἶνε σήμερα πασίγνωστοι. Κανένας βασιλιᾶς τοῦ κόσμου δὲν ἔχει τόσα παλάτια ὅσους ναοὺς ἔχουν ὁ ἅγιος Ἀνδρέας, ὁ ἅγιος Πέτρος, ὁ ἅγιος Παῦλος. Ναί, ἔτσι τοὺς τιμᾷ ὁ οὐρανὸς καὶ ἡ γῆ. Μὴ ξιππάζεσαι λοιπὸν ἀπὸ τὰ ὑλικὰ πράγματα. Χίλιες φορὲς φτωχὸς μαζὶ μὲ τὸ Χριστὸ παρὰ πλούσιος χωρὶς τὸ Χριστό.
Τὸ σημερινὸ εὐαγγέλιο διδάσκει, ὅτι κοντὰ στὸ Χριστὸ ἀποκτοῦμε ἀξία, μεγαλειότητα. Διότι, ὅπως λέει ὁ ἀπόστολος, «δόξα καὶ τιμὴ καὶ εἰρήνη παντὶ τῷ ἐργαζομένῳ τὸ ἀγαθόν» (῾Ρωμ. 2,10), δηλαδὴ στοὺς ψαρᾶδες τῆς Γαλιλαίας, στοὺς ἁγίους καὶ μάρτυρας, σ᾽ αὐτοὺς ποὺ ἀγάπησαν καὶ θυσιάστηκαν γιὰ τὸ Χριστό. Καὶ μακάρι τῆς δόξης καὶ τιμῆς αὐτῆς ν᾽ ἀξιωθοῦμε ὅλοι διὰ πρεσβειῶν πάντων τῶν ἁγίων· ἀμήν.
Ὁ Χριστὸς ἀντέτρεψε τὴν κοσμικὴ κλίμακα· γι᾽ αὐτὸν οἱ ψαρᾶδες ἦταν ἀνώτεροι ἀπὸ τοὺς γραμματεῖς καὶ φαρισαίους· ἦταν διαμάντια παραπεταμένα ἀπὸ τὸν κόσμο. Καὶ οἱ ψαρᾶδες αὐτοὶ εἶνε σήμερα πασίγνωστοι. Κανένας βασιλιᾶς τοῦ κόσμου δὲν ἔχει τόσα παλάτια ὅσους ναοὺς ἔχουν ὁ ἅγιος Ἀνδρέας, ὁ ἅγιος Πέτρος, ὁ ἅγιος Παῦλος. Ναί, ἔτσι τοὺς τιμᾷ ὁ οὐρανὸς καὶ ἡ γῆ. Μὴ ξιππάζεσαι λοιπὸν ἀπὸ τὰ ὑλικὰ πράγματα. Χίλιες φορὲς φτωχὸς μαζὶ μὲ τὸ Χριστὸ παρὰ πλούσιος χωρὶς τὸ Χριστό.
Τὸ σημερινὸ εὐαγγέλιο διδάσκει, ὅτι κοντὰ στὸ Χριστὸ ἀποκτοῦμε ἀξία, μεγαλειότητα. Διότι, ὅπως λέει ὁ ἀπόστολος, «δόξα καὶ τιμὴ καὶ εἰρήνη παντὶ τῷ ἐργαζομένῳ τὸ ἀγαθόν» (῾Ρωμ. 2,10), δηλαδὴ στοὺς ψαρᾶδες τῆς Γαλιλαίας, στοὺς ἁγίους καὶ μάρτυρας, σ᾽ αὐτοὺς ποὺ ἀγάπησαν καὶ θυσιάστηκαν γιὰ τὸ Χριστό. Καὶ μακάρι τῆς δόξης καὶ τιμῆς αὐτῆς ν᾽ ἀξιωθοῦμε ὅλοι διὰ πρεσβειῶν πάντων τῶν ἁγίων· ἀμήν.
Ἀπομαγνητοφωνημένη
ὁμιλία, ἡ ὁποία ἔγινε στὸν ἱ. ναὸ Ἁγ. Αἰμιλιανοῦ Λόφου Σκουζὲ - Ἀθηνῶν τὴν
12-6-1966.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου