Τετάρτη, 11
Σεπτεμβρίου 2013
Ἀγαπητό
μου πνευματικό παιδί.
Ἡ Ἐκκλησία μας σοῦ ἔκαμε μιά ξεχωριστή τιμή
μέ τό νά σοῦ ἐμπιστευθεῖ τίς ψυχές τῶν παιδιῶν της. Αὐτή ἡ τιμή περιέχει καί
μεγάλη εὐθύνη. Νά διαμορφώσεις χριστιανική προσωπικότητα καί χαρακτήρα στίς
ψυχές τῶν μικρῶν καί μεγαλυτέρων παιδιῶν καί νά τά ἐμπνεύσεις νά ἀγαπήσουν τόν
Χριστό. Τό ἔργο αὐτό εἶναι σπουδαιότατο καί χρειάζεται ἀγῶνα μεγάλο γιά νά ἀποφέρει
καρπούς πνευματικούς. Στό Κατηχητικό σου Σχολεῖο πολλά ἐξαρτῶνται ἀπό τή δική
σου δραστηριότητα, τή δική σου σκέψη καί τή δική σου ἀνησυχία.
Γι΄
αὐτό πατρικά θέλω νά σοῦ ὑποδείξω μερικές ἀπό τίς βασικές σου ὑποχρεώσεις τίς
ὁποῖες, ἐάν τηρήσεις, θά ἔχεις πολύ καλά ἀποτελέσματα.
Τό
Κατηχητικό Σχολεῖο σήμερα ἀντιμετωπίζει πολλά ἐμπόδια καί χρειάζεται περισσότερο
ζῆλο, περισσότερο κόπο καί περισσότερη προσοχή.
1. Νά ἀγαπήσεις τά παιδιά τοῦ
Κατηχητικοῦ σου μέ ὅλη σου τήν καρδιά. Μή θέσεις τό Κατηχητικό στήν ἄκρη τῶν ἐνδιαφερόντων
σου. Νά τό θεωρήσεις κύριο ἔργο σου καί νά τό ἀγαπήσεις γνήσια. Κάτι πού ἀγαπᾶ
κανείς τό κάνει εὐχαρίστως καί ἐπιτυχῶς. Ἐάν λείψει ἡ τελεία ἀγάπη, τό
Κατηχητικό φαίνεται δύσκολο καί θεωρεῖται φορτίο. Μερικοί παίρνουν μόνο τήν
τιμή καί μένουν ἀνενέργητοι. Τότε τό Κατηχητικό μοιραῖα διαλύεται καί ὁ
Κατηχητής ἀποτυγχάνει.
2. Νά διατηρεῖς σύνδεσμο μέ τό Σχολεῖο τῆς ἐνορίας σου. Ἐκεῖ εἶναι τά παιδιά
πού θά στελεχώσουν τό Κατηχητικό. Νά ἀναπτύξεις καλές σχέσεις μέ τόν Διευθυντή,
τούς Δασκάλους καί τά παιδιά. Στό Γυμνάσιο πρέπει νά γνωρίσεις τόν θεολόγο, ὁ ὁποῖος
θά σέ βοηθήσει στό ἔργο σου. Ἐάν κερδήσεις τούς Δασκάλους, θά τούς ἔχεις
συμπαραστάτες. Αὐτοί θά προτρέψουν τά παιδιά νά φοιτήσουν στό Κατηχητικό. Ὑπάρχουν
ἀκόμα ἀρκετοί καλοπροαίρετοι ἐκπαιδευτικοί. Νά ἀναπτύξεις καλές σχέσεις καί
νά κερδήσεις τήν ἐμπιστοσύνη τους. Ἔτσι θά ἠμπορεῖς νά ἐπισκέπτεσαι τρεῖς ἤ
τέσσερις φορές τό χρόνο τό Σχολεῖο καί νά ἀπευθύνεις στά παιδιά δυό λόγια μέ τά
ὁποῖα θά θερμαίνεις τίς ψυχές τους. Ἐδώ χρειάζεται προσοχή. Νά καλεῖς τά παιδιά
χωρίς πειθαναγκασμό, γιατί κάθε μορφή ἐξαναγκασμοῦ δημιουργεῖ ἀντίδραση.
3. Ἐάν ἔχεις παιδιά τοῦ Γυμνασίου καί τοῦ Λυκείου χρησιμοποίησε ἀτομικές
προσκλήσεις. Πολλοί ἐχρησιμοποίησαν τό μέτρο αὐτό καί ἔχουν μεγάλη ἐπιτυχία.
Ὅταν ὁ νέος βλέπει γραμμένο τό ὄνομά του, εὐχαριστεῖται καί κολακεύεται. Στεῖλε
στά σπίτια μέ τό ταχυδρομεῖο τίς προσωπικές προσκλήσεις πρίν τήν ἔναρξη τῶν
Κατηχητικῶν μαθημάτων. Ἡ ἀτομική πρόσκληση φιλοτιμεῖ τόν νέο. Δοκίμασε αὐτό τό
μέτρο καί θά ἔχεις καλά ἀποτελέσματα.
4. Νά τηρεῖς πιστά τήν ὥρα καί τήν ἡμέρα τοῦ Κατηχητικοῦ μαθήματος. Τό μάθημα
θά πρέπει νά γίνεται ἀκριβῶς στήν ὥρα του. Κάθε παραβίαση συντελεῖ στήν ἀποδυνάμωση
καί διάλυση τοῦ Κατηχητικοῦ. Γι΄ αὐτό θά πρέπει νά φροντίζεις σέ συννενόηση μέ
τόν ἐφημέριο στήν ὥρα τοῦ Κατηχητικοῦ νά μήν ὑπάρχουν μυστήρια, οὔτε κηδεῖες, οὔτε
ἄλλη ἀπασχόληση τοῦ Ναοῦ, ἐφ΄ ὅσον τό μάθημα γίνεται ἐντός τοῦ Ναοῦ. Ἐάν
γίνεται στό Πνευματικό Κέντρο, δέν ὑπάρχει πρόβλημα. Νά μήν καθυστερεῖς τήν ὥρα
τῆς ἐνάρξεως, οὔτε νά παρατείνεις ἀδικαιολόγητα τό μάθημα. Τά παιδιά ἔχουν καί ἄλλες
ἀπασχο-λήσεις. Ἐάν ἀργήσουν, οἱ γονεῖς ἀνησυχοῦν καί εἶναι δυνατόν νά μή τά ἀφήσουν
νά ξαναέλθουν στό Κατηχητικό. Ἐξυπακούεται, ὅτι γιά κανένα λόγο δέν θά ἀπουσιάζεις
ἀπό τό μάθημα του Κατηχητικοῦ σου, οὔτε θά μοιρασθεῖς μέ κάποιο ἄλλο κατηχητή
τό μάθημα. Ἕνας καί συγκεκριμένος πρέπει νά εἶναι ὁ Κατηχητής ἤ ἡ Κατηχήτρια.
Τά παιδιά πρέπει νά συνδεθοῦν μέ τό
Κατηχητικό
μας καί ὄχι νά βλέπουν τήν μιά φορά τόν ἕνα καί τήν ἄλλη ἄλλο. Ἡ ἐναλλαγή
προδικάζει τή διάλυση.
5. Νά ἐφαρμόζεις τό πρόγραμμα διδασκαλίας τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως. Μερικοί
Κατηχητές ἀπό ζῆλο συνεχῶς ὁμιλοῦν στά παιδιά γιά τό Ἅγιον Ὄρος γιά τό
Γεροντικό, γιά τούς βίους τῶν Ἁγίων καί ἀμελοῦν τήν ὕλη τοῦ Βοηθήματος. Μέσα
στά βοηθήματα, τά ὁποῖα εἶναι ἐγκεκριμένα ἀπό τήν Ἱερά Σύνοδο τῆς Ἐκκλησίας τῆς
Ἑλλάδος προσφέρεται τό ὑλικό μέ παιδαγωγικό τρόπο, γιά νά ἀποκτήσουν τά παιδιά
γενικές γνώσεις καί ἐμπειρίες τῆς κατά Θεόν ζωῆς. Κάθε θέμα ἔχει τή θέση του
καί πρέπει νά διδάσκεται στά παιδιά ἐμπλουτιζόμενο καί μέ ὑλικό τῆς δικῆς
σου μελέτης.
6. Τό Κατηχητικό χρειάζεται τήν βοήθεια καί ἄλλων ἐνοριακῶν παραγόντων. Σ΄ αὐτούς
περιλαμβάνονται οἱ Ἐνοριακές Ἐπιτροπές. Σ΄ αὐτές θά ἐπιστρατεύονται εὐσεβεῖς ἐνορίτες,
ἄνδρες καί γυναῖκες, οἱ ὁποῖοι θά βοηθοῦν στήν ἐπιτυχία καλυτέρας διοργανώσεως
τοῦ Κατηχητικοῦ τῆς ἐνορίας. Πρέπει νά εἶναι εὐγενεῖς, συνετοί, γλυκεῖς καί
μορφωμένοι ἄνθρωποι, πού θά ἐπισκέπτονται τίς οἰκογένειες τῶν παιδιῶν, θά
παρακολουθοῦν τήν τακτική φοίτησή τους, θά φροντίζουν γιά τήν διοργάνωση ἐκδηλώσεων
καί θά συνεργάζονται μεταξύ μας γιά τήν καλή λειτουργία τοῦ Κατηχητικοῦ. Κάθε
μας κίνηση θά πρέπει νά εἶναι ἐν γνώσει σου καί κάθε ἐνέργειά μας πρέπει νά ἔχει
τήν ἐγκρισή σου. Ὅπου λειτουργοῦν τέτοιες ἐπιτροπές, τό ἔργο τῆς Κατηχήσεως ἔχει
ἐπιτυχία.
7. Τό Κατηχητικό ἔργο χρειάζεται προσευχή. Ὅ,τι κι ἄν κάνωμε ἐμεῖς, τίποτα δέν
μποροῦμε νά ἐπιτύχωμε χωρίς τήν Χάρη τοῦ Θεοῦ. Νά μήν στηριζόμαστε μόνο στίς
δικές μας δυνάμεις. Νά ζητᾶμε τήν χάρη τοῦ Θεοῦ καί τότε τά δύσκολα
γίνονται εὔκολα. Νά προσεύχεσαι γιά τό Κατηχητικό σου Σχολεῖο. Νά προτρέψεις
καί ἄλλους πνευματικούς ἀνθρώπους νά προσεύχονται γιά τήν προκοπή του.
«Ἐάν
μή Κύριος οἰκοδομήση οἶκον εἰς μάτην ἐκοπίασαν οἱ οἰκοδομοῦντες» (Ψ. 126,1).
Χωρίς τή βοήθεια τοῦ Θεοῦ, οἱ δικές μας ἀσθενικές δυνάμεις δέν ἐπαρκοῦν. Ἡ θεία
βοήθεια θά ἀναπληρώνει τίς ἐλλείψεις μας καί θά προάγει τό ἔργον.
Ἀγαπητό μου παιδί.
Ἔχεις ἀναλάβει ἕνα ὑπεύθυνο ἔργο. Ἕνα ἔργο ἅγιο. Πρόκειται γιά τήν σωτηρία τῶν ἀγνῶν
παιδικῶν ψυχῶν. Μή τό ἀμελήσεις. Ἐργάσου μέ ζῆλο καί ἐνθουσιασμό. Ἡ εὐλογία τοῦ
Θεοῦ θά εἶναι ἐμφανής στή ζωή σου. Τά παιδιά εἶναι οἱ πιό ἀγαπημένες γιά τό Θεό
ὑπάρξεις. Δεῖξε τους τόν δρόμο τοῦ Θεοῦ καί μάθε τους πῶς νά πιστεύουν καί νά
ζοῦν.
Σοῦ εὔχομαι καλή δύναμη γιά τή νέα χρονιά τοῦ Κατηχητικοῦ ἔργου, ἐπιτυχία στήν ἐν
Χριστῷ διαπαιδαγώγηση τῶν παιδιῶν καί πλουσία τήν παρά τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ
εὐλογία.
Μετά
πατρικῶν εὐχῶν.
Ο
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
†
Ο ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου