8 Δεκ 2025

Η Καταγωγή και η Ανεπάρκεια του Κινήματος των Black Hebrew Israelite

Black Hebrew Israelite

Η Καταγωγή και η Ανεπάρκεια του Κινήματος των Black Hebrew Israelite

Παρόμοια με την πρώιμη εκκλησία, ο Αφροαμερικανικός Χριστιανισμός ιστορικά επικεντρώθηκε περισσότερο στην επιβίωση εν μέσω διωγμών και καταπίεσης, παρά στη συστηματοποίηση του δόγματος. Αυτό το ιστορικό πλαίσιο άφησε και τις δύο ομάδες ευάλωτες σε ψευδείς διδασκαλίες. Ωστόσο, όπως ακριβώς η πρώιμη εκκλησία γέννησε θεολόγους και απολογητές για να ανταποκριθούν σε αυτές τις νέες προκλήσεις, έτσι και οι Αφροαμερικανοί έχουν φτάσει σε ένα σημείο στην ιστορία τους όπου υπάρχει ανάγκη για μια απάντηση στις διδασκαλίες που έχουν εκμεταλλευτεί την ευαλωτότητά τους.

Οι Μαύροι Εβραίοι Ισραηλίτες είναι μια ομάδα που έχει διεισδύσει στις μαύρες κοινότητες για να κηρύξει ένα ευαγγέλιο που είναι αντίθετο με τις Γραφές. Η εξοικείωση με την ιστορία του Αφροαμερικανικού Χριστιανισμού θα ρίξει φως στις ρίζες αυτού του κινήματος. Η παρακολούθηση του μοτίβου της Εξόδου στον πρώιμο Αφροαμερικανικό Χριστιανισμό αποκαλύπτει ότι οι ισχυρισμοί των Μαύρων Εβραίων προέρχονται από μια μετατόπιση από τη συμβολική στην κυριολεκτική ταύτιση με τους βιβλικούς Εβραίους. Επιπλέον, ο ισχυρισμός ότι όλοι οι Αφροαμερικανοί είναι Εβραίοι αγνοεί το ιστορικό και επιστημονικά επαληθεύσιμο γεγονός ότι οι Αφρικανοί σκλάβοι προέρχονταν από μια πληθώρα διαφορετικών χωρών στην Αφρική. Ως εκ τούτου, το δόγμα των Μαύρων Εβραίων έρχεται σε σύγκρουση με την εθνική ποικιλομορφία των Αφροαμερικανών.

Λαμβάνοντας υπόψη το πιο ουσιώδες ερώτημα της ζωής —Πώς μπορώ να είμαι σωστός ενώπιον του Θεού;— το δόγμα των Μαύρων Εβραίων Ισραηλιτών είναι αδύναμο. Η Παύλεια σωτηριολογία απορρίπτει οποιονδήποτε ισχυρισμό πλεονεκτήματος ενώπιον του Θεού που βασίζεται σε εθνική ταύτιση ή σε προσπάθειες τήρησης του Νόμου του Μωυσή. Αν και ο Μαύρος Εβραϊσμός θίγει σημαντικά ζητήματα στις μαύρες κοινότητες, η κοσμοθεωρία του είναι θεμελιωμένη σε μια ασταθή βάση.

Πολλές θρησκευτικές φιλοσοφίες ανθίζουν επειδή οι Χριστιανοί δεν τους δίνουν την κατάλληλη προσοχή. Ένας απολογητής δήλωσε ότι «οι αιρέσεις είναι οι απλήρωτοι λογαριασμοί της Εκκλησίας». Οι θεολογικά συντηρητικοί Χριστιανοί τείνουν να αγνοούν το θρησκευτικό κίνημα των Μαύρων Εβραίων Ισραηλιτών. Αυτή η έλλειψη επίγνωσης έχει επιτρέψει σε ομάδες όπως το Έθνος του Ισλάμ, το Έθνος των Θεών και των Γαιών, οι Ρασταφαριανοί, και οι Μαύροι Εβραίοι να διεισδύσουν στις μαύρες κοινότητες για να αποσπάσουν μέλη από μια κυρίως χριστιανική πληθυσμιακή ομάδα. Αυτά τα γεγονότα δίνουν ώθηση στην παρούσα προσπάθεια να αντιμετωπιστούν οι ισχυρισμοί των Εβραίων Ισραηλιτών από μια χριστιανική οπτική γωνία.

Οι μελετητές έχουν διάφορες απόψεις σχετικά με την καταγωγή αυτού του κινήματος. Ο Tudor Parfitt, ομότιμος καθηγητής σύγχρονων εβραϊκών σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου, παρέχει δύο θεωρίες για την άνοδο του Μαύρου Εβραϊσμού. Πρώτον, υποστηρίζει ότι η ταυτότητα των Μαύρων Εβραίων κατασκευάστηκε στους Αφρικανούς από Ευρωπαίους που ακολουθούσαν φυλετικές προκαταλήψεις. Τα πρώιμα ευρωπαϊκά ταξίδια στην Αφρική δημιούργησαν τον μύθο της εβραϊκής αφρικανικής ταυτότητας, βασισμένο στην προϋπόθεση ότι οι Αφρικανοί δεν μπορούσαν να αναπτύξουν προηγμένες κοινωνίες. Ως εκ τούτου, η εξήγηση για τέτοιες κοινωνίες ήταν η παρουσία Εβραίων. Προτείνει ότι αυτή η προκατάληψη επηρέασε τον τρόπο με τον οποίο οι Ευρωπαίοι ερμήνευσαν τις πολιτισμικές και φυσικές διαφορές των Αφρικανών: «Οι Εβραίοι θεωρούνταν μαύροι, ότι είχαν ορισμένες αφρικανικές φυσικές ιδιότητες και τελικά ότι είχαν πολύ αφρικανικό αίμα. Παρομοίως, οι μαύροι Αφρικανοί τον δέκατο ένατο αιώνα και νωρίτερα, σε έναν τεράστιο και εξαιρετικό αριθμό περιπτώσεων θεωρήθηκαν Εβραίοι και μάλιστα ότι είχαν τόσο εβραϊκά χαρακτηριστικά όσο και ότι κατάγονταν από το αρχαίο ισραηλιτικό γένος». Αν και υποστηρίζει ότι αυτή η στάση γεννήθηκε από μια ευρωπαϊκή αντίληψη της αφρικανικής κατωτερότητας, ο Parfitt αναφέρει επίσης έναν αρχαίο συγγραφέα, τον Sulpicius Severus (περ. 360-425 μ.Χ.), ο οποίος ισχυρίστηκε ότι οι Αιθίοπες και οι Ινδοί κατάγονταν από τους Εβραίους.

Δεύτερον, ο Parfitt υποστηρίζει ότι η εβραϊκή ταυτότητα κατασκευάστηκε από μέλη της αφρικανικής διασποράς για ψυχολογική αντίσταση στον ρατσισμό. Ισχυρίζεται ότι «τόσο οι Αφρικανοί όσο και οι Αφροαμερικανοί οικειοποιήθηκαν και υποστήριξαν τον Ιουδαϊσμό, την εβραϊκότητα, την εβραϊκή ιστορία, και συχνά την ισραηλιτική καταγωγή, στις προσπάθειές τους να αντιμετωπίσουν την καταπίεση, να κερδίσουν αποδοχή, να αναδημιουργήσουν μια χαμένη ιστορία, να επαναστατήσουν κατά της λευκής εξουσίας και να δημιουργήσουν νέες, πιο χρήσιμες ταυτότητες». Οι Μαύροι διεκδίκησαν την εβραϊκή φυλετική ταυτότητα για να ξεφύγουν από το στίγμα που συνόδευε την ιδιότητα του μαύρου.

Μια διαφορετική οπτική γωνία, που διατυπώθηκε από τον Dr. James Landing, συγγραφέα του Black Judaism, υποστηρίζει ότι ο Μαύρος Εβραϊσμός προέκυψε από μια ανάγκη για κοινωνική διαμαρτυρία. Τόσο η απογοήτευση με τους νόμους Jim Crow όσο και η ίδρυση ανεξάρτητων μαύρων εκκλησιών επηρέασαν την ανάδυση του Μαύρου Ιουδαϊσμού. Ο Landing απορρίπτει την ιδέα ότι ο Μαύρος Εβραϊσμός προέκυψε από την αλληλεπίδραση μεταξύ Εβραίων δουλοκτητών και σκλάβων, επειδή οι συναγωγές αρνούνταν την ένταξη σε μαύρους. Αντίθετα, υποστηρίζει ότι «ο Μαύρος Ιουδαϊσμός είναι μια μορφή μαύρης κοινωνικής διαμαρτυρίας, σε αντίθεση με μια μορφή εβραϊκής έκφρασης». Ο Landing επισημαίνει ότι, αν και υπήρχαν πρώιμοι μαύροι που ασπάστηκαν τον Ιουδαϊσμό, αυτές οι μεταστροφές δεν είναι υπεύθυνες για την άνοδο του Μαύρου Ιουδαϊσμού. Κατά την άποψη του Landing, οι Μαύροι οικειοποιήθηκαν την εβραϊκή ταυτότητα ως μέσο κοινωνικής διαμαρτυρίας κατά της υποβάθμισης της μαύρης φυλής.

Αν και οι δύο προηγούμενες προοπτικές μπορεί να προσφέρουν κάποια εικόνα για την άνοδο του Μαύρου Εβραϊσμού, υποστηρίζω ότι η θρησκεία των Μαύρων Εβραίων Ισραηλιτών προέκυψε από τη μετάβαση των Αφροαμερικανών από τη συμβολική στην κυριολεκτική ταύτιση με τους αρχαίους Εβραίους, και το ψευδές δόγμα τους για τη σωτηρία δεν μπορεί να δικαιολογήσει καμία προσήλωση.

ΙΣΤΟΡΙΑ

Προς τα τέλη του δέκατου ένατου αιώνα, ένας άνδρας ονόματι Frank Cherry ισχυρίστηκε ότι είχε ένα όραμα μέσω του οποίου ο Θεός του είπε να παρουσιάσει το μήνυμα ότι οι Αφροαμερικανοί είναι οι αληθινοί απόγονοι των βιβλικών Εβραίων. Αυτό οδήγησε τελικά στην ίδρυση της Εκκλησίας του Ζωντανού Θεού, περίπου το 1886.

Μια άλλη σημαντική προσωπικότητα εμφανίστηκε την ίδια περίοδο: ο William S. Crowdy. Ήταν κατά τη διάρκεια αυτής της εποχής των λιντσαρισμάτων και της ανόδου του Jim Crow που ο προφήτης William Crowdy ισχυρίστηκε ότι έλαβε μια αποκάλυψη ότι οι Αφροαμερικανοί ήταν οι απόγονοι των αρχαίων Ισραηλιτών. Μετά από αυτή την αποκάλυψη, ο Crowdy ίδρυσε την Εκκλησία του Θεού και των Αγίων του Χριστού το 1896, με τον ισχυρισμό ότι οι Δέκα Χαμένες Φυλές του Ισραήλ ήταν οι πρόγονοι των μαύρων ανθρώπων. Αν και δίδασκε ότι ο Ιησούς ήταν μαύρος, οι πρώτοι του ακόλουθοι ήταν λευκοί. Τόσο ο Cherry όσο και ο Crowdy έθεσαν τα θεμέλια για αυτό το κίνημα στους μαύρους. Ωστόσο, αυτό το κίνημα δεν περιορίστηκε στην Αμερική. Αντίθετα, υπάρχουν κοινότητες σε άλλες χώρες με αρχαίες ρίζες που διεκδικούν εβραϊκή ταυτότητα.

Η ιστορία επιβεβαιώνει ότι οι αρχαίοι Εβραίοι διασκορπίστηκαν πολλές φορές λόγω διωγμών. Το Ταλμούδ της Ιερουσαλήμ υποδηλώνει ότι ορισμένες από τις εβραϊκές φυλές διασκορπίστηκαν στην Αφρική. Επιπλέον, το Sepher Eldad είναι η πρώτη αναφορά στην έννοια μιας ομάδας στην Αιθιοπία που ονομάζεται Falashas (Φαλάσα), οι οποίοι ισχυρίζονται ότι έχουν εβραϊκή καταγωγή.

ΘΕΟΛΟΓΙΑ

Οι πολλές ομάδες Μαύρων Εβραίων Ισραηλιτών υιοθετούν ποικίλες διδασκαλίες και, ως εκ τούτου, απέχουν πολύ από το να είναι μονολιθικές. Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένα δόγματα που είναι κοινά στους περισσότερους που αυτοπροσδιορίζονται ως Μαύροι Εβραίοι.

  • Εβραϊκή Καταγωγή: Ο ισχυρισμός ότι οι αρχαίοι Εβραίοι ήταν μαύροι και ότι οι Αφροαμερικανοί είναι οι απόγονοί τους είναι μια κοινή άποψη μεταξύ των Εβραίων Ισραηλιτών. Ένας από τους ραβίνους τους δίδασκε ότι οι μαύροι Εβραίοι ήταν οι μόνοι πραγματικοί Εβραίοι και ότι όλοι οι μαύροι κατάγονταν από τις Δέκα Χαμένες Φυλές του Ισραήλ.
  • Η Φυλή των Λευκών: Πολλοί Μαύροι Εβραίοι πιστεύουν ότι η λευκή φυλή είναι ιδιαίτερα κακή. Ο Frank Cherry δίδασκε ότι οι λευκοί άνθρωποι ήταν απόγονοι του Γιεχαζί, ο οποίος καταράστηκε με λέπρα «λευκή σαν το χιόνι». Οι λευκοί περιγράφονται επίσης ως κακοί, άδικοι και απορριπτικοί του Θεού.
  • Δόγμα Διαχωρισμού: Το δόγμα του διαχωρισμού είναι βασικό. Ο ηγέτης των Εβραίων Ισραηλιτών Ben Ammi υποστηρίζει ότι οι Αφροαμερικανοί είναι πιο μακριά από τον Θεό όταν ζουν στις ευρωπαϊκές κοινωνίες. Ισχυρίζεται ότι η προφητική έκκληση της Αποκάλυψης 18:4 να «βγουν από τη Βαβυλώνα» είναι μια εντολή για τους Αφροαμερικανούς να διαχωριστούν από την Αμερική.
  • Σωτηρία: Το δόγμα της σωτηρίας περιλαμβάνει μια αυστηρή τήρηση του Νόμου του Μωυσή. Ο Ben Ammi εξηγεί ότι οι μαύροι άνθρωποι συνεχίζουν να υποφέρουν λόγω ανυπακοής. Το δόγμα του Ευρωπαϊκού Χριστιανισμού ότι η Παλαιά Διαθήκη έχει εκπληρωθεί είναι ψέμα. Κατά συνέπεια, κάποιος γίνεται δίκαιος ενώπιον του Θεού μέσω της υπακοής στον νόμο.
ΚΡΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

Δύο κύριοι ισχυρισμοί προβάλλονται από αυτό το θρησκευτικό κίνημα:

  1. Όλοι οι Αφροαμερικανοί είναι οι βιολογικοί απόγονοι των αρχαίων Εβραίων.
  2. Το μέσο σωτηρίας για τους Αφροαμερικανούς είναι η υπακοή στον Νόμο του Μωυσή.
Φαινομενολογικό Πρόβλημα

Ο συγγραφέας απορρίπτει την εγκυρότητα του ισχυρισμού ότι όλοι οι Αφροαμερικανοί κατάγονται από τους αρχαίους Ισραηλίτες. Αντίθετα, αυτή η ιδέα αναπτύχθηκε από τη συμβολική ταύτιση που πολλοί Αφροαμερικανοί διεκδίκησαν με τους αρχαίους Εβραίους της Εξόδου. Αυτή η μετάβαση είναι ένα ιστορικά παρατηρήσιμο φαινόμενο. Όταν οι Αφροαμερικανοί σκλάβοι συνάντησαν την Εβραϊκή Βίβλο, η ιστορία της Εξόδου έγινε κεντρική στον Αφροαμερικανικό Χριστιανισμό. Οι σκλάβοι αναγνώρισαν τη σχέση του Θεού με τον πάσχοντα Ισραήλ και συμπέραναν ότι ο Θεός ενδιαφερόταν και για τον δικό τους πόνο.

Μια μετάβαση άρχισε το 1896, μετά την ήττα των Ευρωπαίων από τα αιθιοπικά στρατεύματα. Ορισμένοι μαύροι άρχισαν να μετατοπίζονται από τη συμβολική στην κυριολεκτική σύνδεση με τους Ισραηλίτες. Αυτή η εξέλιξη δίνει μια καλύτερη εξήγηση για την άνοδο του Μαύρου Εβραϊσμού από τον ισχυρισμό ότι οι Αφροαμερικανοί είναι στην πραγματικότητα εβραίοι απόγονοι.

Γενεαλογικό Πρόβλημα

Ενώ ορισμένοι μελετητές έχουν διαπιστώσει ότι ο λαός Lemba της Ζιμπάμπουε έχει πιθανή σύνδεση με αρχαίους εβραϊκούς πληθυσμούς μέσω γενετικής έρευνας, αυτό δεν ισχύει για όλους τους Αφροαμερικανούς. Οι έμποροι σκλάβων συνέλαβαν Αφρικανούς από πολλές διαφορετικές χώρες της Αφρικής και τους έφεραν στην Αμερική. Επομένως, το να υποστηρίζει κανείς ότι όλοι οι Αφροαμερικανοί είναι εθνικά Εβραίοι υπερβαίνει τα ιστορικά και γενετικά στοιχεία. Επιπλέον, οι Φαλάσα της Αιθιοπίας, τους οποίους οι Μαύροι Εβραίοι Ισραηλίτες χρησιμοποιούν για να αποδείξουν την εγκυρότητά τους, αποδείχθηκε μέσω γενετικών εξετάσεων ότι δεν έχουν βιολογική σύνδεση με τους αρχαίους βιβλικούς Ισραηλίτες.

Σωτηριολογικό Πρόβλημα

Το μεγαλύτερο πρόβλημα των Μαύρων Εβραίων Ισραηλιτών δεν είναι ο ισχυρισμός τους για αφροαμερικανική εβραϊκή καταγωγή, αλλά η ανεπάρκεια του δόγματός τους για τη σωτηρία. Υποδηλώνουν ότι οι Αφροαμερικανοί θα σωθούν μέσω της τήρησης του Νόμου του Μωυσή. Το ελάττωμα αυτής της προσέγγισης δεν βρίσκεται στον ίδιο τον Νόμο, αλλά στην ανθρωπότητα. Ο Νόμος απαιτεί τελειότητα. Ο Παύλος δηλώνει, «Διότι από τα έργα του νόμου δεν θα δικαιωθεί καμιά σάρκα» (Γαλάτας 2:16). Αυτό έρχεται σε σύγκρουση με τη διδασκαλία των Μαύρων Ισραηλιτών. Η Παύλεια σωτηριολογία οδηγεί τους ανθρώπους στην πίστη μόνο στον Χριστό για τη σωτηρία (Εφεσίους 2:8-9).

Ενώ είμαι ευαίσθητος στην ανησυχία για την ταυτότητα των Αφροαμερικανών, απορρίπτω την κατασκευασμένη ταυτότητα των Μαύρων Εβραίων Ισραηλιτών. Ωστόσο, η εθνική ταυτότητα δεν έχει καμία επίδραση στα άτομα όσον αφορά την αιώνια σωτηρία.

Σύμφωνα με γενετική και εθνογραφική έρευνα, ο ισχυρισμός ότι κάποιοι από τους ανθρώπους αφρικανικής καταγωγής μπορούν να ανιχνεύσουν τη βιολογική τους καταγωγή στους αρχαίους Ισραηλίτες είναι αληθής. Ωστόσο, ακόμη και αν όλοι οι Εβραίοι ήταν μαύροι, δεν έπεται ότι όλοι οι μαύροι άνθρωποι είναι Εβραίοι. Το δουλεμπόριο του Ατλαντικού ξερίζωσε Αφρικανούς από πολλές διαφορετικές χώρες και εθνότητες. Όπως ο ίδιος ο ηγέτης των Ισραηλιτών, Ben Ammi, αναγνωρίζει, «Κατά την εποχή της δουλείας στην Αμερική, δεν είχε σημασία για τον δουλοκτήτη αν ο σκλάβος ήταν Εβραίος, Ashanti, Watusi ή Mandingo· όλοι χαρακτηρίστηκαν ‘νέγροι’ από αυτόν». Αν ο ίδιος ο ηγέτης αναγνωρίζει αυτή την ποικιλομορφία, πώς μπορεί οποιοσδήποτε ιεροκήρυκας Μαύρων Εβραίων να ισχυρίζεται ότι όλοι οι Αφροαμερικανοί είναι απόγονοι των αρχαίων Ισραηλιτών;

Τέλος, ακόμα κι αν υπήρχε απόδειξη ότι όλοι οι Αφροαμερικανοί ήταν απόγονοι των Ισραηλιτών, θα εξακολουθούσαν να χρειάζεται να παραδώσουν τη ζωή τους στον Ιησού για να αποκτήσουν σωτηρία.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ: Ο Jimmy Butts είναι κάτοχος πτυχίου στη Βίβλο και στη Χριστιανική διακονία. Έχει διακονήσει σε οπαδούς αφροαμερικανικών θρησκειών για περισσότερα από δέκα χρόνια. Αυτή τη στιγμή ολοκληρώνει το μεταπτυχιακό του στη θεολογία με ειδίκευση στις Ισλαμικές σπουδές.

Αυτό το άρθρο δημοσιεύθηκε για πρώτη φορά στο Christian Research Journal, τόμος 39, τεύχος 04 (2016). Το πλήρες κείμενο αυτού του άρθρου σε μορφή PDF μπορείτε να το βρείτε κάνοντας κλικ εδώ. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το Christian Research Journal – The Origin and Insufficiency of the Black Hebrew Israelite Movement | Christian Research Institute

entaksis.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Oι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου

Η φωτογραφία μου
Για επικοινωνία : Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: aktinesblogspot@gmail.com