
Πρωτ. Στέφανος Στεφόπουλος
“Ουκ αρνησόμεθά σε φίλη Ορθοδοξία”!
Αγαπητοί εν Χριστώ αδελφοί, χαίρετε.
Με αγαλλίαση, χαρά και καύχηση εν Κυρίω μας πλήρωσαν οι δύο τελευταίες γενέθλιες της Εκκλησίας μας ημέρες.
Δεν θα μακρυγορήσω. Μόνο έναν προβληματισμό θα καταθέσω. Κι αυτό γιατί αλλιώς θα με τύπτει η ιερατική μου, Ορθοδόξου – ελέω Θεού – ιερέως, συνείδησή μου.
Με θλίψη και προβληματισμό μεγάλο βιώνουμε τελευταία τα γενόμενα στην Αδελφή (αυτή είναι αληθής Αδελφή Εκκλησία και όχι ψευδεπίγραφος!) Ορθόδοξη Εκκλησία της Κύπρου και ειδικότερα με στη Μητρόπολη της Πάφου.
Δεν επιθυμώ να καταθέσω προσωπική άποψη αφού θα πρόκειται περί σχολιασμού διοικητικών πράξεων μιάς άλλης Εκκλησίας. Προσευχή, βέβαια, γιά όλους τους εμπλεκομένους, όχι μόνο μπορώ αλλά και μου επιβάλλεται ως Ορθόδοξος κληρικός να κάνω. Επ’ αφορμή, όμως, κάποιων τοποθετήσεων θα ήθελα να καταθέσω 2 ερωτήματα.
Δύο ερωτήματα όχι ρητορικά. Αλλά πραγματικά και ουσιαστικά.
Πρώτον.
Η αποτείχιση μας είπαν ότι είναι αίρεση. Δεν κατάλαβα αν εννοήθηκε με την στενή ή την ευρεία έννοια. Μένω, όμως, στο ερώτημα.
Η αποτείχιση, ας πούμε, είναι αίρεση.
Ερωτώ προς πάσα κατεύθυνση.
Ο Οικουμενισμός είναι αίρεση ή ευλογία;
Ως απάντηση θα εκτιμούσα ιδιαίτερα μόνο την περίπτωση της κατοχυρωμένης αγιογραφικά, κανονικά και πατερικά θέσης. Γιά να μην αερολογούμε και γιά να μαθαίνουμε οι νεώτεροι.
Δεν θα δεχθώ ως επιχειρήματα χωρία όπως “μαθητεύσατε πάντα τα έθνη…” και “ίνα πάντες έν ώσι” για να αποφύγουμε ερμηνευτικούς ακροβατισμούς.
Δεύτερον, αν δοθεί ως απάντηση η κατάφαση περί του οικουμενισμού ως περίπου “δώρου” του Θεού, τότε τοποθετώ την 2η ερώτηση ως εξής.
Γιατί εμείς οι Ορθόδοξοι συνδιαλεγόμαστε και μάλιστα εν αγάπη δίχως όρους και όρια, συχνά σχετικοποιώντας και απορρίπτοντας ιερούς κανόνες ως άλλα “τείχη αίσχους” (από διδακτορική διατριβή Ορθοδόξου κληρικού η φράση!!!), με χριστιανούς που μας βλέπουν όχι ως “Αδελφή Εκκλησία” αλλά ως “ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ” και μάλιστα συναγελαζόμενους με κάθε λογής κοινότητα ή ομολογία πικραμμένων χριστιανών;
Ναι, ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ είμαστε γιά τους “Αδελφούς” της Ρώμης. ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ!!!
Ρίξτε μιά ματιά στις aktines.blogspot.gr (31/5/2025) την σχετική μαρτυρία γύρω από πρόσφατες δηλώσεις του νυν Πάπα Λέοντα ΙΔ’.
“Παρόλο που δεν μπορούμε να πούμε ότι με όλους τους Χριστιανούς αποτελούμε την Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία και από σεβασμό προς αυτούς, σε κάθε περίπτωση μπορούμε να πούμε ότι όλοι μαζί είμαστε η μόνη” Κοινότητα των μαθητών του Χριστού”!!!
Η Ορθόδοξη “Αδερφή” της Ρώμης φαίνεται ότι δεν ξεχωρίζει, γιά τον νυν Πάπα, από τον Προτεσταντικό ολοφυρμό! Ετεροθαλής θα είναι φαίνεται η αδερφή.
Και γιά να μην υπάρξει περιθώριο παρανόησης, ο μαρτυρών τα παραπάνω συμπληρώνει (ως προερχόμενος θεολογικά εκ της Δύσης και έως προ ολίγου χρόνου εκπροσωπών αυτήν στη χώρα μας) πως :
“Στην αυτογνωσία της Καθολικής Εκκλησίας υπάρχει η πεποίθηση ότι είναι η αρχική Εκκλησία που ίδρυσε ο Χριστός, η οποία υπάρχει σε αυτήν…”.
Ενώ σε άλλη τοποθέτησή του (aktines.blogspot.gr 29/8/2024) έγραφε πως “κάποια στιγμή η Εκκλησία της Ανατολής αποκόπηκε, γιά δικούς της λόγους, από την Καθολική Εκκλησία. Και όταν κάποια κλαδιά αποκόπτονται από τον κορμό, και χλωρά που είναι, δεν επηρεάζουν τη ρίζα“.
Σ’ αυτό το τελευταίο αφήγημα μόνο μιά απάντηση χωρεί. Η σοφία του λαού μας, δηλαδή, που λέει” άρμεγε λαγούς και κούρευε χελώνες”!!!
Αυτή είναι η αυτοσυνειδησία των Δυτικών λοιπόν; Μ’ αυτούς κάνουμε διάλογο;
Συγχωρέστε με αλλά εκτιμώ πως δε θα προλάβετε – και μακάρι- να ολοκληρώσετε κανένα διάλογο “αγάπης” και ειδικά “αληθείας” γιατί αυτοί δεν μετανοούν αφού και ο υποκινών την αίρεση υποχθόνιος ουδέποτε μετανοεί. Καλύτερα να μετανοήσουμε όλοι και να κοιτάξουμε να μας βρει ο Κύριος εν εγρηγόρσει και όχι υπνώττοντες βαρέως.
Δεν τρέφω αυταπάτες περί της πιθανότητας απαντήσεων. Ίσως μόνο τίποτα αστείες εκ δυσμών. Αλλά πάλι, ο Κύριος γνωρίζει. Και η μη απάντηση, απάντηση είναι κατά τον Μ. Βασίλειο.
Όσο γιά τους φίλους της Δύσης, “ανέγνως, αλλ’ ουκ έγνως. Ει γαρ έγνως, ου κατέγνως“!
7 σχόλια:
"Οὐκ ἀρνησόμεθά σε, φίλη Ὀρθοδοξία·
οὐ ψευσόμεθά σου πατροπαράδοτον σέβας·
ἐν σοὶ ἐγεννήθημεν, καὶ σοὶ ζῶμεν, καὶ ἐν σοὶ κοιμηθησόμεθα·
εἰ δὲ καλέσει καιρός, καὶ μυριάκις ὑπὲρ σοῦ τεθνηξόμεθα".
(Ιωσήφ ο Βρυέννιος, μαθητής του αγίου Γρηγορίου του Παλαμά και διδάσκαλος του αγίου Μάρκου του Ευγενικού)
Η αποτείχιση μας είπαν ότι είναι αίρεση.
Όσο γιά τους φίλους της Δύσης, “ανέγνως, αλλ’ ουκ έγνως. Ει γαρ έγνως, ου κατέγνως“.
Μια χαρά καταλαβαίνουν και οι αιρετικοί και οι αιρετίζοντες και όσοι κάνουν οικονομία λόγω πεισματικής άγνοιας. (Δεν ήξερες, δεν ρώταγες;)
Αλλά αγαπήσαν μια άλλη γυναίκα πιο μοντέρνα, από την παραδοσιακή Ορθοδοξία. (Άγιος Παϊσιος ο Αγιορείτης, όντας αποτειχισμένος).
Άγιοι της Εκκλησίας μας, οι οποίοι εφήρμοσαν τις εντολές του Θεού και αποτειχίσθησαν όταν η Εκκλησία μας είχε ξανα πέσει σε αίρεση,
όπως έχει ξανα πέσει σήμερα με την παναίρεση του Οικουμενισμού
ΕΠΙΣΗΜΑ ΑΓΙΟΚΑΤΑΤΑΧΘΕΝΤΕΣ ΠΟΥ ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΤΗΚΑΝ
Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος ο Ομολογητής – Ιερός Χρυσόστομος
Άγιος Βασίλειος ο Μέγας – Μέγας Βασίλειος
Άγιος Φώτιος ο Μέγας – Μέγας Φώτιος
Άγιος Αθανάσιος ο Μέγας – Μέγας Αθανάσιος
Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς
Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος ο Ναζιανζηνός
Άγιος Κύριλλος Αλεξανδρείας
Άγιος Μάρκος ο Ευγενικός
Όσιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός
Όσιος Μάξιμος ο Ομολογητής
Όσιος Θεόδωρος ο Στουδίτης ο Ομολογητής ο Πανόσιος
Άγιος Γεννάδιος ο Σχολάριος
Όσιος Νικόδημος ο Αγιορείτης, Όσιος Αθανάσιος ο Πάριος, Όσιος Μακάριος ο Νοταράς και οι λοιποί Άγιοι Κολλυβάδες Πατέρες
Όσιος Ιουστίνος ο Ομολογητής
Όσιος Παΐσιος ο Αγιορείτης
Άγιοι 14 Ιβηρίτες Οσιομάρτυρες
Άγιοι 26 Ζωγραφίτες Οσιομάρτυρες
Άγιος Μάρτυρας Ευθύμιος και οι 12 συν αυτώ Βατοπεδινοί Μάρτυρες
Άγιος Οσιομάρτυρας Κοσμάς και οι συν αυτώ Καρεώτες Μάρτυρες
Οι Άγιοι 74 Αγιορείτες Πατέρες
Άγιος Ιερομάρτυρας Αθανάσιος ο Ομολογητής ο εν Βρέστη
Άγιος Σέργιος Β΄ Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως
Άγιοι 13 Οσιομάρτυρες της Καντάρας
Άγιος Μάρτυρας Ισίδωρος και οι 72 συν αυτώ Μάρτυρες
Όσιος Πλάτων Στουδίτης
Όσιος Μελέτιος ο Γαλησιώτης ο Ομολογητής
1/2
ΕΠΙΣΗΜΑ ΑΓΙΟΚΑΤΑΤΑΧΘΕΝΤΕΣ ΠΟΥ ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΤΗΚΑΝ
Άγιος Ευστάθιος
Αγία Θεοδοσία
Άγιος Οσιομάρτυρας Στέφανος ο Ομολογητής ο Νέος
Όσιος Νικήτας ο Ομολογητής ηγούμενος Μηδικίου
Όσιος Θεοφάνης ηγούμενος Μονής Μεγάλου Αγρού
Όσιος Θεοφύλακτος επίσκοπος Νικομηδείας
Όσιος Μιχαήλ επίσκοπος Συνάδων
Άγιος Αιμιλιανός επίσκοπος Κυζίκου
Άγιος Ευθύμιος ο Ομολογητής επίσκοπος Σαρδέων
Όσιος Στέφανος ο Ομολογητής ηγούμενος Τρίγλιας
Όσιος Μακάριος ηγούμενος Πελεκητής
Όσιος Ιωάννης ο Ομολογητής ηγούμενος Καθαρών
Άγιος Θεόδωρος και Όσιος Θεοφάνης οι Γραπτοί
Άγιος Ιωσήφ ο Ομολογητής αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης
Όσιος Νικόλαος ο Ομολογητής ο Στουδίτης
Όσιος Ναυκράτιος ο Στουδίτης
Όσιος Θαδδαίος ο Ομολογητής ο Στουδίτης
Όσιος Πέτρος Ατρώας
…και πολλοί άλλοι…
2/2
ΜΕΤΑΣΤΑΝΤΕΣ ΑΝΕΠΙΣΗΜΟΙ ΑΓΙΟΙ ΚΑΙ ΠΟΙΜΝΙΟ ΠΟΥ ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΤΗΚΑΝ
Το Ορθόδοξο ποίμνιο της Κωνσταντινουπόλεως (μοναχοί και λαϊκοί), από τον προσωρινά Αρειανιστή και μετέπειτα ορθοτομούντα Άγιο Γρηγόριο τον Ναζιανζινό τον Πρεσβύτερο, πατέρα του Αγίου Γρηγορίου του Ναζιανζηνού του Θεολόγου
Το υπό τον Άγιο Ευστάθιο Ορθόδοξο ποίμνιο της Αντιοχείας, από τον Αρειανιστή Ευζώιο
Ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Ακάκιος, από Αρειανούς Επισκόπους
Το Ορθόδοξο ποίμνιο της Κωνσταντινουπόλεως, από τον Νεστόριο
Το Ορθόδοξο ποίμνιο της Κωνσταντινουπόλεως, από τον Μονοφυσίτη Τιμόθεο Α΄
Επίσκοποι, κληρικοί, μοναχοί και λαϊκοί, από τον Ενωτικό Βέκκο
Το Ορθόδοξο ποίμνιο της Κωνσταντινουπόλεως μετά την Ψευδοσύνοδο Φερράρας-Φλωρεντίας, από Ενωτικούς Ιεράρχες
Επίσκοποι, κληρικοί, μοναχοί και λαϊκοί επί Μάρκου Ευγενικού, από Ενωτικούς Ιεράρχες
Σύσσωμο το Άγιον Όρος, από τον Οικουμενιστή Κωνσταντινουπόλεως Αθηναγόρα
Φλωρίνης, Πρεσπών και Εορδαίας π. Αυγουστίνος Καντιώτης, από τον Οικουμενιστή Κωνσταντινουπόλεως Αθηναγόρα
Ελευθερουπόλεως π. Αμβρόσιος, από τον Οικουμενιστή Κωνσταντινουπόλεως Αθηναγόρα
Παραμυθίας, Φιλιατών, Γηρομερίου και Πάργας π. Παύλος, από τον Οικουμενιστή Κωνσταντινουπόλεως Αθηναγόρα
Νικόλαος Σωτηρόπουλος και πολλοί λαϊκοί, από τον Οικουμενιστή Κωνσταντινουπόλεως Αθηναγόρα
Πρωτοπρεσβύτερος Νικόλαος Μανώλης, από τον Οικουμενιστή Θεσσαλονίκης Άνθιμο
Ἱερομόναχος Μόδεστος Διασάκης, Επταχώρι Καστοριάς, από τον Οικουμενιστή Καστορίας Σεραφείμ
Καθηγητής Ποιμαντικής του Α.Π.Θ. κ. Κωνσταντίνος Κορναράκης, από τον Οικουμενιστή Κωνσταντινουπόλεως Βαρθολομαίο
(ματαίως ανέμενε την μαζική αποτείχιση των πατέρων της Διακηρύξεως Ράσκας-Μελισσοχωρίου-Γατζέας)
Γέρων Αγάθων Κωνσταμονίτης, Καθηγούμενος Ι.Μ. Κωνσταμονίτου, από τον Οικουμενιστή Κωνσταντινουπόλεως Βαρθολομαίο
(ανέμενε ματαίως την από κοινού διακοπή μνημοσύνου μετά των υπό του Γέροντος Εφραίμ του Αριζονίτου αδελφών Μονών, Ξηροποτάμου, Φιλοθέου και Καρακάλου)
ΕΠΙΣΗΜΑ ΑΓΙΟΚΑΤΑΤΑΧΘΕΝΤΕΣ ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΑΝΥΠΑΚΟΗΣ
Άγιος Ισίδωρος ο Πηλουσιώτης
Άγιος Χριστόφορος ο Παπουλάκος
Άγιος Εφραίμ ο Σύρος
Άγιος Νεκτάριος Πενταπόλεως
Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος
Άγιος Ιωάννης ο Σιναΐτης
Άγιος Ιγνάτιος ο Θεοφόρος
Άγιος Αναστάσιος ο Σιναΐτης
Άγιος Θεοφάνης ο Έγκλειστος
…και δεκάδες άλλοι μεγάλοι άγιοι...
γ. Γαβριήλ (κελί Κουτλουμουσιανόν): Περί ελέγχου στην Εκκλησία και διακοπής Μνημοσύνου
Νοέμβριος 2021
Προσκυνητής: – Γέροντα, ευλόγησον. Να ρωτήσουμε κάτι για τα δογματικά; Λένε πάρα πολλοί ότι όποιος διακόπτει τη μνημόνευση του Πατριάρχη αυτή τη στιγμή είναι εκτός Εκκλησίας, είναι το ίδιο με τους ζηλωτές. Τι έχετε να πείτε για αυτό;
Γέροντας Γαβριήλ: – Όποιος λέει ότι «όποιος κόβει το Μνημόσυνο είναι σχισματικός και εκτός της Εκκλησίας», αυτός είναι αιρετικός. Γιατί είναι αιρετικός; Γιατί τη διακοπή του Μνημοσύνου τη θέσπισε ο 15ος Κανόνας της Πρωτοδευτέρας Συνόδου. Επομένως κατηγορεί την Εκκλησία ότι είναι πλανεμένη που θέσπισε αυτό τον Κανόνα. Γι’ αυτό είναι αιρετικός.
Προσκυνητής: – Επίσης λένε κάποιοι ότι εμείς δεν έχουμε δικαίωμα να ελέγχουμε τους ανωτέρους στα Εκκλησιαστικά γιατί είναι αυτοί οι υπεύθυνοι, δηλαδή είτε οι Ηγούμενοι, είτε οι Δεσποτάδες.
Γέροντας Γαβριήλ: – Όποιος λέει ότι δεν επιτρέπεται ο έλεγχος στην Εκκλησία είναι αιρετικός γιατί λέει αντίθετα από ότι λέει η Εκκλησία. Τι λέει ο Απόστολος Παύλος στο μαθητή του Τιμόθεο στην Έφεσο; «Τούς ἁμαρτάνοντας ἐνώπιον πάντων ἔλεγχε, ἵνα καί οἱ λοιποί φόβον ἔχωσι» (Α’ Τιμ. 5, 20). Τι λέει στο μαθητή του, τον Τίτο, στην Κρήτη; «Ἔλεγξον, ἐπιτίμησον, παρακάλεσον» (Β’ Τιμ. 4, 2). Και αλλού πάλι, αυτό ισχύει για αυτούς που έχουν πνευματική ηγεσία. Και οι λαϊκοί μπορούν να ελέγξουν: «Καί μή συγκοινωνεῖτε τοῖς ἔργοις τοῖς ἀκάρποις τοῦ σκότους, μᾶλλον δέ καί ἐλέγχετε» (Εφεσ. 5, 11). Αυτό ισχύει και για τους λαϊκούς, όχι μόνο να μην συγκοινωνούν αλλά και να ελέγχουν. Όσοι λένε ότι δεν επιτρέπεται ο έλεγχος στην Εκκλησία είναι αιρετικοί, γιατί η Εκκλησία θέσπισε τον έλεγχο και ο Ιερός Χρυσόστομος που θεωρείται από τους μεγαλύτερους Πατέρες της Εκκλησίας μας είναι ο πιο ελεγκτικός. Άσκησε έλεγχο περισσότερο από όλους τους άλλους Πατέρες.
Δημοσίευση σχολίου