%20%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%B9%CC%81%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%BF.jpg)
Άγιος Γρηγόριος ο Σιναΐτης (Τοιοχγραφία • Μονή Σιμωνόπετρας • Καθολικό •
Ιερομ. Λουκάς Ξενοφωντινός • 2013)
Όσιος Γρηγόριος ο Σιναΐτης ( † 1347)
Ο όσιος Γρηγόριος γεννήθηκε γύρω στο 1270 στο χωριό Κούκουλο, κοντά στη Σμύρνη. Νεαρός ακόμα μετέβη στο όρος Σινά, όπου
εκάρη μοναχός, λαμβάνοντας την προσωνυμία «Σιναΐτης». Στη συνέχεια
εγκαταστάθηκε στην Κρήτη μαζί με τον συμμοναστή του Γεράσιμο (εξ
Ευρίπου), όπου μαθήτευσαν κοντά στον ασκητή Αρσένιο, ο οποίος τους
δίδαξε την τέχνη της ησυχαστικής προσευχής με τη μονολόγιστη ευχή: Κύριε
ΙησούΧριστέ ελέησόν με.
Μετά από σύντομη παραμονή, κατέπλευσε
στο Άγιον Όρος και εγκαταστάθηκε στη σκήτη του Μαγουλά, κοντά στη μονή
Ιβήρων, όπου κατέστη διδάσκαλος της νοεράς προσευχής σε πολλούς
μοναχούς. Λόγω του πλήθους των προσερχομένων σε αυτόν για πνευματική
ωφέλεια, αναγκαζόταν να αποτραβιέται σε δυσπρόσιτα μέρη, κυρίως στην
περιοχή της μονής Σιμωνόπετρας. Μέχρι σήμερα σώζονται τα σπήλαια όπου
ασκήτεψε.
Εξαιτίας όμως επιδρομών των Τούρκων, αναγκάστηκε,
περίπου το 1326, να εγκαταλείψει το Άγιον Όρος μαζί με τους μαθητές του,
οδεύοντας προς τη Θεσσαλονίκη, με σκοπό να μεταβούν στο Σινά. Μετά από
περιπλανήσεις έφτασαν τελικά στην έρημο των Παρορίων, ορεινή περιοχή,
στα σύνορα μεταξύ Βουλγαρίας και Βυζαντίου, όπου εγκαταστάθηκαν,
δημιουργώντας μοναχικά καταλύματα για τη διαβίωσή τους. Από φθόνο όμως
των τοπικών μοναχών, ο άγιος εγκατέλειψε την περιοχή και επέστρεψε στο
Άγιον Όρος.
Μη βρίσκοντας τις προϋποθέσεις για την ησυχαστική
ζωή που επιζητούσε, μετέβη πάλι στα Παρόρια, όπου συγκεντρώθηκαν γύρω
του πολλοί μοναχοί διαφορετικών εθνοτήτων. Ίδρυσε λαύρα στο όρος
Κατακεκρυωμμένο καθώς και τρεις μικρότερες στην περιοχή. Επειδή όμως
ήταν εκτεθειμένοι σε κινδύνους από ληστές, ο Γρηγόριος ζήτησε από τον
τσάρο της Βουλγαρίας, Ιωάννη Αλέξανδρο, να χτίσει πύργο για την
προστασία τους. Επιπλέον έκτισε μεγάλο ναό και κελιά και τους χορήγησε
όλα τα απαραίτητα για τη διαβίωσή τους.
Σύντομα τα Παρόρια
κατέστησαν κέντρο με μεγάλη απήχηση. Μεταξύ των πολυάριθμων μαθητών του
οι πλέον ονομαστοί υπήρξαν ο βιογράφος του και πατριάρχης
Κωνσταντινουπόλεως Κάλλιστος Α´, ο όσιος Θεοδόσιος, κτήτορας της μονής
Κελιφάρεβο, ο όσιος Ρωμύλος της Ραβάνιτσα, ο όσιος Γρηγόριος του
Γκόρνιακ, ο όσιος Νικόδημος της Τισμάνα, ο Ιάκωβος Σερβίων και άλλοι
πολλοί που έλαβαν την προσωνυμία «Νέοι Σιναΐτες» και με την οποία
έμειναν στη λαϊκή ευσέβεια των βαλκανικών λαών και ιδιαίτερα της
Σερβίας.
Οι ηγεμόνες της εποχής: Ανδρόνικος Γ´ Παλαιολόγος,
Στέφανος Δουσάν της Σερβίας, Ιωάννης Αλέξανδρος της Βουλγαρίας και
Νικόλαος Αλέξανδρος της Βλαχίας αναζήτησαν τη φιλία του οσίου Γρηγορίου
και αλληλογραφούσαν μαζί του για να λάβουν τις πνευματικές του
συμβουλές.
Συμπερασματικά, μπορεί να ειπωθεί ότι ο όσιος
Γρηγόριος είναι η πηγή της εξακτίνωσης του ησυχαστικού κινήματος που το
Άγιον Όρος θα κληροδοτούσε στον βαλκανικό κόσμο ως την πολυτιμότερη
κληρονομιά του.
Εκοιμήθη ειρηνικά το 1347 και η μνήμη του τιμάται στις 6 Απριλίου.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Βίος:
• Βίος
καὶ πολιτεία τοῦ ἐν ἁγίοις πατρὸς ἡμῶν Γρηγορίου τοῦ Σιναΐτου
συγγραφεὶς παρὰ τοῦ ἁγιωτάτου ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως Καλλίστου, ed. M. I. Pomjalovski, Zitie iže vo svjatyh otca našego Grigorija Sinaite, Αγία Πετρούπολη 1894
Έργα:
• Νικόδημος Αγιορείτης και Μακάριος Κορίνθου (εκδ.), Η Φιλοκαλία των ιερών νηπτικών, τόμ. 4, σ. 31-88. Αθήνα 1991 (5η έκδ.)
Μελέτες:
• Balfour David, «Was St Gregory Palamas St Gregory the Sinaïte’s pupil?», Saint Vladimir’s Theological Quarterly 28 (1984), σ. 115-130.
• Balfour David, «The works of Gregory the Sinaïte», Θεολογία 53 (1982), σ. 417-429, 697-710, 1102-1118· Θεολογία 54 (1983), σ. 153-183
• Darrouzes Jean, «Grégoire le Sinaïte», in: Dictionnaire de Spiritualité 6 (1967), p. 1011-1014.
• Δεληκάρη Αγγελική, Άγιος
Γρηγόριος ο Σιναΐτης: Η δράση και η συμβολή του στη διάδοση του
ησυχασμού στα Βαλκάνια. Η σλαβική μετάφραση του βίου κατά το αρχαιότερο
χειρόγραφο. Θεσσαλονίκη 2004
• Hisamatsu Eiji, Gregorios Sinaites als Lehrer des Gebetes [Münsteraner Theologische Abhandlungen 34], Altenberge, 1994
• Hisamatsu Eiji, «Hesychastische Gebetslehre bei Gregorios Sinaites», Studia Patristica 30 (1997), p. 218-223.
• Hisamatsu Eiji, «Theoria und Energeia bei Gregorios Sinaites», Studia Patristica 35 (2001), p.110-113
• Киселков Васил Сл., Григорий Синаит, представител на мистицизма във Византия през XIV век. София 1928
• Pandursky W. Gregorios Sinaites und seine Mystik: [Diss.]. Marburg, 1945
• Παπαδόπουλος Στ. «Γρηγόριος ὁ Σιναΐτης», ΘΗΕ, τόμ. 4, στ. 703-707. Αθήνα 1964
• Rigo Antonio, «Gregorio il Sinaita», in: G. Conticello, La théologie byzantine et sa tradition, Turnhout, 2002, vol. 2. p. 35-122
• Rigo Antonio, «Les œuvres de Grégoire le Sinaïte», Annuaire de l’École Pratique des hautes études, Ve section, 10 (2001-2002), p. 363-366.
• Van Parys Michel, «La liturgie du cœur selon saint Grégoire le Sinaïte», Irénikon, 51 (1978), p. 312-337.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου