17 Μαΐ 2019

Δημιουργήθηκε διάσπαση εντός της σχισματικής Ουκρανικής Εκκλησίας

Σε συνέντευξη που έδωσε ο Φιλάρετος Ντενισένκο «Πατριάρχης Κιέβου» αναφέρει ότι παραβιάσθηκε η συμφωνία μεταξύ του ιδίου και του Πατριάρχη Βαρθολομαίου, η οποία δεν εφαρμόζεται στην πράξη.

Γι΄αυτό δημιουργήθηκε η διαίρεση εντός της Ουκρανικής εκκλησίας. Συμπληρώνει δε ότι την συμφωνία αυτή που προσυπέγραψαν, δεν σέβονται ούτε ο νέος προκαθήμενος  Επιφάνιος αλλά ούτε και ο απερχόμενος πρόεδρος Ποροσένκο.
Ο Φιλάρετος  καταγγέλλει ότι στόχος του Πατριάρχη Βαρθολομαίου είναι να διαλύσει το Πατριαρχείο Κιέβου και να προσαρτήσει την Ουκρανική Εκκλησία στο Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως. Δυστυχώς ο κ. Φιλάρετος τώρα κατάλαβε το παιχνίδι που έστησαν Αμερικάνοι και Φανάρι.
Συνέντευξη εφ΄ όλης της ύλης παραχώρησε ο «επίτιμος» Πατριάρχης Φιλάρετος και μόνιμο μέλος της Ιεράς Συνόδου της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας.
Ο Φιλάρετος Ντενισένκο μιλά για την παραχώρηση Αυτοκεφαλίας, το Πατριαρχείο Κιέβου, ακόμα κάνει λόγο για διαίρεση και δυαρχία, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε θλιβερές συνέπειες.
Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΕΧΕΙ ΩΣ ΕΞΗΣ:
Τις τελευταίες ημέρες τα ΜΜΕ διέδιδαν πολλές αρνητικές πληροφορίες περί της δήθεν επανασυστάσεως του Πατριαρχείου Κιέβου και σε βάρος μου ως Πατριάρχη.
Όλα αυτά στοχεύουν στη διαίρεση της Ουκρανικής Ορθοδόξου Εκκλησίας, η οποία μόλις έλαβε Τόμο Αυτοκεφαλίας από τον Οικουμενικό Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Βαρθολομαίο.
Όμως αυτά με προτρέπουν να πω την αλήθεια περί καταστάσεως, στην οποία ευρίσκεται η Εκκλησία μας!
Είναι ανάγκη να επανασυσταθεί η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου Κιέβου;
1. Δεν είναι ανάγκη να επανασυσταθεί το Πατριαρχείο Κιέβου, διότι υφίστατο, υφίσταται και θα υφίσταται.
2. Ο Πατριάρχης Φιλάρετος παραμένει ο εν ενεργεία Ιεράρχης. Έχει την εκκλησιαστική αυτού Επαρχία του Κιέβου και διατελεί μόνιμο μέλος της Ιεράς Συνόδου. Εφόσον υπάρχει ο εν ενεργεία Πατριάρχης, υπάρχει και το Πατριαρχείο Κιέβου.
3. Η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου Κιέβου παραμένει καταχωρημένη από τις κρατικές αρχές. Ειδικότερα δε καταχωρημένο είναι το Πατριαρχείο Κιέβου. Αυτό σημαίνει ότι νομικά το Πατριαρχείο Κιέβου εξακολουθεί να υφίσταται.
Αφού, στην Ενωτική Σύνοδο στην Αγία Σοφία στις 15 Δεκεμβρίου 2018 αποποιηθήκατε το Πατριαρχείο Κιέβου;
1. Αυτή ήταν η απαίτηση του Οικουμενικού Πατριαρχείου, προκειμένου να διεξαχθεί η Σύνοδος και να λάβουμε Τόμο Αυτοκεφαλίας.
2. Διατί ο Οικουμενικός Πατριάρχης απαίτησε να αποκηρύξουμε το καθεστώς του Πατριαρχείου; Διότι έχοντας το καθεστώς του Πατριαρχείου η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία δεν μπορεί να υπάγεται στο Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως. Άλλωστε ήταν ανάγκη η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία να αποτελέσει θεωρητικά μέρος του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως.
3. Λοιπόν, τι έπρεπε να κάνουμε εμείς; Να πούμε «όχι» στη θεωρητική μας υπαγωγή στο Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως; Αλλά τότε ο Οικουμενικός Πατριάρχης δεν θα είχε κανονικό δικαίωμα να απονέμει Τόμο σε μερίδα η οποία δεν υπήγετο στην Εκκλησία του. Προκειμένου να λάβουμε Τόμο, έπρεπε κατ’ αρχάς να υπαχθούμε στο Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως ως Μητρόπολη Κιέβου.
4. Αυτός ήταν ο λόγος γιατί ο Οικουμενικός ζήτησε και έθεσε ως όρο να μην προβάλλω την υποψηφιότητά μου διά τη θέση του Προκαθημένου, ενώ ο Μητροπολίτης Γαλλίας Εμμανουήλ, πρόεδρος της συνόδου, ζήτησε να μην φοράω το κουκούλι στη Σύνοδο.
5. Γι΄ αυτό ήταν αμιγώς περιστασιακή η αποκήρυξή μας του καθεστώτος του Πατριαρχείου.
6. Δικαίωμα να ακυρώσει την απόφαση συστάσεως του Πατριαρχείου Κιέβου έχει μόνο η Τοπική Κληρικολαϊκή Σύνοδος της Εκκλησίας, η οποία και δημιούργησε το Πατριαρχείο Κιέβου. Δεν συνεκλήθη μια τέτοια Σύνοδος. Επομένως, το Πατριαρχείο Κιέβου παραμένει, εξακολουθεί να λειτουργεί, και μάλιστα είναι καταχωρημένο από τις κρατικές αρχές.
7. Θα μπορέσουν να μας αντιλέγουν ότι η αποκήρυξη του καθεστώτος του Πατριαρχείου έγινε κατά τη σύνοδο της Αγίας Σοφίας στις 15 Δεκεμβρίου 2018. Ναι, μεν! Στην Τοπική όμως Κληρικολαϊκή σύνοδο όχι της Ουκρανικής Αυτοκεφάλου Εκκλησίας, αλλά της Μητροπόλεως Κιέβου ως μέρος του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως.
8. Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος ήταν εκείνος, ο οποίος προσκάλεσε Αρχιερείς στη σύνοδο και όχι οι Προκαθήμενοι των Ουκρανικών Εκκλησιών, οι οποίοι συμμετείχαν. Της Συνόδου προήδρευσε ο Μητροπολίτης Εμμανουήλ, ο αντιπρόσωπος του Οικουμενικού Πατριάρχη. Στη σύνοδο ως μέλη συμμετείχαν δυναμικά αρχιερείς τίνες του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως.
9. Εάν ήταν Τοπική Κληρικολαϊκή Σύνοδος της Ουκρανικής Ορθοδόξου Εκκλησίας, δεν θα δικαιούνταν να συμμετάσχουν αρχιερείς του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως.
Τι έπρεπε να πράξει ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, προκειμένου να απονέμει Τόμο Αυτοκεφαλίας στην Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία;
1. Είναι ανάγκη να υπάρχει κανονική βάση διά την χορήγηση αυτοκεφάλου, το οποίο σημαίνει, ότι πρέπει να υπάρχουν αποδείξεις ότι η Μητρόπολη Κιέβου είναι κανονικό έδαφος του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως.
2. Με σκοπό αυτό ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος συγκρότησε επιστημονική επιτροπή, η οποία, κατόπιν μελέτης ιστορικών κειμένων, κατέληξε σε συμπέρασμα ότι το 1686 η Μητρόπολη Κιέβου ενσωματώθηκε στο πατριαρχείο Μόσχας αντικανονικά και επομένως παραμένει θεωρητικά στο Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως.
3. Αμέσως μετά συνεκλήθη Σύνοδος Ιεραρχίας του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως, η οποία συμπέρανε ότι η Εκκλησία Μήτηρ έχει κανονικούς λόγους διά να απονέμει Τόμο Αυτοκεφαλίας στην Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία.
4. Προς αυτό ζητήθηκε υποβολή αιτήματος από την Ιεραρχία της Ουκρανικής Ορθοδόξου Εκκλησίας του Πατριαρχείου Κιέβου, της Ουκρανικής Αυτοκεφάλου Ορθοδόξου Εκκλησίας και τη μερίδα αρχιερέων της Ουκρανικής Ορθοδόξου Εκκλησίας του Πατριαρχείου Μόσχας.
5. Τέτοιο αίτημα υπέβαλαν όλοι οι 42 ιεράρχες του Πατριαρχείου Κιέβου, 12 ιεράρχες της Ουκρανικής Αυτοκεφάλου Ορθοδόξου Εκκλησίας και 10 αρχιερείς της Ουκρανικής Ορθοδόξου Εκκλησίας του Πατριαρχείου Μόσχας. Συνεπώς, είχε ο Πατριάρχης λόγους διά να μελετήσει το ζήτημα απονομής αυτοκεφαλίας στην Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία.
6. Επιπλέον, ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος ζήτησε το σχετικό αίτημα περί απονομής αυτοκεφάλου από τον Πρόεδρο της Ουκρανίας Π. Ποροσένκο και της Βουλής της Ουκρανίας. Τα σχετικά αιτήματα επίσης υποβλήθηκαν στον Οικουμενικό Πατριάρχη.
Ποιος ο ρόλος του Προέδρου της Ουκρανίας Π. Ποροσένκο στη λήψη Τόμου αυτοκεφαλίας;
1. Αναμφισβήτητα, μεγάλο ρόλο διαδραμάτισαν τόσο ο Πρόεδρος της Ουκρανίας Π. Ποροσένκο, όσο και η Βουλή της Ουκρανίας με επικεφαλής τον πρόεδρό της Ανδρέα Παρουμπί.
2. Στη λήψη του Τόμου συνέδραμαν όχι λίγα και οι πρώην πρόεδροι της Ουκρανίας: ο Λεωνίδας Κραβτσούκ, Λεωνίδας Κούτσμα και, κατά τρόπο ξεχωριστό, Βίκτωρ Γιουσένκο.
3. Η βοήθεια των Προέδρων της Ουκρανίας δεν ήταν παρέμβαση της Πολιτείας στα της Εκκλησίας. Πρώτον, ήταν απαίτηση του Οικουμενικού Πατριάρχη, δεύτερον, οι πρόεδροι ενδιαφέρθηκαν διά την Πολιτεία, της οποίας την πνευματική βάση αποτελεί η Εκκλησία.
4. Όταν η Ορθόδοξη Εκκλησία της Πολωνίας το 1924 ελάμβανε Τόμο αυτοκεφαλίας ο τότε Πολωνός Πρόεδρος Γιόζεφ Πιλσούντσκι επίσης υπέβαλε αίτημα στον Κωνσταντινουπόλεως Γρηγόριο Ζ’.
5. Αλλά τώρα ο Π. Ποροσένκο απομακρύνθηκε από τα συμφωνηθέντα και εκ των πραγμάτων έδωσε τη συγκατάθεσή του ώστε να διαλυθεί το Πατριαρχείο Κιέβου.
Ποιοι ήταν οι όροι οι οποίοι τέθηκαν στον Πατριάρχη Φιλάρετο προ της συγκλήσεως της Ενωτικής Συνόδου στις 15 Δεκεμβρίου 2018;
1. Προ της συγκλήσεως της Συνόδου και απονομής Τόμου στον Πατριάρχη Φιλάρετο τέθηκαν οι κάτωθι όροι: η μη προβολή της υποψηφιότητάς του γιά τη θέση του Προκαθημένου. Γιατί; Διότι η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία θα ανεγνωρίζετο αυτοκέφαλος Εκκλησία μόνο ως Μητρόπολη και όχι ως Πατριαρχείο.
2. Δεύτερος όρος από πλευράς του Οικουμενικού Πατριάρχη: υπογραφές των Ιεραρχών στο κείμενο περί παύσεως της λειτουργίας του Πατριαρχείου Κιέβου.
3. Ως αντάλλαγμα, ο Πατριάρχης Φιλάρετος έλαβε πρόταση να προβάλει οποιονδήποτε ιεράρχη διά τη θέση του Προκαθημένου.
4. Τι θα έπρεπε να κάνει ο Πατριάρχης Φιλάρετος στη διαμορφωθείσα κατάσταση; Να πει «όχι» και να κρατήσει την αρχηγία της Εκκλησίας, ή να υποστεί εξευτελισμό, προκειμένου να λάβουμε τον Τόμο; Ο Πατριάρχης Φιλάρετος επέλεξε εξευτελισμό! Δι΄αυτό και λάβαμε τον Τόμο της Αυτοκεφαλίας μας.
5. Αυτό το ζήτημα συζητήθηκε κατ’ επανάληψιν και με τον πρόεδρο, και με τους αρχιερείς, και με τον Μητροπολίτη Επιφάνιο.
6. Επιτεύχθηκε συμφωνία ότι ο Προκαθήμενος θα ήταν ο Μητροπολίτης Επιφάνιος, του οποίου την υποψηφιότητα προέβαλε ο Πατριάρχης Φιλάρετος, με τον ίδιο τον Πατριάρχη όμως να εξακολουθεί να ποδηγετεί την Εκκλησία στην Ουκρανία. Ο Προκαθήμενος θα εκπροσωπούσε την Εκκλησία στον Ορθόδοξο κόσμο, διότι η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία λαμβάνει το καθεστώς της Μητροπόλεως, και θα βοηθά τον Πατριάρχη να διοικεί την Εκκλησία, με τον Πατριάρχη να παραμένει οιακοστρόφος της Εκκλησίας.
7. Παραβιάσθηκε αυτή η συμφωνία η οποία δεν εφαρμόζεται στην πράξη. Γι΄αυτό δημιουργήθηκε η διαίρεση εντός της εκκλησίας.
Οι αντίπαλοί, σας κατηγορούν γιά φιλαρχία και αυταρχισμό. Αληθεύουν αυτά;
1. Εάν θα υπηρετούσα την Εκκλησία χάριν της φιλαρχίας, θα μπορούσα να καταστώ Πατριάρχης Μόσχας. Και όμως προσευχήθηκα στον Θεό να γίνει το θέλημα Αυτού ως προς μένα. Και έτσι δεν κατέστην Πατριάρχης Μόσχας. Και η Μόσχα ήταν μεταξύ εκείνων οι οποίοι με κατηγορούσαν για φιλαρχία. Έλεγαν ότι επειδή δεν κατέστην ο Πατριάρχης Μόσχας, επιθυμούσα να καταστώ ο Κιέβου. Μα Πατριάρχη Κιέβου με ανέδειξε η Κληρικολαϊκή Σύνοδος του 1995, μετά τους Πατριάρχες Μστισλάβ και Βλαδίμηρο Ρομανιούκ.
2. Εάν αλήθευαν αυτά, δεν θα αποποιούμουν γραπτώς την προβολή της υποψηφιότητός μου στην Ενωτική Σύνοδο στις 15 Δεκεμβρίου 2018. Τότε δεν σκεπτόμουν την εξουσία μου στην Εκκλησία, αλλά την υπηρεσία μου στην Εκκλησία.
3. Χάριν της υπηρεσίας μου στο Θεό και την Εκκλησία, με τη συνδρομή του Θεού, δημιουργήθηκε μια μεγάλη Ουκρανική Εκκλησία, η οποία σε 26 χρόνια μεγάλωσε από κόκκο σινάπεως διά να καταστεί δένδρο μεγάλο, το οποίο καλύπτει πλέον όλη την Ουκρανία.
4. Εάν ενδιαφερόμουν γιά την εξουσία, δεν θα έδινα τη συγκατάθεση να συγκληθεί Σύνοδος της Εκκλησίας μας ως μέρος του Πατριαρχείου Κιέβου.
5. Υπηρετούσα, υπηρετώ και θα υπηρετώ τον Θεό και την Εκκλησία μέχρι το τέλος της ζωής μου, παρόλο που η ακαμψία μου, η προσήλωση σε ένα σκοπό και η εμμονή, πολλοί το βλέπουν ως φιλαρχία και φιλοδοξία. Και όμως κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί ότι αποτέλεσμα είναι το Πατριαρχείο Κιέβου. Χωρίς αυτό δεν θα γινόταν λόγος γιά τον Τόμο, διότι δεν θα υπήρχαν αποδέκτες.
6. Και αυτό το βλέπουν όχι μόνο οι εκκλησιαστικοί παράγοντες, αλλά και οι κοσμικοί, όπως ο νεοεκλεγείς Πρόεδρος της Ουκρανίας Β. Ζελένσκι και ο επιχειρηματίας Ι. Κολομοΐσκι κα.
Τι το θέλετε το καθεστώς του Πατριαρχείου;
1. Διότι η Ουκρανική μας Ορθόδοξη Εκκλησία είναι μεγάλη. Είναι δεύτερη στην Ορθοδοξία μετά τη Ρωσική Εκκλησία. Σύμφωνα με κοινωνικές έρευνες, το Πατριαρχείο Κιέβου απολαμβάνει υποστηρίξεως του 44-48% πληθυσμού της Ουκρανίας.
2. Δεχόμαστε το καθεστώς της Μητροπόλεως και εκφράζουμε τις ειλικρινείς μας ευχαριστίες στον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο γιά την απονομή Τόμου και διά το θάρρος με το οποίο υπερασπίζεται την κανονική τάξη εντός της Εκκλησίας. Eν τούτοις, στο μέλλον θέλουμε να έχουμε αναγνώριση ως Πατριαρχείο. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο δεν αρνείται το ενδεχόμενο αυτό, όπως καταφαίνεται από συνέντευξη του Αρχιεπισκόπου Δανιήλ, αντιπροσώπου του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως. Αλλά αυτό, όπως τόνισε, θα μπορούσε να είναι εφικτό μόνο κατόπιν ενώσεως όλης της Ουκρανικής Ορθοδοξίας.
3. Διά να συνεχίσουμε τη διαδικασία ενώσεως σε μια Τοπική Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία, πρέπει να ζούμε και να εργαζόμαστε δι’ αναγνώριση του μελλοντικού Πατριαρχείου. Γι’ αυτό, είμαστε Μητρόπολη γιά τους έξω, ενώ εντός της Ουκρανίας παραμένουμε Πατριαρχείο.
Γιατί δεν δεχόσαστε το όνομα της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ουκρανίας ή εν Ουκρανία;
1. Διότι όλες οι Αυτοκέφαλες Εκκλησίες περιλαμβάνουν επίθετο στο όνομά τους: η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία και όχι η Ορθόδοξος Εκκλησία εν Ρωσίᾳ, η Ρουμανική Ορθόδοξη Εκκλησία, και όχι η Ορθόδοξος Εκκλησία εν Ρουμανίᾳ, η Βουλγαρική Ορθόδοξη Εκκλησία, και όχι η Ορθόδοξος Εκκλησία εν Βουλγαρία. Και έτσι με όλες τις Εκκλησίες, οι οποίες έλαβαν Τόμους από την Εκκλησία Κωνσταντινουπόλεως. Και μόνο την Εκκλησία μας ονομάσθηκε αλλιώς, όχι όπως οι άλλες, δηλαδή η Ορθόδοξος Εκκλησία της Ουκρανίας, και όχι η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία.
2. Τι κρύβεται πίσω; Αυτό σημαίνει ότι οι εκτός Ουκρανίας Ορθόδοξοι Ουκρανοί δεν ανήκουν στην Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία. Και ο Τόμος περιλαμβάνει τη σχετική αναφορά. Αναστατώθηκαν όμως με αυτά οι εκτός Ουκρανίας Ορθόδοξοι Ουκρανοί. Θέλουν να ανήκουν στην οικεία αυτών Εκκλησία.
3. Όλες οι Αυτοκέφαλες Ορθόδοξες Εκκλησίες έχουν όλη τη Διασπορά τους, εκτός των Ελληνικών Εκκλησιών. Όλη η Ελληνική Διασπορά υπάγεται κανονικώς στον Οικουμενικό Πατριάρχη.
4. Γι΄αυτό θα πρέπει να ονομαζόμαστε Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία και όχι η Ορθόδοξος Εκκλησία της Ουκρανίας, προκειμένου οι Ουκρανοί μας εμιγκρέδες να έχουν δικαίωμα να ανήκουν στην οικεία αυτών Εκκλησία.
Τι γίνεται σήμερα στην Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία;
1. Διαίρεση και δυαρχία, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε θλιβερές συνέπειες. Γιατί συμβαίνουν όλα αυτά; Διότι ο νεοεκκλεγείς Προκαθήμενος της Ουκρανικής Ορθοδόξου Εκκλησίας Μητροπολίτης Επιφάνιος δεν σέβεται τα συμφωνηθέντα, τα οποία επιτεύχθηκαν στη Σύνοδο της 15ης Δεκεμβρίου 2018 στον Καθεδρικό της Αγίας Σοφίας.
2. Και μάλιστα στην πρώτη ήδη συνεδρία της Ιεράς Συνόδου της Ουκρανικής Ορθοδόξου Εκκλησίας έγινε απόπειρα απομακρύνσεως του Πατριάρχη Φιλαρέτου από την υπηρεσία της Εκκλησίας, την οποία δημιούργησε και να επιτευχθεί η παραίτησή του.
3. Σε πέντε μήνες της θητείας του ως Προκαθήμενος ο Μητροπολίτης Επιφάνιος ουδεμία φορά συλλειτούργησε με τον Πατριάρχη. Αγωνίζεται να πετύχει συλλειτουργία με Προκαθημένους άλλων Αυτοκεφάλων Ορθοδόξων Εκκλησιών, ενώ με τον οικείο αυτού Πατριάρχη ουδεμία λειτουργία τέλεσε, ακόμη και την ημέρα των 90ων γενεθλίων του Πατριάρχη.
4. Παρά τη σχετική υπόσχεση, ο Μητροπολίτης Επιφάνιος όχι μόνο δεν συνεργάζεται με τον Πατριάρχη Φιλάρετο, αλλά ούτε τον συναντάει ή του τηλεφωνεί, εκτός ελαχίστων περιπτώσεων.
5. Λεκτικά, στις δημόσιες εμφανίσεις του μπροστά στον κλήρο και τους δημοσιογράφους ομιλεί περί ενότητας και συνεργασίας, αλλά εμπράκτως κάνει συνεχώς το αντίθετο. Απειλεί με την ανάκληση του Τόμου, ενώ στην πραγματικότητα πράττει το πάν, προκειμένου να πετύχει αυτό.
6. Εάν (ο Θεός φυλάξοι!) γίνει αυτό, θα παύσει να είναι Προκαθήμενος και θα είναι ένας Ιεράρχης της σειράς.
7. Σήμερα όλες οι αντι-ουκρανικές δυνάμεις εμπλέκονται γιά να καταστρέψουν το Πατριαρχείο Κιέβου στην Ουκρανία. Καταβάλλονται προσπάθειες να πεισθούν οι Ουκρανοί αρχιερείς να μην παρέχουν υποστήριξη στο υφιστάμενο στην Ουκρανία Πατριαρχείο Κιέβου.
8. Κυοφορούνται ιδέες κατά την επόμενη συνεδρία της Ιεράς Συνόδου η Συνόδου Ιεραρχίας να επιτευχθεί η παραίτηση του Πατριάρχη Φιλαρέτου και έτσι να λυθεί διά παντός το θέμα της υπάρξεως στην Ουκρανία του Πατριαρχείου Κιέβου.
9. Μία τέτοια απόφαση θα είναι παράνομη και αντικανονική, διότι δεν ήταν η Ιερά Σύνοδος, ούτε η Σύνοδος Ιεραρχίας, η οποία εξέλεξε τον Πατριάρχη, αλλά η Κληρικολαϊκή Σύνοδος και μάλιστα ισοβίως. Επιπλέον, ο Καταστατικός Χάρτης της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ουκρανίας (Ουκρανικής Ορθοδόξου Εκκλησίας), ο οποίος υιοθετήθηκε από τη σύνοδο στην Αγία Σοφία στις 15 Δεκεμβρίου 2018 προβλέπει την ισόβια διαποίμανση από Επίσκοπο μιας εκκλησιαστικής επαρχίας.
Πως αντιδρά η Μόσχα στις εξελίξεις εντός της Ουκρανικής Ορθοδόξου Εκκλησίας;
1. Η Μόσχα αρέσκεται στην κατάσταση των πραγμάτων στην Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία. Εκείνα τα οποία απέτυχε η ίδια με διάφορες προσπάθειες, τώρα επιτυγχάνονται με ενέργειες του σημερινού Προκαθημένου της Ουκρανικής Ορθοδόξου Εκκλησίας.
2. Ουδεμία κριτική ασκείται σε βάρος του Μητροπολίτη Επιφανίου. Άρα, μια τέτοια ποδηγεσία αναπαύει τη Μόσχα.
3. Έχει σημειώσει επιβράδυνση ή παύση η προσχώρηση των ενοριών του Πατριαρχείου Μόσχας στην Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία, ενώ ουδείς Επίσκοπος του Πατριαρχείου Μόσχας προσχώρησε μετά τη λήψη του Τόμου Αυτοκεφαλίας. Και αυτός είναι ένας είναι λόγος να χαίρεται η Μόσχα.
4. Όλες οι Ορθόδοξες Εκκλησίες όπως δεν αναγνώριζαν έτσι και δεν αναγνωρίζουν την Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία, εκτός του Οικουμενικού Πατριάρχη, ανεξαρτήτως του καθεστώτος αυτής: είτε Μητροπόλεως, είτε Πατριαρχείου.
Γιατί στην Ουκρανία πρέπει να υπάρχει το Πατριαρχείο Κιέβου;
1. Διότι στην Ουκρανία πραγματικά υπάρχει το Πατριαρχείο Μόσχας. Το όνομα του Πατριάρχη Μόσχας Κυρίλλου ακούγεται σε όλη την Ουκρανία, ενώ το όνομα του Πατριάρχη Κιέβου ο Προκαθήμενος το απαγόρευσε να μνημονεύεται.
2. Ακόμη και η Ελληνόρυθνη Καθολική Εκκλησία (Ουνίτες) διεκδικεί από τον Πάπα Ρώμης το Καταστατικό του Πατριαρχείου. Πολλοί Ελληνόρυθμοι Καθολικοί μνημονεύουν κατά τις ακολουθίες το όνομα του ύπατου αρχιεπισκόπου ως Πατριάρχη.
3. Ενώ ορισμένοι ασύνετοι Ιεράρχες και κληρικοί αρνούνται με πείσμα σε ύπαρξη του Πατριαρχείου Κιέβου στην Ουκρανία.
4. Είναι ανάγκη να ενθυμούμαστε την ιστορία. Οι Κοζάκοι του Ζαπορόζιε παρέδωσαν τον Χατμάνο Ιβάν Μαζέπα και συντάχθηκαν με το μέρος του Πέτρου Α’. Τι όφελος όμως αποκόμισαν; Την αιχμαλωσία και μάλιστα γιά τρείς και πλέον αιώνες. Αυτό θέλετε; Αναθέτουμε όλη την ελπίδα μας στον Κύριο ημών Ιησού Χριστό. Αυτός είναι Κεφαλή της Εκκλησίας Αυτού. Αυτός οδήγησε την Ουκρανική μας Ορθόδοξη Εκκλησία ώστε αυτή, σαν εκείνο το δένδρο του Ευαγγελίου, κάλυψε όλη την Ουκρανία. Αυτός και σήμερα θα οδηγήσει την Εκκλησία μας στη νίκη.
Συμπεράσματα:
Προς διόρθωση της καταστάσεως, η οποία επιδέχεται διορθώσεις, πρέπει να εφαρμόζονται εκείνα τα συμφωνηθέντα, τα οποία επιτεύχθηκαν προσυνοδικώς παρουσίᾳ του προέδρου Π. Ποροσένκο και με τους Ιεράρχες.
Τούτο σημαίνει ότι ο Προκαθήμενος επωμίζεται ευθύνη της εξωτερικής εκπροσωπήσεως της Ουκρανικής Ορθοδόξου Εκκλησίας με τον Πατριάρχη να είναι υπεύθυνος δια την εσωτερική ζωή στην Ουκρανία, αλλά μέσω συνεργασίας με τον Προκαθήμενο.
Εντός της Εκκλησίας ο Προκαθήμενος δεν επιχειρεί τίποτε άνευ συγκαταθέσεως του Πατριάρχη.
Ο Πατριάρχης προεδρεύει των συνεδριών της Ιεράς Συνόδου και των Συνόδων της Ουκρανικής Ορθοδόξου Εκκλησίας χάριν ενότητας, αυξήσεως και εδραιώσεως αυτής.
Φιλάρετος,
ο Πατριάρχης Κιέβου και πάσης Ρως-Ουκρανίας
Εν Κιέβω στις 14 Μαΐου 2019
romfea.gr& orthodoxostypos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Oι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου

Η φωτογραφία μου
Για επικοινωνία : Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: aktinesblogspot@gmail.com