29 Ιουν 2024

Ο Τσερκάσι Θεοδόσιος για την υπεράσπιση της Εκκλησίας από τον Απ. Παύλο μέχρι σήμερα

tserkasi theodosios 

Ο Μητροπολίτης Τσερκάσι και Κάνεφ κ. Θεοδόσιος σε συνέντευξή του στην "Ορθόδοξη Ζωή" για την υπεράσπιση της Εκκλησίας, από τον Απόστολο Παύλο μέχρι σήμερα. Η συνέντευξη διεξήχθη από τον διάκονο Sergiy. Geruk

Σεβασμιότατε, η πύλη "Ορθόδοξη Ζωή" δημοσιεύει τακτικά τις δραστηριότητές Σας για την υπεράσπιση των δικαιωμάτων των πιστών της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και τη στωική Σας αντίθεση στις κατηγορίες που κατασκευάζονται εναντίον Σας. Αλλά, επιπλέον, όλοι γνωρίζουν το ενεργό έργο Σας για την υπεράσπιση της Εκκλησίας μας στη διεθνή κοινότητα. Θα ήθελα να μιλήσω περισσότερο για το θέμα αυτό σήμερα. Από πού θα ξεκινήσουμε αυτή τη σημαντική συζήτηση;

- Θα πρότεινα να σταθώ πρώτα σε ορισμένες πνευματικές πλευρές της "υπεράσπισης των δικαιωμάτων" ως δραστηριότητας που κάνω. Όχι επειδή είμαι υπερασπιστής των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ή επειδή μου αρέσει το επάγγελμα του δικηγόρου, όχι. Αλλά επειδή είναι η ποιμαντική μου υποχρέωση και το ποιμαντικό μου καθήκον. Το καθήκον να προστατεύω τους κληρικούς και τους ενορίτες μου, να τους προστατεύω όχι μόνο με την προσευχή και τα λόγια παρηγοριάς, αλλά και με τα μέσα άμυνας που υπάρχουν σε αυτόν τον κόσμο. Άλλωστε και ο βοσκός στο χωράφι προστατεύει το ποίμνιό του όχι μόνο με έναν καλό λόγο, την προσευχή και τη σφυρίχτρα, αλλά και αντιμετωπίζει τους λεηλάτες όταν εμφανίζονται...

Ίσως κάποιοι να έχουν ερωτήματα: Πόσο αναγκαίο και αποτελεσματικό είναι αυτό; Και θα πρέπει οι ορθόδοξοι χριστιανοί να ασχοληθούν καθόλου με τα ανθρώπινα δικαιώματα; Μήπως είναι λάθος και αντίθετο με τη δήλωση ότι "να γίνει το θέλημα του Θεού"; Ίσως, μπροστά στις διώξεις, τους διωγμούς και τις μαζικές κατασχέσεις των εκκλησιών μας, θα πρέπει να το αποδεχθούμε και να το ανεχθούμε χωρίς να αναλάβουμε δράση;

Ναι, υπάρχει και τέτοιο δρόμο. Αλλά μια τέτοια επιλογή, κατά τη γνώμη μου, μπορεί να γίνει μόνο σε σχέση με τον εαυτό σου, όταν είσαι ήδη απαλλαγμένος από την ευθύνη για τη ζωή και τη σωτηρία των άλλων, όταν δεν διώκεσαι απλώς, αλλά τοποθετείσαι στο μονοπάτι που οδηγεί στον Γολγοθά. Αυτός είναι ο δρόμος του Σταυρού, οι συνθήκες του οποίου στενεύουν τις προσωπικές προσπάθειες υπεράσπισης του εαυτού και των άλλων. Και πολλοί πιστοί λαϊκοί, ιερείς και μητροπολίτες που έχουν ήδη συλληφθεί, που βρίσκονται ήδη στη φυλακή - στην πραγματικότητα, κουβαλούν ήδη αυτόν τον Σταυρό - τον Σταυρό που αποτελείται από την υπομονή στις δύσκολες περιστάσεις και συνθήκες στις οποίες έχουν πέσει, απο την υπομονή με την προσευχή και την ευχαριστία προς τον Θεό.

Αλλά τι μπορούμε και τι πρέπει να κάνουμε ενώ έχουμε την ευκαιρία να βοηθήσουμε τους πλησίον μας με το ταλέντο, το επάγγελμα, τα μέσα, τις προσωπικές μας προσπάθειες; Κατά τη γνώμη μου, είμαστε υποχρεωμένοι να χρησιμοποιήσουμε τα εργαλεία που υπάρχουν στον σύγχρονο κόσμο. Πολλά από τα εργαλεία που διαθέτει η Εκκλησία για την υπεράσπισή της, όπως ο νόμος, έχουν γραφτεί από ανθρώπους για να δεσμεύσουν το κακό, να μειώσουν τη βία, να περιορίσουν την αυθαιρεσία.

Πήραν οι άγιοι το δρόμο του νομικού αγώνα για τον εαυτό τους και για το ποίμνιο, αντιστάθηκαν στους διώκτες, υπερασπίστηκαν τους εαυτούς τους στα δικαστήρια;

- Βεβαίως. Αυτό έκανε ο άγιος Απόστολος Παύλος, αυτό έκαναν πολλοί άλλοι άγιοι κατά τη διάρκεια του διωγμού, έως τον Άγιο Ιώβ και τον Άγιο Αμφιλόχιο του Ποτσάεφ, τον Άγιο Λουκά της Κριμαίας.

Ας δούμε παραδείγματα αγίων που βρέθηκαν σε παρόμοιες και συχνά πιο δύσκολες συνθήκες, αλλά χρησιμοποίησαν κοσμικούς τρόπους για να προστατεύσουν τα συμφέροντα της Εκκλησίας. Ο όσιος Ιώβ του Ποτσάεφ, όπως γνωρίζουμε - επί 11 χρόνια διεκδικούσε προσωπικά ή με τη βοήθεια δικηγόρων τα δικαιώματα της Λαύρας Ποτσάεφ, στα δικαστήρια της Πολωνο-Λιθουανικής Κοινοπολιτείας και σε άλλα δικαστήρια. Το ιστορικό υλικό μαρτυρεί ότι ακόμη και ο ίδιος, ο άγιος Ιώβ, μετά από αυτή τη δικαστική δραστηριότητα χρειάστηκε να ανακτήσει τις δυνάμεις του, αποσύρθηκε σε απομόνωση και μεταβίβασε την αρμοδιότητα να διεξάγει υποθέσεις στα δικαστήρια σε δικηγόρους. Είναι επίσης γνωστές οι περιπτώσεις του Αγίου Νικολάου του Θαυματουργού, ο οποίος επεδίωξε με νομικές μεθόδους να μειώσει τους φόρους για την πόλη του, ενεργώντας προς το συμφέρον της επισκοπής του, του κλήρου και των ενοριτών του ως εκπρόσωπός τους.

Ενδεικτικά, μπορούμε να παραθέσουμε μερικά αποσπάσματα με παραδείγματα για το θέμα αυτό από τη διδακτορική διατριβή του Μακαριωτάτου Μητροπολίτη Ονούφριου, "Η ποιμαντική διακονία του οσίου Ιώβ, Ηγούμενου του Ποτσάεφ". Εδώ, ρίξτε μια ματιά:

"Η πολύχρονη δικαστική διαμάχη του οσίου Ιώβ με τον Φιρλέη είναι μια μάλλον ιδιόμορφη πλευρά της ποιμαντικής του δραστηριότητας, άγνωστη σε μας, που είμαστε έτοιμοι να φανταστούμε έναν πνευματοφόρο γέροντα ηγούμενο σε προσευχή, απασχολημένο με τη διδασκαλία των αδελφών, τη σωματική εργασία ή κάτι παρόμοιο. Αλλά μας είναι δύσκολο να φανταστούμε τον άγιο να πηγαίνει στο δικαστήριο, τα καζουιστικά του επιχειρήματα γύρω από το γράμμα του νόμου. Από το 1630, παρά τις πολύ περιοριστικές συνθήκες στις οποίες τα ορθόδοξα μοναστήρια βρίσκονταν εκείνη την εποχή στο πολωνο-λιθουανικό κράτος, ο άγιος Ιώβ διεξήγαγε μια αδιάκοπη σειρά από δίκες, εμφανιζόμενος προσωπικά στα δικαστήρια ως εκπρόσωπος του μοναστηριού, επιδεικνύοντας εκπληκτική ενέργεια και επιμονή, και δεδομένου ότι οι περισσότερες από τις δικαστικές υποθέσεις πήγαιναν στο Δικαστήριο του Στέμματος του Λούμπλιν, ακόμη και εδώ ο όσιος ήταν πολύ διάσημος... Οι πολυάριθμες δικαστικές υποθέσεις που διεξήγαγε ο όσιος Ιώβ αποτελούσαν αναπόσπαστο μέρος του ποιμαντικού του έργου, το βάρος που ανέλαβε στους ώμους του από υπακοή στον Θεό... Σε αυτόν τον δύσκολο και έντονο αγώνα, ο ηγούμενος του Ποτσάεφ βοηθήθηκε από τα προσόντα που απέκτησε ως αποτέλεσμα της ζωής του στο μοναστήρι: την ακλόνητη πίστη στη βοήθεια του Θεού και στον τελικό θρίαμβο της δικαιοσύνης, την υπομονή και την ποιμαντική σοφία".

Αλλά δεν ήταν μόνο η διαμάχη με τον Φιρλέι που απαιτούσε δικαστική υπεράσπιση: "Ο όσιος Ιώβ διεκπεραίωσε με επιτυχία και άλλες νομικές υποθέσεις... κυρίως σχετικά με διαθήκες. Κάποιοι ευσεβείς ευγενείς κληροδότησαν ορισμένα ποσά στο μοναστήρι και οι κληρονόμοι αρνήθηκαν να τα επιστρέψουν. Ο άγιος Ιώβ τους μήνυσε και σχεδόν πάντα κέρδιζε τη διαδικασία... Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο πνευματοφόρος ηγούμενος του Ποτσάεφ διεξήγαγε όλες αυτές τις δικαστικές υποθέσεις όχι χάριν του υλικού κέρδους, αλλά χάριν της ενίσχυσης της θέσης της μονής και της επίδειξης της δύναμης της ορθόδοξης πίστης. Και πράγματι, δεν μπορεί παρά να αναρωτηθεί κανείς πώς η Μονή Ποτσάεφ κατάφερε να διατηρήσει και να προστατεύσει την Ορθοδοξία εντός των τειχών της σε μια τόσο δύσκολη εποχή, ενώ πολλά άλλα μοναστήρια στη Βολυνία... έγιναν ελληνοκαθολικά".

Πολύ ενδιαφέρον, δεν το είχα σκεφτεί ποτέ. Με κάποιο τρόπο έχει περάσει από την προσοχή των περισσότερων πιστών μας. Αλλά στην πραγματικότητα, είναι το άμεσο καθήκον κάθε αληθινού ποιμένα να προστατεύει το ποίμνιό του, μεταξύ άλλων με λόγια, νομικά και φυσικά. Τα παραδείγματα που αναφέρατε το δείχνουν αυτό ξεκάθαρα. Πείτε μας, Σεβασμιότατε, ποιο είναι το έργο της Διεθνούς Οργάνωσης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων "Εκκλησία κατά της Ξενοφοβίας και των Διακρίσεων", της οποίας Είστε ένας από τους συνιδρυτές;

- Η Συμμαχία Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων "Εκκλησία κατά της Ξενοφοβίας και των Διακρίσεων" συνεχίζει να δραστηριοποιείται και έχει ήδη φέρει πολλούς πραγματικούς καρπούς και αποτελέσματα στον νομικό, ενημερωτικό και δικαστικό τομέα. Θα ήθελα με την ευκαιρία αυτή να μοιραστώ ότι ένας από τα βασικά μέλη της Συμμαχίας μας, ο Μητροπολίτης Λοβτσάν Γαβριήλ, είναι τώρα ένας από τους τρεις υποψηφίους για τον Πατριαρχικό Θρόνο της Βουλγαρίας. Αυτό αποτελεί μεγάλη τιμή και χαρά για εμάς. Προσευχόμαστε για τον Μητροπολίτη Γαβριήλ.

Όσον αφορά τις τρέχουσες δραστηριότητες της Συμμαχίας, ίσως η πιο σημαντική είδηση σήμερα είναι ότι αποφασίσαμε να ιδρύσουμε ένα Κέντρο Νομικής Βοήθειας για την παροχή διεθνούς προστασίας των δικαιωμάτων των Ορθοδόξων Χριστιανών από διάφορες Τοπικές Εκκλησίες σε όλο τον κόσμο.

Το Κέντρο αυτό θα δέχεται προσφυγές για παραβιάσεις των δικαιωμάτων των θρησκευτικών οργανώσεων της UOC και θα οργανώνει νομική και διεθνή προστασία τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο, συμπεριλαμβανομένης της οργάνωσης καμπανιών στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, διαπραγματεύσεων σε διπλωματικό και διεθνές επίπεδο, σε πλατφόρμες όπως τα Ηνωμένα Έθνη, - πρώτα απ' όλα τις πλατφόρμες ανθρωπίνων δικαιωμάτων στη Γενεύη και την πολιτική πλατφόρμα στη Νέα Υόρκη, στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στις Βρυξέλλες και το Στρασβούργο, στις δομές του Συμβουλίου της Ευρώπης.

Οι δικηγόροι μας διαθέτουν τις κατάλληλες διαπιστεύσεις, οι οποίες τους δίνουν το δικαίωμα να μιλούν, να καταθέτουν έγγραφα και να συναντώνται με εξουσιοδοτημένους υπαλλήλους. Έτσι, οι θρησκευτικές οργανώσεις και οι μεμονωμένοι πιστοί της UOC μπορούν να στέλνουν τα παράπονά τους, τις προτάσεις τους και τα αιτήματά τους για βοήθεια στα στοιχεία επικοινωνίας που θα δώσω στο τέλος της συνέντευξης.

Θα ήθελα να σας υπενθυμίσω ότι η Συμμαχία μας ιδρύθηκε την ημέρα μνήμης του Αγίου Νικολάου του Θαυματουργού - 19 Δεκεμβρίου 2023, μέλη της είναι ο Μητροπολίτης Μαυροβουνίου και Παραθαλασσίας Ειρηναίος της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, ο Μητροπολίτης Βόστρων Τιμόθεο (Μαργαρίτη), Έξαρχος του Παναγίου Τάφου στο νησί της Κύπρου (Ορθόδοξη Εκκλησία Ιεροσολύμων), ο Αρχιεπίσκοπος Σεβάστειας Θεοδόσιος (Hanna) (Ορθόδοξη Εκκλησία Ιεροσολύμων), ο Μητροπολίτης Βερολίνου και Γερμανίας Μαρκ Άρντ (Πρώτος Αντιπρόεδρος της Συνόδου των Επισκόπων της ROCOR), ο Μητροπολίτης Λοβτσάνσκ Γαβριήλ (Ντίνεφ) (Βουλγαρική Ορθόδοξη Εκκλησία) - περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα μας, σύνδεσμος προς την οποία θα τοποθετηθεί επίσης στο τέλος της συνέντευξης.

Και πώς πραγματοποιείται πρακτικά η διεθνής εργασία για τα ανθρώπινα δικαιώματα;

- Πρώτα απ' όλα, θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι οι πλατφόρμες του ΟΗΕ, όπως το Συμβούλιο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ, η Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ, οι Ειδικοί Εισηγητές του ΟΗΕ, είναι οι λιγότερο προκατειλημμένες στο σύστημα του ΟΗΕ. Έχουν το μεγαλύτερο περιεχόμενο του νομικού ρυθμιστικού στοιχείου, δηλαδή των διαδικασιών που υποχρεώνουν τα όργανα αυτά να εξετάζουν τους ισχυρισμούς για παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Με άλλα λόγια, υπάρχουν διεθνείς δομές που λειτουργούν με παρόμοιο τρόπο με το δικαστικό σύστημα - δηλαδή, όπως ακριβώς ένα δικαστήριο είναι υποχρεωμένο να απαντήσει σε μια κατατεθείσα αγωγή και να ανοίξει μια υπόθεση, έτσι και μια σειρά από διεθνείς πλατφόρμες είναι υποχρεωμένες να ανοίξουν μια υπόθεση και να απαντήσουν εάν κατατεθούν εκεί συγκεκριμένες καταγγελίες.

Υπάρχει όμως και μια άλλη ιδιαιτερότητα - εάν οι εκκλήσεις δεν γίνονται δεκτές, ή δεν ανταποκρίνονται στην καθιερωμένη μορφή, ή δεν υποστηρίζονται από επακόλουθες διαπραγματεύσεις και (με την καλή έννοια του όρου) εργασίες άσκησης πίεσης - τότε οι εκκλήσεις αυτές παραμένουν ασυγκίνητες και δεν οδηγούν σε σημαντικά αποτελέσματα.

Δηλαδή, για να λάβετε προστασία, είναι απαραίτητο να υποβληθούν συγκεκριμένες αιτήσεις σε συγκεκριμένες περιπτώσεις. Σήμερα, δεν υπάρχει ένας τέτοιος μηχανισμός στο διεθνές σύστημα, σύμφωνα με τον οποίο ο ΟΗΕ ή άλλες διεθνείς δομές θα ασχολούνται με περιπτώσεις παραβιάσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων με δική τους πρωτοβουλία. Εκτός από πολύ γενικά ζητήματα ή εκείνα που προωθούνται από συγκεκριμένες δυνάμεις.

Υπάρχει η άποψη μεταξύ των πιστών ότι όλες οι δυτικές δομές, συμπεριλαμβανομένου του ΟΗΕ, βρίσκονται υπό αυστηρό ιδεολογικό έλεγχο και ότι η αλήθεια δεν μπορεί να βρεθεί εκεί. Είναι αυτό αλήθεια;

- Νομίζω ότι δεν είναι ακριβώς έτσι. Μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι κανείς δεν ελέγχει εκατό τοις εκατό τις διεθνείς πλατφόρμες. Αποτελούν πάντοτε ένα πεδίο αγώνα, και το καθήκον των ορθόδοξων κοινοτήτων σήμερα είναι να εξασφαλίσουν μια μόνιμη παρουσία σε τέτοιες πλατφόρμες, όχι μόνο σε περιπτώσεις συγκεκριμένων παραβιάσεων, αλλά και σε θέματα ιδεολογικής ατζέντας, υπεράσπισης των χριστιανικών αξιών. Μέσα από αυτές τις δομές, σε μεγάλο βαθμό λόγω της έλλειψης εργασίας εκ μέρους των εκπροσώπων των ορθόδοξων κοινοτήτων, έχουν διαμορφωθεί οι αντιλήψεις για τα δικαιώματα των ΛΟΑΤ, τα δικαιώματα στην άμβλωση, την ευθανασία και άλλα παρόμοια θέματα ξένα προς τον Χριστιανισμό.

Η διαμόρφωση αυτών των ιδεών και η σταδιακή διάβρωση του δικαίου και της νομικής συνείδησης των κρατικών ηγετών από διάφορες χώρες διαμορφώθηκε ακριβώς μέσα από το σταδιακό και αργό αλλά συστηματικό έργο διαφόρων μη κυβερνητικών οργανώσεων που χρηματοδοτούνται από ιδιώτες πελάτες. Η θέση μας είναι ότι είναι απαραίτητο να δημιουργηθεί ένα χριστιανικό αντίβαρο σε αυτές τις ενέργειες, και αυτό θα έπρεπε να είχε γίνει εδώ και δεκαετίες.

Πρόκειται για ένα τεράστιο και σημαντικό θέμα. Ελπίζω ότι Εσείς και εγώ θα έχουμε ακόμα την ευκαιρία να το συζητήσουμε. Και τώρα ας επιστρέψουμε στο ζήτημα της υπεράσπισης της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας.

- Η UOC και ορισμένες άλλες εκκλησίες βρίσκονται τώρα σε μια κατάσταση όπου η πίεση από τα κράτη κατευθύνεται προς την ανάμειξη σε κανονικά και οργανωτικά ζητήματα των εκκλησιαστικών δικαιοδοσιών. Η παράνομη δραστηριότητα των αρχών επικεντρώνεται επίσης σε υποθέσεις περιουσιακής φύσης και σε ένα μπλοκ ποινικών κατηγοριών για ρητορικές δηλώσεις. Άλλωστε, τέτοιες υποθέσεις αναπτύσσονται τώρα ενεργά στην Ουκρανία, την Εσθονία και σε μια σειρά άλλων χωρών.

Ακριβώς λόγω αυτού του χαρακτηριστικού και του υψηλού βαθμού νομικής ρύθμισης, οι διεθνείς πλατφόρμες που ανέφερα μπορούν να επιτύχουν αποτελέσματα παρόμοια με εκείνα των δικαστηρίων. Και μάλιστα πιο αποτελεσματικά αποτελέσματα, αφού μπορεί να πραγματοποιηθεί ένα στοιχείο δημόσιας διεθνούς διπλωματικής δημοσιότητας κατά τη διάρκεια των συνεδριάσεων του ΟΗΕ.

Αυτό είναι πιο αποτελεσματικό σε περιπτώσεις που αφορούν διώξεις συγκεκριμένων ατόμων για τα ανθρώπινα δικαιώματα, τις θρησκευτικές ή δημοσιογραφικές τους δραστηριότητες. Σε τέτοιες περιπτώσεις, το κράτος ή οι μεμονωμένοι αξιωματούχοι που παραβιάζουν τα ανθρώπινα δικαιώματα έχουν ισχυρό συμφέρον να διατηρήσουν τις υποθέσεις όσο το δυνατόν λιγότερο προβεβλημένες σε διεθνές επίπεδο.

Πιστεύετε ότι μπορεί ρεαλιστικά να είναι αποτελεσματική;

- Θα ήθελα να τονίσω ότι δεν έχουμε ψευδαισθήσεις. Και θα ήθελα να καταλάβετε ότι οι διεθνείς οργανισμοί, με ελάχιστες εξαιρέσεις, δεν επιτρέπουν να σταματήσει η παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στη σημερινή πραγματικότητα. Είναι περισσότερο ένα εργαλείο για την αποτροπή της επιδείνωσης, ένα εργαλείο για την αποτροπή της πολιτικής των διώξεων από το κράτος-παραβάτη, ένα εργαλείο για να προσελκύσει τη διεθνή προσοχή στο πρόβλημα, να το δημοσιοποιήσει και να κάνει τους κυβερνώντες πολιτικούς να συνειδητοποιήσουν την ανάγκη να σταματήσουν τις παράνομες πιέσεις.

Όσον αφορά τις προσωπικές υποθέσεις, συμπεριλαμβανομένων των ποινικών διώξεων, η κατάσταση είναι λίγο καλύτερη, διότι πράγματι, εάν οι διεθνείς αξιωματούχοι αρχίσουν να θέτουν ερωτήματα σχετικά με συγκεκριμένες υποθέσεις, υπάρχει η ευκαιρία να βελτιωθεί η κατάσταση ενός συγκεκριμένου προσώπου σε μια συγκεκριμένη κατάσταση, μέχρι την απελευθέρωσή του, τη βελτίωση της κράτησής του, την παύση των βασανιστηρίων, τη μεταφορά του σε άλλες συνθήκες κράτησης ή την επίτευξη συμβιβασμού με το κράτος-παραβάτη με άλλη μορφή. Αυτό ακριβώς είναι το μοντέλο υπεράσπισης σε πολλές διεθνείς εκστρατείες που απαιτούν την απελευθέρωση πολιτικών κρατουμένων, υπερασπιστών των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και δημοσιογράφων.

Για το σκοπό αυτό, πρέπει να γίνουν συγκεκριμένες νομικές εργασίες τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο. Δεν αρκεί απλώς να γράφουμε στα μέσα ενημέρωσης ή σε κάποιες πηγές στο Ίντερνετ για κάποιον που διώκεται ή κρίνεται άδικα - αυτό δεν θα οδηγήσει σε αποτελέσματα και στις περισσότερες περιπτώσεις δεν είναι καν ικανό να αποτρέψει την επιδείνωση της κατάστασης.

Όταν οι παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων πραγματοποιούνται από ένα κράτος, είναι εξαιρετικά δύσκολο να επιτευχθεί ένα γρήγορο αποτέλεσμα σε τέτοιες περιπτώσεις. Από την άλλη πλευρά - όταν πρόκειται για κράτη που είναι ευαίσθητα στη διεθνή κριτική και εργάζονται για τα ανθρώπινα δικαιώματα στο πλαίσιο των διεθνών δομών - είναι το διπλωματικό επίπεδο και το επίπεδο του διεθνούς δικαίου που παραμένει ουσιαστικά ο μόνος τρόπος από τον οποίο μπορεί να επιτευχθεί μια πραγματική υπεράσπιση.

Και τι συμβαίνει στην περίπτωσή μας; Τι πρέπει να κάνουμε πρακτικά για να προστατεύσουμε την Εκκλησία και τους πιστούς στην Ουκρανία;

- Οι οργανώσεις μας για τα ανθρώπινα δικαιώματα μπορούν να βοηθήσουν στις ουκρανικές περιπτώσεις, διότι λόγω των δυνατοτήτων διαπίστευσης και ταυτόχρονα της διαθεσιμότητας επαγγελματικής διεθνούς νομικής υποστήριξης για τις οργανώσεις αυτές, μπορούν να αναφέρουν παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε επαγγελματικό διπλωματικό διεθνές επίπεδο. Οι δηλώσεις τους δημοσιεύονται στον ιστότοπο του ΟΗΕ και στο σύστημα του κέντρου εγγράφων, γνωρίζουν πώς να εξασφαλίσουν την κυκλοφορία αυτών των εγγράφων στο διεθνές σύστημα και πού είναι δυνατή η αποτελεσματικότερη αντίδραση των διεθνών αξιωματούχων.

Τι είναι πιο συγκεκριμένο;

- Συγκεκριμένα, μπορούμε να εντοπίσουμε αρκετούς χώρους και ευκαιρίες τόσο για εργασία επαφής όσο και για νομικές καταγγελίες τους επόμενους μήνες:

Για παράδειγμα. Για τις προφορικές παρουσιάσεις στην 56η σύνοδο του Συμβουλίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ, οι μη κυβερνητικές οργανώσεις μας έχουν κρατήσει 18 θέσεις ομιλίας (προ-αιτήσεις) για διάφορα θέματα, όπως η Ουκρανία, τα Παλαιστινιακά Εδάφη, η καταπολέμηση των διακρίσεων, η έκθεση της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για την Ουκρανία και τα εδάφη της Κριμαίας, ένας διαδραστικός διάλογος με τους ειδικούς εισηγητές του ΟΗΕ για την ελευθερία της έκφρασης και πολλά άλλα.

Υπάρχουν διάφορες δυνατότητες στα θέματα που παρατίθενται. Θα παραθέσω σημείο προς σημείο τις δραστηριότητες και τα θέματα που μπορούν να τεθούν εκεί:

1. Κατά τη διάρκεια των ακροάσεων της έκθεσης του Ύπατου Αρμοστή του ΟΗΕ για την κατάσταση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Ουκρανία και της προκαταρκτικής έκθεσης του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ για την κατάσταση στην Κριμαία (9 Ιουλίου 2024) - είναι δυνατή η προφορική παρουσίαση και η προσωπική επαφή με τον Ύπατο Αρμοστή του ΟΗΕ για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα και το προσωπικό του. Παρεμπιπτόντως, μερικές φορές η επαφή με το προσωπικό μπορεί να φέρει περισσότερα αποτελέσματα από ό,τι με τους πρωτοβάθμιους αξιωματούχους.

Θέματα που μπορούν να τεθούν: οποιαδήποτε θέματα σχετικά με τα ανθρώπινα δικαιώματα και τα πολιτικά θέματα που σχετίζονται με το δίκαιο, συμπεριλαμβανομένων των γενικών θεμάτων. Η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα είναι υποχρεωμένη να δίνει προσοχή κυριολεκτικά σε όλα τα ζητήματα και τις καταστάσεις. Άλλο θέμα είναι ότι η προσέλκυση της προσοχής του σε ένα συγκεκριμένο θέμα απαιτεί συνεχή τεκμηριωτική και διπλωματική εργασία, ομιλίες, γραπτές δηλώσεις και καταγγελίες.

2. Διαδραστικός διάλογος με τον Ειδικό Εισηγητή του ΟΗΕ για το δικαίωμα στην ελευθερία της έκφρασης και της πεποίθησης (26 Ιουνίου 2024).
Θέματα που μπορούν να τεθούν: ερωτήσεις σχετικά με ποινικές υποθέσεις εναντίον μητροπολιτών και πιστών της UOC, δημοσιογράφων, σχετικά με καταστάσεις στις οποίες περιορίζονται τα δικαιώματα έκφρασης.

3. Διαδραστικός διάλογος με τον Ειδικό Εισηγητή του ΟΗΕ για την ανεξαρτησία των δικαστών και των δικηγόρων (24 Ιουνίου 2024).

Θέματα που αφορούν παράνομες πράξεις κατά δικηγόρων και πιέσεις προς τους δικαστές ή την αδυναμία των δικαστών να ασκήσουν ανεξάρτητη δικαιοσύνη, όπως συχνά έχουμε σήμερα.

4. Διαδραστικός διάλογος με τον ειδικό εισηγητή του ΟΗΕ για την ελευθερία του συνέρχεσθαι και του συνεταιρίζεσθαι (27 Ιουνίου 2024).

Θέματα: η αδυναμία πραγματοποίησης του δικαιώματος του συνέρχεσθαι των θρησκευτικών οργανώσεων της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας τόσο σε περιπτώσεις αναγκαστικής μεταφοράς κοινοτήτων στη δικαιοδοσία της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας όσο και σε ανοικτές δημόσιες εκδηλώσεις.

5. Διαδραστικός διάλογος με τον Ειδικό Εισηγητή του ΟΗΕ για την ακραία φτώχεια και τα ανθρώπινα δικαιώματα (02 Ιουλίου 2024)

Θέματα: η καταστροφή της οικονομίας της Ουκρανίας από τον πόλεμο και η ανάγκη για μεγαλύτερη ανθρωπιστική υποστήριξη.

6. Γενική έκθεση του Ύπατου Αρμοστή του ΟΗΕ για την ετήσια έκθεσή του (19 Ιουνίου 2024)

7. Ο διαδραστικός διάλογος με τον Ειδικό Εισηγητή του ΟΗΕ για την καταπολέμηση του ρατσισμού, των φυλετικών διακρίσεων, της ξενοφοβίας και κάθε μορφής μισαλλοδοξίας είναι ένα θέμα πολύ κοντά στη σύγχρονη Ουκρανία.

Εντυπωσιακό. Μπορούμε να δούμε ότι υπάρχουν πολλά περιθώρια να εργαστούμε για την υπεράσπιση της Εκκλησίας μας. Και όχι μόνο της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, αλλά και των ορθόδοξων αξιών στον κόσμο γενικότερα.

- Και έτσι είναι. Δώστε προσοχή - υπό την ιδιαίτερη προσοχή των υπερασπιστών των ανθρωπίνων δικαιωμάτων τα θέματα της διαμόρφωσης μιας τάσης εχθρότητας για θρησκευτικούς λόγους, το θέμα της γλώσσας, μαζικές παραβιάσεις των δικαιωμάτων των πιστών σε ορισμένες χώρες. Όπως λένε - το "πλήρες σύνολο" των ασθενειών της σύγχρονης ουκρανικής κοινωνίας.

Συνοψίζοντας, πρέπει να πούμε ότι σε αυτούς τους απαριθμούμενους τομείς, καθώς και σε άλλους ειδικά επιλεγμένους τομείς, η Διεθνής Συμμαχία μας για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα "Εκκλησία κατά της Ξενοφοβίας και των Διακρίσεων" μπορεί να εργαστεί τόσο σε μια συγκεκριμένη υπόθεση όσο και σε μια συγκεκριμένη χώρα. Βεβαίως, πριν από τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων, θα αναλυθούν όλες οι περιστάσεις της υπόθεσης, η πολιτική και νομική κατάσταση σε μια συγκεκριμένη χώρα και θα διαμορφωθεί ο κατάλληλος οδικός χάρτης για την ανάληψη δράσης επί της υπόθεσης.

Ομοίως, αλλά με συγκεκριμένες ιδιαιτερότητες, οι εργασίες μπορούν να πραγματοποιούνται σε πλατφόρμες με μεγάλο πολιτικό στοιχείο, όπως το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το Συμβούλιο της Ευρώπης, ή εξουσιοδοτημένα όργανα άλλων χωρών των οποίων η αρμοδιότητα επιτρέπει την εφαρμογή του διεθνούς στοιχείου των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στο θέμα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Δράττομαι της ευκαιρίας να καλέσω όλους τους ανθρώπους καλής θέλησης, τις Ορθόδοξες Εκκλησίες, τις οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων, όλους όσους ενδιαφέρονται για την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, την προστασία των θρησκευτικών οργανώσεων των Ορθοδόξων Εκκλησιών από όλο τον κόσμο, να συμμετάσχουν σε αυτό το έργο.

Στείλτε μας τα αιτήματα και τις προτάσεις Σας. Και σε περίπτωση που Είστε έτοιμοι να συνεισφέρετε στην υπεράσπιση της πίστης και των Ορθόδοξων Εκκλησιών - κάντε οικονομικές δωρεές μέσω του συνδέσμου που θα αφήσουμε μετά τη συνέντευξη, θα κατευθύνουμε τα χρήματα αυτά στην υπεράσπιση των δικαιωμάτων των Ορθοδόξων πιστών.

Σας ευχαριστώ θερμά, Σεβασμιότατε, για αυτή τη λεπτομερή και εμπεριστατωμένη συζήτηση. Εν κατακλείδι, λίγα λόγια οικοδομής προς τη συντακτική ομάδα και τους αναγνώστες της πύλης "Ορθόδοξη Ζωή" την παραμονή της νηστείας των Αγίων Αποστόλων;

- Εύχομαι σε όλους τους αναγνώστες της "Ορθόδοξης Ζωής", σε όλους τους Ορθόδοξους πιστούς στην Ουκρανία, να μη χάνουν το κουράγιο τους και να μην αποθαρρύνονται από τα γεγονότα που συμβαίνουν γύρω μας. Έχουν ήδη συμβεί και πιθανώς θα ξανασυμβούν κάποια στιγμή. Αλλά αυτές τις ημέρες ο Κύριος μας δίνει την ευκαιρία να γευτούμε λίγο από την πίκρα του διωγμού της Εκκλησίας.

Αυτές οι μέρες θα τελειώσουν σύντομα. Θα περάσουν πολύ σύντομα. Και αυτό σημαίνει ότι ο Κύριος θα μας δώσει σίγουρα να γευτούμε τη χαρά της απελευθέρωσής Του και τη χαρά της νίκης του καλού επί του κακού.

Και τότε θα υπάρχουν πολύ περισσότερες χαρές και παρηγοριές από ό,τι τώρα αυτή η πικρία. Μην αμφιβάλλετε καν γι' αυτό. Πρέπει απλώς να υπομείνουμε λίγο με ελπίδα στον Θεό: μην γκρινιάζουμε και μην παραδίδουμε.

romfea.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Oι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου

Η φωτογραφία μου
Για επικοινωνία : Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: aktinesblogspot@gmail.com