ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΕΠΙ ΤΩΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΑΡΑΘΡΗΣΚΕΙΩΝ
Εν Πειραιεί τη 23η Οκτωβρίου 2023
Η
ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΚΑΙ Η ΚΑΚΟΔΟΞΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΑΓΙΟΤΗΤΟΣ
Μια αγιοκατάταξη τελευταία, αυτή της μακαριστής μοναχής Γαβριηλίας Παπαγιάννη, προκάλεσε αρκετό θόρυβο και δημιούργησε πολλά ερωτηματικά και επιφυλάξεις, εάν πράγματι πληρούνται οι προϋποθέσεις και τα κριτήρια αγιοκατατάξεώς της εξ’ απόψεως ορθοδόξου διδασκαλίας. Γι’ αυτό το λόγο αποφασίσαμε να συντάξουμε την παρούσα ανακοίνωσή μας, με σκοπό την υπεύθυνη ενημέρωση του ορθοδόξου πληρώματος και τη διάλυση των όποιων θέσεων, επηρεασμένων από τις πολυποίκιλες σύγχρονες αιρέσεις και ιδίως από την παναίρεση του Οικουμενισμού.
Η λέξη άγιος παράγεται από το αρχαίο
ελληνικό ρήμα άζω, που σημαίνει φοβάμαι, σέβομαι, τρέμω, τιμώ. Σημαίνει ακόμη αυτόν
που είναι απόλυτα ιερός και αγνός λατρευτικά και ηθικά. Ως άγια χαρακτηρίζονται
και τα αντικείμενα που ξεχωρίζονται από τα υπόλοιπα, (κυρίως στη λατρεία), για
να αφιερωθούν στον Θεό[1]. Στον αρχαίο Ελληνισμό η αγιότητα συνδέεται με
τη δύναμη, μ’ αυτό που προκαλεί ταυτόχρονα έλξη και φόβο. Στην Εβραϊκή γλώσσα,
στην εποχή της Παλαιάς Διαθήκης, η αντίστοιχη σημιτική λέξη, που μεταφράζεται
από τη Μετάφραση των Εβδομήκοντα με τη λέξη άγιος, είναι το godes, που συγγενεύει
με την ασσυριακή kuddushu και που δηλώνει κόβω, χωρίζω, διακρίνω ριζικά,
καθαιρώ, (εξ’ ου και η σύνδεση της αγιότητος με την καθαρότητα και αγνότητα)[2].
Η λέξη άγιος αποδίδεται επίσης στον ίδιο τον Θεό, (π.χ. άγιο Πνεύμα, αγία
Τριάδα)[3], επειδή
η αγιότητα είναι βασική ιδιότητα του Θεού, ο Οποίος είναι ο «μόνος
άγιος ο εν αγίοις αναπαυόμενος». Αλλά συχνά αποδίδεται και σε ανθρώπους,
οι οποίοι έχουν ανακηρυχθεί από την Εκκλησία ως άγιοι, καθαγιασμένοι από το
Θεό. Γι’ αυτόν τον αγιασμό των πιστών ομιλεί ο Χριστός στην αρχιερατική
προσευχή Του: «υπέρ αυτών εγώ αγιάζω εμαυτόν, ίνα και αυτοί ώσιν ηγιασμένοι εν
αληθεία»[4]. Δηλαδή προσφέρω τον εαυτό μου θυσία, ως θύμα
άμωμο, εις το επί του σταυρού θυσιαστήριο, ώστε δυνάμει του αίματος της θυσίας
αυτής να γίνουν μέτοχοι του αγιασμού και της σωτηρίας που πηγάζει από αυτήν και
οι όλοι οι ανά τους αιώνες μαθητές. Ο Θεός μας καλεί να γίνουμε άγιοι: «Άγιοι
γίνεσθε, ότι εγώ άγιός ειμι»[5].
Στην Καινή Διαθήκη, στα αποστολικά χρόνια,
ένα από τα ονόματα που έλαβαν οι χριστιανοί, προτού επικρατήσει το όνομα «χριστιανός»,
ήταν το όνομα «άγιος». Ο Απόστολος Παύλος χρησιμοποιεί συχνά στις επιστολές
του τον όρο «άγιος» και «άγιοι» για τους πιστούς, όπως: «τοις
εν αγίοις τοις ούσιν εν Εφέσω»[6], «πάσι τοις αγίοις εν Χριστώ τοις ούσιν εν
Φιλίπποις»[7], «τοις εν Κολοσσαίς αγίοις»[8] «πολλούς
των αγίων εγώ εν φυλακαίς κατέκλεισα την παρά των αρχιερέων εξουσίαν λαβών»[9], κ.λ.π. Στη χριστιανική μας πίστη άγιοι είναι όλοι
όσοι αναγεννήθηκαν στην Ιερή Κολυμβήθρα με το άγιο Βάπτισμα, έλαβαν την δωρεά
και τη σφραγίδα του Αγίου Πνεύματος με το άγιο Χρίσμα και ενώθηκαν με τον
Λυτρωτή μας Χριστό και τους άλλους πιστούς σε ένα σώμα, δια των αγίων Μυστηρίων
και κυρίως διά της Θείας Ευχαριστίας.
Ως αγίους ορίζουν και οι αιρέσεις πρόσωπα
δικά τους όπως και οι διάφορες θρησκείες του κόσμου, επί τη βάσει δικών τους
κριτηρίων. Όμως πραγματικούς αγίους αναδεικνύει μόνον η Ορθόδοξη Εκκλησία μας,
η μοναδική και αληθινή Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία του Χριστού,
όπου ενεργεί η Θεία Χάρις, η οποία εξαγιάζει τους πιστούς. Αυτό σημαίνει ότι η
πραγματική αγιότητα είναι απαραίτητα συνδεδεμένη με την ορθή και απαραχάρακτη πίστη,
όπως αυτή μας έχει αποκαλυφθεί στην Θεία Αποκάλυψη, όπως ερμηνεύτηκε και διδάχθηκε
από τους θεοφόρους Πατέρες και όπως διατυπώθηκε στους όρους και τις αποφάσεις
των Οικουμενικών και Τοπικών Συνόδων. Κατόπιν αυτού αγιότητα εκτός της
Εκκλησίας, στις αιρέσεις και στις θρησκείες του κόσμου, δεν υπάρχει, όπως δεν
υπάρχει και σωτηρία, όπως διακηρύσσει ο μεγάλος Πατέρας και Διδάσκαλος της
Εκκλησίας μας, άγιος Κυπριανός Καρχηδόνος (+258): «εκτός
της Εκκλησίας δεν υπάρχει σωτηρία».
Δυστυχώς στις τραγικές και εσχατολογικές
ημέρες μας, όπου κυριαρχεί το δαιμονικό πνεύμα της «Νέας Εποχής» και της παναιρέσεως
του Οικουμενισμού, έχει
αμβλυνθεί αυτή η θεμελιώδης αρχή. Εκκλησιαστικά πρόσωπα, υψηλά ιστάμενα,
έχουν διαβρωθεί επικίνδυνα από τον θρησκευτικό συγκρητισμό και διδάσκουν «εν
παντί καιρώ και τόπω» «έτερον ευαγγέλιον»[10]. Στρατευμένοι και προσδεμένοι στο άρμα του
Οικουμενισμού, ακυρώνουν τη δισχιλιόχρονη Παράδοση της Εκκλησίας, τις άγιες
Συνόδους και τους θεοφόρους Πατέρες, διδάσκοντας ότι δήθεν «η Ορθόδοξος Εκκλησία δεν έχει το
μονοπώλιο της σωτηρίας», ότι «δεν ταυτίζονται
τα κανονικά όρια της Εκκλησίας με τα χαρισματικά», ότι «υπάρχει
σωτηρία και εκτός της Εκκλησίας» στις αιρέσεις και στις θρησκείες του
κόσμου! Έχουμε ήδη αναφερθεί σε παλαιότερες ανακοινώσεις μας γύρω από τις παρά
πάνω κακοδοξίες και παραπέμπουμε εκεί τους αναγνώστες μας για περισσότερα
στοιχεία. Εδώ περιοριζόμαστε να υπενθυμίσουμε την απαράδεκτη διακήρυξη του Σεβ.
Αρχιεπισκόπου Αμερικής κ. Ελπιδοφόρου, ο οποίος ομιλώντας ως εκπρόσωπος του παν. Οικ. Πατριάρχου
στις 15 Ιουλίου 2021 στη Νέα Υόρκη στη Διεθνή Διάσκεψη Κορυφής για τη
Θρησκευτική Ελευθερία, διεκήρυξε ότι όλες οι θρησκείες είναι: «…μυριάδες
μονοπάτια που οδηγούν στο ίδιο μέρος. […] Το να βλέπεις την πνευματική βάση του
κράτους σημαίνει να δημιουργείς διαστρωμάτωση της κοινωνίας σε θρησκευτικές
γραμμές, πνευματικό απαρτχάιντ, αν θέλετε. Το αποτέλεσμα είναι μια μονολιθική
κοινωνία ανένδοτη στη διαφορετικότητα. […] Όταν ανυψώνετε μια θρησκεία πάνω από
όλες τις άλλες, είναι σαν να αποφασίζετε ότι υπάρχει μόνο ένα μονοπάτι που
οδηγεί στην κορυφή του βουνού, […] αλλά στην πραγματικότητα, απλά δεν βλέπετε
μυριάδες μονοπάτια που οδηγούν στο ίδιο μέρος, γιατί περιβάλλεστε από βουνά
προκαταλήψεων που σας κρύβουν την θέα»[11].
Μια από τις δεκάδες οικουμενιστικές πλάνες
είναι ότι άγιοι αναδεικνύονται και εκτός της Εκκλησίας, στα σχίσματα, στις
αιρέσεις και στις θρησκείες του κόσμου! Όπως μετέδωσε
η ανταποκρίτρια του ΑΝΤ1 στην Τουρκία, κ. Άννα Ανδρέου, ο παν. Οικ. Πατριάρχης κ.
Βαρθολομαίος σε επιστολή του προς τον Επικεφαλής των Θρησκευτικών Υποθέσεων της
Τουρκίας κ. Αλί Ερμπάς ανέφερε: «Αγαπητέ καθ.
Δρ. Αλί Ερμπάς, καταδικάζουμε έντονα τις βάναυσες, αλαζονικές και ασεβείς
επιθέσεις κατά του Ιερού Κορανίου, πρώτα στη Σουηδία και μετά στην Ολλανδία
μέσα σε μία εβδομάδα. Πιστεύουμε ειλικρινά ότι η συντριπτική πλειονότητα των
ανθρώπων είτε στη Σουηδία είτε στην Ολλανδία καταδικάζει αυτές τις πρωτόγονες
συμπεριφορές και αυτούς που τις διέπραξαν μέσα από την καρδιά τους…Από την άλλη
πλευρά, είναι αναγκαίο τέτοιες πράξεις κατά των θρησκειών και των αγίων των
θρησκειών να τιμωρούνται με τον πιο σκληρό τρόπο από τα κράτη και το νόμο,
χωρίς να καταφεύγουμε σε υπεράσπιση του τύπου είναι ‘τρελός’ ή ‘αδαής’, καθώς
προβλέπεται ότι τέτοιες πράξεις μπορούν να δημιουργήσουν διχόνοια στις
κοινωνίες».[12]!
Να σημειώσουμε επίσης, ότι η έννοια της
αγιότητας και των αγίων στους αιρετικούς ουδεμία σχέση έχει με αυτή της
Εκκλησίας. Για τον αιρετικό Παπισμό άγιος θεωρείται ο «καλός άνθρωπος» και σωτηρία, «η ηθική επιβράβευση μετά θάνατον
των καλών ανθρώπων». Αποκλειστικό
κριτήριο για τις σωρηδόν «αγιοποιήσεις» από τον «Πάπα»
είναι η «ηθικότητα» των προς «αγιοποίηση» προσώπων, με εξαίρεση,
βέβαια, την αγιοποίηση του καρδιναλίου της Κροατίας Α. Στέπινατς ως επιβράβευση
για τη γενοκτονία των 880.000 χιλιάδων Σέρβων ορθοδόξων αδελφών μας. Για τους
αιρετικούς Προτεστάντες «άγιοι» είναι όλοι οι «πιστοί».
Δεν αποδίδουν τιμή σε κανέναν «άγιο», ως δήθεν «αντίθετο
προς την αγία Γραφή»,
παραβαίνοντας τις αποφάσεις της Ζ΄ Οικουμενικής Συνόδου, που αναφέρονται στην τιμητική
προσκύνηση των αγίων λειψάνων των αγίων και των αγίων εικόνων τους.
Την ορθόδοξη διδασκαλία περί αγιότητος και
αγίων μας δίδει ο μεγάλος και κορυφαίος θεολόγος της εποχής μας ο μακαριστός πρωτ.
κυρός Ιωάννης Ρωμανίδης σε ένα
χαρακτηριστικό και διαφωτιστικό απόσπασμα από κείμενο του: «Άγιοι λέγονται όλοι όσοι, κατά
διαφόρους βαθμούς, μετέχουν της αγιοποιού-θεοποιού ενεργείας του Θεού. Στην
κατηγορία των Αγίων συγκαταλέγονται οι Προφήτες, οι Απόστολοι, οι Πατέρες και
όλοι οι δια μέσου των αιώνων φίλοι του Χριστού, όσοι μετέχουν της φωτιστικής
και θεοποιού ενεργείας του Θεού, μεταξύ τών οποίων οι μάρτυρες, οι όσιοι ασκητές,
κληρικοί και λαϊκοί, άνδρες και γυναίκες, νέοι και ηλικιωμένοι. Όλοι αυτοί
λέγονται Άγιοι. Άγιοι δεν είναι οι καλοί άνθρωποι, αλλά όσοι συνδέονται με τον
άσαρκο και σεσαρκωμένο Λόγο, τον Χριστό. Η αγιότητα είναι το κοινό γνώρισμα
όλων των Προφητών, Αποστόλων, Πατέρων, Μαρτύρων, Ασκητών. Όλοι είναι Άγιοι,
διότι έχουν την αγιοποιό ενέργεια του Θεού, και είναι Πατέρες, διότι γεννούν
πνευματικά παιδιά»[13].
Σε άλλο σημείο ο μακαριστός π. Ιωάννης
Ρωμανίδης διευκρινίζει ότι κάθε είδους κοσμικού τύπου ευγένεια και ηθικισμός
δεν αποτελεί τεκμήριο αγιότητος για την Ορθόδοξη πίστη μας: «Η
αγιότητα δεν έχει μια ουμανιστική και ηθικολογική έννοια, αλλά θεολογική. Άγιοι
είναι όσοι θεραπεύθηκαν πνευματικά, δηλαδή όσοι, αφού η καρδιά τους
καθαρίσθηκε, έφθασαν στον φωτισμό του νου και την θέωση. Αυτοί είναι τα
πραγματικά -ενεργεία- μέλη του Σώματος του Χριστού. Υπάρχει η αντίληψη σήμερα
ότι αν είναι κανείς καλός άνθρωπος, νομοταγής κλπ., τότε είναι καλός
Χριστιανός, υποψήφιος άγιος. Οπότε, όλες οι γιαγιάδες μας και οι παππούδες μας
είναι υποψήφιοι Άγιοι. Αυτά, βέβαια, με τα κριτήρια των ηθικολόγων….Στην
πατερική θεολογία όμως υπάρχει άλλη αντίληψη. Όποιος θεραπευθή, αυτός ο
θεραπευμένος είναι άγιος. Διότι άγιος στην πατερική παράδοση σημαίνει ένας
θεραπευμένος άνθρωπος και τίποτε άλλο»[14].
Επίσης προσθέτει: «Οι βίοι των Νεομαρτύρων είναι
μια απόδειξη ότι η κατάσταση του φωτισμού, όπως υπάρχει στην αρχαία Εκκλησία
στα χρόνια των διωγμών, συνέχιζε να υπάρχη ως καρδιά της Ορθοδοξίας κατά τα
χρόνια της Τουρκοκρατίας. Αυτή η δύναμη του πιστού να υποστή τα μαρτύρια, είναι
εκείνο που έσωσε την Ορθοδοξία στα χρόνια της Τουρκοκρατίας και δεν τουρκέψανε
όλοι οι Ρωμηοί. Οι περισσότεροι Ρωμηοί τουρκέψανε. Η μικρή μειοψηφία που είχε
μείνει, γιατί δεν τούρκεψε; Είχε πολλή εμπιστοσύνη στους Αγίους της Εκκλησίας,
ότι είναι φορείς της θείας Χάριτος και ότι μέσα τους υπήρχε πραγματικά η θεία
δύναμη. Και τι είναι θεία δύναμη; Είναι η δύναμη αυτή να μπορή να υποστή όλα τα
μαρτύρια και τα βασανιστήρια του σώματος για να μην αρνηθή τον Χριστό. Αυτό
ήταν απόδειξη της ορθής πίστεως»[15].
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ.
Ιερόθεος παρατηρεί: «Επομένως, οι Άγιοι δεν είναι οι καλοί
άνθρωποι, αλλά οι θεούμενοι. Υπάρχουν μερικοί που υποκρίνονται τον Άγιο, αλλά
αυτοί στην πραγματικότητα είναι υποκριτές-λαοπλάνοι. Ακόμη και οι αιρετικοί
είναι καλοί άνθρωποι, μπορεί να έχουν ηθική ζωή, αλλά αφού δεν έχουν την
Ορθόδοξη θεολογία και την ασκητική της Εκκλησίας παραμένουν στην ηθική ζωή, δεν
μετέχουν της θεοποιού ενεργείας του Θεού και δεν μπορούν να θεραπεύουν άλλους
ανθρώπους»[16].
Ο μακαριστός πρωτ. κυρός Γεώργιος Μεταλληνός,
ο μεγάλος αυτός θεολόγος και καθηγητής, ακολουθώντας με ακρίβεια την ορθόδοξη Παράδοση,
τόνιζε ότι για την αγιοκατάταξη πρέπει να συντρέχουν απαραίτητα οι εξής έξι
προϋποθέσεις: α) η εκπεφρασμένη και αποδεδειγμένη ακραιφνής ορθόδοξη πίστη, του
προς αγιοκατάταξη προσώπου, χωρίς την παραμικρή απόκλιση και σκιά, β) η
αποδεδειγμένη χάρη της θαυματουργίας, εν ζωή και μετά την κοίμησή του, μακριά
από υποκειμενισμούς και αόριστες φημολογίες, γ) η μετά την κοίμησή του αφθαρσία,
ή ευωδία, ή μυροβλυσία των λειψάνων του, δ) η φανέρωση, διά θαυμαστών
αποκαλύψεων της αγιότητάς του, σε ευσεβείς και ενάρετους ανθρώπους, ε) η
απόλυτα βεβαιωμένη αγία και ενάρετη ζωή του, από το εκκλησιαστικό σώμα, και στ)
η παρέλευση αρκετού χρόνου, ακόμη και εκατό, για αγιοκατάταξη, από την κοίμησή
του, ώστε να μην υπάρχουν στη ζωή, συνδεόμενα συναισθηματικά με αυτόν πρόσωπα.
Κλείνουμε την ανακοίνωσή μας με την προτροπή
προς τους αναγνώστες μας να εγκολπωθούν την ορθόδοξη διδασκαλία γύρω από τους αγίους
και την διαδικασία αγιοκατατάξεώς των. Καλούμεθα να αποβάλλουμε κάθε στρεβλή
και ως εκ τούτου επικίνδυνη για τη σωτηρία μας, αιρετική αντίληψη, ότι δήθεν θα
μας σώσουν τα καλά μας έργα και η ηθική μας ζωή. Έχει σημασία να κατανοήσουμε
ότι η σωτηρία δεν είναι αξιομισθία, ούτε ανταμοιβή, όπως πιστεύουν οι Δυτικοί.
Είναι χάρισμα. Δεν εξαγοράζεται η σωτηρία. Προσφέρεται δωρεάν. Τα καλά μας έργα
δεν είναι η ρίζα της σωτηρίας μας. Η ρίζα είναι ο σταυρός του Χριστού,
ποτισμένος με το πανάγιο αίμα του. Ωστόσο τα καλά μας έργα, αν και δεν είναι η
ρίζα της σωτηρίας μας, είναι όμως απαραίτητα, ως καρπός της σωτηρίας μας. Δεν
γεννούν τη σωτηρία, είναι όμως απαραίτητα για τη σωτηρία, σύμφωνα με τον λόγο
του μακαρίου Παύλου: «ουκ
εξ έργων των εν δικαιοσύνη, ά εποιήσαμεν ημείς, αλλά κατά το αυτού έλεος έσωσεν
ημάς δια λουτρού παλιγγενεσίας και ανακαινώσεως πνεύματος αγίου»,
(Τιτ.3,5). Ούτε από μόνα τους τα καλά έργα θα μας σώσουν, ούτε από μόνη της η
Χάρη του Θεού μπορεί να μας σώσει, χωρίς τη ιδική μας συνέργεια και χωρίς τον
προσωπικό μας αγώνα.
Ας αγωνιζόμαστε λοιπόν, αγαπητοί φίλοι
αναγνώστες, να μένουμε εδραίοι και αμετακίνητοι στην ορθόδοξη πίστη μας. Ας
φροντίσουμε να μετέχουμε ζωντανά και συνειδητά στη εκκλησιαστική ζωή και στα
μυστήρια της Εκκλησίας μας, έτσι ώστε, με τη Χάρη του Θεού και τον προσωπικό
μας αγώνα, να αποβάλουμε τον παλαιόν
άνθρωπο «συν τοις παθήμασι και ταις επιθυμίαις» και να ενδυθούμε τον «καινόν»,
πράγμα το οποίο ευχόμεθα σε όλους με τη Χάρη και τη φιλανθρωπία του Κυρίου μας
Ιησού Χριστού και τις πρεσβείες όλων των αγίων. Αμήν.
Εκ του Γραφείου επί των
Αιρέσεων και Παραθρησκειών
[1] «Άγιος - Λεξικό της κοινής
νεοελληνικής». www.greek-language.gr. Ανακτήθηκε στις 29 Νοεμβρίου 2019.
[3] Όπου ανωτέρω
[4] Ιωάν.17,19
[5] Λευϊτ. 20,7,26• Α΄ Πέτρ. 1,16
[6] Εφ.1,1
[7] Φιλ.1,1
[8]Κολ.1,1
[9] Πραξ. 26,10
[10] Γαλ.1,6
[11] https://katanixi.gr/o-amerikis-elpidoforos-arneitai-tin-apokleistikotita-tis-orthodoxias/
[12] https://www.ant1news.gr/eidiseis/article/657709/o-bartholomaios-katadikazei-to-kapsimo-toy-koranioy
[13] Πηγή: Απόσπασμα από το βιβλίο «Σεβ.
Μητρ. Ναυπάκτου Ιεροθέου: «Εμπειρική Δογματική»
[14] Όπου ανωτέρω
[15] Όπου ανωτέρω
[16] Όπου ανωτέρω
15 σχόλια:
Μιλάτε για την παναίρεση του Οικουμενισμου που ο αρχηγός της είναι ο Βαρθολομαίος. Εσείς και ο επίσκοπος σας Σεραφείμ έχετε κάνει αποτειχιση; Τι μας τσαμπουνατε τότε; Γιατί παίρνετε στο λαιμό σας τόσες ψυχές σαν να μη συμβαίνει τίποτε; Καλή μετανοια
Μετά την εισαγωγική περίοδο, η οποία αφήνει τα υπονοούμενά της, ποιο είναι το καθαρό μήνυμα για έναν μέσο πιστό αυτής της εκτενούς "πτυχιακής εργασίας", όσον αφορά την πράξη της αγιοκατάταξης; Είναι ή δεν είναι Αγία; Ποιες είναι οι επιφυλάξεις και τα ερωτηματικά, τα οποία θα λάβει υπόψιν του τελικά ένας απλός πιστός μπροστά στην εικόνα της αγίας, ώστε να σκύψει να την προσκυνήσει; Ή μήπως θα κάτσει πρώτα να το καλοσκεφτεί; Ή να το παίξει και κορώνα γράμματα; Τι θα κάνει την ημέρα της εορτής της μνήμης της; Θα προστρέξει με λαχτάρα, να προσευχηθεί και να ζητήσει τις πρεσβείες της ή θα πάει αδιάφορος για τον πρωινό καφέ;
Ο απλός λαός ζητά απλές και ξεκάθαρες απαντήσεις και "στο διά ταύτα", όπως εκφράζεται στην καθημερινότητά του. Ναι ή ου; Τέλος!
Παναγιώτα. 7,54μμ εσύ τί μας τσαμπουνάς; Την πλάνη της καταναγκαστικής αποτείχισης που δεν δίδαξαν οι σύγχρονοι άγιοι και οι άγιοι ;
Η Μητρόπολη Πειραιώς καλά κάνει και δεν υποκύπτει στην πλάνη της καταναγκαστικής αποτείχισης! Γι΄ αυτό έλα στα συγκαλά σου και πάψε να μιλάς τόσο παθιασμένα για μια πλάνη!
Διόδωρος
Πολύ σωστές επισημάνσεις από τα δύο προηγούμενα σχόλια. Υπάρχει απάντηση ;
Απάντηση όχι μία, αλλά τρείς.
Απάντηση πρώτη: Αναζητήστε στο youtube το βίντεο με τίτλο «Τί γίνεται εδώ???» και κλάψτε με μαύρο δάκρυ για την πρόοδο της παναίρεσης του οικουμενισμού.
Απάντηση δεύτερη: Δυστυχῶς δὲν ὑπάρχει σήμερα Χρυσόστομος, Βασίλειος, Γρηγόριος ὁ Ναζιανζηνός! Δυστυχῶς οἱ ὁλίγοι καλοὶ ἐπίσκοποι ποὺ ὑπάρχουν εἶνε δειλοί, δὲν ἔχουν σθένος ν’ ἀγωνισθοῦν!
Τρέμουν τοὺς κακούς, φοβοῦνται νὰ μὴ καθαιρεθοῦν• καὶ εἶναι εἰς θέσιν νὰ τοὺς καθαιρέσουν! Καὶ ξεχνοῦν ὅτι μία καθαίρεσις εἶναι τίτλος τιμῆς, δι’ ἐκεῖνον ὁ ὁποῖος καθαιρεῖται, λόγῳ προσηλώσεως στὴν πίστη!
Καθηρημένος ἀπέθανε ὁ Χρυσόστομος, ἀλλὰ ἡ δόξα του εἶναι αἰωνία μέσα στὴν Ἐκκλησία!
Χίλιες φορὲς νὰ καθαιρεθῶ, ἀπὸ τοιούτους ἐπισκόπους, καὶ νὰ πάω στὴν ἔρημο νὰ κλαίω τ’ ἁμαρτήματά μου, παρά νὰ ζῶ μέσα ἐδῶ στὴν πόλη καὶ νὰ φιλῶ τὴν κακοήθεια καὶ τὴ διαφθορά!
Ἠγωνίσθησαν, λοιπόν, ὅλοι αὐτοὶ οἱ ἅγιοι πατέρες!
Σήμερα ἀγών δὲν γίνεται! Κληρικοί δὲν ἀγωνίζονται!
Δὲν ὑπάρχει πλέον ἀγωνιστικὸ πνεῦμα!
Τί μέλλει γενέσθαι; Ὁ ἀγῶνας πέφτει στὸ λαό!-
Αγώνας Αγωνιζομένων Χριστιανών
†Επίσκοπος Αυγουστίνος Καντιώτης
Απάντηση τρίτη: Ἂς ξαναδιαβάσουμε προσεκτικά τό κείμενο τοῦ 15ου κανόνος, πού παραθέτουμε ἀμέσως:
«Τά ὁρισθέντα περί Πρεσβυτέρων καί Ἐπισκόπων καί Μητροπολιτῶν, πολλῷ μᾶλλον ἐπί Πατριαρχῶν ἁρμόζει. Ὥστε εἴ τις Πρεσβύτερος, ἤ Ἐπίσκοπος, ἤ Μητροπολίτης τολμήσοι ἀποστῆναι τῆς πρός τόν οἰκεῖον Πατριάρχην κοινωνίας, καί μή ἀναφέροι τό ὄνομα αὐτοῦ, κατά τό ὡρισμένον καί τεταγμένον, ἐν τῇ θείᾳ Μυσταγωγίᾳ, ἀλλά πρό ἐμφανείας συνοδικῆς καί τελείας αὐτοῦ κατακρίσεως, σχίσμα ποιήσοι· τοῦτον ὥρισεν ἡ ἁγία Σύνοδος πάσης ἱερατείας παντελῶς ἀλλότριον εἶναι, εἰ μόνον ἐλεγχθείῃ τοῦτο παρανομήσας. Καί ταῦτα μέν ἐσφράγισταί τε καί ὥρισται περί τῶν προφάσει τινῶν ἐγκλημάτων τῶν οἰκείων ἀφισταμένων προέδρων, καί σχίσμα ποιούντων, καί τήν ἕνωσιν τῆς Ἐκκλησίας διασπώντων. Οἱ γάρ δι᾽ αἵρεσίν τινα παρά τῶν ἁγίων Συνόδων ἤ Πατέρων, κατεγνωσμένην, τῆς πρός τόν πρόεδρον κοινωνίας ἑαυτούς διαστέλλοντες, ἐκείνου δηλονότι τήν αἵρεσιν δημοσίᾳ κηρύττοντος, καί γυμνῇ τῇ κεφαλῇ ἐπ᾽ Ἐκκλησίας διδάσκοντος, οἱ τοιοῦτοι οὐ μόνον τῇ κανονικῇ ἐπιτιμήσει οὐχ ὑπόκεινται πρό συνοδικῆς διαγνώσεως ἑαυτούς τῆς πρός τόν καλούμενον Ἐπίσκοπον κοινωνίας ἀποτειχίζοντες, ἀλλά καί τῆς πρεπούσης τιμῆς τοῖς ὀρθοδόξοις ἀξιωθήσονται. Οὐ γάρ Ἐπισκόπων, ἀλλά ψευδεπισκόπων καί ψευδοδιδασκάλων κατέγνωσαν, καί οὐ σχίσματι τήν ἕνωσιν τῆς Ἐκκλησίας κατέτεμον, ἀλλά σχισμάτων καί μερισμῶν τήν Ἐκκλησίαν ἐσπούδασαν ῥύσασθαι».
Χρήστος
Σύμφωνα με τον οσιακής βιοτής μακαριστό π. Επιφάνιο Θεοδωρόπουλο, η αποτείχιση που προβλέπει ο 15ος κανόνας της Πρωτοδευτέρας Συνόδου είναι προαιρετική και όχι υποχρεωτική (βλ. βιβλίο του "Τα δύο Άκρα. Οικουμενισμός και Ζηλωτισμός").
Πολύ σωστό το σχόλιο του Διόδωρου. Η πλάνη να υποχρεώνουμε τον άλλον να αποτειχιστεί δεν είναι σωστή όπως και ο απρεπής τρόπος της Παναγιώτας για την Μητρόπολη Πειραιώς.
Ανδρέα 5:15 μ.μ., ο Επίσκοπος Αυγουστίνος Καντιώτης δεν μίλησε ποτέ για την υποχρεωτική αποτείχιση όπως μιλούν σήμερα πολλοί που έχουν ακραίες απόψεις.
Η αποτείχιση είναι μόνον ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΗ!
Σωστό το σχόλιο του Χρήστου (1,45 πμ.) Σωστά τα έγραφε ο οσιακής βιοτής π. Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος για την αποτείχιση.
Δεν ξέρω από που έβγαλες το συμπέρασμα ότι το σχόλιο μου λέει για υποχρεωτικότητα του 15ου κανόνος περί αποτείχισης. Το αντίθετο. Αυτό που θέλω να φανεί είναι η πράξη, το δια ταύτα. Ο Μακαριστός Αυγουστίνος Καντιώτης και Άγιος στην συνείδηση του σώματος της Εκκλησίας, δεν έμενε στα λόγια. Πέρναγε στις πράξεις. Όπως όλοι ξέρουμε είχε αποτειχιστεί.
Όταν το σπίτι μας πιάνει φωτιά δεν περιοριζόμαστε στο να φωνάζουμε φωτιά φωτιά. Παίρνουμε ένα κουβά με νερό για να την περιορίσουμε, μέχρι να έρθει η πυροσβεστική. Ο κουβάς με το νερό είναι η ιερά αποτείχιση και η πυροσβεστική είναι η σύνοδος σαν αποτέλεσμα της αποτείχισης.
Ας μην χρησιμοποιούμε λοιπόν την δυνητικότητα του 15ου κανόνα περί αποτειχίσεως ως άλλοθι για την απραξία μας.
Κάνεις λάθος Ανδρέα και δεν ξέρεις τί γράφεις. Δεν είχε αποτειχιστεί ο Μακαριστός Αυγουστίνος Καντιώτης όπως την ορίζουν την αποτείχιση οι σημερινοί αποτειχισμένοι. Απλά είχε διακόψει το μνημόσυνο του πατριάρχη. Τον παρεξηγείς τον Μακαριστό Αυγουστίνο Καντιώτη που δεν είχε υπόψη του τις θεωρίες για υποχρεωτική αποτείχιση.
Φιλαλήθης
Ο κουβάς που σβήνει την φωτιά δεν είναι μόνο η αποτείχιση Ανδρέα, είναι και πολλά πράγματα. Αποτείχιση χωρίς ταπείνωση και σωστό πνεύμα, τα κάνει χειρότερα και όχι καλύτερα.
Δεν είναι απραξία Ανδρέα όταν κάποιος δεν αποτειχίζεται. Μην κάνεις το λάθος να ταυτίζεις στο μυαλό σου την μη αποτείχιση με την απραξία. Τόσα πράγματα μπορεί να κάνει ο μη αποτειχιζόμενος, όπως και ο αποτειχισμένος με εγωισμό και πάθη μπορεί να τα κάνει σαλάτα και να κάνει μόνο κακό, αντι για καλό!
Φιλαλήθης
Συνήθως αυτοί που είναι της άποψης για υποχρεωτική αποτείχιση κρατούν σαν σημαία τον ΙΕ΄ κανόνα.
Αυτής της άποψης πρέπει να είναι ο Ανδρέας αφού ταυτίζει στο σχόλιο του 5:39 μ.μ. την μη-αποτείχιση με την απραξία , χωρίς να το πολυκαταλαβαίνει και ο ίδιος. Μην αναρωτιέται μετά από πού έβγαλε το συμπέρασμα ο άνθρωπος, για υποχρεωτικότητα του 15ου κανόνος. Έτσι όπως το έγραψε το αρχικό του σχόλιο, προς τα εκεί πηγαίνει ο νους μας και γι΄αυτό χρειαζόταν η εξήγηση για την μη - υποχρεωτικότητα του 15ου κανόνος.
Θα σας εμπιστευτώ κάτι αγαπητά αδέρφια. Όταν τα πράγματα τα αφήνω στο Θεό έχω την καλύτερη έκβαση. Όταν όμως αγωνιώ και βάζω το θέλημά μου πρώτο τότε τρώω τα μούτρα μου. Νομίζω ότι οι περισσότεροι από εσάς καταλαβαίνετε τι εννοώ. Γι' αυτό λοιπόν το θέμα της αποτείχισης το αφήνω στο Θεό. Ο Θεός θα δείξει. Να είστε όλοι καλά. Η Παναγία μας να μας σκεπάζει όλους.
Δημοσίευση σχολίου