Στούς ἀφανεῖς
τοῦ 1821
Εὐδοξία
Αὐγουστίνου, Φιλόλογος -
Θεολόγος
Μέσα στήν ἐθνική κατάνυξη πού δημιουργεῖ ὁ ἑορτασμός γιά τά 200 χρόνια ἀπό τό 1821, ὁραματιζόμαστε νά ἀναδύονται ἀπό ὅλα τά σημεῖα τοῦ ἑλληνικοῦ ὁρίζοντα οἱ ἀθάνατες σκιές τῶν στρατιωτικῶν καί πολιτικῶν συντελεστῶν τοῦ ἱεροῦ Ἀγώνα. Ὁ ἀντίλαλος τῆς ἱστορίας ἐπαναλαμβάνει τά ὀνόματά τους κι ὁ ἀπόηχος τῆς θυσίας τους ξαναζωντανεύει τίς ἀνδραγαθίες τους.
Ὅλοι οἱ ἐπιφανεῖς, οἱ ἔνδοξοι, παρόντες στό ἀναστάσιμο
προσκλητήριο τῆς ἐθνικῆς εὐγνωμοσύνης. Τό νεοελληνικό λεύκωμα τῶν ἡρώων καί
τῶν μαρτύρων τῆς ἐθνικῆς ἀνεξαρτησίας φαντάζει πλῆρες! Σίγουρα δέν ἀπουσιάζει
κανείς; Ἀπουσιάζει κάποιος. Ποιός; Ὁ ἄγνωστος πολεμιστής! Χρέος μας νά
προσέλθουμε σήμερα, νά προσκυνήσουμε εὐλαβικά τό ἀνεπίγραφο κενοτάφιο ἐκείνων
πού δικαιοῦνται τό πᾶν, γιατί ἀρκοῦνται στό τίποτε! Ἄλλωστε ἀπό τό ἀνώνυμο
πλῆθος τοῦ λαοῦ προῆλθαν καί οἱ ἐπώνυμοι, οἱ ἔξοχοι ἄντρες· ἀποτελοῦν
σπλάχνο τῶν σπλάχνων τοῦ λαοῦ, νεῦρο τῶν νεύρων του, καρδιά τῆς καρδιᾶς
του, ψυχή τῆς ψυχῆς του. Ἄν αὐτό ἰσχύει γιά ὅλα τά ἔθνη, πολύ περισσότερο ἰσχύει
γιά τήν Ἑλλάδα τοῦ 1821.
Ἄς θυμηθοῦμε
τό Μεσολόγγι. Ποιός συνέθεσε τό ἀθάνατο ἔπος του, πού εἶχε συνταράξει
τήν οἰκουμένη ὁλόκληρη; Ἡ «Φρουρά»! Ἐκείνη δημιούργησε τούς «Ἐλεύθερους
Πολιορκημένους». Μήπως τό Σούλι, τό Ζάλογγο δέν ἐπιβεβαιώνουν τοῦ λόγου τό
ἀσφαλές; Διάσπαση τοῦ ἀτόμου ὑπῆρξε ἡ ἔκρηξη τῆς Ἐπανάστασης τοῦ 1821 καί
πυρηνική ἐνέργεια ἡ ἐξάπλωσή της. Μέσα στήν ἱστορική αὐτή ἀλήθεια μποροῦμε νά
προσμετρήσουμε τό μέγεθος καί τήν ἀξία τῆς συμβολῆς τῶν ἀφανῶν ἡρώων τοῦ
1821· νά συλλάβουμε τήν καθαρότητα τοῦ ἡρωισμοῦ τους, τήν ἁγνότητα τῆς
θυσίας τους, τή μεγαλοσύνη τῆς ἀνωνυμίας τους.
Περίπου 23.500 ἀτομικοί
φάκελοι ἀγωνιστῶν τοῦ 1821 φυλάσσονται στό Τμῆμα Χειρογράφων καί Ἱστορικῶν Ἀρχείων
τῆς Ἐθνικῆς μας Βιβλιοθήκης. Κάθε φάκελος ἐπισημειωμένος μέ ἕνα ὄνομα μοιάζει
μέ ἱερή κειμηλιοθήκη. Περιέχουν κυρίως ἀναφορές τῶν ἰδίων ἤ τῶν ἀπογόνων τους
πρός τήν ἀρτιγέννητη ἑλληνική πολιτεία. Μέ πειθαρχημένη εὐλάβεια ἀπευθύνονται
πρός τήν Ἐπιτροπή Ἀγῶνος καί περιέχουν ὑπομνήσεις ὑπηρεσιῶν καί
διεκδικήσεις δικαιωμάτων, ἀπό τίς ὁποῖες ποιός νά ξέρει πόσες
ἱκανοποιήθηκαν... «Εἰς τὰς Σκιὰς τῶν Ἀγνώστων Ἡρώων» ἀπευθύνεται καί ὁ ποιητής
Ἀχιλλέας Παράσχος:
«Ὦ ἥρωες ἀγνώριστοι, πεσόντες εἰς τὰ σκότη!
ἐὰν ἡ μνήμη λησμονῇ τὴν ἔξοχον θυσίαν,
ἐκεῖ ἐπάνω τοῦ Θεοῦ τὸ βλέμμα δὲν ὑπνώττει·
……………………………
ἄν εἶσθε κάτω ἔσχατοι, ἐπάνω εἶσθε πρῶτοι!».
Ἀπό τό Λεύκωμα τῶν
ἀφανῶν ἡρώων στέκομαι ἐνδεικτικά σέ κάποια ὀνόματα πολύ ἐπιγραμματικά:
Ὁ κύπριος
Φιλόθεος Χατζῆς, ἐπίσκοπος Δημητσάνης ἀπό τό 1795, ἔδωσε ἰδιαίτερη ἔμφαση στήν
ἐκπαίδευση, ἱδρύοντας ἤ ἐνισχύοντας σχολεῖα στήν ἐπισκοπή του. Ἀπό τή στιγμή
πού μυήθηκε στή Φιλική Ἑταιρεία, δόθηκε ὁλοκληρωτικά στόν Ἀγώνα. Ὁ ἴδιος
μύησε στή Φιλική Ἑταιρεία -μοναδικό φαινόμενο- ὁμαδικά ὁλόκληρο τόν πληθυσμό
τῆς Δημητσάνας. Τό γεγονός αὐτό συνέβαλε στό νά λειτουργήσουν στή Δημητσάνα
οἱ περίφημοι «μπαρουτόμυλοι» τῶν ἀδελφῶν Νικολάου καί Σπυρίδωνος Σπηλιωτοπούλου,
πού παρήγαγαν μεγάλες ποσότητες πυρίτιδας γιά τόν Ἀγώνα. Ἡ ὅλη ἐπιχείρηση κατασκευῆς
καί ἀποθήκευσης πυρίτιδας ἦταν ἐπικίνδυνη καί γινόταν μέ κάθε μυστικότητα ὑπό
τήν ἐπίβλεψη τοῦ ἐπισκόπου. Στίς ἀρχές τοῦ 1821 ὁ Φιλόθεος προσκλήθηκε ἀπό
τούς Τούρκους στήν Τρίπολη, μαζί μέ ἄλλους ἱεράρχες τῆς Πελοποννήσου. Αὐτούς,
μαζί καί μέ προκρίτους, συνολικά 18 ἄτομα, οἱ Τοῦρκοι τούς συνέλαβαν στήν
Τρίπολη καί τούς φυλάκισαν δένοντας ὀγκώδεις ἁλυσίδες στόν λαιμό τους. Ὁ
κύπριος ἱεράρχης, μή ἀντέχοντας τή σκληρότατη διαβίωση στή φυλακή, πέθανε ἐκεῖ
μέσα (10 Σεπτεμβρίου 1821), λίγο πρίν τήν ἀπελευθέρωση τῆς Τρίπολης.
Ἡρωική μορφή τοῦ ᾽21
ἦταν ὁ καταγόμενος ἀπό τούς Παξούς Γεώργιος Ἀνεμογιάννης (1798-1821). Ὑπηρετοῦσε
ὡς ναύτης στό πλοῖο τῆς Μπουμπουλίνας «Οἱ Σύμμαχοι», τό ὁποῖο συμμετεῖχε στόν
ἀποκλεισμό τῆς Ναυπάκτου καί στήν ἐπίθεση ἐναντίον τοῦ φρουρίου της (25 Μαΐου
1821). Ἡ ἐπίθεση ἀπέτυχε καί ἀποφασίστηκε ἡ πυρπόληση τοῦ τουρκικοῦ στόλου
πού βρισκόταν προστατευμένος κάτω ἀπό τό φρούριο τῆς Ναυπάκτου. Πρόθυμα
προσφέρθηκε ὁ Ἀνεμογιάννης γιά τήν «πλοήγηση» τοῦ πυρπολικοῦ. Παρά τήν ἀνδρεία
πού ἔδειξε, ἡ ἐπιχείρηση ἀπέτυχε· οἱ Τοῦρκοι τόν συνέλαβαν καί ἀρνήθηκαν νά
τόν ἀνταλλάξουν μέ αἰχμαλώτους τους ἤ χρήματα. Βρῆκε φρικτό θάνατο μέ ἀνασκολοπισμό.
Τό ἄψυχο σῶμα του παρέμεινε γιά ἀρκετές μέρες στίς ἐπάλξεις τοῦ φρουρίου γιά
παραδειγματισμό καί ἐκφοβισμό.
Ἀξίζει νά
μνημονεύσουμε καί μία γυναικεία μορφή. Ἡ Ἀνδρονίκη Στάρκου, ὠθούμενη ἀπό
δυνατή ἀγάπη γιά τήν ἀνεξαρτησία τῆς πατρίδας, συμμετεῖχε στήν πρώτη τακτική
μάχη πού δόθηκε στόν Μοριά, ὅταν ὁ Κολοκοτρώνης, στίς ὄχθες τοῦ Ρουφιᾶ, ἐπτέθηκε
στούς κατοίκους τοῦ Φαναρίου καί τῆς Καρύταινας, πού εἶχαν πάρει τό μέρος
τῶν Τούρκων. Ἐπίσης, πολέμησε στή μάχη τοῦ Βαλτετσίου. Κατά τή διάρκεια
μιᾶς ναυμαχίας μέ ναύαρχο τόν Μιαούλη, ἡ Ἀνδρονίκη εἶδε τά τουρκικά πλοῖα
νά τρέπονται σέ φυγή. Δυστυχῶς, σέ ἕνα ἀπό αὐτά διέκρινε τόν γιό της, πού ὁδηγοῦσε
τήν ὀθωμανική μοίρα. Ἔνιωσε τόσο μεγάλη ντροπή, πού ὅρμησε σάν λυσσασμένη
στή μάχη, γυρεύοντας τή λύτρωση στόν θάνατο. Ἦταν ὁ πόνος τῆς μάνας γιά τόν
γιό της, πού ᾽γινε προδότης.
Τή βρίσκουμε ἐπίσης
στίς ἐκστρατεῖες τοῦ 1825 καί τοῦ 1826, στή μάχη τῶν στενῶν τῆς Βέργας, ὅπου
ὁ Ἰμπραήμ κατατροπώθηκε ἀπό τούς Μανιάτες. Τόν Ἰούλιο τοῦ 1826 ἐντάχθηκε
στόν τακτικό στρατό τοῦ Φαβιέρου καί πῆρε μέρος στή μάχη στό Χαϊδάρι, ὅπου
πληγώθηκε σοβαρά, ἀλλά τελικά σώθηκε. Τόν Αὔγουστο τοῦ 1827 ἐπέστρεψε στή
Μάνη. Ἤθελε νά ξαναδεῖ τό σπίτι της στό Οἴτυλο· ἐκεῖ ἔμελλε νά συναντήσει
τόν ἀλλαξοπιστήσαντα γιό της Νικόλα Στάρκο, ὁ ὁποῖος εἶχε ἐπιθυμήσει τό
σπίτι πού γεννήθηκε. Στό κατώφλι τοῦ σπιτιοῦ μάνα καί γιός συναντιοῦνται. Ὀργισμένη
ἡ μάνα καταριέται τόν γιό της: «Νά μή σέ ξαναδοῦν τά μάτια μου!». Καί ἀφοῦ
τίποτα πιά δέν τήν κρατοῦσε στή γῆ τῶν προγόνων της, ἡ Ἀνδρονίκη -ἀπέφευγε
νά χρησιμοποιεῖ τό ἐπώνυμό της λόγῳ τοῦ γιοῦ της, ἀρχιπειρατῆ τοῦ Αἰγαίου-
συνέχισε τόν ἀγώνα γιά τήν ἐλευθερία τῆς Ἑλλάδας.
Ἀναμφισβήτητα,
σήμερα, ὅλοι μαζί, ἐπιφανεῖς καί ἀφανεῖς, μᾶς προσφέρουν τ’ ἀθάνατο κρασί
τοῦ ’21. Κι ἄν οἱ ἐπιφανεῖς ἀπαιτοῦν ἀπό μᾶς νά φωτιστοῦμε ἀπό τά ἔργα τους, οἱ
ἀφανεῖς δέν ἀπαιτοῦν τίποτε ἄλλο παρά μόνον νά μήν ἀποκόψουμε τούς ψυχικούς
μας δεσμούς ἀπό τήν ἔνδοξη ἀφετηρία τῆς νεότερης Ἑλλάδας, πού εἶναι τό 1821.
Αὐστηρό τό παράγγελμα τοῦ ὑψηλοῦ προσανατολισμοῦ τους, νά μή λησμονοῦμε
ποτέ ὅτι ἡ ἐθνική μας πορεία ἐκτυλίσσεται ἀπαρέγκλιτα στόν ἄξονα πού χάραξε τό
πύρινο σύνθημα τῆς Ἁγίας Λαύρας: «Ἐλευθερία ἤ θάνατος».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου