Πρόκειται
γιά τήν έλευθεριά, μέ τήν όποία προίκισε τήν άνθρώπινη φύση μας ό Θεός. 'Ελευθερία,
ένα θεόσδοτο χάρισμα πού δίνει άξία καί νόημα στή ζωή του άνθρώπου. Χωρίς έλευθερία
δέν θά είχαν κανένα βάρος, δέν θά άξιζαν τίποτε οί πράξεις μας. Ή έλευθερία είναι
πού δίνει τιμή και άξία στό καθετί πού κάνουμε. Επιλέγουμε αύτό ή έκείνο άναλαμβάνοντας
βέβαια και τις συνέπειες τής κάθε έπιλογής μας.
Άπό
τόν καιρό άκόμη τής Παλαιάς Διαθήκης, όταν ό Θεός παρέδωσε τόν Νόμο Του στούς Εβραίους
διά μέσου τοϋ Μωυσή και άργότερα τούς έδωσε καί σχετικές συμπληρωματικές εξηγήσεις
και οδηγίες, τούς είπε: «Ιδού δέδωκα πρό προσώπου σου σήμερον τήν ζωήν και τόν θάνατον,
τό άγαθόν και τό κακόν. Εάν είσακούσης τάς έντολάς Κυρίου τοϋ Θεού σου... εύλογήσει
σε Κύριος... και έάν μεταστή ή καρδία σου καί μή είσακούσης... άπωλεία άπολείσθε
(θά καταστραφείτε)... έκλεξαι τήν ζωήν σύ (διάλεξε, λαέ μου, τήν τήρηση τών έντολών
μου, πού χαρίζουν ζωή), ίνα ζήσης σύ καί τό σπέρμα σου (οί άπόγονοί σου)» (Δευτ.
λ' [30] 15-19).
Τό
τί έγινε κατόπιν τό γνωρίζουμε άσφαλώς όλοι μας. Ενώ στήν άρχή οί Εβραίοι είπαν
έλεύθερα τό «ναι» και διάλεξαν τήν ύπακοή στόν Θεό, τελικά άλλαξαν και έλεύθερα
πάλι έπάνω στά πράγματα είπαν τό «όχι» στόν Κύριο και μάλιστα μέ πολλούς τρόπους.
Θανάτωναν τους άπεσταλμένους άπό τόν Θεό Προφήτες, πού τούς καλούσαν σέ μετάνοια,
και τελικά δέν θέλησαν νά δεχθούν και Αύτόν τόν Μονογενή Υιό τού Θεού, τόν Όποιο
και σταύρωσαν. "Ετσι θέλησαν, και αύτό έκαναν. Και ό Κύριος σεβάστηκε τήν έλευθερία
τους. Γνώριζε βέβαια 'Εκείνος ότι ή έπιλογή τους αύτή οδηγούσε στήν καταστροφή τους.
Αφού όμως μόνοι τους και έλεύθερα άποφάσισαν νά Τόν άπορρίψουν και νά Τόν σταυρώσουν
μάλιστα, δέν έμπόδισε τήν έλευθερία τους.
Ή
έλευθερία γίνεται οδηγός πρός τήν εύτυχισμένη ζωή ή άντιθέτως οδηγός πρός τήν καταστροφή.
'Εξαρτάται πώς θά χρησιμοποιηθεί άπό τόν καθένα μας τό χάρισμα αύτό, μέ τό όποιο
μάς έφοδίασε ό Πλάστης και Δημιουργός μας.
Κάποιες
φορές ϊσως δικαιολογούμε τις άμαρτίες μας και τις διάφορες παρεκτροπές τής ζωής
μας λέγοντας: «Μάς έπηρεάζει ό διάβολος, μάς παρασύρουν ό κόσμος, οί φίλοι» καί
τά παρόμοια. Αύτές όμως οί δικαιολογίες δέν εύσταθούν. Ό άγιος Ιωάννης ό Χρυσόστομος
έλεγε: «Ούχ ό διάβολος ήμίν αίτιος τών κακών, έάν θέλωμεν προσέχειν... Πανταχού γάρ ή προαίρεσις αιτία (παντού καί πάντοτε αιτία τών παρεκτροπών καί άμαρτημάτων
μας εΐναι ή προαίρε- σή μας, ή έλεύθερη διάθεση καί άπόφασή μας), πανταχού ή γνώμη
κυρία (παντού τήν κυρία εύθύνη τήν έχει ή έλεύθερη θέλησή μας, ή γνώμη μας καί
ή άπό-φασή μας) (ΕΠΕ 31, 82, 88). Καί άλλου ό 'ίδιος ιερός Πατήρ γράφει: «Άν μή
σύ σαυτόν παραβλάψης, άνθρωπε (άν έσύ μόνος σου μέ τήν έλευθερία σου δέν πεις τό
«ναι» στήν άμαρτία καί δέν βλάψεις τήν ψυχή σου, κανείς άλλος), οΰτε φίλος, ούτ'
έχθρός, ούτ' αύτός σε ό διάβολος παραβλάψαι δυνήσεται» (ΕΠΕ 7, 630).
Κάποιος
σοφός έλεγε: «Γιά τήν έλευθερία άξίζει νά θυσιάζει κανείς καί τή ζωή του- άλλωστε
ποταμοί αιμάτων χύθηκαν καί χύνονται στή γή χάριν τής ελευθερίας. Δέν πρέπει όμως
νά θυσιάζεις ποτέ τήν έλευθερία σου γιά τή ζωή σου. Τό νά προτιμήσεις νά ζήσεις
κι άς είσαι δούλος δέν άξίζει μιά τέτοια ζωή, διότι αύτή δέν είναι ζωή άνθρώπινη.
Τέτοια ζωή ζούν καί τά ζώα».
Ό
άνθρωπος πλάσθηκε γιά νά είναι έλεύθερος. Εάν γιά κάποιο λόγο (πόλεμο κλπ.) αιχμαλωτισθεί
κάποιος καί γίνει δούλος, μπορεί νά χάσει μέν τή σωματική έλευθερία του, άλλά νά
είναι ψυχικά έλεύθερος. Αύτό συνέβαινε καί μέ τούς άγιους Μάρτυρες τής 'Εκκλησίας
μας.
Σήμερα,
βέβαια, ύπάρχουν άρκετοί πού μέ τή θέλησή τους έγιναν καί ζούν δοϋλοι. Δοϋλοι χειρότεροι
άπό τούς δούλους τής άρχαίας έποχής. Σκλάβοι τού χειρότερου τυράννου, τού σατανά,
στόν όποιο παρέδωσαν τή θέλησή τους καί έχασαν μέ τά πάθη τους τή θεόσδοτη έλευθερία
τους.
Υπάρχει
όμως τρόπος νά απελευθερωθούν αύτοί οί δούλοι, καί νά άποκτήσουν καί πάλι τή χαμένη
έλευθερία τους. Διότι ύπάρχει ό 'Ελευθερωτής. Υπάρχει 'Εκείνος πού συνέτριψε τό
κράτος τοϋ τυράννου σατανά καί χάρισε καί χαρίζει αιωνίως διά τής 'Εκκλησίας Του
τήν έλευθερία σ' όσους τήν ποθούν. Είναι ό σαρκωθείς Υίός τοϋ Θεοϋ, ό όλος άγάπη,
πού μέ τό Αίμα τής θυσίας Του στό Γολγοθά διέλυσε τήν τυραννία τοϋ διαβόλου. Καί
όσοι πλησιάζουν 'Εκείνον, τόν Ίησού Χριστό, γράφει ό Μαθητής τής άγάπης πού συμπαραστάθηκε
στόν Κύριο μέχρι τόν Σταυρό Του, όσοι Τόν πιστεύουν καί ζοϋν σύμφωνα μέ τις άγιες
έντολές Του μπορούν, μέ τήν άγιαστική χάρη τών ιερών Μυστηρίων τής'Εκκλησίας Του,
νά είναι καί νά ζούν «όντως έλεύθεροι» (Ιω. η' 36).
Περιοδικό “Ο ΣΩΤΗΡ”
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου