Τήν
μεθέορτον, πιστοί, καί τελευταίαν έορτήν, έορτάσωμεν φαιδρώς, αύτη έστΐ
Πεντηκοστή». Ό υμνωδός της ’Εκκλησίας μας γεμάτος χαρά και αγαλλίαση μάς καλεί
σε πανηγυρικό εορτασμό της τελευταίας και μεγάλης εορτής της Πεντηκοστής.
Προηγήθηκαν οι άλλες επίσης μεγάλες γιορτές, οι σχετικές με τα κοσμοσωτήρια
γεγονότα. Και τώρα ή λαμπρή γιορτή της Πεντηκοστής: «Πεντηκοστήν έορτάζομεν και
Πνεύματος έπιδημίαν και προθεσμίαν έπαγγελίας και έλπίδος συμπλήρωσιν»·
εορτάζουμε την Πεντηκοστή, την κάθοδο του Αγίου Πνεύματος, την πραγματοποίηση
της υποσχέσεως πού είχε δώσει ό Κύριος στους Μαθητές Του και την εκπλήρωση της
έλπίδας ότι θα λάβουμε το Άγιο Πνεύμα.
Πράγματι
πενήντα μέρες μετά την εκ νεκρών Ανάσταση τού Κυρίου και Θεού και Σωτήρα
μας ’Ιησού Χριστού, δέκα μέρες μετά την εις ουρανούς Ανάληψή Του, ξαφνικά ήρθε
από τον ουρανό μια βοή σαν φύσημα δυνατού άνεμου. Ή βοή γέμισε όλο το σπίτι
όπου οι Απόστολοι, ή Παναγία μας και οι υπόλοιποι πιστοί ήταν συγκεντρωμένοι
και προσευχόντουσαν. Μαζί με την παράδοξη βοή είδαν να διαμοιράζονται σ’
αυτούς γλώσσες σαν φλόγες φωτιάς, και να κάθεται από μια φλόγα στον καθένα
τους. Ήταν ή ώρα πού ό Θεός φανέρωνε τον 'Εαυτό Του στον κόσμο με τον
τελειότερο τρόπο.
Στην
Παλαιά Διαθήκη ό Θεός είχε φανερωθεί αμυδρά με την προσφορά τού Νόμου πάνω στο
όρος Σινά. Και αυτό το γεγονός εόρταζαν οι 'Εβραίοι κατά τη δική τους γιορτή
της Πεντηκοστής. 1.400 περίπου χρόνια αργότερα ή φανέρωση τού Θεού
πραγματοποιείται αίσθητότερα με την ενανθρώπηση τού δευτέρου Προσώπου της Αγίας
Τριάδος, τού Μονογενούς Υιού και Λόγου τού Θεού, τού Κυρίου μας Ιησού Χριστού.
'Η ενανθρώπηση τού Θεού Λόγου αποτέλεσε τη βασική προϋπόθεση για την έλευση
τού Αγίου Πνεύματος στον κόσμο. Ή παρουσία τού Αγίου Πνεύματος υπήρξε καρπός
της αρχιερατικής θυσίας και της μεσιτείας τού Κυρίου μας Ιησού Χριστού,
αποτέλεσμα της θριαμβικής Άναστάσεώς Του, της νίκης Του κατά τού διαβόλου, της
αμαρτίας και τού θανάτου.
Βρισκόμαστε
τώρα στην περίοδο αυτή της Πεντηκοστής, της παρουσίας τού Αγίου Πνεύματος σ’
όλη την ’Εκκλησία και στον καθένα από μάς. Απολαμβάνουμε τα αγαθά τού
σωτηριώδους και απολυτρωτικού έργου τού Σωτήρος Χριστού. Τα αγαθά αυτά μάς
προσφέρονται πλούσια με τη χάρη τού Αγίου Πνεύματος, το Όποιο ζωογονεί όλη την
’Εκκλησία και κάθε μέλος της ’Εκκλησίας. Πεντηκοστή και ’Εκκλησία
αλληλοσυνδέονται και δεν μπορεί να νοηθεί Πεντηκοστή χωρίς την ’Εκκλησία, ούτε
πολύ περισσότερο ’Εκκλησία χωρίς την Πεντηκοστή, χωρίς δηλαδή την παρουσία τού
Αγίου Πνεύματος.
Ό
ιερός Χρυσόστομος διατυπώνει αυτή την αλήθεια ακριβέστατα με τα ακόλουθα
λόγια: «Εί μή Πνεύμα παρήν, ούκ άν συνέστη ή Εκκλησία· εί δέ συνίσταται ή
’Εκκλησία, εύδηλον ότι το Πνεύμα πάρεση»· αν δεν ήταν παρόν το Άγιο Πνεύμα, δεν
θα μπορούσε να έχει συσταθεί ή ’Εκκλησία- εφόσον όμως υπάρχει ή Εκκλησία,
είναι ολοφάνερο ότι είναι παρόν το Άγιον Πνεύμα (Εις την άγίαν
Πεντηκοστήν, P.G. 50, 459).
Ή
Εκκλησία είναι σώμα Χριστού και ό Χριστός είναι ή κεφαλή της. Αυτού τού
σώματος ψυχή πού το ζωογονεί είναι το Άγιο Πνεύμα. Γι αυτό και μέσα στην
’Εκκλησία τα πάντα τελούνται διά της Χάριτος τού Αγίου Πνεύματος. Αυτό το
Άγιον Πνεύμα τελεί τα ιερά Μυστήρια και «όλον συγκροτεί τον θεσμόν της
’Εκκλησίας». Με τη χάρη δε τού Αγίου Πνεύματος μέσα στην ’Εκκλησία και κάθε
ψυχή βαπτισμένου και αγωνιζομένου χριστιανού ζωογονείται πνευματικώς,
καθαρίζεται από την αμαρτία, εξυψώνεται και λαμπρύνεται ένούμενη με τρόπο ιερό
και μυστικό με τον Ένα έν Τριάδι Θεό: «Άγίω Πνεύματι πάσα ψυχή ζωούται και
καθάρσει ύψούται, λαμπρύνεται, τη Τριαδική Μονάδι ιεροκρυφίως».
Να
ευχαριστούμε ολοψύχως το Πανάγιον Πνεύμα, τον αγαθό Παράκλητο, για τα
ανεκτίμητα δώρα Του και να Τον ικετεύουμε εκτενώς να έρχεται και να μένει μέσα
μας, για να μάς καθαρίζει από κάθε αμαρτία και να μάς αγιάζει: «Βασιλεύ
ούράνιε, Παράκλητε, το Πνεύμα της άληθείας... έλθέ και σκήνωσον έν ήμίν». Αμήν.
“Ο ΣΩΤΗΡ”,15/06/13
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου