Ἔκπληξη ὀδυνηρὴ προκαλεῖ ἡ παράδοξη θεωρία, ποὺ διατυπώνεται τὰ τελευταῖα χρόνια, ὅτι ἡ θέση τοῦ Ἐσταυρωμένου πίσω ἀπὸ τὴν Ἁγία Τράπεζα εἶναι ἀντιπαραδοσιακή, διότι, λένε, ἀντιτίθεται στὸν ἀναστάσιμο χαρακτήρα τῆς θείας Λειτουργίας.
Στὰ πλαίσια αὐτὰ εἰπώθηκε καὶ τὸ ἀδιανόητο, ὅτι αὐτὴ ἡ
τοποθέτηση τοῦ Ἐσταυρωμένου «ἐνισχύθηκε ἀπὸ τὶς Χριστιανικὲς Ὀργανώσεις (“Ζωή”,
“Σωτήρ”, “Σταυρός”…)»! Εἶναι τόσο ἀστήρικτη αὐτὴ ἡ ἰδέα, ὥστε δὲν χρήζει κὰν
σχολιασμοῦ.
Παραμερίζουμε ἐπὶ τοῦ παρόντος τὸ ζήτημα τῆς θέσεως τοῦ
Ἐσταυρωμένου πίσω ἀπὸ τὴν Ἁγία Τράπεζα, προκειμένου νὰ ἀπαντήσουμε στὴν
πλανεμένη θεολογικὴ ἀντίληψη, μὲ τὴν ὁποία ἐπιχειρεῖται νὰ θεμελιωθεῖ ἡ ἀπομάκρυνση
τοῦ Ἐσταυρωμένου ἀπὸ τὴν ἐπὶ αἰῶνες θέση του.
Ὑποστηρίζεται δηλαδὴ ὅτι, μὲ τὴν τοποθέτηση τοῦ Ἐσταυρωμένου
πίσω ἀπὸ τὴν Ἁγία Τράπεζα, «προβάλλουμε ὅλο τὸν χρόνο ἕνα Θεὸ πεθαμένο» καὶ ὅτι
ἡ θεία Λειτουργία γίνεται μπροστὰ στὸν «κρεμασμένο καὶ πεθαμένο ‘‘Ἐσταυρωμένο τῆς
Μ. Παρασκευῆς’’», κάτι ποὺ «συνιστᾶ τὴν αἵρεση τοῦ Ἀρειανισμοῦ»! Ὑποστηρίζεται ἀκόμη
ὅτι, ὅσοι ζητοῦν νὰ παραμείνει ὁ Ἐσταυρωμένος στὴν ἀπὸ αἰώνων θέση του, εἶναι αἱρετικοὶ
Ἐσταυρωμενολάτρες. Ἐπίσης προβάλλεται ἡ θέση ὅτι, ὅταν λέμε «“Εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος…”,
ὁ “Ἐσταυρωμένος” δὲν μπορεῖ νὰ ἔρθει, γιατὶ εἶναι νεκρὸς ἐπάνω στὸν Σταυρό…
στατικὸς καὶ ἀκίνητος… Λέμε ποτὲ σὲ ἀκίνητο καὶ νεκρό, ‘‘ἔλα!’’; Ἀστεῖα
πράγματα!»
Τὰ πράγματα δὲν εἶναι καθόλου ἀστεῖα. Ὑπάρχει ἐδῶ
θεολογικὸ πρόβλημα σοβαρότατο. Ἡ ἀντίληψη ὅτι ὁ Ἐσταυρωμένος εἶναι «πεθαμένος»,
νεκρὸς καὶ ἀκίνητος, συνιστᾶ βαρύτατο θεολογικὸ λάθος. Ὁ Ἐσταυρωμένος δὲν εἶναι
πεθαμένος. Εἶναι «νεκρὸς ζωαρχικότατος»! Ἀπέθανε, ἀλλὰ ἀναστήθηκε. Οἱ πιστοί, ἀτενίζοντας
τὸν Ἐσταυρωμένο, ὁμολογοῦμε: «Ζῶν εἶ Θεὸς σύ, καὶ νεκρωθεὶς ἐν ξύλῳ»
(Συναξάριον Μεγάλης Παρασκευῆς). Ὁ Κύριος ἐπὶ τοῦ Σταυροῦ δὲν εἰκονίζεται ὡς
πεθαμένος, ἀλλὰ ὡς ὁ Νικητὴς τοῦ θανάτου, ὁ «θανάτῳ θάνατον πατήσας». Ἔτσι, ὡς
ζῶν καὶ ἀναστημένος, τοποθετεῖται ὁ Ἐσταυρωμένος καὶ πίσω ἀπὸ τὴν Ἁγία Τράπεζα
καὶ ὁπουδήποτε ἀλλοῦ.
Ὁ Ἐσταυρωμένος εἶναι ἡ χαρὰ τῶν πιστῶν· «ἰδοὺ γὰρ ἦλθε
διὰ τοῦ Σταυροῦ χαρὰ ἐν ὅλῳ τῷ κόσμῳ». Ἕνα πράγμα εἶναι ὁ Σταυρὸς καὶ ὁ Ἐσταυρωμένος.
Ὁ Σταυρός Του εἶναι «ζωὴ καὶ ἀνάστασις»!
Τὴν Ὀρθόδοξη αὐτὴ θεολογικὴ ἀλήθεια τὴ διατύπωσε μὲ ἀκρίβεια
ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος σὲ ἐπίκαιρο κήρυγμά του τῆς
30ῆς Νοεμβρίου στὸν Ἱερὸ Ναὸ τοῦ Ἁγίου Ἀνδρέα στὴν Πάτρα. Παραθέτουμε μόνο ἕνα
μικρὸ ἀπόσπασμα ἀπὸ ὅσα καίρια καὶ σημαντικὰ εἶπε: «Ὅσοι διασποῦν τὴν ἑνότητα
μεταξὺ Σταυροῦ καὶ Ἀναστάσεως, δὲν ἀντιλαμβάνονται οὔτε τὸ μυστήριο τῆς θείας Οἰκονομίας,
οὔτε τὸ Μυστήριο τῆς Ἐκκλησίας, οὔτε τὸ Μυστήριο τοῦ Μαρτυρίου τῶν Χριστιανῶν
ποὺ ἀγαποῦν τὸ Μυστήριο τοῦ Σταυροῦ καὶ τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Χριστοῦ…»
Ἡ πλανεμένη λοιπὸν ἀντίληψη περὶ «πεθαμένου» Ἐσταυρωμένου
ὀφείλει νὰ ἀποβληθεῖ ἄμεσα ἀπὸ τὸν χῶρο τῆς Ὀρθόδοξης θεολογίας. Καὶ εἶναι αὐτὸ
ἀναμφιβόλως χρέος τῆς Ἱερᾶς Συνόδου.
Ορθόδοξο
Περιοδικό “Ο ΣΩΤΗΡ”
……………………………………………………….
Δείτε σχετικά και:
-Ὁ Ἐσταυρωμένος τοῦ
Μητροπολίτου Περιστερίου καί ὁ Ἐσταυρωμένος τῆς Εκκλησίας
-Συνεχίζεται η
αποκαθήλωση των εσταυρωμένων στην Αιτωλοακαρνανία
-Καρδίτσα:
Απομακρύνουν τον Εσταυρωμένο. Κορίτσι παπαδάκι μέσα στο Ιερό Βήμα.
-Οι γνώσεις η
γνώση και η αγιότητα
-«Οι καυχώμενοι εν τω σταυρώ
του Χριστού» (Μ. Βασίλειος – Εις τον ΜΔ Ψαλμόν) MΕΡΟΣ Γ΄
-Ἡ Θεολογία τοῦ Σταυροῦ
μέ τόν Ἐσταυρωμένο στήν Ἁγία Τράπεζα
-Έβγαλαν τον
Εσταυρωμένο και μνημόνευσαν τον σχισματικό στο Ησυχαστήριο του Αγίου Πορφυρίου.
-Έβγαλαν τον
εσταυρωμένο και από τον Άγιο Γεώργιο Αστακού Αιτωλοακαρνανίας
-«Ἐμοὶ δὲ μὴ γένοιτο
καυχᾶσθαι εἰ μὴ ἐν τῷ σταυρῷ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ»
-Μέ τό μαχητικό
πνεῦμα πού πρέπει νά διακρίνει κάθε Ὀρθόδοξο Χριστιανό…
-Αποκάλυψη: Το
θέμα του Εσταυρωμένου συζητείται στην Ιερά Σύνοδο!
-Δελτίο Τύπου
Διαμαρτυρίας 23-11-2024 -Συντονιστικὴ Ἐπιτροπὴ Πιστῶν Ἱ.Μ. Περιστερίου
-Δυναμική
παρουσία πιστών στη διαμαρτυρία προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο
-Πρώτη φορά στα 33 χρόνια
Πατριαρχίας Βαρθολομαίου που ο Ελληνικός λαός τον αποδοκίμασε
-Μαρτυρία Μοναχοῦ
Ἰωσήφ γιὰ τὴν ἀφαίρεση τοῦ Ἐσταυρωμένου ἀπό τό Ἱ.Βῆμα.
-«Οι καυχώμενοι εν τω σταυρώ
του Χριστού» (Μ. Βασίλειος – Εις τον ΜΔ Ψαλμόν) - MΕΡΟΣ Β΄
-Ὀρθοτόμηση Ἀληθείας:
Ἐσταυρωμένος Ἱεροῦ Βήματος, Μητροπολίτου Ἀντινόης κ. Παντελεήμονος Λαμπαδαρίου
-Ανακοίνωση
διαμαρτυρίας για την επίσκεψη του πατριάρχη Βαρθολομαίου στην Μητρόπολη
Περιστερίου.
-Ὁ Πατριάρχης θά ἀποτολμήση
ἐπίσκεψιν εἰς Ἱ. Μ. Περιστερίου;
-«Οι καυχώμενοι εν
τω σταυρώ του Χριστού» (Μ. Βασίλειος – Εις τον ΜΔ Ψαλμόν)
-Ἡ ἐξήγησις τοῦ Περιστερίου
διὰ τά… παπικὰ ἑκατομμύρια!
-«Ἐγὼ εἰμὶ ὁ πρῶτος καὶ ὁ ἔσχατος
καὶ ὁ ζῶν καὶ ἐγενόμην νεκρὸς καὶ ἰδοὺ ζῶν εἰμι»(Ἀποκ.1,18).
-Περί τῆς ἐπιμόνου ἀφαιρέσεως
τοῦ ἐσταυρωμένου ὄπισθεν τῆς Ἁγίας Τραπέζης
-Υποδειγματική
Λειτουργία Παπικού Τύπου στο Μεσολόγγι από τον Μητροπολίτη Δαμασκηνό
-Ἡ ἀν-ὀρθόδοξη κατήχηση
τῆς προκλήσεως ἀπό τόν π. Εὐάγγελο Παπανικολάου
-«Ἡ ἀλήθεια τῆς Ἐκκλησίας
καί οἱ ὑπερασπιστές της»
-Σταύρωση,
Ανάσταση ή Ανάληψη; (Σχόλιο στην αφαίρεση του Εσταυρωμένου πίσω από την Αγία
Τράπεζα)
-Πολεμᾶς τὸν Τίμιο
Σταυρὸ, τοῦ Χριστοῦ Σημαία καὶ Τρόπαιο;
-Κατατέθηκε
πρωτοκολλημένο έγγραφο στην Ι. Σύνοδο με τα αιτήματα των πιστών της Μητρ.
Περιστερίου.
-Κραυγή ιερής
αγωνίας από άνθρωπο με ειδικές ανάγκες για τον εσταυρωμένο στην Αγία Βαρβάρα
Αγρινίου
-Ἱερεῖς τῆς Μητροπόλεως
Περιστερίου συνέλθετε καί ἀνανήψατε...
-Ο ΤΙΜΙΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ
ΕΜΠΟΔΙΟΝ ΕΙΣ ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΤΩΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΩΝ
-Σημείο των καιρών
μας οι Δεσποτάδες να ξηλώνουν.
-Ψήφισμα -
Ηλεκτρονικές Υπογραφές για την Επαναφορά του Εσταυρωμένου....
-Όσα είδα στην
σύναξη του Περιστερίου
-...''έτρεχεν''
εις τον όπισθεν της Αγίας Τραπέζης επί ξύλου κρεμάμενον Σωτήρα...
-Λόγια σταράτα για
τη θέση του Εσταυρωμένου Χριστού πίσω από την Αγία Τράπεζα.
-Ευχαριστίες για
την συμπαράσταση στη διαμαρτυρία για την αποβολή του Εσταυρωμένου.
-Ο Γέροντας
Δοσίθεος για την διαμαρτυρία υπέρ του Εσταυρωμένου στο Περιστέρι.(Ηχητικό)
-Αίτημα πιστών της
Ι.Μ. Περιστερίου στη ΔΙΣ για αποκατάσταση του Εσταυρωμένου
-Επιστολή προς τον
Μητροπολίτη Περιστερίου για την απομάκρυνση του Εσταυρωμένου.
-Πρόβλεψη για
μεγάλο «σεισμό» (πνευματικό) πολλών ρίχτερ στην Ι. Μ. Περιστερίου.
-Ως άλλος
Εωσφόρος σκέφτηκε και έπραξε ο Περιστερίου
-ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ
ΕΚΚΛΗΣΙΑ (Βλέπε: Ξέφραγο Ἀμπέλι)
-Ἡ μεταρρύθμισις τοῦ
Περιστερίου ὑπό τήν κρίσιν τῆς Ἱερᾶς Συνόδου
-Παρατηρήσεις επί
της έντυπης έκδοσης της Ιεράς Μητρόπολης Περιστερίου για τον Εσταυρωμένο
-Για ποιόν στήνει
θρόνους ο Περιστερίου
-Aνοικτή επιστολή προς τον
Δήμαρχο Περιστερίου
-Περὶ «μαθητευομένων
μάγων»: Περιστερίου – Ζιμπάμπουε
-Ἀνοικτή Ἐπιστολή εἰς
τὸν «ΔΕΣΠΟΤΗΝ τοῦ ἐν Περιστερίῳ Δεσποτάτου»
-«Ακριβός στα
πίτουρα και φτηνός στ’ αλεύρι» ο Περιστερίου;
-Σεβ. Περιστερίου,
ἐντὸς οἱ φιλοσοδομῖται ἐκτὸς ὁ Ἐσταυρωμένος;
-Ἀφαίρεση Ἐσταυρωμένου
καί ἀπό τόν Ἱερό Καθεδρικό Ναό Ἀθηνῶν;
-«Πήρε φωτιά» η
Ι.Μ. Περιστερίου
-Ο ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ
ΠΥΡΟΔΟΤΕΙ ΤΟΝ ΛΑΟΝ
-Σιωπᾶ ἡ Ἱερά Σύνοδος
διά τά ἐν Περιστερίῳ!
-Σεβ. Περιστερίου,
Ἀποδομητής τῆς Ὀρθοδόξου Παραδόσεως
-Ἄφαντος ὁ μητρ. Περιστερίου
στὴν προκαθορισμένη συνάντηση ποὺ ὑποσχέθηκε γιὰ διάλογο μὲ τοὺς πιστοὺς
-Ὁ Πατριάρχης Βαρθολομαῖος
θὰ «εὐλογήση» τὴν ἔξωσιν τοῦ Ἐσταυρωμένου;
-Βλάσφημη
απεικόνιση της Παναγίας από Σχολείο στο Επισκοπείο της Ι.Μ.Περιστερίου
-Διαρκής
διαμαρτυρία για την αφαίρεση του Εσταυρωμένου και του Σταυρού στην Ι.Μ.
Περιστερίου.
-Ὁ Περιστερίου σιωπᾶ
διὰ τὸν Ἐσταυρωμένον
-Με «δημοκρατικό»
τρόπο θα βγάλει ο Περιστερίου τον Εσταυρωμένο από το Ιερό.
-Ἡ ἄκρα ταπείνωσις τοῦ
Ἐσταυρωμένου εἰς Ἱεράν Μητρόπολιν Περιστερίου – Γ΄ Μέρος( ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΟ – Α΄
Μέρος και ΕΔΩ ΤΟ - Β΄ Μέρος)
-Διατί ὁ Περιστερίου
ἀφαιρεῖ τόν Τίμιον Σταυρόν;
-Η σύγχρονη
ποιμαντική μέθοδος του Περιστερίου Γρηγορίου!
-Ὁ Περιστερίου συνεχιστὴς
τῆς κακοδοξίας τοῦ Περγάμου
-«Ἕνα συμπόσιο ὁρόσημο
γιὰ τὸν οἰκουμενισμὸ στὴν Ἑλλάδα»
-Ὁ Περιστερίου καί τό
Οὐκρανικόν οἰκουμενιστικόν ἐργαστήριον
-Σεβ. Περιστερίου
Γρηγόριος: «Στην Αθήνα έχουμε τρεις Αρχιεπισκόπους»
« Ὥρα ἡμᾶς ἤδη ἐξ ὕπνου
ἐγερθῆναι ».
-Όπου Θυσιαστήριον,
εκεί και ο Εσταυρωμένος
-Και πάλι ο
ΨευδοΟλβίας… παρουσία του Πατριάρχη ….. αλλά ουδείς γνωρίζει….
-Λόγος ἀπολογητικός
πρός τούς διαβάλλοντας τόν Ἐσταυρωμένο στό Ἱερό Βῆμα
-Ο Εσταυρωμένος
στο Ιερό Βήμα (α)
-Ο Εσταυρωμένος
στο Ιερό Βήμα (β)
Ο Εσταυρωμένος
στο Ιερό Βήμα (γ).
Οι Χριστιανοί της σημερινής εποχής, είναι επίμονοι οπαδοί της άνεσης, της εύκολης ζωής, της ζωής χωρίς θλίψεις, θέλουν να φτάσουν αμέσως και απότομα στην αιώνια χαρά της Ανάστασης.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌλα αυτά δείχνουν ότι οι άνθρωποι είναι βαθιά ακατήχητοι, μέσα από την Αγία Γραφή και μέσα από τους Αγίους της Εκκλησίας.
Εάν ζήσουμε μέχρι τους σκληρούς διωγμούς (που τελικά θα είναι και διωγμοί αίματος) του ψευτο-μεσσία Αντίχριστου με το 666, εναντίον των συνειδητών Χριστιανών, εκεί το παραμύθι της εύκολης ζωής θα εξαφανιστεί σαν καπνός.
Πολύ σωστά η Αγία μας Εκκλησία έχει τον Εσταυρωμένο στο ιερό βήμα πίσω από την αγία τράπεζα !!! Μήπως εμείς οι άνθρωποι σταματήσαμε να αμαρτάνουμε ; ! ; ! ; ! ; Κάθε μέρα που περνάει !!! κάθε ώρα, κάθε δευτερόλεπτο εμείς οι άνθρωποι αμαρτάνουμε είτε είμαστε λαϊκοι είτε κληρικοί !!! Πως λοιπόν να μην βρίσκεται ο Κύριος μας επί του Τιμίου Σταυρού αφού αυτό το μυστήριο του Τιμίου Σταυρού γίνεται συνεχώς μέχρι την Δευτέρα Παρουσία Του Κυρίου μας !!! Η παιδαγωγία της Εκκλησίας είναι και με χαρά αλλά και με λύπη!!! Η Χαρμολύπη δηλαδή !!! Πως θα παιδαγωγηθεί ο άνθρωπος να σταματήσει όσο είναι δυνατών τις αμαρτίες του και να μετανοεί για αυτές αν δεν του θυμίζει η Εκκλησία πως εμείς ανεβάσαμε τον Κύριο και τον ανεβάζουμε με τις αμαρτίες μας πάνω στον Σταυρό !!! Είναι πικρή αυτή η υπενθύμιση της αλήθειας αλλά ωφελεί πάρα πολύ διότι προφυλάσσει από την υπερηφάνεια και την αλαζονεία !!! Η μήπως θέλουμε εμείς οι σύγχρονοι χριστιανοί να αμαρτάνουμε και να μην λυπούμαστε ; ! ; ! ; Μη γένοιτο !!! Πρέπει λοιπόν να βρίσκεται ο Εσταυρωμένος στο ιερό βήμα πίσω απο την αγία τράπεζα για να τον βλέπουν όλοι και κυρίως να τον βλέπει ο Ιερεύς γιατί και αυτός δεν είναι αναμάρτητος αλλά είναι άνθρωπος και αυτός με τις δικές του αμαρτίες και έχει ανάγκη περισσότερο απο όλους να του υπενθυμίζει Ο Κύριος πως και για τις δικές του αμαρτίες βρίσκεται πάνω στον Σταυρό !!! Εδώ ο απόστολος Παύλος είπε πως ο πρώτος των αμαρτωλών εγώ ειμή!!! Σήμερα όλον τον κόσμο να πάρεις και να στύψεις, Έναν απόστολο Παύλο δεν βγάζει !!! ούτε καν το μικρό του δαχτυλάκι !!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΟρθότατη και ορθοδοξότατη η τοποθέτηση του "Σωτήρος".
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ σωστά και εύγε για την θεολογική αποσαφήνιση ότι Σταυρός και Εσταυρωμένος είναι ένα κατά την έννοια , δεν νοείτε δλδ Σταυρός χωρίς Εσταυρωμένο , γι αυτό και ψάλλουμε στο Στιχηρό Απόστιχο του Εσπερινού :
ΑπάντησηΔιαγραφήΑνήλθες επί Σταυρού Ιησού, ο καταβάς εξ ουρανού, ήλθες επί θάνατον, η ζωή η αθάνατος,
προς τους εν σκότει, το φως το αληθινόν, προς τους πεσόντας, η πάντων Ανάστασις,
ο φωτισμός, και ο Σωτήρ ημών, δόξα σοι.
ο Σταυρός είναι Σύμβολο της Βασιλείας και , όχι μόνο της Σταύρωσης του Κυρίου και οπότε πρέπει να υπάρχει και μετά την Αγία Τράπεζα.
Ο τύπος του Σταυρού είναι Στοιχείο και Σύμβολο και της μέλλουσας Βασιλείας του Θεού.
Από το : Αυξάνεστε και Πληθύνεστε … έχουμε τον πρώτο τύπο του Σταυρού
αφού το αυξάνεστε έχει να κάνει με την ουράνια κάθετη πνευματική αύξηση προς τη θεογνωσία
και το πληθύνεστε έχει να κάνει με την οριζόντια πλήθυνση στην γη.
Ο Σταυρός συμβολίζει την Αγάπη προς τον Θεό Και προς τους ανθρώπους , είναι Αιώνιος ο Σταυρός.
Έπειτα οι υπάρχουν οι πολλές προτυπώσεις του σημείου του Σταυρού στην Παλαιά Διαθήκη ως Σωτηρίου Συμβόλου (Σταυρόν Χαράξας Μωυσής )
και Όχι Μόνο ως συμβόλου Θυσίας( ο Ισαάκ κουβάλησε στους ώμους τα ξύλα της θυσίας στον ανηφορικό τόπο προσφοράς του “ολοκαρπώματος”. Ο Ισαάκ θεωρείται τύπος Κυρίου και τα ξύλα τύπος Σταυρού.)
Αν προ-εμφανιζόταν ο τύπος του Σταυρού ως συμβόλου Θυσίας μόνον ,
και όχι Σωτηρίας , θα μπορούσε να μείνει μόνο στα Λυπηρά , αλλά προ-εικονίζεται και ως Σωτηρία ...
https://www.vimaorthodoxias.gr/theologikos-logos-diafora/protyposeis-tis-stavrikis-thysias-tou-kyriou-stin-palaia-diathiki/