Ὁ συριγμός τῆς σύριγγας
Γράφει η Εὐδοξία Αὐγουστίνου,
Φιλόλογος-Θεολόγος
«Στή σύλληψη 19χρονου προχώρησαν οἱ ἀστυνομικές ἀρχές τῶν Γρεβενῶν μέ τήν
κατηγορία τῆς κατοχῆς ναρκωτικῶν οὐσιῶν» (βλ. «ΑΕΤΟΣ Grevena», 18/4/2026).
«16χρονος Σουδανός διακινοῦσε ναρκωτικά σέ σχολεῖα» (βλ.
ΕΡΤnews, 19/4/2026).
«Στή σύλληψη 19χρονου ἡμεδαποῦ προχώρησαν στίς 20 Ἀπριλίου ἀστυνομικοί
στίς Σέρρες» (βλ. ΕΡΤnews, 21/4/ 26).
«19χρονη στήν Κεφαλονιά μετά ἀπό χρήση ναρκωτικῶν καί ἀλκοόλ ὑπέκυψε»
( βλ. «ΤΟ ΒΗΜΑ», 30/4/2026)
Καί τό μαρτυρικό ρεπορτάζ καθημερινά συγκλονίζει, ἀποτυπώνοντας τήν τραγικότητα πού βιώνουν οἱ νέοι μας. Εἴτε ἀπό ἐγωισμό καί αὐτοπροβολή εἴτε ἀπό περιέργεια, ἀπό μιμητισμό ἤ ἀπό ψυχολογικά προβλήματα, τό γεγονός παραμένει θλιβερό καί ἀπογοητευτικό. Πάμπολλα, ἐπίσης, εἶναι τά παιδιά πού ὁμολόγησαν ὅτι κατέφυγαν στή χρήση οὐσιῶν, ἐπειδή στερήθηκαν τήν οἰκογενειακή θαλπωρή. Ἔτσι οἱ νέοι, σέ ἀνησυχητικό ποσοστό, δηλητηριάζουν τή ζωή τους καί ἁλυσοδένονται μέ τά σκλαβόσκοινα μιᾶς ἐξουθενωτικῆς καί εὐτελιστικῆς κατάστασης.
Ποιός δέν ἀναγνωρίζει τοῦ ἐθισμοῦ τήν παθογένεση; Ποιός δέν
θλίβεται βλέποντας τόν θάνατο νά παραμονεύει, γιά νά χτυπήσει τά θύματά του
τόσο ἀνελέητα; Νεκροί πρίν πεθάνουν, ἀποτελοῦν τούς μελλοθανάτους τῆς
σύριγγας. Κάθε βηματισμός πρός τίς οὐσίες αὐτές εἶναι καί ἕνα βῆμα ὀλέθρου καί
συνήθως πορεία χωρίς ἐπιστροφή.
Ἀσφαλῶς, κάθε φορά πού χάνεται ἕνας νέος ἄνθρωπος, δέν χάνεται
μόνον ἐκεῖνος. Χάνεται ἕνα κομμάτι ἀπό μιά οἰκογένεια, ἀπό ἕνα σπίτι. Δέν εἶναι
ἁπλῶς ἕνα ἄτομο τῆς κοινωνίας μας, πού ἀντιπροσωπεύει ἕναν αὔξοντα ἀριθμό στό
ληξιαρχεῖο τοῦ δήμου ἤ στό φορολογικό μητρῶο τοῦ κράτους· εἶναι ἡ καρδιά, ἡ ἀνάσα
μιᾶς συγκεκριμένης μάνας, τό στήριγμα κάποιου πατέρα, ἡ χαρά καί ἡ ἐλπίδα
κάποιων φίλων.
«Τά νιάτα εἶναι πλασμένα γιά τόν ἡρωισμό», ἀλλά προτιμοῦν τόν
εὐδαιμονισμό. Τά ὁράματα τούς χαμογελοῦν, ἀλλά παραμένουν ἄπραγοι, δίχως πνοή
καί ζωή. Τά κλειδιά τῆς εὐτυχίας βρίσκονται στήν ἐξουσία τους καί τά κρατᾶνε,
ἀλλά τό σπίτι τῆς ψυχῆς τους εἶναι ἄδειο ἀπό χαρά. Καί καθώς λέει ὁ ποιητής:
«Μέ τά κλειδιά στό χέρι
καί δέν ἔχουν σπίτι,
μέ κομπιοῦτερ στήν τσέπη
καί δέν βρίσκουν λογαριασμό».
Ἡ εὐτυχία εἶναι στά χέρια τους, ἀλλά προτιμοῦν τή δυστυχία. Ἡ
ζωή καί ἡ χαρά ξανοίγεται μπροστά τους, ἀλλά τούς ἐξαπατοῦν τά ὑποκατάστατα τῆς
ναρκωτικῆς ὀνειροφαντασίας.
Καί τά στατιστικά δεδομένα παραμένουν ἀμείλικτα: Σύμφωνα μέ
τήν πανελλήνια ἔρευνα ESPAD 2024, ἡ ὁποία πραγματοποιήθηκε ἀπό τό Ἐρευνητικό
Πανεπιστημιακό Ἰνστιτοῦτο Ψυχικῆς Ὑγείας, «περίπου τό 13% τῶν μαθητῶν ἡλικίας
15-16 ἐτῶν ἔχει δοκιμάσει κάποια παράνομη οὐσία τουλάχιστον μία φορά στή ζωή
του. Πολλοί νέοι ξεκινοῦν νά πειραματίζονται σέ μικρότερη ἡλικία, γεγονός πού αὐξάνει
τόν κίνδυνο ἐξάρτησης στό μέλλον. Ἐπίσης μεγάλο ποσοστό ἐφήβων δηλώνει ὅτι
μπορεῖ νά προμηθευτεῖ κάνναβη ἤ φάρμακα χωρίς ἰδιαίτερη δυσκολία. Παράλληλα,
παρατηρεῖται τό φαινόμενο τῆς πολυχρήσης· συνδυάζουν, δηλαδή, διαφορετικές οὐσίες,
ὅπως ἀλκοόλ, κάνναβη καί φαρμακευτικά σκευάσματα, μέ ἀποτέλεσμα νά αὐξάνεται
σημαντικά ὁ κίνδυνος γιά τήν ὑγεία». Τό ἐμπόριο αὐτῶν τῶν οὐσιῶν μέ τό ξέπλυμα
μαύρου χρήματος ἔχει πάρει παγκόσμιες διαστάσεις. Πωρωμένες καί βρόμικες
συνειδήσεις ἐγκληματοῦν δίχως ὅρια καί σύνορα.
Τά τόσα κρούσματα δέν εἶναι ἁπλῶς ἕνα «φαινόμενο τῆς
νεολαίας», δέν εἶναι μιά «παρέκκλιση» ἤ μιά «κακή περίοδος». Εἶναι ὁ καθρέφτης
ὁ δικός μας. Οἱ νέοι δέν γεννήθηκαν ἔτσι. Διαμορφώθηκαν ἔτσι. Πῶς νά σταθεῖ
ὁ νέος σέ ἕναν κόσμο δίχως ἀξίες, δίχως πρότυπα καί παραδείγματα, σέ ἕναν ἄκοσμο
κόσμο, πού ἔβαλε τόν Θεό στό περιθώριο τῆς ζωῆς του; Μένει μόνος χωρίς πυξίδα,
χωρίς ρίζες, χωρίς προοπτική. Καί τότε ἤ βυθίζεται στήν ἀπάθεια ἤ ἐκρήγνυται.
Ἀναμφισβήτητα, ἡ κρίση τῆς νεότητας συνιστᾶ κρίση πολιτισμοῦ. Τό πρόβλημα εἶναι βαθύτατα ὑπαρξιακό.
Οἱ ἐξαρτήσεις ἀποκαλύπτουν συχνά ἐσωτερικό κενό, ὑπαρξιακή ἀγωνία, μιά χαίνουσα
πληγή. Ὁ νέος ἀναζητᾶ διέξοδο ἀπό
τόν πόνο, τή μοναξιά, τήν ἀπελπισία, ἀλλά καταλήγει σέ μιά ψεύτικη
«παρηγοριά», πού τόν ὁδηγεῖ σέ ἀκόμη μεγαλύτερη σκλαβιά. Ἐπιβάλλεται ὅλοι μας νά συνειδητοποιήσουμε
τήν εὐθύνη πού ἔχουμε. Αὐτά τά περιστατικά εἶναι ἕνα σῆμα κινδύνου, μία ἀπεγνωσμένη
κραυγή γιά βοήθεια, πού μᾶς καλεῖ νά σκύψουμε καί νά δοῦμε τά λάθη μας.
Σίγουρα ἡ σημερινή γενιά τῶν νέων δέν εἶναι ἡ πρώτη πού ἐπιδίδεται
σέ καταχρήσεις καί σέ ξέφρενες ἐπαναστάσεις. Ὅμως, παλιά ὑπῆρχε γιά τά περισσότερα
παιδιά ἀντίβαρο στό σπίτι, μιά αὐστηρή καί συνάμα στοργική φωνή ἤ ἀκόμα καί μιά
προσευχή ἀπό κάποια μάνα, πού ἀγωνιοῦσε καί ἐναπέθετε τή λαχτάρα της στή μάνα
– Παναγία. Σήμερα πόσα σπίτια ἔμειναν
νά διατηροῦν αὐτή τήν ἄμυνα;
Οἱ παλαιότερες γενιές εἶχαν κανονική παιδική ἡλικία καί ὅσα
πολύτιμα ἐφόδια καί πνευματικά ἀντισώματα μποροῦσε νά προσφέρει αὐτή. Τώρα ἡ παιδική ἡλικία ἔχει σμικρυνθεῖ
καί διαρκεῖ μόνο, ὥσπου νά γνωρίσει τό παιδί τήν τηλεόραση, τό τάμπλετ καί τό
σχολεῖο. Ὁ δικαιωματισμός ἀπό τήν πλευρά του μοιράζει πλῆθος ἐπικίνδυνες ἐξουσίες
σέ ἄγουρα πλάσματα, πού δέν ἔχουν ἱκανότητα νά τίς διαχειριστοῦν καί οὔτε γονεῖς
διατεθειμένους νά καθοδηγήσουν. Πορεύεται ὁ νέος χωρίς ὑψηλότερους στόχους
στή ζωή, χωρίς νόημα ἐγκαρτέρησης, κολυμπώντας στά ἀγαθά, στερημένος ὅμως ἀπό ἰδανικά. Ἔτσι ἔχουμε μιά νεολαία πού
μεγαλώνει μέ τό «θέλω ἐδῶ καί τώρα» καί μπαίνει σέ πρόωρη κατάθλιψη.
Ὅσο ὁ περίγυρος βρίσκεται στήν ἄρνηση καί στήν ἀποστασία, ὅσο
τά μέσα ἐνημέρωσης καί κοινωνικῆς δικτύωσης παραμένουν στήν ἀχρειότητα καί εὐτέλεια
καί μεταδίδουν τήν ἀθλιότητα καί ποταπότητα, ἡ λύση τοῦ προβλήματος δέν θά εἶναι
ποτέ ἐφικτή. Συγκλονιστική ἀντηχεῖ
ἡ φωνή – σύνθημα ἀπό κάποιους ἐξαρτημένους: «Ἄν θέλετε νά γιατρέψετε τούς τοξικομανεῖς,
γιατρέψτε πρῶτα τήν ἄρρωστη κοινωνία σας!». Καί ἡ θεραπεία ἡ ἀποτελεσματική καί
σωτήρια εἶναι μία: νά ἐπιστρέψουμε ὅλοι στό σπίτι τοῦ Πατέρα μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου