12 Απρ 2025

Ἡ ὑμνογραφία τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδας.

 

Κείμενο τοῦ π. Γεωργίου Μεταλληνοῦ πού ἀποστομώνει κάθε ὑπερασπιστή τῶν λεγόμενων λατρευτικῶν ἑβδομάδων μέ συναυλίες καί παραστάσεις μέσα στούς Ἱερούς μας Ναούς. 

Ἡ ὑμνογραφία τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδας.

π. Γεώργιος Μεταλληνός

   Ἡ Μεγάλη Ἑβδομάδα ἀνακεφαλαιώνει ὅλη τὴν ἀνθρώπινη Ἱστορία, τὴν δημιουργίᾳ, τὴν πτώση, τὴν ἐν Χριστῷ ἀνάπλαση καὶ ἀναδημιουργία. Ὁ Χριστός, ὁ σταυρωμένος καὶ ἀναστὰς Κύριος τῆς Ἐκκλησίας καὶ τῆς Ἱστορίας, προβάλλεται μέσα ἀπὸ τὶς ἱερὲς Ἀκολουθίες, ὡς Αὐτὸς ποὺ δίνει λύση στὴ διαχρονικὴ τραγῳδία τοῦ ἀνθρώπου καὶ νοηματοδοτεῖ τὴν Ἱστορία.

    Ὑπάρχει δὲ συνοχὴ καὶ συνέχεια στὰ ἀναγιγνωσκόμενα, ἀδόμενα καὶ τελούμενα στὴ Λατρεία, ποὺ ἀποδυναμώνεται ὅμως μὲ τὴν ἀποσπασματικότητα τῆς μετοχῆς, σ᾿ ἀντίθεση μὲ τὴν μοναστικὴ λειτουργικὴ πράξη. Ἡ καταφυγὴ τῶν φιλακολούθων στὰ μοναστήρια αὐτὲς τὶς μέρες, καὶ μάλιστα τὰ ἁγιορείτικα, αὐτὸ τὸ νόημα ἔχει: τὴν δυνατότητᾳ βιώσεως ὅλου του φάσματος τῆς προσφερόμενης, ἀπὸ τὴν λατρείᾳ, ἀνακεφαλαιώσεως τῆς σωτηρίας ἀνθρώπου καὶ κόσμου.

   Ἡ παροντοποίηση τῶν συνδεομένων μὲ τὰ Πάθη τοῦ Χριστοῦ ἱστορικῶν σωτηριωδῶν γεγονότων πραγματοποιεῖται μὲ τὰ δρώμενα (λιτάνευση τῆς εἰκόνας τοῦ Νυμφίου, τοῦ Μυστικοῦ Δείπνου, τοῦ Σταυροῦ, τοῦ Ἐπιταφίου, Ἀποκαθήλωση), ἀλλὰ κυρίως μὲ τὸ βασικότερο μέσον της ἐκκλησιαστικῆς μας λατρείας, τὸν λόγο τοῦ ὕμνου καὶ τὸ μουσικὸ ἔνδυμά του, τὸν ὑπέροχο αὐτὸ διφυῆ φορέα καὶ ἐκφραστὴ τῆς ὀρθόδοξης πίστης. Ὁ λειτουργικὸς ὕμνος συνιστᾷ τὴν καρδιὰ τῆς ἐκκλησιαστικῆς λατρείας, διότι οἱ δυνατότητες ποὺ προσφέρει ὁ ποιητικὸς λόγος καθιστοῦν τὴν ὑμνογραφία τὸ προσφορότερο μέσο γιὰ τὴν μυσταγωγία τοῦ σώματος-συνάξεως. Ὁ ὕμνος μεταβάλλει τὴν λατρεία σὲ ἀσίγαστο στόμα τῆς ἐκκλησιαστικῆς κοινωνίας, ποὺ δίνει καθημερινὰ τὴν μαρτυρία καὶ ὁμολογία τῆς πίστεώς της, τῆς ἐμπειρίας τῆς σωτηρίας της. Ποιητικὸς ὅμως λόγος καὶ μελῳδία συνάπτονται στὸν ὀρθόδοξο λειτουργικὸ ὕμνο ἐμπροϋπόθετα, ἀφοῦ ἡ ἐκκλησιαστικὴ Τέχνη στὴν Ὀρθοδοξία δὲν ὑπάρχει ποτὲ αὐτόνομα καὶ αὐθυπόστατα, ἀλλὰ λειτουργικὰ καὶ διακονικά, προσφέροντας μέσα γιὰ τὴν προσέγγιση τοῦ μυστηρίου τῆς σωτηρίας. Ἡ Τέχνη τῆς Ὀρθοδοξίας κινεῖται στὸ μεταίχμιο κτιστοῦ καὶ ἀκτίστου, γεφυρώνοντας χαρισματικὰ τὴν ἀπόστασή τους ὡς ἱστορικὴ σάρκα τῆς θεανθρώπινης πραγματικότητας τῆς Ἐκκλησίας.

   Ἔτσι ὁ Ὕμνος, ὡς λόγος πατερικός, γίνεται ποιμαντικὸ μέσο γιὰ τὴν οἰκοδομὴ τῶν πιστῶν. Προσφέρει τὴν θεογνωσίᾳ καὶ θεολογία τῆς καθαρμένης καὶ φωτισμένης ἀπὸ τὸ ἅγιο Πνεῦμα καρδιᾶς τῶν Ἁγίων, ποὺ θεολογώντας ποιητικά, βλάπτουν τὸν κάλαμο στὰ νάματα τῆς πίστεώς τους καὶ στὰ δάκρυα τῆς μετανοίας τους. Μεγάλοι Πατέρες καὶ Μητέρες μᾶς εἶναι ποιητὲς καὶ μελῳδοὶ τῶν ὕμνων τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος. Σωφρόνιος Ἱεροσολύμων, Κοσμᾶς Μαϊουμᾶ, Μᾶρκος Ὑδροῦντος, Ἀνδρέας Κρήτης, Κασσιανὴ ἢ Κασσία εἶναι τὰ γνωστότερα ὀνόματα, ποὺ μετασκευάζουν σὲ «τραγούδι» τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ σώματος καὶ «Θεο-λογία» τὴν πνευματικὴ-καρδιακὴ ἐμπειρία τους.

   Ἂν ὅμως ὁ ὑμνογραφικὸς λόγος εἶναι φωνὴ τῆς Ἐκκλησίας, ἡ μουσικὴ (μελῳδία) εἶναι τὸ κατάλληλο ἔνδυμά της. Ὑπάρχει γιὰ τὸν λόγο, «τῶν ρημάτων τὴν δύναμιν» καὶ ὄχι ὡς αὐθυπόστατο καλλιτεχνικὸ μέσο. Στόχος της δὲν εἶναι ἡ τέρψη ἢ ἡ συναισθηματικὴ διέγερση ἀλλὰ ἡ ὑποβοήθηση τοῦ λόγου γιὰ νὰ διεισδύσει στὰ βάθη τῆς ὕπαρξης, δημιουργώντας διάθεση προσευχητική, κατάνυξη καὶ αὐτομεμψία. Δὲν εἶναι μουσικὴ ἀκροάματος («οὐκ ἔστι θέατρον ἡ Ἐκκλησία, ἵνα πρὸς τέρψιν ἀκούωμεν», παρατηρεῖ ὁ Ἱ. Χρυσόστομος), ἀλλὰ λειτουργική. Διακονεῖ τὸ μυστήριο τοῦ ἔνσαρκου Λόγου, ἐπενδύοντας τὸν θεολογικὸ λόγο, γιὰ νὰ μπορεῖ τὸ ἐκκλησιαστικὸ σῶμα νὰ «πλέκει» εἰς τὸν Θεῖον Λόγο-Χριστὸ «ἐκ λόγων μελῳδίαν». Γι᾿ αὐτὸ καὶ δὲν βρῆκαν στὴ λατρεία τῆς Ἐκκλησίας, ὡς Ὀρθοδοξίας, ποτὲ θέση τὰ μουσικὰ ὄργανα. Στὴν Ἐκκλησία, «ὄργανον» γλυκύφθογγο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος γίνεται ὁ πιστὸς («Αὐτὸς ὁ ἄνθρωπος ψαλτήριον γενόμενος», κατὰ τὸν Μ. Ἀθανάσιον), μὲ τὴν καθαρὴ ἀπὸ πάθη καρδιά του. Χωρὶς τὴν καθαρότητα τῆς καρδιᾶς, ἄλλωστε, δὲν μπορεῖ νὰ ζήσει κανεὶς τὰ γεγονότα τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος καὶ τοῦ Πάσχα. Προχωρώντας γιὰ τὴν «τελετὴ» τῆς Ἀναστάσεως, τὴν νύχτᾳ τοῦ Μεγάλου Σαββάτου, θὰ ψάλουμε. «…καὶ ἡμᾶς τοὺς εὐσεβεῖς καταξίωσον ἐν καθαρᾷ καρδία Σὲ δοξάζειν». Εἶναι ἡ «καλὴ καρδιά», γιὰ τὴν ὁποία εὔχεται ὁ λαός μας στὰ πανηγύρια καὶ στὶς χαρές του, ὑψώνοντας τὸ κρασοπότηρο. Γιατί, χωρὶς «καλὴ καρδιὰ» δὲν ὑπάρχει δυνατότητα κοινωνίας μὲ τοὺς συνανθρώπους μας καὶ χωρὶς «καθαρὰν καρδίαν» χάνεται ἡ δυνατότητα μετοχῆς στὴν Ἄκτιστη Θεία Χάρη.

    Αὐτὲς εἶναι οἱ ἐκκλησιολογικὲς καὶ θεολογικὲς ἀρχές, ποὺ διέπουν τὸν ὑμνογραφικὸ λόγο (καὶ) τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος καὶ τὴν μουσικὴ-μελῳδία του, καθιερωμένες ἀπὸ τὴν ἁγιοπνευματικὴ συνείδηση, ταυτιζόμενη μὲ τὴν ὀρθόδοξη αὐτοσυνειδησία. Γι᾿ αὐτὸ καὶ ὁ λαὸς – ὅλοι μας δηλαδὴ- μετέχει μὲ κατάνυξη καὶ συμψάλλει τὰ βασικὰ τροπάρια («Ἰδοὺ Ὁ Νυμφίος ἔρχεται …», «Τὸν νυμφῶνά Σου βλέπω…», τὰ «Ἐγκώμια» τοῦ Ἐπιταφίου κ.ἄ.π.). Ἀπὸ τὴν στιγμή, ποὺ τὸ ἐκκλησιαστικὸ σῶμα χάνει τὴν δυνατότητᾳ παρακολούθησης τοῦ ὑμνογραφικοῦ λόγου καὶ τῆς συμψαλμῳδίας, ἐλέγχεται ἡ (ἐνίοτε μὴ θεολογοῦσα) ψαλτικὴ τέχνη, ποὺ ἀποβαίνει περισσότερο «τέχνη» καὶ λιγότερο διακονικὸ ἔνδυμα τοῦ λόγου. Τότε σκοπὸς γίνεται τὸ ἀκρόαμα καὶ ὄχι ἡ κατανυκτικὴ συμμετοχή. Ἔτσι, ὅμως, «δυτικοποιεῖται» ἡ ἐκκλησιαστικὴ Τέχνη καὶ ἐκκοσμικεύεται ἡ Λατρεία.

Ἄρθρο στὴν ἐφημερίδα Παρὸν τῆς Κυριακῆς, 12-04-2009
http://www.paron.gr/v3/new.php?id=40094&colid=&catid=26&dt=2009-04-12%200:0:0

…………………………………………..

Δείτε σχετικά και:

-Η Ψευτολατρευτική Εβδομάδα της Θεσσαλονίκης, ο γενικότερος μαγαρισμός των ναών μας

-«ΛΑΤΡΕΥΤΙΚΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ»: Οἱ Ἱεροί μας Ναοί ἀποϊεροποιοῦνται.

-Μην πληγώνετε άλλο τα αισθήματα των Ορθοδόξων Πιστών.

-Μας φραγκεύουνε ανοιχτά στην Ευαγγελίστρια Πειραιώς.

-Φως και σκότος στο φως της Αναστάσεως του Κυρίου!

-Και κλαρίνο σε Ναό της Μητροπόλεως Φθιώτιδος για τα Πάθη και την Ανάσταση του Κυρίου!

-Διαμαρτυρία ενοριτών του Ιερού Ναού της Παναγίας Αχειροποίητου προς τoν μητροπολίτη Θεσσαλονίκης.

-«Λατρευτική Εβδομάδα» στη Θεσσαλονίκη από 4 έως 12 Απριλίου

-Με «θρησκευτική ευλάβεια» τίμησαν την Ορθόδοξη μητέρα!

-Κύριο έργο των σημερινών αναξίων δεσποτάδων αναδεικνύεται η αποϊεροποίηση των Ναών.

-Η παγερή αδιαφορία των λογιζόμενων Χριστιανών είναι πολύ χειρότερη από την επέλαση της εκκοσμίκευσης στην Εκκλησία που παρασέρνει τους πολλούς.

-Μία πανδημική νόσος τῶν ποιμένων

-Μπορισπόλ Αντώνιος: «Μας πονάει που βεβηλώνουν τις Εκκλησίες μας»

-Πρεσβυτέρες και πρωτοπρεσβύτεροι χαλάνε την Πίστη.

-Αποϊεροποίηση με αντιπερισπασμούς. Καθιέρωσαν το αρμόνιο και το μαντολίνο μέσα στους Ιερούς Ναούς.

-Στην Σύρο «τίμησαν» τον Άγιο Νικόλαο στο Ναό του με «τραγούδια που αγαπήσαμε»!

-Η κατρακύλα ξεκίνησε με τις βυζαντινές χορωδίες μέσα στους Ναούς.

-Μητρόπολη Σύρου: «Πνευματική» μουσική εκδήλωση με βιολί, κιθάρα, πιάνο, φλογέρα και νεανική χορωδία !

-Ἡ Ἐκκλησία, χῶρος συναυλίας;

-ΤΑ ΑΝΟΡΘΟΔΟΞΑ

-Πολιτισμὸς δίχως ἠθικὰς ἀρχάς

-Συναυλία με τενόρο και σοπράνο σε Ελληνορθόδοξη εκκλησία της Νέας Υόρκης.

-Σπήλαιο ληστών ! Σχολιασμός του Νικόλαου Σωτηρόπουλου για την βεβήλωση των Ιερών Ναών.

-Τά «ἔμμορφα τραγούδια» καί οἱ…δύσμορφες συνήθειες

-Κοσμική συναυλία στον Ι.Ν. Αγίας Τριάδος Νέας Φιλαδελφείας, παρουσία του Μητροπολίτη Γαβριήλ.

-«Οἱ καθεδρικοί ναοί τῆς Μεγάλης Βρετανίας στό στόχαστρο τῆς πολιτισμικῆς τρομοκρατίας»

-Σε τι αποσκοπούν οι κοσμικού τύπου εκδηλώσεις σε Ναούς;

-Συναυλία «θρησκευτικής μουσικής» ως «πολιτιστικό γεγονός» με λίγο Επίδαυρο !

-Ρεμπέτικο σε Ορθόδοξο Ναό στην Αγγλία. Χτυπούν με λύσσα την Εκκλησία (ΒΙΝΤΕΟ).

Ρεσιτάλ κιθάρας στον Ιερό Ναό του Αγίου Πέτρου στο Άργος!

 -“Θεέ μου τι μπλε ξοδεύεις για να μη σε βλέπουμε”!

-Και ο Ελισαίος της Σιμωνόπετρας στα ξεφτιλίκια της Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης.

-Ι.Μητρ. Θεσσαλονίκης, Λατρευτική εβδομάδα: Οδοιπορικό στο Θείο Δράμα με Καζαντζάκη

-Η βεβήλωση του Ι.Ν.Αγ. Παντελεήμονος Αχαρνών (12.12.2010) από τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο

-Βίντεο από τα επεισόδια στην συναυλία του Αγίου Παντελεήμονα

-Με συναυλία σε Ιερό Ναό πιστεύει η Αρχιεπισκοπή Αθηνών ότι θα ενώσει τους ανθρώπους;

-Πρωτοπρ. Θεόδωρος Ζήσης, Η βεβήλωσις του Ι.Ν.Αγ. Παντελεήμονος Αχαρνών (2)

-Πρωτοπρ. Θεόδωρος Ζήσης, Η βεβήλωσις του Ι.Ν.Αγ. Παντελεήμονος Αχαρνών (1)

-O Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος πιστεύει ότι η εκκλησία συμβάλει στην παραγωγή πολιτισμού με συναυλίες μέσα σε ιερούς ναούς;(Φωτο&βίντεο)

-Οι Ιεροί Ναοί αποϊεροποιούνται και οι λεγόμενοι ποιμένες κοιμούνται.

-Πρωτοπρ. Θεόδωρος Ζήσης, Η βεβήλωσις του Ι.Ν.Αγ. Παντελεήμονος Αχαρνών (Βίντεο)

-Μετατρέπουν τους Ιερούς Ναούς σε συναυλιακά κέντρα.

-Σὲ ἄλλη…πίστα πιά τὸ παιχνίδι τῆς ἐκκοσμίκευσης!

-Με τις κοσμικές συναυλίες μέσα στους Ιερούς Ναούς, χαλάνε την λαϊκή ευσέβεια.

-Σε ποιούς ανήκουν οι Ναοί; ΔΗΜΑΡΧΟΣ απευθύνει κάλεσμα σε μουσική εκδήλωση που θα γίνει μέσα σε Ιερούς Ναούς.

-Την Κυριακή της Ορθοδοξίας έκαναν τον Ι. Ναό του Αγίου Αθανασίου στην Θεσσαλονίκη μπουζουκλερί!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου