Στις 20 Δεκεμβρίου 2010 στα πλαίσια των ομιλιών της Σχολής Γονέων μίλησαν για τα νέα σχολικά βιβλία ο κ.Τσολάκης Χρήστος, ομότιμος καθηγητής της Νεοελληνικής.Γλώσσας του Α.Π.Θ. κι ο κ. Νατσιός Δημήτριος ,δάσκαλος και θεολόγος.
Το λόγο πήρε πρώτα ο κ.Νατσιός που έκανε μία περιδιάβαση στα κακώς κείμενα των βιβλίων της γλώσσας δημοτικού και γυμνασίου. Αρχίζοντας από τους προγόνους μας και συγκεκριμένα από την περί παίδων αγωγή του Πλουτάρχου αναφέρθηκε στο αθάνατο και θείο αγαθό της παιδείας. Ο τρόπος αγωγής είναι αυτός που καθορίζει τη μετέπειτα ζωή των παιδιών έστω κι αν έχουν κοινούς γονείς και σχολεία. Κατά τον Ιωάννη τον Χρυσόστομο τα αγαθά της αγωγής αποτυπώνονται από την τρυφερή ηλικία των παιδιών. Και στον περίφημο λόγο του Κολοκοτρώνη στην Πνύκα το 1838 ο Γέρος του Μοριά τονίζει τον κόπο για τη μάθηση-όχι τεμπελιά και πολυτέλεια-για τους εαυτούς τους και το καλό της κοινότητας. Γιατί όταν ευτυχεί η πατρίδα ευτυχούν κι οι πολίτες.
Τονίστηκαν ιστορικές αξίες για να προβληματιστούμε για το σήμερα, τη σημερινή κατάσταση στην παιδεία, στα σχολεία και στα βιβλία. Τα τελευταία 40 χρόνια μετασχηματίστηκε απότομα η ελληνική κοινωνία είτε με τη μετάλλαξη των αξιών σε ιδεολογίες επί χούντας είτε με την ανύψωση των δυτικών ιδεωδών –υλικών- σε πρότυπα ζωής είτε με το κυνήγι του γρήγορου πλουτισμού-τα λίγα με κόπο και τα πολλά με κόλπο .Κατά τον Ελύτη από αριστοκράτες γίναμε λακέδες. Ακολούθησε ,παρά τον πλούτο, ένδεια αξιών, προτύπων –εκτός αυτών της τηλεόρασης που εξ’ηλιθιώνει- και γλώσσας. Λιγόστεψαν οι αφοσιωμένοι δάσκαλοι αφού μετασχηματίστηκαν σε φροντιστές ή ψευτοσυνδικαλιστές.
Με την αναφορά του ο κ. Νατσιός σε συγκεκριμένα παραδείγματα από τα βιβλία της Νεοελληνικής Γλώσσας δημοτικού και γυμνασίου απέδειξε την αποδόμηση των αξιών που γαλούχησαν γενιές όπως την αγάπη για την πατρίδα, τον Χριστό, την οικογένεια, την παράδοση, τη λογοτεχνία, το δημοτικό τραγούδι, τους ήρωες. Από τα παραθέματα φάνηκε ότι επιλέγονται ή και λογοκρίνονται κείμενα, υποχωρεί η στιβαρή λογοτεχνία ,υπερτονίζονται τα δικαιώματα των παιδιών χωρίς να αναφέρονται οι υποχρεώσεις τους ,γελοιοποιούνται δάσκαλοι, οικογένεια και ιερείς, απαξιώνονται οι αρετές-π.χ. η ελεημοσύνη είναι εκδήλωση εγωισμού, ενώ η φιλοζωία η ύψιστη μορφή αγάπης. Κι όλα αυτά για την προσαρμογή στη σύγχρονη εποχή του καταναλωτισμού, ατομισμού, της αγοράς εργασίας και των κατευθύνσεων της τηλεόρασης-πρόωρη σεξουαλικότητα, μάγισσες, συνταγές μαγειρικής, αφίσες, διαφήμιση ζώδια.
Παίρνοντας το λόγο ο κ. Τσολάκης παραδέχτηκε ότι έτσι περίπου είναι τα βιβλία και είναι τα χειρότερα από ιδρύσεως ελληνικού κράτους. Ο ίδιος ως ειδήμων δάσκαλος έστειλε επιστολή στον τότε υπουργό Παιδείας το 2003 χαρακτηρίζοντας ακατάλληλους τους συγγραφείς κι ιδιαίτερα της Γραμματικής της Ε και Στ τάξης Δημοτικού που ευτυχώς δεν κυκλοφόρησε. Τόνισε μάλιστα ότι το δυσκολότερο βιβλίο είναι της Α δημοτικού και πρέπει να γράφεται από σπουδαίο παιδαγωγό και δάσκαλο με πείρα της σχολικής τάξης.
Πρότεινε την ίδρυση ενός Ινστιτούτου για συγγραφείς σχολικών βιβλίων που θα συμμετέχουν δάσκαλοι με έμπειρες πένες και των τριών βαθμίδων που θα δοκιμάζονται στην τάξη και θα βελτιώνονται. Η εργασία θα επιβλέπεται από δοκιμασμένους γνωστούς επιστήμονες όπως επί υπουργού Ράλλη το 1976 Στασινόπουλος, Πέτρος Χάρης , Κριαράς ,Λίνος Πολίτης ,Τσομπανάκης ,Καρανικόλας ,Τσολάκης για τη γραμματική της Νεολληνικής Γλώσσας. Το ίδιο έγινε και το 1938 επί Μεταξά με Τζάρτζανο ,Ανδριώτη ,Τριανταφυλλίδη –η αφρόκρεμα των δασκάλων της γλώσσας γιατί γράφουν το βιβλίο του έθνους στο οποίο θα στηριχθούν όλοι οι επιστήμονες.
Σήμερα γράφονται παρωδίες βιβλίων ,με προδιαγραφές ,μεθοδολογία και μοντέλα ενώ πρέπει να βιώνεται το κλίμα της σχολικής τάξης κι ο δάσκαλος-συγγραφέας να βγάζει δυνάμεις από την ψυχή του. Ποιος λοιπόν φταίει για όλα αυτά; Τις πταίει; Κι οι πολιτικοί κι εμείς.Γιατί δεν αναγεννηθήκαμε. Καθηλώθηκε ο λαός από την Τουρκοκρατία ,τη Βαυαροκρατία ,τους κοτζαμπάσηδες. Χρειάζεται παιδεία-δράξασθε παιδείας μήποτε οργισθή Κύριος-.Το πρόβλημα σήμερα δεν είναι μόνο οικονομικό, είναι κυρίως ηθικό. Ηθικό και πνευματικό. Κι η Ελλάδα έχει χρέος να ξαναδώσει πάλι το φως της στην επηρμένη Ευρώπη που όταν συνέλθει θα το ζητήσει.
Με τα ζωντανά παραδείγματα του κ΄Νατσιού και το λόγο του κ.Τσολάκη που καθήλωσε το πολυπληθές ακροατήριο ήταν επόμενο να δημιουργηθεί ζωντανός κι ενδιαφέρων διάλογος ο οποίος κράτησε καθηλωμένους τους ακροατές της Σχολής Γονέων για περισσότερο από 3 ώρες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου