Τα χαρακτηριστικά του νέου Λυκείου
Το υπουργείο δίνει έμφαση στην ελληνική γλώσσα αλλά και τις ξένες, ενώ μειώνει τα υποχρεωτικά μαθήματα αυξάνοντας τα επιλογής
Του Αποστολου Λακασα
Ο πλήρης ανασχεδιασμός του Λυκείου όσον αφορά τη δομή του αναλυτικού προγράμματος, την ύλη και τα βιβλία, ώστε το νέο πρόγραμμα να εφαρμοσθεί από τους μαθητές της Α΄ Λυκείου το επόμενο σχολικό έτος 2010-2011, τίθεται επί τάπητος στο υπουργείο Παιδείας με στόχο οι επιτροπές που έχουν αναλάβει την προετοιμασία των αλλαγών να παρουσιάσουν μέσα στον Νοέμβριο την πρότασή τους στην ηγεσία του υπουργείου.
Μετά τις αντιδράσεις που υπήρξαν από διάφορες ενώσεις καθηγητών (χημικοί, φυσικοί, πληροφορικής) στα μαθήματα των οποίων υπήρξε -με βάση ορισμένα πρώτα σχέδια- μείωση ωρών, καθώς και από πολιτικά κόμματα (κυρίως για τη μετατροπή της Ιστορίας από υποχρεωτικό σε μάθημα επιλογής), το υπουργείο επιχειρεί να βρει τη χρυσή τομή. Ετσι, ο κορμός των βασικών μαθημάτων εξετάζεται να περιλαμβάνει τα Αρχαία και τα Νέα Ελληνικά, τα Μαθηματικά, τις Φυσικές Επιστήμες, τη Φυσική Αγωγή, τα Αγγλικά και την Ιστορία. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να μειωθούν τα μαθήματα των επιλογών, όπως και οι θεματικές τους ενότητες το πολύ σε τέσσερις.
Ειδικότερα, η πρόθεση του υπουργείου είναι να αλλάξει η δομή του Λυκείου, δίνοντας πλέον έμφαση στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και ξένων γλωσσών, με παράλληλη μείωση των υποχρεωτικών μαθημάτων και αύξηση των μαθημάτων επιλογής. Ταυτόχρονα, θα δρομολογηθούν αλλαγές στον τρόπο διδασκαλίας των μαθημάτων, αλλά και τον τρόπο αξιολόγησης των μαθητών (για παράδειγμα, θα καθιερωθεί η ερευνητική εργασία). Εξειδικεύοντας το σχέδιο, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», εξετάζονται τα ακόλουθα:
- Στην Α΄ Λυκείου θα διατηρηθεί η διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, της Ιστορίας, των Μαθηματικών, της Φυσικής και Χημείας, ενώ θα δίνεται βάρος στα Αγγλικά και τη Γυμναστική (από τρεις ώρες). Ταυτόχρονα, θα υπάρχουν τέσσερις ομάδες μαθημάτων επιλογής οι οποίες θα αφορούν τις θεματικές ενότητες της Αρχαιογνωσίας, των Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών, της Τέχνης και Πολιτισμού και των Ξένων Γλωσσών.
- Στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου πρόθεση του υπουργείου είναι να διατηρηθεί η αρχική στόχευση τα υποχρεωτικά μαθήματα να μειωθούν ώστε οι μαθητές να έχουν τη δυνατότητα να διαλέγουν μαθήματα επιλογής τα οποία είναι κοντά στα ενδιαφέροντά τους και σε αυτό που επιθυμούν να σπουδάσουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Στόχος του υπουργείου είναι η δομή του προγράμματος Λυκείου να έχει χαρακτηριστικά που προσιδιάζουν στη δομή του προγράμματος International Baccalaureate (IB).
- Ο αρχικός σχεδιασμός ήταν μεταξύ των υποχρεωτικών μαθημάτων να είναι η Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, τα Αγγλικά, η Φυσική Αγωγή, ενώ υπήρχαν και ώρες για δραστηριότητες σε περιβαλλοντικά και κοινωνικά θέματα. Μετά τις αντιδράσεις που υπήρξαν, εξετάζεται να συμπεριληφθούν στον κορμό των υποχρεωτικών μαθημάτων τα Μαθηματικά, οι Φυσικές Επιστήμες και η Ιστορία.
- Η προσθήκη επιπλέον υποχρεωτικών μαθημάτων θα περιορίσει τις ώρες των μαθημάτων επιλογής, των οποίων τα θεματικά καλάθια θα μειωθούν από τα αρχικά έξι σε τέσσερα το πολύ.
- Οι επιλογές των μαθητών στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου θα είναι καθοριστικές διότι το υπουργείο εξετάζει για την εισαγωγή στα ΑΕΙ να συνυπολογίζεται και ο βαθμός της Β΄ και Γ΄ Τάξης Λυκείου, που θα προκύπτει και από ενδοσχολικές εξετάσεις.
- Ως προς το σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ, η συζήτηση θα ανοίξει μετά την ολοκλήρωση του σχεδιασμού για το Λύκειο. Βέβαια, πρόθεση του υπουργείου είναι η πρόσβαση να εξακολουθεί να γίνεται μέσω πανελλαδικών εξετάσεων αλλά σε λιγότερα από σήμερα μαθήματα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου