Μετά τη λήξη των εργασιών της Μικτής Επιτροπής Θεολογικού Διαλόγου (ΜΕΘΔ) μεταξύ Ορθοδόξων και Παπικών που έγινε στην Πάφο, το τελικό ανακοινωθέν που βγήκε έχει ως εξής:
Η ενδεκάτη Συνάντηση της Διεθνούς Μικτής Επιτροπής επί του Θεολογικού Διαλόγου μεταξύ της Ορθοδόξου Εκκλησίας και της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας πραγματοποιήθηκε στην Πάφο της Κύπρου, πόλη με πλούσια ιστορία, η οποία υποδέχθηκε τρεις Αποστόλους, Παύλο, Βαρνάβα και Μάρκο. Η Συνάντηση έλαβε χώρα από 16 έως 23 Οκτωβρίου 2009, με γενναιόδωρη και αδελφική φιλοξενία τής Ορθοδόξου Εκκλησίας της Κύπρου.
Στήν Συνάντηση συμμετείχαν είκοσι μέλη εκ μέρους της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, ενώ αρκετοί δεν ηδυνήθησαν να παραστούν. Με εξαίρεση το Πατριαρχείο Βουλγαρίας, εκπροσωπήθηκαν όλες οι Ορθόδοξες Εκκλησίες:
Οικουμενικό Πατριαρχείο, Πατριαρχείο Αλεξανδρείας, Πατριαρχείο Αντιοχείας, Πατριαρχείο Ιεροσολύμων, Πατριαρχείο Μόσχας, Πατριαρχείο Σερβίας, Πατριαρχείο Ρουμανίας, Πατριαρχείο Γεωργίας, Εκκλησία Κύπρου, Εκκλησία Ελλάδος, Εκκλησία Πολωνίας, Εκκλησία Αλβανίας και Εκκλησία Τσεχίας και Σλοβακίας.
Τις εργασίες της Επιτροπής διηύθυναν οι δύο συμπρόεδροί της, Καρδινάλιος κ. Walter Kasper και Μητροπολίτης Περγάμου κ. Ιωάννης, συμπαραστατούμενοι από τους δύο Γραμματείς : τον Μητροπολίτη Σασίμων κ. Γεννάδιο (Οικουμενικόν Πατριαρχείο) και τον Monsignor Eleuterio F. Fortino (Ποντιφικόν Συμβούλιον για την Προώθηση της Χριστιανικής Ενότητας).
Κατά τήν εναρκτήρια συνεδρία του Σαββάτου, 17ης Οκτωβρίου, τα μέλη της Επιτροπής καλωσόρισε με εγκαρδιότητα ο Μητροπολίτης Πάφου κ. Γεώργιος, υπογραμμίσας τη σπουδαιότητα της διεξαγωγής της συνάντησης αυτής στην αποστολική αυτή πόλη της Πάφου, γνωστή για την ιστορία όχι μόνο αυτής της νήσου αλλά και του συνόλου της Χριστιανοσύνης.
Το Σάββατο, 17 Οκτωβρίου, τα μέλη της Ρωμαιοκαθολικής αντιπροσωπείας ετέλεσαν τη Θεία Ευχαριστία στον Ρωμαιοκαθολικό Ναό του Τιμίου Σταυρού, στη Λευκωσία, προεξάρχοντος του Καρδιναλίου κ. Walter Kasper, παρόντων και των Ορθοδόξων μελών. Στην ομιλία του ο Καρδινάλιος εξέφρασε την ευγνωμοσύνη της Ρωμαιοκαθολικής Αντιπροσωπείας προς την Εκκλησία της Κύπρου και ιδιαίτερα στον Μητροπολίτη Πάφου κ. Γεώργιο για τη γενναιόδωρη φιλοξενία του και υπογράμμισε ότι το πνεύμα της ταπείνωσης και της αγάπης πρέπει να επικρατεί στο έργο της Μικτής Επιτροπής του Διαλόγου, τονίζοντας τους λόγους του Κυρίου: «και ος αν θέλη εν υμίν είναι πρώτος έσται πάντων δούλος» (Μκ 10, 44). Την επομένη, Κυριακή 18 Οκτωβρίου, τελέστηκε για τα μέλη της Ορθοδόξου αντιπροσωπείας Αρχιερατικό Συλλείτουργο στον Ιερό Ναό Παναγίας Φανερωμένης, στη Λευκωσία, προεξάρχοντος του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Κύπρου κ. κ. Χρυσοστόμου, παρόντων και των μελών της Ρωμαιοκαθολικής αντιπροσωπείας.
Ο Μακαριώτατος στην ομιλία του μεταξύ άλλων ετόνισεν : «Μαζί με όλες τις άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες υπογραμμίζουμε τη σταθερή εμμονή μας στους καθιερωμένους βασικούς πόλους της εκκλησιαστικής συνείδησης της πρώτης χιλιετίας του ιστορικού βίου της Εκκλησίας. Οι Οικουμενικές Σύνοδοι και οι μεγάλοι Πατέρες της πρώτης χιλιετίας αποτελούν εχέγγυο για την αυθεντική θεολογική ερμηνεία του μυστηρίου της εν Χριστώ Θείας οικονομίας αλλά και για την αυθεντική βίωσή του από τους πιστούς στο μυστήριο της Εκκλησίας, στο οποίο προεκτείνεται, υπό την καθοδήγηση του Αγίου Πνεύματος, η συνεχής και ενεργός παρουσία του Χριστού μέσα στον κόσμο, μέχρι της συντελείας του αιώνος».
Εν συνέχεια, οι συμπρόεδροι, Καρδινάλιος κ. Walter Kasper και Μητροπολίτης Περγάμου κ. Ιωάννης, συνοδευόμενοι από τους Μητροπολίτην Σασίμων κ. Γεννάδιον, Καρδινάλιον κ. Leonardo Sandri, Μητροπολίτην Κωνσταντίας-Αμμοχώστου κ. Βασίλειον και τον Αρχιεπίσκοπον κ. Roland Minnerath, επισκέφθηκαν τον Εξοχώτατον Πρόεδρον της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Δημήτρη Χριστόφια, στο Προεδρικό Μέγαρο. Ο κ. Πρόεδρος εξέφρασε την ελπίδα όπως ο σημαντικός αυτός διάλογος συνεχισθεί σε έναν κόσμο που παραμένει ακόμη διηρημένος, όπως συνεχίζει να παραμένει διηρημένη και η Κύπρος, και ευχήθηκε πρόοδο προς αποκατάσταση της κοινωνίας μεταξύ των δύο Εκκλησιών.
Τα μέλη της Επιτροπής επισκέφθηκαν το Βυζαντινό Μουσείο και παρεκάθησαν στο επίσημο γεύμα το οποίον παρέθεσε ο Αρχιεπίσκοπος κ.κ. Χρυσόστομος προς τιμήν των μελών της Επιτροπής στο Αρχιεπισκοπικόν Μέγαρον.
Το απόγευμα της ίδιας ημέρας οι εκπρόσωποι επισκέφθηκαν το Μετόχιο της Ιεράς Μονής Κύκκου, όπου τους υποδέχθηκε με θερμότητα ο Ηγούμενός της, Μητροπολίτης Κύκκου και Τυλληρίας κ. Νικηφόρος, καθώς και ο Μητροπολίτης Ταμασού και Ορεινής κ. Ησαΐας.
Εν συνεχεία, ο Μητροπολίτης Κωνσταντίας-Αμμοχώστου κ. Βασίλειος παρέθεσε επίσημο δείπνο στο Μητροπολιτικό Μέγαρο, στο Παραλίμνι. Κατά τη διάρκεια της εβδομάδος τα μέλη είχαν την ευκαιρίαν να επισκεφθούν επίσης την Ιερά Μονή του Αγ. Νεοφύτου και τους αρχαιολογικούς χώρους της Πάφου, που συνδέονται με τον Απόστολον Παύλο.
Κατά τήν πρώτην ημέρα των εργασιών, όπως είθισται, τα μέλη των δύο πλευρών, Ρωμαιοκαθολικών και Ορθοδόξων, συνεδρίασαν κεχωρισμένα ώστε να συντονίσουν το έργο του Διαλόγου.
Μεταξύ πολλών άλλων ζητημάτων, η Ορθόδοξη αντιπροσωπεία συζήτησε τις αρνητικές αντιδράσεις προς τον Διάλογο ορισμένων Ορθοδόξων κύκλων και έκρινε ομόφωνα ότι είναι εντελώς αβάσιμες και απαράδεκτες.
Επίσης κατεδίκασε την εκ μέρους τους διάδοση ψευδών και παραπλανητικών πληροφοριών. Όλα τα Ορθόδοξα μέλη της Επιτροπής επιβεβαίωσαν εκ νέου ότι ο Διάλογος συνεχίζεται με απόφαση όλων των Ορθοδόξων Εκκλησιών και διεξάγεται με πιστότητα στην Αλήθεια και την Παράδοση της Εκκλησίας.
Η Ρωμαιοκαθολική αντιπροσωπεία εθεώρησε το προσχέδιο κειμένου ως καλή βάση για το έργο της Επιτροπής και επιβεβαίωσε τη επιθυμία της να συνεχίσει το Διάλογο με συνέπεια και αμοιβαία εμπιστοσύνη, υπακούοντας στο θέλημα του Κυρίου.
Όπως είχε αποφασισθεί στην αμέσως προηγούμενη συνάντηση της Ολομελείας της Ραβέννας, 2007, η Επιτροπή εμελέτησε το θέμα «Ο ρόλος του Επισκόπου Ρώμης εν τη κοινωνία της Εκκλησίας κατά την πρώτην Χιλιετίαν», επί τη βάσει του προσχεδίου κειμένου που συνέταξε η Μικτή Συντονιστική Επιτροπή, η οποία συνεδρίασε στον Άγιο Νικόλαο, Κρήτης, το 2008.
Στις συζητήσεις της Ολομελείας η Επιτροπή εξέτασε το προσχέδιο κείμενο διεξοδικώς προβαίνοντας σε διορθώσεις, αλλαγές και συμπληρώσεις του.
Η Επιτροπή απεφάσισε την ολοκλήρωση των εργασιών της επί του προσχεδίου κειμένου το επόμενο έτος, με τη σύγκληση της Ολομελείας της Μικτής Επιτροπής. Δεδομένου ότι δεν έχει ολοκληρωθεί η επεξεργασία του τελικού κειμένου, οποιοδήποτε τυχόν κείμενον κυκλοφορήσει δεν είναι έγκυρο.
Η προσεχής Συνάντηση της Ολομελείας θα λάβει χώρα στη Βιέννη, Αυστρίας, από 20 έως 27 Σεπτεμβρίου 2010, και θα φιλοξενηθεί από τον Καρδινάλιο κ. Christoph Schönborn.
Η ενδεκάτη Ολομέλεια της Επιτροπής του Διαλόγου περάτωσε τις εργασίες της με την τέλεση Ορθοδόξου Εσπερινού στον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Θεοδώρου της Ιεράς Μητροπόλεως Πάφου. Εν συνέχεια, ο Μητροπολίτης Πάφου κ. Γεώργιος δεξιώθηκε τα μέλη της Επιτροπής στο Μητροπολιτικό Μέγαρο παρόντος και του Αρχιεπισκόπου Κύπρου κ. Χρυσοστόμου, ο οποίος προσέφερε σε όλους αναμνηστικά δώρα.
Η Συνάντηση της Μικτής Επιτροπής χαρακτηρίσθηκε από πνεύμα φιλίας, συνεργασίας και πλήρους εμπιστοσύνης. Τα μέλη της εκτίμησαν ιδιαιτέρως τη γενναιόδωρη φιλοξενία της Εκκλησίας της Κύπρου, και παρέθεσαν τη συνέχιση του Διαλόγου στις προσευχές των πιστών.
Πάφος, Κύπρος, 22 Οκτωβρίου 2009
πηγή: Ρομφαία
Ὑπέρ βωμῶν καί ἑστιῶν: «Ἡ προσδοκία τῶν Ἐθνῶν»
-
Τίτλος Ἐκπομπῆς: *«Ἡ προσδοκία τῶν Ἐθνῶν»* ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΗΣ: Χαράλαμπος
Ἂνδραλης ΚΑΛΕΣΜΕΝΟΣ: Λάμπρος Σκόντζος, Θεολόγος-Καθηγητής
Πριν από 9 ώρες
2 σχόλια:
Διαβάζουμε στο ανακοινωθέν μετά το πέρας των εργασιών της μικτής διεθνούς επιτροπής θεολογικού διαλόγου που τερματίστηκε στην Πάφο της Κύπρου :
"Το Σάββατο, 17 Οκτωβρίου, τα μέλη της Ρωμαιοκαθολικής αντιπροσωπείας ετέλεσαν τη Θεία Ευχαριστία στον Ρωμαιοκαθολικό Ναό του Τιμίου Σταυρού, στη Λευκωσία ... παρόντων και των Ορθοδόξων μελών... Την επομένη, Κυριακή 18 Οκτωβρίου, τελέστηκε για τα μέλη της Ορθοδόξου αντιπροσωπείας Αρχιερατικό Συλλείτουργο στον Ιερό Ναό Παναγίας Φανερωμένης, στη Λευκωσία ... παρόντων και των μελών της Ρωμαιοκαθολικής αντιπροσωπείας. ".
Σε κάποιο βιβλίο του ο διαφωτιστής μας κ. Χ. Γιανναράς - φίλος του, ομόφρων και πάντα εκθειαζόμενος ο π. Ζηζιούλας - μεμφόταν και κάκιζε τους ιερείς για την ευχή που λέγουν "υπέρ των παρακολουθούντων την θείαν και ιεράν μυσταγωγίαν ταύτην". Δεν θυμάμαι πώς ακριβώς το έγραφε, ούτε και σε ποιο, από τα πολλά βιβλία που έχει γράψει. Διαλυτικός και μεμψίμοιρος όπως πάντα, έλεγε ότι δεν είμαστε σε θέση να καταλάβουμε τη διαφορά μεταξύ του "παρακολουθούντων" και των "μετεχόντων". Μας θέλει να μετέχουμε.
Το θυμήθηκα τώρα, διαβάζοντας ότι οι μεν Ορθόδοξοι επίσκοποι κλπ. ήταν "παρόντες" στη λειτουργία που τέλεσαν (μετά μουσικής) οι παπικοί και από την άλλη μεριά, "παρόντες" ήταν και οι παπικοί στη δική μας Θεία Λειτουργία.
Το ερώτημα που τίθεται, σύμφωνα με τα γραπτά του Γιανναρά και του ομοϊδεάτη του π. Ζηζιούλα (συγγνώμη, αλλά δεν γνωρίζω ποιος υπαγορεύει σε ποιον αυτά που γράφει) είναι τούτο: Οι δικοί μας "παρόντες" τι ήταν; Μετέχοντες ή παρακολουθούντες; Αν αυτό το "παρόντες" σημαίνει "ωσεί" παρόντες, θα ήταν καλό να απουσίαζαν εντελώς. Το παρόντες σημαίνει παρόντες και δεν έχει καμιά σημασία αν ήταν παρακολουθούντες ή μετέχοντες.
Οι απλοί πιστοί άνθρωποι που βλέπουν τους παπάδες τους να βρίσκονται μέσα στο εκκλησίασμα κατά τη διάρκεια της παπικής συνάθροισης, δεν κάθονται να αναρωτηθούν αν αυτοί είναι παρακολουθούντες, μετέχοντες, παρευρευρισκόμενοι ή απλώς καθισμένοι.
Τους βλέπει να λειτουργούνται, να παίρνουν την ευλογία από τους παπικούς, όπως ακριβώς και οι ίδιοι. Πηγαίνουν τις Κυριακές να λειτουργηθούν και να ευλογηθούν χωρίς να πολυπραγμονούν αν μετέχουν ή αν παρακολουθούν. (Σημ. Αν οι Ζηζιούλες κα Γιανναράδες επιμένουν στην "μετοχή", ας πάνε να δουν απίθανες "μεθέξεις" στους προτεστάντες).
Λοιπόν. Αυτούς που στέλνουμε στους διαλόγους ας το καταλάβουν. Δεν τους στέλνουμε για να πηγαίνουν να δίνουν παρόν, όταν οι παπικοί κάνουν τα δικά τους μέσα στις εκκλησίες τους. Τους στέλνουμε για να δίνουν το Ορθόδοξο παρόν και ας αφήσουν στην άκρη τα σχέδια της έξυπνης ακούσιας διολίσθησης των απλών ανθρώπων στον "ένα θεό για όλους". Αυτός ο θεός είναι του πάπα για τον πάπα. Ο δικός μας είναι: Όλοι εμείς για τον ΄Ενα και Τριαδικό και επ΄ Αληθεία Θεό, κατά το "εν ενί στόματι και μια καρδία δοξάζειν και ανυμνείν το πάντιμον και μεγαλοπρεπές όνομά Σου".
Ορθές επισημάνσεις.
Δημοσίευση σχολίου