Όπως ανακοινώθηκε το Κέντρο Νεότητας της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών διοργανώνει στις 7 Φεβρουαρίου 2009 Ημερίδα με θέμα «Διάλογος για την Παιδεία που ονειρευόμαστε».
Στο Πρόγραμμα της Ημερίδας μπορεί κανείς να διαβάσει τους ομιλητές και τα θέματα που θα αναπτύξουν.
Με την πρώτη ματιά κάνουν εντύπωση οι προσκεκλημένοι. Πολλοί από αυτούς είναι πολέμιοι του μαθήματος των Θρησκευτικών, άλλοι είναι επαμφοτερίζοντες και άλλοι μπορεί να πήραν πρόσφατα θετική στάση απέναντι στο μάθημα όμως η προσωπική τους ζωή δεν συμβαδίζει σε τίποτα με την πίστη.
Θα σταθούμε σε μερικές μόνο απόψεις κάποιων ομιλητών.
1) Ο κ. Παύλος Χαραμής ως πρόεδρος του Κέντρου Μελετών και Τεκμηρίωσης της ΟΛΜΕ δήλωσε: «Στο σχολείο σήμερα προβάλλεται μία μονοπολιτισμική αντίληψη όπως για παράδειγμα με το μάθημα της Ιστορίας, όπου η Ελλάδα βρίσκεται στο επίκεντρο της θεματολογίας με την οποία δεν μπορούν να ταυτισθούν οι αλλοδαποί μαθητές» (Το Βήμα, 23/10/2004).
Για όσους αντέδρασαν στο κατάπτυστο βιβλίο Ιστορίας της ΣΤ΄ Δημοτικού έλεγε: «Οι επικρίσεις που δέχτηκε μία, από πολλές απόψεις, ενδιαφέρουσα προσπάθεια να εκσυγχρονιστεί το μάθημα της Ιστορίας στη ΣΤ΄ Δημοτικού δείχνουν σοβαρή αδυναμία της ελληνικής κοινωνίας να συζητήσει ψύχραιμα και λογικά τέτοια ζητήματα, απαλλαγμένη από μύθους και στερεότυπα. Στο νέο εγχειρίδιο παρατηρούνται αξιόλογες καινοτομίες, που αναφέρονται τόσο στην επιλογή και την οργάνωση του περιεχομένου όσο και στην ακολουθούμενη διδακτική μέθοδο.
Η εμπαθής αντίδραση συντηρητικών κύκλων –με συμμετοχή, δυστυχώς, και της Εκκλησίας– αποτελεί τυπικό παράδειγμα μιας τάσης επιστροφής σε ξεπερασμένες αντιλήψεις και αξίες. Προσθέτω, παρενθετικά, ότι είναι απορίας άξιον γιατί δεν ασχολούνται οι επικριτές εξίσου και με το «παράλληλο σχολείο», την τηλεόραση, που ασκεί σήμερα πιο σημαντικές επιδράσεις στα παιδιά απ’ ό,τι το σχολείο».
Μάλιστα συμμετείχε σε εκδήλωση που είχε διοργανώσει ο Σύνδεσμος Αντιρρησιών Συνείδησης με θέμα: «ΝΑ ΑΠΟΣΥΡΟΥΜΕ ΤΟ ΚΡΥΦΟ ΣΧΟΛΕΙΟ, Ν΄ ΑΝΤΙΣΤΑΘΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΕΘΝΙΚΙΣΜΟ»
με συνομιλητές τους:
Αντιεθνικιστική Κίνηση (Παύλος Βοσκόπουλος) Αυτονομία ή Βαρβαρότητα (Νίκος Μάλλιαρης) Δίκτυο για τα Πολιτικά και Κοινωνικά Δικαιώματα (Νίκος Γιαννόπουλος)Οικολόγοι Πράσινοι (Τάσος Κρομμύδας) Συσπείρωση Δημοσιογράφων "Δούρειος Τύπος" (Τάκης Καμπύλης)Τμήμα Παιδείας του Συνασπισμού (Παύλος Χαραμής)http://www.ecocrete.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=4220&Itemid=82
Επίσης όταν δημιουργήθηκε το θέμα της εξομολόγησης των μαθητών μέσα στις σχολικές μονάδες δήλωσε: «Πέρα από τα προβλήματα που δημιουργεί η τέλεση της εξομολόγησης στην ομαλή λειτουργία του σχολείου και πέρα από την ενδεχόμενη υποβάθμισή της σε μια διαφυγή από τη σχολική ρουτίνα, παραμένει ως μείζονος σημασίας ζήτημα ο άμεσος ή έμμεσος εξαναγκασμός των παιδιών να συμμετάσχουν σε αυτή, ανεξάρτητα από τις πεποιθήσεις τους.
Το σχολείο πρέπει να αντιμετωπίζει με σεβασμό τις όποιες θρησκευτικές πεποιθήσεις των μαθητών και των γονέων τους, που είναι φυσικό να ποικίλουν σε μια κοινωνία πολιτισμικής ετερογένειας και να αποφεύγει να μεροληπτεί σε αυτόν τον ευαίσθητο τομέα. Ως χώρος που προϋποθέτει την αποδοχή του «διαφορετικού πρέπει να αποστρέφεται το δογματισμό, να καλλιεργεί την απροκατάληπτη γνώση, να προάγει τον πλουραλισμό των ιδεών και να απορρίπτει τη μισαλλοδοξία και τις διακρίσεις.
Δεν πρόκειται για κάτι παραπάνω από αυτό, που κατά τα άλλα, διεκδικούμε και για τα ελληνόπουλα της διασποράς απανταχού της γης, δηλαδή την πλήρη εφαρμογή των δικαιωμάτων του παιδιού, όπως αυτά καταγράφονται στις διεθνείς διακηρύξεις και συμβάσεις».
Για τα αρχαία ελληνικά και το πολυτονικό δήλωσε: «Ολοένα σε πιο συντηρητική τροχιά οδηγείται η ελληνική εκπαίδευση. Η στροφή προς μια επιδερμική αρχαιογλωσσία, που τόσο εύκολα και ανεπίγνωστα ταυτίστηκε με την επιζητούμενη αρχαιογνωσία, τελευταία συνοδεύεται από πιέσεις για επιστροφή στο πολυτονικό σύστημα γραφής, ένα σύστημα που καταργήθηκε και επίσημα στις αρχές της δεκαετίας του ’80.
Σύμφωνα με το σκεπτικό κάποιων κύκλων, το μονοτονικό σύστημα αποκόπτει τους νέους μας από τις παλαιότερες μορφές της «μιας και ενιαίας ελληνικής γλώσσας». Υποστηρίζεται ότι με την επάνοδο του παραδοσιακού τονικού συστήματος θα εξασφαλιστεί η διαχρονική συνέχεια του Ελληνισμού. Προβάλλονται –άκουσε, άκουσε- «επιστημονικές» μελέτες ψυχιάτρων (!), που «καταδεικνύουν» ότι η χρήση του μονοτονικού αύξησε το τελευταίο διάστημα τη δυσλεξία στα παιδιά.
Η αντίληψη ότι η αποδιδόμενη στη νεολαία «γλωσσική πενία» θα αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά με μέτρα που συνεπάγονται επιστροφή σε παλαιότερες γλωσσικές μορφές είναι όχι απλώς ατεκμηρίωτη και ανιστόρητη, αλλά και επικίνδυνη. Γι’ αυτό επιλογές του Υπουργείου Παιδείας που οδηγούν σε περαιτέρω ενίσχυση της διδασκαλίας των παλαιότερων μορφών της ελληνικής γλώσσας σε βάρος της διδασκαλίας της ομιλούμενης από το λαό δεν γίνονται αποδεκτές από την εκπαιδευτική κοινότητα».
Υπήρξε ακόμη υποψήφιος του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς, αυτό βέβαια από μόνο του θα μπορούσε να μη λέει τίποτα . http://www.syn.gr/gr/keimeno.php?id=7385
2) Ο κ. Θάνος Βερέμης με περίεργες απόψεις για την Ιστορία και αθεολόγητες απόψεις,αφού εκτός από πολέμιος του μαθήματος των Θρησκευτικών απορρίπτει και τη διδασκαλία της Παλαιάς Διαθήκης στα σχολεία
3) Ο κ. Γιάννης Πανούσης λέγεται ότι είναι ο συντάκτης του νόμου για το πανεπιστημιακό άσυλο (είναι καθηγητής της Εγκληματολογίας, τότε, του Παντείου Πανεπιστημίου και νυν του Πανεπιστημίου Αθηνών) και όπως έγραψε το «Παρόν» προσκείμενος στον ΣΥΡΙΖΑ.
4) Ο κ. Σταύρος Γιαγκάζογλου, Σύμβουλος των Θεολόγων του Παιδ. Ινστιτούτου και υπεύθυνος για τα καινούργια σχολικά βιβλία.
Σε άρθρο του στο «Τεύχος Επιμορφωτικού Υλικού . σελ.11, Αθήνα 2006» αναφέρει ότι: « τα νέα βιβλία, καθώς και το λογισμικό του μαθήματος των θρησκευτικών στο Γυμνάσιο συνιστούν μια καινοτομία που τα διαφοροποιεί από τα προηγούμενα» και ότι τώρα πια το μάθημα είναι «απελευθερωμένο από την παλαιά αντίληψη που το ήθελε στενά ομολογιακό ,κατηχητικό και ηθοπλαστικό»( Τεύχος Επιμορφωτικού Υλικού . σελ.11, Αθήνα 2006 ).
Σε επιστολή προς τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων αποκάλυψε ότι: «το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο διά του τομέα των θεολόγων του, μετά από υπεύθυνο διάλογο, προχώρησε σε συμφωνία με την επιτροπή παιδείας της Συνόδου της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας στην Ελλάδα, ήδη από το 2005, προκειμένου να χρησιμοποιούν στις Κυκλάδες και στην Κέρκυρα και οι ρωμαιοκαθολικοί μαθητές γυμνασίου τα νέα διδακτικά βιβλία Θρησκευτικών του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου». http://www.dide.ach.sch.gr/thriskeftika/news/Ypomnhma4_9_2008.doc
Περιοριζόμαστε σ΄αυτούς - χωρίς να σημαίνει ότι όλοι οι άλλοι έχουν υγιείς απόψεις - γιατί δεν θέλουμε να κουράσουμε τους αναγνώστες. Αν χρειαστεί θα επανέλθουμε.
ΜΑΚΑΡΙΟΤΑΤΕ ΠΑΡΤΕ ΘΕΣΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου