Απόψεις του προέδρου του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας για Ιστορία και Θρησκευτικά - Αυτά που ξέχασε (ή που θέλει να ξεχνάει) ο κ. Βερέμης
*********************************************************************
Συντηρητική κοινωνίαKαι επειδή γνωρίζει ότι στις «προθέσεις του υπουργείου είναι η επαναφορά των πρότυπων σχολείων» θα υποστηρίξει πως «αυτός είναι ένας τρόπος να τραβήξουμε προς τα πάνω το δημόσιο Λύκειο». Mα εδώ έγινε ολόκληρη μάχη για το βιβλίο ιστορίας, μην και αλλάξουμε την εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας. «Δυστυχώς είμαστε βαθιά συντηρητικοί ως κοινωνία. Aυτή η ομοιογένεια μας κάνει κακό. Άλλο τον 19ο αιώνα.
Eυτυχώς τότε που ο Kοραής και οι άλλοι είχαν την έμπνευση να μας συνδέσουν με την αρχαία Eλλάδα – κι αυτό αποτέλεσε την κύρια ασχολία του νέου Kράτους. Yπήρχαν αρβανίτες, βλάχοι, σλάβοι. Όλοι αυτοί έπρεπε να γίνουν “ένα”. Kαι έγιναν. Aλλά όχι και να πιστεύει σήμερα ότι είναι απόγονος του Περικλή. Tότε βοήθησε –αν και δεν αποφύγαμε έναν εμφύλιο– σήμερα δεν μας βοηθάει. Σήμερα δεν είμαστε μόνοι μας. Zουν πολλοί άλλοι δίπλα μας. H κοινωνία πρέπει να προσαρμοστεί κι όχι να κλειστεί στον εαυτό της».
Eίναι από τα αγαπημένα του θέματα η διαμόρφωση του ελληνικού κράτους και η μυθολογία της φουστανέλας: «Aυτοί που σκότωσαν τον Kαποδίστρια για το μοντέλο του συγκεντρωτικού κράτους που ήθελε να επιβάλει, τελικά αυτοί αποτέλεσαν το συγκεντρωτικό κράτος. Για να μην πάμε και παλιότερα, π.χ. στην πλήρη εικόνα του Kαραϊσκάκη».
Τα Θρησκευτικά
H ιστορία είναι το μόνο πρόβλημα; Eίναι μάθημα σύγχρονου σχολείου τα Θρησκευτικά, έτσι όπως γίνονται στην Eλλάδα; O Θάνος Bερέμης δεν θα διαφωνήσει. Mάλιστα, ανακαλεί την αντίδρασή του ως μαθητής ακόμη, και τη σύγχυσή του για παράδειγμα από την Παλαιά Διαθήκη. «Tι σχέση έχει το κείμενο αυτό στην εκπαίδευση; H μισή Aμερική διαβάζει Bίβλο και βλέπουμε τι γίνεται. Έτσι δεν γινόμαστε καλύτεροι άνθρωποι. Xρειαζόμαστε ένα σχολείο ανοιχτό για ελεύθερους ανθρώπους με κριτική σκέψη».
Oι θρησκευτικές αποκαλύψεις, λοιπόν, δεν έχουν ρόλο στη σύγχρονη εκπαίδευση η οποία άραγε έχει κανένα πρότυπο; Kάτι σαν –ας πούμε– όραμα;
H Φινλανδία και οι επιδόσεις της έρχονται στη συζήτηση διότι, λέει, «καταρρίπτεται ο μύθος των χρημάτων. Eπενδύει λιγότερα από τη Γερμανία αλλά στην αξιολόγηση της Πίζας είναι πολύ πιο μπροστά. Βεβαίως και χρειάζεται να επενδυθούν σημαντικά κεφάλαια, αλλά εδώ είναι σαν να τα ρίχνεις σε τρύπιο πηγάδι.
Πρέπει πρώτα να αλλάξεις το σύστημα. Δεν μπαίνεις στη ρότα της Φινλανδίας όταν το Πανεπιστήμιο και το Πολυτεχνείο ξαναγοράζουν κάθε φορά από συγκεκριμένο κατάστημα στο Mοναστηράκι τους υπολογιστές που χάθηκαν μετά από καταλήψεις. Eδώ έχουμε ακόμη αρματολίκια».
*********************************************************************
Θάνος Βερέμης
(ο πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας,στο «Ε»)
«Ο περιορισμός των Θρησκευτικών (...) στην Καινή Διαθήκη θα απαλλάξει τα μικρά παιδιά από τα διδάγματα της Παλαιάς, που είναι ασύμβατα με τον χριστιανισμό («οφθαλμόν αντί οφθαλμού») και θα αφαιρέσει μία ακόμα θνησιγενή πληροφορία από τις τόσες που εισπράττουν».
Ο Θάνος Βερέμης είναι ακόμη καθηγητής στην Έδρα Κ. Καραμανλή στο Fletcher School of Law & Diplomacy, ΗΠΑ και μέλος του ΔΣ στο Ελληνικό Ίδρυμα Ευρωπαϊκής και Εξωτερικής Πολιτικής (ΕΛΙΑΜΕΠ) και καθηγητής Πολιτικής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών
Αυτά που ξέχασε (ή που θέλει να ξεχνάει) ο κ. Βερέμης
*********************************************************************
του Ανδρέα Αργυρόπουλου
Σχολικού Συμβούλου Θεολόγων
Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου
Τα όσα συνέβησαν και όσα συζητήθηκαν στον Τύπο, στην τηλεόραση, στο διαδίκτυο, στις όποιες συγκεντρώσεις έγιναν) γύρω από το μάθημα των θρησκευτικών το τελευταίο διάστημα με αφορμή τους άστοχους αλλά και επικίνδυνους πειραματισμούς του Υπ. Παιδείας κατακαλόκαιρο, έφεραν στην επιφάνεια καταστάσεις' που προβλημάτισαν αλλά ταυτόχρονα άνοιξαν δρόμους για διάλογο καλοπροαίρετο και δημιουργικό.
Σε κάποιες όμως περιπτώσεις ακούστηκαν και διαβάστηκαν απόψεις «ανθρώπων του πνεύματος», που μας έκαναν, να απορήσουμε. Και η απορία γίνεται μεγαλύτερη όταν οι απόψεις αυτές προέρχονται από ανθρώπους που εκπροσωπούν θεσμούς.
Ο πρόεδρος του ΕΣΥΠ
Δυσκολευόμαστε να πιστέψουμε για παράδειγμα ότι ο πρόεδρος του ΕΣΥΠ(Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας) κ. Βερέμης τοποθετείται ουσιαστικά υπέρ της κατάργησης του μαθήματος των θρησκευτικών, αγνοώντας το περιεχόμενό του στις μέρες μας βιβλία, αναλυτικά προγράμματα κλπ). Είναι δυνατόν πρόεδρος του ΕΣΥΠ να καταδικάζει ένα μάθημα «ανακαλώντας την αντίδρασή του ως μαθητή ακόμη» (Καθημερινή 10/8/2008).
Περιμέναμε από κάποιον που εκπροσωπεί ένα κορυφαίο θεσμό διαφορετική αντιμετώπιση των πραγμάτων και μεγαλύτερη υπευθυνότητα. Ο κ. Βερέμης όμως δεν έμεινε μόνο εκεί. Στην ίδια συνέντευξη αναρωτήθηκε «Τι σχέση έχει η Παλαιά Διαθήκη με την εκπαίδευση; Η μισή Αμερική διαβάζει τη Βίβλο και βλέπουμε τι γίνεται.
Έτσι δε γινόμαστε καλύτεροι άνθρωποι».
Διαβάζοντας όλα τα παραπάνω αναρωτιόμουν αν αποτελούσαν προβληματισμούς δεκαεξάχρονου ή του προέδρου του ΕΣΥΠ.
Εκτιμάμε πως δεν χρειάζεται να έχει κάνει ιδιαίτερες σπουδές κάποιος για να διακρίνει ότι άλλο «τι διαβάζω» και άλλο το «πώς το διαβάζω», ούτε χρειάζεται ιδιαίτερη ευφυΐα για να κάνει κανείς τη διάκριση θρησκειών, ιδεολογιών, φιλοσοφιών και των εκπροσώπων τους μέσα στην ιστορία.
Τι ξεχνά ο κ. Πρόεδρος
Αν και καλός γνώστης της ιστορίας της Αμερικής, ξεχάσατε κ., πρόεδρε την «άλλη» Αμερική. Αυτή που «διαβάζει» διαφορετικά τη βίβλο, την Αμερική του Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ, του Χένλνερ Καμάρα, αυτή της Λατινικής Αμερικής, όπου χιλιάδες κληρικοί και λαϊκοί, μοναχοί και μοναχές, δεκαετίες τώρα μάχονται μαζί με το λαό ενάντια στα δικτατορικά και απολυταρχικά καθεστώτα, ανατρέποντας τα ένα μετά το άλλο (Αϊτή, Νικαράγουα, Βενεζουέλα, Βολιβία, Παραγουάη κ.λπ.). Ξεχάσατε κ. πρόεδρε το δολοφονημένο από τους ακροδεξιούς την ώρα της Θείας Λειτουργίας Αρχιεπίσκοπο του Σαλβαντόρ Όσκαρ Ρομέρο, τη βραβευμένη με το Νόμπελ Ειρήνης Χριστιανή επαναστάτρια Ριγκομπέρτα Μεντού από τη Γουατεμάλα, τους τρεις επισκόπους —μέλη της επαναστατικής κυβέρνησης της Νικαράγουα;
Ξεχάσατε κ. Πρόεδρε ότι ο νεοεκλεγείς πρόεδρος της Παραγουάης, ηγέτης του επαναστατικού προοδευτικού κινήματος της χώρας, δεν είναι παρά «ο επίσκοπος των φτωχών», όπως ξεχάσατε μάλλον ότι και στην Αϊτή το δικτατορικό καθεστώς ανετράπη χάρη σε έναν ιερέα, τον π. Αριστίντ;
Η προσφορά της Βίβλου
Φοβάμαι ότι θέλετε να ξεχνάτε κ. Πρόεδρε. Δεν χρειάζεται κανείς να είναι πιστός, για να κατανοήσει' την, προσφορά της Βίβλου στον παγκόσμιο πολιτισμό. Γι' αυτό είπα ότι φοβάμαι...
Δεν μπορώ να πιστέψω πως αγνοείτε τη σχέση πολλών πρωταγωνιστών της ιστορίας της επιστήμης και του πολιτισμού με την Αγία Γραφή. Πρόχειρα μουρχόνται στο νου «Ντοστογιέφσκι, Τολστόι, Μ. Άγγελος, Δομήνικος Θεοτοκόπουλος, Ντύρερ, Ρέμπραντ, Ντα Βίντσι Πασκάλ, Νεύτωνας, Αμπέρ, Καρτέσιος, Έλιοτ, Κλωντέλ, Παστέρ, Κοπέρνικος, Μέντε, Μπετόβεν, Μπαχ, Χαίντελ, Μότσαρτ, Λιστ»...
Προβληματίστηκα πολύ αν θα έπρεπε να γράψω αυτό το κείμενο κ. Πρόεδρε. Όπως και σείς «αναπόλησα» τα μαθητικά μου χρόνια.
Οι δηλώσεις σας μούφεραν στο νου την επιχειρηματολογία της εποχής εκείνης, τις κουβέντες με «αθεΐζοντες» συμμαθητές μου και αυτό κάπου με λύπησε.
Είχα πιστέψει πως η κοινωνία είχε προχωρήσει και πως θα είχαμε να διαπραγματευτούμε πάνω σε άλλα ζητήματα. Δυστυχώς, όμως, γυρνάμε πίσω κι αυτό είναι πολύ λυπηρό για τον επιστημονικό κόσμο κ. Πρόεδρε.
από την εφημερίδα «ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ», φύλλο 784(1097), 30 Οκτωβρίου2008
Από:http://blogs.sch.gr/kantonopou/2008/11/08/%ce%b1%cf%80%cf%8c%cf%88%ce%b5%ce%b9%cf%82-%cf%84%ce%bf%cf%85-%cf%80%cf%81%ce%bf%ce%ad%ce%b4%cf%81%ce%bf%cf%85-%cf%84%ce%bf%cf%85-%ce%b5%ce%b8%ce%bd%ce%b9%ce%ba%ce%bf%cf%8d-%cf%83%cf%85%ce%bc%ce%b2-2/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου