Στο Κίεβο η 1035η επέτειος της Βαπτίσεως των Ρως και ο εορτασμός της Ημέρας του ουκρανικού κράτους σημαδεύθηκε από μια σειρά γεγονότων.
Όπως είχαμε γράψει, στη Βερχόβναγια Ράντα (Άνω Βουλή)
το κυβερνών κόμμα κατέβαλε προσπάθεια να περάσει κατά την πρώτη ανάγνωση της
ψηφοφορίας επί του νομοσχεδίου υπ’αριθμ. 8371 περί απαγορεύσεως των
θρησκευτικών οργανώσεων «συνδεδεμένων» προς τη Ρωσική Εκκλησία.
Σε περίπτωση υπερψηφίσεως ο νόμος αυτός θα παράσχει
δικαιώματα στις ουκρανικές Αρχές να κλείνουν οποιαδήποτε κοινότητα της
Ουκρανικής Ορθοδόξου Εκκλησίας, βάσει αυθαιρέτων κριτηρίων και απόψεων των
«οικείων» αυτών «εμπειρογνωμόνων».
Το εν λόγω νομοσχέδιο εντάχθηκε δύο φορές στην ημερήσια διάταξη των συνεδριάσεων της Άνω
Βουλής, αλλά στις 28 Ιουλίου τελικά αποσύρθηκε λόγω μειοψηφίας.
Να αναφερθεί ότι ακόμα
και βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος αρνήθηκαν να υπερψηφίσουν το εν λόγω
νομοσχέδιο.
Ο Ουκρανός Πρόεδρος όπως έχουμε αναφέρει υπέγραψε νόμο
για τον εορτασμό των Χριστουγέννων με το νέο ημερολόγιο και την κατάργηση της
αργίας στις 7 Ιανουαρίου (με το παλαιό), κάτι που θα δυσχεραίνει τον
εκκλησιασμό στις ημέρες των Χριστουγέννων στους πιστούς της Ουκρανικής
Ορθοδόξου Εκκλησίας.
Η καθιερωμένη ετήσια λιτανεία της Ουκρανικής Ορθοδόξου
Εκκλησίας, όπου κάθε χρόνο συμμετέχουν εκατοντάδες χιλιάδες πιστοί, δεν διεξήχθη λόγω εχθροπραξιών και
ελλείψεως άδειας από της Ουκρανικής κυβερνήσεως.
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών οι Αρχές της
Ουκρανίας συστηματικά απαγορεύουν τη διεξαγωγή λιτανειών και δημοσίων
εκδηλώσεων στην Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία με πρόσχημα τις εχθροπραξίες.
Ταυτόχρονα, πολυπληθείς λιτανείες των ουνιτών διεξάγονται κανονικά.
Στις 28 Ιουλίου κατά την τέλεση της Θείας Λειτουργίας
στη Λαύρα των Σπηλαίων του Κιέβου από τον Μητροπολίτη Ονούφριο αναπέμφθηκε
δέηση υπέρ της αποφυλακίσεως του Καθηγουμένου της Λαύρας Μητροπολίτη Παύλου, ο
οποίος μέχρι σήμερα βρίσκεται στη φυλακή.
Αντίθετα ο Μητροπολίτης Επιφάνιος λειτούργησε στο Καθολικό της Κοιμήσεως της
Θεοτόκου της Λαύρας των Σπηλαίων του Κιέβου που είχε πρόσφατα αρπαχθεί,
παρουσία πιστών που μετά βίας ξεπερνούσαν τα 200 άτομα.
Στις 27 Ιουλίου συνήλθε η «Τοπική Κληρικολαϊκή Σύναξη»
της Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Ουκρανίας, την σύγκληση της οποίας χαιρέτισαν τόσο ο πρόεδρος όσο και ο
πρωθυπουργός της Ουκρανίας.
Ο σκοπός της συνάξεως ήταν να παρασχεθεί η υποστήριξη
στις ενέργειες των Αρχών για την αύξηση πίεσης στην Ουκρανική Ορθόδοξη
Εκκλησία.
Πράγματι, στις αποφάσεις της η Σύναξη κάλεσε την Πολιτεία
να προχωρήσει άμεσα σε νομοθετική απαγόρευση της Ουκρανικής Ορθοδόξου
Εκκλησίας.
Επίσης, υποστήριξε την «έναρξη απελευθερώσεως» της
Λαύρας των Σπηλαίων του Κιέβου από τον «ζυγό επιρροής της ασεβούς ιδεολογίας
του λεγόμενου ‘’ρωσικού κόσμου’’» και κάλεσε την Πολιτεία σε «τελική
απελευθέρωση» της Λαύρας των Σπηλαίων και της Λαύρας του Ποτσάγεφ, δηλαδή των δύο
μεγαλύτερων ιερών μονών της Ουκρανικής Ορθοδόξου Εκκλησίας.
Χαρακτηριστικό είναι ότι η Σύναξη υποσχέθηκε «κατάρα,
ανάθεμα και αιώνια κόλαση» σε όσους εκτελούν τις διαταγές του Πρόεδρου της
Ρωσίας Βλαδιμήρ Πούτιν.
Ακόμη, κάλεσε όλες τις κατά τόπους Ορθόδοξες Εκκλησίες
να καταδικάσουν τη «διδασκαλία του ‘ρωσικού κόσμου’ ως αιρετική εκδήλωση του
εθνοφυλετισμού» και να εκθρονίσουν τον Πατριάρχη Κύριλλο.
Στα κείμενά της η Σύναξη της Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της
Ουκρανίας δείχνει έτοιμη για διάλογο με την Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία και την
κατηγορεί για την «υπό μορφή τελεσιγράφου άρνηση του διαλόγου».
Παράλληλα, τονίσθηκε ότι ο διάλογος με τον Μητροπολίτη
Ονούφριο είναι δυνατός μόνον «βάσει του Τόμου της Αυτοκεφαλίας» και μόνον με
συγχώνευση με την Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας.
Στο «Μήνυμα προς τους ποιμένες» η Σύναξη δείχνει
ακόμη μεγαλύτερη ειλικρίνεια. Διεκδικεί τα δικαιώματα της Αυτοκεφάλου Εκκλησίας
της Ουκρανίας επί όλων γενικά των ορθοδόξων ενοριών και ιερών μονών της
Ουκρανίας, ενώ την ύπαρξη της Ουκρανικής Ορθοδόξου Εκκλησίας στην Ουκρανία την
χαρακτηρίζει «κανονική στρέβλωση, η οποία χρειάζεται να επιδιορθωθεί», καλώντας
τους ιερείς και τις κοινότητες να υπαχθούν στην Αυτοκέφαλη Εκκλησία της
Ουκρανίας.
Είναι προφανές ότι η ιεραρχία της Αυτοκεφάλου
Εκκλησίας της Ουκρανίας ως μόνο δυνατό «διάλογο» θεωρεί την αύξηση πίεσης στην
Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία και την περαιτέρω διάλυσή της.
Η «Κληρικολαϊκή Συνέλευση» ενέκρινε και τον νέο «Καταστατικό Χάρτη» της Αυτοκεφάλου Εκκλησίας
της Ουκρανίας, όπου θα διαφέρει από το σχέδιο, που καταρτίσθηκε νωρίτερα, όπου
περιορίσθηκαν ουσιαστικά τα δικαιώματα του Οικουμενικού Πατριαρχείου.
Όπως ισχυρίζονται ουκρανικές πηγές, με την επιμονή του
Οικουμενικού Πατριαρχείου το σχέδιο του «Καταστατικού Χάρτη» έχει τροποποιηθεί.
Στον νέο «Καταστατικό Χάρτη» ενσωματώθηκαν ειδικά
σημεία, που τονίζουν ότι επικρατούν ο Τόμος και ο Καταστατικός Χάρτης του 2018.
Όμως στον Καταστατικό Χάρτη που ενεκρίθη, η «Σύναξη»,
ως και παλαιότερα παραμένει ανώτατο εφετείο για την ιεραρχία της Ορθοδόξου
Εκκλησίας της Ουκρανίας (παρ. 12.3.1) χωρίς να υπάρχει δυνατότητα υποβολής
εκκλήτου προσφυγής.
Επίσης, η Αυτοκέφαλη Εκκλησίας της Ουκρανίας
προτίθεται αυτοτελώς να κηρύξει τους αγίους της (2.5.4).
Η ανώτατη δογματική, διοικητική και δικαστική εξουσία
αποτελεί αρμοδιότητα όχι της Συνόδου Ιεραρχίας, αλλά της Κληρικολαϊκής
Συνάξεως.
Δεν είναι η Σύνοδος της Ιεραρχίας, αλλά η Κληρικολαϊκή
Σύναξη είναι εκείνη, η οποία έχει αποκλειστικό δικαίωμα αναθεωρήσεως
οποιουδήποτε άρθρου του Καταστατικού Χάρτη (2.5.3).
Πρέπει να αναφερθεί ότι τα ως άνω αφορούν και εκείνα
τα άρθρα, όπου αναγράφονται τα προνόμια της Οικουμενικού Πατριαρχείου.
Δημοσιογραφικές πηγές από την Ουκρανία, αναφέρουν ότι
πάρθηκε μια παρόμοιας συντακτικής επιμέλειας Καταστατικού που υπάρχει στην
Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία του Καναδά και είναι γνωστή στους ιεράρχες της
Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Ουκρανίας.
Φέρεται όμως ότι λόγω διαρροής πληροφοριών από
ιεράρχες της Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Ουκρανίας, μεταξύ άλλων και την παραμονή
της «Συνάξεως», στον «Καταστατικό Χάρτη» ενσωματώθηκε η απευθείας απαγόρευση
στα μέλη της Ιεράς Συνόδου να «τηλεφωνούν και να διεκπεραιώνουν αλληλογραφία
μέσω ηλεκτρονικών μέσων επικοινωνίας» στις συνεδριάσεις (4.20).
Η Σύναξη της Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Ουκρανίας
απηύθυνε μήνυμα προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο (το ελληνικό κείμενο δημοσιεύθηκε ταυτόχρονα με το ουκρανικό),
με το ύφος του μηνύματος να είναι πολύ θετικό, σε αντίθεση με την εισήγηση του
Μητροπολίτη Επιφανίου, η οποία μόνο ανησυχητική μπορεί να χαρακτηριστεί.
Παρά τη δήλωση ότι ο διχασμός της ουκρανικής
Ορθοδοξίας δήθεν θεραπεύθηκε το 2018, το μεγαλύτερο μέρος της εισηγήσεως είναι
αφιερωμένο στην πολεμική με το Πατριαρχείο Μόσχας και την Ουκρανική Ορθόδοξη
Εκκλησία και στις εξηγήσεις, γιατί δεν έγινε ο διάλογος.
Συγκεκριμένο τμήμα της εισήγησης ασχολείται και με τον
Επίτιμο «Πατριάρχη» Φιλάρετο και το δικό του «Πατριαρχείο Κιέβου», που
περιλαμβάνει αυτή τη στιγμή 13 «επισκόπους».
Η Σύναξη θεωρεί τον Φιλάρετο δικό της ιεράρχη, αλλά επέκρινε τους «ιεράρχες»,
τους οποίους είχε χειροτονήσει.
Με υπόβαθρό αυτές τις συγκρούσεις και τους διχασμούς ο
Μητροπολίτης Επιφάνιος προέβαλε για ακόμη μία φορά την αξίωση της Αυτοκεφάλου
Εκκλησίας της Ουκρανίας περί αποδόσεως σε αυτή της αξίας του Πατριαρχείου.
«Αυτή τη στιγμή η τοπική μας Εκκλησία έχει πλέον όχι
λιγότερους πιστούς, κοινότητες, εκκλησιαστικούς θεσμούς απ’ ότι σειρά ορθοδόξων
πατριαρχείων. Ασκούμε τη διακονία μας σε μια μεγάλη χώρα με πλειονότητα του
πληθυσμού τους Ορθοδόξους και η Εκκλησία μας έχει βαθιές ιστορικές ρίζες, που
ανάγονται στην εποχή του αποστολικού κηρύγματος. Ώστε, λαμβάνοντας υπόψη
όλα τα εσωτερικά γνωρίσματα κρίνεται πολύ δίκαιο να ανακηρυχθεί το Πατριαρχείο
Ουκρανίας, ακριβώς όπως χορηγήθηκε κάποτε ο Τόμος Αυτοκεφαλίας της Ορθοδόξου
Εκκλησίας της Ουκρανίας» - αναφέρει χαρακτηριστικά στην εισήγησή του ο
Μητροπολίτης Επιφάνιος.
Επίσης στην εισήγησή του ο Μητροπολίτης Επιφάνιος
εκφράσθηκε με ιδιαίτερη «ευγνωμοσύνη στον Γέροντα Μητροπολίτη Χαλκηδόνος κ.
Εμμανουήλ» για τη διεξαγωγή της «Ενωτικής Συνόδου» του 2018.
Η μετάβαση του Μητροπολίτη Εμμανουήλ στους εορτασμούς
στο Κίεβο κατά το διήμερο 28-29 Ιουλίου, για την οποία προαναφέραμε, τελικά
ακυρώθηκε.
Οι πηγές μας στο Κίεβο δεν σχολιάζουν τις αιτίες της
ξαφνικής ακυρώσεως του ταξιδιού, αλλά ισχυρίζονται ότι η επίσκεψη αναμένεται
όπως και παλαιότερα, αν και δεν θα είναι τόσο πανηγυρική, όπως σχεδιάσθηκε
εξαρχής, αλλά ίσως πραγματοποιηθεί ινκόγκνιτο.
Τέλος να σημειωθεί ότι το Κίεβο κατέβαλε προσπάθειες
να προσκαλέσει τον ίδιο τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο, αλλά προς το
παρόν χωρίς επιτυχία, αφού οι δυσκολίες του ταξιδιού, και η πολιτική και
στρατιωτική κατάσταση στην Ουκρανία δεν ευνοούν επισκέψεις.
Γραφείο
ρεπορτάζ: romfea.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου