16 Φεβ 2021

«Προβληματικὴ ἰσοβιότητα γηραιῶν Μητροπολιτῶν»;

Ὁ Σεβ. Κορίνθου εἰς πρόσ­φατον συνέντευξίν του ἐτά­χθη ὑπὲρ τοῦ δῆθεν «θεσμοῦ» τῶν «Βοηθῶν Ἐπισκόπων», ὁ ὁποῖος ὄχι μόνον ἀντίκειται εἰς τοὺς Ἱ. Κανόνας, ἀλλὰ θὰ δημιουργήση πλῆθος «δοσοληψιῶν» καὶ ἐπίσης θὰ εὐτελίση τὴν ἔννοιαν τῆς Ἀρχιερωσύνης, ἂν ἐνισχυθῆ. Ἡ λύσις εἶναι ἡ ὀρθὴ λειτουργία τῆς συνοδικότητος: νὰ ἐπανεξετασθῆ ἡ διαδικασία ἐκλογῆς, ἀλλὰ καὶ νὰ καθαιροῦνται οἱ ἀνάξιοι. Παραθέτομεν τὴν ἐπίμαχον ἀπάντησιν εἰς τὸ ἐρώτημα τοῦ δημοσιογράφου «Ὅριο ἡλικίας στοὺς Μητροπολίτες;» εἰς τὴν ἐφημερίδα «Τὰ Νέα» τῆς 5ης Φεβρουαρίου 2021:

«Ὁ Καταστατικὸς Χάρτης τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος ἀποτελεῖ ἕνα ἀπὸ τὰ πιὸ πλήρη πρακτικὰ καὶ «ὄμορφα» νομικὰ κείμενα τοῦ Κράτους μας. Ἐκεῖ περιγράφονται ἄρτια καὶ πληρέστατα ὅλες οἱ προϋποθέσεις ποὺ πρέπει νὰ πληροῦνται, ὥστε νὰ ἔχει ἡ Ἐκκλησία τὴν αὐτοδυναμία της, τὸ αὐτοδιοίκητό της καὶ νὰ μὴ παρεμβαίνει στὰ θέματα τοῦ «Καίσαρος», οὔτε καὶ ὁ «Καίσαρας» στὰ ἰδικά της. Νὰ ὑπάρχει δηλαδὴ συν­αλληλία. Ὁ νομοθέτης, μὲ βάση τοὺς Ἱ. Κανόνες καὶ τὸ Εὐαγγέλιο, πλὴν ἐλαχίστων ἐξαιρέσεων, πολὺ σοφὰ ἔχει καλύψει ὅλες τὶς παραμέτρους γιὰ τὴν εὔρυθμη λειτουργία τῶν Μητροπόλεων, γιὰ τὴν ἀγαστὴ συν­εργασία τους μὲ τοὺς ὑπολοίπους φορεῖς καὶ γιὰ τὸ πότε παραμένει ἕνας Μητροπολίτης στὸν «θρόνο» του ἢ ὄχι. Τὸ μόνο ποὺ μένει λοιπὸν εἶναι ἡ τήρησή του. Ἀπὸ τὴν πλευρά μου πιστεύω πολὺ στὸν θεσμὸ τῶν μὲ ἁρμοδιότητες «Βοηθῶν Ἐπισκόπων». Ἀποτελεῖ μία σπουδαία λύση στὴν εὐλογημένη διαποίμανση τοῦ λαοῦ μας, ἂν φυσικὰ ἀντιλαμβάνονται ὅλα τὰ μέρη τὸν ἐκ Θεοῦ δοσμένο ρόλο τους. Μὲ ἀμοιβαῖο σεβασμὸ καὶ κατανόηση τῶν διακριτῶν ρόλων μόνο καλὰ μποροῦν νὰ προκύψουν ἀπ’ αὐτὴ τὴν ἱερὴ σχέση. Καὶ ἔτσι καλύπτεται καὶ ἡ ἀπὸ πολλοὺς προβληματικὴ ἰσοβιότητα γηραιῶν Μητροπολιτῶν στὴν Ἱεραρχία, ἀφοῦ ἡ ἐνέργεια, ἡ ζωντάνια καὶ τὸ ἐκκλησιαστικὸ φρόνημα τοῦ νεαροῦ Βοηθοῦ Ἐπισκόπου θὰ ἔρχεται νὰ συνδράμει ἀγαπητικὰ τὴν σοφία καὶ τὴν ἐμπειρία τοῦ γηραιοῦ Μητροπολίτου πρὸς δόξαν Θεοῦ καὶ προκοπὴ τῆς Ἐκκλησίας! Ταυτόχρονα, ὁ ὑπερπλήρης Κατάλογος τῶν πρὸς Ἀρχιερατείαν Ὑποψηφίων (ὁ ἀριθμὸς τοῦ ὁποίου ὑπερβαίνει τοὺς 500, ἐνῷ τὰ κενὰ παραμένουν ἐλάχιστα) θὰ μειωθεῖ ἱκανοποιητικὰ ἐλαττώνοντας τοὺς «διαγκωνισμοὺς» καὶ τὰ παράπονα τῶν ὑποψηφίων. Νὰ ὁλοκληρώσω ὅτι, ὡς κληρικός, ποὺ φέρω ἐπὶ πενῆντα (50) ἔτη τὸ τίμιο ράσο, πρόλαβα τέσσερις (4) Ἀρχιεπισκόπους στὸ πηδάλιο τῆς Ἐκκλησίας μας, ποὺ παρ’ ὅλες τὶς ἀρχικὲς δηλώσεις τους, περὶ ἀλλαγῆς τοῦ τρόπου ἐκλογῆς καὶ ἀποχωρήσεως τῶν Ἀρχιερέων, κανεὶς στὸ τέλος δὲν τὸ ἐπεχείρησε. Θεωρῶ ὅτι ἴσως αὐτὸ εἶναι τὸ πλέον ἐνδεικτικό».

Ορθόδοξος Τύπος

6 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ΑΝΝΑ ΚΟΜΝΗΝΗ

Στον πρόλογο της Αλεξιάδος της θρηνεί,
για την χηρεία της η Άννα Κομνηνή.

Εις ίλιγγον είν' η ψυχή της. «Και
ρείθροις δακρύων», μας λέγει, «περιτέγγω
τους οθφαλμούς..... Φευ των κυμάτων» της ζωής της,
«φευ των επαναστάσεων». Την καίει η οδύνη
«μέχρις οστέων και μυελών και μερισμού ψυχής».

Όμως η αλήθεια μοιάζει που μια λύπη μόνην
καιρίαν εγνώρισεν η φίλαρχη γυναίκα·
έναν καϋμό βαθύ μονάχα είχε
(κι ας μην τ' ομολογεί) η αγέρωχη αυτή Γραικιά,
που δεν κατάφερε, μ' όλην την δεξιότητά της,
την Βασιλείαν ν' αποκτήσει· μα την πήρε
σχεδόν μέσ' απ' τα χέρια της ο προπετής Ιωάννης.

Κωνσταντίνος Π. Καβάφης
Σημειώσεις:
Η Άννα Κομνηνή (1083-1146) ήταν η μεγαλύτερη κόρη του αυτοκράτορα Αλέξιου Ι Κομνηνού και της Ειρήνης. Μέσα στη ματαιοδοξία της προσπάθησε να σφετεριστεί το θρόνο από τον αδερφό της Ιωάννη ΙΙ για το σύζυγό της, Νικηφόρο, του οποίου ο θάνατος το έτος 1137 την οδήγησε να αποσυρθεί σ'ένα μοναστήρι, όπου και έγραψε την Αλεξιάδα, μια 15τομη βιογραφία του πατέρα της.

Ανώνυμος είπε...

ΝΑ ΕΠΑΝΕΛΘΕΙ Ο ΝΟΜΟΣ Η ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΙΣ ΤΩΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΩΝ ΣΤΟ ΟΓΔΟΗΚΟΣΤΟΝ ΕΤΟΣ ΤΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ ΤΩΝ.

Ανώνυμος είπε...

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ / 16.2.2021
Aν και δεν γνωρίζω καθόλου τη λειτουργία της Εκκλησίας, με αφορμή αυτό το άρθρο, επιτρέψτε μου να πω τη γνώμη μου για κάτι, που πάντοτε ήθελα. Σας παρακαλώ, μην με παρεξηγήσετε και με θεωρήσετε ‘’αιρετικό’’. Αυτό που θέλω να θίξω είναι η θητεία των αρχιεπισκόπων ή των μητροπολιτών η οποία διαρκεί μέχρι το θάνατό τους. Νομίζω πως δεν είναι καθόλου σωστό, να έχουμε στο ύπατο αξίωμα της Εκκλησίας άτομα τα οποία έχουν πολύ μεγάλη ηλικία και δείχνουν ότι, η απόδοσή τους είναι πολύ μειωμένη και δεν μπορούν να ανταποκριθούν, όπως πρέπει. Για ποιο λόγο ένας αρχιεπίσκοπος σε ηλικία 80 ετών ή 86 ετών, ο οποίος μετά βίας μπορεί να μιλήσει, δεν έχει καθόλου ζωντάνια, πρέπει να ασκεί εξουσία ; (αυτό αφορά τον αρχιεπίσκοπο που έχουμε ήδη στην κορυφή της ιεραρχίας). Δεν θα ήταν πολύ πιο σωστό, να καθιερωθεί ένα όριο ηλικίας, σαν παράδειγμα έως την ηλικία των 80 ετών ; Από κει και πέρα, πρέπει να σταματάει η θητεία του και να αναλαμβάνει ο επόμενος. Η αλλαγή αυτή δεν μπορεί να κριθεί ως αιρετική, αλλά επιβεβλημένη για να υπάρχει καλύτερη απόδοση στους μητροπολίτες και αρχιεπισκόπους. Τελικά, ναι. Πιστεύω πως ‘’Η ισοβιότητα γηραιών Μητροπολιτών είναι προβληματική’’, και όταν υπερβαίνουν την ηλικία των 80 ετών πρέπει να αποχωρούν. Δεν μπορούν να αποδώσουν και αυτό είναι εις βάρος της Διοίκησης της Εκκλησίας. Παρακαλώ, τις γνώμες των αναγνωστών. Να εκφράσουν την άποψή τους εάν συμφωνούν ή όχι με μια τέτοια αλλαγή.

Ανώνυμος είπε...

Το επισκοπικό αξίωμα είναι ισόβιο. Όπως ο γάμος συμβολίζει την Ένωση Χριστού Εκκλησίας. Με την ίδια λογική εάν ένας σύζυγος δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις οικογενειακές του υποχρεώσεις, θα πρέπει να βάλουν άλλον στη θέση του; Ή εάν από την άλλη αισθάνεται σαν άντρας πολύ "δυνατός", θα πρέπει να αναζητήσει άλλη γυναίκα; Ένας Επίσκοπος λοιπόν γιατί να αναζητά ξεδιάντροπα άλλη Μητρόπολη;
Υ. Γ. :
Καταλάβαμε γιατί εξακολουθούν να παραμένουν κλειστοί οι Ναοί από τον Κύριο;

Ανώνυμος είπε...

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΙΟ 10:O5 μ.μ. ΟΛΟΙ ΟΙ ΒΑΘΜΟΙ ΤΗΣ ΙΕΡΩΣΥΝΗΣ ΕΙΝΑΙ ΙΣΟΒΙΟΙ.(ΤΟΥ ΕΠΙΣΚΟ-ΠΟΥ,ΙΕΡΕΩΣ,ΔΙΑΚΟΝΟΥ)Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ,ΕΑΝ ΕΝΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΛΑΒΕΙ ΣΥΝΤΑΞΗ ΘΑ ΣΥΝΕΧΙΣΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΤΟΝ ΒΑΘΜΟ ΤΟΥ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ.ΟΠΩΣ ΟΙ ΙΕΡΕΙΣ ΠΑΙΡΝΟΥΝ ΣΥΝΤΑΞΗ ΑΠΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΩΝ ΕΝΟΡΙΩΝ ΚΑΙ ΕΧΟΥΝ ΤΗΝ ΙΕΡΟΣΥΝΗ. Υ.Γ.ΣΤΗΝ ΙΕΡΟΣΥΝΗ Η ΛΕΞΗ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΕΙΝΑΙ ΤΙΤΛΟΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΒΑΘΜΟΣ.

Ανώνυμος είπε...

Άν λειτουργούσαν οι προβλέψεις του Καταστατικού χάρτη περί απαλλαγής καθηκόντων σε περίπτωση αδυναμίας επιτελέσεως τους θα υπήρχε αυτό το πρόβλημα;
Άν εκλέγονταν Αρχιερείς όχι σύμφωνα με τις φιλοδοξίες τους αλλά αυστηρά σύμφωνα με τα αγιοπατερικά κριτήρια θα ετίθετο τέτοιο θέμα;

Oι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου

Η φωτογραφία μου
Για επικοινωνία : Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: aktinesblogspot@gmail.com