Κίεβο, 24 Ιανουαρίου 2020
Οι άνθρωποι μπορούν να επιστρέψουν στην Εκκλησία από
τo σχίσμα «με μετάνοια, όχι με δηλώσεις και τελεσίγραφα», δήλωσε εχθές
στο Ria
Novosti ο επικεφαλής της υπηρεσίας Τύπου της κανονικής Ουκρανικής
Ορθόδοξης Εκκλησίας, Βασίλι Ανίσιμωφ [Vasily Anisimov].
Η δήλωσή του ήλθε ως απάντηση στον «Πατριάρχη»
Φιλάρετο Ντενισένκο του «Πατριαρχείου Κιέβου» (Π.Κ.), ο οποίος δήλωσε πρόσφατα
ότι είναι διατεθειμένος να επιστρέψει στην κανονική Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία
(UOC) και να επανασυνδέσει το Π.Κ. με αυτήν, με την προϋπόθεση ότι η Ρωσική
Εκκλησία θα της χορηγήσει αυτοκεφαλία και θα της επιτρέψει να γίνει
Πατριαρχείο. Ο Φιλάρετος πιστεύει ότι η δημιουργία της νέας «Ορθόδοξης
Εκκλησίας της Ουκρανίας» από την Κωνσταντινούπολη εμβάθυνε το σχίσμα στην
Ουκρανία.
«Αν το Πατριαρχείο Μόσχας αναγνωρίσει την Ουκρανική
Ορθόδοξη Εκκλησία (UOC) του Πατριαρχείου Μόσχας (σ.σ. του Ονουφρίου) ως
αυτοκέφαλη Εκκλησία με καθεστώς Πατριαρχείου, τότε το επόμενο βήμα θα είναι η
συγχώνευση του Πατριαρχείου Κιέβου και του (UOC) Πατριαρχείου Μόσχας σε μια
Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία, αλλά με το καθεστώς του Πατριαρχείου Κιέβου. Αυτό
το Πατριαρχείο τότε θα θριαμβεύσει. Το αποτέλεσμα αυτής της ένωσης θα είναι να
αρχίσει και η προσχώρηση των ενοριών και των επισκοπών [της σχισματικής
OCU-Ed.]», δήλωσε ο Φιλάρετος.
Ο Ντενισένκο υπήρξε κανονικός Μητροπολίτης Κιέβου για
αρκετές δεκαετίες και δημιούργησε σχίσμα όταν δεν κατάφερε να γίνει Πατριάρχης
Μόσχας το 1990. Επιμένοντας στο σχίσμα του, καθαιρέθηκε,
αφορίστηκε και αναθεματίστηκε από την Ρωσική Εκκλησία.
«Αν αποχώρησες και καταλαβαίνεις ότι αποχώρησες και
θέλεις να επιστρέψεις στην Εκκλησία του Χριστού, τότε επέστρεψε, αλλά
επιστρέψτε με μετάνοια. Δεν είμαστε πολιτικός οργανισμός», δήλωσε ο Ανίσιμωφ,
προσθέτοντας ότι όλα όσα συνέβησαν στην Ουκρανία τα τελευταία 30 χρόνια είναι
«δουλειά του Φιλάρετου. Αυτός δημιούργησε αυτό το σχίσμα.»
Ο επικεφαλής της υπηρεσίας Τύπου σημείωσε επίσης ότι ο
Φιλάρετος δεν έχει πια σχεδόν κανέναν υποστηρικτή, προσπαθεί όμως ακόμη να
υπαγορεύει τους δικούς του όρους.
Την ίδια θέση διατύπωσε λίγες ημέρες νωρίτερα ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Νιζίν Κλημέντιος, ο οποίος
σημείωσε ότι το σχίσμα δεν είναι απλά μια διοικητική παράβαση αλλά μια πολύ
μεγάλη αμαρτία που παραβιάζει τις αρχές της ευαγγελικής ηθικής.
Συνεπώς ο Φιλάρετος «δεν πρέπει να θέσει τις
προϋποθέσεις για την επιστροφή του στην Εκκλησία, αλλά πρέπει να έχει επίγνωση
των πράξεών του», δήλωσε ο Μητροπολίτης Κλημέντιος, επειδή «χωρίς αυτήν την
επίγνωση είναι αδύνατο να επουλώσουμε όλες τις συνέπειες των πράξεων του
Φιλάρετου.»
Κουβέντα για την πιθανότητα επανασύνδεσης μπορεί να
γίνει μόνο αφού ο Φιλάρετος μετανοήσει πραγματικά για την αμαρτία του
σχίσματος, είπε ο Μητροπολίτης Κλημέντιος.
Η Ουκρανική εκκλησία είναι προφανώς επιφυλακτική όσον
αφορά την δυνατότητα επιστροφής του Φιλάρετου, δεδομένου ότι τον Νοέμβριο του 2017 εξέφρασε
την ίδια επιθυμία αλλά γρήγορα ανακάλεσε. Η Σύνοδος των Επισκόπων της Ρωσικής
Εκκλησίας έλαβε με χαρά την επιστολή του Φιλάρετου και γρήγορα συγκρότησε μια
επιτροπή για να χειριστεί το ζήτημα. Ο Φιλάρετος όμως δήλωσε αργότερα ότι δεν είχε καμία
πρόθεση να μετανοήσει για την αμαρτία του σχίσματος ή να επιστρέψει
στην Ρωσική Εκκλησία.
Κάποιοι πιστεύουν ότι η αρχική διάθεση του Φιλάρετου
στην επιστολή ήταν ειλικρινής, αλλά υποχώρησε κάτω από σοβαρές πιέσεις
πολιτικών και άλλων στο «Πατριαρχείο» του. Άλλοι εικάζουν ότι
έθεσε την προοπτική επιστροφής στην Ρωσική Εκκλησία για να πιέσει το
Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως να ενεργήσει πιο δραστικά για την δημιουργία
μιας αυτοκέφαλης εκκλησίας στην Ουκρανία.
Έχοντας υπόψη τα γεγονότα όπως αυτά εκτυλίχθηκαν το
επόμενο έτος, το 2018, είναι επίσης πιθανό ότι ο Φιλάρετος απλώς επεδίωκε η
Ρωσική Εκκλησία να άρει το ανάθεμά από πάνω του ώστε η Κωνσταντινούπολη να
μπορέσει στη συνέχεια να χορηγήσει αυτοκεφαλία στην ομάδα του. Όταν αυτό δεν
συνέβη, η Κωνσταντινούπολη τον Οκτώβριο ήρε μονομερώς το ανάθεμα -μια ενέργεια
που απορρίφθηκε από αρκετές Τοπικές Εκκλησίες.
Ο Φιλάρετος από τότε συνειδητοποίησε ότι και αυτός και
οι άλλοι Ουκρανοί σχισματικοί εξαπατήθηκαν από την Κωνσταντινούπολη με έναν
τόμο αυτοκεφαλίας ο οποίος στην πραγματικότητα τους δίδει μόνο μία
ημι-αυτονομία. Έτσι, το περασμένο καλοκαίρι, χωρίστηκε από τη νεοσυσταθείσα «Ορθόδοξη
Εκκλησία της Ουκρανίας» και αναβίωσε το «Πατριαρχείο» του.
Ο πολιτικός αναλυτής Ροστισλάβ Ιστσένκο [Rostislav
Ishchenko] πιστεύει ότι μάλλον η τελευταία δήλωση του Φιλάρετου να επιστρέψει
στην Ρωσική Εκκλησία είναι άλλη μία προσπάθεια να πιέσει το Πατριαρχείο
Κωνσταντινουπόλεως να χορηγήσει πλήρη αυτοκεφαλία στην OCU.
Μετάφραση Φαίη Τας
Θύρας Τας Θύρας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου