“Τρεις ερωτήσεις προς τον Αρχιεπίσκοπο
Κύπρου Χρυσόστομο Β΄”
Του Αλεξάνδρου Βοζνεσενσκιϊ
Θεολόγος – Εκκλησιαστικός αναλυτής
Μακαριώτατε, εγώ, ως μέλος της Ορθόδοξης Εκκλησίας της
Ουκρανίας υπό τον Μητροπολίτη Ονούφριο, θα ήθελα να απευθύνω σε σας δημοσίως,
αφού οι πρόσφατες δηλώσεις σας φαίνεται να είναι ακατάλληλες για τον επίσκοπο
της Ορθοδόξου Εκκλησίας.
Όλος ο κόσμος διαβάζει τώρα τη συνέντευξή σας, στην
οποία θέσατε διάφορες ερωτήσεις και δώσατε ορισμένες απαντήσεις.
Ένα σημαντικό μέρος αυτής της συνέντευξης ήταν
αφιερωμένο στις σύγχρονες σχέσεις ανάμεσα στις εκκλησίες, οι οποίες έγιναν πολύ
περίπλοκες λόγω της κατάστασης στην Ουκρανία.
Μετά την ανάγνωση αυτής της συνέντευξης, είχα αρκετά
ερωτήματα που, είμαι βέβαιος, προκύπτουν στον νου εκατομμυρίων άλλων πιστών της
Ορθόδοξης Εκκλησίας.
1) Μιλάτε για την ουδετερότητα και την τονίζετε
τακτικά, αλλά παράλληλα ασκείτε συνεχώς κριτική για το Πατριαρχείο Μόσχας.
Παρόλο που όλοι καταλαβαίνουν ότι δεν ήταν ο Πατριάρχης Κύριλλος που έφερε την
κρίση στο διακοινοτικό επίπεδο – αυτή προέκυψε από τις ενέργειες του Πατριάρχη Βαρθολομαίου.
Ωστόσο, δεν είπατε ούτε μία λέξη κριτικής στον Πατριάρχη Βαρθολομαίο. Αντίθετα,
σας προκάλεσε τη δυσαρέσκεια το γεγονός ότι ορισμένοι Μητροπολίτες της
Εκκλησίας της Κύπρου επέκριναν τη θέση του Πατριάρχη Βαρθολομαίου. Άρα η
“ουδετερότητά” σας καταλήγει στο να μιλάτε με σεβασμό για τη μία πλευρά της
σύγκρουσης και να ασκείτε τη κριτική για την άλλη πλευρά. Θα ήθελα να σας
ρωτήσω: Πιστεύετε πραγματικά ότι μια ουδέτερη θέση μπορεί να βασιστεί στον
σεβασμό μόνο μιας πλευράς και στη συνεχή κριτική της άλλης πλευράς; Στην
πραγματικότητα, σε όλο τον κόσμο αυτό δεν αποκαλείται ουδετερότητα – είναι η
μαλακή υποστήριξη μιας πλευράς. Αλλά ίσως έχετε μια ειδική γνώμη για το πώς
είναι η ουδετερότητα – εκφράστε τις σκέψεις σας για αυτό το θέμα, γιατί όλα ό, τι
λέτε δεν είναι ούτε μια παρωδία ουδετερότητας – αυτό ονομάζεται αλλιώς.
2) Εσείς τακτικά ασκείτε κριτική για την διακοπή της
Ευχαριστιακής Κοινωνίας από το Πατριαρχείο της Μόσχας με εκείνους που
αναγνώρισαν τους ουκρανούς σχισματικούς, και για την εγκυρότητα της ιεροσύνης
των οποίων αμφιβάλλει ακόμα και η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Κύπρου. Αλλά
έχετε ξεχάσει ότι οι Ιεροί Κανόνες της Ορθοδόξου Εκκλησίας απαγορεύουν την
συμμετοχή σε προσευχή και σε ευχαριστιακή κοινωνία όχι μόνο με αιρετικούς, αλλά
και με τους σχισματικούς; Ο 10ος κανόνας των Αγίων Αποστόλων λέει: “Εἴ τις ἀκοινωνήτῳ
κἄν ἐν οἴκῳ συνεύξηται, οὗτος ἀφοριζέσθω”. Και οι άλλοι κανόνες της Αγίας
Εκκλησίας επίσης ρυθμίζουν αυτή την κατάσταση. Αυτός είναι ο λόγος για τον
οποίο καμία από τις Τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες δεν επιτρέπει κοινές προσευχές
και κοινωνία από το κοινό ποτήριο όχι μόνο με τους αιρετικούς, αλλά και με τους
σχισματικούς. Σύμφωνα με τον κανόνα αυτό, ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος, ο
Πατριάρχης Θεόδωρος και ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, που εισήλθαν στην
ευχαριστιακή κοινωνία με τους σχισματικούς, χώρισαν τον εαυτό τους από το σώμα
του Χριστού. Για τον λόγο αυτό όχι μόνο ο Πατριάρχης Κύριλλος, αλλά και η Ιερά
Σύνοδος της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας, η Ιερά Σύνοδος Ορθοδόξου Εκκλησίας
της Πολωνίας και η Ορθόδοξη Εκκλησία της Σερβίας εξέφρασαν σαφώς τη θέση τους
ότι στην Ουκρανία υπάρχει μόνο μία Εκκλησία του Χριστού – αυτή που είναι υπό
τον Μητροπολίτη Ονούφριο και ο Επιφάνιος (Ντουμένκο) και οι υφισταμένοι του
είναι σχισματικοί. Αν ο Επιφάνιος είναι σχισματικός και ο Πατριάρχης
Βαρθολομαίος έχει ευχαριστιακή κοινωνία μαζί του, τότε και ο ίδιος ο Πατριάρχης
γίνεται σχισματικός. Ως εκ τούτου, θα ήθελα να σας ρωτήσω: Δεν θεωρείτε ότι
κοινές προσευχές και ευχαριστιακή κοινωνία με σχισματικούς αποτελούν τη
παραβίαση των κανόνων της Εκκλησίας;
3) Στην τελευταία σας συνέντευξη, κατηγορήσατε τους
τρεις Μητροπολίτες (Λεμεσού-Κύκκου- Ταμασού) για το ότι επικρίνουν τις πράξεις
του Πατριάρχη Βαρθολομαίου, γεγονός που παραβιάζει την ουδετερότητα. Αλλά πού
είναι η αντίδρασή σας, στο γεγονός ότι ο Μητροπολίτης Κωνσταντίας κ. Βασίλειος,
όχι μόνο υποστήριζε τις ενέργειες του Πατριάρχη Βαρθολομαίου, αλλά και
συλλειτουργούσε με τους ουκρανούς σχισματικούς; Δεν είναι αυτό παραβίαση της
υποστηριζόμενης από σας ουδετερότητάς;
Η Εκκλησία, σύμφωνα με τον Απόστολο, είναι “στύλος καὶ
εδραίωμα της αληθείας” (1 Τιμ. 3:15). Αλλά δεν υπάρχει αλήθεια στις πράξεις
σας.
Η ιστορία μας, δείχνει ότι οι Πατριάρχες της
Κωνσταντινούπολης έφεραν την πιο μεγάλη δυστυχία στην Ορθόδοξη Εκκλησία.
Όλοι θυμόμαστε την Ουνία Φερράρα-Φλωρεντίας, όταν ο
Πατριάρχης της Κωνσταντινούπολης πουλούσε την Εκκλησία, το Δόγμα της και τους
Ιερούς Κανόνες για τα χρήματα και την στρατιωτική βοήθεια.
Αλλά υπήρχαν άνθρωποι όπως ο Άγιος Μάρκος ο Ευγενικός,
ο οποίος δεν έμεινε σιωπηλός “από σεβασμό προς τον Πατριάρχη της
Κωνσταντινούπολης”, αυτός έλεγξε την προδοσία και έμενε στην ιστορία ως μαχητής
για την αγνότητα της πίστης.
Επειδή μιλάμε όχι μόνο για ένα ζήτημα της δικαιοδοσίας
αλλά για τους ιερούς κανόνες και τα θεμέλια της ορθόδοξης πίστης.
Στην εποχή μας, η κατάσταση επίσης αφορά τα θεμέλια
της πίστης.
Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας κατά την τελευταία
σύσκεψη της Ιεράς Συνόδου, δήλωσε δημοσίως ότι ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος
παραβιάζει τα εκκλησιαστικά θεμέλια της Εκκλησίας.
Θα σας δώσω ένα απλό παράδειγμα! Όταν οι σχισματικοί
στο κατεχόμενο τμήμα της Κύπρου άρχισαν να χρησιμοποιούν τους ναούς της
Εκκλησίας της Κύπρου, κάνατε μία σειρά δηλώσεων και μάλιστα προγραμματίσατε να
έρθετε σε επαφή με την υπηρεσία πληροφοριών για να λάβετε περισσότερες
πληροφορίες σχετικά με τους σχισματικούς αυτούς.
Έχοντας εμπιστοσύνη στις παραπληροφορήσεις,
παραδεχτήκατε εσπευσμένα ότι αυτό θα μπορούσε να έχει σχέση με τη Ρωσική
Ορθόδοξη Εκκλησία και αποφασίσατε να απευθυνθείτε γραπτώς στον Πατριάρχη
Κύριλλο, αν και αργότερα αποδείχθηκε ότι η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία δεν είχε
καμία σχέση με όλο αυτό.
Προφανώς, σας προκάλεσε δυσαρέσκεια το γεγονός ότι στο
έδαφος όπου υπάρχει η κανονική Εκκλησία λειτουργούν σχισματικοί, οι οποίοι
επίσης κάνουν καταλήψεις των Ιερών Ναών. Όμως, μια παρόμοια κατάσταση συμβαίνει
και στην Ουκρανία.
Γιατί η στάση σας, απέναντί σε αυτή είναι ακριβώς
αντίθετη;
Στην Ουκρανία η Κανονική Εκκλησία λειτουργεί εδώ και
πολλά χρόνια υπό τον Μητροπολίτη Ονούφριο, ο οποίος αναγνωρίζεται από ολόκληρο
τον Ορθόδοξο κόσμο – αυτή είναι η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία.
Ωστόσο, ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος εξουσιοδότησε τους
σχισματικούς να ασκούν την δράση τους στο ίδιο έδαφος, ενώ αυτοί κάνουν
καταλήψεις των Ιερών Ναών που ανήκουν στην Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία, για το
οποία υπάρχουν πολλά στοιχεία.
Και αυτό παρά το γεγονός ότι οι ιεροί κανόνες
απαγορεύουν να ορίζεται ένας επίσκοπος, σε μια πόλη όπου ήδη υπάρχει άλλος
νόμιμος επίσκοπος της Εκκλησίας του Χριστού.
Αλλά εσείς δεν κάνετε δηλώσεις σε ολόκληρο τον κόσμο,
γιατί αυτό δεν σας αφορά προσωπικά και “από σεβασμό προς τον Πατριάρχη
Βαρθολομαίο” προτιμάτε να κλείνετε τα μάτια σε όλο αυτό.
Παρακολουθώντας πως ο Προκαθήμενος της Τοπικής
Εκκλησίας, βλέπει το κακό όταν αυτό τον συμφέρει και δεν το βλέπει, όταν δεν το
θέλει, μου έχει απομείνει μόνο μια τελευταία ερώτηση: όταν μετά από τον γήινο
θάνατο θα δείτε τους Αγγέλους του Θεού ως αγγελιοφόρους και υπηρέτες της
Αλήθειας, και επίσης θα δείτε τους δαίμονες που υπηρετούν “τον πατέρα του
ψεύδους”, θα τους πείτε το ίδιο; Ότι δηλαδή σκοπεύετε να διατηρήσετε την ίδια
ουδέτερη στάση;
Θα σας πω ένα απλό πράγμα που γνωρίζει ο κάθε
ορθόδοξος πιστός: στην Καινή Διαθήκη λέγεται ότι, “Η Εκκλησία είναι στύλος καὶ
εδραίωμα της αληθείας”. Για τον λόγο αυτό η Εκκλησία ουδέποτε σιωπά!
Αν η αλήθεια έχει σιωπήσει στην Εκκλησία, τότε η
Εκκλησία παύει να είναι η Εκκλησία του Χριστού.
Τα παιχνίδια ουδετερότητάς σας, δημιουργούν την
εντύπωση ότι φοβάστε να λέτε την αλήθεια του Θεού στους ανθρώπους για χάρη του
“σεβασμού προς τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο”.
Αλλά κάποτε στη Φοβερά Κρίση τα εκατομμύρια πιστών της
Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας θα πουν: ο άνθρωπος αυτός έβλεπε την
καταπίεση και την εκδίωξη εναντίον μας, έβλεπε πως μας ξυλοκοπούν και κάνουν
καταλήψεις των ναών μας, έβλεπε πώς διακηρύσσουν ενάντια στους ιερούς κανόνες
ως “εκκλησία” εκείνους που ο ίδιος δεν θεωρεί ιερείς, αλλά βλέποντας όλα αυτά
δεν υπερασπίστηκε την Εκκλησία, δεν είπε τίποτα για την υπεράσπιση των
διωκόμενων, αλλά μας επέπλητε μόνο και εξέφρασε τον σεβασμό στους διώκτες μας.
Τι θα πείτε στον Θεό και σ΄ αυτούς τους ανθρώπους κατά
την Κρίση του Θεού, όπου ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος, παρά το σεβασμό σας γι’
αυτόν, θα είναι στο ρόλο του κατηγορούμενου και όχι του “πρώτου χωρίς ίσους”,
όπως αυτό θέλουν ορισμένοι θεολόγοι;
Romfea & orthodoxostypos.gr
Δείτε και
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου