Στο μικροσκόπιο ισλαμικά κέντρα και άτυπα τζαμιά
της
Νεφέλης Λυγερού –
Η
τρομοκρατική επίθεση των τζιχαντιστών στη Βαρκελώνη, σε συνδυασμό με τις
απειλές εναντίον της Ισπανίας και της Ιταλίας, έχουν εντείνει την επιφυλακή των
εγχώριων αρχών ασφαλείας.
Αν και κατά τις εκτιμήσεις η Ελλάδα δεν είναι από
τους πιθανότερους στόχους, οι αρμόδιες υπηρεσίες έχουν θέσει σε αυξημένη
επιτήρηση δημοφιλείς αρχαιολογικούς χώρους, αλλά και συναυλιακούς χώρους.
Το
μεγαλύτερο ενδιαφέρον τους, όμως, συγκεντρώνεται, όπως πάντα, στους χώρους που
λειτουργούν ως άτυπα τζαμιά στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας. Δεκάδες από
αυτούς τους αυτοσχέδιους τόπους λατρείας εξακολουθούν να λειτουργούν
ανεξέλεγκτα. Ο αριθμός τους, μάλιστα, εμφανίζεται να ξεπερνά κατά
πολύ τους 100.
Μικροσκοπικά
διαμερίσματα, υπόγεια, πάρκινγκ, αυλές, εγκαταλελειμμένα κτίρια και άλλοι
ακατάλληλοι χώροι έχουν μετατραπεί σε άτυπα τζαμιά. Χαρακτηριστικό της άναρχης
κατάστασης που επικρατεί είναι το γεγονός ότι ως τζαμιά λειτουργούν μέχρι και
δημόσιες πλατείες! Χαρακτηριστικό παράδειγμα η πλατεία Τυρολόης, στη δυτική
είσοδο της Θεσσαλονίκης, κοντά στην οδό Λαγκαδά, την οποία εκατοντάδες
μουσουλμάνοι χρησιμοποιούν για τις προσευχές τους.
Θρησκευτικό real estate
Μέχρι
στιγμής το κράτος έχει δώσει άδεια λειτουργίας
σε τρία τζαμιά στην Αθήνα και σε ένα στη Θήβα. Τα
υπόλοιπα λειτουργούν παράνομα, έχοντας μια απλή άδεια πολιτιστικού
συλλόγου ή ακόμα και τίποτα. Τα περισσότερα από αυτά, μάλιστα, έχουν το
χαρακτηριστικό ότι απευθύνονται σε συγκεκριμένες κοινότητες μεταναστών.
Λειτουργούν δηλαδή με χαρακτηριστικό την εθνική και όχι τη θρησκευτική
προέλευση (Αφγανοί, Πακιστανοί, Μπανγκλαντεσιανοί κ.λπ.)
Ο
οποιασδήποτε λοιπόν μπορεί να νοικιάσει κάποιο χώρο, συνήθως ημιυπόγειο, για
τις λατρευτικές ανάγκες μόνο της δικής του κοινότητας, ή ακόμα και της
οικογένειάς του. Στα τζαμιά αυτά, ανεξαρτήτως του που βρίσκονται, συμμετέχουν
μικρά αγόρια και κορίτσια που μετά το σχολείο θα φορέσουν τη στολή abaya ή
kamis για να παρακολουθήσουν κατηχητικό και μαθήματα Κορανίου.
Εκτός
από ενοικιάσεις χώρων έχουμε και το φαινόμενο του θρησκευτικού real estate.
Μετά από καταγγελίες ενοίκων για λειτουργία παράνομων τζαμιών, η Νομαρχία
Αθηνών επέβαλε τσουχτερό πρόστιμο ύψους 87.000 ευρώ σε ιδιοκτήτη αποθήκης,
επειδή το ακίνητό του είχε μετατραπεί από τους Πακιστανούς ενοικιαστές του
σε άτυπο τζαμί.
Κάποια
από τα άτυπα τζαμιά στεγάζονται σε αγορασμένα σπίτια. Εκμεταλλευόμενοι την
κρίση και την καταβαράθρωση των τιμών ειδικά στις γειτονιές που κατοικούνται
από μετανάστες, μουσουλμάνοι έχουν με εράνους και δωρεές αγοράσει διαμερίσματα
για να χρησιμοποιηθούν ως λατρευτικοί χώροι.
Δωρεές και έρανοι
Η
κοινότητα του Μπαγκλαντεσιανών έχει εδώ και καιρό αγοράσει ένα παλαιό
κτίριο στην Αισχύλου 37 αξίας 500.000 ευρώ (στην εξώπορτα αναγράφεται
«masjid al jabbal» που σημαίνει τζαμί). Λέγεται ότι το ποσό συγκεντρώθηκε με
έρανο. Οίκημα που λειτουργεί ως άτυπο τζαμί έχει αγοραστεί και στην
περιοχή του Ρέντη.
Στο
Μοσχάτο έχει αγοραστεί οίκημα, όπου επισήμως λειτουργεί σαν Ελληνοαραβικό
Μορφωτικό Κέντρο. Εντός του υπάρχουν ειδικοί μεγάλοι χώροι προσευχής, που
επιτρέπουν την ταυτόχρονη προσευχή 300 ατόμων. Το άτυπο τζαμί λειτουργεί όλη
την ημέρα. Η αγορά του οικήματος στο Μοσχάτο λέγεται πως έγινε με δωρεά ενός Σαουδάραβα επιχειρηματία.
Ο
αριθμός των άτυπων τζαμιών τα τελευταία δύο χρόνια παρουσιάζει αυξητική τάση,
λόγω του ρεύματος των προσφύγων και μεταναστών. Στα δυσεπίλυτα προβλήματα που
έχει εγείρει η φιλοξενία και η τέλεση των θρησκευτικών αναγκών των δεκάδων χιλιάδων
προσφύγων και μεταναστών στα διεσπαρμένα ανά την επικράτεια κέντρα φιλοξενίας
προστίθεται η νέα φουρνιά που θα έρθει στην Ελλάδα μετά το «ναι» του Μουζάλα
στην επιστροφή προσφύγων-μεταναστών στην Ελλάδα από τη Γερμανία και άλλες
χώρες-μέλη της ΕΕ, στο πλαίσιο κανονισμού του Δουβλίνου.
Κι
όλα αυτά, όταν οι εισροές από την Τουρκία, έστω και με μικρότερους ρυθμούς,
συνεχίζονται. Παρ’ ότι ο υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής υποστήριξε πως
πρόκειται για μία «συμβολική κίνηση», η αλήθεια είναι διαφορετική. Η Ελλάδα δεν
είναι σήμερα σε θέση να δεχθεί ένα νέο κύμα, έστω και εάν
αυτό είναι μικρό.
Απαιτήσεις της Οθωμανικής
Αυτοκρατορίας!
Σαν
να μην έφταναν όλα αυτά, έρχεται να προστεθεί και το προκλητικό αίτημα της
Άγκυρας για άνοιγμα 19 τζαμιών σε σημεία που υπήρχαν τζαμιά επί Οθωμανικής
Αυτοκρατορίας! Στην επιστολή, μάλιστα, αναφέρεται η ανάγκη να «ξεκινήσει άμεσα
η λειτουργίας τους ως λατρευτικός χώρος των εκατομμυρίων μουσουλμάνων που
βρίσκονται στην Ελλάδα ή χρησιμοποιούν την Ελλάδα ως διαμετακομιστικό σταθμό ή
ως τουριστικό προορισμό».
Η
λίστα περιλαμβάνει σημεία από τα Ιωάννινα μέχρι τη Ρόδο και από το Διδυμότειχο
μέχρι τα Τρίκαλα και το Ναύπλιο. Πρόκειται για τζαμιά που είχαν κλείσει μετά
την επανάσταση του 1821 ή μετά τους Βαλκανικούς Πολέμους το 1912-13.
Σ’
αυτές τις δυσμενείς συνθήκες, οι ελληνικές υπηρεσίες ασφαλείας καταβάλλουν
προσπάθειες για επαρκή εποπτεία και αποτροπή φαινομένων που μπορούν να
οδηγήσουν σε ισλαμική τρομοκρατία. Αρμόδιοι αξιωματικοί υποστηρίζουν ότι είναι
πολύ δύσκολο στα άτυπα τζαμιά να ξεχωρίσεις ποιος είναι απλώς πιστός
μουσουλμάνος και ποιος είναι στρατολογημένος από την ισλαμική τρομοκρατία ή
έχει τέτοιες τάσεις.
Έρευνες σε όλα τα επίπεδα
Παρ’
ότι οι αρχές έχουν επιχειρήσει να χαρτογραφήσουν αυτό το ιδιόμορφο «δίκτυο»
άτυπων τζαμιών, οι χώροι αυτοί δεν είναι επίσημα καταγεγραμμένοι και είναι πολύ
δύσκολο να υπάρξουν πάντα αξιόπιστες πληροφορίες για όσα συμβαίνουν κάθε στιγμή
εκεί. Οι αρμόδιες υπηρεσίες εστιάζουν την προσοχή τους κυρίως σε άτομα που
έχουν εκδηλώσει επιθετικές τάσεις και σε χώρους όπου παρατηρείται συγκέντρωση
φανατικών ισλαμιστών, σχεδόν αποκλειστικά σουνιτών.
Προτεραιότητα
των ερευνών είναι οι μετανάστες από Ασία και Αφρική, παλαιοί και νέοι, μεταξύ
αυτών και κάποιοι “επισκέπτες” που έρχονται για μερικά κηρύγματα. Η εμπειρία
δείχνει ότι ελλοχεύει κίνδυνος σε όσους μετακινούνται προς την Ευρώπη,
περνώντας από σειρά χωρών.
Σύμφωνα
με καλά πληροφορημένες πηγές, έχει στηθεί ένα δίκτυο συλλογής πληροφοριών, ενώ
όταν απαιτείται διεξάγονται και μικρής κλίμακας προληπτικές επιχειρήσεις σε
χώρους-κλειδιά. Οι αρχές ασφαλείας φοβούνται πως το γεγονός ότι πολλοί
πρόσφυγες-μετανάστες έχουν εγκλωβισθεί στην Ελλάδα, ενδεχομένως να ωθήσει
κάποιους λίγους στο να μετατραπούν σε «μοναχικούς λύκους».
Στο στόχαστρο η ρητορική μίσους
Παγίως,
πάντως, η προσοχή των υπηρεσιών ασφαλείας είναι στραμμένη στους ιμάμηδες με
ρητορική μίσους. Κατά το παρελθόν υπήρξαν καταγγελίες για τέτοιες περιπτώσεις,
τις οποίες οι αρμόδιες αρχές ερεύνησαν διακριτικά και σε ορισμένες περιπτώσεις
έλαβαν κατασταλτικά μέτρα.
Ο
προσηλυτισμός με εμπρηστικά κηρύγματα ιμάμηδων είναι το πρώτο βήμα. Στη
συνέχεια, άλλοι, που δεν εκδηλώνονται δημοσίως, αρχίζουν σε διαπροσωπική βάση
τη διαδικασία της στρατολόγησης. Ας σημειωθεί ότι υπεύθυνοι πακιστανικών
κοινοτήτων είχαν με επιστολή τους ενημερώσει παλαιότερα τις ελληνικές αρχές για
την περίεργη συμπεριφορά ιμάμη που κήρυττε σε τζαμί χωρίς άδεια ιδέες
«ασύμβατες με το Ισλάμ».
Για
την ακρίβεια, καλούσε τους σουνίτες σε ιερό πόλεμο εναντίον των «αποστατών» του
Ισλάμ. Ο ιμάμης εγκατέλειψε τη χώρα, αφού προηγουμένως συνελήφθη και
κρατήθηκε στην Αμυγδαλέζα.
Στρατολόγηση στα Βαλκάνια
Δεν
έχει περάσει πολύς καιρός που στη γειτονική Αλβανία συνελήφθησαν δύο ιμάμηδες
στα τζαμιά τους. Εκτός από το να προπαγανδίζουν την πλέον ακραία εκδοχή του
Ισλάμ, στρατολογούσαν τους πιο φανατικούς νέους και οργάνωναν τη μετάβασή τους
στις εμπόλεμες περιοχές στη Μέση Ανατολή.
Το
φαινόμενο τέτοιων ιμάμηδων έχει προ πολλού πάψει να αποτελεί εξαίρεση και ούτε
περιορίζεται στην Αλβανία. Σε συλλήψεις, δίκες και φυλακίσεις έχουν προχωρήσει
και οι αρχές στο Κόσοβο, στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη, ακόμα και στη Βουλγαρία, όπου
οι μουσουλμανικοί πληθυσμοί συνδέονται με την τουρκική εθνική ιδεολογία, αλλά
είναι επιρρεπείς στον ισλαμικό εξτρεμισμό.
Όπως
και να έχει προσοχή δίνεται και στην παρακολούθηση όλων των κινήσεων που
συνδέονται με την ανέγερση του χωρίς μιναρέ τζαμιού στον Βοτανικό,
χωρητικότητας 350 ατόμων. Οι αρμόδιες αρχές επιδιώκουν εξαρχής να αποκλεισθεί
το ενδεχόμενο το τέμενος να μετατραπεί σε κέντρο προσηλυτισμού, αλλά μόνο ο
χρόνος θα δείξει…
stavroslygeros.gr26 Αυγούστου 2017
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου