11 Ιουλ 2016

Μαθητές επιτέθηκαν στον Φίλη για τα Αρχαία, τα Θρησκευτικά και τις παρελάσεις

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Οι παρελάσεις εφαρμόστηκαν για τον εθνικό φρονηματισμό των ελληνοπαίδων
Υπάρχουν παιδιά, τα οποία πηγαίνουν με το ζόρι το πρωί στην προσευχή ή χωρίς να έχουν συνείδηση ιερότητας για τη στιγμή της προσευχής. Είναι λίγο ρουτίνα, «πάμε για να αρχίσουμε». Είναι λιγότερο Έλληνες και χριστιανοί από τους άλλους;
Οι παρελάσεις εφαρμόστηκαν για τον εθνικό φρονηματισμό των ελληνοπαίδων. Μα, θα μου πείτε ότι μετά πέρασαν πολλά χρόνια. Το δέχομαι. Να ξέρουμε, όμως, ότι αυτές οι παρελάσεις δεν αποτελούσαν ποτέ εξ αρχής ούτε μετά στοιχείο της εθνικής ταυτότητας του παιδιού και του Νεοέλληνα. Ήταν ένα στοιχείο φρονηματισμού, όπως λεγόταν. Μετά, ξέρετε, τι σημαίνει παρέλαση: Να πάνε τα παιδιά να τα δουν οι γονείς τους. Εντάξει, να παρελάσουν κι αυτά.
Τα παραπάνω είπε ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης, σήμερα στη Βουλή, απαντώντας επίκαιρη ερώτηση του Εφήβου Βουλευτή Αρκαδίας  Φωτίου Μουρούτσου,  σχετικά με την αμφισβήτηση της αξίας της πρωινής προσευχής στο σχολείο, του μαθήματος των Θρησκευτικών και των μαθητικών παρελάσεων, καθώς και την προσπάθεια υποτίμησης της διαχρονικής σημασίας τους για την ελληνική οικογένεια.
Ειδικότερα ο υπουργός Παιδείας είπε τα εξής:
ΕΙΝΑΙ ΔΙΧΑΣΜΟΣ: Λέτε ότι με όσα λέγω στρέφομαι ενάντια στον ελληνικό λαό και την ιστορία του. Είναι λάθος. Είναι διχασμός. Δεν θα πάμε ποτέ μπροστά, όταν αμφισβητούμε ο ένας την ελληνικότητα του άλλου. Είμαστε όλοι Έλληνες και είμαστε όλοι Έλληνες δημοκράτες.
Η ΑΝΤΙΘΕΤΗ ΑΠΟΨΗ: Στοιχείο της δημοκρατίας είναι η αναγνώριση της αντίθετης άποψης. Δεν λέω «σωστής», αλλά η αναγνώρισή της στο πλαίσιο του διαλόγου. Έχουμε διαδικασίες, για να επιλέγουμε κάποια στιγμή ποια είναι η σωστή και μετά ποια άλλη είναι η σωστή. Δεν υπάρχουν ανιστορικά ορθές αποφάσεις. Προχωράει μια κοινωνία, προχωράει ένα έθνος.
Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ: Αυτά, λοιπόν, σε σχέση με την ταυτότητα. Η ταυτότητα στην οποία εντάσσεται σήμερα ένας νέος είναι η εθνική ταυτότητα. Είναι η ταυτότητα που έχει να κάνει με το φύλλο του, πώς το βλέπει, η ταυτότητα που έχει να κάνει με την κοινωνική του παρουσία, η ταυτότητα που έχει να κάνει με την πολιτιστική του προοπτική, η ταυτότητα που έχει να κάνει με τον κόσμο, γιατί σήμερα είμαστε πολίτες όχι μόνο της χώρας μας, αλλά και ολόκληρου του κόσμου.
ΜΑΘΗΤΕΣ ΠΗΓΑΙΝΟΥΝ ΜΕ ΤΟ ΖΟΡΙ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΕΥΧΗ: Θέσατε και άλλα ζητήματα τα οποία έχουν πολύ μεγάλη σημασία. Για παράδειγμα, θέσατε το θέμα των Θρησκευτικών και των παρελάσεων. Να πω εξαρχής ότι υπάρχουν παιδιά, τα οποία δεν παρελαύνουν κάθε χρόνο για διάφορους λόγους. Είναι λιγότερο Έλληνες από τους άλλους που παρελαύνουν; Υπάρχουν παιδιά, τα οποία πηγαίνουν με το ζόρι το πρωί στην προσευχή ή χωρίς να έχουν συνείδηση ιερότητας για τη στιγμή της προσευχής. Είναι λίγο ρουτίνα, «πάμε για να αρχίσουμε». Είναι λιγότερο Έλληνες και χριστιανοί από τους άλλους;
ΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ: Θα ήθελα, επίσης, να αναφερθώ και στο ζήτημα, πιο συγκεκριμένα, που αναφέρατε και έχει να κάνει με το μάθημα των Θρησκευτικών. Έχει ληφθεί απόφαση, μετά από διάλογο πενταετίας –πριν από τη δική μας Κυβέρνηση ξεκίνησε αυτός ο διάλογος και η πειραματική εφαρμογή νέων προγραμμάτων σπουδών Θρησκευτικών- και με την Εκκλησία και με άλλους θεωρητικούς κύκλους για το πώς θα διδάσκεται το μάθημα των Θρησκευτικών στο σχολείο.
ΔΕΝ ΘΕΛΟΥΜΕ ΚΑΤΗΧΗΤΙΚΟ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Δεν θέλουμε να είναι κατηχητικό. Γιατί; Το κατηχητικό σημαίνει ότι πηγαίνει μέσα ο δάσκαλος, ο θεολόγος, για να κάνει κάποιον χριστιανό. Θα βαθμολογείται αυτό; Δηλαδή, θα βαθμολογούμε αν κάποιος είναι καλός ή κακός χριστιανός; Αυτό είναι παράλογο.
ΤΗΝ ΕΥΘΥΝΗ ΤΗΝ ΕΧΕΙ Η ΠΟΛΙΤΕΙΑ: Είναι δυνατόν ένα σχολειό, το οποίο είναι κοσμικό σχολειό -την ευθύνη την έχει η εκάστοτε Πολιτεία- να μετατραπεί σε κατηχητικό σχολείο; Ο θεολόγος, δηλαδή, θα ελέγχεται από τον τοπικό επίσκοπο τι μάθημα κάνει μέσα εκεί, γιατί είναι κατηχητικό το μάθημα αυτό, δηλαδή, αν θα είναι σωστά ή όχι αυτά που λέει; Όχι, βέβαια.
ΣΧΟΛΕΙΟ ΟΥΔΕΤΕΡΟΘΡΗΣΚΟ: Θέλουμε ένα σχολείο που να είναι ουδετερόθρησκο, να μην παρεμβαίνει στη συνείδηση των παιδιών, να τους δίνει γνώσεις για το θρησκευτικό φαινόμενο και, βεβαίως, να τους δίνει περισσότερα και πληρέστερα τα ζητήματα που αφορούν την ορθόδοξη θρησκεία, δεδομένου ότι το μεγαλύτερο μέρος στη χώρα μας είναι ορθόδοξοι.
ΕΠΙΚΡΑΤΟΥΣΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ: Παρένθεση: Όταν το Σύνταγμα λέει «επικρατούσα θρησκεία», δεν εννοεί κρατική θρησκεία. Εννοεί ότι οι περισσότεροι δηλώνουν ότι πιστεύουν στη θρησκεία αυτή, στην ορθοδοξία. Αυτό δεν σημαίνει ότι όσοι δεν πιστεύουν σε αυτήν τη θρησκεία, δεν έχουν δικαίωμα μέσα στο σχολειό να ακούνε κάτι για τη δική τους θρησκεία. Το σημαντικότερο: Σε συνθήκες ύπαρξης πολλών παιδιών από άλλες χώρες στη χώρα μας. Δίπλα σου κάθεται ένα παιδάκι που οι γονείς του είναι μουσουλμάνοι. Θέλεις να ξέρεις τι πιστεύει ο μουσουλμανισμός ή εικόνα για το ισλάμ θα είναι η εικόνα του ISIS, των εγκληματιών.
ΠΑΡΕΛΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑ ΜΕΤΑΞΑ: Θα τελειώσω με το ζήτημα, το οποίο θέσατε, των παρελάσεων. Ξέρετε πότε εφαρμόστηκαν οι μαθητικές παρελάσεις στην Ελλάδα; Πιστεύετε ότι είναι από παλιά; Είναι από το 1937. Τότε, στη χώρα μας είχαμε δικτατορία Μεταξά, και οι παρελάσεις εφαρμόστηκαν για τον εθνικό φρονηματισμό των ελληνοπαίδων. Μα, θα μου πείτε ότι μετά πέρασαν πολλά χρόνια. Το δέχομαι. Να ξέρουμε, όμως, ότι αυτές οι παρελάσεις δεν αποτελούσαν ποτέ εξ αρχής ούτε μετά στοιχείο της εθνικής ταυτότητας του παιδιού και του Νεοέλληνα. Ήταν ένα στοιχείο φρονηματισμού, όπως λεγόταν. Μετά, ξέρετε, τι σημαίνει παρέλαση: Να πάνε τα παιδιά να τα δουν οι γονείς τους. Εντάξει, να παρελάσουν κι αυτά.
ΕΘΝΙΚΕΣ ΕΠΕΤΕΙΟΙ: Έχει σημασία οι εθνικές επέτειοι να διδάσκονται με την καλή έννοια στο σχολείο, με γιορτές. Και στους δήμους να διοργανώνονται γιορτές, να μαθαίνουμε τον πολιτισμό, την ιστορία. Αυτό έχει σημασία. Λιγότερο έχει σημασία να παρελαύνουμε, ουσιαστικά, με τρόπους στρατιωτικών αγημάτων. Σημασία έχει να μαθαίνουμε την ουσία και δεν έχει σημασία εάν γίνεται, έστω, η γυμναστική επίδειξη στην παρέλαση.
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ: Είναι προφανές ότι σε ό,τι αφορά το θέμα των Θρησκευτικών την ευθύνη για την αλλαγή του μαθήματος την έχει το Υπουργείο, μέσω της απόφασης του ΙΕΠ, η οποία ελήφθη και θα εφαρμοστεί από φέτος, με νέα προγράμματα τον Σεπτέμβριο. Την ευθύνη για να μην είναι υποχρεωτική η προσευχή στα σχολεία την έχει, επίσης, το Υπουργείο. Δεν πρόκειται να αφήσουμε τους συλλόγους των διδασκόντων, όπως είπατε, να διχάζονται κτλ.. Εμείς θα την πάρουμε την ευθύνη. Η ευθύνη θα είναι: Δεν υποχρεώνουμε να γίνονται το πρωί προσευχές στα σχολεία. Αν, όμως, θελήσουν κάποιοι, αυτό είναι άλλη ιστορία. Δεν απαγορεύουμε. Επαναλαμβάνω, όμως, ότι δεν θα θεωρήσουμε ότι η ταυτότητα του Έλληνα και η ταυτότητα του ορθόδοξου χριστιανού είναι μια ταυτότητα, όπως λένε οι πολιτικοί επιστήμονες, εργαλειακή, από τη μία εκκλησιαστικοποίησης και από την άλλη στρατιωτικοποίησης. Όχι, θέλουμε να υπάρχει ελευθερία. Τονίζω ότι η βάση της εθνικής μας ταυτότητας είναι η Δημοκρατία.
Η ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ, η εποχή στην οποία ζούμε χαρακτηρίζεται -και όχι άδικα- ως εποχή της παγκοσμιοποίησης. Εκτός αυτού οι εξελίξεις στη Μέση Ανατολή σε συνδυασμό με τις επιθετικές διαθέσεις γειτονικών χωρών, οι οποίες καταβάλουν προσπάθειες οικειοποίησης των ονομάτων και του συμβολαίου της ελληνικής ιστορίας, υπαγορεύουν την ανάγκη οικονομικής, κοινωνικής και πολιτικής ανασύνταξης του ελληνικού κράτους.
Όμως, κυριότερη άμυνά μας ως έθνος απέναντι σε αυτές τις συνθήκες αποτελεί η διασφάλιση της ελληνικής μας ταυτότητας. Όμως, με έκπληξη παρατηρώ ότι η Κυβέρνηση, και συγκεκριμένα το Υπουργείο σας, προχωρά σε προώθηση θέσεων, οι οποίες οδηγούν σε αμφισβήτηση του ρόλου των μαθητικών παρελάσεων, της πρωινής προσευχής και του μαθήματος των Θρησκευτικών, που αποτελούν μέρος της ελληνικής μας ταυτότητας.
Όμως, τα προβλήματα δεν περιορίζονται στην αποτυχία διατήρησης της ελληνικής ταυτότητας, αφού παράλληλα υπάρχει κίνδυνος να διχασθεί η σχολική κοινότητα. Η ευρύτερη πλειοψηφία των Ελλήνων μαθητών είναι χριστιανοί ορθόδοξοι. Συνεπώς, δεν μπορούμε να ξέρουμε ποια θα είναι η αντίδραση της πλειονότητας των μαθητών σε μια ενδεχόμενη απόφαση του συλλόγου καθηγητών του εκάστοτε σχολείου που θα οδηγήσει σε κατάργηση της πρωινής προσευχής.
Επίσης, όλοι γνωρίζουμε πως το σχολείο αποτελεί -ή καλύτερα θα έπρεπε να αποτελεί- μια μικρογραφία της κοινωνίας. Κατά συνέπεια, όπως η κοινωνική ζωή της χώρας μας συνδέεται με την επίσημη ή επικρατούσα θρησκεία, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει και το Σύνταγμα, κάτι τέτοιο πρέπει να συμβαίνει και με το σχολείο. Για το γεγονός, λοιπόν, ότι η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων μαθητών είναι χριστιανοί ορθόδοξοι, θεωρώ ότι η πρωινή προσευχή πρέπει να διατηρηθεί στο ελληνικό σχολείο.
Αναφορικά με το μάθημα των Θρησκευτικών είναι απαραίτητο να υπάρξει συνέχεια στο κατηχητικό έργο, αφού έτσι εξασφαλίζεται η τήρηση δυο κανόνων του Συντάγματος σχετικών με την παιδεία. Συγκεκριμένα, ικανοποιείται η παράγραφος 2 του άρθρου 16 του Συντάγματος, όπου ορίζεται υποχρέωση της παιδείας να αναπτύσσει την εθνική και θρησκευτική συνείδηση. Γίνεται, λοιπόν, κατανοητό ότι τα Θρησκευτικά αποτελούν εθνικό κεφάλαιο.
Αναφορικά με τις μαθητικές παρελάσεις, θεωρώ αδύνατο να εφαρμοστεί η πρόταση που παρουσιάσατε στις τελευταίες σας δηλώσεις, σχετικά με τη λήψη της απόφασης για τη συμμετοχή του εκάστοτε σχολείου στην παρέλαση από τους καθηγητές, αφού αδυνατώ να δεχτώ ότι οι μαθητές που επιθυμούν να παρελάσουν δεν θα αντιδράσουν στον αποκλεισμό του σχολείου τους, πολύ δε περισσότερο όταν η απόφαση αυτή δεν δεσμεύει άλλα σχολεία.
Πρέπει, επίσης, να γίνει ξεκάθαρο ότι οι μαθητές που συμμετέχουν στην παρέλαση, συμμετέχουν, επειδή επιθυμούν να τιμήσουν τους εθνικούς ήρωες και την ιστορία μας κι όχι από υποχρέωση.
Για τους παραπάνω λόγους, λοιπόν, θεωρώ άστοχες τις όποιες αποφάσεις αμφισβήτησης των θεσμών αυτών. Θα μπορούσε, φυσικά, σε μια προσπάθεια εκσυγχρονισμού του ελληνικού σχολείου να σταλεί με την έναρξη της σχολικής περιόδου οδηγία, με την οποία θα γίνεται κατανοητό στους καθηγητές ότι οι μαθητές θα συμμετάσχουν στην πρωινή προσεχή και στις παρελάσεις μόνο με τη θέλησή τους.
Με βάση τα παραπάνω, ερωτώ εσάς, κύριε Υπουργέ, πρώτον, ποιες είναι οι αλλαγές που θα προωθήσετε σχετικά και ποιος ο στόχος των αλλαγών αυτών.
Δεύτερον, λαμβάνοντας υπ’ όψιν και όσα ανέφερα, καταργώντας και αμφισβητώντας τη θέση της χριστιανικής παιδείας, αλλά και των μαθητικών παρελάσεων στο ελληνικό σχολείο, δεν νομίζετε ότι στρέφεστε ενάντια στον ελληνικό λαό και στην ιστορία του;
Σύμφωνα, άλλωστε, και με έρευνα της «Κάπα Research», οι ορθόδοξοι χριστιανοί στη χώρα μας αγγίζουν το πολύ υψηλό ποσοστό του 81,4%, ενώ αναφορικά με τις παρελάσεις αυτές αποτελούν διαχρονικά τρόπο απόδοσης τιμής σε αυτούς που αγωνίστηκαν και θυσίασαν τη ζωή τους, για να μπορούμε να μιλάμε εμείς αυτή τη στιγμή ελευθέρα και δημοκρατικά.
ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ
Στη δευτερολογλία ο Εφηβος Βουλευτής είπε τα εξής:
-Πρώτα απ’ όλα, θα ήθελα να συμφωνήσω με αυτό που είπατε ότι η δημοκρατία είναι πάρα πολύ σημαντική στην καθημερινή μας ζωή, σε κάθε ανθρώπινη δραστηριότητα γενικότερα.
-Θα ήθελα, όμως, να διαφωνήσω με κάποια πράγματα που είπατε σχετικά με την ομιλία μου. Δεν νομίζω ότι αναφέρθηκα στην στρατιωτικοποίηση ούτε θεωρώ ότι με αυτά που είπα εννόησα ότι όποιος, για παράδειγμα, δεν συμμετέχει σε παρέλαση ή δεν συμμετέχει στην πρωινή προσευχή δεν είναι Έλληνας.
-Πιστεύω, όμως, ότι το να μπορούμε να σεβόμαστε και να αποδίδουμε τιμές στους προγόνους μας είναι κάτι πολύ σημαντικό. Αυτός είναι και ο λόγος των μαθητικών παρελάσεων. Δεν έχουν κάτι το υπερβολικό, για να μην γίνονται.
-Από εκεί και πέρα όσον αφορά τα Θρησκευτικά, πέρασα την Β΄ Λυκείου φέτος και διδάχθηκα και έμαθα πράγματα για όλες τις υπόλοιπες θρησκείες. Αυτό, δηλαδή, συμβαίνει ήδη τώρα στο παρόν σύστημα. Οπότε δεν υπάρχει κάποιος λόγος να αλλάξει κάτι, αφού ήδη συμβαίνει αυτό για το οποίο μιλήσατε.
-Από εκεί και πέρα γενικότερα θέλω να πω και για την παγκοσμιοποίηση. Είπατε ότι είναι μια πρόκληση θετική. Εγώ προσωπικά δεν θεωρώ θετική πρόκληση το να εξαλείφονται τα στοιχεία του κάθε έθνους. Ακόμα και η Ευρωπαϊκή Ένωση, στην οποία ανήκουμε, έχει ως κεντρικό σύνθημα «ενωμένοι στην πολυμορφία». Συμφωνώ στο «ενωμένοι», συμφωνώ, όμως, και στην «πολυμορφία».
Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ
-  Να συμφωνήσουμε ότι δεν αμφισβητεί ο ένας την ελληνικότητα του άλλου και, συνεπώς, η διαπίστωσή σας ότι στρέφομαι ενάντια στον ελληνικό λαό και την ιστορία του είναι μάλλον λάθος στη διατύπωσή της.
-Να συμφωνήσουμε πως, ό,τι και αν πιστεύει ο καθένας εδώ, είμαστε όλοι Έλληνες. Να συμφωνήσουμε, επίσης, πως ό,τι και αν πιστεύει κανείς σε σχέση με τα θρησκευτικά του πιστεύω είναι σεβαστό και δεν θα επιβάλουμε μέσα από κατηχητικό στο σχολείο τη μια ή την άλλη αντίληψη περί θρησκείας. Αυτό σημαίνει δημοκρατία.
-Και να συμφωνήσουμε ότι σχολείο σημαίνει να μαθαίνουν τα παιδιά, να μαθαίνουν την ιστορία και να τιμούν τους προγόνους τους, να μαθαίνουν για την θρησκεία που πιστεύει ο γονιός τους, αλλά και την θρησκεία που πιστεύει ο διπλανός τους και έτσι να τιμούν το σύνολο της λειτουργίας της κοινωνικής και της πολιτιστικής.
-Θα ήθελα να σταθώ σε ένα ζήτημα. Ορθώς είπατε ότι δεν είναι κανείς περισσότερο Έλληνας ή περισσότερο χριστιανός, αν κάνει παρέλαση ή αν προσεύχεται το πρωί, υπό συνθήκες μάλιστα που γνωρίζουμε πώς γίνονται οι προσευχές και παρελάσεις σε πολλές περιπτώσεις. Μαθητές είστε, το γνωρίζετε.
-Αυτό που θέλω να συνεννοηθούμε είναι ότι η αναγκαία διαμόρφωση των ουσιαστικών πλευρών της εθνικής ταυτότητας προϋποθέτουν να μάθουμε -το τονίζω- την ιστορία μας με ανοικτό τρόπο, να μάθουμε τη γλώσσα μας με ανοικτό τρόπο, την λογοτεχνία μας, τη σχέση της ελληνικής λογοτεχνίας και της ελληνικής ιστορίας με την ευρωπαϊκή και την παγκόσμια λογοτεχνία και ιστορία, γιατί δεν είμαστε έτσι εδώ πέρα. Δεν φυτευτήκαμε έτσι σε αυτήν την χώρα, υπάρχει μια ολόκληρη ιστορία.
-Και το θέμα της παγκοσμιοποίησης, στο οποίο αναφέρθηκα, είπα ότι έχει και θετικές πλευρές. Έχει αναμφίβολα αρνητικές και τις ζούμε από την οικονομική της πλευρά, αλλά έχει και θετικές. Το γεγονός ότι πιο εύκολα πηγαίνει ένα παιδί σήμερα στα πανεπιστήμια της Ευρώπης, με τα Erasmus και τα άλλα προγράμματα, είναι θετικό ή αρνητικό; Θετικό είναι.
-Το ότι μιλάμε πιο πολλές γλώσσες και εμείς και θέλουμε και οι άλλοι να μιλάνε. Αυτό είναι ένα στοιχείο, επίσης, που ωθείται από την παγκοσμιοποίηση, είναι θετικό ή αρνητικό; Θετικό είναι αυτό.
-Με λίγα λόγια, ότι η ελληνική κουλτούρα, ο ελληνικός πολιτισμός και η ελληνική ταυτότητα δεν είναι μια απομονωμένη στη γωνία ταυτότητα και κουλτούρα, αλλά είναι εγγεγραμμένη στην καρδιά του ευρωπαϊκού πολιτισμού, είναι θετικό ή αρνητικό; Προφανώς είναι θετικό.

…………………………………..
Μαθητές επιτέθηκαν στον Φίλη για τα Αρχαία, τα Θρησκευτικά και τις παρελάσεις
Ο Νίκος Φίλης, έδωσε το παρόν στην 21η Σύνοδο της Βουλής των Εφήβων. Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης ο υπουργός Παιδείας, δέχθηκε ερωτήσεις για όλα τα θέματα που άπτονται του υπουργείου Παιδείας. 

Στο επίκεντρο βρέθηκαν τα αρχαία Ελληνικά, η κατάργηση των μαθητικών παρελάσεων, τα θρησκευτικά, και η πρωινή προσευχή. Mάλιστα ο έφηβος βουλευτής από την Αρκαδία Φώτης Μουρούτσος έφερε σε δύσκολη θέση τον κ. Φίλη όταν τον κατηγόρησε ότι οι απόψεις του για την κατάργηση των μαθητικών παρελάσεων και της πρωινής προσευχής σε συνδυασμό με την αλλαγή στον τρόπο διδασκαλίας των θρησκευτικών, στρέφονται κατά της εθνικής μας ταυτότητας.
«Η δημοκρατία αποτελεί τη βάση της εθνικής μας ταυτότητας. Λέτε ότι δεν σέβομαι το έθνος και την ταυτότητά μας με αυτά που λέω. Είναι λάθος και διχασμός. Δεν θα πάμε ποτέ μπροστά όταν αμφισβητούμε ο ένας τον άλλον. Δεν υπάρχει περιούσιος λαός», ήταν η απάντηση του Υπουργού Παιδείας.
Παράλληλα, ευρισκόμενος σε θέση άμυνας για τις απόψεις του, είπε πως τα θρησκευτικά και οι παρελάσεις αποτελούν «επίδειξη θρησκευτικής και εθνικής συνείδησης», κάτι το οποίο όπως είπε πρέπει να είναι μακριά από το σχολείο.
Από την άλλη πλευρά, αναφερόμενος, ζήτημα των θρησκευτικών, τόνισε ότι το Υπουργείο Παιδείας θέλει ένα σχολείο «ουδετερόθρησκο» που δεν θα λειτουργεί ως κατηχητικό, ενώ για τις παρελάσεις σημείωσε ότι «δεν αποτελούσαν ποτέ στοιχείο της εθνικής μας ταυτότητας αλλά στοιχείο φρονηματισμού», προτάσσοντας ως καλύτερη λύση τον εορτασμό των εθνικών επετείων με γιορτές στα σχολεία που θα έχουν ως στόχο την εκμάθηση του πολιτισμού και της ιστορίας μας έναντι «της επίδειξης με τρόπους στρατιωτικών αγημάτων» όπως είπε.
«Δεν θα γίνει το θέμα της εθνικής μας ταυτότητας θέμα εκκλησιαστικοποίησης και στρατικοποίησης», σημείωσε. Αναφορικά με το ζήτημα της κατάργησης της πρωινής προσευχής στα σχολεία, ο υπουργός ανακοίνωσε ότι κατευθυντήρια γραμμή του Υπουργείου Παιδείας είναι αυτή να μην είναι υποχρεωτική αλλά όσα σχολεία το επιθυμούν να έχουν το δικαίωμα να τη συνεχίσουν.
Ο υπουργός Παιδείας βρέθηκε στο στόχαστρο και του έφηβου βουλευτή Γιώργου Μπακάλη από τα Δωδεκάνησα. Ο νεαρός εξαπέλυσε επίθεση προς τον κ. Φίλη, με αφορμή την απόφαση του τελευταίου να μειώσει κατά μια ώρα τη διδακτέα ύλη των Αρχαίων Ελληνικών. "Αν υπάρχει δυσκολία έκφρασης των ελληνικών από τους μαθητές όπως λέτε πως θα λυθεί με την απομάκρυνση από τη ρίζα τους; Μια ολόκληρη γενιά είμαστε έρμαιο της ασύμφορης αυτής πρακτικής δύναμης" επεσήμανε. 
Προσπαθώντας να απαντήσει στον νεαρό  ο Νίκος Φίλης πέταξε το μπαλάκι των ευθυνών στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, το οποίο παίρνει αποφάσεις έπειτα από χρόνιες μελέτες. Ωστόσο αναλαμβάνοντας τις ευθύνες που του αναλογούν είπε πως "επιθυμία μας είναι περισσότερη ουσία και όχι τύπος. Θέλουμε ποιοτικό χρόνο στο σχολείο. Δεν μπορεί στο γυμνάσιο να διδάσκονται περισσότερες ώρες Αρχαία Ελληνικά και λιγότερες Νέα Ελληνικά. Πρέπει να δοθεί έμφαση στη λογοτεχνία και στη ζωντανή γλώσσα. Αν κάποιος δεν γνωρίζει τα αρχαία δεν σημαίνει ότι δεν ξέρει να μιλάει καλά τα νέα ελληνικά ή αντίστροφα. Να συζητήσουμε το θέμα όχι με βάση ιδεολογική αλλά παιδαγωγική», ανέφερε ο Υπουργός Παιδείας, προκαλώντας αίσθηση καθώς φάνηκε να χαρακτηρίζει εμμέσως «νεκρή γλώσσα» τα Αρχαία Ελληνικά.
Παρ όλα αυτά, ο μαθητής δεν φάνηκε να πείθεται λέγοντας στη συνέχεια πως «Δεν έχω δει ποτέ μου δέντρο και φυτό να επιβιώνει χωρίς τις ρίζες του κι έτσι η νέα ελληνική γλώσσα δεν μπορεί να επιβιώσει χωρίς τα αρχαία». Ο κ. Φίλης επέμεινε στην «παιδαγωγική» διάσταση του θέματος, ζητώντας την ψύχραιμη αντιμετώπισή του, ενώ προανήγγειλε την πρόθεση του Υπουργείου για την εισαγωγή νέων γνωστικών αντικειμένων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση όπως η σεξουαλική ενημέρωση και τα ζητήματα εθισμού όπως στα ναρκωτικά ή στα τάμπλετ.
Τέλος ιδιαίτερη αίσθηση προκάλεσε η ερώτηση της Μαρίας Φλιούρα, μαθήτριας σχολείου ειδικής αγωγής, για τα επαγγελματικά δικαιώματα. «Θα ήθελα εκ μέρους της πολιτείας να εκφράσω την αυτοκριτική ή και την ντροπή μας. Γιατί η ειδική εκπαίδευση στο σύνολό της είναι παραμελημένη», σημείωσε με συστολή ο Νίκος Φίλης, προαναγγέλλοντας την ίδρυση Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου και Λυκείου, στο οποίο θα παιδιά που θα φοιτούν θα έχουν τα ίδια δικαιώματα με τους αποφοίτους ΕΠΑΛ που με το νέο σύστημα θα μπορούν στο τέταρτο έτος να κάνουν πρακτική άσκηση λαμβάνοντας το 75% του βασικού μισθού έχοντας και κοινωνική ασφάλιση. «Έχουμε πλήρη συνείδηση ότι τα σχολεία σας θέλουν περισσότερο έμπρακτο ενδιαφέρον από την πολιτεία και σας το υποσχόμαστε», κατέληξε ο Υπουργός Παιδείας.
Ποιοι έδωσαν το παρών στη συνεδρίαση
Στη σημερινή συνεδρίαση παραβρέθηκαν ο Πρωθυπουργός κ. Αλέξης Τσίπρας, οι Υπουργοί Παιδείας και Δικαιοσύνης κ.κ. Νικόλαος Φίλης και Νικόλαος Παρασκευόπουλος, ο Αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας αρμόδιος για θέματα Έρευνας και Καινοτομίας, κ. Κωνσταντίνος Φωτάκης, ο Γενικός Γραμματέας Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Υπουργείου Δικαιοσύνης κ. Κωνσταντίνος Παπαϊωάννου, οι Αντιπρόεδροι της Βουλής κ.κ. Αναστασία Χριστοδουλοπούλου και Δημήτριος Κρεμαστινός, η επικεφαλής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης και Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ κ. Φώφη Γεννηματά, ο Πρόεδρος του Ποταμιού κ. Σταύρος Θεοδωράκης, ο Πρόεδρος της Ένωσης Κεντρώων κ. Βασίλης Λεβέντης, βουλευτές εκπρόσωποι των κοινοβουλευτικών κομμάτων, οι πρώην Πρόεδροι της Βουλής κ.κ. Απόστολος Κακλαμάνης και Δημήτριος Σιούφας, ο πρώην Πρωθυπουργός κ. Ιωάννης Γρίβας και ο Αρχιμανδρίτης κ. Χρυσόστομος Παπαθανασίου ως εκπρόσωπος του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου.
parapolitika.gr,11/07/2016
Μάθημα Παιδείας από τη Βουλή των Εφήβων στον Φίλη
protothema.gr,11/07/2016
«Δεν έχω δει ποτέ μου δέντρο και φυτό να επιβιώνει χωρίς τις ρίζες του κι έτσι η νέα ελληνική γλώσσα δεν μπορεί να επιβιώσει χωρίς τα αρχαία» επισήμανε μαθητής λυκείου -Τα αρχαία ελληνικά δεν είναι ζωντανή γλώσσα απάντησε ο υπουργός και επέμεινε σε ουδετερόθρησκα σχολεία
Την σφοδρότερη κριτική για τις προωθούμενες αλλαγές στο δημόσιο σχολείο δέχθηκε ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης και αυτό γιατί τα «πυρά» δεν προήλθαν από τους βουλευτές της αντιπολίτευσης αλλά από τα μέλη της Βουλής των εφήβων που είναι μαθητές λυκείου.
Κατά την διάρκεια του κοινοβουλευτικού ελέγχου οι έφηβοι βουλευτές αμφισβήτησαν ευθέως την πολιτική Φίλη επισημαίνοντας μεταξύ άλλων ότι τα αρχαία ελληνικά αποτελούν βάση για την σωστή γνώση των νεοελληνικών, πως η πρωινή προσευχή και οι παρελάσεις πρέπει να διατηρηθούν και  πως τα θρησκευτικά αποτελούν «εθνικό κεφάλαιο».
Ωστόσο, ούτε και αυτή την φορά ο κ. Φίλης φάνηκε να αμφιβάλλει για την ορθότητα των ενεργειών του και βάλθηκε να νουθετεί τους μαθητές επισημαίνοντάς τους μεταξύ άλλων ότι τα αρχαία ελληνικά δεν είναι «ζωντανή γλώσσα» και πως απαιτούνται «ουδετερόθρησκα σχολεία».
«Πρέπει να δώσουμε έμφαση στη  λογοτεχνία και τη ζωντανή γλώσσα» είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός για να προσθέσει «όποιος δεν γνωρίζει αρχαία ελληνικά δεν σημαίνει ότι δεν μιλάει καλά την ελληνική γλώσσα... να μιλήσουμε με βάση παιδαγωγική και όχι ιδεολογική».
«Δεν έχω δει ποτέ μου δέντρο και φυτό να επιβιώνει χωρίς τις ρίζες του κι έτσι η νέα ελληνική γλώσσα δεν μπορεί να επιβιώσει χωρίς τα αρχαία» του επισήμανε έφηβος βουλευτής καταχειροκροτούμενος από τους υπόλοιπους αλλά ο κ. Φίλης όχι μόνο παρέμεινε ανένδοτος αλλά άρχισε να μιλά για διχαστικές αντιλήψεις: «Το θέμα της αρχαίας γλώσσας μην το αντιμετωπίζετε ιδεολογικά. Η πλειοψηφία δεν μιλαει αρχαία αλλά νοιώθει βαθιά Έλληνας. Τα παιδιά σήμερα είτε διδάσκονται αρχαία είτε όχι δεν μιλούν καλά την ελληνική».
Εξίσου αιχμηρή κριτική ήρθε και για την κατάργηση των θρησκευτικών. Ενας από τους μαθητές είπε στον υπουργό Παιδείας: «Καταργώντας τη χριστιανική παιδεία και τις παρελάσεις στρέφεστε εναντίον του λαού και της εθνικής μας ταυτότητας». «Δεν μπορεί να υπάρξει εθνική ταυτότητα χωρίς δημοκρατία. Δεν  υπάρχουν πιο Έλληνες ανάμεσα στους Έλληνες. Δεν υπάρχει περιούσιος λαός. Είμαστε όλοι Έλληνες δημοκράτες» απάντησε ο κ. Φίλης για να συνεχίσει: «Λέτε δεν σέβομαι το έθνος και την ταυτότητά μας με αυτά που λέω. Όμως είναι λάθος αυτή η άποψη. Είναι λάθος ο διχασμός. Δεν θα πάμε ποτέ μπροστά όταν αμφισβητούμε ο ένας τον άλλον».

«Υπάρχουν παιδιά που δεν παρελαύνουν, είναι λιγότερο Έλληνες; Υπάρχουν παιδιά που δεν πανε για προσευχή, είναι λιγότερο χριστιανοί; Μακριά από εμάς το στοιχείο της επίδειξης θρησκευτικότητας ή ελληνικότητας… Δεν θέλουμε το σχολείο να είναι κατηχητικό. Θέλουμε ένα σχολείο ουδετερόθρησκο». 
...............................................................
Βουλή των Εφήβων: Κριτική, αντιπαράθεση με τον Φίλη για τις αλλαγές στην Παιδεία και... selfies (πάρα πολλές selfies)
Κριτική στους κυβερνώντες, αντιπαράθεση με τον υπουργό Παιδείας, Νίκο Φίλη για τις αλλαγές που προωθεί στην Παιδεία και... selfies, πάρα πολλές selfies στη σημερινή συνεδρίαση της Βουλής. Η οποία δεν ήταν σαν τις άλλες, αφού τη θέση των βουλευτών πήραν έφηβοι, που μίλησαν για τα δικαιώματα του παιδιού, κατά την ΚΑ' Σύνοδος της Βουλής των Εφήβων Βουλευτών.
Μοιραία, στους προβληματισμούς που εξέφρασαν βρέθηκε και η οικονομική κατάσταση της χώρας, η ανεργία, η μετανάστευση των νέων, το εκπαιδευτικό και εξεταστικό σύστημα, το προσφυγικό, οι κοινωνικές ανισότητες. Όμως δεν έλειψε για άλλη μια χρονιά ο ξύλινος λόγος, ανάρμοστος για νεαρούς μαθητές, που παραπέμπουν περισσότερο σε ατομικές εκθέσεις ιδεών παρά σε ειλικρινής παρουσίαση των προβλημάτων που πραγματικά αντιμετωπίζουν.
Εξαίρεση η Μαρία Πλιούρα, μαθήτρια ειδικού σχολείου, που μίλησε λιτά και με σαφήνεια για ένα σημαντικό πρόβλημα των παιδιών που φοιτούν σε ειδικά σχολεία: τα επαγγελματικά δικαιώματα του πτυχίου που λαμβάνουν. Ή μάλλον η έλλειψη αυτών.
Η Μαρία εισέπραξε το παρατεταμένο χειροκρότημα των υπολοίπων παιδιών και την απάντηση Φίλη: «Εκ μέρους της πολιτείας, να εκφράσω την αυτοκριτική και τη ντροπή μας, γιατί η ειδική εκπαίδευση στα σχολεία, στο σύνολό της, είναι παραμελημένη. Είναι υποχρέωσή μας να στηρίξουμε τα παιδιά με ειδικές ανάγκες».
Η μάχη των Αρχαίων
Σε άλλο τόνο (και με άλλο λόγο) ο έφηβος βουλευτής Δωδεκανήσου Γιώργος Μπακάλης κατηγόρησε τον υπουργό Παιδείας για εμμονή στην περικοπή διδακτικών ωρών των Αρχαίων Ελληνικών.
«Δεν είναι λογικό στην πρώτη γυμνασίου να διδάσκονται περισσότερα Αρχαία από ότι Νέα Ελληνικά» επεσήμανε κ. Φίλης, προσθέτοντας ότι «αν κάποιος δεν γνωρίζει καλά τα Αρχαία Ελληνικά, δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να μιλήσει καλά ελληνικά».
«Όπως ένα φυτό δεν μπορεί να επιβιώσει χωρίς τις ρίζες του, έτσι και τα Νέα Ελληνικά δεν μπορούν να επιβιώσουν χωρίς τα Αρχαία» δευτερολόγησε ο έφηβος βουλευτής.
«Μην αντιμετωπίζετε ιδεολογικά το θέμα των Αρχαίων» απάντησε από την πλευρά του ο Νίκος Φίλης.
Περί... πρωινής προσευχής
Ο υπουργός Παιδείας απάντησε και στην κριτική που δέχθηκε από τον έφηβο βουλευτή Αρκαδίας, Φώτη Μουρούτσο, για την αμφισβήτηση της ανάγκης, όπως είπε, τόσο της πρωινής προσευχής στα σχολεία, όσο και της διδασκαλίας των θρησκευτικών, αλλά και των παρελάσεων.
Ο έφηβος βουλευτής υποστήριξε ότι «με τις πολιτικές αμφισβήτησης της εθνικής μας ταυτότητας και συνείδησης, υπάρχει κίνδυνος να διχαστεί η μαθητική κοινότητα».
«Δεν θα πάμε μπροστά αν δεν αναγνωρίζουμε και τη αντίθετη άποψη. Είναι παράλογο ένα σχολείο που είναι κοσμικό, να μετατρέπεται σε θρησκευτικό. Θέλουμε ένα "ουδετερόθρησκο" σχολείο και όχι ένα κατηχητικό σχολείο. Να μην παρεμβαίνει η επικρατούσα θρησκεία που είναι η χριστιανική. Ένα σχολείο που θα δίνει πληροφορίες για όλες τις θρησκείες. Όταν δίπλα σας κάθεται ένας μαθητής με γονείς μουσουλμάνους δεν θα θέλατε να μάθετε τι πιστεύει», απάντησε ο κ. Φίλης, ενώ αναφερόμενος στις μαθηματικές παρελάσεις, επεσήμανε: «Δεν είναι λιγότερο Έλληνες τα παιδιά που παρελαύνουν με το ζόρι ή που για αυτά είναι ρουτίνα η προσευχή. Τα εξωτερικά στοιχεία δεν καθορίζουν τον εσωτερικό κόσμο μας. Οι παρελάσεις καθιερώθηκαν από το 1937 επί δικτατορίας του Μεταξά. Αυτές δεν αποτελούσαν στοιχεία εθνικής ταυτότητας του παιδιού, αλλά στοιχείο φρονηματισμού. Οι εθνικοί επέτειοι έχει σημασία να διδάσκονται με γιορτές και όχι με βηματισμό στρατιωτικών αγημάτων». «Η βάση της εθνικής μας ταυτότητας είναι η δημοκρατία», κατέληξε ο κ. Φίλης.
Selfie time
Η στιγμές που οι έφηβοι βουλευτές θυμήθηκαν ξανά την παιδικότητά τους ήταν την ώρα των... selfies. Πρωταγωνιστής ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, ο οποίος ως άλλοτε δημοφιλές παιδί της τάξης (aka πρόεδρος δεκαπενταμελούς), τράβηξε το ενδιαφέρον των παιδιών.
*Οι προτάσεις που ακούστηκαν θα συμπεριληφθούν στο Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Δικαιώματα του Παιδιού που καταρτίζει η Ειδική Επιτροπή», όπως τους υποσχέθηκε ο υπουργός Δικαιοσύνης, Νίκος Παρασκεύπουλος.
……………………………………
Κριτική στον υπουργό από έφηβους βουλευτές
Φίλης: «Νεκρά» τα Αρχαία, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση στα σχολεία
Αθήνα
Τα Αρχαία Ελληνικά θεωρούνται «νεκρή γλώσσα» από τον υπουργό Παιδείας Νίκο Φίλη, ο οποίος εκτιμά περισσότερο τη διδασκαλία της «ζωντανής γλώσσας» των Νέων Ελληνικών, ενώ ταυτόχρονα προαναγγέλλει μάθημα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης.

«Δεν μπορεί η σεξουαλική ενημέρωση να απουσιάζει από τα σχολεία» σχολίασε σήμερα, Δευτέρα, στη Βουλή μιλώντας στους μαθητές λυκείου έφηβους «βουλευτές», που βρέθηκαν στο κοινοβούλιο.
Στα παραπάνω, ο υπουργός Παιδείας πρόσθεσε μια δόση «εξεταστικού», καθώς δήλωσε ότι το σύστημα εισαγωγής σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ θα αλλάξει, αλλά κατόπιν διαλόγου.
Είχε προηγηθεί όμως η οξεία κριτική που δέχτηκε από νεαρούς «βουλευτές» για την πολιτική του στα θέματα παιδείας.
Οι νέοι διαφώνησαν με την περικοπή των ωρών διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών στα γυμνάσια, ενώ δήλωσαν πως το μάθημα αυτό αποτελεί βάση για τη σωστή γνώση των νεοελληνικών. Κάποιοι ανάμεσά τους δε υποστήριξαν ακόμη ότι η πρωινή προσευχή και οι παρελάσεις πρέπει να διατηρηθούν και πως τα Θρησκευτικά αποτελούν «εθνικό κεφάλαιο».
Ο υπουργός Παιδείας συνέκρινε τη διδασκαλία των Αρχαίων με εκείνη της Νεοελληνικής Γλώσσας, την οποία χαρακτήρισε «ζωντανή γλώσσα», τη στιγμή κατά την οποία δίνεται μάχη παγκοσμίως για να υποστηριχθεί η διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών και των αντίστοιχων πανεπιστημιακών εδρών.
Ωστόσο, τελικά αποποιήθηκε... ευθυνών και δήλωσε ότι τις αποφάσεις για τις αλλαγές δεν τις λαμβάνει ο υπουργός, που έχει απλώς ρόλο επικυρωτικό, αλλά το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) έπειτα από «εμπεριστατωμένη μελέτη και έρευνα».
Πάντως, για το θέμα της διδασκαλίας της αρχαίας ελληνικής γλώσσας εξέφρασε την προσωπική του γνώμη, η οποία είναι πως τα Αρχαία Ελληνικά πρέπει να διδαχθούν είτε από πρωτότυπο στο Λύκειο είτε από μετάφραση στο Γυμνάσιο.
Λιγότερες εξετάσεις στα Γυμνάσια
Για να αντιστρέψει δε το κλίμα και τις εντυπώσεις που δημιουργήθηκαν από το θέμα, επανέλαβε τη θέση του για λιγότερες εξετάσεις στα Γυμνάσια.
«Δεν θέλουμε να υπάρχει στο σχολείο, στο Γυμνάσιο ιδιαίτερα, μια αντίληψη ότι τα παιδιά συμμετέχουν απλώς για να δώσουν εξετάσεις. Θέλουμε να έχει μεγαλύτερο χρόνο η διάρκεια του σχολικού έτους, να έχουμε τετράμηνα και όχι τρίμηνα και στο τέλος κάθε τάξης στο Γυμνάσιο να μη δίνονται δώδεκα και δεκαπέντε μαθήματα στην τελική εξέταση, αλλά αυτά που θα εκτιμήσουμε ότι είναι τα πιο βασικά για τη λειτουργία του σχολείου» δήλωσε ο κ. Φίλης.
Κατάλοιπο του Μεταξά οι παρελάσεις
Στην περίπτωση των παρελάσεων ο υπουργός Παιδείας είπε πως αποτελούν πολιτική της δικτατορίας Μεταξά, ενώ για τα Θρησκευτικά ζήτησε σχολείο «ουδετερόθρησκο»...
«Σχετικά με το ζήτημα το οποίο θέσατε, των παρελάσεων. Ξέρετε πότε εφαρμόστηκαν οι μαθητικές παρελάσεις στην Ελλάδα; Πιστεύετε ότι είναι από παλιά; Είναι από το 1937. Τότε στη χώρα μας είχαμε δικτατορία Μεταξά και οι παρελάσεις εφαρμόστηκαν για τον εθνικό φρονηματισμό των ελληνοπαίδων» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Φίλης.
«Μα, θα μου πείτε ότι μετά πέρασαν πολλά χρόνια» διαπίστωσε μόνος του. «Το δέχομαι. Να ξέρουμε, όμως, ότι αυτές οι παρελάσεις δεν αποτελούσαν ποτέ εξ αρχής ούτε μετά στοιχείο της εθνικής ταυτότητας του παιδιού και του νεοέλληνα. Ήταν ένα στοιχείο φρονηματισμού, όπως λεγόταν. Μετά, ξέρετε τι σημαίνει παρέλαση: να πάνε τα παιδιά να τα δουν οι γονείς τους. Εντάξει, να παρελάσουν και αυτά» συνέχισε.
Σχολείο «ουδετερόθρησκο»
Για τα Θρησκευτικά, ο κ. Φίλης ανέφερε ότι έχει ληφθεί απόφαση, έπειτα από διάλογο πενταετίας και με την Εκκλησία και με άλλους θεωρητικούς κύκλους, για το πώς θα διδάσκεται το μάθημα στο σχολείο.
«Δεν θέλουμε να είναι κατηχητικό. Γιατί; Το κατηχητικό σημαίνει ότι πηγαίνει μέσα ο δάσκαλος, ο θεολόγος, για να κάνει κάποιον χριστιανό. Θα βαθμολογείται αυτό; Δηλαδή, θα βαθμολογούμε αν κάποιος είναι καλός ή κακός χριστιανός;» είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός Παιδείας.
«Θέλουμε ένα σχολείο που να είναι ουδετερόθρησκο, να μην παρεμβαίνει στη συνείδηση των παιδιών, να τους δίνει γνώσεις για το θρησκευτικό φαινόμενο και, βεβαίως, να τους δίνει περισσότερα και πληρέστερα τα ζητήματα που αφορούν την ορθόδοξη θρησκεία, δεδομένου ότι το μεγαλύτερο μέρος στη χώρα μας είναι ορθόδοξοι» συμπλήρωσε.
Για το αν οι σύλλογοι διδασκόντων θα αποφασίζουν για την πρωινή προσευχή ο κ. Φίλης διευκρίνισε ότι την ευθύνη για να μην είναι υποχρεωτική η προσευχή στα σχολεία την έχει, επίσης, το υπουργείο.
«Δεν πρόκειται να αφήσουμε τους συλλόγους των διδασκόντων, όπως είπατε, να διχάζονται. Εμείς θα την πάρουμε την ευθύνη. Η ευθύνη θα είναι: Δεν υποχρεώνουμε να γίνονται το πρωί προσευχές στα σχολεία. Αν, όμως, θελήσουν κάποιοι, αυτό είναι άλλη ιστορία. Δεν απαγορεύουμε» δήλωσε.
Περί παραπαιδείας
Ο υπουργός Παιδείας δέχτηκε μια ερώτηση από έφηβη βουλευτή στην Κύπρο για την παραπαιδεία και στην οποία απάντησε ότι μια παράμετρος για την αντιμετώπισή της είναι οι λιγότερες εξετάσεις και συνακόλουθα η ύπαρξη ποιοτικού χρόνου και όχι ποσοτικού.
Άλλη μία παράμετρος για την αντιμετώπιση της παραπαιδείας είναι κατά τον υπουργό «ο απεγκλωβισμός από μία κοινωνική αντίληψη σύμφωνα με την οποία δεν υπάρχουμε ως πολίτες με αξία και δικαιώματα αν δεν πάμε στο πανεπιστήμιο. Αυτό είναι λάθος» τόνισε ο κ. Φίλης.
Ακολουθώντας δε με συνέπεια την πολιτική των προηγούμενων κυβερνήσεων (ξεκίνησαν πρώτοι την πολιτική του γερμανικού μοντέλου της «διττής εκπαίδευσης» και της προσπάθειας να στραφεί μεγαλύτερος αριθμός νέων προς την τεχνική εκπαίδευση όπου και πολλοί θα θητεύουν νωρίς σε επιχειρήσεις), σημείωσε: «Υπάρχουν πολλοί τρόποι τελειώνοντας το Λύκειο να προχωρήσει κανείς και σε άλλες εκπαιδευτικές επιλογές. Η επαγγελματική και τεχνική εκπαίδευση στη χώρα μας είναι υποβαθμισμένες. Η προσπάθειά μας είναι να δώσουμε μεγαλύτερη έμφαση σε αυτήν, προκειμένου τα παιδιά, μέσα από μία ολόπλευρη μόρφωση και όχι από μια πρώιμη επιλογή, να μπορέσουν να οδηγηθούν σε σωστές επιλογές και τεχνικής εκπαίδευσης ανώτερης και ανώτατης. Πρέπει να καταλάβουμε ότι, εάν για συγκεκριμένους ιστορικούς λόγους η προσπάθεια των ανθρώπων να πάνε στα πανεπιστήμια συναρτάται όχι μόνο με την αγάπη προς τη μόρφωση, αλλά και με την προσπάθεια να ανέβουν κοινωνικά, αυτή η πραγματικότητα σήμερα έχει αλλάξει».
Νέος τύπος ειδικού σχολείου
Τέλος, προανήγγειλε νέο τύπου σχολείου για την ειδική εκπαίδευση απαντώντας σε ερώτηση που του έκανε έφηβη βουλευτής, μαθήτρια ειδικού σχολείου της Πρότυπης Βιοτεχνικής Μονάδας ΟΑΕΔ Λακκιάς, η οποία διαμαρτυρήθηκε για το γεγονός ότι το πτυχίο της δεν έχει επαγγελματικά δικαιώματα. Όπως είπε, ο νέος τύπος σχολείου θα ονομάζεται Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο-Λύκειο και θα λειτουργεί υπό ενιαία διεύθυνση με τέσσερα χρόνια γυμνάσιο και τέσσερα χρόνια λύκειο, ενώ οι απόφοιτοί του θα έχουν ίσα δικαιώματα με τους αποφοίτους Επαγγελματικών Λυκείων.
Μάρνυ Παπαματθαίου - Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Oι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου

Η φωτογραφία μου
Για επικοινωνία : Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: aktinesblogspot@gmail.com