Σε επιστολή της
η Π.Ε.Θ προς τον
Αρχιεπίσκοπο και άπαντες του Ιεράρχες για το χαρακτήρα και το περιεχόμενο του
μαθήματος των Θρησκευτικών στις 7 Οκτωβρίου 2015 τόνιζε : “Όμως, στην
προσπάθεια να ικανοποιηθούν α)
πολιτικά σχέδια που προέρχονται από κέντρα αποφάσεων, εντός και εκτός των
συνόρων της Ελλάδας και β) μόνιμες,
μύχιες επιθυμίες που προκύπτουν από ιδεολογικές εμμονές ορισμένων, το Υπουργείο
Παιδείας φαίνεται να προσανατολίζεται, συνεπικουρούμενο από μερίδα των ΜΜΕ
και από
ελάχιστα -τα γνωστά - άγνωστα- πρόσωπα του θεολογικού χώρου, στο να επιχειρήσει αλλαγή του χαρακτήρα και του
περιεχομένου του μαθήματος των Θρησκευτικών με βάση τα πιλοτικά Προγράμματα
Σπουδών (Δημοτικού–Γυμνασίου) του 2011, που, ως γνωστό, αναστάτωσαν την
ελληνική κοινωνία, αποδοκιμάστηκαν πανταχόθεν και πάγωσαν ουσιαστικά από το
2013. ”
Σήμερα 20/10/2015 δημοσιεύθηκαν τα παρακάτω
Θεολογικές έριδες για τα Θρησκευτικά
Θεολογικός... πόλεμoς ξέσπασε για τα Θρησκευτικά.
Οι θεολόγοι παρουσιάζονται διχασμένοι για τον προσανατολισμό και το περιεχόμενο
του μαθήματος, καθώς μία ομάδα τάσσεται υπέρ του ομολογιακού του χαρακτήρα και
μία άλλη υπέρ του θρησκειολογικού.
Ειδικότερα, σήμερα ο Πανελλήνιος Θεολογικός Σύνδεσμος «Καιρός» θα
δημοσιοποιήσει επιστολή προς τον υπουργό Παιδείας Νίκο Φίλη, στην οποία ζητεί
την άμεση εφαρμογή του νέου Προγράμματος Σπουδών (ΠΣ) για τα Θρησκευτικά, το
οποίο έχει εκπονηθεί από το 2011 και έχει εφαρμοσθεί πιλοτικά. «Η κοινή γνώμη
δεν γνωρίζει πως υπάρχει ήδη έτοιμο ΠΣ, επεξεργασμένο από τις υπηρεσίες του
υπουργείου και πιλοτικά εφαρμοσμένο σε μεγάλο αριθμό σχολείων, με το οποίο τα
Θρησκευτικά αναβαθμίζονται σε σύγχρονο, ανοιχτό, μη κατηχητικό και μη
ομολογιακό μάθημα, που απευθύνεται σε όλα τα παιδιά του ελληνικού σχολείου,
ανεξάρτητα από την εθνική και θρησκευτική προέλευσή τους. Αντί να γίνεται
γενική και αόριστη συζήτηση περί θρησκειολογικού μαθήματος, σαν να βρισκόμαστε
σε σημείο μηδέν, καλούμε τον κ. Φίλη να εγκαταλείψει την αναποφασιστικότητα των
προκατόχων του και να προβεί από την επομένη κιόλας σχολική χρονιά 2016-17 στην
εφαρμογή του νέου προγράμματος», λέει ο Σύνδεσμος, ο οποίος ιδρύθηκε το 2009.
«Το νέο ΠΣ αποτελεί υπέρβαση της διελκυστίνδας
μεταξύ του κατηχητικού και του θρησκειολογικού προτύπου. Στο νέο ΠΣ το μάθημα
των Θρησκευτικών συνιστά γνωριμία με τα μορφωτικά αγαθά, τις αξίες και τον
πολιτισμό που διαμόρφωσε ο Χριστιανισμός και ιδιαίτερα η Ορθόδοξη Παράδοση, ενώ
παράλληλα διδάσκονται στοιχεία από τις δύο άλλες χριστιανικές παραδόσεις της
Ευρώπης, καθώς και στοιχεία για ορισμένες από τις μεγάλες θρησκευτικές
παραδόσεις που ενδιαφέρουν ιδιαίτερα την ελληνική κοινωνία. Ακόμη, στο πλαίσιο
του μαθήματος, τα κοινωνικά και υπαρξιακά προβλήματα του ανθρώπου
προσεγγίζονται με πνεύμα διαλόγου, ελευθερίας και καταλλαγής, χωρίς ομολογιακή
εμμονή, κατηχητισμό, φανατισμό ή μισαλλοδοξία. Με άλλα λόγια, το σύγχρονο
μάθημα των Θρησκευτικών βοηθά στην κατανόηση της παράδοσης και εκφράζει τον
θρησκευτικό πολιτισμό μας με σεβασμό προς τη θρησκευτική ετερότητα στο πλαίσιο
ενός διαπολιτισμικού διαλόγου. Πρόκειται, λοιπόν, για ένα ΠΣ με ανοικτό και
συνθετικό χαρακτήρα», προσθέτει στην «Κ» ο Σταύρος Γιαγκάζογλου, θεολόγος,
στέλεχος στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).
Ομως! Η Πανελλήνιος Ενωσις Θεολόγων –ιδρύθηκε
το 1950– σε επιστολή της προς τον αρχιεπίσκοπο κ. Ιερώνυμο επιτίθεται με
σφοδρότητα στο νέο ΠΣ που υποστηρίζει ο Θεολογικός Σύνδεσμος. «Το νέο
πολυθρησκειακό ΠΣ, με τον αντιχριστιανικό του χαρακτήρα και το αντιεπιστημονικό
και αντιπαιδαγωγικό του περιεχόμενο, στοχεύει αποδεδειγμένα στη διάβρωση και
αλλοίωση της ορθοδόξου πίστεως της νεότητας. Δεν είναι τυχαίο –και το
αντιλαμβάνεστε– ότι το παραπάνω ΠΣ των Θεολόγων του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου,
που μετεξελίχτηκε σε ΙΕΠ, το υποστηρίζουν και είναι έτοιμοι να το εφαρμόσουν
και να το επιβάλουν ορισμένοι πολιτικοί, με τη στήριξη κομματικών μηχανισμών,
ΜΜΕ, μελών του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ και άλλων εχθρικώς διακειμένων προς την
χριστιανική πίστη και την Εκκλησία», λέει στην επιστολή της η ΠΕΘ. Μάλιστα, η
επιστολή εστάλη στις 7 Οκτωβρίου, αλλά δημοσιοποιήθηκε χθες, με αποτέλεσμα
ορισμένοι να συνδέουν τη δημοσιοποίησή της με τη σημερινή επιστολή του
«Καιρού».
Η ΠΕΘ ζητεί «ως βάση του διαλόγου για την
αναμόρφωση των Θρησκευτικών να αποτελέσει το ΠΣ και τα βιβλία του 2003-2006 και
όχι τα απαράδεκτα πολυθρησκειακά ΠΣ του ΙΕΠ (2011 και 2015)». «Εγώ δίδαξα το
μάθημα με βάση τα παλαιά ΠΣ. Μάλιστα, πολλά μέλη του Συνδέσμου έχουμε μετάσχει
σε συγγραφικές ομάδες σχολικών βιβλίων με βάση τα παλαιά ΠΣ», ανέφερε χθες στην
«Κ» ο Δημήτρης Μόσχος, επίκουρος καθηγητής της Θεολογικής Αθηνών και πρόεδρος
του «Καιρού». Και τόνισε: «Oμως πλέον έχουν αλλάξει πολλά».
Διχασμένοι οι θεολόγοι για τα Θρησκευτικά
dikaiologitika.gr
20/10/2015
Διχασμένοι οι θεολόγοι για τα Θρησκευτικά
Ανοικτή Επιστολή προς τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Νίκο
Φίλη, με την οποία τον καλεί να προχωρήσει στην άμεση εφαρμογή του νέου
Προγράμματος Σπουδών - που έχει ήδη εκπονηθεί από το υπουργείο - για το Μάθημα
των Θρησκευτικών, έδωσε στη δημοσιότητα ο Πανελλήνιος Θεολογικός Σύνδεσμος
«ΚΑΙΡΟΣ».
Το γεγονός ότι "υπάρχει ήδη έτοιμο
Πρόγραμμα Σπουδών (ΠΣ) , με το οποίο τα Θρησκευτικά αναβαθμίζονται σε ένα
σύγχρονο, ανοιχτό, μη-κατηχητικό και μη-ομολογιακό μάθημα, που απευθύνεται σε
όλα τα παιδιά του ελληνικού σχολείου ανεξάρτητα από την εθνική και θρησκευτική
προέλευσή τους" υπογράμμισαν οι εκπρόσωποι του ΚΑΙΡΟΥ σε συνέντευξη Τύπου,
που πραγματοποιήθηκε σήμερα στην αίθουσα συνεδριάσεων του Βιοτεχνικού
Επιμελητηρίου Αθηνών. Το κομμάτι του νέου ΠΣ μάλιστα, που αφορά σε Δημοτικό και
Γυμνάσιο "έχει εφαρμοστεί πιλοτικά και με επιτυχία σε μεγάλο αριθμό
σχολείων". Ο Δημήτρης Μόσχος, πρόεδρος του ΚΑΙΡΟΥ, επίκουρος καθηγητής της
Θεολογικής Αθηνών, είπε ότι "δεν πρόκειται για θρησκειολογία, αλλά για ένα
σύγχρονο μοντέλο θρησκευτικού μαθήματος, όπου η θρησκεία αντιμετωπίζεται ως
συστατικό στοιχείο της ιστορίας και του πολιτισμού ενός τόπου. Με την έννοια
αυτή, το νέο ΠΣ εστιάζει στη χριστιανική ορθόδοξη παράδοση, αλλά με γνωσιακή
και όχι κατηχητική λογική, παρέχοντας παράλληλα συστηματική προσέγγιση στις
άλλες θρησκείες". Ο κ Μόσχος σημείωσε εξάλλου πως "πρόκειται για μία
καινοτόμο διαδικασία διδασκαλίας όπου το κύριο βάρος της θα το σηκώσουν οι
εκπαιδευτικοί και για το λόγο αυτό χρειάζεται η επιμόρφωσή τους".
Αναφερόμενος στην πιλοτική εφαρμογή του νέου ΠΣ και στα αποτελέσματά της μέσα
στις τάξεις των σχολείων που υλοποιήθηκε, ο Αγγελος Βαλιανάτος, σχολικός
σύμβουλος θεολόγων, έφερε ως παράδειγμα Γυμνάσιο στις Αχαρνές, όπου όπως είπε
χαρακτηριστικά "υπήρχε ενεργή συμμετοχή μαθητών, Ρομά, που μέχρι τότε δεν
είχαν ανοίξει ποτέ το στόμα τους". Ο κ. Βαλλιανάτος παρουσιάζοντας την
κατάσταση που επικρατεί στη διαδασκαλία των θρησκευτικών στην Ευρώπη, έκανε
λόγο για τις αλλαγές που επέφεραν γεγονότα όπως η 11η Σεπτεμβρίου 2001, ενώ
έκανε ιδιαίτερη αναφορά σε ευρωπαϊκά κείμενα όπως του Συμβουλίου της Ευρώπης
"Λευκή Βίβλος για το Διαπολιτισμικό Διάλογο" (2008), όπου "η
διαδασκαλία του μαθήματος συνιστάται και περιγράφεται". Σε ερώτηση για το
αν το νέο ΠΣ θα επηρεάσει το θέμα της απαλλαγής από το Μάθημα των Θρησκευτικών,
ο κ Βαλλιανάτος υποστήριξε ότι η εφαρμογή του νέου ΠΣ, λαμβάνοντας υπόψη και το
σκεπτικό σχετικής απόφασης του Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, θα έθετε
πλέον το θέμα σε άλλη βάση. Ο εκπαιδευτικός και διευθυντής του θεολογικού
περιοδικού «Σύναξη» Θανάσης Παπαθανασίου, ανέλυσε τους λόγους που καθιστούν
αναγκαία τη θρησκευτική εκπαίδευση στο σύγχρονο κόσμο, σημειώνοντας ότι
"μετά την επίθεση στο περιοδικό Charlie Hebdo, ακόμα και στη Γαλλία, που
είναι η μήτρα του άθρησκου κοσμικού κράτους, μελετάται η επαναφορά των
θρησκευτικών στο σχολείο ώστε οι Γάλλοι πολίτες να μπορούν να κατανοήσουν το
θρησκευτικό φαινόμενο, στις καλές και στις κακές του πλευρές". Τη συζήτηση
συντόνισε ο εκπαιδευτικός Βασίλης Ξυδιάς, ο οποίος κάλεσε τον υπουργό Παιδείας
"να εγκαταλείψει την αναποφασιστικότητα των προκατόχων του, και να προβεί
από την επομένη κιόλας σχολική χρονιά, 2016-2017, στην εφαρμογή του νέου
προγράμματος". Από την άλλη πολλοί είναι οι θεολόγοι που δηλώνουν κάθετα
αντίθετοι στο νέο πρόγραμμα σπουδών για τα Θρησκευτικά.
Φίλης: Τα θρησκευτικά να γίνουν... θρησκειολογία
Αναγκαία θεωρεί την
αναμόρφωση του μαθήματος των θρησκευτικών και την μετατροπή του σε μάθημα
θρησκειολογίας θεωρεί ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης.
thetoc.gr
20 Οκτ. 15
Είναι αναγκαία η αναμόρφωση του μαθήματος των
θρησκευτικώνώστε αυτό να μετατραπεί σε μάθημα θρησκειολογίας, υποστηρίζει ο
υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης σε γραπτή απάντησή του σε ερώτηση
κοινοβουλευτικού ελέγχου.
Ειδικότερα, απαντώντας σε ερώτηση του Ν. Νικολόπουλου, ο
υπουργός αναφέρει -μεταξύ άλλων- τα εξής:
«Για ιστορικούς λόγους το μάθημα των θρησκευτικών στη χώρα μας
έχει ομολογιακό χαρακτήρα. Αυτό, συνιστά έναν αναχρονισμό που τον
αντιλαμβάνονται και φωτισμένοι ιεράρχες και θεολόγοι. Είναι αναγκαία η
αναμόρφωση των θρησκευτικών, ώστε, να γίνει μάθημα θρησκειολογίας, γνώσης των
θρησκειών, με την ιδιαίτερη παρουσίαση του πολιτισμικού ρόλου της ορθοδοξίας στη χώρα μας. Το Ινστιτούτο
Εκπαιδευτικής Πολιτικής, θεσμικά αρμόδιο, επεξεργάζεται σχετικές προτάσεις».
Θεολόγοι: Να γίνουν τα
Θρησκευτικά μη κατηχητικό μάθημα
Την ίδια ώρα ο Πανελλήνιος Θεολογικός Σύνδεσμος «ΚΑΙΡΟΣ»,
αποστέλλει Ανοικτή Επιστολή προς τον Υπουργό Παιδείας με την οποία τον
καλεί να προχωρήσει στην άμεση εφαρμογή του νέου Προγράμματος Σπουδών για το
Μάθημα των Θρησκευτικών. «Υπάρχει ήδη έτοιμο Πρόγραμμα Σπουδών (ΠΣ), με το
οποίο τα Θρησκευτικά αναβαθμίζονται σε
ένα σύγχρονο, ανοιχτό, μη-κατηχητικό και μη-ομολογιακό μάθημα,
που απευθύνεται σε όλα τα παιδιά του ελληνικού σχολείου ανεξάρτητα από την
εθνική και θρησκευτική προέλευσή τους» υπογράμμισαν οι εκπρόσωποι του ΚΑΙΡΟΥ σε
συνέντευξη Τύπου, που πραγματοποιήθηκε σήμερα στην αίθουσα συνεδριάσεων του
Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Αθηνών. Σημείωσαν, μάλιστα, ότι το κομμάτι του νέου
ΠΣ μάλιστα, που αφορά σε Δημοτικό και Γυμνάσιο έχει εφαρμοστεί πιλοτικά και με
επιτυχία σε μεγάλο αριθμό σχολείων.
«Δεν
πρόκειται για θρησκειολογία, αλλά για ένα σύγχρονο μοντέλο
θρησκευτικού μαθήματος, όπου η θρησκεία αντιμετωπίζεται ως συστατικό στοιχείο
της ιστορίας και του πολιτισμού ενός τόπου. Με την έννοια αυτή, το νέο ΠΣ
εστιάζει στη χριστιανική ορθόδοξη παράδοση, αλλά με γνωσιακή και όχι κατηχητική
λογική, παρέχοντας παράλληλα συστηματική προσέγγιση στις άλλες θρησκείες», είπε
ο Δημήτρης Μόσχος, πρόεδρος του ΚΑΙΡΟΥ, επίκουρος καθηγητής της Θεολογικής
Αθηνών.
10 σχόλια:
ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ
ΑΥΤΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΣΠΑΝΩΝ ΦΙΛΙΩΝ ΤΟΥ ΦΙΛΗ ΜΕΤΟΝ ΑΔΥΝΑΜΟ ΣΤΟΝ ΛΟΓΟ ΙΕΡΕΝΥΜΟ ΕΧΟΜΕ ΝΑ ΔΟΥΜΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΚΑΙ ΤΑΥΤΑ ΑΡΧΑΙ ΩΔΙΝΩΝ
Η επιβολή του μαθήματος της θρησκειολογίας αποτελεί τον προπομπόν του χωρισμού του Κράτους εκ της Εκκλησίας. Η Εκκλησία θα καταστή παρίας και ΜΚΟ τελευταίας κατηγορίας δια να σιτίζει λαθρομετανάστας. Εάν τούτο συμβή επί αρχιερατείας Ιερωνύμου, η αρχιερατεία του θα ιστορείται ως μιαν εκ των μελανοτέρων της σύνολης ιστορίας του Ελληνισμού. Ο Άγιος Τριαδικός Ύψιστος Θεός ας ελεήση ημάς, Αμήν.
Για παραμόρφωση των Θρησκευτικών πρόκειται και όχι για αναμόρφωσή τους όπως διατείνεται ο κ .Φίλης προκειμένου να "χρυσώσει το χάπι" και να αμβλύνει τις αντιδράσεις που προκαλούν οι άφρονες πολιτικές των κυβερνώντων το δύσμοιρο τούτον τόπο. Μπορεί μήπως να κατονομάσει τους "φωτισμένους" ιεράρχες που συντονίζονται με τις ολέθριες απόψεις του;
Λ.Ν.
Ποιοι είναι αυτοί οι "φωτισμένοι ιεράρχες και θεολόγοι" που λέγει ο κ. Φιλης; από ποιο φως δηλαδή - τα ψεύτικα φώτα της Δύσεως αναμφίβολα.
Θα φανεί εντός ολίγου ποιοι είναι αυτοί οι "φωτισμένοι" επίσκοποι!
Μονάχα η ΠΕΘ εκπροσωπεί νόμιμα και άξια το σώμα των Ελλήνων θεολόγων. Ο ΚΑΙΡΟΣ εκφράζει μια ελάχιστη μειοψηφία. Δυστυχώς η μειοψηφία αυτή υλοποιεί τη μετατροπή των Θρησκευτικών σε πολυθρησκειακό μάθημα.
http://www.ecclesia.gr/greek/press/theologia/index.asp
ΚΑΤΑΝΤΙΑ! ΙΔΟΥ ΑΠΟ ΠΟΙΟΥΣ ΚΑΙΡΙΤΕΣ ΒΡΑΧΥΚΥΚΛΩΝΕΤΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ "ΘΕΟΛΟΓΙΑ". ΓΙΑΓΚΑΖΟΓΛΟΥ, ΣΤΑΜΟΥΛΗ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ! ΠΩΣ ΤΟ ΕΠΙΤΡΕΠΕΙ ΚΑΤΙ ΤΕΤΟΙΟ Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ;
ΝΤΡΟΠΗ. ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ ΤΥΠΟΥ ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ ΚΛΕΒΟΥΝ ΣΥΝΕΧΩΣ ΙΣΤΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΒΓΑΛΟΥΝ ΚΑΝΕΝΑ ΕΥΡΩ ΑΠΟ ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ
ΤΟ ΙΔΙΟ ΕΚΑΝΑΝ ΚΑΙ ΜΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΑΣ ΑΥΤΟ
ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ
Ποια αξιοπιστία μπορεί να έχει ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος όταν υπερασπίζεται το μάθημα των Θρησκευτικών τη στιγμή κατά την οποία οι ΄στενοί του συνεργάτες καιρίτες διαφεντεύουν το επίσημο εκκλησιαστικό περιοδικό Θεολογία;
Δημοσίευση σχολίου