Η ΓΝΗΣΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΚΕΚΡΥΜΜΕΝΗΣ ΖΩΗΣ
«Ό πατήρ σου ό βλέπων έν τω κρυπτώ αποδώσει σοι έν τω φανερώ»
Ήδη βρισκόμαστε στο κατώφλι της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Από αύριο εισερχόμαστε στο «στάδιο των αρετών» και ή Εκκλησία μάς καλεί να ζήσουμε την περίοδο αυτή με νηστεία και εντονότερο πνευματικό αγώνα. Είναι λοιπόν κατ' εξοχήν επίκαιρο το σημερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα, όπου ό Κύριος Ιησούς μάς παρουσιάζει τον αυθεντικό τρόπο για την τήρηση της νηστείας και κατ' επέκταση για την άσκηση κάθε αρετής. Ποιος είναι αυτός ό τρόπος; Η αφάνεια. Μάς καλεί δηλαδή ό Κύριος να νηστεύουμε και να ασκούμε την αρετή χωρίς επίδειξη, ταπεινά, «έν τώ κρυπτώ». Άς δούμε λοιπόν τί σημαίνει να ζούμε «έν τώ κρύπτω» και γιατί ό Κύριος μάς καλεί να ακολουθήσουμε αυτόν τον τρόπο ζωής.
1. ΟΙ ΚΡΥΜΜΕΝΕΣ ΑΡΕΤΕΣ
Το να ζούμε «έν κρύπτω» σημαίνει να εργαζόμαστε την αρετή μακριά από τα βλέμματα των ανθρώπων.
Όταν νηστεύεις, λέγει ό Κύριος, μην επιδιώκεις να το φανερώνεις αυτό στους ανθρώπους αλλά μόνο στον Θεό. Μην παρουσιάζεσαι δήθεν ταλαιπωρημένος από την άσκηση, για να ελκύσεις τη συμπάθεια και το θαυμασμό τους. Ή αληθινή νηστεία γίνεται αθόρυβα, ανεπιτήδευτα, χωρίς επίδειξη. Βέβαια δεν είναι δυνατή και ή απόλυτη μυστικότητα. Για παράδειγμα μέσα σε μια οικογένεια οπωσδήποτε θα γίνει αντιληπτός αυτός πού θέλει να νηστεύσει. Ωστόσο ό Κύριος αναφέρεται κυρίως στα εσωτερικά ελατήρια και μάς συνιστά να μην προκαλούμε και να μην επιζητούμε τη δόξα των ανθρώπων.
Παρομοίως διδάσκει ό Κύριος να γίνεται και ή προσευχή: Όταν προσεύχεσαι, λέγει, μη μιμείσαι τούς υποκριτές, πού θέλουν να στέκονται σε περίοπτη θέση για να αποσπάσουν τον έπαινο των ανθρώπων. Εσύ «είσελθε εις το ταμιείον σου», στο ιδιαίτερο σου δωμάτιο, κι εκεί προσευχήσου στον Θεό μακριά από τα μάτια των ανθρώπων. Διότι εκείνοι μεν επισύροντας τούς επαίνους θα λάβουν το μισθό τους από τούς ανθρώπους, εσύ όμως θα αποκομίσεις πλούσια την ευλογία και τη χάρη του Θεού.
Και ή ελεημοσύνη το ίδιο αθόρυβα και ταπεινά πρέπει να προσφέρεται. Τόσο κρυφά, ώστε ούτε σύ ό ίδιος να μη θυμάσαι το καλό πού κάνεις σε κάποιον: «μη γνώτω ή αριστερά σου τί ποιεί ή δεξιά σου».
Έτσι καλλιεργείται κάθε αληθινή και γνήσια αρετή: «έν τω κρυπτώ». Στην αφάνεια. Γιατί όμως ό Κύριος μάς ζητά να διατηρούμε κρυμμένες τις αρετές μας; Δεν θα ήταν χρησιμότερο να δημοσιοποιούνται, για να τις γνωρίζει και ό κόσμος;
2. TO MYΣΤΙΚΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ
Οπωσδήποτε ό Κύριος δεν αποκλείει ούτε απαγορεύει το να γίνει αντιληπτή ή αρετή ενός πιστού χριστιανού στο περιβάλλον του και να γίνουν ευρύτερα γνωστά τα καλά έργα του. Γι’ αυτό και είπε: «Ούτω λαμψάτω το φώς υμών έμπροσθεν των ανθρώπων, όπως ϊδωσιν υμών τα καλά έργα και δοξάσωσι τον πατέρα υμών τον έν τοις ούρανοίς» (Ματθ. ε' 16)- δηλαδή έτσι να λάμψει το φώς της αρετής σας ενώπιον των ανθρώπων, για να δουν τα καλά σας έργα και να δοξάσουν τον ουράνιο Πατέρα σας. Αυτό όμως δεν σημαίνει να φροντίσετε εσείς να γίνουν γνωστά τα έργα σας. Δεν είπε «επιδείξατε αυτά», αλλά «λαμψάτω το φώς υμών». 'Άν ή ζωή μας έχει ως κέντρο τον Χριστό, τότε, ακόμη κι αν είναι κρυμμένη, θα ακτινοβολεί!
Για ποιό λόγο όμως να διατηρήσουμε κρυμμένο τον αγώνα για την αρετή; Για να την ασφαλίσουμε στην ταπείνωση. Ό πιστός πού καλλιεργεί τις άγιες αρετές κινδυνεύει από την κενοδοξία. Αυτή, όπως λέει χαρακτηριστικά ό άγιος Ιωάννης της Κλίμακος, μοιάζει με «τα μυρμήγκια στο αλώνι, πού είναι μεν μικρά, αλλά απειλούν να κλέψουν αθόρυβα όλο τον καρπό και τον κόπο του γεωργού» (Κλΐμαξ, Λόγος ΚΑ' 2). Ή αρετή πού καλλιεργείται με εγωιστικά ελατήρια νοθεύεται και χάνει την άξια της. Ό θείος Διδάσκαλος αποδοκιμάζει κατηγορηματικά τα καλά έργα πού γίνονται «προς το θεαθήναι τοις άνθρώποις», διότι είναι καθαρός φαρισαϊσμός. Αντίθετα ή ευλογημένη ταπείνωση ελκύει τη χάρη του Θεού κι έτσι ό άνθρωπος τού Θεού πού καλλιεργεί τον εαυτό του αθόρυβα και ταπεινά, ασφαλίζει το θησαυρό της ψυχής του κάτω από τη θεϊκή προστασία.
Τί μεγαλείο μπορεί να κρύβει ένας άνθρωπος «έν τω κρύπτω»! Να προσεύχεται, να ζει με εγκράτεια, να καλλιεργεί το εσωτερικό του, κι οι άλλοι να μην υποψιάζονται τον πλούτο των αρετών του... Να επισκέπτεται τούς ασθενείς, να συμπαρίσταται στους ανήμπορους γέροντες, να προσφέρει ελεημοσύνη, και οι άλλοι να μην το παίρνουν είδηση... Όταν ό Χριστός φανερωθεί για να κρίνει τον κόσμο, τότε θα αποκαλυφθούν αναρίθμητα τέτοια παραδείγματα. Ας ακούσουμε λοιπόν τη φωνή του Κυρίου προς τον καθένα μας: Δούλεψε κι εσύ ταπεινά καλλιεργώντας την ενάρετη ζωή «έν τω κρυπτώ», και «ό πατήρ σου ό βλέπων έν τω κρυπτώ αποδώσει σοι έν τω φανερώ».
«ΣΩΤΗΡ» 1-03-2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου