23 Νοε 2009

Παναγιώτης Τελεβάντος, Η ανωνυμία στις θρησκευτικές ιστοσελίδες


Γράφει ο κ. Παναγ. Τελεβάντος, Θεολόγος-Φιλόλογος

Η ΑΝΩΝΥΜΙΑ ΣΤΙΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΕΣ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ

Θέλω να αναφερθώ σε ένα απαράδεκτο φαινόμενο αναφορικά με την ανωνυμία στις ιστοσελίδες. Καταρχήν διευκρινίζω ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα με την ανωνυμία αν χρησιμοποιείται για να γίνει αναφορά σε κάποιο θέμα με ευγένεια και διάκριση.

ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ
____________________


Ας μου επιτραπεί μια προσωπική εξομολόγηση. Τέσσερις δεκαετίες τώρα έχω γράψει εκατοντάδες άρθρα χρησιμοποιώντας διάφορα ψευδώνυμα. Τόσα πολλά μάλιστα (ίσως υπερβαίνουν τα εκατό) ώστε ούτε ο ίδιος δεν θυμάμαι ποια και πόσα! Ο λόγος; Δεν νόμιζα (ούτε και τώρα νομίζω ασφαλώς) ότι το όνομα ή οι ακαδημαικοί μου τίτλοι μπορούσαν ή μπορούν να προσθέσουν βαρύτητα στα γραφόμενά μου. Έγραφα για λειτουργικά και αγιολογικά θέματα, για την Ιστορία της Εκκλησίας, για τον Οικουμενισμό, κτλ.. Έκανα, δηλαδή, ορθόδοξη κατήχηση. Τι θα μπορούσε να προσθέσει το όνομά μου; Απολύτως τίποτε. Ποιος είμαι και τι τίτλους έχω που να ελκύουν την προσοχή του αναγνώστη; Αν μη τι άλλο ας είμαστε σοβαροί.

ΕΠΩΝΥΜΗ ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΕ ΕΠΩΝΥΜΟΥΣ
__________________

Σπανιότατα, παρέβηκα τον κανόνα της ανωνυμίας. Μόνον όταν έκανα κριτική κάποιου επώνυμου, όπως λ.χ. του κ. Γιανναρά. Σ’ αυτές τις ελάχιστες περιπτώσεις δημοσίευσα άρθρα με το όνομά μου επειδή θεωρούσα ανέντιμο να επιτεθώ εναντίον κάποιου γνωστού διανοούμενου και να γράφω ως κάποιος μυστήριος “ανώνυμος”. Η παρουσία του ονόματός μου δεν άλλαζε την ουσία της ασημαντότητας μου. Ήμουν (και εξακολουθώ φυσικά να είμαι) ένας κυριολεκτικά και εξ αντικειμένου άγνωστος και ασήμαντος άνθρωπος που τον ξέρουν οι συγγενείς και οι λιγοστοί φίλοι του και του οποίου η γραφίδα δεν έδωσε τίποτα αξιόλογο ή πρωτότυπο. Απλά ανακυκλώνω αυτά που διάβασα. Η επώνυμη κριτική μου, όμως, εναντίον του κ. Γιανναρά και άλλων (έστω και αν είναι αναξιόλογη) είναι, πιστεύω, έντιμη επειδή είναι επώνυμη.

Η ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ
____________________________

Τους τελευταίους μήνες, μετά τη θλιβερή παρέμβαση του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου, στην “Ημερίδα για το Θεολογικό Διάλογο μεταξύ Ορθοδόξων και Παπικών” στο ΑΠΘ, που δημιούργησε σεισμό στη συνείδησή μου, άλλαξα τελείως πρακτική. Οταν άκουσα το Μακαριότατο με το στόμα του εξ απορρήτων του π. Παύλου Κουμαριανού να λέγει ότι, για να προχωρήσουν οι διάλογοι με τους Παπικούς, πρέπει να γίνουμε Ουνίτες, αντιλήφθηκα ότι η κατάσταση είναι πολύ πιο σοβαρή από ότι υπάρχει διάχυτη η εντύπωση ότι είναι. Ως εκ τούτου εγκατέλειψα ολότελα την πρακτική της ανωνυμίας. Υπογράφω όλα τα άρθρα και τα σχόλιά μου επειδή θεωρώ ότι είναι ώρα ομολογίας και η ανωνυμία με την ομολογία, ως γνωστόν, έχουν πάρει διαζύγιο από καταβολής κόσμου.

ΑΝΕΝΤΙΜΗ ΚΡΙΤΙΚΗ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΩΝΥΜΙΑ
______________________

Το βασικό πρόβλημα με την ανωνυμία αναφύεται όταν αρχίσει κάποιος να επιτίθεται και να προσβάλλει ανθρώπους και μάλιστα αξιόλογους ανθρώπους, όπως ο κανονικός Μητροπολίτης Αττικής και Μεγαρίδος κ. Νικόδημος. Αντιλαμβάνεστε πόσο πιο σοβαρό είναι το θέμα αν το άτομο αυτό που κρύβεται πίσω από την ανωνυμία δεν είναι καν μέλος της Εκκλησίας ή είναι άνθρωπος που είχε την αναξιοπρέπεια ή και την ιδιοτέλεια - και ο Θεός ξέρει τι άλλο - να παραστεί στις φιέστες του Ζακύνθου! Σε αυτές τις περιπτώσεις η ανωνυμία χρησιμοποιείται με ανέντιμο τρόπο και η ιστοσελίδα πρέπει, κατά την άποψή μου, να αρνείται να αναρτήσει αυτού του είδους τα σχόλια ή άρθρα. Το ίδιο έγινε με τον μακαριστό Πατριάρχη των Σέρβων Παύλο. Σε κάποιο ιστολόγιο προσπάθησε κάποιος ανώνυμος να τον διασύρει με ένα υποτιμητικό σχόλιο για “τον παππού” που έκανε ανεπίτρεπτα πράγματα. Άλλες φορές ανώνυμοι μετέρχονται αγοραίες ύβρεις εναντίον όσων διαφωνούν μαζί τους με την ψευδαίσθηση ότι με χυδαίες εκφράσεις και ύβρεις καταθέτουν χριστιανική ομολογία πίστεως!!! Ανωνύμως πάντοτε!

“Ο ΑΙΡΕΤΙΚΟΣ”
____________

Κάποιος υπογράφει τα κείμενά του ως “αιρετικός” στα σχόλια των ιστολογίων. Καταρχήν αφού είναι αιρετικός "τι γυρεύει η αλεπού στο παζάρι;". Αν πάλιν είναι ορθόδοξος γιατί παρουσιάζεται με τον τίτλο του αιρετικού; Σε κάθε περίπτωση αν θέλει να δημοσιεύει κείμενα ως αιρετικός πρέπει να ξέρουμε ποιος είναι και ποια αίρεση εκπροσωπεί για να μπορούμε να συζητούμε μαζί του έντιμα και ωραία.

ΓΝΩΣΤΑ ΕΙΝΑΙ! ΟΡΘΟΔΟΞΑ ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ!
_____________________


Πληροφορούμαι ότι είναι γνωστά στους διαχειριστές των ιστολογίων ΜΕΡΙΚΕΣ φορές τα πρόσωπα που υπογράφουν ως “ανώνυμος”, “ένας πιστός”, “αιρετικός”, “αμέθυστος”, κτλ.. Γνωστά μπορεί να είναι στους διαχειριστές των ιστολογίων. Είναι, όμως, ορθόδοξα; Ανήκουν στη ΜΙΑ, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία ή μήπως πρόσκεινται σε κάποια παλαιοημερολογιτική κάστα; Δεν γίνεται να το παίζουμε “και με τον αστυφύλαξ και με τον χωροφύλαξ". Κάποιοι μαγάρισαν τα μυστήρια της Εκκλησίας και προσχώρησαν σε αιρετικές και σχισματικές κάστες. Και δεν έμειναν μέχρις εδώ. Εμφανίζονται ως Ορθόδοξοι και κρυβόμενοι πίσω από την ανωνυμία τους, γίνονται αυστηροί τιμητές των άλλων ενώ οι ίδιοι βρίσκονται ΕΚΤΟΣ Εκκλησίας. Αν και έχω υπόψη ιδιαίτερα προβληματική συγκεκριμένη περίπτωση διαπιστώνω παρεμβάσεις αυτού του είδους των “ανώνυμων” σε πολλά θρησκευτικά ιστολόγια.

“Ο ΑΜΕΘΥΣΤΟΣ”
_________________

Κάποιος υπογράφει κείμενα ως “αμέθυστος” και διαθέτει και δικό του αξιόλογο, από πολλές απόψεις, ιστολόγιο με τον ίδιο τίτλο. Πώς γίνεται να είναι ορθόδοξος ο συντάκτης του άρθρου αφού πρεσβεύει κακοδοξίες; Διερωτάται με πρόσφατο άρθρο του “Finis Christi;” αν η Ορθοδοξία και ο Χριστός θα εξαφανιστούν. Αυτό τουλάχιστον, λέγει ο τίτλος του άρθρου. Τι σόι ορθόδοξη πίστη είναι αυτή; Η πίστη της Εκκλησίας είναι εκ διαμέτρου αντίθετη: Ο Χριστός "εξήλθε νικών και ίνα νικήση”. "Οι πύλες του Αδου ου κατισχύσουσιν” της Εκκλησίας και "Μείζον ο εν υμίν ή ο εν τω κόσμω". Το άρθρο αφήνει από τον τίτλο του και μόνο να διαφανεί το ενδεχόμενο να συμβαίνει κάτι το διαφορετικό. Είναι ορθόδοξη αυτή η στάση; Finis Christi; Κύριε ελέησον! Δεν αντελήφθη ο "αμέθυστος" ότι ο Χριστός είναι ο Θεός; Μπορεί να έρθει το τέλος του Θεού; Τι ολκής βλασφημία είναι αυτή;
Γνωρίζω ποιος διατύπωνε προφορικά (ως επί το πλείστον) τέτοιες ακρότητες και ποιοι τις υιοθέτησαν και μάλιστα τις προώθησαν στην ακρότατή τους ερμηνευτική αυθαιρεσία. Είναι ο ίδιος που έλεγε ότι η "Ορθοδοξία σε λίγο θα είναι ρομαντική ανάμνηση". Είναι αυτός που εξέθεσε και τον Αρχιεπίσκοπο Σιναίου, σε κάποια φάση, με τη “χαρισματική” εκκλησιολογία του και ο οποίος στο μεταξύ προσχώρησε σε παλαιοημερολογιτική κάστα, για λόγους “ους ο Θεός οίδεν. Εγώ ουκ οίδα”. Σε κάθε περίπτωση είναι πέρα για πέρα ανακόλουθο να πολεμούμε τη “Βαπτισματική θεολογία” και όμως να αναγνωρίζουμε έγκυρα μυστήρια εκτός Εκκλησίας (στην προκειμένη περίπτωση στις κάστες των Παλαιοημερολογιτών). Ξεκαθαρίζω προκαταβολικά ότι δεν πρόκειται να μπω σε θεολογική συζήτηση με “ανώνυμους” που μαγάρισαν τα μυστήρια της Εκκλησίας και δεν έχουν την εντιμότητα να καταθέσουν επώνυμα τις απόψεις τους.
Παρακαλώ θερμά τους διαχειριστές του ιστολογίου να αναρτήσουν αυτούς τους προβληματισμούς μου και (στο βαθμό που τους αφορούν) τους παρακαλώ να τους λάβουν υπόψη αν κρίνουν ότι είναι ορθοί.

8 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

H ανωνυμία σας φταίει τώρα;

Κυπριανός Χριστοδουλίδης είπε...

Δεν υπήρξα ΠΟΤΈ ανώνυμος. Άγνωστος οπωσδήποτε. Προέρχομαι από προγόνους ειδωλολάτρες, που κάποια στιγμή κατάλαβαν το λάθος τους, μετενόησαν και μεταστράφηκαν στον Χριστιανισμό. Αυτόν που σήμερα, αλλά και από παλιά, ονομαζεται Ορθόδοξος.

Αλλά, μάλλον, χρειάζεται να βάλω - και εδώ - εισαγωγικά. Επειδή, ενώ οι πατέρες μου και οι παπούδες μου, είχαν γεννηθεί μια ημερομηνία, ας πουμε Χ, μετά ήρθαν αιφνιδιαστικά κάποιοι άλλοι και τους είπαν ότι είχαν μετρήσει λάθος. Η νέα σωστή και διορθωμένη ημερολογία ήταν η Χ+ψ. Έτσι, λοιπόν, μου προέκυψαν δυο χρονολογίες : Η μετά Χριστόν Χ και η μετά Χριστόν Χ+ψ.

Η ελευθεροτεκτονική μασονία με τους πεφωτισμένους διδασκάλους της, που είναι και άριστοι γνώστες της Αριθμητικής, της Γεωμετρίας και γενικά των Μαθηματικών, είναι άλλωστε και τα εμβλήματά τους, μου συνέστησε να τους ακολουθήσω. Και αυτό έκανα. Όσο, φυσικά, δεν ήξερα τα περί μασσονίας. Όταν όμως μου ζήτησαν να τους ορκιστώ σε μια ανώτερη δύναμη, σε έναν ανώνυμο, άγνωστο και της φαντασίας Θεό, εγώ τους είπα: "Αν θα πρέπει να ορκιστώ, αυτό θα είναι μόνο στο όνομα της Αγίας Τριάδος". Μου απάντησαν ότι "δεν τους κάνω" και τότε, τους πέταξα κι εγώ στα μούτρα την "μετά Χριστόν Χ+ψ" ημερομηνία. Έμεινα με την Χ ημερομηνία, την ημερομηνία των παπούδων μου.

Έπειτα, όπως όλα τα πράγματα του κόσμου, κόπηκε κι αυτό σε φέτες, σε "σέκτες". Όμως, φοβούμαι,την ίδια μοίρα θα έχουν και οι άλλοι. Αυτοί που κράτησαν την Χ+ψ ημερομηνία και σήμερα δίνουν την καλή αντι-οικουμενιστική μαρτυρία. "Σέκτες" θα γίνουν κι αυτοί.

Ποιοί τώρα θα είναι οι εντός και ποιοί οι εκτός Εκκλησίας, ας αφήσουμε τον Σωκράτη να μας το πει : " ... αλλά γαρ ήδη ώρα απιέναι, εμοί μεν αποθανουμένω, υμίν δε βιωσομένοις? οπότεροι δε ημών έρχονται επί άμεινον πράγμα, άδηλον παντί πλήν ή τω θεώ.". Οπωσδήποτε, σήμερα δεν βρισκόμαστε στην προχριστιανική περίοδο... .

αντιμητροπολιτικός είπε...

Αφήστε επιτέλους την αγανάκτηση του κόσμου να καταδειχθεί. Είναι καλή και άριστη η ευπρέπεια, αλλά σήμερα τα πράγματα έχουν ξεφύγει από κάθε έλεγχο και μέτρο. Στην Εκκλησία μας πάντοτε συνυπήρχαν παρακμιακά φαινόμενα, αλλά τον τελευταίο καιρό έχει χαθεί το οποιοδήποτε μέτρο. Μεγάλα δαιμόνια έχουν εισέλθει και έχουν καταλάβει το σύνολο σχεδόν των αρχιερέων: φιληδονία (κυρίως ομοφυλοφιλία) αισχίστου είδους. Θα ήταν δυνατόν ακόμα και η ομοφυλοφιλία τους να διαθέτει κάποια ψήγματα ηθικής (λ.χ. σταθερότητα στον σύντροφο κ.λ.π.). Όμως όπως διακρίνεται η φιληδονία των αρχιερέων και πολλών δυστυχώς αγάμων κληρικών στερείται και της ελαχιστοτάτης ηθικής. Η φιλαργυρία τους και η ευδαιμονία τους έχει καταρρίψει κάθε προηγούμενο ρεκόρ. Οι μητροπολιτικές κατοικίες έχουν μεταβληθεί σε υπερπολυτελείς επαύλεις - ανάκτορα/παλάτια. Τα ενδύματά τους είναι πολύ προσεγμένα και πολύ ακριβά. Τα αυτοκίνητά τους και γενικά οι μετακινήσεις τους είναι υπερπολυτελείς. Αεροπλάνα VIP, σουίτες ξενοδοχείων πολλών αστέρων είναι καθημερινό φαινόμενο. Το πιο αισχρό όμως από όλα είναι τα σελέμπριτιζ πάρτυς/γκαλά που διοργανώνουν τις ημέρες των ονομαστικών τους εορτών. Σολέες εκκλησιών σε μέγεθος γηπέδου χάντμπολ ή τένις, Θρόνοι βαρείς και ξυλοσκαλιστοί, μήτρες, σάκοι, άμφια, πατερίτσες απαστράπτοντα και λαμπερά, θαρρείς πως αναστήθηκαν και συνάχθηκαν επί το αυτό και οι 82 αυτοκράτορες του Βυζαντίου. Το χυδαιότερο από όλα οι ομιλίες τους: λέξη σχεδόν δεν ψελλίζουν για τον τιμώμενο και εορτάζονται άγιο που μπορεί να τον βασάνισαν, ή να τον θανάτωσαν με απεχθή τρόπο, ή με βία. Αλλά ο ένας για τον άλλο μητροπολίτη ξεστομίζουν τέτοιες κολακίες, με τις οποίες και ίδιος ο διάβολος συγκλονίζεται!. Όλα αυτά πρέπει να τα κρύψουμε; Χάριν τίνος; Μιας ψεύτικης και υποκριτικής ευπρέπειας; Η φωνή λαού είναι οργή του Θεού.

Παναγιώτης Τελεβάντος είπε...

Δεν ξέρω αν είσαι αντιμητροπολιτικός αλλά κυρία "Κατίνα" είσαι σίγουρα! Δεν ντρέπεσαι να κάνεις τέτοιο κουτσομπολιό; Ελεος!

aktines είπε...

Αν και έχουν έρθει κάποιες «ανώνυμες» απαντήσεις για το άρθρο δεν δημοσιεύθηκαν.
Θα συνεχίσουμε τη δημοσίευση ανώνυμων σχολίων που θα έχουν προσεγμένο λεξιλόγιο και δεν θα προσβάλλουν κανέναν που γράφει με ονοματεπώνυμο .
Υπάρχουν πολλοί τρόποι να πεί κάποιος αυτό που θέλει.
ΑΚΤΙΝΕΣ

Nikos είπε...

Παρακαλώ θα ήθελα να σας ρωτήσω :
Σύμφωνα με την λογική του κειμένου που δημοσιεύσατε δέν είστε και εσείς ανώνυμοι; Δέν κατηγορεί ενα blog οτι δημοσιεύει τα κείμενα του με το όνομα του blog; Βρίσκετε σε αυτό κάποια λογική;

Jimmis είπε...

Χαιρετίζω το κείμενο του κ. Τελεβάντου. Ήταν κάτι το οποίο είχα θίξει εδώ και δύο μήνες όταν μετά λύπης διαπίστωσα ότι ορισμένοι από τους αναγνώστες του παρόντος ιστολογίου καθύβριζαν τον Οικ.Πατριάρχη μας. Πρακτική βέβαια, την οποία "ευλογούσε" ο συγγραφέας του ιστολογίου με την δημοσίευσή τους.

Κυπριανός Χριστοδουλίδης είπε...

Πληροφορούμαι ότι στην Κρήτη τιμούν παντοιοτρόπως τον Οικ. Πατριάρχη. Δεν δέχονται κουβέντα εναντίον του. Διαδίδεται επίσης ότι αγωνίζονται με κάθε μέσο και τρόπο, για τη δημοκρατία, την ελευθερία και τη δικαιοσύνη, τα γνωστά μασονικά συνθήματα, από τα οποία σταθερά απουσιάζει η αλήθεια. Τέλος, μαθαίνω ότι ολόκληρη σχεδόν η Κρήτη, άλλοτε συμπαθεί και άλλοτε μισεί θανάσιμα τους πολιτικούς. Ειδικά, και μάλιστα σήμερα, όποιον δεν προέρχεται από κρητικό τζάκι.

Μάλλον όμως αυτά είναι φήμες, φήμες ανώνυμες, και δεν πρέπει να τους δίνω σημασία.

Oι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου

Η φωτογραφία μου
Για επικοινωνία : Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: aktinesblogspot@gmail.com