Υπέρ
Χριστού, το Μαρτύριον των Αγίων Νηπίων ελογίσθη
Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
Σε άρθρο του Θανάση Ν. Παπαθανασίου, το
οποίο δημοσιεύτηκε στο ιστολόγιο anastasiok στις 26 Δεκεμβρίου 2023 και
το οποίο τιτλοφορείτο, ‘’«Αχ!»…, Χριστούγεννα λειψά!’’, ανεφέροντο μεταξύ
άλλων τα εξής : ‘’ Κι ερχόμαστε στο τρίτο βήμα, την παράδοξη γιορτή της 29ης Δεκεμβρίου. Εδώ ακούγεται ένα
άλλο «Αχ!», το «Αχ!» του θρήνου. Κι αυτό σκάει μύτη μέσα στην ατμόσφαιρα της
χαράς, σφιχτά δεμένο με την γέννα του Χριστού. Τη μέρα αυτή τιμώνται τα βρέφη
τα οποία, σύμφωνα με το ευαγγέλιο του Ματθαίου, σφάχτηκαν από τον βασιλιά Ηρώδη
στην μανία του να εξοντώσει τον επίφοβο Ιησού’’.
‘’Παράδοξη γιορτή’’, καλεί ο αρθρογράφος Θανάσης Ν.
Παπαθανασίου την Εορτή των Αγίων Νηπίων’’. Δεν θα συμφωνήσουμε με τον κ.
Θανάση Ν. Παπαθανασίου. Καμιά παραδοξότητα δεν χαρακτηρίζει την Εορτή
αυτή.
Εις την Ακολουθίαν ‘’επί τη μνήμη των Αγίων Νηπίων, των υπό Ηρώδου αναιρεθέντων, ων ο αριθμός χιλιάδες ιδ΄’’, ψάλλουμε και το εξής : ‘’Χορός θεόλεκτος βρεφών, εν σαρκί γεννηθέντι, προσηνέχθη τω Κτίστη, ως θυσία μυστική, τυθείσα δια σφαγής μαρτυρίου, και θείας αθλήσεως’’. ‘’Χορός θεόλεκτος βρεφών’’ τονίζει, με το θεόλεκτος να ερμηνεύεται ως ο διαλεγμένος από τον Θεό.
‘’Κι αυτό σκάει μύτη μέσα στην ατμόσφαιρα της χαράς’’,
τονίζει εμφαντικά ο αρθρογράφος, συνοδεύοντας ‘’το «Αχ!» του θρήνου’’, το οποίο
επίσης με έμφαση αναφέρει. Αυτός είναι ένας συναισθηματισμός ξένος προς το ήθος
της Εκκλησίας μας. Τι θα πει ‘’Αχ’’, για ένα μαρτύριο υπέρ Χριστού;
Εορτή Μάρτυρος Πανήγυρις εστί.
Ως κανονικό μαρτύριο υπέρ Χριστού, το αντιμετωπίζει η
Εκκλησία μας, αυτό των Αγίων Νηπίων. Είναι ένα μαρτύριο υπέρ Χριστού και ως εκ
τούτου ένα τέτοιο επιφώνημα δεν έχει θέση.
Και συνεχίζει ο Θανάσης Ν. Παπαθανασίου, ο οποίος
είναι Αν. Καθηγητής της Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Αθήνας και Διευθυντής
του περιοδικού «Σύναξη», ως ακολούθως : ‘’Από πολύ νωρίς η Εκκλησία δέχτηκε τα
βρέφη αυτά ως μάρτυρες, ως άγιους και άγιές της. Δείτε λοιπόν πού φτάνει το
τρίτο βήμα, η τρίτη έγνοια του εορτολογίου. Αν ο Στέφανος εκπροσωπεί αυτούς που
προσωπικά επέλεξαν αυτό τον δόμο, το εορτολόγιο τώρα αγκαλιάζει τους «άμαχους»:
τους αθώους κείνους που τους χτυπάει ο απόλυτος παραλογισμός, η
εξουσία που λυσσομανά να ηγεμονεύει. Τα βρέφη δεν έχουν καν επιλέξει ιδεολογικό
προσανατολισμό. Εκπροσωπούν τον απόλυτα αθώο και τον απόλυτα αδύναμο. Τα βρέφη
της Ραμά αναγνωρίζονται ως άγια, παρόλο που δεν δήλωσαν χριστιανοί και παρόλο
που δεν πρόλαβαν καν να αποφασίσουν. Κι όμως αναγνωρίζονται ως άγια, υπό την
έννοια ότι είναι τα απόλυτα θύματα. Συνοψίζουν την ιερότητα του αδικημένου. Η γιορτή αυτή εν τέλει ανοίγει μια
γενναία προοπτική για την αποδοχή κάθε θύματος της απανθρωπιάς, πέρα από οιονδήποτε θρησκευτικό,
εθνικό, ιδεολογικό προσδιορισμό. Αυτό δεν είναι παράκαμψη της πίστης. Είναι
ακριβώς αυτό που ζητά η πίστη’’.
Θυσία υπέρ Χριστού λογίσθηκε το μαρτύριό τους.
‘’Σκιρτάτω τα Νήπια, υπέρ Χριστού σφαττόμενα, Ιουδαία οδυρέσθω’’, ψάλλει η
Εκκλησία μας. Δεν είναι απλά και γενικά, ένας άδικος θάνατος, όπως
τονίζει ο αρθρογράφος, υπό την ‘’έννοια ότι είναι τα απόλυτα θύματα’’ και τα
οποία ‘’συνοψίζουν την ιερότητα του αδικημένου’’. Θυσία υπέρ Χριστού
λογίσθηκε το μαρτύριό τους. Από αυτό ερείδεται η αγιοκατάταξή τους.
Αυτό το οποίο τονίζει ο αρθρογράφος ότι, ‘’η γιορτή
αυτή εν τέλει ανοίγει μια γενναία προοπτική για την αποδοχή κάθε θύματος της
απανθρωπιάς, πέρα από οιονδήποτε θρησκευτικό, εθνικό, ιδεολογικό προσδιορισμό’’,
είναι ωσάν να μη πρόκειται για θυσία υπέρ Χριστού.
Με τέτοιες θέσεις, επιχαίρουν οι υπέρμαχοι του
Οικουμενισμού. Αν δεν ήταν θυσία υπέρ Χριστού που ελογίζετο ο μαρτυρικός
θάνατος των Αγίων Νηπίων, δεν θα είχαμε τη μεγάλη αυτή Εορτή.
Με αυτό το σκεπτικό του αρθρογράφου, θα μπορούσε να
καθιερωθούν και ‘’γιορτές’’ για τα τόσα παιδιά που αδίκως έχουν
σφαγιασθεί.
Τα παιδιά των Εβραίων είναι που σφαγιάστηκαν.
Την εποχή εκείνη πριν να αρχίσει ο Χριστός το κήρυγμά του, αυτή την πίστη είχε
ο λαός του Θεού.
Η Εορτή έχει θεσπιστεί από την Εκκλησία, καθότι
τα Νήπια, υπέρ Χριστού εσφαγιάστηκαν. Δεν είναι η γιορτή των αδίκως
σφαγιασθέντων παιδιών ανά τον κόσμο, ‘’πέρα από οιονδήποτε θρησκευτικό,
εθνικό, ιδεολογικό προσδιορισμό’’, αλλά των υπέρ Χριστού μαρτυρησάντων. Αυτό
που αναφέρει ο αρθρογράφος είναι παράκαμψη της πίστης.
Υπέρ Χριστού έχουν θυσιαστεί, γι’ αυτό ψάλλει η
Εκκλησία μας, ‘’Εκ στελεχών νεοφύτων η του Χριστού, Εκκλησία σήμερον, ώσπερ
άνθη ευθαλή, δρεψαμένη αίματα τερπνώς, εφηδύνεται αυτοίς και ωραΐζεται’’.
Δεν εορτάζουμε αβάπτιστα Άγια Νήπια
σήμερα. Η Εκκλησία μας αναγνωρίζει και το δι’ αίματος βάπτισμα υπέρ
Χριστού. Θεωρούμε μήπως τον Άγιο Αχμέτ, ή τον Άγιο Τούνομ (ο οποίος
είδε το Άγιο Φως), καθώς και πλήθος άλλων μαρτύρων, οι οποίοι έλαβαν το δι’
αίματος βάπτισμα υπέρ Χριστού, ως αβάπτιστους όταν τους εορτάζουμε; Δεν
είναι αυτά που γνωρίζει η Εκκλησία μας.
Όπως αναφέρει ο Άγιος Φώτιος, ‘’τοσούτων αυτοίς
εκείθεν αιωνίων τε και αδιηγήτων αναβλαστησάντων αγαθών’’*, από τον ‘’εκθεσμόν
τε και άωρον των βρεφών’’ υπέρ Χριστού θάνατόν τον. Έτσι λοιπόν η
Εκκλησία μας εθέσπισε την Εορτή Αγίων Νηπίων, των υπό Ηρώδου αναιρεθέντων, των
‘’Μαρτύρων εν αίματι’’, όπως ψάλλει η Εκκλησία μας.
*Αγίου Φωτίου
Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως, ‘’Τα Αμφιλόχια Α΄ - Ερωταποκρίσεις (Α΄-ΞΓ΄).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου