Ο
ψευδοεπίσκοπος Vikenty Chekalin ισχυρίζεται ότι η χειροτονία των Ιεραρχών της
Ουκρανικής Αυτοκέφαλης Ορθόδοξης Εκκλησίας (UAOC) ήταν νόμιμη
Πρόσφατα, ο διαβόητος "επίσκοπος" Vincent Berg (Vikenty Chekalin) έδωσε μια συνέντευξη (https://www.romfea.gr/ekklisies-ts/ekklisia-tis-oukranias/54035-o-v-tsekalin-mila-gia-ton-rolo-tou-sti-dimiourgia-tis-ierarxias-tis-aeo) υποστηρίζοντας ότι συμμετείχε στη χειροτονία των πρώτων "ιεραρχών" της Ουκρανικής Αυτοκέφαλης Ορθόδοξης Εκκλησίας (UAOC) το 1990. Η Ουκρανική Αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία, μαζί με τη σχισματική Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου Κιέβου (UOC KP), αποτελεί προκάτοχο της σύγχρονης Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας (OCU), η οποία δημιουργήθηκε από το Οικουμενικό Πατριαρχείο το 2018.
Σύμφωνα με τον Chekalin, το 1990 προσκλήθηκε στην Ουκρανία
από τον Ioann Bodnarchuk (ο οποίος καθαιρέθηκε στις 13 Νοεμβρίου 1989 λόγω της
οικειοθελούς απόσχισής του από τη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία (ROC)) ως
"Ορθόδοξος επίσκοπος". Ωστόσο, στην έκθεσή του που δημοσιεύθηκε το
2019, ο Serhii Shumylo, Διευθυντής του Διεθνούς Ινστιτούτου Αθωνικής
Κληρονομιάς στην Ουκρανία, διέψευσε όλα τα επιχειρήματα των υποστηρικτών της
Ουκρανικής Αυτοκέφαλης Ορθόδοξης Εκκλησίας (UAOC).
Στις 5 και 6 Ιανουαρίου του 2019, η επίσημη
αντιπροσωπεία της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας (OCU) στην τελετή της
χορήγησης του Τόμου Αυτοκεφαλίας στο Οικουμενικό Πατριαρχείο στην
Κωνσταντινούπολη συμπεριλάμβανε τον Μητροπολίτη Γαλικίας Andriy Abramchuk, ο
οποίος χοροστάτησε στη Θεία Λειτουργία από κοινού με τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο
και τους άλλους επισκόπους του Φαναρίου. Το 1990, ο Μητροπολίτης χειροτονήθηκε
από τον διαβόητο Victor (Vikenty) Chekalin, παιδόφιλο και απατεώνα, ο οποίος
έχει εκτίσει ποινή σε φυλακή της Αυστραλίας για πλαστογραφία και απάτη. Στην
επέτειο της χορήγησης του Τόμου Αυτοκεφαλίας, ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος
χοροστάτησε στη Θεία Λειτουργία μαζί με τον Makary Maletich, πρώην προκαθήμενο
της Ουκρανικής Αυτοκέφαλης Ορθόδοξης Εκκλησίας (την οποία
"αποκατέστησε" ο Vikenty Chekalin). Ο Maletich χειροτονήθηκε από τους
ιεράρχες της "διαδοχής Chekalin" - τον Dimitry Yarema, τον Ihor Isichenko,
ο οποίος ανήκει πλέον στην Ουκρανική Ελληνο-Καθολική Εκκλησία, και τον πρώην
επίσκοπο της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Πατριαρχείου Κιέβου, Methodius Kudryakov.
Μέρος των επισκόπων της Ουκρανικής Αυτοκέφαλης Ορθόδοξης Εκκλησίας (UAOC) που
το 2018 εντάχθηκαν στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας (OCU) προέρχονται
επίσης από τη "διαδοχή Chekalin" μέσω της χειροτονίας τους ως ιερέων
και επισκόπων από τον Andriy Abramchuk, τον Makary Maletich και άλλους. Ακόμη
και εντός της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας (OCU) η στάση απέναντι σε αυτή
τη διαδοχή είναι αμφίσημη.
Λαμβάνοντας υπόψη την αναγκαιότητα συζήτησης του
θέματος της Αποστολικής διαδοχής του εν λόγω τμήματος της ιεραρχίας της
Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας (OCU), ο Serhii Shumylo, Διευθυντής του
Διεθνούς Ινστιτούτου Αθωνικής Κληρονομιάς στην Ουκρανία, παρουσίασε τη νέα του
μελέτη με τίτλο "Ο αυτοαποκαλούμενος "επίσκοπος" Vikenty Chekalin
και η συμμετοχή του στις πρώτες χειροτονίες της Ουκρανικής Αυτοκέφαλης
Ορθόδοξης Εκκλησίας (UAOC) τον Μάρτιο του 1990". Με την ευλογία του
Μητροπολίτη Διοκλείας Καλλίστου (Ware) το έργο αυτό υποβλήθηκε στον Οικουμενικό
Πατριάρχη.
Τα έγγραφα, τα στοιχεία και τα γεγονότα που
παρουσιάζονται στη μελέτη, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που προέρχονται από έως
τώρα άγνωστες αρχειακές πηγές, επιβεβαιώνουν ότι η πρώτη χειροτονία της
Ουκρανικής Αυτοκέφαλης Ορθόδοξης Εκκλησίας (UAOC) στις 31 Μαρτίου 1990 στο
χωριό Mikhailevychi της περιφέρειας Lviv τελέστηκε από δύο μόνο άτομα: τον Ioann
Bodnarchuk, που καθαιρέθηκε στις 13 Νοεμβρίου 1989, λόγω της οικειοθελούς
απόσχισής του από τη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία (ROC), και του απατεώνα Victor Chekalin.
Εξάλλου, σύμφωνα με το δημοσιευμένο πιστοποιητικό, στην εν λόγω χειροτονία
χοροστάτησε ο Chekalin, ο οποίος δεν έχει χειροτονηθεί ποτέ όχι μόνο επίσκοπος,
αλλά ούτε καν μοναχός ή ιερέας.
Στην έρευνά του, ο Shumylo μελετά επίσης δημοσιεύσεις
στον ουκρανικό ιστότοπο Cerkvarium.org
από τον Dmytro Horevoy και στις ελληνικές ιστοσελίδες Phanarion.blogspot.com και Romfea.gr τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο του 2019, οι
οποίες ανέφεραν ότι η επισκοπική χειροτονία του Vikenty Chekalin ήταν
αυθεντική.
Εξετάζοντας τις διάφορες εκδοχές της τέλεσης της
μοναχικής κουράς και της χειροτονίας του Chekalin και προσπαθώντας να
κατανοήσει τα κίνητρα των βασικών συμμετεχόντων, ο ιστορικός συγκρίνει τις
μνήμες του Αρχιεπισκόπου Eulogius Smirnov, Ηγούμενου της Μονής Danilov στη
Μόσχα με αρχειακά έγγραφα και αλληλογραφία, σύμφωνα με τα οποία ο Chekalin δεν
χειροτονήθηκε καν μοναχός.
Συγκρίνονται επίσης οι μαρτυρίες των Ioann Bodnarchuk
και Victor Chekalin που δόθηκαν σε διαφορετικές περιόδους σχετικά με την
επισκοπική χειροτονία του τελευταίου. Έτσι, η μαρτυρία του ίδιου του Chekalin
ενώπιον της Συνόδου της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας Εκτός Ρωσίας (ROCOR) τον
Ιούλιο 1989 – Ιανουάριο 1990 δείχνει ότι ο Ioann Bodnarchuk δεν συμμετείχε στη
χειροτονία του. Οι άλλοι δύο επίσκοποι που φέρεται να χειροτόνησαν τον Chekalin
– ο Μητροπολίτης Καλίνιν και Κασίν Alexei Konoplev και ο επίσκοπος της
Εκκλησίας των Κατακομβών Vladimir Abramov – είχαν ήδη αποβιώσει τότε και δεν
βρέθηκε καμία επιβεβαίωση της συμμετοχής τους στη χειροτονία.
Όσον αφορά στην πρώτη χειροτονία της Ουκρανικής
Αυτοκέφαλης Ορθόδοξης Εκκλησίας (UAOC) στις 31 Μαρτίου 1990, πρέπει να
αναφερθεί ότι η υπογραφή του Αρχιεπισκόπου Συμφερούπολης και Κριμαίας της
Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας (ROC), Βαρλαάμ (Ilyushchenko), προστέθηκε στο
Πιστοποιητικό Χειροτονίας του Vasyl Bodnarchuk μετά τον θάνατο του
Αρχιεπισκόπου. Σύμφωνα με τις γραπτές μαρτυρίες του οδηγού και αρχιδιακόνου του
Αρχιεπισκόπου Βαρλαάμ, ο ιεράρχης δεν εγκατέλειψε την επισκοπή του και τέλεσε
θείες ακολουθίες στον Καθεδρικό Ναό της Συμφερούπολης εκείνη την ημέρα.
Επιπλέον, ως μέλος της Συνόδου της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας (ROC), ο Βαρλαάμ
υπέγραψε προσωπικά το ψήφισμα της Συνόδου της Μόσχας της 14ης Νοεμβρίου 1989
σχετικά με τη στέρηση του επισκοπικού βαθμού από τον Ioann Bodnarchuk και
"δεν ήταν δυνατόν να χειροτονήσει μυστικά νέους επισκόπους μαζί του
τέσσερις μήνες αργότερα", γράφει ο Shumylo. Αυτή η κατάσταση, με τα
αρχειακά έγγραφα που υπέγραψε ο Ioann Bodnarchuk, καλύφθηκε λεπτομερώς σε ένα
άρθρο του π. Rostislav Yarema (μετάφρασή του στην αγγλική γλώσσα έχει
δημοσιευθεί εδώ: https://southfront.org/schism-as-a-result-of-deception-ending-the-discussion-on-chekalin-ordinations-of-orthodox-church-of-ukraine/).
Συνεπώς, ο Shumylo καταλήγει στο συμπέρασμα ότι οι
αρχικές χειροτονίες των ιεραρχών της Ουκρανικής Αυτοκέφαλης Ορθόδοξης Εκκλησίας
(UAOC) τελέστηκαν, δυστυχώς, από έναν απατεώνα χωρίς την Αποστολική διαδοχή.
Αυτό αποτελεί παραβίαση του πρώτου Αποστολικού Κανόνα ("Ο Επίσκοπος να
χειροτονείται από τρεις ή τουλάχιστον από δύο Επισκόπους"). Ο ιστορικός
υπενθυμίζει ότι τόσο ο Mstyslav Skrypnyk όσο και ο Filaret Denisenko δεν
αναγνώρισαν την αυθεντικότητα των χειροτονιών των ιεραρχών της "διαδοχής Chekalin".
Ωστόσο, πολλοί από αυτούς που χειροτονήθηκαν με αυτόν τον τρόπο ήταν
πεπεισμένοι για τη νομιμότητα της χειροτονίας τους και αρνήθηκαν να
χειροτονηθούν εκ νέου και έτσι η "διαδοχή Chekalin" εξακολουθεί εν
μέρει να υφίσταται στην Ουκρανική Αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία (UAOC) και στην
Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου Κιέβου (UOC KP). Και με αυτό το
καθεστώς, πολλοί από τους κληρικούς και τους ιεράρχες έγιναν δεκτοί σε κοινωνία
από το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι αντίγραφα του Πιστοποιητικού
Χειροτονίας και των αποδεικτικών στοιχείων που αναφέρονται στα μέσα ενημέρωσης
παρασχέθηκαν στο Φανάρι και θα μπορούσαν να αποτελέσουν βάση ώστε η Πατριαρχική
Σύνοδος να αναγνωρίσει τον Οκτώβριο του 2018 την ιεραρχία της Ουκρανικής
Αυτοκέφαλης Ορθόδοξης Εκκλησίας (UAOC) στο τρέχον καθεστώς της χωρίς εκ νέου
χειροτονίες, ο Serhii Shumylo εκφράζει την ανησυχία του για το γεγονός ότι το
Οικουμενικό Πατριαρχείο λαμβάνει αποφάσεις με βάση πλαστά έγγραφα και
υποστηρίζει ότι το εν λόγω ζήτημα θα πρέπει να εξεταστεί ενδελεχώς.
1 σχόλιο:
Αυτά τα αίσχη να τα βλέπουν όσοι, ακρίτως και επιπολαίως ,διά της γραφίδος τους, δικαιώνουν το εν Ουκρανία εκκλησιαστικό πραξικόπημα του Κωνσταντινουπόλεως Βαρθολομαίου.
Δημοσίευση σχολίου